هدایت شده از رسادین|فرهنگ و رسانه پژوهی دینی
✅ تعریف دوقطبی از منظر رهبر انقلاب
🔹یکی از مسائل، ایجاد اختلاف است؛ دوقطبی کردن.
🔹اختلاف دو جور است: یک وقت دو نفر با هم اختلاف سلیقه دارند، در فلان مسئله سیاسی، در فلان حُب و بغض؛ با همدیگر هم دوستاند، رفیقاند، با هم چای میخورند، با هم سر سفره مینشینند، اختلاف نظر هم دارند.
🔹یک وقت هم هست اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود، هرچه میخواهد باشد، فکر، عمل، خوب، بد، از سوی طرف دیگر محکوم است! از این طرف هم هر چه صادر میشود، از آن طرف محکوم است! اسم این دوقطبی است. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد!
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
▫️پینوشت:
بنابراین دوقطبی زمانی شکل میگیرد که یک سویِ ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبههبندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست میکند. در نگاه رهبر انقلاب، تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس، در داخل وحدت میسازد و کل جامعه را با همه اختلافات مقابل دشمن به وحدت می برد +
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@Rasadin
2024-08-03-10-09-46.MP3
زمان:
حجم:
44.21M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (1)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد 1403
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
🔺هر گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است
https://www.leader.ir/fa/content/16920
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ درس فقه را جدی بگیرید
🔹عالم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی #چگونگی استفاده از منابع؛ یعنی متُد استفاده از منابع؛ این اجتهاد است.
🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می خوانید و لو #طهارت باشد، به شما این #شیوه_استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این #طریقه_استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید، برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.
🔹طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به #مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
موسسه عالی فقه و علوم اسلامیروش شناسی تحصیل در خارج و تحصیل موفق.mp3
زمان:
حجم:
20.03M
✅ فایل صوتی نشست "دوره درس خارج و تحصیل موفق"
🔹استاد #علیدوست
▫️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۱۴۰۰/۱/۲۲
@mfos_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
روش تحصیل درس خارج - استاد علیدوست.pdf
حجم:
457.4K
✅ فایل نوشتاری نشست "دوره درس خارج و تحصیل موفق"
🔹استاد #علیدوست
▫️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ۱۴۰۰/۱/۲۲
@mfos_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
2024-08-04-10-15-35.MP3
زمان:
حجم:
38.66M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (۲)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد ۱۴۰۳
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
2024-08-05-10-07-10.MP3
زمان:
حجم:
54.83M
✅ سهم فقیه در #موضوعشناسی (۳)
🔹استاد #شبزندهدار
🔹مشهدمقدس،مدرسه علمیه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی، مرداد ۱۴۰۳
@feghahat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ روش فقها در اعتبارسنجی روایات در دیگر علوم اسلامی کارآمد نیست/ نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم
▫️استاد سیدکاظم طباطبایی:
🔹علامه طباطبایی و آیتالله خویی معتقدند در روایات فقهی، ظن کفایت میکند ولی در گزارههای تاریخی نیازمند علم و یقین هستیم زیرا دائرمدار جعل شرعی نیست؛ یقین البته مقداری اغراقآمیز است و اگر بخواهیم در گزارههای تاریخی به علم هم کفایت کنیم چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. لذا برخی گفتهاند، روایات فقهی سند معتبر لازم دارند ولی در روایات تاریخی اگر بخواهیم با رویکرد فقهی جلو برویم دانش تاریخ متلاشی خواهد شد و دادههای تاریخی به حد صفر خواهد رسید. اگر دانش تفسیر را هم بخواهیم با رویکرد فقیهانه بررسی کنیم باز شاید یک درصد از روایات سند صحیح و وثوق سندی فقیهانه را داراست.
🔹خود فرد فقیه اگر از یک عرصه علمی به عرصه دیگر برود مانند شیخ طوسی در نوشتن کتاب الغیبه، رویکرد کاملا متفاوتی به خود خواهد گرفت؛ تفسیر تبیان را با تهذیب بررسی کنیم، آنقدر تفاوت در استناد به روایات وجود دارد که اگر کسی بگوید این دو کتاب را دو نفر نوشته مایه تعجب نیست.
🔹روایات فقهی ویژگی خاصی دارد که در حوزههای معرفتی دیگر مورد توجه نیست، لذا نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم؛ فقیه دنبال حجیت شرعی است ولی بقیه عرصهها حتی اعتقادات هم دنبال حجیت شرعی نیستند یا فقیه از اصول عملی نقلی به راحتی استفاده میکند یعنی اصل برائت را جاری میکند ولی در تاریخ آیا امکان جاری کردن اصل برائت وجود دارد؟
ادامه مطلب
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad
✅ تحقیقات #روششناسی_اجتهاد در صدر جایزه جهانی شهید صدر
🔹نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با هدف حمایت از نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی- اسلامی در سطح جهانی، ۵ مهرماه در شهر قم برگزار شد
🔹در این آیین، شورای داوران هیچ یک از آثار ارسال شده به دبیرخانه را حائز دریافت رتبه نخست ندانست. برگزیدگان این دوره عبارتند از:
🔹رتبه دوم: استاد سید حمیدرضا #حسنی
نظریه #روششناسی_اجتهادی شهید صدر به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی
🔹رتبه سوم: استاد ابوالقاسم #علیدوست
نظریه جایگاه مصلحت در #فرآیند_استنباط در فقه
🔹چند پژوهش نیز شایسته تقدیر و تحسین شدند:
▫️شایسته تقدیر: طیبه دهقانپور برای نظریه «بازخوانی و بومی سازی نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو با تکیه بر مبانی فلسفی علامه طباطبایی»
▫️شایسته تحسین: خالد غفوری الحسنی از عراق با نظریه «اطروحه لتصویر منهج البحث فی العلوم الاسلامیه من خلاق الافاده من المنهجین التجریبی و الاحصائی»
▫️شایسته تحسین: محمود حکمتنیا برای نظریه «مبانی آزادی بیان و ساختار حقوقی آن»
▫️شایسته تحسین: حبیب فیاض از لبنان برای نظریه «فلسفه التدین/ نظریه الاولیه للانتقال بالحبث»
▫️برگزیده ویژه بخش شهید صدر: سعید بهمنی برای نظریه «نظریه مفاهیم بنیادین قرآن؛ رهیافتی برای بازآفرینی علوم انسانی براساس قرآن»
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @Ravesh_Ejtehad