eitaa logo
تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
718 ویدیو
44 فایل
🔰نویسنده حوزه #تربیت تربیت اسلامی از نگاه رهبر فرزانه انقلاب (۵جلد)، قالب‌های برنامه‌سازی تربیتی (۵جلد)، تربیت با کتاب (۴جلد)، خلوت ناامن. 🔰دانش‌پژوه دکتری رشته #حکمرانی در مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی (ره) 🆔️ @rajaaei
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از براده ها
🔰برخی تعاریف نظریه و نظریه‌پردازی 1️⃣مجموعه‌ای از مفاهیم و گزاره‌هایی که پدیده‌های واقعی را توصیف می‌کنند. 2️⃣مجموعه گزاره‌هایی که به‌صورت منطقی با یکدیگر مرتبط بوده و به توصیف و تبیین مشاهدات می‌پردازند. 3️⃣نوعی ابزار زبان‌شناختی است که به‌منظور سازمان‌دهی یک دنیای تجربی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. 4️⃣شامل مفروضه‌ها و باورهای پژوهشگر درباره پدیده‌ها، ماهیت دانش، ماهیت روش پژوهش و داده‌ها است. 5️⃣نظریه‌پردازی فرایند توصیف و تبیین پدیده‌های جهان است. 6️⃣نظریه مدل معتبر واقعیت است. 7️⃣مجموعه‌ای از مفاهیم، تعاریف و گزاره‌های به هم مرتبط که از طریق مشخص کردن روابط میان متغیرها نگرش منظمی نسبت به پدیده عرضه می‌کنند، با این هدف که پدیده مذکور را تبیین و پیش‌بینی کنند. 8️⃣مجموعه‌ای از مفاهیم، تعاریف و قضایا که از طریق برقراری روابط میان مفاهیم، دیدگاه نظام‌مندی از پدیده‌ها به‌منظور توصیف، تبیین پیش‌بینی و کنترل آنها ارائه می‌دهند. 9️⃣مجموعه‌ای به هم مرتبط از مفاهیم و اصول است که یک پدیده را به‌درستی توضیح می‌دهند و به پیش‌بینی رفتار آن کمک می‌کنند. 🔟مجموعه‌ای از مفروضه‌ها که می‌توان از دل آنها مجموعه قوانین یا اصول تجربی را استخراج کرد. 📚 صفایی موحد، سعید، گراندد تئوری (نظریه داده‌بنیاد)؛ مبانی نظری، رویکردها و رویه‌های اجرایی، تهران: نشر دوران، چاپ دوم: تابستان ۱۴۰۳، ص۱۵. 🆔️ @boradeha
هدایت شده از تأملات
17.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰انتقاد رهبر معظم انقلاب از ضرورت در نشریات خاص به‌عنوان معیار عضو هیئت علمی 🔰تلخ‌تر از اصل انتقاد، گلایه ضمنی ایشان از نادیده گرفتن دفعات قبلی این تذکر از سوی مسئولان امر است!🤦‍♂️ 🆔️ @tarbiat_hokmrani
🔰بُرنگ | به مناسبت ۲۹ آذر و سالروز درگذشت آقای منتظری به خاطر دارم که مرحوم آیه‌الله منتظری در سیزده رجب سخنرانی کردند و در آن‌جا رسما انتقاداتی را از رهبر معظم انقلاب بیان کردند و تعابیری داشتند که این تعابیر خالی از اهانت نبود. فاصله‌ی زمانی زیاد است و من عین الفاظ در خاطرم نیست ولی خاطرم است که حضرت آیه‌الله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی، طلاب ارادتمند به مرحوم علامه[علامه طهرانی] را در جلسه‌ای جمع کردند. ایشان چندین سال شاگرد آیه‌الله منتظری بودند و از درس ایشان خیلی تعریف می‌کردند. ایشان می‌فرمودند در بین درس‌هایی که در قم شرکت کردم از درس آیه‌الله حائری که بگذریم یکی از مفیدترین درس‌ها، درس فقه آیه‌الله منتظری است. با این حال آن روز خاطرم هست که در جمع طلاب علاقمند به علامه طهرانی فرمودند: آیه‌الله منتظری بر ضد آیه‌الله خامنه‌‌ای سخنرانی‌ای کردند. طلاب و رفقا! هرکس درباره‌ی این کار آیه‌الله منتظری پرسید بدون هیچ کتمان و مسامحه‌ای اعلام کنید و بگویید این عملکرد آیه‌الله منتظری ذنبِ لایغفر است. گناه ایشان هرگز در این مسئله بخشیده نخواهد شد مگر اینکه رسما توبه کنند؛ توبه نیز به این است که اعلام کنند اشتباه کردند و به همان مقداری که حکومت اسلامی و علمدار آن را با این سخنرانی تضعیف کردند به همان مقدار تقویت کنند و الا هرگز گناه ایشان بخشیده نخواهد شد. 📚 کتاب عرفان و سیاست، ص۱۲۵ 🆔 @Qasas_school
هدایت شده از براده ها
✂️مفهوم نظم درونی یک نظریه علمی. ❇نظریه‌ها نظمی درونی دارند که سبب* شایستگی و برتری آنها نسبت به اظهارنظرهای معمولی و غیرعلمی است. نظم [درونی] نظریه‌های علمی از متقن نظریه شروع می‌شود، با و مشخص نظریه توجیه می‌گردد و با نظریه معرفی می‌شود. ❇نظریه‌های علوم انسانی بدون نظم و انسجام قادر به تحلیل** پدیده‌های انسانی و اجتماعی نیستند؛ همچنین نمی‌توانند ابزاری برای تبیین و توضیح پدیده‌ها باشند. 🔹️صدق و کذب ادعاهای نظریه قابل راستی‌آزمایی نیست، اگر انسجام نداشته باشد؛ 🔹️نظریه‌ها تطبیق و تعمیم داده نمی‌شوند اگر منطق نداشته باشند؛ 🔹️مدل و الگوی مناسبی ارائه نمی‌دهند اگر خودشان تهی از چهارچوب و الگو باشند؛ ❇[خلاصه آنکه] درواقع، نظریه نامیده نمی‌شوند اگر در منطق خود مستقر نباشند و در ادعای خود انسجام و استحکام نداشته باشند. (*در اصل متن واژه "نشانه‌ی" به کار رفته، که به نظر می‌رسد عبارت جایگزین‌شده گویاتر باشد. **در اصل متن واژه "تحویل" به کار رفته بود، که به نظر می‌رسد خطای تایپی بوده باشد.) 📚میرچراغ خانی، حسین؛ مقاله «چهارچوب تحلیلی نظریۀ مقاومت در توصیف و تحلیل پدیده های انسانی و اجتماعی»، در دوفصلنامۀ علمی پژوهش های سیاست اسلامی، سال دوازدهم، شمارۀ بیست و پنجم، بهار و تابستان ۱۴۰۳، ص۶۸. 🆔️ @boradeha
هدایت شده از تأملات
🧩نقشه مرسوم جهان یک دروغ بزرگ است! وقتی می‌خواهید نقشه جهان را در ذهن خود تجسم کنید، احتمالاً شکل مستطیلی مانند تصویر بالا👆است. سال‌هاست کودکان ما با این باور بزرگ شده‌اند که این تصویر مسطح و مستطیلی از جهان، نمایشی دقیق از سیاره زمین است. اما حقیقت آن است که بسیار تحریف شده است. سیستم تصویر نقشه مرکاتور توسط در دهه ۱۵۰۰ معرفی شد. در اصل، این نقشه به‌دلیل حفظ جهت‌مندی و شکل کشورها محبوب شد. این برای دریانوردان به‌منظور ناوبری مفید بود. اما دقیقاً برای همین حفظ شکل و جهت‌مندی، اندازه کشورها در نقشه مرکاتور به طور گسترده‌ای اشتباه ارائه شده‌اند. در سیستم تصویر مرکاتور کشورهای نزدیک به قطب‌های سیاره زمین بزرگتر و کشورهای نزدیک به خط استوا کوچک‌تر نشان داده می‌شود. مثلاً در شمال اروپا، بیش از ۱۰برابر دیده می‌شود، حال آن که مساحت آن ۲میلیون و ۱۶۰ کیلومتر مربع است و مساحت ایران، ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار کیلومتر. مثال دیگر مقایسه همین با است که در سیستم تصویر مرکاتور تقریباً هم‌اندازه به نظر می‌رسند، اما آفریقا حدود ۱۴برابر بزرگتر است. همین اعتماد به نقشه مرسوم سبب شده که بیشتر مردم حدس هم نزنند که قاره آفریقا بزرگتر از مجموع آمریکا، کانادا و چین است؛ ولی باور کنید که این‌گونه است. متن کامل‌تر این یادداشت را اینجا👇 مطالعه کنید: https://www.asriran.com/fa/news/949293/ 🆔️ @tarbiat_hokmrani
هدایت شده از حکمرانی مقاومتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو احتمال درباره ادعای "سوریه از مقاومت خسته است!" اینکه از درون اتاقش این پیام را به می‌فرستد که "سوریه خاستگاه هیچ اقدام خصمانه‌ای برای کشورها و برای منطقه نخواهد بود. سوریه از جنگ [بخوانید: مقاومت] خسته است"، دو حالت کلی بیشتر ندارد: یا این حرف را واقعاً به نمایندگی از عموم مردم سوریه می‌زند و مردم واقعاً از خسته‌اند؛ یا دارد این حرف‌ها را از طرف خودش و همپالکی‌هایش به حساب مردم سوریه فاکتور می‌کند! هر کدام باشد، مؤید خلأ در سال‌های منتهی به است. در حالت اول، حاکمان سوریه حواسشان نبوده که "این‌جور نیست که ما هرجور عمل کنیم، ولو بی‌تفاوت، ولو با عدم توجه به وظایف حساس و مهم، باز هم همین ظرفیت مقاومت [در مردم] باقی بماند" (رهبر معظم انقلاب، ۲۴ آذر ۱۳۸۷). اما در حالت دوم، این وضعیت احتمالاً ناشی از کم‌کاری فعالان اجتماعی و سیاسی و اقتصادی موافق با مقاومت در سوریه است که حواسشان نبوده باید از سرمایه ایمان مردم و اعتقادشان به مقاومت برای تولید عمل صالح مقاومتی بهره بگیرند (رهبر معظم انقلاب، ۱۴ خرداد ۱۴۰۱) و در چنین شرایطی، تحریرالشامی‌ها می‌توانند این بی‌عملی یا کم‌عملی مردم در جهت مقاومت را به خستگی عموم جامعه از مقاومت تفسیر کنند. تا زمانی هم که ایمان‌های احتمالی نهفته در ذات مردم جامعه، با استفاده از فناوری‌هایی امکان تبدیل به عمل مقاومتی و بروز نداشته باشد، هیچ‌کس هم نمی‌تواند این ادعا را رد کند. نتیجه این خلأ، یک است که نمونه‌اش در این فیلم مشهود است. 🆔️ @resistivegovernance
♦️ «جهت» مجموعه گفتارهای اندیشمندان علوم انسانی پیرامون شخصیت، سیرهٔ رفتاری و منش مجاهدت فرمانده شهید «حاج قاسم سلیمانی» 🔸روزهای فرد - ساعت ۲۲ - شبکه افق 🔄بازپخش این برنامه را می‌توانید روزهای زوج، ساعت ۱۴:۳۰ از قاب شبکه افق سیما ببینید. 📣ارائه: حسین مهدیزاده ✅موضوع: قهرمان سرزمین میانه ⏰یکشنبه 2 دی؛ ساعت 22؛ شبکه افق ▫️«برنامه تلویزیونی جهت» ▫️@jahat_talk 🔸 @Soleimany_ir
هدایت شده از میم مثل معلم
دو هفته قبل از روز مادر توی ذهنم برنامه‌ریزی کردم که هفته‌ی آخر آذر و نزدیک روز مادر، مامانم رو دعوت کنم به کلاسم تا از مامان برای همه زحماتی که تمام این سال‌ها و مخصوصا چند سال اخیر برای من کشیده و همه‌ی لطف‌ها و مهربونی‌هایی که داشته، تشکر کنم. که بخاطر آلودگی‌ها و برودت هوا، مدارس تعطیل شد و قسمت شد که دقیقا یک روز قبل از روز مادر این کار رو انجام بدم. هیچ وقت یادم نمیره که وقتی هفت ساله بودم و کلاس اول بودم و مجبور شدیم مدت کوتاهی رو توی مشهد سکونت داشته‌باشیم، با چه زحمتی پیگیر بود تا آموزش و پرورش مشهد من رو توی یکی از مدارس ابتداییش ثبت‌نام کنه. مامان همیشه دوست داره ما خوب درس‌ بخونیم و بتونیم آدم‌های مفیدی باشیم. دلم می‌خواست برای قدردانی از مامان، دعوتش کنم به محل کارم تا خودش حسی رو که من در مدرسه تجربه می‌کنم، حس کنه و اون لذتی رو که من از حضورم در کلاس تجربه می‌کنم، تجربه کنه چون مامان شریک اصلی این حس‌ و تجربه هست. مامان ازت ممنونم بخاطر همه‌ی فداکاری‌هایی که داشتی، همه زحماتی که برام کشیدی، همه شب‌بیداری‌ها و صبح زود بیدار شدن‌ها. این حس خوب، این محبت و دعای خیری که از سمت بچه‌ها و خانواده‌هاشون برام روانه میشه همه‌اش سهم قلب مهربونت باشه. مامان🌱 اون دختر هفت‌ ساله‌ای که برای مدرسه رفتنش کلی سختی کشیدی و نذاشتی کلاس اولش دچار وقفه بشه، حالا خودش آموزگار کلاس اول هست. حالا خودش شده مادر دومِ سی و چهارتا پسر شیطون و میخواد سعی کنه هم آموزگار خوبی باشه و هم مادر خوبی؛ درست مثل خودت که هم آموزگار کوشش و خستگی‌ناپذیری بودی و هم مادر دلسوز و فداکار. روزت مبارک مامان.🤍🌱 @z_rajaaei
هدایت شده از تأملات
🧩 جنگ را چه کسی اداره کرد؟! (یادداشتی با رویکرد در گرامیداشت ) پاسخ شما به پرسش بالا چیست؟ به نظرم در مترقی‌ترین حالت پاسخ خواهید داد: «جنگ را نه دولت‌ها اداره کرده‌اند و نه نیروهای مسلح؛ جنگ به‌وسیلهٔ مردم اداره شده است.» احسنت، حرف درستی است؛ اما اجازه بدهید کمی دقیق تر شویم. چند باری در میانهٔ مباحثه‌های دوستانه یا در کلاس درس و موقع گفت‌وگوهای رسمی از زبانم درآمده که «به نظر من، جنگ ما را زنان اداره کرده‌اند.» حالا می‌خواهم به بهانهٔ یک روز بزرگ، برای اولین بار دربارهٔ این ادعا چندخطی بنویسم؛ شاید بعدها بیشتر و دقیق‌تر درباره‌اش نوشتم و گفتم، و راستش خیلی دوست دارم که بتوانم. جنگ را اداره کرد، زمانی که کیف‌دستی شوهرش را که سایهٔ سر و نان‌آور خودش و بچه‌های قدونیم‌قدش بود، می‌بست و قرآن بالای سرش می‌گرفت و او را راهی جبهه‌ها می‌کرد، بی‌آنکه غُر بزند یا بغض کند و کرشمهٔ زنانه بیاید و دلش را درست لحظهٔ رفتن، بلرزاند؛ جنگ را زن اداره کرد، وقتی نه‌تنها از شوهر تازه‌دامادش دل می‌کند، که به او قوت قلب می‌داد تا او هم از نوعروسش دل بکند و برود؛ جنگ را زن‌ها اداره کردند، وقتی بچه‌هایشان را که با خون‌دل بزرگ کرده بودند، بی‌هیچ چشم‌داشتی و فقط به عشق آقای خمینی روانهٔ جبهه می‌کردند و نگرانی‌شان این بود که مبادا آقا خم به ابرویش بیاید به خاطر خالی ماندن جبهه‌ها از فرزندان این وطن. در طول جنگ، دولت نمی‌توانست شهرها و محله‌ها را اداره کند، اگر در هر محله یک یا چند شیرزن نبود که چادر همت به کمر ببندد و بقیهٔ خانم‌های محله را دورهم جمع کند تا هم به فکر تأمین نیازمندی‌های خط مقدم جبهه‌ها باشند و هم با تدبیر منزل‌های خودشان، نگذارند اعصاب شوهرهای جبهه‌رفته یا نرفته‌شان به‌دلیل کمبودهای ناشی از جنگ چنان به هم بریزد که با اعتراض به دولت و شلوغ‌کاری، باری بر دوش مسئولان نظام و غصه‌ای به غصه‌های امام امت اضافه کنند. راستی، هیچ فکرش را کرده‌ایم اگر این شبکهٔ زنان هر محله ـ که گاهی با شبکهٔ زنان محله‌های دیگر هم پیوند می‌خورد ـ نبود، چطور می‌توانستیم کمبود و حتی نبود بسیاری از مواد غذایی و سوخت و امکانات زندگی را در سطح محله‌ها مدیریت کنیم، بدون اینکه جنجال و هیاهویی به پا شود؟ مثلاً اگر یک شب یکی از خانه‌های محله نیاز به پهن کردن یک سفرهٔ آبرومند برای یک امر خیر داشت، یا اگر بخاری نفتی خانه‌ای لنگ یک تَه پیت نفت بود تا بچه‌های قدونیم‌قد خانه تا صبح از سرما نچایند، این شبکهٔ زنان حتی اجازه نمی‌داد کار به سطح مردان برسد، که بعضی وقت‌ها با شلوغ‌کاری‌هایشان کار را خراب‌تر هم می‌کنند؛ اینها خودشان طوری کار را رفع‌ورجوع می‌کردند که آب هم از آب تکان نخورد. دراین‌باره گفتنی و نوشتنی زیاد است، باشد وقتی دیگر؛ اما جان کلام که دوست دارم مخاطبان این نوشته به آن بیندیشند و کمک کنند تا بیشتر دربارهٔ آن بیندیشیم و بگوییم و بنویسیم این است: اگر را «روش شکل‌گیری به‌منظور ایجاد یک » بدانیم، الحق و الانصاف، زن مسلمان ایرانی در همهٔ جنگ‌ها و بلکه در همهٔ ادوار تاریخی، یکی از تعیین‌کننده‌ترین نقش‌ها را برای شکل گیری تصمیم جمعی برای و ایجاد هماهنگی اجتماعی لازم برای آن داشته است. بگذارید راحت‌تر بنویسم: الگوی سوم زن (زن مسلمان ایرانی)، نقش‌آفرینی در جایگاه متولی یک ، یا به ادبیات دانش حکمرانی، یک است؛ نه همچون زن غربی که است و نه مانند زن غالباً شرقی، که همچون است. این یادداشت باید ادامه داشته باشد تا مفهوم تر شود... 🎥پ.ن. بخشی از فیلم مهمان مامان را که بی‌تناسب با این نوشته نیست، صرفاً به‌عنوان یک ضمیمه تزیینی پیوست کرده‌ام؛ اگر دوست داشتید تماشا کنید. 🆔️ @tarbiat_hokmrani