هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 مذاکرۀ تمدنی، دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجه چندانی عائد نخواهد شد.
🔰 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 مذاکره دو گونه است: مذاکره انفعالی و مذاکره تمدنی.
مذاکره انفعالی یعنی مذاکره کنیم که شاید یک امتیازاتی به ما بدهند و ما را نیز در جامعه جهانی بپذیرند و گشایشهایی برای ما ایجاد کنند.
اما مذاکره تمدنی، مذاکره از موضع ملتی است که آغازگر #عصر_جدید و پرچمدار یک حرکت تمدنی در برابرِ تمدن رقیب است. ما گفتوگو را قبول داریم، اما گفتوگو از موضع قدرت تمدنی، نه از موضع ضعف و انفعال.
🔹 مذاکرۀ تمدنی، تفکر و دانش و قدرتِ روحیِ خاصِ خودش را میطلبد و کسانی که تفکر و دانش و شجاعت و جسارتِ این نوع مذاکره را ندارند، نمیتوانند پرچمدار این کار بشوند و اگر پرچمدار بشوند، نتیجهای عائد نخواهد شد و به نظر میرسد علت شکست مذاکرات اخیر #برای_رفع_تحریمها، علاوه بر خباثت و بدعهدی دشمن، همین فقدان قدرت روحی و دانشی در جبهۀ خودی برای مذاکرۀ تمدنی بود. البته بنده نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و بگویم هیچ دستاورد مثبتی نداشتهایم، بلکه ریشۀ نتیجهبخش نبودنِ این نوع مذاکرات را دارم عرض میکنم. حتی وقتی گفتوگوی تمدنها را طرح میکردند، ظرفیتشان ظرفیت گفتوگوی تمدنی نبود. این که با ادبیات تمدن غرب و در چارچوب جهانیسازی غربی با خودِ غرب مذاکره کنیم، گفتوگوی تمدنی نیست؛ گفتوگفت است نه گفتوگو.
🔹 ما باید سرمایهگذاری کنیم و گفتمان مذاکرۀ تمدنی و انقلابی را به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی تبدیل کنیم. به طور کلی، یکی از زمینههای تشکیل #دولت_جوان_حزباللهی این است که گفتمان انقلاب اسلامی را به شعارهای پرجاذبه و فراگیر تبدیل کنیم، بهطوری که آرامآرام به گفتمان عمومی و مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شود.
🔹 شعارهای انقلاب و ادبیات امام هنوز زنده است. میشود این شعارها را به یک گفتمان عمومی تبدیل کرد، بهطوری که از کف جامعه هم همین مطالبات دنبال شود و آنوقت، #جریان_قدرت، در مسیر صحیح خودش قرار میگیرد. ما باید گفتمانی براساس شعارهای امام و رهبری شکل بدهیم و از جمله مطالب مهم این است که حتماً نگذاریم شعارهای مثبت را کسانی که نسبتی با آن شعارها ندارند تملّک کنند و معنا کنند! برای مثال، نباید دفاع از آزادی را کسانی که حقیقتاً طرفدار آزادی نیستند مصادره کنند و آن را معادل لیبرالیسم قرار دهند. (۱۳۹۹/۹/۲۸)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3724
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3735
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3736
☑️ @mirbaqeri_ir
بر پایه سخنان آقای حسن کاظمی قمی در برنامه بدون تعارف امشب، #ظریف فقط ضعف تحلیل و ساده لوحی ندارد، بلکه یک کذّاب است که به سادگی درباره چند مسئله به #مرد_میدان نسبت دروغ داده است.
کاظمی قمی، همرزم سابق حاج #قاسم_سلیمانی و دیپلمات ایرانی گفت:
سخنان #ظریف در آن فایل صوتی یک #اقدام_مجرمانه علیه امنیت ملی است.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
بعضی از علما یک سال هر شب را اِحیا میکردند تا مطمئن باشند حتماً یک #شب_قدر را درک کردهاند.
میدونید کدوم یک از علما بوده؟!
چه اهمیتی داره عزیز دلم؟!
مهم اینه که بدونی این شب چقدر مهمه.
پس آماده شو؛ آماده.
تلاش کن تا به حقیقت شب قدر نزدیک شی.
همین.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
🌙شب قدر برای این است که ما فرصتی برای جمعبندی از خود و کارهای خود داشته باشیم؛ محاسبه و حسابرسی داشته باشیم که آیا از خاک و چوب کمتریم؟
🌙بگذار "یا لَیتَنی کُنتُ تُراباً" (نبأ:۴۰) را همین امروز بگوییم، نه روزی که دیگر حاصلی ندارد.
🌙یک دانه گندم را وقتی به دل خاک میدهند، هفتاد برابر میگرداند.
پس حاصل من کو؟ شکوفههای من کو؟ جز کینههای متراکم، جر نفرتها، جز حسادتها و جز توقعها چیزی در دل من ثبت نشده است.
(علی صفایی حائری، اخبات، ص۹۵)
#شب_قدر
#محاسبه
#توبه
#قدر_انسان
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
آقای مهربان و مهربانی،
دعای همیشگیام سلامتی و طول عمر و عزت و اقتدار روزافزون شما بوده و است.
الهی پرچم این انقلاب الهی را به دست مبارک شما به صاحب اصلی آن و حقیقت این #شب_قدر برسانیم.
آقاجان، برای عاقبت به خیری و شهادت ما #دعا کنید.
اللهم عجل فی فرج الحجة و احفظ نائبه.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
آیت الله میرباقری میفرمود:
از برخی روایات اینطور فهمیده میشود که روزهای بعد از هر #شب_قدر هم همان منزلت و اهمیت این شبها را دارند.
پس اجازه بدید بگم:
سلام علیکم، صبح #روز_قدر شما به خیر.🌷
#ليلة_القدر
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
✍شرِّ واجب یا عبادت و مجاهدت فی سبیل الله؟!
(به بهانه #روز_جهانی_کار_و_کارگر)
💠«آرمانی که فراراه توسعه به شیوهٔ غربی قرار گرفته، نوعی زندگی است که اوقات آن تماماً به #فراغت و تفنن میگذرد و فراغت، یکی از ارزشهای مطلقی است که به مثابهٔ میزانی برای #توسعه_یافتگی اعتبار میشود و در مقابل آن، کار، ضد ارزش است. گریز از کار، زاییدهٔ #تنبلی و تنآسایی است و این خصوصیت، از گرایشهای حیوانیای است که در وجود بشر قرار دارد. با غلبهٔ روح حیوانی بر وجود انسانی، تنبلی و تنآسایی بهصورت یکی از صفات ذاتی بشر جلوه میکند».(۱) این که آیا این نگرش به کار و فراغت در همهٔ جوامع پیرو #مدرنیته حاکم است یا نه، پرسشی است که باید در جای خود به دنبال آن بود؛ ولی قطعاً نگاه اسلام به کار و جایگاه آن در #تمدن_اسلامی، با نگرش #تمدن_غربی به آن متفاوت است. در منابع وحیانی، نه تنها تنبلی و فراغتِ بیش از اندازه مذموم شمرده شده، که کسب و #کار و طلب روزی حلال یک عبادت و بلکه جهاد در راه خدا دانسته شده است.
💠آموزههای اسلامی، تنبلی را یک ضد ارزش و مانع عمل و کار جدی معرفی می کنند که باید از آن پرهیز کرد. امام صادق سلام الله علیه، تنبلی را یکی از دو کلید هر بدی معرفی میفرماید: «إِیاک وَ الضَّجَرَ وَ الْکسَلَ إِنَّهُمَا مِفْتَاحُ کلِّ سُوء». (۲) ایشان تنبلی را دشمن کار و عمل میداند (عَدُوُّ الْعَمَلِ الْکسَلُ) و در سفارش به برخی از فرزندانش، فرموده است: «إِیاک وَ الْکسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یمْنَعَانِک مِنْ حَظِّک مِنَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ»؛ از تنبلی و افسردگی بپرهیز که این دو تو را از بهره ات از دنیا و آخرت بازمی دارند. (۳)
💠یکی از شاخصههای برجستهٔ #سبک_زندگی غربی، که متأسفانه امروزه طرفداران فراوانی هم در بین جوانان جامعهٔ ما پیدا کرده است، داشتن #اوقات_فراغت فراوان است؛ فراغتی که به تفریحها و سرگرمیهای شبانه میگذرد و #خواب بعد از نیمهشب تا ظهر و بعد از ظهر را به دنبال می آورد. روایتی از امام کاظم سلام الله علیه داریم که این سبک زندگی را نقد میکند: «إِنَّ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ یبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ الْفَارِغَ»؛ خداوند تبارک و تعالی، بندهای را که بسیار میخوابد و بیکار است، دشمن میدارد. همچنین امام صادق سلام الله علیه فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یبْغِضُ کثْرَةَ النَّوْمِ وَ کثْرَةَ الْفَرَاغِ»؛ خداوند تبارک و تعالی، زیاد خوابیدن و فراغت زیاد را دشمن میدارد. به نظر میرسد مهمترین دلیل چنین مواجههٔ تندی از سوی پروردگار با این پدیده، همان است که امام صادق سلام الله علیه فرموده است: «کثْرَةُ النَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیا»؛ خواب زیاد، بستر از بین رفتن دین و دنیای انسان است. (۴) پس در نگاه اسلام، فراغت فراوان و بی رویه نه تنها مطلوب نیست، که یک #ضد_ارزش دانسته میشود.
💠پیشوایان دین اسلام، کار را نه تنها یک «#شرّ_واجب» معرفی نکردهاند، که آن را یک #عبادت و بلکه از برترین عبادتها دانستهاند. مثلاً پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرموده است: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَالِ». (۵) بر پایهٔ این روایت، اگر عبادت هفتاد جزء داشته باشد، کار و تلاش برای کسب #روزی_حلال یکی از برترین آنهاست. اما ارزش کار در دین شریف اسلام به همین اندازه محدود نیست، بلکه به فرمودهٔ امام صادق سلام الله علیه، کسی که در راه کسب روزی حلال برای خانوادهاش کار و تلاش میکند و سختی میکشد، مانند کسی است که در راه خدا #جهاد میکند؛ یعنی ثواب و پاداشی همانند او دارد: الْکادُّ عَلَی عِیالِهِ کالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. (۶)
💠بر پایهٔ منابع وحیانی موجود، بر خلاف تمدنهای مادی و منحرفی مانند تمدن غربی، پیشوایان دین اسلام مقولهٔ کار را اگر با هدف و نیت درست باشد، یک ارزش معرفی میکنند که از برترین عبادتهاست و اجر جهاد دارد. این نگاه درست در مقابل نگرشی است که کار را یک شرّ واجب معرفی می کند و به پیروانش میآموزد که تا میتوانند از ساعتهای کار خود بکاهند و با فراغت حاصل از آن، به سرگرمی و غفلت و عیش و نوش مشغول باشند. چنین نگرشی به مقولهٔ کار، یک ظرفیت ارزشمند تمدنی است که باید در مباحث مربوط به #تمدن_سازی به صورت جدی به کار گرفته شود.
پینوشتها:
۱. سید مرتضی آوینی، توسعه و مبانی تمدن غرب، ص۳۹.
۲. وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص۶۱.
۳. الکافی، ج۵، ص۸۵.
۴. همان، ص۸۴.
۵. همان، ص۷۸.
۶. همان، ص۸۸.
#مرتضی_رجائی
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
✍ضرورت نگاه تمدنی به کار و کارگر در مدیریت کشور
💠در مقاله "شرّ واجب یا عبادت و جهاد فی سبیل الله"، کوشیدهام تا گوشهای از نگاه والای اسلام به مقوله کار را نشان دهم.
💠بیشک اگر این نگرش به کار در جامعه ترویج شود و مردم اهل کار و تلاش شوند، سرعت حرکت به سوی پیشرفت و تمدن اسلامی رشد فزایندهای خواهد کرد؛ ولی همه بارِ تحقق ظرفیت تمدنی کار بر دوش مردم نیست.
💠ترویج ارزش کار و کارگر در جامعه و نهادینهسازی آن در درون افراد، در گرو جامعهای است که:
🔸️قوه مقننه با وضع قوانین عادلانه، زمینه یک زندگی آبرومند را برای کارگران فراهم کند؛
🔸️قوه مجریه با اجرای درست قوانین کار و ادای به موقع حقوق کارگران و نظارت بر رفتار درست کارفرمایان با کارگران، نشان دهد که واقعاً قدر نیروی کار را میداند؛
🔸️قوه قضائیه مراقب باشد تا کسی حقوق کارگران را ضایع نکند و در صورت مشاهده هرگونه ظلمی، به موقع برای احقاق حق کارگران اقدام کند؛
🔸️خانوادهها در مواجهه با کارگرانی که با آنها سر و کار دارند (مثل رفتگران محلهها) و حتی پشت سر آنها و در محیط خانه، چنان با تکریم از کار و کارگر یاد کنند که فرزندانشان کار را ارزشمند بدانند؛
🔸️معلمان و مربیان ضمن تشویق متربیان به تحصیل و پیشرفت علمی، مراقب باشند که کار و کارگری، یک مقوله درجه چندم و پست و مخصوص افراد غیر علاقهمند به علم جلوه نکند؛
🔸️رسانه ملی در برنامهها و سریالهایش و سینماگران در فیلمهایشان مراقب باشند که کارگرها را طبقه حقیر جامعه و پیامد درس نخواندن دانشآموزان نشان ندهند.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir