تدبر در آیات 36 و 37 سوره انفال با نگاه فرا رشته ای از نظر بنده حقیر بعد از مشاهده مطالب حاج آقا بابایی در کانال
@Habibollah_Babai
در آیه 36 سوره انفال خداوند به موثر بودن استفاده از اموال(منابع) برای تغییر انواع نظامات(سیستم ها) اشاره دارد. در این آیه پیامد تغییر نظامات؛ اثرگذاری بر روی مشخصه های اخلاقی انسان(حسرت و اندوه...) عنوان شده است. از طرفی در ابتدای آیه علت نامطلوب بودن سیستم ها را نقش منفی مشخصه های اخلاقی و فقهی(کافر بودن) انسان می داند. یعنی با یک چرخه حلقوی مواجه هستیم که در صورت عدم قطع ارتباط این چرخه، شاهد انباشتگی آثار و ارزش های منفی در تمامی ابعاد تمدنی خواهیم بود. همچنین خداوند در این آیه پیامد این فرایند حلقوی را اثرگذاری فراتر از جهان مادی دانسته و آن را به جهان آخرت نیز تعمیم می دهد. برای ایجاد دولت&جامعه اسلامی نیاز است که سمت مصرف منابع در حلقه در اختیار افرادشایسته و صالح قرار گیرد. در ادامه و در آیه 37 علت شکست&حسرت... در انواع سیستم ها را ایجاد تمیز در بین ارزش های خوب و بد می داند. یعنی تمام سیستم ها اگر منابع ایجاد آن ها در مسیر الهی مصرف نگردند قطعا دچار شکست خواهند شد که منجر به تمایز ذکر شده خواهد شد. بعد از بیان ایجاد روش تمایز صحبت از تراکم سازی این ارزش ها(مثبت&منفی) می گردد. برای بکارگیری منطق تراکم سازی در بعد ساختارهای حاکمیتی نیازمند انضمامی کردن آن با لحاظ کردن شرایط الهی در صورت وجود هستیم. یعنی می توان ارزش هایی را در انواع سیستم ها بوجود آورد که آثار منفی یا مثبت آن ها بعد از اتمام زندگانی افراد نیز پابرجا بوده و این مفهوم را معادل با پایداری این جهانی و آن جهانی بدانیم. و ارزش هایی که از این خصیصه برخوردار هستند امکان اندازه گیری شاخصه تراکم در آن ها را بوجود بیاوریم.
آیه 36
آنها که کافر شدند ، اموالشان را برای بازداشتن ( مردم ) از راه خدا خرج می کنند آنان این اموال را ( که برای به دست آوردنش زحمت کشیده اند ، در این راه ) مصرف می کنند ، امّا مایه حسرت و اندوهشان خواهد شد و سپس شکست خواهند خورد و ( در جهان دیگر ) کافران همگی به سوی دوزخ گردآوری خواهند شد.
آیه 37:
( اینها همه ) بخاطر آن است که خداوند ( می خواهد ) ناپاک را از پاک جدا سازد ، و ناپاکها را روی هم بگذارد ، و همه را متراکم سازد ، و یک جا در دوزخ قرار دهد و اینها هستند زیانکاران!
@raveshetamadoni
در غرب، با واژه توسعه #پایدار مواجه هستیم. پایدار یعنی امکان استفاده برابر بین نسلی از منابع طبیعی. ولی برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی مبتنی بر نظریه #الگوی_ایرانی_اسلامی_پیشرفت اگر پیشرفت را پایدار بدانیم؛ پایداری یعنی انجام فعالیت هایی که بعد از مرگ نیز برای انسان دارای ارزش باشد.
@raveshetamadoni
🔴نگاهی نو برای تحقق تمدن نوین اسلامی
برای تحقق تمدن نوین اسلامی، نیازمند نگاهی کل نگرانه و فرارشته ای هستیم. اکثریت نگاه موجود برای ایجاد تمدن نوین اسلامی، نگاهی تک بعدی بوده است، این در حالی است که تمامی پدیده ها چند بعدی بوده و یکی از دلایل شکست انواع نظامات عدم توجه به این مسئله بوده است. در این نوع نگاه نیازمند توجه خاصی به واژه هایی همچون توصیف و تجویز (طراحی)، ایرانیت و اسلامیت، عدالت، شبکه ای بودن، پایداری، دستگاه فکری...هستیم. برای ایجاد چارچوب و صورت بندی صحیح بین مفاهیم ذکر شده، 3 مسئله کلان تمدنی را برای تحقق هریک از مراحل دولت اسلامی و جامعه اسلامی بیان می کنیم. از آنجا که فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی شامل مراحل 5 گانه اعم از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و نهایتا تمدن نوین اسلامی می باشد و جمهوری اسلامی ایران مراحل انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را در چهل ساله اول انقلاب طی کرده است، لذا می بایست در گام دوم انقلاب بیشترین توجه خود را بر روی دو مرحله دولت اسلامی و جامعه اسلامی بگذاریم. عدالت متناسب با انواع نظامات در مرحله دولت اسلامی متغیری اثرگذار است که اگر به درستی تبیین گردد می تواند جهت و سمت طراحی تمام نظامات تمدنی را دستخوش تغییرات شگرفی قرار دهد. اگر بخواهیم این 3 مسئله کلان تمدنی را به زبان ساده بیان کنیم، در مسئله اول ابتدا باید وجه افتراق تمدنی خودمان را که شامل دو بازوی ایرانیت و اسلامیت است را در توصیف و تجویز انواع نظامات با یک نگاه کل نگرانه، بتوانیم بدرستی تئوریزه و عملیاتی نمائیم. در این مرحله انواع نظامات شامل سیستم های انسانی و غیرانسانی باید به نحوی ایجاد گردند که کمترین امکان بهانه جوئی را از طرف انسان برای حرکت از جهان مادی به جهان آخرت را داشته باشیم. باید نظامات بنحوی ایجاد گردند که انسان در حالیکه آزادی و اختیار دارد از سمت ساختارها و نظاماتی که توسط خود انسان ایجاد می شود کمترین مانع را برای رشد و پیشرفت داشته باشد. سپس بمنظور اینکه انواع فاعل ها اعم از سازمان ها، افراد، نهادها، وزارتخانه ها....در جهت مورد نظر قرار گیرند، منابع آنها را مبتنی بر مبانی اسلامی کنترل و هدایت نمائیم. کنترل منابع اعم از حقیقی و اعتباری نیازمند انضمامی کردن مفاهیم عدالت، پایداری و منطق شبکه ای و داشتن نظریه در حوزه مدیریت منابع است. یعنی اگر بخواهیم مسئله دوم رو صورت بندی نمائیم، می توان گفت کدام یک از سازمان ها، نهادها، فاعل ها...می توانند با استفاده از کمترین منابع، بیشترین ارزش را با رویکردی شبکه ای، عدالت محور و پایدار در راستای نظام ولایت ایجاد نمایند. شبکه بودن در این مسئله به معنای ارتباطی فراتر از ارتباط دو طرفه بوده و فاعل های دیگری نیز که به صورت غیر مستقیم می توانند ارزش آفرینی کنند را نیز در مدل خودمان بیان کنیم. عدالت در این مسئله به عدالت روابط بین فاعل ها بر می گردد نه محتوای آن روابط و در انتها پایداری بر خلاف مفاهیمی که در تمدن مادی حاکم است به معنای انجام فعلی است که دارای ارزش ماندگاری بیشتری حتی بعد از مرگ انسان داشته باشد. لذا علاوه بر مسائلی که برای اسلامی سازی دولت که به ابعاد اخلاقی توجه دارد می بایست از منظر فرارشته ای نیز برای تحقق دولت و جامعه اسلامی بکوشیم. در مسئله سوم می بایست راه حلی ارائه دهیم که منجر به حل دو مسئله قبلی گردیده و امکان حل آنها را فراهم سازد. در مسئله سوم یک دستگاه فکری می بایست ایجاد گردد که به آن زنجیره ارزش تمدن نوین اسلامی میگوئیم. این دستگاه فکری شامل 5 زیردستگاه اعم از دستگاه فلسفی، دستگاه علمی، دستگاه مهندسی، دستگاه کاربرد و دستگاه دینی است که از طریق سبک زندگی و سبک حکمرانی برای روی جامعه، دولت و طبیعت اثر گذار خواهد بود.
@raveshetamadoni
در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی با آینده ای معلوم مواجه هستیم. آینده ای که در روایات و قرآن به آن اشاره شده است. از ویژگی های این آینده وابسته بودن متغیرهای مادی به مشخصه های غیرمادی در این تمدن الهی است. متغیرهای مادی تابعی است از انواع چالش های بزرگ در هر یک از نظامات و مشخصه های غیرمادی مرتبط است با مکتب (اخلا&عرفان، اعتقادات، فقه (اعم از پایداری که قبلا تعریف شده است)) که نیازمند استخراج آن ها از منابع دینی است. لذا نیازمند روش هایی هستیم که ارتباط بین چالش های کلان تمدنی در انواع نظامات (سامانه های اجتماعی(مردم شناختی، اقتصاد...)، اجتماعی-فنی-زیست محیطی(حمل و نقل، انرژی، ارتباطات، اقتصاد، طبیعت...) و فنی)، مکتب و آن چشم انداز معلوم را برقرار نماید. در این مسیر هجرت از تمدن صرفا مادی به آن تمدن الهی با مشخصه هایی مثبت و منفی همچون ابهام، ریسک بالا، پیچیدگی (به علت درهم تنیدگی انواع نظامات و وابستگی مسیر) بدون جهت (خط کشی نشده)، دارای اصول(الگوی ایرانی_اسلامی)، انسجام، نوظهورگی، غیرخطی بودن...مواجه هستیم.
@raveshetamadoni
بنظر بنده برای ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی نیازمند تربیت افرادی هستیم که دارای #حکم و #علم هستند.
سوره الأنبياء آیه 74
و به لوط، #حکمت[حکم (فرمان نبوت و رسالت)] و #دانش دادیم و او را از آن شهری که [اهلش] کارهای زشت مرتکب می شدند، نجات دادیم؛ بی تردید آنان قومی بد و نافرمان بودند
صورت بندی مسئله دولت&جامعه اسلامی
برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی نیازمند مقایسه بین انواع فاعل ها (اشخاص؛ سازمان ها؛ نهادها...)هستیم. این فاعل ها هر کدام دارای خروجی (ارزش های ملموس و غیرملموس) هستند. باید روش هایی ایجاد کنیم که نشان دهیم چگونه میتوان از این روش ها برای اولویتبندی خروجیهای فاعل ها، نسبت به نیازها، منابع(اعتباری&حقیقی) آن ها و محیطی که در آن قرار دارند، متناسب با اولویت بندی نسبی&مطلق خواسته های ذیحقان و نیازهای کنشگران استفاده نمود. این کار #نظام_ولایت و مدیران ارشد آن را را قادر می سازد تا تجزیه و تحلیل بهتری از شاخص هایی همچون معماری کلی نظامات و جامعه، #عدالت، ردیابی سیاست ها، کاهش هزینه ها، تصمیم گیری بهتر...در دولت&جامعه اسلامی داشته باشند.
@raveshetamadoni
چارچوب و مدل پشتیبان #تمدن_نوین اسلامی
برای ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی به کنشگران و بازیگران تغییرساز نیاز داریم؛ افرادی که مانند طراحان، نقشی راهبردی در فرآیندهای نوآوری و هجرت به سمت تمدن نوین اسلامی دارند. آنها در تمام سطوح جامعه نقش ایفاء می کنند و برای یافتن راه خود از طریق
سیستمهای نوآورانه که به طور فزاینده ای به یکدیگر مرتبط هستند، به کمک نیاز دارند. برای حمایت از تلاشهای آنها، نیاز به یک مدل و چارچوب پشتیبان از طراحی وجود دارد که (1) بتواند بینشی در مورد نحوه ایجاد و تحولاتی که در سیستم های اجتماعی، سیستم در سیستم، سیستم های اجتماعی-فنی سیستمهای محصول-خدمات و سیستمهای سخت افزاری ارائه دهد. (2) بتواند بینشی در مورد نحوه شکل گیری مشکل و نیاز تا اتمام حل آنها را ارائه دهد. (3) فرآیندهای طراحی، فرآیندهای تغییر و فرآیندهای هجرت به سمت تمدن نوین اسلامی را به شیوه ای سازگار توصیف کند. تمرکز صرف بر روی هر کدام از بخش های سیستم های اجتماعی، فناوری و یا حتی زیست محیطی منجر به نادیده گرفتن مسائلی می شود که می تواند نقشی منفی در آینده تشکیل تمدن نوین اسلامی داشته باشد. لذا مدل و چارچوب پشتیبانی نیاز است که سه حوزه سیستم های اجتماعی، فنی و زیست محیطی را بتواند با یک نگاه کل نگرانه و مبتنی بر دو بال تمدنی ایرانی_اسلامی ببیند. منبع تغذیه این مدل پشتیبان دستگاه فکری است!
@raveshetamadoni
یکی از مسائل جدید #فقهی که ما را به #دولت_و_جامعه_اسلامی میرساند سامانه جهت دهی نظامات تمدنی است.
مسئله: کدام یک از نهادها، اشخاص...با منابع کمتر، ارزش بیشتری با رویکرد شبکه ای، عدالت محور و پایدار برای ولایت ایجاد می کنند.
@raveshetamadoni
هجرت از تمدن مادی به #تمدن_نوین_اسلامی (تمدن الهی)
تغییر در انواع سیستم ها اعم از سیستم های اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیست محیطی و فنی مبتنی بر نیازهای ایرانی-اسلامی و حرکت به سمت انسان مطلوب که خلیفه الهی بر روی زمین باشد، بدلیل درهم تنیدگی این سیستم ها با مبانی تمدن غربی بسیار سخت، زمان بر و نیازمند حرکت جمعی امت اسلامی دارد. بعنوان مثال در حوزه ابزار و مصنوعات ساخته شده توسط انسان همچون گاوآهن، موتور و تلفن تغییرات بزرگی در جامعه انسانی رخ داده است. گاوآهنها انتقال بشریت را از کوچنشینی به شهرنشینی امکانپذیر کردند. موتورها، صنایع را از تولید دستی تا تولید انبوه و تلفنها، از ارتباطات تاخیری تا ارتباط فوری را مهیا نمودند. مثال های فوق، فرآیندهای تغییر در انواع سیستم های فنی را به تصویر می کشند. اگرچه این تغییرات اغلب توسط فناوری های جدید امکان پذیر می شود، اما عناصر دیگری مانند عوامل اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی...را نیز در بر می گیرد. هجرت به سمت تمدن الهی باید به منظور ارضای یک نیاز نهفته در جامعه، خواه مادی (مانند استفاده از هواپیما که اتصال مقاصد دوردست را در زمان کوتاه تری امکان پذیر می کند) یا انتزاعی (مانند تغییر مکتب اقتصادی براساس مبانی اسلامی، حرکت به سمت نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه یا مردمسالاری دینی، و...) صورت بپذیرد. هجرت تمدنی پدیدهای پیچیده، به دلیل درهم تنیدگی جنبههای اجتماعی، فناوری و زیست محیطی مبتنی بر دو بازوی تمدنی ایرانی و اسلام می باشد. نخبگان، مردم، کنشگران، کارگزاران... در جامعه، برای طراحی و توسعه سیستم مطلوب (اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی و فنی) و یا استفاده/حذف سیستم موجود مبتنی بر نیازهای خود مشارکت دارند. هجرت در انواع سیستم ها اغلب بدون هیچ فشار عمدی و به صورت تغییر موریانه وار مانند استفاده از تلفن های همراه و افزایش تعداد برنامه های کاربردی می تواند یا تغییر در سبک زندگی ظاهر می شود، اما گاهی اوقات نتیجه یک میل اجتماعی خاص مانند تغییر در نظام سیاسی با وقوع انقلاب، یا مانند استفاده از اتانول زیستی در برزیل برای تغییر سوخت وسایل نقلیه سبک می تواند باشد. هجرت در جامعه و دولت با سرعت های متفاوتی اتفاق می افتد: می تواند چندین صدسال طول بکشد، مانند زمینه سازی برای ظهور منجی، سازگاری موجودات زنده با محیط، و یا چند دهه، مانند گسترش شبکه جهانی وب! هجرت گاهی به آرامی اتفاق می افتد، مانند استفاده از موتورها در کاربردهای مختلف، اما گاهی اوقات با شوک، به عنوان مثال در نتیجه حوادث بزرگی مانند انقلاب ها یا مخاطراتی زیست محیطی مانند فاجعه هسته ای چرنوبیل در آوریل 1986 یا بلایای طبیعی مانند زلزله و سونامی در ژاپن در مارس 2011 رخ دهد. در مجموع، گذارها به عنوان فرآیندهای تغییر در زندگی روزمره وجود دارند و نشان می دهند که انسان قادر به تغییر در سرنوشت خود است. در جستجوی بقا، سعادت و رفاه؛ مردم، و جوامع به طور کلی در حال ایجاد ارزش (مادی&غیرمادی) و مصرف منابع(حقیقی&اعتباری) پایدار (اسلامی) هستند. برای ایجاد این تغییرات در راستای اهداف تمدن نوین اسلامی در انواع نظامات، نیازمند استفاده جهت مند از منابع و ارزش ها هستیم.
@raveshetamadoni
مثال نوعی از نوع و طول زمان تغییرات در تمامی نظامات ((فنی(محصول، فناوری،...)، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی(رسانه، امنیت، اقتصاد، سلامت...)) در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی
فایل با کیفیت تر در کانال موجود است
@raveshetamadoni
محدوده تغییرات.jpg
199.9K
فایل با کیفیت
مثال نوعی از نوع و طول زمان تغییرات در تمامی نظامات ((فنی(محصول، فناوری،...)، اجتماعی-فنی-زیستمحیطی(رسانه، امنیت، اقتصاد، سلامت...)) در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی
@raveshetamadoni
ان شاء الله با نیت تعجیل در ظهور حضرت بقیه الله فردا در راهپیمایی شرکت میکنم
@raveshetamadoni
برای هجرت به سمت #تمدن_نوین_اسلامی و رسیدن به انسان آزاد و دارای نفس مطمئنه نیاز است هدف از تغییر، دانش مورد نیاز برای رسیدن به هدف و نحوه کنش انواع بازیگران از ابعاد مختلف(قدرت...)در انواع سیستم های اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیست محیطی،مقیاس بزرگ... مشخص باشد.
@raveshetamadoni
هجرت به سمت #تمدن_نوین_اسلامی از طریق الگوی #ایرانی_اسلامی_پیشرفت یک فرآیند مستمر یادگیرنده&تربیتی(ارتباط متقابل سوژه&آبژه) ، تشکیکی، تدریجی، پیچیده(غیرخطی...)، چند بعدی(فناوری، اقتصاد، سلامت..), مشارکتی و مداوم(بدون محدودیت زمانی) است و قابل گنجاندن در یک پروژه نیست.
@raveshetamadoni
در تمدن غرب مفهوم توسعه اجتماعی بر اساس توصیه به "خیر عمومی" تئوریزه گردیده ولی برای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی ما نیازمند ایثار هستیم. خیر عمومی به معنای ایجاد ظرفیت بالقوه برای دیگران از طریق دایره مازاد نیاز هست که بوسیله یک شخصی(یا)/گروه ایجاد گردیده، ولی ایثار یعنی علاوه بر ظرفیت های بالقوه ای(مشروع) که گروه/شخص ایجاد کرده آن ها همچنین بخشی از نیازهای خود را نیز به دیگران واگذار می کنند.
@raveshetamadoni
چکیده پژوهشی با عنوان: "مهندسی تمدّن نوین اسلامی بر مدار قوس صعود و نزول"
بهمنظور بسترسازی برای ورود مباحث دینی از حیث روش کل نگرانه در حوزۀ توصیف و ایجاد انواع سیستم ها اعمّ از فنّی، اجتماعی و اجتماعی ـ فنّی - زیست محیطی همچون نظامات انرژی، ارتباطات، اقتصادی، سلامت.... در راستای شکل گیری تمدّن نوین اسلامی و همچنین تعمیم آن روش ها در منابع دینی برای استخراج انواع نظامات و نظریه های فقهی؛ نیازمند ایجاد یک تصویر کلان از مسئله ها و راه حل هایی هستیم که چارچوب و منطق ارتباط بین آن ها رو توصیف نموده و نحوه ایجاد کنش را برای بازیگران عرصه تغییر از سمت تمدن مادی به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی را مهیا نماید. دو مسئله کلان تمدنی در این چارچوب عبارتند از: 1. نحوه تحلیل، طراحی و اثرگذاری انواع نظامات انسانی بر روی انسان بهنحویکه حداقل امکان بهانه جویی را برای حرکت انسان از عالم ماده به عالم آخرت مهیا نماید 2. جهت دهی و هدایت منابع بهنحویکه منجر به تغییر جهت طراحی انواع نظامات (اقتصاد، سلامت، انرژی، نظامی&امنیتی...) موجود که دارای اختلاط با جهان بینی تمدن غرب هستند را گردد. همچنین عنوان راه حل ارائه شده برای مسئله هایی که ذکر گردید را دستگاه فکری تعریف می کنیم. این دستگاه فکری و مسئله هایی که به حل آن ها خواهد پرداخت دارای ویژگی هایی از قبیل انتقال پذیری، انعطاف پذیری، هماهنگی، تغییرپذیری، شبکه ایبودن، انطباقپذیری، علیّت پذیری، کلّ نگری، پذیرش عامل مشاهده گر (شناساگر)، زبان پذیر، تابآور، مقیاس پذیر، جهت دهنده، شفّاف ساز ذهن از ابهام و سردرگمی... می باشد. در این پژوهش برای ایجاد چارچوب ذکر شده، تلاش شده است چارچوبی با نگاه کل نگرانه در حوزۀ روششناسی بهمنظور ایجاد تمدّن اسلامی ارائه گردد. اولین گام برای ایجاد این چارچوب، ارتباط دو بعد نظر و عمل (عالم ذهن و خارج) با استفاده از مدل چرخۀ یادگیری می باشد. از آنجا که شخص نگارنده نیز برای فهم حوزۀ ایجاد تمدّن در این چرخه قرار دارد؛ لذا، تحقیق حاضر نیز در مرحلۀ مدلِ مفهومیِ چرخۀ یادگیری قرار میگیرد. در این مدل دانش های مختلف از زمانی که یک پدیده، ادراک و پردازش و تبدیل به یک فعل می شود، درگیر خواهند شد. از آنجا که این پدیده ها در جهان واقعی ماهیتی چند بعدی دارند، لذا برای دستیابی به تمدّن نوین اسلامی می بایست علاوه بر نگاه تقلیل گرایانه از دریچه رویکرد کل نگرانه نیز به حل مسئله ها و چالش های جامعه بشری نگاه کرد. در گام اول بدلیل عدم استخراج اصول یا نظریه های اجتهادی مرتبط با روش کل نگرانه، از دانش هایی مانند نظریه عمومی سیستم ها... بهره خواهیم برد ولی غایت این پژوهش استخراج اصول روش کل نگرانه از منابع دینی علاوه بر دیگر منابع است.
@raveshetamadoni
در صورت امکان نظر خود را در ارتباط با متن ارسال شده با عنوان"مهندسی تمدّن نوین اسلامی بر مدار قوس صعود و نزول"برای بنده از طریق آیدی @nanosatellite ارسال فرمائید.
الگوی #ایرانی_اسلامی_پیشرفت چارچوبی باید باشد که نیازهای این جهانی بشر را بدون به خطر انداختن آثار مثبت آن جهانی (آخرت) برآورده کند.
@raveshetamadoni
نظر استاد محمدهادی همایون از دانشگاه امام صادق:
بلکه از راه برآوردن نیازهای این جهانی، راه آثار مثبت آن جهانی را باز کند.
@raveshetamadoni
نظر استاد محمدرضا احمدی دانشگاه امام صادق:👇👇
سلام.
رهنمود قرآنی دراین زمینه این است:
"ربنا آتنافی الدنیا حسنه وفی الآخره حسنه"
رهنمود حضرت حجت ارواحنا فداه هم درفرازی از دعای افتتاح این است:
"اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه...وترزقنا بها کرامت الدنیا والآخره.."
بنابراین باید گفت:
الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید زمینه را برای برخورداری انسان ازمواهب دنیا درخدمت سعادت جاودانه آخرت فراهم کند!!
@raveshetamadoni
#مدیریت_پروژه_اسلامی، فعالیتی انسانی است که هدف آن دنبال کردن اهداف #شرعی پروژه از طریق مصالحه ارزشهای اجتماعی، زیست محیطی و فناوری بصورت شبکه ای و پایدار و از طریق مشارکت فعال کنشگران و با در نظر گرفتن چرخه عمر طولانی منابع، فرآیندها و اثرات یادگیری(تفکر، تدبر) مستمر سازمانی است.
@raveshetamadoni
📣 فراخوان همکاری در زمینه تمدن سازی اسلامی با رویکرد کل نگر و سیستمی
🔰 ۱. اتمام سطح ۴ فقه و اصول و اولویت با کسانی که اتمام سطح عالی فلسفه یا کلام یا اخلاق دارند.
۲. آشنا با نظام سازی
۳. اولویت با تحصیل کرده در یکی از شاخه های علوم انسانی ، علوم طبیعی، فنی مهندسی یا علوم انسانی است که شرایط طلبگی را هم دارند.
آشنا به زبان انگلیسی در حد خواندن
داشتن تفکر مسئله گرا و کل نگرانه
علاقه مند
👤 با همکاری آقای مهندس رضا کیانوش
🆔آیدی دریافت رزومه در ایتا:
@nanosatellite
⏳مسئله نقاط اهرمی
درک اینکه چگونه تغییرات در سیستم های اجتماعی-فنی-زیست محیطی، هجرت به سمت تمدن نوین اسلامی را می تواند تسهیل می کند یکی از چالش های کلیدی علم نظام(سیستم) است. در این مسئله می بایست با تکیه بر بینشهای حاصل از تفکر کل نگرانه(سیستمی) و تحقیقات فرارشتهای راهحلمحور، بر روی نقاط اهرمی که تاکنون شناسایی نشدهاند تمرکز گردد - نقاط اهرمی (ویژگیهایی) از سیستم که در آن یک تغییر کوچک میتواند منجر به تغییرات اساسی در سیستم به عنوان یک کل شود.
@raveshetamadoni
مسئله: اثر جهان بینی و بسترهای فرهنگی ...بر سیستم فعالیت های انسانی در یک پروژه
نظریه ها و شیوه های رشته سیستم(نظام) برای برخورد موثر با سیستم های پیچیده(ساخت دست بشر) و خیلی پیچیده (انسانی) هنوز در حال تکامل هستند. ذینفعان (سنتی اعم از کارفرما، مدیر پروژه، کارشناس های حوزه های مختلف...جدید #فقها) اصلی جزء سیستم های پیچیده هستند، بنابراین ما نمی توانیم نحوه تغییر سیستم را پیش بینی یا از پیش تعیین کنیم. مهندس سیستم، #فقیه، مدیر پروژه، کارشناس های متخصص هر زمینه علمی در حین انجام پروژه... دیدگاه حرفه ای خود را دارند که از پیشینه فرهنگی، تربیت/تحصیل و تجربه آن ها ناشی می شود. فقها، کارشناس های تخصصی موضوع و سیستم... ممکن است آنچه که به آنها داده می شود را تا حدی در حین اجرای پروژه انعکاس بدهند. نوع جهان بینی هرکدام از این کنشگران بر روی فرآیند انواع سیستم ها می تواند اثرگذار باشد. نوع تعامل بین افراد تیم با جهان بینی های متفاوت چگونه می تواند منجر به ارزش هایی شود که در راستای نظام ولایت هم افزایی کنند؟ افراد در گروه با جهان بینی های خداباور و موحد، اگنوستیک، آتئیست...چه نوع فرآیندهایی را در حین انجام پروژه انتخاب می کنند؟جهان بینی کدام یک از کنشگران پروژه اعم از فقیه، کارشناس های موضوعی، مدیر پروژه....از وزن بیشتری برای رسیدن به اهداف کامل پروژه برخوردار است؟اگر تمام اعضاء تیم خداباور باشند در فرآیند انواع مصالحه ها(تصمیم گیری ها) نحوه وزن دهی نظرات افراد باید به چه صورتی باشد....
@raveshetamadoni
تفکر کل نگرانه مکمل تفکر تقلیل گرایانه
یکی از ریشه ای ترین بحران ها، بحران مشترک در طرز فکر ما است.
تغییر ساختار طرز فکر ما به طور خودکار موجب حل بحران های مختلف پیش روی انسان نمی شود. با این حال، نحوه تفکر باعث چارچوب بندی جدیدی در مورد مواجه با بحرانها می شود، از جمله آنچه که در وهله اول به عنوان یک مشکل در نظر میگیریم و راهحلهایی که ممکن است برای حل آن ها استفاده گردد. حتی پس از تغییر تفکر ما، کار سخت زیادی برای حل این مشکلات باقی مانده است. تفکر کل نگرانه به تنهایی وضعیت انسان را التیام نمی بخشد، چه مشکلات محلی باشند (مثلاً مدیریت سازمانی، مدیریت زندگی، فرزندپروری) یا جهانی (به عنوان مثال، گرم شدن کره زمین، امنیت غذایی، خشونت، تروریسم، سلامت عمومی و حتی محرومیت از خواب). در تمامی این حوزهها، با درک درست از دیدگاه کل نگرانه، می توان از آن به عنوان مرهمی برای تحقق انسان مطلوب استفاده نمود.
@raveshetamadoni
روابط و معماری روابط، می توانند رفتار انسان را کنترل کنند، به همان شیوه ای که قدرت رفتار انسان را کنترل می کند. فهم این روابط و ترکیب آن با متغیرهایی همچون قدرت...به حل مسئله "جهت دهی و هدایت منابع بهنحویکه منجر به تغییر جهت طراحی انواع نظامات (اقتصاد، سلامت، انرژی، نظامی&امنیتی...) ..." منجر خواهد شد. در مورد این مسئله در متن های قبل توضیحاتی داده شد. عنوان این مسئله را "شبکه نظام چند فاعلی" گذاشته ایم.
@raveshetamadoni
نگاهی نظام مند و کل نگرانه به فلسفه تاریخ
برای حرکت از وضع موجود به سمت وضع مطلوب با استفاده از یک نگاه کل نگرانه، نیاز است به فلسفه تاریخ نیز نگاهی نظام مند و سیستمیک(نه سیستماتیک) داشته باشیم. در این نگاه امکان کشف ساختارها و فهم ارتباط آن ها با آینده ای که در زمان ایجاد #تمدن_نوین_اسلامی و دولت مهدوی قرار هست ایجاد نمائیم مهیا می گردد. برای فهم این ساختارها، انواع رویکردها و نوع جهان بینی و مکاتب فلسفی اثرگذار هستند. ارتباط این مفاهیم در ادبیات جهانی به چارچوب معروف است و با مدل و نظریه...تفاوت دارد.
@raveshetamadoni
برای تحقق تمدن نوین اسلامی به #چارچوب نیاز داریم
قبلا در مورد هجرت به سمت #تمدن_نوین_اسلامی از طریق الگوی #ایرانی_اسلامی_پیشرفت صحبت کردیم. این هجرت یک فرآیند مستمر یادگیرنده&تربیتی، تشکیکی، تدریجی، پیچیده، چند بعدی, مشارکتی و مداوم است و قابل گنجاندن در یک پروژه نیست. لذا این فرآیند می تواند دارای پیچیدگی های بسیار زیادی باشد. پیچیدگی از منظر تعداد نظامات و در هم تنیدگی هایی که بین آن ها وجود دارد. وقتی جامعه و حاکمیت در مسیر دستیابی به #تمدن_نوین_اسلامی حرکت می کند با چالشهای زیادی مواجه میشوند و برای حل این چالش ها نیازمند بازتعریف پاردایم ها، مفاهیم، مدل ها، ساختارها، روش ها و تکنیکهایی برای کمک به تعریف، طراحی، مدل سازی، آزمایش و پیاده سازی... انواع نظامات اجتماعی-فنی-زیست محیطی و محصولات... هستیم. با ایجاد #چارچوبها، جامعه و حاکمیت میتوانند مشکلات را بهتر درک کنند و استراتژیها و راهحلهای جایگزین را که ممکن است فوراً آشکار نباشند، شناسایی کنند. چارچوب ها به ساختارسازی فرآیند، جرقه ایده های نوآورانه و تمایل به همکاری بیشتر کمک می کنند. آنها بلوک های ساختمانی ضروری برای ایجاد چراغ راهنما برای راه حل های طراحی نظامات هستند. چارچوب ها به ساختارمندکردن فرآیند حل مسئله کمک می کنند.
@raveshetamadoni