✅ نشست تخصصی روش موضوع شناسی
🔹دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴
🔹مدرسه علمیه ملا صادق قمی شهر قم
🔹لینک نشست:
https://nro-di.blog.ir/1400/12/08
@olgou4
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #مبلغی: در فقه دو مکتب تحلیلی و تطبیقی وجود دارد
🔹مکتب امام #خمینی، #تحلیلی و مکتب آیتالله #خویی، #تطبیقی است، این دو مکتب همواره در طول تاریخ فقه بالیده و جلو آمدهاند.
🔹هر کدام از این دو مکتب در سه زمینه «صدور روایت»، «محتوای روایت» و «تعیین وضعیت موارد نبود روایت یا آیه» مسیرى متمایز دارند.
🔹نقطه ثقل استنباط در مکتب #تحلیلی، توجه به #قرائن و کوشش برای تجمیع آنها است.
🔹 نقطه ثقل استنباط در مکتب #تطبیقی، تمرکز بر قاعده و #تطبیق_قاعده است، مقصود از قاعده اعم از قاعده اصولی، قاعده فقهی و قاعده رجالی است و مقصود از تمرکز بر تطبیق آن، التزام قاطع و کاملا آشکار نسبت به نتیجه آن و پایبندی به مُرّ این نتیجه است.
🔸 روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
4. تمرین موضوع شناسی.mp3
24.73M
✅ فایل صوتی درس #روش_شناسی_اجتهاد (جلسه چهارم: حل تمرین های موضوع شناسی)
🔹 استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد)
🔹 آبان ۱۴۰۱، مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین (علیه السلام)
@yaddashhayetalabegi
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد علیدوست: بدون #روششناسی_اجتهاد، متکفل استنباط #فقیه نیست
🔹به متکفل استنباط، #فقیه نمیتوان گفت مگر اینکه اولا خودش #صاحب_روش باشد ... آیا ممکن است فقیه، فقیه باشد، ولی روش نداشته باشد و در هر بابی به روش گروه خاصی استنباط کند؟ مثلا در یک مسئله به روش مدرسهای و صناعی اشاره کند و در یک مسئله روش تجمیع ظنون را برگزیند؟ یا در یک باب از نصوص خود به قواعد کلام برسد و در یک باب به همان نصوص بسنده کند؟ این میشود #به_هم_ریختگی_در_اجتهاد و فقاهت فاقد روش.
🔹ثانیا متکفل استنباط فقیه نیست مگر اینکه #روشها را بشناسد، زیرا بخشی از کار یک مجتهد تتبع است و میخواهد متون دیگران را فهم کند. بنده اگر ندانم #شیخ_اعظم متعلق به مدرسه صناعتمحور است یا اهل تجمیع ظنون است و ندانم که چگونه قواعد را از نصوص استخراج میکند و ندانم که استظهارش از نصوص بر چه مبنایی استوار است و ... ، آیا میتوانم متن فقهی شیخ را بفهمم؟!
(مصاحبه با مجله تا اجتهاد، سال اول، پیش شماره سوم، تابستان ۱۳۹۱)
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش موضوع شناسی مدرسه هدایت ۹ مهر ۱۴۰۱ - قم.mp3
47.29M
✅ فایل صوتی روش موضوعشناسی
🔹ارائه: استاد علی #کشوری
🔹 ۹ مهر ۱۴۰۱، مدرسه علمیه ملا صادق قمی، قم
معرفی عوامل ساخت موضوعات جدید
بیان سه مرحله برای شناخت موضوعات جدید
و ...
@olgou4
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
موسسه میراث فقاهت خراسان با همکاری مدرسه علمیه امام حسین(ع) برگزار میکند:
🔹سلسله نشستهای تخصصی روش اجتهاد
نشست اول:
🔹#روش استخراج مبانی و مناهج فقهی (با تطبیق در آثار #شیخ_انصاری)
استاد:
🔹حجتالاسلام والمسلمین شیخ محمدحسن #ربانی بیرجندی
(استاد خارج فقه و اصول)
زمان: چهارشنبه ۲ آذر بعد از نماز ظهر و عصر
مکان: مدرسه علمیه امام حسین(ع) مشهد(ویژه طلاب برادر سطوح عالی)
صوت و گزارش این جلسات را در کانال موسسه میراث فقاهت خراسان بارگزاری خواهد شد
@mfkh_ir
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نشست علمی فرایند استنباط فقهی
🔹ارائه: حجتالاسلام رضا میهن دوست
🔹زمان: پنجشنبه سوم آذر ساعت ده صبح
🔹مکان: مشهد مقدس خيابان آیتالله بهجت(ره)، مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◽️ همایش ملی اجتهاد عقل گرا برگزار می شود
🔸 توسط پژوهشکده حکمت و دین پژوهی با پیام آیت الله العظمی سبحانی و همکاری برخی نهادهای علمی کشور ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ در شهر مقدس قم برگزار می شود.
🔰 در این همایش علمی حضرات آیات علی اکبر رشاد و مهدی هادوی تهرانی ایراد سخنرانی خواهند داشت. همچنین رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش و برگزاری مناظره علمی با موضوع جایگاه عقل و نقل در اجتهاد کلامی با حضور حجج اسلام والمسلمین محمدحسن قدردان قراملکی، محمدمهدی گرجیان، محمدتقی سبحانی و رضا برنجکار از دیگر بخش های این همایش ملی است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hejttehaad
@iictchannel
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔰#اربعین_شهید
مراسمات رسمی اربعین طلبه بسیجی آرمان علیوردی
◾چهارشنبه ۱۶ آذر
📍 بهشتزهرا(س)، قطعه ۵۰، ساعت ۱۵
◾پنجشنبه ۱۷ آذر
📍 حوزهآیتاللهمجتهدی(ره)، ساعت ۱۰:۳۰
📍 مسجدارک، ساعت ۱۴:۳۰
🔸ستادبزرگداشتشهیدآرمانعلیوردی
#آرمان_عزیز
#شهید_ارمان_علی_وردی
#چله_آرمان
----------
📣 کانال شهید آرمان علیوردی
@shahid_armanaliverdy
✅ رقابت علمی پژوهشی نخبگانی #حل_مسئله_فقهی
🔹 ویژه طلاب برادر و خواهر سراسر کشور
🔹محورها: رفاه و تامین اجتماعی، قضاوت، حج، زنان و خانواده
🔹مهلت ثبت نام: ۲۰ آذر ۱۴۰۱
🔹برگزار کننده: مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
🔹ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
@reghabatelmip
@pajooheshgoharshad
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نشست کاربرد هوش مصنوعی در #اجتهاد
🔹ارائه: استاد احمد #مبلغی
🔹یکشنبه ۲۰ آذرماه، ساعت ۱۰
◽️پخش زنده با ترافیک رایگان:
https://heyatonline.ir/graaph/
◽️پخش زنده از طریق ایتا و آپارات: https://www.aparat.com/oisc_majazi
◽️ جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور: ارسال پیام به شناسه @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا و بله
🔹برگزار کننده: دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
@OISC_Majazi
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رفاقت با دو نوجوان عمامهپران!
🔹 دو نوجوان دانشآموز عمامه از سر ما برداشتند و ناسزا گفتند و فرار کردند.
با شناسایی از طریق دوربینهای منطقه، این نوجوانها را پیدا کردیم ...
🔹 ادامه ماجرا را در ویدئو ببینید.
#تبدیل_تهدید_به_فرصت
#مثل_عین_صاد
#مثل_پدر
@Talayedaran14
@bisimchimedia
✅ نشست علمی «نقش هوش مصنوعی در اجتهاد» برگزار شد
استاد احمد مبلغی در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به تفاوتهای هوش مصنوعی و هوش انسانی در اجتهاد گفت: مدیریت هوش مصنوعی باید در ذیل دستگاه هوش انسانی باشد، مواضعی وجود دارد که مختص به هوش انسانی است که اصلا هوش مصنوعی نمیتواند ورود پیدا کند. فعالیتهای متعددی در اجتهاد مانند کشف عقلا و روابط آنها از فرآیندهای مختص ذهن مجتهد است و هوش مصنوعی میتواند همراه و کمکحال مجتهد در این قضیه باشد و کشف کامل آن از ماشین برنمیآید.
📄گزارش نشست:
https://b2n.ir/y58998
@OISC_Majazi
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روش_شناسی فقهی آیت الله #بروجردی در مواجهه با مسائل مستحدثه
🔹 ارائه: سرکار خانم دکتر زهرا #اخوان صراف
🔹 ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمدعلی ایازی
🕒 زمان: سه شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴٠۱ ساعت ۱٠
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🌐 لینک ورود مجازی:
https://join.skype.com/CBg7vjbET0yU
@riicj_com
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
5. مساله شناسی (قسمت سوم).mp3
23.04M
✅ فایل صوتی درس #روش_شناسی_اجتهاد (جلسه پنجم: مسئله شناسی، قسمت سوم: مراحل محمول شناسی، پیش فرض ها، مسائل مشابه و تجزیه مساله)
🔹 استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی حوزه و نویسنده کتاب روش شناسی کاربردی اجتهاد)
🔹 ۲۶ آبان ۱۴۰۱، مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین (علیه السلام)
@yaddashhayetalabegi
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#اطلاعیه_پژوهشی
#وبینار_مهارتهای_پژوهشی
معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم برگزار میکند:
🔰وبینارهای تک جلسهای آموزش مهارتهای پژوهشی
🔹چهل وبینار از هفته کتاب تا پایان هفته پژوهش
6️⃣3️⃣ وبینار آشنایی با #روششناسی_اجتهاد
🎤مدرس: حجت الاسلام والمسلمین مجید #مبینی مقدس؛ دکتری فرهنگ و ارتباطات، استاد حوزه و دانشگاه
🗓 شنبه ۲۶ آذر، ساعت ۱۶
🌐 لینک حضور:
http://vcm.whc.ir/qom
🔰 @hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
✅ نشست علمی درآمدی بر #منهج فقهی آیت الله #خامنه_ای
🔹ارائه دهنده: استاد محمد #محمدی_قائینی
🔹دبیر علمی: استاد #گرامی_پور
🔹زمان: یکشنبه ۴ دی، ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰
🔹حضوری: قم، سالاریه، خیابان بهشت، پلاک ۹۵، سالن جلسات خبرگزاری رسا
🔹مجازی: پخش زنده از تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز:
http://heyatonline.ir/irsi
◽️برگزار کننده: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه السلام) با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم االسلام، خبرگزاری رسا و دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای(مدّ ظلّه العالی)
@irsichannel
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ رقابت علمی - پژوهشی «حل مسئله فقهی»
همراه با:
🔹 کارگاه آموزش روش حل مسئله فقهی: حجتالاسلام والمسلمین مجتبی #الهیخراسانی
🔹کارگاه آموزش روش تبدیل مشکل به مسئله: حجتالاسلام والمسلمین عبدالحمید #واسطی
🔹 پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ساعت ۷:۳۰ الی ۱۳:۳۰
🔹علاقهمندان به حضور میتوانند نام و نام خانوادگی و پایه تحصیلی خود را به شماره
۰۹۳۷۲۹۹۵۵۷۶
پیامک یا به شناسه زیر در ایتا ارسال نمایند @reghabat2
🔹پخش زنده در کانال:
@reghabatelmip
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
اسلاید جلسه روش تبدیل مشکل به مساله - روش تحقیق شبکه ای.pptx
3.38M
✅ فایل #پاورپوینت کارگاه آموزش روش تبدیل مشکل به مسئله
🔹ارائه: استاد #واسطی
🔹 ۱ دی ۱۴۰۱، افتتاحیه رقابتهای علمیپژوهشی نخبگانی حل مسئله فقهی
@reghabatelmip
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
استاد واسطی_04.mp3
25.06M
✅ فایل #صوتی کارگاه آموزش روش تبدیل مشکل به مسئله
🔹ارائه: استاد #واسطی
🔹 ۱ دی ۱۴۰۱، افتتاحیه رقابتهای علمیپژوهشی نخبگانی حل مسئله فقهی
@reghabatelmip
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
گراف مفهوم حق و پیکره روابط آن - تبدیل موضوع حق به شبکه مسائل.pdf
268.2K
✅ فایل دوم کارگاه آموزش روش تبدیل مشکل به مسئله
🔹ارائه: استاد #واسطی
🔹 ۱ دی ۱۴۰۱، افتتاحیه رقابتهای علمیپژوهشی نخبگانی حل مسئله فقهی
@reghabatelmip
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
استاد الهی خراسانی_01(1).m4a
28.36M
✅ فایل #صوتی کارگاه آموزش روش حل مسئله فقهی
🔹ارائه: استاد #الهی خراسانی
🔹هشت گام حل مسئله فقهی(سرفصل های ارائه شده):
۱. مسئلهیابی
۲. نیازسنجی
۳. صورتبندی مسئله
۴. فرضیهشناسی/سازی
۵. ارزیابی عمومی فرضیهها
۶. تحلیل و ارزیابی اطلاعات (ادله و مدارک فقهی)
۷. جمع و ترجیح ادله
۸. استوارسازی نتیجه
🔹 ۱ دی ۱۴۰۱، افتتاحیه رقابتهای علمیپژوهشی نخبگانی حل مسئله فقهی
@reghabatelmip
🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad