فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁
"مهرورزی"
ای کاش امیدبخشترین انسان برای اطرافیانمان باشیم.
ای کاش آنقدر دریا دل باشیم تا هر کسی در هر کجای دنیا رنجیده خاطر شد برای رفع رنجشاش یاد ما بیفتد و سری به ما بزند.
گرانبهاترین هدایایی که میتوان به دیگران داد همهشان رایگاناند: محبت، توجه، همدلی، لبخند، خوش زبانی و...
محاسن خود را ببینیم، معایب خود را بپذیریم و در صدد اصلاح آن برآئیم، با نواقص دیگران کنار بیائیم و کمالاتشان را تحسین کنیم تا با همدیگر رشد کنیم.
🖊مرضیه رمضانقاسم
#تست_سلامت_روان
#ممنون_که_مهربانید
#لطفا_مهربان_بمانید
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
💠💠💠💠💠💠💠💠
💠
💠
💠
⁉️شهادت امام حسن (علیهالسلام) ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
📌چند سالی است که عدهای به تبعیت از سنتهای مردم عراق، ۷صفر را در ایران روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا میگیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در ۲۸صفر است و ۷صفر میلاد امام موسی کاظم علیه السلام است.
در منابع تاریخی و حدیثی شیعه و اهلسنت تا پایان قرن هفتم، هیچ نویسندهی شیعه یا سنی، شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام را اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه، نمیداند.
💠 بررسی سندی اقوال شیعه و اهلسنت
〽️عموم مورخان و محدثان شیعه شهادت امام حسن مجتبی را «28 صفر» یا «آخر صفر» نقل کردهاند (1)
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکردهاند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفتهاند؛ در منابع متقدم و معاصر شیعه، اخبار شهادت امام حسن(علیهالسلام) در ۲۸ صفر مورد اتفاق و توجه همهی علماست و ابن خزاز و شیخ عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️ این مطلب برای اولین بار در کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول» در (قرن 8) آمده است(2)
گویا در نسخهی خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن، کفعمی نیز قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» همین اشتباه را نقل کرده است(3).
بعلاوه اینکه در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است، بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، منتسب به یکی از علمای زیدی مذهب(۴ امامی) به نام قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست؛ لازم به ذکر است قاسم رسی متوفی 246قمری است؛ جالب آنکه قاسم، شهادت امام عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است که بخواهد شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام عسکری(ع) را نوشته است؟
بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
بر فرض بخواهیم گزارش قاسم را بپذیریم، این گزارش بدون سند و مرسل است یعنی گویندهی آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️نکتهی دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاریخی و حدیثی همانند: طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعظین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز میلاد امام کاظم علیه السلام نقل کردهاند.
〽️مورخان اهل سنت شهادت امام حسن مجتبی را در یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کردهاند. (4)
یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است. (5)
💠 جمعبندی:
اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم شهادت امام حسن علیه السلام تقریبا همزمان با سالروز شهادت رسول الله صلوات الله علیه و آله بوده است. (اواخر صفر یا اوایل ربیع با چند روز اختلاف (طبق قول اهل سنت).
______________________________
📚پی نوشت ها:
(1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آلأبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33
(2) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
(3) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
(4) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389
(5) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، يدالله مقدسی.
🆔 @javadheidari110
💠💠💠💠💠💠💠💠
@ramezan_ghasem110
"توقعات خطرآفرین"
اگر میخواهی با لیست بلندبالایی از آرزوها و عقدهها پا به زندگی مشترک بگذاری دست نگه دار، زیرا همسر شما نه غولِ چراغِ جادوست، نه شهربازیست، نه شهر شادی، نه شهر فرنگ و نه ...
قرار نیست همسرتان عامل شادی شما باشد، بلکه قرار است شادیها و غمهایتان را باهمدیگر به اشتراک بگذارید، زیرا هیچ همسری این توانایی را ندارد که همهی نیازهای همسرش را تامین کند، همانگونه که خود شما نمیتوانید بطور کامل پاسخگوی همهی نیازهای همسرتان باشید، او نیز همینگونه است چون انسان است، با این تفاوت که برخی ویژگیهایش با شما متفاوت است؛ بنابراین اگر به تفاوتهای خود با همسرتان واقف شوید میتوانید تعامل بهتری با یکدیگر برقرار کنید.
شما نباید دایرهی معاشرتهایتان را منحصر در همسرتان بدانید، انسان در زندگی علاوه بر همسر ارتباطات دیگری از قبیل: ارتباط با خدا، طبیعت، خانواده، فامیل، دوست، تحصیلات و... دارد.
از بین همهی این اولویتها، بجز فرامین الهی، هیچ چیز و هیچ فرد دیگری را بر همسرتان ترجیح ندهید.
اگر عشق، زیر سایهی شرع و عقل قرار گیرد، ماحصل آن گسترش چتر آرامش در زندگیست.
الا بذکرالله تطمئن القلوب
🖊مرضیه رمضانقاسم
#همسرداری
#همسرداری؟
#سواد_زندگی
#سواد_بندگی
#سواد_عاشقی
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆راهکار شهادت...
👇"راز شهادت"
اَللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا تُسْأَلُ فَأَعْطِنِی أَفْضَلَ مَا تُعْطِی
👆اینگونه برای شهادت دعاکنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊
قسمت نشد که گاه به گاهی ببینمت
حتی به قدر نیم نگاهی ببینمت
تکلیف بیقراری این دل چه میشود؟!
اصلاً شما اگر که نخواهی ببینمت…
ای کاش یک سه شنبه شبی قسمتم شود
در راه جمکران سر راهی ببینمت
یا که محرمی شود و بین کوچهای
در حال کار نصب سیاهی ببینمت
آقا خدا نیاورد آن روز را که من
سرگرم میشوم به گناهی ببینمت
با این دل سیاه و تباهم چه دلخوشم
بر این خیال کهنه واهی، ببینمت!
دارم یقین که روز وصال تو میرسد
ذکر لبم شده که الهی ببینمت
#یا_صاحب_الزمان
#سهشنبههای_جمکرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دنبالخوشبختیگشتن،تحصیل حاصلاست
برای خوشبخت شدن لازم نیست راه دوری برویم، راه درازی بپیمائیم و خودمان را به آب و آتش بزنیم برای کسب مدرک، شغل خاص و آدم خاصی که خوشبختمان کند؛ بلکه سعی کنیم از همین موقعیت خوبی که در آن هستیم رضایت کامل داشته باشیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.
از همین چیزهایی که به زعم خودمان معمولی و دم دستی هستند لذت ببریم؛
یادت هست، همین دارائیهای امروزت، روزی آرزویت بود؟
خدا را شکر کنیم بخاطر همهی دادههایش و آنهایی را هم که به ظاهر ندادهاست، در آینده میدهد یا در دنیا یا عقبی؛ به قول قدیمیها هر چه ندهد داریم.
🖊مرضیه رمضانقاسم
#شُکر
#خوشبختی_باور_کن
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
شب جمعه کنار ششگوشه
دل من حالت عجیبی داشت
میشنیدم صدای قلبم را
چشم من حس بیشکیبی داشت
حرمش از ملائکه پر بود
انبیا در طواف ششگوشه
و ثواب هزار حج را داشت
به خدا هر طواف ششگوشه
شب جمعه ضریح اطهر او
غرق نور حضور فاطمه بود
به خودم آمدم و فهمیدم
بر لبم این نوا و زمزمه بود:
«شبهای جمعه فاطمه
با اضطراب و واهمه
آید به دشت کربلا
گردد به دور خیمهها
گوید حسین من چه شد
نور دو عین من چه شد...»
سمت پایین پا که میرفتم
ناگهان چشمهای من تر شد
آنقدر اشک ریخت تا آخر
روضهخوانِ علی اکبر شد
یک به یک گفت روضهها را تا
پای ششگوشه از نفس افتاد
آه گویا کنار پیکر او
حضرت عشق ناله سر میداد:
«جوانان بنی هاشم بیایید
علی را بر در خیمه رسانید...»
از نگاه پر از تلاطم من
زمزم عشق و اشک جاری شد
آه از خیمه تا کنار فرات
عطش و داغ مشک جاری شد
خنکای شریعه هم میخواند
دم به دم از غریبی سقا
همنفس با صدای موج فرات
مادری دم گرفته بود آنجا:
«سقای دشت کربلا اباالفضل
دستش شده از تن جدا اباالفضل...»
آن طرفتر نگاه میکردم
شِکوِه و اشک، ناله و گله را
میشنیدم کنار غربت تلّ
دم به دم ضجههای سلسله را
ناگهان در حوالی گودال
محفل گریههای زینب شد
زینب آمد کنار ششگوشه
کربلا کربلای زینب شد
رفت قلبم کنار بالا سر
آه انگار سر به پیکر نیست
همهٔ کائنات میلرزند
گوش کن این صدای خواهر نیست؟
«این کشتهٔ فتاده به هامون حسین توست
این صید دست و پا زده در خون حسین توست...»
بانگ ندبه مرا به خود آورد
صبح جمعه رسیده بود از راه
دل من داشت «العجل» میخواند
در کنار ضریح ثارالله
✍یوسف رحیمی
#شب_زیارتی_ارباب_بیکفنمان
آخه نیمیدونیم چیچی هس🧐🤔
این اصطلاح را اکثر اصفهانیها وقتی میخواهند از رستوران خصوصا رستورانهای بینراهی در مسیر سفر غذا "نخرند" بکار میبرند.
خدائیش ما اصفهانیها خسیس نیستیم و اگر اطمینان به سالم و خوشمزه بودن غذای رستوران داشته باشیم بیتردید دست به جیب میشویم؛ کلا ما اصفهانیها مردم دردسر سازی نیستیم و اصلا حاضر نیستیم سیستم دفاعی بدنمان را به خطر بیندازیم، بماند که بدنمان هم طاقت مسمومیت غذایی ندارد بعلاوه اینکه نباید سری که درد نمیکند را دستمال بست و مزاحمت بیجا برای پزشکان ایجاد نمود.
حالا بخوانیم با لهجهی اصفهانی پیشنهاد اقل اصفهانیها را به اکثر آنها:
اینجوری که شوماوا دمی رستوران خوددونا پس میکشیند، حسرِتی همهچی به دلدون میمونه، آخه با سر رابِری کُلا پاره میشِد، با پا رابِری کفش پاره میشِد؛ حاااالا یه بار شوما غِذا این رستورانا بوخوریند تا بفمیند چی چی هست، یوهو اومدا خُب بودا خوشِدون اومِد؛
جَخ تازه نمیخیند اینقَد پا گاز وایسین.
بذار اینم بگم که غِذا اکثری مجالس چه شادی و چه غم مثی عروسی و مهمونی حَجییاوا ... همه اِز رستورانا تهیه میشِدا!
تا افشای راز و راهکار بعدی اصفهانی، به خدا میسپارمتان.
🖊مرضیه رمضانقاسم
#تجربه_نوردی
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
4_5816606829525863609.mp3
6.35M
تزورونی اعاهدکم... 😭
عشق یعنی که غمش وصلهجانتباشد
نام او در همه جا ورد زبانت باشد
گریه آبت شود و مرثیه نانات باشد
دردِ دائم بکشی، داغ نهانت باشد
کاشبااینهمهدردیکه کشیدیاز عشق
عاقبت باعث رفتن به جنانت باشد
شب اول که گرفتار لحد خواهی شد
نام زیبای علی ورد لبانت باشد
✍صاحب صبر
#اربعین
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
1_5786874286.mp3
3.46M
_-●━━━━━━─────── ⇆
ㅤㅤ ◁ ㅤ❚❚ㅤ▷ ㅤ
پی سیر و سلوک اگر هستی
خاک شو محضرش تمنا باش
دست، پیش کسی دراز نکن
سائل دستهای سقا باش
علف هرز هم اگر بودی
در زمینِ حسینِ زهرا باش
گرچه اصلا به تو نیازی نیست
پای کار حسین اما باش
میل داری به روضهی رضوان
هر کجا روضه بود آنجا باش
هدف از گریه، خندهی زهراست
بیخیالِ ثواب عُقبی باش
✍مرضیه نعیم امینی
#شب_زیارتی_ارباب_بیکفنمان
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
69.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سفر_اربعین
سخته ولی شیرینه
سختیش به دل میشینه
سفر تنها برای گشت و گذار و تفریح نیست بلکه موجب پختهگی آدمی نیز میگردد، طبق گفتهی شاعر:
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
پخته شدن نیاز به تحمل سختی دارد، نظیر برنجی که تا به قدر کافی حرارت و مرارت نبیند به تعبیر آشپزها زنده است پخته نشده است، رنجهای سفر نیز ما را رشد داده و به پختهگی میرساند.
سفر میرویم تا قدر داراییهایمان را بهتر بدانیم، زیرا در سفر حتی برای داشتههایی که در زندگی روزمره برایمان مهیاست و بسیار عادی شده از قبیل آب، خوراک، محل اسکان و ... دغدغهی زیادی پیدا میکنیم، به زحمت میافتیم و همهی اینها از این جهت است که عافیتطلبی و راحتطلبیمان کاهش یافته و به حداقل ممکن برسد؛ اینجاست که برخی هنگام بازگشت از سفر نفس راحتی میکشند و میگویند: هیچ جا خانهی آدم نمیشود.
ما در دنیا نیز مسافری بیش نیستیم، آنگاه که عزم سفر کردیم و بله گفتیم باید منتظر بلا باشیم چرا که در همین بلاها، سختیها و ناملایمات است که عیار انسان محک خورده و مشخص میگردد، معایب و محاسن اخلاقیاش بر او مکشوف میگردد تا هم میزان صبر و استقامتش سنجیده شود و هم میزان صبر او افزایش یابد و سعه صدر پیدا کند؛ بنابراین اگر در سفر سختیهایی بر ما غلبه نمود ملول نگردیم، فقط منتظر رفاه، آسایش، خوشی و شادیِ نباشیم زیرا در سفر نیز همانند حَضَر سختی و آسانی در هم تنیده و گاه حتی سختی آن بیش از راحتیست پس همانند کوههای جاده استوار باشیم.
🖊مرضیه رمضانقاسم
#سفر_زندگی
#مسافر
#رنج
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂
خانومای گل خواهشا جمعهها هم مدیریت آشپزخانه تو دستای نازنین خودتون باشه.
به قول سعدی علیهالرحمه:
مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان☺️
در ضمن حالا اگه آقا خیلی اصرار داشتن جمعه برن داخل آشپزخانه برا درمان سوختگی ایشون "ژل آلوورا" و یا
"مخلوط شکر و روغن" در
دسترستون باشه.
🖊مرضیه رمضانقاسم
#راهکار_تضمینی_برای_درمان_سوختگی
#شیرینکاری_آقایان
#طنز_جمعه
#پادزهر
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩 🧩
🧩
🧩
🧩
چطور میشه با احادیث انس پیدا کرد؟
برای انس گرفتن با احادیث باید آنها را فهم نمود؛
برای فهم احادیث باید با قواعد و اصول فهم آن آشنا بود،
به آشنایی با قواعد فهم روشمند احادیث، فقه الحدیث گویند.
پس با این توضیحاتی که عرض شد بهتر است سوالتان را اینگونه مطرح کنید👇
چه کنم در فقه الحدیث قوی شوم؟
برای قوی شدن در فقهالحدیث دو گام لازم داریم:
〽️۱) گام نظری:
گام نظری این است که این سه کتاب را به این ترتیب بخوانید:
۱.۱ کتاب درسنامه فقه الحدیث از آقای عبدالهادی مسعودی
۱.۲ کتاب منطق فهم حدیث از سید کاظم طباطبایی
۱.۳ کتاب آسیب شناسی فهم حدیث از دکتر سید علی دلبری
〽️۲) گام عملی
وقتی با خوانش این ۳ کتاب اصول و قواعد را که یاد گرفتیم حال بایسته است به کتب افرادی که فقهالحدیثشان قوی است مراجعه کنیم تا عملا با روش آنها آشنا شویم تا بنگریم آنها این اصول و قواعدی را که در سه کتاب فوق آموختهایم را در کجا و چگونه بکارگرفتهاند؛ اینگونه انشاءالله فقه الحدیثمان قوی میشود.
علمای طراز اول در علم فقه الحدیث
۲.۱- جناب علامه محمد تقی مجلسی که از لحاظ معنوی خیلی بزرگ بودند که آیت الله بهجت در وصف ایشان فرمودند ایشان بر اهل اصفهان ولایت دارند (پدرِ علامه محمد باقر) ایشان یک شرح عربی و یک شرح فارسی بر "من لا یحضر الفقیه" که یکی از آثار شیخ صدوق است دارند.
شرح عربی که بر من لایحضرهالفقیه نوشتهاند با نام "روضه المتقین" که ۱۴ جلد است.
شرح فارسی ایشان بر من لایحضرهالفقیه با نام "لَوامِع صاحبقَرانی" است که ایشان بحثهای سندی و رجالی بسیار عالی دارند و بحث فهم متن حدیث و فقهالحدیثی جالبی دارند.
۲.۲- علامه محمدباقر مجلسی در بحارالانوار بخش بیانِ روایات.
۲.۳- فیض کاشانی در وافی که جمع کتب اربعه است آن را دستهبندی و ابوابی را مطرح کرده است و ذیل هر روایت توضیحاتی دادهاند؛ ایشان وافی را تلخیص کرده در کتابی با نام الشافی فیالعقائد و الاخلاق و الاحکام
۲.۴- ملا محمد صالح مازندرانی شاگرد و داماد علامهی مجلسی که شرحی بر اصول کافی نوشته است که با تعلیقات علامه شعرانی حدود ۱۴جلد است که عربیست با عنوان الکافي الأصول و الروضة.
ایشان قصد داشته است شرحی بر روضهی کافی بنویسند اما یک نفر به او میگوید از کجا معلوم که تو مجتهد باشی ایشان احتیاط میکنند و شرحی بر فروع کافی که متضمن روایات فقهی است ننوشتند.
۲.۵- جناب ملاصدرا شرحی عربی بر اصول کافی نوشته است از اول تا کتاب الحجه باب اضطرار علی الحجه. با عنوان شرح اصول الکافی
⚡️تذکر:
یکی از قواعد فقه الحدیث تشکیل خانوادهی حدیثی است؛ خانوادهی حدیثی یعنی احادیث هم مضمون را کنار هم قرار دهیم تا پی به معانی جدید ببریم.
حدیث داریم: من کلامنا لتنصرف علی سبعین وجهاً...
کلام ما بر ۷۰ وجه قابل حمل است یعنی معانی مختلف دارد.
یک قاعدهی کلی وجود دارد و آن اینکه: هر کسی شخصیت کاملی شد کلام او نیز متناسب با شخصیتش جامع میشود اقوال مختلف دارد.
#فهم_حدیث
#انس_با_احادیث
╔ ⃟🌸๑
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110