✅ نظریه تاثیر سیانان (CNN Effect)
🔹نظریه تاثیر سیانان بیان میکند که #رسانهها با برجستهسازی یک مسئله میتوانند بر روی #سیاست_خارجی کشورها اثر بگذارند.
🔹به عنوان مثال برخی بر این باورند که پایان مداخله آمریکا در سومالی بر اثر فشار رسانههای آمریکا به سیاستگذاران خارجی این کشور بود.
🔹اصطلاح تاثیر سیانان، گسترهای جهانی را در برمیگیرد، اصطلاح دیگر نزدیک به این مفهوم، اصطلاح #تاثیر_الجزیره (AlJazeera effect) است که از تاثیر رسانهها بر سیاست خارجی کشورها در جهان عرب سخن میگوید.
🔹در مقابل، بسیاری از #نظریات_انتقادی ارتباطات، بر رابطهای معکوس یعنی تاثیر سیاستمداران بر رسانهها تاکید دارند. به عنوان مثال، شیلر با تاکید بر اصطلاح امپریالیسم فرهنگی و رسانهای، بیان میدارد که رسانهها ابزاری در دست سیاستمداران غربی برای استثمار دیگر کشورها هستند.
▫️پینوشت:
از معدود منابع فارسی درباره نظریه تاثیر سیانان میتوان به کتاب "عصر سیانان و هالیوود" نوشته دکتر سِمَتی اشاره کرد.
#اختصاصی
🔸کانال فرهنگ و رسانهپژوهی دینی (رسادین)
🆔 @rasadin
13900525_3326_128k.mp3
2.76M
🔺علوم انسانی، علوم ذاتا مسموم
▫️اینکه بنده درباره #علوم_انسانی و خطر این دانشهای #ذاتاً_مسموم هشدار دادم به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رایج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر #جهانبینی_دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد.
▫️وقتی اینها رایج شد، #مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند.
▫️حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههایی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون.
۱۳۸۹/۷/۲۹
🔸کانال فرهنگ و رسانهپژوهی دینی (رسادین)
🆔 @rasadin
✅ علوم انسانی #ذاتا_مسموم یعنی؟
🔹رهبر انقلاب در توصیف علوم انسانی غربی از تعبیر "دانشهای ذاتا مسموم" استفاده کردند (۱۳۸۹/۷/۲۹)، این اصطلاح به چه معناست؟
🔹واژه "ذات" در اینجا به معنای "مبادی" است؛ یعنی #مبادی_معرفتی علوم انسانی غربی قابل پذیرش نیست.
🔹 مبادی معرفتی علوم انسانی غربی (در هر سه پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی) سه بخش اصلی دارد:
▫️#هستیشناسی اجتماعی سکولاریستی (جدایی دین از تمام نظامهای اجتماعی)
▫️#انسانشناسی اجتماعی اومانیستی (انسان رب الاجتماع است)
▫️#معرفتشناسی اجتماعی غیروحیانی (اعم از تجربی و غیرتجربی که معرفت برآمده از وحی را برای شناخت جامعه به رسمیت نمیشناسد)
🔹برای مطالعه بیشتر:
▫️مقاله مهم نظریه و فرهنگ استاد پارسانیا (که تصویر فوق برگرفته از این مقاله است)
▫️کتاب جهانهای اجتماعی استاد پارسانیا
▫️کتاب روششناسی انتقادی حکمت صدرایی استاد پارسانیا
🔸کانال فرهنگ و رسانهپژوهی دینی (رسادین)
🆔 @rasadin
1.pdf
1.23M
✅ مقاله #نظریه_و_فرهنگ (روششناسی بنیادین تکوین نظریههای علمی)
🔹نویسنده: استاد حمید #پارسانیا
🔸کانال فرهنگ و رسانهپژوهی دینی (رسادین)
🆔 @rasadin
🔹در سال ۱۹۸۳ ، مالکیت ۹۰ درصد رسانههای آمریکایی در اختیار ۵۰ شرکت بود؛ اما اکنون در اختیار ۶ شرکت!
@laghzeshgah_majazi
🔹کتاب انحصار نوین رسانهای، نوشته بناچ. باگدیکیان، منبع مناسبی در این زمینه است.
🔸کانال فرهنگ و رسانهپژوهی دینی (رسادین)
🆔 @rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد رحیمپور ازغدی:
🔹اگر امام رضا(علیه السلام) امروز بودند، بیشترین خرج را برای #رسانه و هنر میکردند.
#مدیریت_افکار_عمومی
🔸فرهنگ و رسانهپژوهی دینی (رَسادین)
🆔 @rasadin
🔹سه حوزه مهم، یعنی فلسفه ارتباطات، تاریخ فلسفه ارتباطات و فلسفه نظریههای ارتباطات، تا به امروز در عرصه مطالعات دانشگاهی علم ارتباطات در ایران، اعم از تالیف یا ترجمه، مهجور مانده است.
▫️(دکتر غلامرضا آذری، دیباچه کتاب فلسفه ارتباطات، تالیف بودوریس و پولاکاس)
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
▪️امام خمینی(ره): رسالت رسانه، تربیت انسان است
▪️آنکه در یک موقعی از همه خیانتها بالاتر است این است که نیروی انسانی ما را عقب بزنند و نگذارد درست بشود، آنکه از همه خدمتها بالاتر است این است که نیروی انسانی ما را رشد بدهد و این به عهده مطبوعات است؛ مجلههاست؛ رادیو تلویزیون است؛ سینماهاست؛ تئاترهاست. اینها میتوانند نیروی انسانی ما را تقویت کنند و #تربیت صحیح بکنند و خدمتشان ارزشمند باشد.
(صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۹۸)
▪️رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
▫️@rasadin
✅ نشست تخصصی اقناع موثر در برنامههای تلویزیونی؛ مطالعه موردی برنامه زندگی پس از زندگی
🔹ارائه: دکتر عباس #موزون (مجری و تهیهکننده برنامه زندگی پس از زندگی)
🔹زمان: پنجشنبه ۱۸ خردادماه، ساعت ۱۵ تا ۱۷
🔹مکان: #دانشکده علوم اجتماعی، #رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان (ساختمان شماره ۳: دارالحدیث)، سالن همایشهای شیخ کلینی
▫️لوکیشن:
https://nshn.ir/2bs-sgGx1A0J
▫️حضور برای عموم علاقهمندان آزاد است
🔹برگزارکننده:
انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان
@anjoman_urd
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔰
سلسله نشستهای دین، پژوهش و رسانه
نشست اول:
💢 تولید دینی پژوهش پایه
و دانش مدیریت
--------------------
با سخنرانی🔸دکتر عباس موزون، برنامه ساز تلویزیون(زندگی پس از زندگی)؛ برنامه سازی دینی پژوهش پایه: فرصتها و چالشها؛ 🔸دکتر غلامرضا گودرزی، استاد تمام مدیریت؛ دانش مدیریت، رسانه دینی و تصویر آینده؛ 🔸محمد سلیمی، مِنتور و مدرس «پژوهش فیلم»؛ زیست بوم تولیدات پژوهش پایه: رویکردی ساختاری؛
با دبیری🔸حجت الاسلام دکتر ایمان ابراهیمی؛ -------------------- 🗓دوشنبه 22 خرداد1402 ساعت 9 📌 قم، بلوار امین، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، سالن اندیشه 🌐 لینک مجازی: http://newmeeting.iriborg.ir/pajoohesh-eslami -------------------- برای هماهنگی ورود و حضور در جلسه لازم است عزيزان نام و کد ملی خود را به شماره 09368959775 پیامک نمایند. به علت محدودیت فضای جلسه حضوری، اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام مینمایند. 🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی 🆔 @rasadin
دکتر عباس موزون: هدف اصلی در ارتباطات، اقناع است
دکتر عباس موزون، مجری و تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی، در نشست «اقناع موثر در برنامه های تلویزیونی» که توسط انجمن دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان برگزار شد، اقناع را هدف اصلی در ارتباطات دانست و به تشریح ویژگی های ارتباطات اقناعی که در برنامه زندگی پس از زندگی نیز به کار گرفته شده است، پرداخت:
1. هدف و نیت خیر
2. صداقت: در لحن و در کلمات و ... برای مخاطب محسوس است
3. نه سیاه و نه سفید، خاکستری: بیان توامان قوت ها و ضعف ها؛ به ویژه در فروش کالا این یک تکنیک موفق است
4. صراحت
5. منفعت: مخاطب باید احساس کند که پیام برای او و نه فرستنده دارای منفعت است
6. دوسویه و تعاملی بودن: این نکته اشتباه فهم شده و تعامل اصلی باید تعامل مخاطب با پیام باشد؛ نه تعامل مخاطب با فرستنده
7. منشا مشروع: منبع و مقدمات باید مقبول مخاطب باشد
8. آراستگی و پیراستگی: آراستگی شامل مودب بودن نیز می شود؛ مخاطب با مهمان برنامه همذات پنداری می کند و احترام به او را احترام به خود تصور می کند
9. همترازی با مخاطب (مخاطب شناسی)
10. زبان آشنا
11. مستند و مستدل
12. ابزار مناسب
13. معقول و منطقی
#اختصاصی
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin