مهلت ارسال مقالات به همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین تا 10 اسفندماه 1402 تمدید شد
@rcnmconference1
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ «تعامل با دیگری» اثر جدید استاد حیدر حب الله
🔹کتاب «تعامل با دیگری، از گفتوگوی عقلانی تا کرامت انسانی» اثر جدید استاد شیخ حیدر حبالله به زبان فارسی است که بهتازگی از سوی نشر نگاه معاصر به زیور طبع آراسته شد.
🔹اثر حاضر مشتمل بر دو تحقیق است که یکی از آنها برگرفته از یکی از فصول کتاب استاد حبالله با عنوان «مسأله المنهج فی الفکر الدینی» است که در سال ۲۰۰۶ میلادی در بیروت منتشر شد؛ و دومی از کتاب «قواعد #فقه_العلاقه مع الآخر الدینی» وی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی در بیروت منتشر شده است.
🔹بخش دوم این کتاب که در حوزه #ارتباطات انسانی است برای پژوهشگران ارتباطات قابل استفاده است
▫️ معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74854
@ijtihad
#فقه_ارتباطات
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
QavaedAlelaqeMaAlakhirAldini.pdf
9.44M
✅ فایل کتاب فقه العلاقة مع الآخر الديني
🔹نویسنده: استاد شیخ حیدر حبالله (مجتهد لبنانی)
#فقه_ارتباطات
▫️منبع: سایت استاد
http://www.hobbollah.com
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ همایش هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی
🔹مهلت ارسال چکیده تا ۲۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ تمدید شد
سایت:
https://aicisc.com/
@Aicisc_com
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ نشست #مقاومت_رسانهای در جهان #عرب
🔹ارائه: ناصر قندیل (نماینده پیشین پارلمان لبنان و #سردبیر روزنامه لبنانی #البناء)، محمود هاشمی (نویسنده و تحلیلگر سیاسی از عراق)
🔹۵ شنبه، ۳ اسفند، ساعت ۹
🔹مکان: قم، دانشگاه ادیان (شعبه دارالحدیث)، #دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و #رسانه، سالن شیخ کلینی
@farhangi_adyan
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔻راهبردهای بهبود وضعیت نظام ارتباطات و اطلاعرسانی کشور
با حضور:
🔸دکتر مصطفی خوش چشم/ تحلیلگر مسائل راهبردی و بینالملل
🔹محمد لسانی/ دبیر نشست و کارشناس رسانه
🗓سهشنبه اول اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ تا ۱۷:۳۰
💻پخش برخط:
skyroom.online/ch/ricac/communication
📍محل برگزاری: مصلی تهران، سالن ۳ (نمایشگاه مطبوعات)
@ricac_ac_ir
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
📚 حکم آهنگ تولید شده با هوش مصنوعی
سؤال: با توجه به اینکه صدای خواننده زن اگر غنایی باشد برای مرد حرام است، آیا گوش دادن به آهنگهایی که توسط هوش مصنوعی ساخته میشوند و از صدای خوانندگان زن تقلید میکنند، نیز حرام است یا خیر؟
جواب: در موارد حرمت، فرقی بین اینکه منشأ تولید این صدا، شخص حقیقی و یا هوش مصنوعی باشد، وجود ندارد.
@laghzeshgah_majazi
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
بررسی ظرفيتهای هوش مصنوعی برای نشر معارف اهل بیت (ع)
با حضور
🔸دکتر روح الله رحمانی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران (و از مدیران سابق مایکروسافت و آمازون)
🔹دکتر محمدرضا قاسمی
دبیر ستاد راهبری فناوریهای هوشمند حوزه
⏰زمان: چهارشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۲، از ۱۲:۳۰ تا ۱۴
🏛مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه ۶، مجمع جهانی اهلبیت ع، سالن اجتماعات اهلبیت
پخش زنده در آپارات
https://www.aparat.com/ahlulbayt_world_assembly/live
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
فراخوان دوفصلنامه فقه و حقوق رسانه (دانشگاه رفاه)
این مجله در حال طی مراحل اخذ رتبه علمی از وزارت علوم است
مدیرمسئول: دکتر ناصر باهنر
سردبیر: دکتر باقر انصاری (دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی)
سایت مجله:
http://journal.refah.ac.ir/
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🕌نشستهای تخصصی تحلیل مسجد به مثابه نهاد اجتماعی
همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران
✅ نشست دهم: الگوی مطلوب فرهنگی_ ارتباطی مسجد و رسانههای جدید
با حضور:
🎙 دکتر عبدالله بیچرانلو
عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
🎙دکتر مجید سلیمانی
عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران
🗓️ دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲
🕙 ساعت ۱۶:۳۰
📍 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، طبقه چهارم، اتاق گروه برنامه ریزی
پخش زندهی نشست:
skyroom.online/ch/ricac/culture
@ricac_ac_ir
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔺ضعفهای رسانهای ایران از نگاه یک غیرایرانی
#اختصاصی
🔹استاد محمود هاشمی، نویسنده و تحلیلگر رسانهای عراقی، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وی از رسانههای ایران گفت:
🔹نگاه اهالی رسانه در ایران #محدود_به_ایران است و تصور می کنند کل دنیا همان ایران است؛ این مشکل را رسانه های چین و روسیه و ژاپن هم دارند
🔹همچنین #ضعف_زبان_عربی یکی از ضعف های رسانه های ایران است؛ در ایران بخش های عربی خبرگزاری ها ابتدا خبر را به فارسی می نویسند و بعد آن را به عربی ترجمه می کنند یعنی خبر از ابتدا عربی و برای مخاطب عرب زبان نوشته نمی شود، لذا خبر منتشر شده با ویژگی های مخاطب عرب همخوان نیست؛ اما آمریکا می آید و از جهان عرب برترین افراد رسانه ای را جذب می کند و به آنها محتوا می دهد و آنها بر اساس فرهنگ و ذائقه مخاطب عرب، آن محتوا را متناسب سازی می کنند
🔹چین هم شبیه مشکل ایران را دارد؛ در چین اصلا خبرگزاری ها عرب استخدام نمی کنند، بلکه چینی عربیدان استخدام می کنند که در نتیجه رسانه های چینی به زبان عربی هم ضعیف هستند و نمی توانند مخاطب جذب کنند
🔹بحث ضعف زبان عربی در ایران جدی است، حتی من به دوستان ایرانی گفتم که مترجم عربی بخش ریاست جمهوری ایران ضعیف است و کسی متوجه مطالب او نمی شود و اکنون که قرار است آقای رئیسی برای اولین بار به عراق بیاید، مترجم را تغییر دهید؛ اما متاسفانه باز دیدیم همان مترجم کم توان همیشگی همراه آقای رئیسی هم آمده است!
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
625c.pdf
10.45M
🔔نشست علمی «تبیین فقهی تخیل وانمودی در رسانههای نوین»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی داودآبادی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی
🗓 زمان: چهارشنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🔗لینک وبینار: www.markazfeqhi.com/live
@ijtihad
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ بررسی روش #موضوع_شناسی و حل تزاحمات در موضوعات پیچیده اجتماعی با تمرکز بر فضای #سایبر
👤 استاد ملک زاده
🗓 زمان: سه شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲
🕙 ساعت: ۱۶
🏫 مکان: خیابان ۱۹ دی (باجک)، بین کوچه ۳۸ و ۴۰، ساختمان فدک، موسسه شناخت
لینک پخش زنده نشست:
https://gharar.ir/r/4d3727da
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ استاد پارسانیا: ترسیم ادبیات فلسفی #هوش_مصنوعی رسالتی #حوزوی است
🔹استاد پارسانیا ورود طلاب فاضل به میدان تولید ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: ترسیم ادبیات فلسفی هوش مصنوعی، رسالتی حوزوی است. همانطور که ادبیات فلسفه تحلیلی بحث علوم شناختی و مباحث تئوریک و نظری آن را باید خودمان ترسیم کنیم؛ در حوزه هوش مصنوعی نیز باید به تمام ابعاد مهندسی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزههای فلسفی آن توجه داشته باشیم. عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را تنها حوزههای علمیه میتوانند ترسیم و تأمین و به سوالاتی چون، حقیقت معرفت و تعریف دقیق هوش که مبتنی بر قوه ادراکی است پاسخ دهد؛ در این حوزه حرفهای بیشماری برای گفتن وجود دارد؛ چرا که با دین و ایمان مردم ارتباط مستقیمی دارد.
🔹ایشان با بیان این که در پیشگامی حوزههای علمیه باید در بهرهوری از این مساله به چارچوبهای نظری تحلیلها به مباحث اخلاقی، حقوقی، فقهی، تربیتی و فرهنگی و اجتماعی ادبیات هوش مصنوعی، از جمله مباحث فلسفی آن توجه داشته باشیم، ورود طلاب فاضل سطوح سه و چهار حوزوی به میدان تولید ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این ادبیات دینی و فرهنگی هوش مصنوعی را باید مبتنی بر ادبیات جهانی تبیین کنیم.
🔹ایشان با تأکید بر این که کار در حوزه هوش مصنوعی نیازمند رصد تحولات و بازتولید ادبیات علمی و گفتمانی است، خاطرنشان کرد: باید به مباحث #فقهی و #فلسفی هوش مصنوعی توجه کرد.
https://www.mehrnews.com/news/6037829
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔺نزدیک به چهل درصد مردم حرفهای شما درباره #انتخابات را دریافت نمیکنند!
🔹بنابرنظرسنجی ایسپا در بهمن ۱۴۰۲، ۳۷درصد مردم فقط از پیامرسان و شبکههای اجتماعی خارجی استفاده میکنند
🔹بنابراین بسنده کردن افسران جوان جنگ نرم به تبیین ضرورت مشارکت حداکثری در پیامرسان #ایتا و بله و ... یک غفلت بزرگ و خطرآفرین برای کشور است!
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
Jurisprudential explanation.mp3
12.9M
فایل صوتی نشست علمی
تبیین فقهی تخیل وانمودی در رسانههای نوین
ارائه دهنده :
استاد نهاوندی و استاد داوود آبادی
کانال استاد نهاوندی
@nahavandi_ir
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔴 «موافقین چهل درصدی» که در انتخابات مشارکت کردند، همانها بودند که با تصمیم اولیهی خودشان، قصد مشارکت داشتند. جامعهی هدف نیروهای «جهاد تبیین» در عرصهی مشارکت حداکثری، «مرددین سی درصدی» بودند، اما نخواستیم یا نتوانستیم آنها را همراه کنیم. نخواستن به کنار، اما چرا نتوانستیم؟! ریشهی مشکل چیست؟!
✍ حاشیه:
جهان مجازی ما، «جهان مجازی آنها» نیست. ازاینرو، ما حرفهایمان را برای خودمان تکرار میکنیم! آنها اینجا نیستند! از هر سو که مینگریم به فتنهی شبکههای اجتماعی غربی میرسیم که از ما، یارگیری کرده و میان ما، جدایی واقعی افکنده است. گویا ما یک جامعه نیستیم.
▪️علامه طباطبائی در تفسیر المیزان میگویند: «هممکانی»، تسهیلگر «هماعتقادی» است. پس تفاوت در «زیستجهان جغرافیایی»، تفاوت در «زیستجهان فرهنگی» را به دنبال دارد. ما و آنها، دچار گسستگی مکانی شدیم. اینستاگرام، «وطن دیگر» است و «هویت دیگر»ی هم میآفریند. تکهتکه شدهایم؛ استعمار با ما چنین کرده.
✍️ویراستی مهدی جمشیدی
@mortezavaafi
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin