eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6.1هزار دنبال‌کننده
476 عکس
46 ویدیو
147 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
مکتب‌شناسی فقهی (ویرایش جدید) 🔹 تألیف: حسین ایزدی 🔹فصل‌های کتاب: ◽️فصل اول: درآمدی بر ضرورت، مفهوم و ابعاد مکتب‌شناسی فقهی ◽️فصل دوم: درآمدی بر مکتب فقهی نجف ◽️فصل سوم: درآمدی بر مکتب فقهی قم ▫️فصل چهارم: بررسی تطبیقی مکاتب فقهی ◽️فصل پنجم: درآمدی بر رویکردهای نو در اجتهاد 🔹همراه با گفتارهایی از حضرات آیات و حجج اسلام: علیدوست، مبلغی، عندلیب همدانی، محمدی قائینی، واسطی و... 🔹 خرید حضوری: مجتمع ناشران، طبقه همکف، کتابفروشی کتاب فردا، از ساعت ۱۸ تا ۲۱؛ با ۲۰درصد تخفيف ویژه دهه فجر 🔹خرید مجازی با ۲۰ درصد تخفیف دهه فجر: https://bookroom.ir/fb/23171 @fardabook_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad
روش تولید نظریه در دانش فقه 🔹استاد 🔹یکشنبه ۲۱ بهمن، ساعت ۱۲:۳۰ 🔹قم، خ شهیدان فاطمی (دور شهر)، ک۳۰، پ۵۳ 🔹لینک جلسه: https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join @riicj_com 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad
فقه مقاصدی مورد تایید نیست| امام(ره) و آیت‌الله سیستانی گاهی از رویکرد مقاصدی در استنباطات فقهی خود بهره برده‌اند|ضرورت لحاظ نصوص مقاصدی در فرآیند اجتهاد در کنار سایر ادله‌ شرعی ▫️استاد علیدوست: 🔹در فقه امامیه، نه نظریه‌ مقاصدبسند (که نصوص را کنار گذاشته و صرفاً بر مقاصد تکیه می‌کند) مورد پذیرش است و نه فقه مقاصدی به معنای رایج در اندیشه‌ برخی اهل سنت، بلکه آنچه مورد تأکید است، ضرورت لحاظ در فرآیند اجتهاد و استنباط احکام در کنار سایر ادله‌ شرعی است. 🔹توجه به مقاصد شریعت در میان فقهای متقدم شیعه نیز دارای سابقه است؛ چنان‌که فقیهانی مانند علامه حلی، فخرالمحققین، شهید اول، محقق بحرانی، وحید بهبهانی، صاحب جواهر، و مراجع معاصر همچون آیت‌الله سیستانی و مرحوم امام خمینی در برخی موارد از رویکرد مقاصدی در استنباطات فقهی خود بهره برده‌اند. 🔹مقاصد شریعت، امری قطعی و مبتنی بر نصوص است. نمی‌توان صرفاً به دلیل اینکه برخی روشنفکران یا گروه‌های التقاطی از این مفهوم سوءاستفاده کرده‌اند، آن را مطرود دانست. همان‌گونه که اصول فقه در طول تاریخ تحول یافته، فقه شیعه نیز باید بتواند با حفظ اصالت، پاسخگوی مسائل مستحدثه باشد. امام خمینی (ره) در مقام نقد دیدگاهی که عمومات و اطلاقات کتاب را منحصر در معاملات متداول زمان تشریع می‌دانست، چنین نگرشی را نوعی «تحجر» تلقی کرده و تأکید داشت که چنین قرائتی، فقه را از پویایی و معاصرت دور می‌سازد. متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=77236 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منتشر شد 🔹کتاب درآمدی بر فقه نظام‌های اجتماعی 🔹ناشر: پژوهشگاه فقه نظام 🔹مطالعه بیشتر: http://jiiss.ir/fa/weblog/171403/ 🔹 تهیه کتاب: @f_nezzam 025 3291 5980 09378932081 @jiiss_ir
فایل صوتی👇
بررسی استقلالی عقل و تاثیر گذاری مقاصد شریعت در استنباط احکام;.mp3
48.51M
فایل صوتی نشست نقد استقلال عقل در استنباطات مقاصد الشریعه @usoul_fegh 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad
فایل صوتی 👇
بازتبیین اندیشه کارکرد نصوص مبین اهداف عالی.mp3
40.61M
فایل صوتی نشست بازتبیین و آسیب‌شناسی اندیشه کارکرد نصوص مبین اهداف عالی و مقاصد شریعت در احکام 🔹ارائه: استاد @usoul_fegh 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad
فایل صوتی👇
روش شناسی فقه حکمرانی - استاد واسطی.mp3
29.88M
فایل صوتی فقه حکمرانی 🔹استاد عبدالحمید 🔹مشهد، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)، (۱۹ بهمن ۱۴۰۳) @feqhe_hokmrani 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad
▫️استاد مبلغی: طلبه‌ها درس خارج را نمی‌شناسند 🔹متعلق آموزش، گاهی در برخی درس‌های خارج، بد تعریف می‌شود. هم‌چنین یا به جنبه‌های آموزش استدلال‌ورزی از نوع استنباط و انتقال شیوه استنباط و پیچیدگی‌های روش‌ها و منهج‌های استنباط توجه نمی‌شود یا کمترین سهم توجه در درس خارج به آن معطوف است و در حاشیه قرار می‌گیرد و به صورت خیلی کم‌رنگ و ضعیف و غیر قابل اعتنا مطرح می‌شود 🔹باید درس خارج را به گونه‌ای تعریف و ترسیم کنیم که استاد بداند این شاگرد از او چه می‌خواهد و شاگرد بداند این استاد چه چیزی را هدف‌ می‌نامد و روی چه چیزی مانور می‌دهد و قصد انتقال چه چیزی را به شاگرد دارد که آن باید و چگونگی استفاده از منابع باشد متن کامل مصاحبه 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 Ravesh_Ejtehad