eitaa logo
تمدن نوین اسلامی
709 دنبال‌کننده
340 عکس
5 ویدیو
48 فایل
این کانال برای بحث و تبادل نظر درباره حکمرانی ولایی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد شده است. ما قصد داریم نشان دهیم که چگونه اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای انسان باشد. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌مند هستید، به ما بپیوندید ادمین: @nanosatellite
مشاهده در ایتا
دانلود
تحقق حکمرانی ولایی در دولت اسلامی در گرو تحقیقات بین رشته ای/چند رشته ای و فرارشته ای در متن زیر بخشی از زندگینامه یکی از دانشجویان یکی از دانشگاه های معتبر غربی را بمنظور ضرورت توجه سیاست گذاران به کارهای گروهی و فرا رشته ای جلب می کنم از مدل سازی دستگاه های کوانتومی تا نظامات سیاسی وقتی اکثر دانش‌آموزان 17 ساله هستند، در حال آماده‌سازی درخواست‌های کالج و برنامه‌ریزی برای مراسم جشن هستند. وقتی هوانگ 17 ساله بود، با مقامات وزارت دفاع ایالات متحده و اداره هوانوردی فدرال ملاقات می کرد. هوانگ به مدت دو سال قبل از ورود به دانشگاه، شرکتی را راه اندازی کرد و ماژول های ماهواره ای کوچک و قابل تنظیم را طراحی کرد. هوانگ، که اکنون یک دانشجوی ارشد دو رشته ای در رشته های فیزیک و مهندسی برق و علوم کامپیوتر است، مانند همیشه مبتکر و کنجکاو است و هنوز وقت خود را صرف فکر کردن در مورد مدل های پیچیده فیزیک و چگونگی مهندسی بهتر سیستم ها فیزیکی می کند. اما این روزها چیزی که او را مورد توجه قرار می دهد، سیستم های ماهواره ای نیست، بلکه سیستم های سیاسی است. هوانگ در دوران کودکی خود در چین و سنگاپور، مهندسی برق و کدنویسی را به خود آموخت و شروع به ساخت تابلوهای مدار در اتاق خوابش کرد. در 14 سالگی، زمانی که خانواده اش به ایالات متحده نقل مکان کردند، او برای پرتاب چیزی به فضا به یک ماموریت شخصی رفت. هوانگ شرکتی را تأسیس کرد که به مدت سه سال آن را اداره کرد. در آن زمان، او مهندسانی را از شرکت‌های هوافضا برای طراحی وسایل نقلیه پرتاب مدولار و سیستم‌های رانش به خدمت گرفت تا به ارسال ماهواره‌ها به فضا برای افراد بیشتری در دسترس باشد. با این حال، هوانگ متوجه شد که چالش واقعی برای او در مالکیت شرکت، مهندسی نیست؛ بلکه جنبه مردمی و تجاری آن بود. او درباره تصمیم خود برای حضور در کالج می‌گوید: «فکر می‌کنم قبل از اینکه بتوانم شرکت را رشد دهم، باید بیشتر به عنوان یک شخص رشد کنم. "این خیلی بیشتر از مونتاژ کردن قطعات بود." این مواجهه اولیه با تجارت و چالش های ذاتی آن، زمانی که هوانگ به دانشگاه رسید و شروع به تحصیل در رشته فیزیک و مهندسی کرد، در ذهن او باقی ماند. طولی نکشید که متوجه شد، برای او، جذاب ترین سیستم ها در علوم طبیعی نیست، بلکه در علوم اجتماعی یافت می شود. هوانگ با توصیف علاقه خود به علوم سیاسی می گوید: «سیستم های انسانی بسیار پیچیده هستند. این یک مشکل بسیار دشوار است، بسیار دشوارتر از درک آرایش اتم ها در یک شبکه. اما تأثیر آن بر زندگی بشر، از ساختن جوامع عادلانه تر تا دولت های پاسخگوتر، بسیار زیاد است.» با کمال تعجب، علاقه فزاینده هوانگ به سیاست تا حدی الهام گرفته از تجربه تحقیقاتی او در گروه سیستم های کوانتومی مهندسی برای دو سال اول حضورش در دانشگاه بود. هوانگ در مورد زمان خود در آزمایشگاه می گوید: این یک تجربه شگفت انگیز بود. کار او به او یاد داد که چگونه تحقیق کند و مقاله بنویسد و به او کمک کرد که عاشق این روند شود. همچنین او را در معرض طیف گسترده ای از ایده ها و زمینه های تحقیقاتی مختلف قرار داد. هوانگ می‌گوید: «فکر می‌کنم این واقعاً یک چیز ویژه در دانشگاه است که کارهای فرارشته ای وجود دارد، که شما افرادی را دارید که در مورد همه چیز از فلسفه گرفته تا اقتصاد در آزمایشگاه محاسبات کوانتومی صحبت می‌کنند، و در مورد هر دو موضوع تحقیقاتی در سطح جهانی انجام می‌دهند. ..... برداشت بنده: در کشور ما مراکز تحقیقاتی و سیاستگذاری دولتی فرا رشته ای بسیار محدود هستند. بعنوان مثال فرهنگستان علوم، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله نهادهایی هستند که به علت نوع ساختار و جایگاهی که دارند، به نوعی می توانند در این زمینه نقش ایفاء کنند که متأسفانه هنوز به درستی از ظرفیت موجود استفاده نکرده اند. لذا از مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دفتر ریاست جمهوری و دیگر نهادهای ناظر بر نهادهای گفته شده انتظار می رود به طور جدی تر این چنین مطالباتی را درخواست کنند. @raveshetamadoni
حکمرانی ولایی حکمرانی ولایی یعنی طراحی، معماری، تحلیل، اجراء و ارزیابی حل مسائل امت اسلامی از طریق کنشگران و بازیگران دولتی، غیر دولتی و مردم در سطح جهان، کشور، سازمان... به شیوه‌ای عدالت محور، توحیدگرا، امام محور و آخرت‏ گرا. حکمرانی ولایی رویکرد چندبعدی و فرارشته‏ ای و ابزاری برای امکان تحقق مطلوبیت‏ های امام و رفع چالش‏ ها&نیازهای امت اسلامی است. نکته: الزامات سیاستگذاری، تنظیم‏‏‏ گری، تسهیل گری، ارائه خدمات؛ در فرآیند طراحی مفهوم سازی خواهند شد. @raveshetamadoni
حکمرانی نظام ولایی چارچوب حکمرانی نظام ولایی مجموعه‌ای منسجم از دانش های نقلی، عقلی، تجربی، دانش طراحی محصولات (سیستم های اجتماعی،اجتماعی-فنی-زیست محیطی...) و خدمات است. این چارچوب ارتباط دهنده حکمت نظری و حکمت عملی است. چارچوب دانش حکمرانی نظام ولایی می بایست واقع بینانه&هنجاری، فرارشته ای، قابل تعمیم، بازتابی و عملکردی باشد. «واقع بینانه» به ظرفیت آن برای توصیف واقعیت ها آن گونه که هستند، و «هنجاری» به توصیف پدیده های آینده آن گونه که باید باشند می پردازد. «فرارشته ای» بود به‌عنوان «رویکرد پژوهشی ساخته‌شده با استفاده از دانش روش‌مند، نظرات و تکنیک‌های کاری از/به رشته‌های مختلف(نظام سازی)» تعریف می‌شود. تکمیل یک پروژه مشترک (یکی از روش های وحدت حوزه و دانشگاه از طریق پروژه مشترک ایجاد می شود) اولین گام به سوی فرارشته ای ساختن (یا بازسازی) مشترک یک هدف است که پس از آن نباید بین رشته ها تقسیم شود، بلکه باید بصورت جمعی باقی بماند. رشته‌ها حذف نمی‌شوند، دانش تخصصی بدیهی است که محصول مشارکت رشته‌های مختلف است. بنابراین، این رویکرد از رویکردی که ارتباط نزدیکی با علوم سیاسی دارد جدا می‌شود و حکمرانی نظام ولایی را به عنوان «مفهوم پل» فرارشته‌های علوم دینی، نظام سازی(سیستم)،جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، حقوق، اقتصاد، جغرافیا و زیست شناسی، فیزیک و غیره تبدیل می‌کند. مراکزی همچون مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، فرهنگستان علوم، حوزه و دانشگاه ها متاسفانه نگاهی جامع به فرآیند حکمرانی و تعیین مطلوبیت های اینده مطابق با ذهنیت های کل گرایانه نداشته و کارهای تحقیقاتی حکمرانی را در حوزه میان رشته‌ای محدود به علوم اجتماعی و انسانی نگه داشته اند و وارد دیگر علوم از جمله علوم زیستی یا طبیعی نمی‌شوند. حکمرانی نظام ولایی مفهومی قابل تعمیم و بازتابی است. در هر جامعه ای، اعم از محلی، ملی یا بین المللی با موضوعات مختلفی اعم از کل نظامات تمدنی و فضای مجازی قابل تعمیم و پیاده سازی است. حکمرانی نظام ولایی معادل «نظام سیاسی» نیست، بلکه بسیار جامع‌تر است و شکل خاصی از جامعه، یعنی امت و امامت در سطوح مختلف را مشخص می‌کند. حکمرانان نظام ولایی نمی توانند کاملاً بی طرف باشند، لذا به عنوان بازیگر در نظر گرفته می شوند. مورد ذکر شده یک دیدگاه بازتابی توسط حکمرانان است که تعامل آنها با سایر بازیگران و پیامدهای ناشی از این تماس ها را در نظر می گیرد. از منظر عملکردی، حکمرانی ممکن است به عنوان یک متغیر واسطه در نظر گرفته شود. هم بر یک متغیر وابسته تأثیر می گذارد (مثلاً: مشکل دسترسی برابر به خدمات تأمین اجتماعی)، و هم به متغیرهای مستقلی بستگی دارد که بر آن تأثیر می گذارد (مثلاً: سازمان نهادی نظام تأمین اجتماعی). @raveshetamadoni
برای تکمیل پروژه پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی نیاز است حوزه های دانش مکتب نیز همانند دستگاه فکری حکمت ساز که در نقشه جامع تمدن نوین اسلامی نشان داده شده است، استخراج و تکمیل گردد. لذا در نسخه اول سعی گردید با استفاده از مطالب اساتیدی همچون آیت الله میرباقری، خسروپناه... چارچوب کلی این حوزه دانشی استخراج گردد. با توجه به اینکه برای تکمیل کار نیاز به متخصصین تراز اول دینی است، لذا بنده وارد جزئیات بیشتر نخواهم شد. همچنین با توجه به ظرافت و اهمیت کار نسخه ارائه شده نسخه آزمایشی بوده و در آینده در صورت آماده بودن بسترهای تحقیقاتی تکمیل خواهد گردید. @raveshetamadoni
حکمرانی نظام ولایی وقتی افعال شناختی، روش ها، خروجی ها، اصول و منابع تحلیلی زمینه های فلسفی، علمی، فقهی، مهندسی، کاربردی، کلامی و عرفانی&اخلاقی یک موضوع به خودی خود موضوع مطالعه می‌شود، وقتی روی چیستی آن ها و چگونگی کارکرد آن ها تمرکز می‌کنیم، وقتی روی آن ها برای تولید دانش در مورد آن ها تحقیق می‌کنیم، آنگاه تحقیق ما نتیجه‌گرا می‌شود. بنابراین، فعالیت فقیهی، علمی، مهندسی، فلسفی، کلامی... به عنوان یک فعالیت هدفمند انسانی، تصمیم گرا هستند، اما فعالیت فقهی، مهندسی، فلسفی، علمی... به عنوان موضوع مطالعه، نتیجه گرا هستند. تحقیق یا مطالعه نتیجه‌محور علمی، فقهی، مهندسی، کلامی...، یکی از اجزاء پایگاه دانشی (پیکره دانش/دستگاه فکری) را ایجاد می‌کند که می‌توانیم از آن در اجرای فعالیت فقهی، علمی، مهندسی، کاربردی، کلامی... استفاده کنیم. @raveshetamadoni
هدایت شده از مرکز پژوهشی مبنا
مرکز پژوهشی مبنا برگزار می کند: 🔰 کرسی علمی ترویجی "حل مسائل و تحقق مطلوبیت ‏های تمدن ‏سازی نوین اسلامی با استفاده از ذهنیت کل ‏گرایانه(حکمرانی نظام ولایی)" ارائه دهنده: 🎤 جناب آقای مهندس رضا کیانوش، مدیر پروژه های فضایی با نقد و بررسی: 🎤 جناب آقای دکتر سعید هاشمی نسب، مدیرگروه وضعیت شناسی مرکز پژوهشی مبنا دبیر علمی: ✍️ سرکار خانم حیدری، مدیر واحد رسانه مرکز پژوهشی مبنا 🗓 چهارشنبه 10 اسفند ماه ساعت ۱۴:۰۰ 🏢 مرکز پژوهشی مبنا 🌐لینک ورود به جلسه : https://vcpro.ir/mabna 🌐لینک خبر 🆔@mabna_center
اولین که تولید کرده ام را برای یکی از اساتید برجسته سیستم در سطح جهان ارسال کردم، با تعجب بعد از 2 روز یک ایمیل از طرف رئیس بخش آموزش انجمن سیستمی جهان به بمنظور ارسال نظر در مورد کارهای دیگری که در دنیا انجام شده و توضیح کاری که انجام داده ام دریافت کردم. این درحالی است که با حالت خواهش کارم را به اساتید و مسئولان حوزه&دانشگاه، نهادهای دولتی، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، نهادهای مرتبط با ریاست جمهوری، فرهنگستان علوم ... ارائه دادم، متاسفانه با پاسخ های مأیوس کننده ای مواجه شدم @raveshetamadoni
🌺آغاز🍃 🌼سال 1402🍃 🌸برشما🍃 🌺 مبارک باد🍃 ‎‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‎‌‌‌ @raveshetamadoni
◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ⏪ای اهل کتاب ، همانا فرستاده ما نزد شما آمد ، که در دوران انقطاع و بریده شدن سلسله رسولان ( میان عیسی و محمّد صلّی اللَّه علیه و آله معارف دینی را ) برای شما بیان می کند تا مبادا ( در روز قیامت ) بگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم کننده ای نیامد. پس حقّا که شما را مژده دهنده و بیم کننده ای آمد ، و خدا بر هر چیز تواناست. سوره مائده-آیه 19 🔴 طراحی و ایجاد انواع نظامات تمدنی در راستای برطرف کردن یک مشکل ایجاد شده اند. این نظامات نمی‌توانند بدون هدف، عوامل محدود کننده و پیامد باشد. خدا در این آیه به اهل کتاب می گوید ما حتی در زمانی که هیچ پیامبری (فاصله زمانی 600 سال بین بعثت حضرت عیسی تا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)) نبود در آن زمان نیز معارف دینی را برای شما بیان می کردیم، بنحویکه این دستورات دینی در فرآیند حل چالش ها و حکمرانی انواع نظاماتی برای شما راهگشا بوده اند. اثر این معارف باعث شده بود، طراحی انواع نظامات تمدنی بنحوی باشد که زمانیکه شما به جهان آخرت رفتید هیچ عذر و بهانه ای نداشته باشید. یعنی در زمان فعلی نیز که حضرت بقیه الله در وضعیت غیبت کبرا هستند قطعا امکان استخراج احکام نظامات تمدنی برای ما وجود دارد بنحویکه زمانیکه وارد دنیای بعد شدیم هیچ عذر و بهانه ای برای شکایت از نبود وسایل هدایت نداشته باشیم. یکی از پیامهایی که از آیه فهمیده می شود شاید این باشد که انواع نظامات تمدنی را باید بنحوی طراحی کنیم که هدف یا پیامد آن ها بنحوی نباشد که جامعه اسلامی در دنیای بعد از مرگ برای عدم انجام دستورات الهی بهانه و عذری داشته باشد. همچنین در ادامه آیه میفرمایند، بیان این دستورات در سطح بشارت و انذار بود، یعنی طراحی نظامات مطلوب است به نحوی صورت پذیرد که در عین اختیار و آزادی مسیری برای انتخاب. وجود داشته باشد؛ از طرفی تعارض منافع انسان ها با یکدیگر منجر به وجود اجبار به انجام یا عدم انجام فعلی از طرفی شخصی به شخص دیگر در اجرای دستورات الهی نگردد. نکته:خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد فهمی که بندهحقیر از این آیه داشتم رو ارسال کنند @raveshetamadoni
نظر یکی از همراهان کانال: 1. درنظارت هم بشارت قبل ازانذار آمده است یعنی باید در ابتدا جنبه های مثبت مدیریت بشری را دید ومورد تشویق و تقویت قرارداد بعد سراغ جنبه های منفی که همان جنبه های ناسازگار است رفت وبرحذر داشت 2. اینکه بشارت درابتدا آمده است می تواند به این دلیل باشد که هر امری که تامین کننده دنیای انسانی هست مورد تشویق می باشد و انذار یعنی هر امری که تزاحم و تغایر دارد با منافع سرای آخرت هست مدنظرمی باشد
حکمرانی نظام ولایی دارای 4 مولفه می باشد: 1. حکمرانی ولایی: حکمرانی فاعل ها و ساختارهایی که دارای مشروعیت الهی هستند 2. حکمرانی مرتبه اول: حکمرانی حل مسائل و ایجاد فرصت 3. حکمرانی مرتبه دوم: حکمرانی حفظ و نگهداری نهادهای انجام دهنده حکمرانی مرتبه اول 4. حکمرانی مرتبه سوم(فرا حکمرانی): حکمرانی بر حکمرانی مرتبه اول و مرتبه دوم، (معیار ها و شاخص های ارزیابی) @raveshetamadoni
دسته‏‏ بندی آینده های حوزه ‏های دانشی رشته حکمرانی نظام ولایی @raveshetamadoni
برخی از سوالات در پروژه ایجاد پیکره دانش : ماهیت تغییر در آگاهی آحاد جامعه که برای دستیابی به جامعه‏ اسلامی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه در سیستم ‏های دارای قابلیت خود هدایت شوندگی(نظامات انسانی)&غیرقابل هدایت(مصنوع ساخته شده توسط انسان) چیست؟ اگر بخواهیم به چنین تغییر بنیادینی در آگاهی جامعه و دولت کمک کنیم، چه تغییراتی در نحوه بینش، نگرش و رفتار در نظام تعلیم تربیت مورد نیاز است؟ ماهیت و اساس ذهنیت کل گرایانه چیست و چه رابطه ای با جهان بینی اسلامی دارد؟تاثیر ذهنیت کل گرایانه بر تغییر پارادایم و نظریه ها در نظام تعلیم و تربیت چیست؟پارادایم تغییر یافته در نظام تعلیم و تربیت چه اثری بر در دولت و جامعه اسلامی خواهد داشت؟ تفاوت حکمرانی بر نظام تعلیم و تربیت تغییر یافته، دولت سازی و جامعه سازی اسلامی و نظام تعلیم و تربیت در چیست؟ @raveshetamadoni
برای تحقق نیازمند تغییر توجه از تعلیم و تربیت به عنوان «عامل تغییر» به سمت تعلیم و تربیت به عنوان «موضوع تغییر» هستیم. @raveshetamadoni
در ارتباط با توسعه چارچوب در راستای تحقق ، امروز گواهی تأیید کرسی برگزار شده را دریافت کردم و امیدوارم بتونم گام های مؤثرتری در این راستا بردارم. @raveshetamadoni
خروجی دستگاه فلسفی در دستگاه فکری پاردایم است. بر اساس مدلی که بنده حقیر به دنبال آن هستم فهم نگاهی کل گرایانه به پارادایم پیشرفت ایرانی -اسلامی می باشد. پارادایم پیشرفت ایرانی اسلامی یکی از خروجی ها سند الگوی پیشرفت است که در این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. @raveshetamadoni
منشور پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی رو نوشتم و برای یکی از موسسات معروف در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارسال کردم. ان شاء الله مورد توجه خدای متعال قرار بگیره. @raveshetamadoni
ما در استفاده از کلمه دچار انحراف شده ایم، این انحراف ربطی به این ندارد که (نظام) تعاریف مختلفی دارد که ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند، بلکه منشأ واقعی انحراف این است که تقریباً همه چیز را یک نظام(سیستم) می نامیم، به حدی که این کلمه تقریباً بی معنی شده است. بنابراین، این انحراف از دو بعد همراه ما است، یکی به این دلیل است که ما واقعاً تعاریف کافی از سیستم ها را نداریم که همه بتوانند با آن موافق باشند، و دیگری این است که ما بیش از حد از این اصطلاح استفاده می کنیم و آن را در موارد زیادی به کار می بریم. @raveshetamadoni
قرآن ابزار حکمرانی الله است. در تمدن مادی حکمرانی فعالیتی فقط انسانی است ولی در این چنین نیست. بی‌تردید این قرآن به استوارترین آیین می‌كند، و به مؤمنانی كه كارهای شایسته انجام می‌دهند، مژده می‌دهد كه برای آنان پاداشی بزرگ است. اسراء - 9 @raveshetamadoni
نظامات، متناسب با نوع رابطه ای که بین اجزاء آن ها یا محیطشان وجود دارد؛ دارای ویژگی هایی هستند. یکی از این ویژگی ها تقویم است. لذا در حکمرانی ولایی می‌بایست متغیر مورد بررسی قرار گیرد. لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِيٓ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ كه ما انسان را در نیكوترین نظم و اعتدال آفریدیم. @raveshetamadoni
نقشه مفهومی حکمرانی نظام ولایی (ارتباط بین هدایت و هماهنگی با طراحی فراموش شده، شامل باید نوشته شود) @raveshetamadoni
روز سه شنبه در جلسه ای که به دعوت برادر مهدی عدالت خواه " مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه تهران بزرگ" با موضوع "حکمرانی نظام ولایی" برگزار شد، شرکت کردم. در این جلسه پیرامون نحوه تحقق حکمرانی نظام ولایی در قالب پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" صحبت کردیم. لذا قرار شد در جلسات آینده توضیحاتی بیشتری درباره نحوه اجرای این پروژه ارائه کنم. @raveshetamadoni
✍️سوالاتی در ارتباط با تحقق حکمرانی نظام ولایی تهیه کردم. در صورت امکان نظرات خودتان را برای بنده به آدرس اینجانب در ایتا @nanosatellite ارسال کنید. سوال اصلی تحقیق چرا نظامات انسانی اعم از سلامت، اقتصاد، زیرساختی و بخصوص تعلیم و تربیت بصورت عام و آموزش حکمرانی بصورت خاص...در توانایی لازم برای ایجاد تغییری مثبت در مسیر چشم‏ انداز انسانی، فناوری و زیست‏ محیطی مطلوب مبتنی بر منابع دینی، برای تحقق دولت و جامعه اسلامی محدود و ناقص هستند. چه مبانی و چه کیفیت تغییری ممکن است به تحولات عمیق برای جلوگیری از فروپاشی یا شکست تمدن انسانی در این زمینه کمک کند. سوالات فرعی تحقیق 0️⃣ریشه بحران‏ های اجتماعی، زیست محیطی و فناوری و زیر بحران ‏های مرتبط با آن ها چیست و چرا حل و فصل آن ها دشوار است؟ 1️⃣ماهیت اساسی پارادایم غالبی که بر اندیشه و بحث در کل جامعه و در تفکر و عمل حکمرانی تأثیر می‏گذارد چیست؟ 2️⃣چرا و چگونه آموزش حکمرانی موجود؛ توانایی لازم برای ایجاد تفاوت قابل توجه در تغییرات اجتماعی زیست محیطی و فناوری برای تحقق تمدن نوین اسلامی را ندارد؟ 3️⃣چه شواهدی برای ظهور یک پارادایم الهی وجود دارد؟ 4️⃣جوهر تفکر اسلامی چیست و آیا این راه‌حل معتبری فراتر از مدرنیسم و پست مدرنسیم ارائه می‌دهد؟ 5️⃣ماهیت و اساس تفکر نظام‏ساز(سیستمی) چیست و چگونه می‏توان با استفاده از ظرفیت‏های ایرانی اسلامی به توسعه این نوع ذهنیت پرداخت؟ 6️⃣چه رابطه‏ ای بین تفکر اسلامی به معنای عام، تفکر بوم‌شناختی و تفکر سیستمی هست یا می‏ تواند باشد و آیا می‌توان این‏ها را تحت مفهومی همچون "چتر واحد" گرد هم آورد؟ 7️⃣این اشکال فکری چگونه با بحث شناخت انسان، طبیعت و عالم غیب از منظر اسلامی (مبتنی بر منابع اسلامی) و از منظر غربی (پایداری، بافت فرهنگی مدرنیسم و پست مدرنیسم) ارتباط دارند؟ 8️⃣چه کیفیتی از هدایت و هماهنگی ...برای تسهیل تغییر آگاهی و بصیرت منظور انتقال از پارادایم غالب موجود در جهان به نسخه ‏ای که شفابخش ‏تر است و به تحقق دولت و جامعه اسلامی کمک می ‏کند، ضروری است؟ 9️⃣مفاهیم "چتر واحد" برای تغییر در تفکر و عملکرد آموزش و به ویژه در آموزش حکمرانی چیست؟ مبنای نظری که بر اساس آن می ‏توان حکمرانی نظام ولایی را رسمی کرد چیست؟ 🔟اگر بخواهیم اساساً به چنین تغییر در آگاهی کمک کنیم، چه تغییراتی ممکن است در نحوه نگرش و تمرین یادگیری و آموزش مورد نیاز باشد؟ تهیه ‏کننده: رضا کیانوش @raveshetamadoni
حل مسائل و بحران‌های فزاینده جهانی اعم از بی عدالتی، جنگ، فقر، زیست محیطی... نیازمند ایجاد بصیرت در جوامع از طریق حکمرانی نظام ولایی است. بصیرت محقق نمی شود تا زمانیکه پارادایم (مدرنیسم، پست مدرنیسم، ...)غالب بر جهان تغییر نکند. این پارادایم در حال ظهور می تواند همان پارادایم فرهنگی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد. برای ایجاد این تغییر عمیق نیازمند تولید نظریه در مفاهیمی همچون یادگیری هستیم. نظریه یادگیری یکی از ارکان نظریه حکمرانی نظام ولایی خواهد بود. لذا نیازمند حکمرانی هستیم که، یکی از پایه های آن یادگیری اجتماعی بصورت عام (برای تمام اقشار مردم، دولت، نهادهای مدنی و خصوصی ) و آموزش حکمرانی به صورت خاص (نخبگان در نهادهای علمی و حوزوی) است که حجیت آن بر اساس منابع دینی تایید شده باشد. ما با تلفیق پاردایم سیستمی و پارادایم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یک پارادایم سیستمی جدید "چتر واحد" ایجاد خواهیم کرد که از طریق آن تغییرات بنیادین را در تمامی رشته ها در نظام تعلیم و تربیت بصورت عام و رشته حکمرانی موجود که بر اساس اموزه های غربی ایجاد شده است را به دنبال خواهد داشت. @raveshetamadoni