eitaa logo
رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
765 دنبال‌کننده
789 عکس
127 ویدیو
85 فایل
✅ فرهنگ و رسانه‌ پژوهی دینی (رَسادین) ✍️مدیر: @mobini (مجید مبینی مقدس؛ عضو هیئت علمی، خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات) 🔸کانال همراه: روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad 🔸تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه تاثیر سی‌ان‌ان (CNN Effect) 🔹نظریه تاثیر سی‌ان‌ان بیان می‌کند که با برجسته‌سازی یک مسئله می‌توانند بر روی کشورها اثر بگذارند. 🔹به عنوان مثال برخی بر این باورند که پایان مداخله آمریکا در سومالی بر اثر فشار رسانه‌های آمریکا به سیاستگذاران خارجی این کشور بود. 🔹اصطلاح تاثیر سی‌ان‌ان، گستره‌ای جهانی را در برمی‌گیرد، اصطلاح دیگر نزدیک به این مفهوم، اصطلاح (AlJazeera effect) است که از تاثیر رسانه‌ها بر سیاست خارجی کشورها در جهان عرب سخن می‌گوید. 🔹در مقابل، بسیاری از ارتباطات، بر رابطه‌ای معکوس یعنی تاثیر سیاستمداران بر رسانه‌ها تاکید دارند. به عنوان مثال، شیلر با تاکید بر اصطلاح امپریالیسم فرهنگی و رسانه‌ای، بیان می‌دارد که رسانه‌ها ابزاری در دست سیاستمداران غربی برای استثمار دیگر کشورها هستند. ▫️پی‌نوشت: از معدود منابع فارسی درباره نظریه تاثیر سی‌ان‌ان می‌توان به کتاب "عصر سی‌ان‌ان و هالیوود" نوشته دکتر سِمَتی اشاره کرد. 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13900525_3326_128k.mp3
2.76M
🔺علوم انسانی، علوم ذاتا مسموم ▫️اینکه بنده درباره‌ و خطر این دانش‌های هشدار دادم به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. ▫️وقتی اینها رایج شد، بر اساس آنها تربیت می‌شوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار می‌گیرند. ▫️حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هایی هستند که موظفند را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون. ۱۳۸۹/۷/۲۹ 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
علوم انسانی یعنی؟ 🔹رهبر انقلاب در توصیف علوم انسانی غربی از تعبیر "دانش‌های ذاتا مسموم" استفاده کردند (۱۳۸۹/۷/۲۹)، این اصطلاح به چه معناست؟ 🔹واژه "ذات" در اینجا به معنای "مبادی" است؛ یعنی علوم انسانی غربی قابل پذیرش نیست. 🔹 مبادی معرفتی علوم انسانی غربی (در هر سه پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی‌) سه بخش اصلی دارد: ▫️ اجتماعی سکولاریستی (جدایی دین از تمام نظام‌های اجتماعی) ▫️ اجتماعی اومانیستی (انسان رب الاجتماع است) ▫️ اجتماعی غیروحیانی (اعم از تجربی و غیرتجربی که معرفت برآمده از وحی را برای شناخت جامعه به رسمیت نمی‌شناسد) 🔹برای مطالعه بیشتر: ▫️مقاله مهم نظریه و فرهنگ استاد پارسانیا (که تصویر فوق برگرفته از این مقاله است) ▫️کتاب جهان‌های اجتماعی استاد پارسانیا ▫️کتاب روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی استاد پارسانیا 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
1.pdf
1.23M
مقاله (روش‌شناسی بنیادین تکوین نظریه‌های علمی) 🔹نویسنده: استاد حمید 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
🔹در سال ۱۹۸۳ ، مالکیت ۹۰ درصد رسانه‌های آمریکایی در اختیار ۵۰ شرکت بود؛ اما اکنون در اختیار ۶ شرکت! @laghzeshgah_majazi 🔹کتاب انحصار نوین رسانه‌ای، نوشته بن‌اچ. باگدیکیان، منبع مناسبی در این زمینه است‌. 🔸کانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین) 🆔 @rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد رحیم‌پور ازغدی: 🔹اگر امام رضا(علیه السلام) امروز بودند، بیشترین خرج را برای و هنر می‌کردند. 🔸فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رَسادین) 🆔 @rasadin
🔹سه حوزه مهم، یعنی فلسفه ارتباطات، تاریخ فلسفه ارتباطات و فلسفه نظریه‌های ارتباطات، تا به امروز در عرصه مطالعات دانشگاهی علم ارتباطات در ایران، اعم از تالیف یا ترجمه، مهجور مانده است. ▫️(دکتر غلامرضا آذری، دیباچه کتاب فلسفه ارتباطات، تالیف بودوریس و پولاکاس) 🔸، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin
▪️امام خمینی(ره): رسالت رسانه، تربیت انسان است ▪️آنکه در یک موقعی از همه خیانت‌ها بالاتر است این است که نیروی انسانی ما را عقب بزنند و نگذارد درست بشود، آنکه از همه خدمت‌ها بالاتر است این است که نیروی انسانی ما را رشد بدهد و این به عهده مطبوعات است؛ مجله‌هاست؛ رادیو تلویزیون است؛ سینماهاست؛ تئاترهاست. اینها می‏‌توانند نیروی انسانی ما را تقویت کنند و صحیح بکنند و خدمتشان ارزشمند باشد. (صحیفه امام، ج ۸، ص ۴۹۸) ▪️رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی ▫️@rasadin
✅ نشست تخصصی اقناع موثر در برنامه‌های تلویزیونی؛ مطالعه موردی برنامه زندگی پس از زندگی 🔹ارائه: دکتر عباس (مجری و تهیه‌کننده برنامه زندگی پس از زندگی) 🔹زمان: پنجشنبه ۱۸ خردادماه، ساعت ۱۵ تا ۱۷ 🔹مکان: علوم اجتماعی، و ارتباطات دانشگاه ادیان (ساختمان شماره ۳: دارالحدیث)، سالن همایش‌های شیخ کلینی ▫️لوکیشن: https://nshn.ir/2bs-sgGx1A0J ▫️حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد است 🔹برگزارکننده: انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان @anjoman_urd 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin
🔰 سلسله نشستهای دین، پژوهش و رسانه نشست اول: 💢 تولید دینی پژوهش پایه و دانش مدیریت --------------------
با سخنرانی
🔸دکتر عباس موزون، برنامه ساز تلویزیون(زندگی پس از زندگی)؛ برنامه سازی دینی پژوهش پایه: فرصتها و چالشها؛ 🔸دکتر غلامرضا گودرزی، استاد تمام مدیریت؛ دانش مدیریت، رسانه دینی و تصویر آینده؛ 🔸محمد سلیمی، مِنتور و مدرس «پژوهش فیلم»؛ زیست بوم تولیدات پژوهش پایه: رویکردی ساختاری؛
 با دبیری
🔸حجت الاسلام دکتر ایمان ابراهیمی؛ -------------------- 🗓دوشنبه 22 خرداد1402 ساعت 9 📌 قم، بلوار امین، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، سالن اندیشه 🌐 لینک مجازی: http://newmeeting.iriborg.ir/pajoohesh-eslami -------------------- برای هماهنگی ورود و حضور در جلسه لازم است عزيزان نام و کد ملی خود را به شماره 09368959775 پیامک نمایند. به علت محدودیت فضای جلسه حضوری، اولویت با افرادی است که زودتر ثبت نام می‌نمایند. 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin
دکتر عباس موزون: هدف اصلی در ارتباطات، اقناع است دکتر عباس موزون، مجری و تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی، در نشست «اقناع موثر در برنامه های تلویزیونی» که توسط انجمن دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان برگزار شد، اقناع را هدف اصلی در ارتباطات دانست و به تشریح ویژگی های ارتباطات اقناعی که در برنامه زندگی پس از زندگی نیز به کار گرفته شده است، پرداخت: 1. هدف و نیت خیر 2. صداقت: در لحن و در کلمات و ... برای مخاطب محسوس است 3. نه سیاه و نه سفید، خاکستری: بیان توامان قوت ها و ضعف ها؛ به ویژه در فروش کالا این یک تکنیک موفق است 4. صراحت 5. منفعت: مخاطب باید احساس کند که پیام برای او و نه فرستنده دارای منفعت است 6. دوسویه و تعاملی بودن: این نکته اشتباه فهم شده و تعامل اصلی باید تعامل مخاطب با پیام باشد؛ نه تعامل مخاطب با فرستنده 7. منشا مشروع: منبع و مقدمات باید مقبول مخاطب باشد 8. آراستگی و پیراستگی: آراستگی شامل مودب بودن نیز می شود؛ مخاطب با مهمان برنامه همذات پنداری می کند و احترام به او را احترام به خود تصور می کند 9. همترازی با مخاطب (مخاطب شناسی) 10. زبان آشنا 11. مستند و مستدل 12. ابزار مناسب 13. معقول و منطقی 🔸رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی 🆔 @rasadin