🔻برای بار سوم: ما با استکبار «قهر» نیستیم، «دشمن» هستیم
حضرت آیتالله حسینی بوشهری
حضرت آیتالله رشاد
سلام علیکم
روز گذشته دو بیانیه از شما پیرامون مناقشات اخیر در فضای مجازی منتشر شد که پیرو آن نکاتی به محضرتان تقدیم میشود:
🔹اول/ آن چه که شما «اهانت» و «تعرض» میخوانید، در واقع نقدی به مواضع حضرت آیتالله صافی گلپایگانی حفظه الله بوده است که چیزی بیش از تطبیق فرمایشات ایشان با رویکردهای اسلام ناب و آموزههای امام خمینی(ره) نبوده است. بزرگی گوینده همیشه به معنای درستی گفته نیست و این درس اول حقطلبی در مکتب انقلاب اسلامی است.
🔹دوم/ تمام توصیفاتی که از جایگاه مرجعیت داشتهاید صحیح است و کسی منکر اهمیت و وزانت شان مراجع معظم تقلید نیست. لکن در این کشور سالهاست که انقلاب شده و مقام عظمای ولایت وظیفه تعیین خطوط کلی نظام را برعهده دارند و دیگران در هر سطح و جایگاهی «مولیعنه» بوده و شرعا تکلیف دارند در مسیر سیاستهای ولایت امر گام بردارند. نظام اسلامی نیاز به سیاستگذاران متعدد ندارد.
🔹سوم/ مرقوم داشتهاید که «امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضائات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و میفرمایند: باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.» گویا جناب ایشان نه سخنان آقای صافی حفظه الله را دقیق مطالعه کردهاند و نه نقدهای نگاشته شده به مواضع ایشان را. چه کسی به این جملهای که مرقوم کردهاید نقد کرده است؟
🔹بحث بر سر عبارتی است که به نقل از ایشان در تمام رسانههای داخلی و بیگانه ذکر شده و آن این است: «اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم، به ضرر مردم است». آیا جمهوری اسلامی با «بسیاری» از کشورها «قهر» است؟ نظام اسلامی بجز آمریکا و اسرائیل که مصداق طاغوت بوده و به امر قرآن و مکتب اسلام ناب باید با آنان «دشمن» بود با کدام کشور «قهر» است؟
🔹آقایان! مشوه کردن اعتقادات انقلابیون با «قهر» نامیدن غیرت ضداستکباری مردم، نامش هر چه باشد بصیرت انقلابی نیست. اگر محکوم نمیکنیم لااقل تمجید نکنیم و حقیقت را وارونه جلوه ندهیم.
🔹چهارم/ فرمودهاید منتقدان باید «از تکمیل پازل دشمنان بپرهیزند»؛ در این باره سخن زیادهای نیست و تنها از حضرات دعوت میکنیم با مراجعه به رسانههای دشمن بررسی کنند که کدام مواضع در روزهای اخیر مورد استقبال رسانههای دشمن دین و مردم ایران قرار گرفت.
🔹پنجم/ فرمودهاید «تعرض به مرجعیت، تعرض به نظام اسلامی است»؛ اولا باید عرض شود که تعرضی در کار نبوده و یک موضع نادرست به نقد کشیده شده است. ثانیا هیچ شخصی در نظام جمهوری اسلامی برابر «نظام» نیست. مدتهای مدیدی در همین حوزه علمیه به نظرات و عملکرد امام(ره) و رهبری نقد وارد شده و کسی ندای تعرض به نظام سر نداده است. راه نقد را با جملات قصار خودساخته نبندیم.
🔹ششم/ در اطلاعیه جناب آقای رشاد، نقدهای این روزها «موضعگیریهای از سر جهل» نامیده شده است. از استاد پا به سن گذاشتهای که به علم و فقاهت و اخلاق شناخته میشدهاند، صدور چنین تعابیری حقیقتا تعجب برانگیز است. ایشان یا آن نقدهای مستند به مبانی انقلابی را ندیدهاند یا در استفاده از نسبتهایی که به افراد میدهند دقت کافی ندارند. هر کدام که باشد، نسبت «جهل» به منتقدان موضع اخیر آقای صافی حفظه الله، حقا و جدا دور از عدل و انصاف است.
🔹هفتم/ در روزهای نهچندان دور سیل فحاشی و هتاکی به علامه مصباح یزدی(ره) از سوی یک روزنامهنگار و لعن و سبّ و تکفیر علامه حسنزاده آملی(ره) از سوی پرورشیافتگان همین تفکر، فضای مجازی را پر کرده بود. همین عاقبت احتمالا در انتظار سایر علما از جمله آیتالله جوادی آملی حفظه الله نیز باشد. به یاد نداریم شما که امروز در برابر «نقد» این چنین دست به قلم شدهاید در برابر آن «هتاکی و لعن و تکفیر» موضعی گرفته باشید. هنوز هم برای موضعگیری البته دیر نیست، جریان لعن و سب و تکفیر علمای بزرگ به سردمداری برخی بیوت جریان سنتی همچنان در جریان است!
✅ @Rajanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ربط دارد آقا!
🔹سخنان شنیدنی استاد رحیمپور ازغدی درباره نهی از منکر در نماز جمعه
✅ @Rajanews
🔻جریان انقلابی منتظر اجازه کسی نیست!
جناب آقای سعیدی
امام جمعه محترم قم
سلام علیکم
🔹ظاهرا در خطبههای نماز جمعه امروز قم نسبت به نقد رجانیوز به مواضع اخیر آیتالله صافی گلپایگانی حفظه الله اشارهای داشته و فرمودهاید «هرکسی قلم برندارد، خلاف ادب و نزاکت بنویسد».
🔹همانگونه که به محضر آقایان حسینی بوشهری و رشاد عرض شد، بهتر است روحانیت محترم و سایر عزیزانی که به محتوای نقد رجانیوز اعتراض دارند، به جای تعیین تکلیف و ابراز تاسف و محکومیت، بفرمایند دقیقا کدام قسمت از این متون بر خلاف مبانی و اصول بوده و چه بخشی از آن مصداق اهانت یا تعرض به مرجعیت است؟
🔹اینکه میگوییم ما با استکبار قهر نیستیم و بلکه دشمنی داریم اهانت به مرجعیت است؟ اینکه معتقد باشیم راه حل مشکلات کشور را نباید در خارج جستجو کرد تعرض به دین است؟ از کی تا به حال مطالبه نظرات صریح امام و رهبری مساوی توهین و تعرض قلمداد شده است؟
🔹اینکه با کلیگویی و بدون ورود به محتوای سخن، حکم قاطع برای ادب و نزاکت دیگران صادر کنیم، کمکی به روشن شدن مساله نمیکند و فایدهای هم برای مخاطب شنونده ندارد. بنا نیست شما در تریبون نماز جمعه هر نسبت ناروایی را بدون استدلال نثار افراد کنید.
🔹همانطور که به درستی فرمودهاید، حرمت بیان و قلم به قدری بالاست که استفاده از آن نیازمند بصیرت و دقت بالایی است. هنوز زمان زیادی از هزینهتراشی خاطره کذا و مواضع عجیب و غریب جنابعالی در ماجرای بستن حرم حضرت معصومه(س) در ماجرای کرونا نمیگذرد.
🔹جناب آقای سعیدی! به لطف خطبههای خنثی و کلیشهای و به موازات کمرمق شدن نمازهای جمعه، توجه مردم به شبکههای اجتماعی به قدری بالا رفته که کسی برای قضاوت درباره مواضع افراد و نقد و گفتگوها، منتظر خطبههای شما نمیماند. امروز مردم میخوانند و خودشان قضاوت میکنند. دوران محکوم کردن و نسخه پیچیدن برای مردم گذشته است.
🔹از سوی دیگر هم البته جریان انقلابی امروز برای بیان سخن حق، منتظر اجازه هیچ فردی نبوده و مواضع بر خلاف اصول انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام و رهبری در هیچ سطحی بیپاسخ نخواهد ماند، حتی اگر زید و عمرو تصمیم بگیرند در این منازعه ژست بیطرفی بگیرند.
🔹البته کسی منکر فشارهای بیوت و جریانهای سنتی قم بر شما و سایر دوستان نیست. اما شاید لازم باشد یک بار برای همیشه به خود بباورانیم که محافظه کاری قتلگاه انقلاب است و اگر امروز با فشار جریانهای خاص، روی اصول انقلاب قلم گرفتیم، دیر یا زود ضربه آن به خودمان بازخواهد گشت.
✅ @Rajanews
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آیا رهبری مخالف عدالتخواهی مصداقی است؟
🚨تقطیع بیانات رهبر انقلاب برای توجیه یک موضع غلط!
🔹پس از انتشار سخنان عجیب رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مبنی بر ممنوعیت بیان مصداقی فساد در خطبههای نماز جمعه، برخی رسانهها برای اثبات درستی این گفته، بخشی از سخنان رهبری را به عنوان استناد مواضع او منتشر کردند. اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔹این بیانات رهبر انقلاب مربوط به پاسخ ایشان به شکایت دانشجویی است که گفته بود در صورت مبارزه ما با فساد، دادستان علیه ما اقدام میکند و با ما از طریق قانونی برخورد میشود.
🔹رهبری در توضیح خواسته خود از دانشجویان درباره عدالتخواهی، میفرمایند که شما مصداقسازی نکنید که اولا شاید ادعای شما نادرست باشد و ثانیا «قانوندانانِ قانونشکن» نتوانند شما را گیر بیاندازند. در حقیقت توصیه رهبری برای عدم ورود مصداقی در برخی موارد فساد، به دلیل حفظ امنیت افشاگران فساد بوده است نه آن که از اساس مخالفتی با ذکر موردی فساد وجود داشته باشد.
🔹البته خط قرمز مبارزه مصداقی با فساد و افشاگری آن باید توجه به مسائل شرعی و اخلاقی باشد اما این به هیچ وجه معنای ممنوعیت ذکر مصداق را ندارد!
🔹بیان چنین سخنانی و انتشار ناقص بیانات رهبری، آن هم در شرایطی که دستگاههای تقنینی و قضائی کشور در حال تمهید پشتیبانیهای قانونی از افشاگران فساد هستند، نشانگر عمق فاصله این نگرش با واقعیتهای جاری است.
🔹ادعای ممنوعیت مبارزه مصداقی با فساد از سوی رسانههایی که سابقه انتشار صورت بانکی یک دستفروش و اسناد دارایی اهالی ده ونک را در کارنامه دارند نیز در نوع خود جالب توجه است.
✅ @Rajanews
May 11
🔻شغل شریف «وسطکاری»
🔹چند سالی است که در جمهوری اسلامی شغل شریفی برای برخیها تعریف شده با عنوان «وسطکاری». وسطکاران افرادی هستند که مبنا و هویت مستقل و مشخصی ندارند. از سیاست تهی هستند اما دوست دارند سیاستمدار به نظر برسند. اینها ظهور کردهاند تا در دورانی که دیگران به افراط و تندروی متهم میشوند، بدو بدو بیایند، وسط را بگیرند و جایزه عقلانیت و انصاف را ببرند.
🔹هم و غم اصلی وسطکاران ارائه تصویری عقلانی از خود است. تصویری که دل افراط و تفریط را ببرد و همگان را شیفته او کند. وسطکار اما نمیداند و درس نمیگیرد که تا نسخه اورجینال افراط و تفریط -و حتی اورجینال وسطکاری- در دسترس است، کسی به شوی میانهروی توجه نمیکند. او حتی برای این کار در ظاهر خود دست میبرد، لباس و قیافهاش را تغییر میدهد و از رقبای قبلی خود تقلید میکند تا بلکه به او اقبال شود. فرقی هم نمیکند روی صندلی لشکری نشسته باشد یا کشوری، داستان همان است.
🔹جمهوری اسلامی با وسطکارها اصلا دوست داشتنی نیست. بیهویتی و رنگ به رنگ شدن بزرگترین عذاب انقلابیهاست. خود را با دیگران تنظیم کردن و دائما مشغول میانگین گرفتن از افراط و تفریط چندان لذتبخش نیست. اما همه اینها دلیل نمیشود که وسطکارها رشد نکنند. اتفاقا برخیشان به خوبی رشد میکنند و بالا میآیند.
🔹البته وقتی بالا هم میآید و مسئول میشود، باز زندگیاش را از جیب دیگران میگذراند. همیشه در دعواها مشغول میانگین گرفتن و پیدا گرفتن نقطه وسط است تا یک وقت کاپ اخلاق و میانهروی را از دست ندهد. هزینهها را افراطیها میدهند و کاپ اخلاق را وسطکار میبرد. اما صد حیف که چون بیهویت و کممایه است بلد نیست از موفقیتهایش لذت ببرد. همین است که وسطکار غالبا شغلش را دوست ندارد و به فکر صندلی دیگر است.
🔹بر این کشور زمانهای گذشته که اعضای خانواده وسطکارها با حکم رسمی آنان سر کار بودهاند و هر نقد و مخالفتی با توجیه شرایط حساس کنونی خفه شده است. اما این سالها افراطیها هزینه دادهاند، دادگاه و زندان رفتهاند و حالا بلوغشان به حدی رسیده که خودشان حکم مشاوره داماد شهردار را محکوم و لغو میکنند. این برای افراطیها شیرین است اما وسطکار درکی از این حلاوت ندارد. وسطکار همیشه به میانگینگیری خوش است و تنها از همان لذت میبرد.
🔹حالا تعدد کاپهای اخلاق برای برخی وسطکارها توهم استاد اخلاق بودن هم به همراه آورده است. جریان انقلابی شاید هزینه آقایی و سیادت وسطکارها را بپردازد، اما یقینا آنان را به معلمی نخواهد پذیرفت، به کارتان برسید.
✅ @Rajanews