31.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | امام حسن مجتبی(ع)، احیاءکننده نهضت اسلام
✏️ روایتی از حضرت آیتالله خامنهای درباره دوران مبارزات امام حسن مجتبی علیهالسلام
🗓 انتشار به مناسبت هفتم صفر؛ سالروز شهادت امام حسن مجتبی علیهالسلام
💻 Farsi.Khamenei.ir
موضوع شناسی مسائل مستحدثه.pdf
815.9K
✅ الگوی جامع #موضوعشناسی فقهی در مسائل #مستحدثه
🔹استاد محمد علی خادمی کوشا و حجت الاسلام عسکر درخشان دوست
🔹برشی از چکیده:
▫️الگوی رایج در موضوعشناسی فقهی به صورت تکوجهی و با روش توصیف و تحلیل عناصر ذات موضوع برای کشف عنوان فقهی منطبق بر آن است. گرچه این روش در شناخت مصادیق عنوانهای فقهی مشخص پذیرفتنی است، در مواجهه با موضوعات جدید مرکب، تأثیر امور دیگری مثل آثار و لوازم موضوع در صدق عنوانهای فقهی بر آنها انکارناپذیر است. درنتیجه بسندهکردن به بررسی ذات موضوع، موجب نقصان در فرایند موضوعشناسی است.
▫️ نتیجه تحقیق، تبیین انحصار ابعاد تأثیرگذار در حکم فقهی در سه جهت است: ذات موضوع، اهداف فاعل، آثار و ملازمات موضوع. درنتیجه برای تعیین حکم فقهی موضوعهای جدید باید انطباق عنوانهای فقهی مربوط به همه جهات سهگانه بر موضوع جدید بررسی شود و به اقتضای نتیجه آن، حکم فقهی موضوع جدید استنباط گردد
▫️مجله فقه، بهار ۱۴۰۳
http://jf.isca.ac.ir/article_76066.html
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ فراخوان حمایت از پژوهشهای فقهی
🔹به همت معاونت پژوهش حوزه، بنیاد ملی علم ایران وابسته به معاونت علمی ریاست جمهوری (کارگروه علوم و معارف دینی) از پژوهشهای فقهی در دو محور «حکمرانی دینی» و «فقه تخصصی نظامساز» حمایت مالی میکند. حداکثر حمایت برای طرحهای پژوهشی در این فراخوان ۳۰۰ میلیون تومان پیشبینی شده است
🔹واجدین شرایط:
۱. اعضای هیئت علمی مؤسسات حوزوی مورد تأیید وزارت علوم
۲. اعضای هیئت علمی مورد تأیید مرکز مدیریت حوزه
🔹مهلت ثبتنام: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳
🔹 مشاهده محورهای فراخوان و ثبتنام:
https://insf.org/fa/news/795
@Riismc
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
منهج فقهی کاشف الغطاء.pdf
653.1K
✅ شاخصههای #منهج فقهی علامه #کاشف_الغطاء
🔹استاد اکبر اسدعلیزاده (استادیار گروه تصحیح و احیای آثار مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🔹برشی از چکیده:
▫️تطوّر فقه و پویایى آن، رابطۀ تنگاتنگی با منهج ارائه و بیان مباحث فقهى دارد؛ ازاینرو شناخت منهج و شیوۀ فقهى هر فقیه، تأثیر مهم و روشنی درشناخت ویژگىها و محصولات فکرى وی دارد
▫️فقیه بزرگوار علامه شیخ محمد الحسین کاشف الغطاء از فقیهان صاحب نام و دارای سبک فقهى است که اندیشههای فقهی او از زوایاى گوناگون قابل بررسى است. این مقاله در صدد تبیین مناهجی است که ایشان در پژوهشها و استنباط فروعات فقهی خود از آنها بهره بردهاند
▫️در این راستا مباحثی همچون توسعه دایره مباحث فقهی با نگاه تطبیقی و تقریبی، قاعدهمحوری در فروعات فقهی، نوگرایی مبنامحور در استنباط احکام فقهی، توجه به نقش زمان و مکان در پویایی فقه، اهتمام به حل مسائل جدید فقهى با واقعیتهای زندگى، توجه به بعد اخلاقی و اجتماعی فقه و توجه به بعد عقلانی و فلسفی احکام مورد بحث قرار گرفته است
http://jf.isca.ac.ir/article_73867.html
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@Ravesh_Ejtehad
🔺نقد واجب است، لجنپراکنی حرام است
🔹بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجنپراکنی حرام است؛ نقد با تهمتزنی فرق میکند، با لجنپراکنی فرق میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۰۶
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
🔺دو جور میشود انتقاد کرد
🔹دو جور میشود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را #فحش و دشنام تلقّی میکند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را میشنود، آن را #نصیحت تلقّی میکند؛ دو جور میشود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد.
۱۳۹۶/۱۰/۲۱
🔹لحن باید ناصحانه و چارهجویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأسآلود و هرجومرجطلبانه، فایده آن را تبدیل به #زیان میکند.
۱۳۹۶/۱۰/۲۲
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ ربیع الاول، بهار زندگی است
🔹بعضی از اهل معرفت و سلوک معنوی معتقدند که ماه #ربیع_الاول، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی(ص) و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبدالله جعفربنمحمدالصادق(ع) ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ منهج آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری: عرفگرا با نگرش عقلایی
▫️استاد محمدجواد ارسطا:
🔹ویژگی آیتﷲ سید عبدالاعلی سبزواری فهم بسیار خوب و عرفی آن فقیه بزرگ در مسائل فقهی است. ایشان در عین حال که در کتاب تفسیر و بعضی از مباحث کلامی خویش، دقتهای عقلی و کلامی را مراعات کردهاند؛ اما در مباحث فقهی یک نگاه عرفی متین و سنجیدهای را اعمال نمودهاند و در جای جای کتاب فقهی خودشان هم تصریح کردهاند بر اینکه فقه را باید بر اساس فهم عرفی تبیین کرد؛ زیرا کلمات ائمه علیهم السلام در مباحث فقهی ناظر است به فهم عرف عام و بنابراین نباید در مباحث فقهی دقتهایی را که فراتر از فهم عرف عام هست ملاک قرار داد.
🔹بسیاری از قواعد فقهی را که ایشان در لابلای مباحث فقهی کتاب بسیار ارزشمند «مهذب الاحکام» مورد بررسی قرار دادهاند به فهم عقلایی ارجاع دادهاند؛ مانند قاعده لاضرر و نفی حرج و تسلیط و اعتبار بینه و حتی قاعدهای مانند تقیه را ایشان بر میگرداند به فهم عقلایی و بر همین اساس یک استنتاجاتی را به عمل میآورد.
🔹ایشان علاوه بر قواعد فقهی، در دیگر استنتاجات فقهی و احکامی که در کتاب شریف مهذب الاحکام مطرح کردهاند همین نگرش را اعمال نموده اند. یعنی فقط در ارجاع قواعد فقهی به فهم عقلایی از این شیوه استفاده نکرده؛ بلکه در تعداد قابل توجهی از احکام فقهی هم این نگرش عقلایی را به وضوح اعمال کردهاند.
http://ijtihadnet.ir/?p=76011
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ تعریف دوقطبی از منظر رهبر انقلاب
🔹یکی از مسائل، ایجاد اختلاف است؛ دوقطبی کردن.
🔹اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستاند، رفیقاند، با هم چای میخورند، با هم سر سفره مینشینند، اختلاف نظر هم دارند.
🔹یک وقت هم هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود، هرچه میخواهد باشد، فکر، عمل، خوب، بد، از سوی طرف دیگر محکوم است! از این طرف هم هر چه صادر میشود، از آن طرف محکوم است! اسم این دوقطبی است. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد!
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
▫️پینوشت:
بنابراین دوقطبی زمانی شکل میگیرد که یک سویِ ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبههبندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست میکند. در نگاه رهبر انقلاب، تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس، در داخل وحدت میسازد و کل جامعه را با همه اختلافات مقابل دشمن به وحدت می برد +
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@Rasadin
2024-08-03-10-09-46.MP3
44.21M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (1)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد 1403
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
🔺هر گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است
https://www.leader.ir/fa/content/16920
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ درس فقه را جدی بگیرید
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو #طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
روش شناسی تحصیل در خارج و تحصیل موفق.mp3
20.03M
✅ فایل صوتی نشست "دوره درس خارج و تحصیل موفق"
🔹استاد #علیدوست
▫️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۱۴۰۰/۱/۲۲
@mfos_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
روش تحصیل درس خارج - استاد علیدوست.pdf
457.4K
✅ فایل نوشتاری نشست "دوره درس خارج و تحصیل موفق"
🔹استاد #علیدوست
▫️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۱۴۰۰/۱/۲۲
@mfos_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
2024-08-04-10-15-35.MP3
38.66M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (۲)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد ۱۴۰۳
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
2024-08-05-10-07-10.MP3
54.83M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (۳)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد ۱۴۰۳
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ روش فقها در اعتبارسنجی روایات در دیگر علوم اسلامی کارآمد نیست/ نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم
▫️استاد سیدکاظم طباطبایی:
🔹علامه طباطبایی و آیتالله خویی معتقدند در روایات فقهی، ظن کفایت میکند ولی در گزارههای تاریخی نیازمند علم و یقین هستیم زیرا دائرمدار جعل شرعی نیست؛ یقین البته مقداری اغراقآمیز است و اگر بخواهیم در گزارههای تاریخی به علم هم کفایت کنیم چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. لذا برخی گفتهاند، روایات فقهی سند معتبر لازم دارند ولی در روایات تاریخی اگر بخواهیم با رویکرد فقهی جلو برویم دانش تاریخ متلاشی خواهد شد و دادههای تاریخی به حد صفر خواهد رسید. اگر دانش تفسیر را هم بخواهیم با رویکرد فقیهانه بررسی کنیم باز شاید یک درصد از روایات سند صحیح و وثوق سندی فقیهانه را داراست.
🔹خود فرد فقیه اگر از یک عرصه علمی به عرصه دیگر برود مانند شیخ طوسی در نوشتن کتاب الغیبه، رویکرد کاملا متفاوتی به خود خواهد گرفت؛ تفسیر تبیان را با تهذیب بررسی کنیم، آنقدر تفاوت در استناد به روایات وجود دارد که اگر کسی بگوید این دو کتاب را دو نفر نوشته مایه تعجب نیست.
🔹روایات فقهی ویژگی خاصی دارد که در حوزههای معرفتی دیگر مورد توجه نیست، لذا نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم؛ فقیه دنبال حجیت شرعی است ولی بقیه عرصهها حتی اعتقادات هم دنبال حجیت شرعی نیستند یا فقیه از اصول عملی نقلی به راحتی استفاده میکند یعنی اصل برائت را جاری میکند ولی در تاریخ آیا امکان جاری کردن اصل برائت وجود دارد؟
ادامه مطلب
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ تحقیقات #روششناسی_اجتهاد در صدر جایزه جهانی شهید صدر
🔹نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هدف حمایت از نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی- اسلامی در سطح جهانی، ۵ مهرماه در شهر قم برگزار شد
🔹در این آیین، شورای داوران هیچ یک از آثار ارسال شده به دبیرخانه را حائز دریافت رتبه نخست ندانست. برگزیدگان این دوره عبارتند از:
🔹رتبه دوم: استاد سید حمیدرضا #حسنی
نظریه #روششناسی_اجتهادی شهید صدر به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی
🔹رتبه سوم: استاد ابوالقاسم #علیدوست
نظریه جایگاه مصلحت در #فرآیند_استنباط در فقه
🔹چند پژوهش نیز شایسته تقدیر و تحسین شدند:
▫️شایسته تقدیر: طیبه دهقانپور برای نظریه «بازخوانی و بومی سازی نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو با تکیه بر مبانی فلسفی علامه طباطبایی»
▫️شایسته تحسین: خالد غفوری الحسنی از عراق با نظریه «اطروحه لتصویر منهج البحث فی العلوم الاسلامیه من خلاق الافاده من المنهجین التجریبی و الاحصائی»
▫️شایسته تحسین: محمود حکمتنیا برای نظریه «مبانی آزادی بیان و ساختار حقوقی آن»
▫️شایسته تحسین: حبیب فیاض از لبنان برای نظریه «فلسفه التدین/ نظریه الاولیه للانتقال بالحبث»
▫️برگزیده ویژه بخش شهید صدر: سعید بهمنی برای نظریه «نظریه مفاهیم بنیادین قرآن؛ رهیافتی برای بازآفرینی علوم انسانی براساس قرآن»
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ تاکید استاد آملی لاریجانی بر تنقیح #رویکردهای_جدید در #استنباط از کتاب و سنت
🔹اعضای انجمن کلام حوزه علمیه قم با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.
🔹ایشان در این دیدار در بخشی از سخنان خود به موضوع استنباط معارف از کتاب و سنت پرداخت و بر لزوم بررسی دقیق روشهای استنباط و تطبیق آن با مسائل روز تاکید کرد
🔹ایشان ضمن تاکید بر لزوم تنقیح بیشتر مفهوم «حجیت» و تحلیل دقیقتر ماهیت آن در مواجهه با #نظامهای_اجتماعی پیچیده امروز، به بحث درباره مفهوم "تلائم" پرداخت. ایشان پیشنهاد کرد علاوه بر احکام خمسه همچون واجب، حرام و مستحب و نیز احکام وضعیه، تلائم یا عدم #تلائم_نظامات مختلف جامعه با کتاب و سنت هم مورد بررسی قرار گیرد. چه بسا از این طریق بتوان نوعی اثر عملی برای معارف کتاب و سنت یافت که مفهوم و واقعیت حجیت را محقق سازد. این البته علاوه بر معارف یقینی یا اطمينان است که در حجیت نیازی به مقدمات دیگر ندارد.
🔹ایشان با ارائه مثالهایی از نظامهای آموزشی و اقتصادی، نشان داد که برخی از این نظامها ممکن است با معارف دینی تلائم داشته باشند؛ اما لزوماً تحت حکم مستقیم شرع نباشند. باید به دنبال روشی برای سنجش تلائم این نظامها با معارف دینی باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات را برای اداره جامعه بگیریم.
🔹ایشان با بیان اینکه این موضوع یک باب جدید در مباحث فقهی است، بر اهمیت پژوهشهای آتی در این زمینه تاکید کرد.
۱۴۰۳/۷/۳
@amolilarijani_ir
#فقه_نظام_اجتماعی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir