eitaa logo
روابط عمومیECI
1.9هزار دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
291 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی کلیه برنامه ها ،طرح ها و فعالیت های فرهنگی،قرآنی،آموزشی،سیاسی،بصیرتی،مسابقات و ..ایجاد شده است. ارسال آثار و پاسخ مسابقات: @ecimosabeghat ارتباط بامدیران کانال @modir120 @Salamhaki
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه ۱۴۵
💠 امام باقر علیه السلام: حجت خدا بر خلقش تمام نمی شود مگر به وجود امامی زنده که مردم او را بشناسند. 💝
🔸آیا خانه حضرت زهرا سلام الله علیها درب نداشته است؟ 🔺شواهد تاریخی مبنی بر وجود درب در خانه های پیش از صدر اسلام برخی در فضای رسانه مطرح کرده اند که خانه حضرت زهرا سلام الله علیها «درب» نداشته است؛ این شخص حداقل به «کشف الآیات» قرآن مراجعه کند تا بداند در این کتاب آسمانی چندین مرتبه تعبیر «باب» به کار رفته است؛ به عنوان مثال می توان به آیاتی همچون «وادخلوا الباب سجداً» در جریان بنی اسرائیل (آیه ۵۸ سوره بقره)، «وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِیصَهُ مِنْ دُبُرٍوَأَلْفَیَا سَیِّدَهَا لَدَى الْبَابِ» (آیه ۲۵ سوره یوسف)و «غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ» (آیه ۲۳ سوره یوسف) در قصه زلیخا و حضرت یوسف(ع)، «یا بنی لا تدخلوا من باب واحد» (آیه ۶۷ سوره یوسف) در داستان حضرت یعقوب و فرزندانش، «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ» (آیه ۴۴ سوره حجر) راجع به درهای جهنم، «جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَهً لَهُمُ الْأَبْوابُ» (آیه ۵۰ سوره ص) راجع به درهای بهشت، «لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ» (آیه ۳۴ سوره زخرف) راجع به خانه های بهشتی، «حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا» (آیه ۷۳ سوره زمر) راجع به کشیدن گناهکاران به سوی جهنم، اشاره کرد. آیا در همه این موارد و نمونه های قرآنی مراد از «باب» پرده بوده که آن را کنار بزنند؟ آیا در داستان زلیخا و حضرت یوسف علی نبینا وآله و علیه السلام که در قرآن آمده «غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ»، یعنی زلیخا هر چه پرده بود، انداخت؟ آیا در آیه شریفه «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ» که راجع به درهای جهنم است، یعنی جهنم هفت تا پرده دارد؟ هر کس می خواهد حرفی بزند باید ابتدا مطالعه ای هم داشته باشد، چراکه اساساً در دوران گذشته «درب» وجود داشته است؛ افزون بر این مورخان شیعه و سنی می گویند حضرت علی بن ابی طالب سلام الله علیهما درب قلعه خیبر را با یک دست از جا کنده و ۴۰ ذراع، یعنی ۲۰ متر آن طرف تر پرتاب کردند؛ آیا این یک پرده بوده که ۴۰ نفر آن را کنار می زدند؟ چیزی نگوییم که وقتی کسی آن را دید خنده اش بگیرد و بگوید فلان شخص چقدر بی سواد و بی اطلاع است! یا این که خانه کعبه از ابتدا که توسط حضرت ابراهیم علیه السلام ساخته شد، «درب» نداشت و پرده داشت؟ از قدیم رسم بوده برای این که روستاها، آبادی ها و شهرها از دستبرد راهزنان و دشمنان در امان باشند دور آن دیوار می کشیدند و آن را «سور» یا «دژ» می نامیدند؛ آیا این «سور» یا دیوار بزرگ «درب» نداشته و برایش پرده می گذاشتند؟ یعنی آن افراد برای در امان بودن از دست دشمن دیوارهای بزرگی را می ساختند و سپس برایش پرده می گذاشتند؟ پر واضح است که «درب» می گذاشتند و برای حفاظت از شهر خود افراد و محافظانی را می گماردند. ضمن اینکه مرحوم فیض در کتاب نوادر الاخبار: ص ۱۸۳ می گوید: «فاختبئت فاطمه علیها السلام وراء الباب فدفعها عمر حتی ضغطها بین الباب و الحائط». 🔺شواهد تاریخی مبنی بر وجود مسمار در سازه های چوبی پیش از صدر اسلام نکته بعدی این است که گفته شده در آن زمان «میخ» وجود نداشته است؛ نکته ای که باید بدان دقت کرد این است که نباید گمان شود «میخ» در آن زمان حتما باید فلزی بوده باشد، زیرا ممکن است جنس میخ ها تفاوت داشته باشد، چرا که حلقه اتصال دو تخته یا دو چوب در آن زمان «چسب» نبوده، بلکه «میخ» بوده است. آیا حضرت نوح علی نبینا وآله و علیه السلام کشتی خودشان را با چسب ساختند؟ خوب حتماً میخ هایی وجود داشته است که با آن چوب ها را به یکدیگر متصل کنند؛ حال ممکن است این میخ ها از جنس چوب و تخته بوده باشد؛ یا ممکن است عده ای مدعی شوند که درب خانه ها در آن زمان از جنس «سعف» یعنی شاخه های درخت خرما بوده است؛ اگر همین موضوع را هم قبول کنیم، باز هم اگر عکس این شاخه ها را مشاهده کنیم درمی یابیم که سیخ های خطرناکی دارد که اگر یک دانه از آنها به بدن کسی اصابت کند او را مجروح می کند. ضمن اینکه ابن نجار و قسطلانی دو تن از علمای اهل سنت معتقدند حضرت علی چهارچوب و لنگه های در را با میخ به هم وصل کرده بود و می گویند: «ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسار»(علی بن ابی طالب علیه السلام دو لنگه در خانه خویش را جز با مسمار نساخت). الدر الثمینه: ص ۲۰۵ و المواهب اللدنیه: ج ۳، ص ۴۰۹٫ از نظر تاریخی و از نظر تفسیری و حدیثی، این سخن که در آن زمان «میخ» وجود نداشته، حرفِ مطابق با مبانی و مصادر نیست، بلکه زاییده کم اطلاعی است؛ به قول مرحوم آقای فلسفی، برخی افراد خوب حرف می زنند، اما حرف خوب نمی زنند؛ افراد برای خوب حرف زدن و حرف خوب زدن باید تخصص لازم را داشته باشند. 🔹بیانات حضرت آیت الله نجم الدین طبسی در گفتگو با خبرگزاری رسا - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ 🇮🇷
تا آخر کانالو ترک نکردند✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ فیلمی که می بینید مربوط به مراسم ترحیم همسر حاج حسن خلج است. این مراسم که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در مهدیه تهران برگزار شد یکی از ماندگارترین جلسات روضه سال های اخیر است. 👈 در میانه این مراسم حاج سعید حدادیان با دعوت از حاج حسن خلج از وی خواست دقایقی برای حضار روضه بخواند. 🔸حاج حسن خلج با حضور در کنار منبر یکی از به یادماندنی ترین روضه هایش را خواند که هنوز پس از سال ها در خاطر خیلی‌ها مانده است. ◾️به مناسبت دقایقی از این مراسم رو بشنویم 🌻🌻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شاگرد برجسته ایرانی حضرت فاطمه سلام الله علیها... و ماجرای آشنایی وی با دین مبین اسلام... 🔻 استاد رحیم‌پور ▪️▪️▪️▪️▪️▪️
🎼🎼🎼 🔒 ضابطه تشخیص از را بیان کنید. 🔑 امام خامنه‌ای: - برای رسیدن به پاسخ بیان چند نکته لازم است: 1⃣ نواختن و شنیدن که موجب انحراف از مسیر الهی می­شود، حرام است، خواه موجب انحراف فکری و عقیدتی شود یا موجب گناه عملی گردد. همچنین کسب درآمد از این طریق حرام و باطل است. 2⃣ برخی از مصادیق موسیقی حرام آن است که آور باشد یا موجب تحریک شهوت، ارتکاب حرام، ترک واجب و به طور کلی موجب بی مبالاتی نسبت به دین، گناه و بی‌توجهی به مسائل شرعی شود. 3⃣ معیار حرمت در موسیقی حرام، شأنیت (گمراهی) آن است؛ یعنی طبیعت آن به­‌گونه­‌ای است که موجب گمراهی از مسیر الهی می­شود هرچند بالفعل برای شنونده چنین آثاری نداشته باشد؛ اساسا تشخیص این اضلال و عدم آن با خود مکلّف است که برای تشخیص می تواند از مصادیقی که در شماره ۲ به آن اشاره شده کمک گیرد. 4⃣ در حرمت گمراه کننده، تفاوتی نمی کند که موسیقی غربی، شرقی، ایرانی، عربی یا غیر آن باشد. 5⃣ در حرمت موسیقی لهوی مضل (گمراه‌کننده) فرقی نمی­کند که با ابزار متعارف موسیقی باشد و یا با وسایلی مانند ظرف یا قابلمه و اگر با موسیقی نواخته می­شود، فرقی نمی­کند حلقه­‌دار باشد یا بدون حلقه. همچنین از جهت محفل تفاوتی نمی کند در باشد یا غیر عروسی، در نوحه و عزا باشد یا در اعیاد ومولودی­ها. 6⃣ اگر موسیقی لهوی و مضلّ نباشد، نواختن و شنیدن آن حرام نیست؛ مانند موسیقی­‌ای که با یا در میدان جنگ می‌زنند، یا ضربی که در ورزش باستانی نواخته می­شود. 📚 رساله آموزشی، جلد۲، معاملات حرام، درس ۳۰. 👉 مطالعه بیشتر🧐 🔑 آیت‌الله سیستانی: مطابق مبنا چند نکته قابل طرح است: 1⃣ موسیقی از نظر حکم شرعی، دو نوع است: 🔸الف. موسیقی حلال؛ آن است که مناسب مجالس لهو نباشد؛ مثل موسیقی ارتش (مارش نظامی) و طبل و عزاداری که در عرف، مناسب با مجالس لهو محسوب نمی‌شود. 🔸ب. موسیقی حرام؛ آن است که مناسب مجالس لهو باشد ؛ یعنی شنوندۀ موسیقی (خصوصاً زمانی که از این امور، مطّلع باشد) تشخیص می‌دهد که این ‌آهنگ‌ ‌در مجالس‌ لهو به کار می‌رود. 2⃣ تشخیص‌ این موضوع (آیا موسیقی عرفاً مناسب با مجالس اهل لهو هست یا نه)، به‌ عهدۀ شخص‌ مکلّف می‌باشد و مکلّف می‌تواند با مراجعه به عرف مردم بسیاری از موارد آن‌ را تشخیص دهد و در این حکم، فرقی بین موسیقی ایرانی و غیر ایرانی و و غیر سنّتی، و غیر کلاسیک و مانند آن نیست. از جمله مصادیق حرام، ‌آهنگ‌های تند و طرب‌‌آور (حتی در ) و موسیقی مناسب با مجالس فساد، رقص، عیش و نوش، پارتی‌های شبانه و گناه می‌باشد. 3⃣ معیار حرام بودن موسیقی، همان طور که در مسائل قبل ذکر شد، تناسب آن با مجالس لهو می‌باشد. بنابراین، اگر کسی بگوید: «این نوع موسیقی حالت خاصّی را در من ایجاد نمی‌کند» یا آنکه بگوید: «در من اثر ندارد»، این حرف او معیار حرام یا حلال بودن موسیقی نیست. 4⃣ دایره ()🪘از آلات لهو است و دایره زدن - چه زنگ­دار، چه بی‌زنگ - در مجالس عروسی و غیر آن جایز نیست؛ امّا زدن به وسایلی از قبیل سینی، قابلمه، تشت و... که از نیستند در مجالس عروسی و غیر آن، اگر به‌طور معمولی باشد به خودی خود جایز است؛ ولی اگر کیفیّت زدن به نحو خاصّی (ریتم‌دار) باشد که مناسب مجالس لهو است، اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک آن است. 5⃣ همان طور که نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن به آن جایز نیست، اجرت گرفتن بر نواختن موسیقی حرام، نیز حرام می‌باشد و گیرنده، مالک آن نمی‌شود و تعلیم و تعلّم آن نیز حرام است. 6⃣ پرسش: آیا خرید جهت استفاده شخصی و بدون لهو و لعب جایز است؟ پاسخ: جایز نیست . 👈 استفتاء 📚 توضیح المسائل جامع، ج۲، م۳۹۶ ت ۴۱۴. 👉 برای مطالعه بیشتر🧐 🔑 آیت‌الله مکارم: کلیّه صداها و آهنگهایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است، و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود. منظور از مناسبت با مجلس لهو و فساد آن است که این گونه آهنگ ها، صرف نظر از محتوا، غالباً در آن گونه مجالس نواخته مى شود و نیّت تشکیل دهندگان در آن تأثیر ندارد، و منظور از آلات مشترکه آلاتى است که به طور گسترده هم در و هم در مجالس حلال از آن استفاده مى شود. 📚 جامع المسائل سایت معظم‌له. •┈┈••✾••┈┈•
مسابقه کتابخوانی ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه اول و دوم جهت تهیه و دریافت رایگان این کتاب نام و نام خانوادگی و شماره کارت ساعتی و تاریخ دقیق تولد خود(روزماه وسال) را به آدرس @ecimosabeghat ارسال نمایید شما علاوه بر دریافت رایگان این کتاب در مسابقه ی که از طرف ناشر برگزار شده شرکت می نمایید
صفحه ۱۴۶
⬅️ سن قانونی برای حضور کودکان در شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف جهان چقدر است 🌻🌻
✅حضرت فـــاطمه الزهرا (س) : «کسی که عبادت خالصانه خود را به سوی خــدا فرستد، خداوند بزرگ مصلحت او را، برایش فرو میفرستد» 📚بحارالانوار: ج۶۷ ،ص۲۴۹. ═ 🌱🌐🌱 ═
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزی ده دقیقه مطالعه کنیم.... 🔺 چند کتاب مهم برای مطالعه و روش آسان آن، در بیان علامه مصباح یزدی(رحمت الله علیه)
✍️تاریخ فلسطین تجسم مظلومیت این کشور هستش. 🔻تصور کنین یکی هم بیاد خونه‌ت رو اشغال کنه و هم همه جا رو پر کنه که خودت خونه‌ت رو فروختی! این همون تاریخ فلسطینه. 🔻جلال توکلی در کتاب ریاح با زبانی داستانی ماجرای این مظلومیت رو برامون روایت کرده 🔻برگه‌های بالا رو ورق بزنین تا با این کتاب بیشتر آشنا بشین با #کتاب همراه باشید 🍂
پرســـ❓ــش ⁉️ به چه منظور پیامبر، حضرت زهرا را ام‌ابیها خطاب می‌کردند؟ 🛑مقدمه عرب‌ها در نامگذاري سه چيز دارند: 〽️اسم: مانند فاطمه 〽️لقب: مانند زهرا 〽️كنيه‌: مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه نیز بهره‌مند بودند، انتخاب كنيه‌ها ممكن است به جهت خاصي باشد. یکی از القاب حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ام‌ابيهاست يعني، مادرِ پدرش كه پيامبر اكرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به آن حضرت مي‌فرمودند ام‌ابيها (مادرِ من) که در اين رابطه احتمالاتي وجود دارد. 📚مقاتل‌الطالبين و كشف‌الغمه 1⃣ ملاطفت حضرت با پدر و پدر با ایشان رمز اين نام گذاري ممكن است به جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي‌گويد: مادرم و نسبت به پسرش مي‌گويد: باباي‌ِمن، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترشان می‌فرمودند: تو مادر پدرت هستي. شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرشان رفتاري همانند رفتارِ مادر به فرزند داشتند 📚سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40 پيامبر نيز بسيار به دخترشان علاقه‌مند بودند، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر دست حضرت فاطمه را مي‌بوسيد. هر گاه به سفر مي رفتند آخرين كسي كه با او خداحافظي مي‌كردند، حضرت فاطمه بودند و در بازگشت از سفر نیز نخست به ديدار حضرت زهرا می‌رفتند و ایشان مانند مادري دلسوز رسول خدا را در آغوش مي‌گرفتند و از ایشان نگهداري مي‌كردند، زخم‌هايشان را مرهم مي‌گذاشتند و با این کار رنج‌ها و دردهای پیامبر را كاهش مي‌دادند و ابراز عواطف‌شان دو سويه و همانند ابراز عواطف مادر و فرزند بود 2⃣ ریشه‌ی درخت رسالت مادر هر چيزي اصل و اساس اوست. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت‌اند، چنان كه در روايت آمده است: "شجره‌ی طيبه پيامبر -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- است، ساقه‌اش علي -علیه‌السلام- و ريشه‌اش فاطمه سلام‌الله‌علیها، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي‌باشند و اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي‌گردد و طراوت خود را از دست مي‌دهد. حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها-اگر نبودند درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي‌داد. 3⃣ بالاتر بودن حضرت نسبت به همسران پیامبر چون خداوند همسران پيامبر را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشتند، به ذهن خطور كند كه آنان مهم‌ترين زنان روي زمين هستند یا حتي از حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول ایشان را "ام ابيها" خطاب كردند تا از اين وسوسه‌ها و خطورات ذهني پیشگیری شود؛ يعني اي زنان پيامبر اگر شما به منزله‌ی مادرِ مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.(احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 ) 🇮🇷
🌾# تنبیه سه شرط دارد 🌾 تنبیه نباید دائمی باشد چون اثر خود را از دست می دهد. 🌾کودکان باید انقدر از پدر و مادر احساس خوب داشته باشند که سی ثانیه اخم برایش سخت باشد و اثر خود را بگذارد. 🌾 در حیطه مهارت اجازه دهیم اشتباه کنند و نتیجه اشتباه خود را ببینند. البته در صورتی که خطر زیادی نداشته باشد. مثلا اگه 6 تا شکلات به او دادیم دو تا صبح، دو تا ظهر و دو تا شب بخورد. اگه همه را صبح خورد جزایش این است که دیگر تا شب شکلات ندارد. سرزنش در اینجا جایی ندارد. تنبیه برای تخلیه عصبانیت نیست. ᯽⊱┈───╌❊╌───┈
با افکار زیبا، زندگی‌تان را تغییر دهید: ⓵🪴 تصمیم بگیرید که شاکر و قدردان باشید. بارها و بارها این کار را انجام دهید ⓶🪴 بیش از حد نگران اتفاقات پیش رو نباشید. شاید مدام فکر کنید که در گذشته باید کار دیگری انجام می دادید, اما به یاد داشته باشید نباید در این افکار غرق شوید و از لحظه اکنون غافل شوید. ⓷🪴 شما نمی‌دانید که آینده چه چیزی برایتان به ارمغان دارد, پس بهترین کار این است که بهترین استفاده را از زمان حال داشته باشید ⓸🪴 دو چیز بیش از بقیه روزتان را می‌سازد، صبر و شکیبایی و دومی دیدگاه شما به زندگی. ⓹🪴 صبر کردن به معنای انتظار کشیدن نیست بلکه به این معنی است که در هنگام تلاش کردن برای رسیدن به خواسته خود، همواره نگرشتان را مثبت نگه دارید. ᯽⊱┈───╌❊╌───┈
📚 تبعیت از امام جماعت در افعال نماز 💠 سؤال: اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت سر از رکوع بردارد تکلیف چیست و اگر به رکوع برنگردد، آیا نماز باطل است؟ ✅ جواب: اگر سهواً پیش از امام سر از رکوع بردارد، چنانچه امام هنوز در رکوع باشد باید به رکوع برگردد و زیاد شدن رکن، نماز را باطل نمی کند؛ ولی اگر به رکوع برود و پیش از رسیدن به حدّ رکوع، امام سر از رکوع بردارد، نماز باطل است و اگر سهواً پیش از امام، سر از رکوع بردارد و سهواً یا به خیال نرسیدن به رکوع امام برنگردد، نمازش صحیح است.
🔴🔴 📣مرکز مشاوره خانه سبز با همکاری همای رحمت برگزار می‌کند: 🔆برگزاری کارگاه‌های آموزشی🔆 ویژه همه سنین و گروه‌ها به صورت آنلاین 📆🔴ششمین جلسه🔴 🕗دوشنبه ۲۸ آبان (امروز) ساعت ۱۹ الی ۲۰ ✅موضوع: بهبود و مدیریت روابط زوجین ✅با حضور سرکار خانم ارشد تخصص: زوج و خانواده، فردی پس از پایان کارگاه، از محتوای آن جلسه مسابقه برگزار شده و به ۳ نفر از برگزیدگان کارت هدیه ۵۰۰.۰۰۰ تومانی اهدا خواهد شد. جهت شرکت در کارگاه‌، از طریق لینک زیر به عنوان مهمان وارد شوید: https://www.skyroom.online/ch/gshreza/khanesabz 🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 https://eitaa.com/khanesabz110 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸