✅ مکتب فقهی آیت الله سیستانی (بخش دوم)
▫️استاد سید منیر خباز:
🔹ویژگی دیگر این است که عنایت زیادی دارد که یک روایت را از میان #مجموعه_روایات بفهمد و در فقه خود از این روش به عنوان فهم استنباطی نصوص تعبیر میکند و میگوید روایت فقط با دقت عقلی و عرفی فهمیده نمیشود، بلکه ملاک فهم آن فهم استنباطی است.
🔹منظور ایشان از فهم استنباطی این است که فقیه نمیتواند روایت را بفهمد؛ مگر اینکه آن را در میان مجموعه روایتها بنگرد و از این رو کافی نیست که فقیه فقط به روایتهای باب نماز و روزه آگاه باشد؛ بلکه باید دیدگاهی کلی از تمام روایتها داشته باشد تا با زبان و مذاق روآیات اهل بیت (علیهم السلام) آشنا شود و در روایت نیز آمده است که شما فقیه نمیشوید مگر اینکه زبان و مذاق سخنان ما را بدانید.
متن کامل
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
✅ نقش #علوم_انسانی در #اجتهاد
▫️استاد #اعرافی:
🔹در فهم ادله گاهی توجه به ظرائف و دقایقی که در علوم انسانی و فلسفه میآید، ظرفیتی درست میکند که فقیه بهتر و #عمیقتر میتواند آیات را بفهمد؛ همچنین مطالب #جدید ی را میتواند بفهمد؛ گاهی هم موجب میشود که آن برداشت، #متفاوت شود
🔹این جا از بحثهای ادبی گرفته تا بحثهای علمی و فلسفی، همه این ها مؤثر است
🔹آن توانمندی که با خواندن فلسفه یا #علوم_انسانی برای شخص فقیه در استخراج مطالب جدید پیدا میشود، این خوب است، توانمندیای که پیدا میکند که عمیق تر اینها را بفهمد، این هم خوب است، توانمندی که پیدا میکند که فهم عادی غیردقیق را مضبوط کند و متفاوتش کند، این هم خوب است، اینها همه در حدی است که #موضوع را بهتر بفهمد
🔹ولی اگر همین به این شکل درآید که محمولی که از ملاصدرا یا از پیاژه گرفته را به قرآن بچسباند، این تفسیر به رأی میشود
(درس خارج فقه تربیتی، ۱۳۸۹/۱۰/۱۵)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
✅ نقش #اجتهاد در #علوم_انسانی
▫️استاد #علیدوست:
🔹وقتی میگوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟
🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد:
▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارههای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف میکند.
▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارههای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئلهای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد.
🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعهای ندارند. علوم انسانی، مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام میدهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان میکند.
🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هستها» خبر میدهد و معمولاً علوم انسانی بیان هستها و مناسبات میکند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزههایی است که فقه به آن میپردازد.
▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲
@OlomEnsaniEslami
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
▫️رهبر انقلاب:
🔹در دهه فجر بر سر در هر خانهای پرچم جمهوری اسلامی بزنید
#مردمی_کردن_جشن_انقلاب
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی می رساند.
مناجات شعبانیه
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
#منتشر_شد
✅ مکتبشناسی فقهی (ویرایش جدید)
🔹 تألیف: حسین ایزدی
🔹فصلهای کتاب:
◽️فصل اول: درآمدی بر ضرورت، مفهوم و ابعاد مکتبشناسی فقهی
◽️فصل دوم: درآمدی بر مکتب فقهی نجف
◽️فصل سوم: درآمدی بر مکتب فقهی قم
▫️فصل چهارم: بررسی تطبیقی مکاتب فقهی
◽️فصل پنجم: درآمدی بر رویکردهای نو در اجتهاد
🔹همراه با گفتارهایی از حضرات آیات و حجج اسلام: علیدوست، مبلغی، عندلیب همدانی، محمدی قائینی، واسطی و...
🔹 خرید حضوری: مجتمع ناشران، طبقه همکف، کتابفروشی کتاب فردا، از ساعت ۱۸ تا ۲۱؛ با ۲۰درصد تخفيف ویژه دهه فجر
🔹خرید مجازی با ۲۰ درصد تخفیف دهه فجر:
https://bookroom.ir/fb/23171
@fardabook_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
✅ روش تولید نظریه در دانش فقه
🔹استاد #مبلغی
🔹یکشنبه ۲۱ بهمن، ساعت ۱۲:۳۰
🔹قم، خ شهیدان فاطمی (دور شهر)، ک۳۰، پ۵۳
🔹لینک جلسه:
https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
@riicj_com
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
✅ فقه مقاصدی مورد تایید نیست| امام(ره) و آیتالله سیستانی گاهی از رویکرد مقاصدی در استنباطات فقهی خود بهره بردهاند|ضرورت لحاظ نصوص مقاصدی در فرآیند اجتهاد در کنار سایر ادله شرعی
▫️استاد علیدوست:
🔹در فقه امامیه، نه نظریه مقاصدبسند (که نصوص را کنار گذاشته و صرفاً بر مقاصد تکیه میکند) مورد پذیرش است و نه فقه مقاصدی به معنای رایج در اندیشه برخی اهل سنت، بلکه آنچه مورد تأکید است، ضرورت لحاظ #نصوص_مقاصدی در فرآیند اجتهاد و استنباط احکام در کنار سایر ادله شرعی است.
🔹توجه به مقاصد شریعت در میان فقهای متقدم شیعه نیز دارای سابقه است؛ چنانکه فقیهانی مانند علامه حلی، فخرالمحققین، شهید اول، محقق بحرانی، وحید بهبهانی، صاحب جواهر، و مراجع معاصر همچون آیتالله سیستانی و مرحوم امام خمینی در برخی موارد از رویکرد مقاصدی در استنباطات فقهی خود بهره بردهاند.
🔹مقاصد شریعت، امری قطعی و مبتنی بر نصوص است. نمیتوان صرفاً به دلیل اینکه برخی روشنفکران یا گروههای التقاطی از این مفهوم سوءاستفاده کردهاند، آن را مطرود دانست. همانگونه که اصول فقه در طول تاریخ تحول یافته، فقه شیعه نیز باید بتواند با حفظ اصالت، پاسخگوی مسائل مستحدثه باشد. امام خمینی (ره) در مقام نقد دیدگاهی که عمومات و اطلاقات کتاب را منحصر در معاملات متداول زمان تشریع میدانست، چنین نگرشی را نوعی «تحجر» تلقی کرده و تأکید داشت که چنین قرائتی، فقه را از پویایی و معاصرت دور میسازد.
متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=77236
@ijtihad
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad
منتشر شد
🔹کتاب درآمدی بر فقه نظامهای اجتماعی
🔹ناشر: پژوهشگاه فقه نظام
🔹مطالعه بیشتر:
http://jiiss.ir/fa/weblog/171403/
🔹 تهیه کتاب:
@f_nezzam
025 3291 5980
09378932081
@jiiss_ir
بررسی استقلالی عقل و تاثیر گذاری مقاصد شریعت در استنباط احکام;.mp3
48.51M
✅ فایل صوتی نشست نقد استقلال عقل در استنباطات مقاصد الشریعه
@usoul_fegh
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 Ravesh_Ejtehad