برای دستیابی به #حکمرانی_نظام_ولایی نیازمند تغییر در "حکمرانی بعنوان عامل تغییر" و تغییر در "حکمرانی بعنوان موضوع تغییر" باشیم. برای انجام این تحولات ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را تعریف کردیم.
@raveshetamadoni
حرکت به سمت #تمدن_نوین_اسلامی و به تبع آن #حکمرانی_نظام_ولایی مسیری #فرآیند_گرا است نه #محصول_محور. بدیهی است که انجام هر دو رویکرد نیازمند تعریف #پروژه است. لذا ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را برای تحقق #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی تعریف کردیم.
@raveshetamadoni
سلام
اگر امکان داره به بنده در حل دو مسئله زیر کمک کنید
1. عبارت "حکمرانی ولایی" بهتر است یا "حکمرانی نظام ولایی" ؟
2. برای عبارت "پیکره دانش حکمرانی ولایی/نظام ولایی" میخواستم ی مخفف انتخاب کنم، نظرتون چیه؟
لطفا پیشنهاد خودتونو به آیدی زیر بفرستید:
رضا کیانوش
@nanosatellite
@raveshetamadoni
#حکمرانی_نظام_ولایی
#اربعین سیستمی اجتماعی-فنی-زیست محیطی است که تحت حکمرانی امام و ولی فقیه قرار دارد. این نظام حکمرانی (نظام ولایت) از نوع سیستم روابط انسانی بوده که وظیفه اصلی آن هدایت و هماهنگی انواع نظامات دینی(مناسک، اعتقادات، اخلاق...)، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی...در اربعین است. سبک حکمرانی امام قابل تعمیم و الگوبرداری (تا حد امکان) از طریق رجوع به منابع دینی در قالب پروژه "پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" به دیگر حکمرانان برای تشکیل دولت&جامعه اسلامی است.
@raveshetamadoni
⛔⛔نامه نگاری های من با بزرگترین اساتید برجسته تفکر کل گرایانه در دنیا
در نامه زیر من به یکی از این اساتید برجسته که در لبه این علم قرار دارد نامه زدم و برای او توضیحاتی در مورد طرحی که دارم با هدف تغییر زمین بازی به نفع جهان اسلام و استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و علمی غربی دادم، این استاد نیز در پاسخ برای بنده متن زیر را فرستاد. (بعضی از مطالب را تغییر دادم). این در حالی است که بنده چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم ومتاسفانه مراکز علمی و دینی در ایران اهمیت خاصی به مطالب بنده نمی دهند.
متن را به علت محدودیت های ایتا در ادامه منتشر کردم👇👇👇
@raveshetamadoni
نامه نگاری های من با بزرگترین اساتید برجسته تفکر کل گرایانه در دنیا
در نامه زیر من به یکی از این اساتید برجسته که در لبه این علم قرار دارد نامه زدم و برای او توضیحاتی در مورد طرحی که دارم با هدف تغییر زمین بازی به نفع جهان اسلام و استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و علمی غربی دادم، این استاد نیز در پاسخ برای بنده متن زیر را فرستاد. (بعضی از مطالب را تغییر دادم). این در حالی است که بنده چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم ومتاسفانه مراکز علمی و دینی در ایران اهمیت خاصی به مطالب بنده نمی دهند.
رضای عزیز(این. متن را برای رئیس مرکز تحقیقات... هم ارسال کردم)
نمونههای متعددی در ادبیات تحقیق وجود دارد که افراد دیدگاههای دینی- فلسفی و ذهنیت کل گرایانه را با هم ترکیب میکنند تا دیدگاههای جدیدی تولید کنند. شاید یکی از مواردی که بیشتر از همه به آن اشاره می کنم (تا حدی به این دلیل که من استاد راهنمای دانشجویان دکترا بودم) دیدگاه سیستم های بودایی است که توسط.....(اسم و به دلایلی حذف کردم) توسعه یافته است. من سه مقاله از او را ضمیمه کرده ام که باید به ترتیب خوانده شوند. من فکر می کنم این نمونه خوبی است از اینکه دیدگاه دینی-سیستمی چگونه می تواند باشد. بنابراین، در اصل، من فکر می کنم انجام کاری مشابه از دیدگاه اسلامی ممکن است.
در دهه 1990، من در واقع استاد راهنمای دانشجویی کارشناسی ارشد را بر عهده داشتم که پایان نامه خود را در مورد سازگاری بین ذهنیت کل. گرایانه و قرآن انجام داد. نکته قابل توجه این بود که دانشجو از متون امامانی که در زمینه تفسیرهای انتقادی از قرآن استدلال می کردند، استفاده می کرد - به عبارت دیگر، او استدلال می کرد که پیچیده ترین متفکران اسلامی می فهمند که هیچ متنی، از جمله قرآن، را نمی توان به عنوان مجموعه ای از قوانین ثابت در نظر گرفت. همانطور که آن قواعد با زمینههای جدید تماس میگیرند، باید تفسیر شوند، و در واقع «قوانین» ممکن است با هم تضاد پیدا کنند و نیاز به تأمل سیستماتیک در مورد آنچه «شر کوچکتر» را تشکیل میدهد، ایجاد کند. متأسفانه پایان نامه او دیگر در کتابخانه ما موجود نیست، زیرا تمام پایان نامه های کارشناسی ارشد حدود بیست سال پیش از بین رفتند - وگرنه آن را برای شما می فرستادم. علاوه بر این، جالب است بدانید که ما دانشآموز مسلمان دیگری هم کلاس با شاگردم داشتیم که کاملاً با او مخالف بود و میگفت که قرآن در واقع مجموعهای از قوانین ثابت است. درگیری بین این دو دانشجو واقعاً به شاگرد خودم کمک کرد تا توجیهی قوی برای موقعیت خود ایجاد کند.
نکته پایانی در مورد پیوند قرآن و ذهنیت کل گرایانه: در دهه 1990 مجله ای به نام بشاره می خریدم که مقالاتی در مورد فلسفه اسلامی منتشر می کرد و به ویژه مطالب زیادی در مورد سیستم های بوم شناختی و علم پیچیدگی داشت. واضح است که من تنها کسی نیستم که بین نوشتههای اسلامی و نظریه های (کل گرایانه) سازگاری میبینم.
بنابراین، فکر می کنم مبنایی برای انجام پروژه پیشنهادی شما (من سعی کردم برای توسعه حکمرانی نظام ولایی برای آن ها مسئله تعریف کنم و برای جلب توجه برای آن ها مسئله تعریف کردم) وجود دارد. با این حال، چیزی در متن شما وجود دارد که میخواهم آن را زیر سوال ببرم: شما در مورد توسعه... (ذهنیت کل گرایانه) صحبت میکنید، اما به نظر من این نظریه برای اهداف شما بسیار محدود است. اگر اولین مقاله تئوری (ذهنیت کل گرایانه) بودایی را بخوانید، خواهید دید که چرا این را می گویم: ذهنیت کل گرایانه درک نظری از چیستی نظامات و اینکه چگونه علم می تواند بر اساس تجزیه و تحلیل نظامات استوار باشد، ارائه می دهد، اما نسبتاً اقدامات کمی برای گفتن در مورد اداره انسان ها دارد. برای دومی، به نظر من، حوزه وسیعتر ذهنیت کل گرایانه مفیدتر است.
در مورد موقعیت فعلی ام هم باید چیزی بگویم. من دیگر در دانشگاه... دانشجو نمیگیرم، چون به سمت بازنشستگی پیش میروم، بنابراین نمیتوانم استاد راهنمای شما برای این پروژه(من هیچ درخواستی نداشتم او خودش فکر میکند من به دنبال تحصیل در آنجا هستم) باشم. آیا من درست فکر می کنم که شما می خواهید برای دکترا تحصیل کنید(من به دنبال ایجاد یک پروژه مشترک یا ایجاد تفاهم نامه بین آن مرکز با مرکز دینی فعال در حکمرانی در ایران هستم)؟ اگر هستم، پس پیشنهاد می کنم با پرفسور.... (کپی شده) صحبت کنید. من فکر می کنم شما باید یک جفت ناظر داشته باشید: یکی با دانش ذهنیت کل گرایانه و دیگری با دانش الهیات اسلامی. ما کسی را با دانش دوم در تیم اصلی خود نداریم، اما ممکن است فردی در الهیات (یا احتمالاً رشته دیگری) باشد که بتواند نظارت مشترک داشته باشد.
@raveshetamadoni
سوال:
اگر قرآن در عصر ما نازل میشد با قرآنی که در 1400 سال پیش نازل شده از تمام جهات یکسان بود یا نظام اصطلاحات، نحوه آرایش آیه ها و سوره ها نسبت به هم، محتوا و نوع داستان ها و پندها....متفاوت بود؟آیا با توجه به پیچیدگی های اجتماعی بوجود آمده در این دوره، قرآن به بحث نظامات اجتماعی با وزن بیشتری می پرداخت یا نسبت نوع احکام (فردی، تمدنی/نظام...) تفاوتی نمی کرد؟
(با فرض تفاوت قرآن های نازل شده در هر دو عصر) اگر قرآن در عصر ما نازل میشد در مواجه با مشکلات پیش آمده در گذشته (مثلا 1400 سال پیش) ،راه حلی که ارائه میداد با جواب قران نازل شده در 1400 سال پیش یکسان بود؟یا جواب قرآنی نازل شده در 1400 سال پیش در مواجهه با یک مشکلی که امروز بوجود آمده با جوابی که قرآن (فرضی کنیم در عصر ما نازل میشد) امروز ارائه میداد یکسان بودند؟با فرض تفاوت قرآن ها در هر عصر آیا شارع از الگوهای ثابتی در ایجاد محتوای قرآن در هر دوره استفاده کرده است یا از هیچ الگویی یکسانی برای ایجاد هر دو قرآن استفاده نکرده است؟ به فرض اینکه در ارتباطات بین افراد جامعه و بین جامعه و طبیعت الگوهایی وجود داشته باشد، آیا بین آن الگوها و الگوهای که در ایجاد محتوای دو قرآن وجود دارد(به فرض وجود) ارتباطی وجود دارد؟
این سوالات را از قرآن و اهل بیت بپرسیم چه پاسخی به ما می دهند؟
@raveshetamadoni
الگویی از اصول حاکم بر رشته #حکمرانی_نظام_ولایی
مولف: رضا کیانوش
@raveshetamadoni
✍️ نمونه ای از فرآیند حل مسائل فقهی
🎯 چالش " خلق پول توسط بانکهای عامل" عنوان شده در مقاله "چالش های بانکداری بدون ربا در ايران (راهکارهاي برون رفت) " نوشته شده توسط "غلام رضا مصباحی مقدم"
1️⃣گام اول: موضوع شناسی. در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم.
2️⃣گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم.
3️⃣گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم.
4️⃣گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمیشود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر میشود.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی میشود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانکها میشود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد.
5️⃣گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
6️⃣گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد.
7️⃣گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
8️⃣گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم:
- حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
@raveshetamadoni
نمونه ای از ماتریس تحلیل مسئله مناسب برای فرآیندهای اجتهادی
برگرفته از چالش " بروز فساد در نظام بانکی و اداری" عنوان شده در "چالش های بانکداری بدون ربا در ايران (راهکارهاي برون رفت) " نوشته شده توسط "غلام رضا مصباحی مقدم"
@raveshetamadoni
یکی از روش های تعیین جانشین بعد از پیامبر، تحلیل بیشترین ارزش ایجاد شده برای خدا و پیامبر توسط نامزدهای آن جایگاه با استفاده از منابع قران و روایات و مبتنی بر نگاهی شبکه ای، عدل محور، تاریخی محور و پایدار می تواند باشد. لازمه اجرای همچین مدل هایی، ایجاد پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی است.
@raveshetamadoni
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۴)
📋موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی
👤ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش
📅 زمان: شنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴
💠 لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
@raveshetamadoni
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_hokmrani0204
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حکمرانی در قرآن جلسه 204.mp3
37.15M
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۴)
📋موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی
👤ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_hokmrani0204
📅 زمان: شنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۲
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
https://eitaa.com/isca_seda/7052
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
الگوی بازنویسی ابواب فقهی-نسخه 1.pdf
159K
توضیحات مختصری از سند ویژگی های تخصصی احکام
این سند، یک الگو برای تهیه احکام نظام سازی است که بر اساس ابواب فقهی عقود و طهارت به عنوان نمونه تدوین شده است. البته این الگو قابل تعمیم به سایر ابواب فقهی در سطح فردی نیز هست. این سند جزئی از اسناد استانداردسازی احکام نظام سازی محسوب میشود که می تواند همراه با پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" اجرایی گردد و در اسناد استاندارد دیگر که با آن پروژه ارتباط دارند به کار گرفته میشود.
@raveshetamadoni
سطح آمادگی دانش های تحقق تمدن نوین اسلامی
مقیاس سطح آمادگی فناوری یک ابزار برای تصمیمگیری درباره نحوه تامین مالی پروژههای پژوهشی و نوآورانه با پول عمومی است. این مقیاس در خیلی از پروژههای فنی گسترده استفاده شده است. ما پيشنهاد می كنيم كه اين مقياس را با افزودن هفت بعد ديگر به شرح زير جامعتر كنيم:
- فلسفی
- علمی
- اجتماعی
- فناوريی های نرم
- فقهی
- كلامی
- عرفانی و اخلاقی
هدف از این کار، استفاده از این مقیاس در پروژه پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی است. ما فکر میکنیم که این معیارها باید برای هر پروژه فلسفی، علمی، مهندسی، فناوریهای نرم، فقهی، کلامی و عرفانی و اخلاقی که میخواهد موفق باشد، حمایت شوند. ما از این مقیاس جدید هشت بعدی برای بررسی اینکه تمدن نوین اسلامی چگونه میتواند از وضعیت انتزاعی به وضعیت انضمامی در جهان توسعه یابد، استفاده خواهیم کرد. ما توصیه میکنیم که از این مقیاس به عنوان یک ابزار سیاست نوآورانه توسعه تمدن نوین اسلامی برای ارزیابی عملکرد پروژههای پژوهش و نوآورانه تحت حمایت سازمانهای علمی و دینی استفاده شود. با استفاده از مقیاس توسعه داده شده، دستگاه فلسفی حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن در قالب روش های دیگر تروجیف در آینده انتشار خواهد یافت. در تصویر زیر، به عنوان مثال، فقط عناوین مقياسبندی دانش فلسفی نشان داده شده است.
@raveshetamadoni
⛔هشدار: محتوای این متن واقعی نیست و فقط در راستای آشنایی با پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" نوشته شده است.
درخواست پیشنهادیه برای پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی"
✔️عنوان پروژه: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی
پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" یک پروژه علمی و پژوهشی است که با هدف تولید یک راهنمای جامع و علمی برای شناسایی، دستهبندی، تحلیل و ارزیابی منابع دانش مرتبط با حکمرانی نظام ولایی در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است. این پروژه در راستای تحقق اهداف استراتژیک موسسه تحقیقاتی (X) و با همکاری مؤسسات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی اجرا میشود. این پروژه از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا:
⭕ منابع دانش حکمرانی نظام ولایی، به عنوان یک میراث فکری و فرهنگی بزرگ، نقش مؤثر و تعیینکنندهای در شکلگیری، توسعه و تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران داشتهاند.
⭕منابع دانش حکمرانی نظام ولایی، به عنوان یک منبع غنی و متنوع، محتوای علمی و آموزشی بسیار ارزشمند و کاربردی را برای دانشجویان، پژوهشگران، مدیران، سازمانها و عموم مردم فراهم میآورند.
⭕منابع دانش حکمرانی نظام ولایی، به عنوان یک منبع استراتژیک، راهبردها، الگوها، راهحلها و خلاقیت های نوین را برای مقابله با چالشها، تغییرات و فرصتهای موجود در سطح ملی و بینالمللی ارائه می دهند.
✔️نتایج مورد انتظار از این پروژه عبارتند از:
⏺️تولید یک راهنمای جامع و علمی که شامل شناسایی، دستهبندی، تحليل و ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی در جمهوری اسلامی ايران باشد.
⏺️تولید چندین جلد کتاب که شامل بخشهای مختلف راهنما باشند. هر جلد کتاب به گروه خاصی از منابع دانش حكمرانی نظام ولايی پرداخته و آنها را به صورت جامع و علمی شناسائی، دسته بندی، تحليل و ارزيابی می كند.
⏺️تولید چندین دوره آموزشی که شامل معرفی و آشنایی با راهنما و کتابهای مرتبط باشند. هر دوره آموزشی به گروه خاصی از مخاطبان (دانشجویان، پژوهشگران، مدیران، سازمانها و عموم مردم) پرداخته و آنها را با منابع دانش حكمرانی نظام ولايی و کاربردهای آنها آشنا میکند.
✔️خدمات مورد نظر از تیم پروژه عبارتند از:
⬅️شناسایی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی: در این فعالیت، تیم پروژه باید با استفاده از روشهای علمی و نوین، منابع دانش مرتبط با حکمرانی نظام ولایی را شناسایی کند. منابع دانش شامل کتابها، مقالات، سخنرانیها، بیانات، فتاوا، سندها، قوانین، آراء، گزارشها، نقدها و هرگونه محصول فکری و فرهنگی دیگر میشود. تیم پروژه باید منابع دانش را از منابع مختلف و معتبر جمعآوری کند و به صورت الکترونیکی در اختیار مؤسسه قرار دهد.
⬅️دستهبندی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی: در این فعالیت، تیم پروژه باید با استفاده از روشهای علمی و نوین، منابع دانش را بر اساس معیارهای مورد توافق با مؤسسه (X)، دستهبندی کند. معیارهای دستهبندی ممکن است شامل موضوع، نوع، زبان، سطح، منبع، نویسنده، تاریخ و هرگونه معیار دیگر باشد. تیم پروژه باید گروهبندی منابع دانش را به صورت شفاف و قابل استناد انجام دهد و به صورت الکترونيکس در اختيار مؤسسه قرار دهد.
⬅️تحليل منابع دانش حكمرانی نظام ولایی: در اين فعاليت، تيم پروژه بايد با استفاده از روشهای علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ محتوایی، ساختاری، روششناسی، زبانی و هرگونه جنبه ديگر تحليل كند. تيم پروژه بايد نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهديدها، چالشها و راهكارها، خلاقيتها و كسورات منابع دانش را شناسایی كند و به صورت الكترونيكی در اختيار مؤسسه قرار دهد.
⬅️ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی: در اين فعاليت، تيم پروژه بايد با استفاده از روش های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ كاربردی، آموزشی، پژوهشی، استراتژيك و هرگونه جنبه ديگر ارزيابی كند. تيم پروژه بايد ميزان تأثير، اهميت، اولويت، كارآمدی و كاربردی منابع دانش را سنجش كند و به صورت الكترونيكی در اختيار مؤسسه قرار دهد.
✔️خروجیهای مورد نظر از تیم پروژه عبارتند از:
⬅️یک پایگاه داده الکترونیکی که شامل منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد. پایگاه داده باید قابلیت جستجو، مرتبسازی، فیلتر کردن، نمایش و دانلود منابع دانش را داشته باشد.
⬅️یک راهنمای جامع و علمی که شامل شناسایی، دستهبندی، تحلیل و ارزیابی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد. راهنما باید به صورت کتابچاپ شده و الکترونیکی در اختیار مؤسسه قرار گیرد.
⬅️چندین جلد کتاب که شامل بخشهای مختلف راهنما باشند. هر جلد کتاب به گروه خاصی از منابع دانش حکمرانی نظام ولایی پرداخته و آنها را به صورت جامع و علمی شناسایی، دستهبندی، تحلیل و ارزیابی میکند. کتابها باید به صورت کتابچاپ شده و الکترونیکی در اختیار مؤسسه قرار گیرند.
(1)
@raveshetamadoni
⬅️چندین دوره آموزشی که شامل معرفی و آشنایی با راهنما و کتابهای مرتبط باشند. هر دوره آموزشی به گروه خاصی از مخاطبان (دانشجویان، پژوهشگران، مدیران، سازمانها و عموم مردم) پرداخته و آنها را با منابع دانش حکمرانی نظام ولایی و کاربردهای آنها آشنا میکند. دوره های آموزشی باید به صورت حضوری و غیرحضوری در اختیار مؤسسه قرار گیرند.
✔️زمانبندی پروژه به شرح زیر است:
1️⃣مرحله اول: شناسایی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی
- این مرحله در مدت "x ماه" از تاریخ شروع پروژه انجام میشود.
- در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روشهای علمی و نوین، منابع دانش مرتبط با حکمرانی نظام ولایی را شناسایی میکند.
- در پایان این مرحله، تیم پروژه باید یک پایگاه داده الکترونیکی که شامل منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد، به مؤسسه تحویل دهد.
2️⃣مرحله دوم: دستهبندی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی
- این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله اول انجام میشود.
- در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روشهای علمی و نوین، منابع دانش را بر اساس معیارهای مورد توافق با مؤسسه، دستهبندی میکند.
- در پایان این مرحله، تیم پروژه باید گروهبندی منابع دانش را به صورت الکترونيکی به مؤسسه تحويل دهد.
3️⃣مرحله سوم: تحليل منابع دانش حكمرانی نظام ولایی
- این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله دوم انجام میشود.
- در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روش های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ محتوایی، ساختاری، روششناسی، زبانی و هرگونه جنبه ديگر تحليل كند.
- در پایان این مرحله، تیم پروژه باید نتایج تحليل منابع دانش را به صورت الكترونيكی به مؤسسه تحويل دهد.
4️⃣مرحله چهارم: ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی
- این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله سوم انجام میشود.
- در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از روش های علمی و نوين، منابع دانش را از لحاظ كاربردی، آموزشی، پژوهشی، استراتژيك و هرگونه جنبة ديگر ارزيابی كند.
- در پایان این مرحله، تیم پروژه باید نتایج ارزيابی منابع دانش را به صورت الكترونيكی به مؤسسه تحويل دهد.
5️⃣مرحله پنجم: تولید راهنما، کتابها و دورههای آموزشی
- این مرحله در مدت "x ماه" پس از پایان مرحله چهارم انجام میشود.
- در این مرحله، تیم پروژه با استفاده از نتایج مراحل قبلی، یک راهنمای جامع و علمی که شامل شناسایی، دستهبندی، تحلیل و ارزیابی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی باشد، تولید میکند.
- همچنین، تیم پروژه چندین جلد کتاب که شامل بخشهای مختلف راهنما باشند، تولید میکند.
- علاوه بر این، تیم پروژه چندین دوره آموزشی که شامل معرفی و آشنایی با راهنما و کتابهای مرتبط باشند، تولید میکند.
- در پایان این مرحله، تیم پروژه باید راهنما، کتاب ها و دوره های آموزشی را به صورت کتابچاپ شده و الکترونیکی به مؤسسه تحویل دهد.
(2)
@raveshetamadoni
✔️ بودجه پروژه به شرح زیر است:
⭕هزینههای پروژه در جدول زیر آورده شده است:
فعالیت/خروجی/خدمات :شناسایی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی
مدت زمان: x ماه
حجم کار: 100000 منبع دانش
کیفیت خروجی: بالا
نوع خدمات: علمی و پژوهشی
هزینه: x میلیون تومان
فعالیت/خروجی/خدمات: دستهبندی منابع دانش حکمرانی نظام ولایی
مدت زمان: x ماه
حجم کار: 1000 منبع دانش
کیفیت خروجی: بالا
نوع خدمات: علمی و پژوهشی
هزینه: x میلیون تومان
فعالیت/خروجی/خدمات: تحليل منابع دانش حكمرانی نظام ولايی
مدت زمان: x ماه
حجم کار: 1000 منبع دانش
کیفیت خروجی: بالا
نوع خدمات:علمی و پژوهشی
هزینه: x میلیون تومان
فعالیت/خدمات/خروجی: ارزيابی منابع دانش حكمرانی نظام ولايی
مدت زمان: x ماه
حجم کار: 1000 منبع دانش
کیفیت خروجی: بالا
نوع خدمات: علمی و پژوهشی
هزینه: x میلیون تومان
فعالیت/خدمات/خروجی: تولید راهنما، کتاب ها و دوره های آموزشی
مدت زمان: x ماه
حجم کار: 1 راهنما، 10 جلد کتاب، 10 دوره آموزشی
کیفیت خروجی: بالا
نوع خدمات: علمی، آموزشی و استراتژيك
هزینه: x ميليون تومان
جمع کل: x میلیون تومان
مدت زمان: x ماه
⭕منابع مالی و اعتباری پروژه به صورت زیر در جدول آورده شده است:
سازمان/نهاد/سایر منابع: موسسه x
نوع منبع (مالی/اعتباری): مالی
مقدار (تومان): 1000 میلیون تومان
سازمان/نهاد/سایر منابع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری
مقدار(تومان): 200 میلیون تومان
سازمان/نهاد/سایر منابع: مجمع تشخیص مصلحت نظام
نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری مقدار(تومان): 100 میلیون تومان
سازمان/نهاد/سایر منابع: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری
مقدار(تومان): 50 میلیون تومان
سازمان/نهاد/سایر منابع: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی
نوع منبع (مالی/اعتباری): اعتباری
مقدار(تومان): 50 میلیون تومان
جمع کل(تومان): 1400 ميليون تومان
⭕حسابداری و پرداخت پروژه به شرح زير است:
- ثبت: هزینه های پروژه باید به صورت دوره ای (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و يك ساله) توسط تيم پروژه ثبت شود. تيم پروژه باید فاکتور های مربوط به هزینه های پروژه را به صورت الکترونیکی به مؤسسه ارسال کند.
- کنترل: هزینه های پروژه باید به صورت دوره ای (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و يك ساله) توسط مؤسسه کنترل شود. مؤسسه باید فاکتور های دریافتی را با بودجه پروژه، خروجی های تحویل شده و نظارت کارشناسان خود مطابقت دهد.
- گزارش: هزینه های پروژه باید به صورت دوره ای (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و يك ساله) توسط مؤسسه گزارش شود. مؤسسه باید گزارش های مالی پروژه را به صورت الکترونیکی به تیم پروژه، سازمان ها و نهاد های حامی و علاقمند به پروژه ارسال کند.
- پرداخت: هزینه های پروژه باید به صورت دوره ای (ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و يك ساله) توسط مؤسسه پرداخت شود. مؤسسه باید پرداخت های خود را با استفادة از روش های الکترونیکی (حوالة بانکی، كارت به كارت، چك الكترونيكی و غيره ) به تیم پروژه انجام دهد. مؤسسه باید پرداخت های خود را با رعایت شرایط قراردادی و موازین قانونی انجام دهد.
(3)
@raveshetamadoni
✔️ شرایط ارسال پیشنهاد توسط تیمهای علاقمند به شرح زیر است:
- مدارک و اطلاعات: تیمهای علاقمند باید مدارک و اطلاعات زیر را به صورت الکترونیکی به مؤسسه ارسال کنند:
- رزومه تیم پروژه: شامل نام و نام خانوادگی، تحصیلات، سوابق علمی و پژوهشی، مهارتها و تواناییها، افتخارات و جوایز، نمونه کارها و هرگونه اطلاعات دیگر مربوط به اعضای تیم پروژه.
- پیشنهادیه پروژه: شامل عنوان، چکیده، مقدمه، بیان مسئله، اهداف، سوالات و فرضیات پژوهش، روششناسی، زمانبندی، بودجه و منابع پروژه.
- نمونه کار: شامل چندین نمونه کار مرتبط با حکمرانی نظام ولایی یا مسائل مشابه که توسط تیم پروژه انجام شده یا در حال انجام است. نمونه کار باید شامل عنوان، چکیده، محتوا، خروجی و منبع کار باشد.
- ارزیابی و انتخاب: مؤسسه با استفاده از معیار ها و ملاک های زیر پیشنهاد های دریافتی را ارزیابی و انتخاب میکند:
- سوابق علمی و پژوهشی در زمینه حکمرانی نظام ولایی و مسائل مرتبط
- توانایی در استفاده از روش های پژوهش کمی و کيفی
- تجربه در تولید محتوای علمی و آموزشی
- تسلط به زبان فارسی و زبان های خارجي مورد نظر
- تعهد به رعایت اصول اخلاق پژوهش و حفظ حقوق مؤلفین
- منطبق بودن پیشنهادیه پروژه با هدف، زمینه، اهميت و نتايج مورد انتظار پروژه
- مناسب بودن روش شناسی، زمان بندی و بودجه پروپوزال پروژه با شرایط و منابع مؤسسه
- کارآمد بودن نمونه کار ها با توجه به کيفيت، كاربرد، خلاقيت و نوآوری آن ها
- زمان و نحوة ارسال: تيم های علاقمند باید پيشنهاد خود را حداکثر تا تاریخ "30 آذر 1402" به آدرس الکترونیکی "rfp@fiv.ir" ارسال کنند. پیشنهاد باید به صورت یک فایل PDF با حجم حداکثر 10 مگابایت باشد. مؤسسه پس از بررسی پیشنهاد ها، نتیجه را تا تاریخ "15 دی 1402" به طور رسمی به تیم های انتخاب شده اعلام میکند.
(4)
@raveshetamadoni
تغییر چیزی است که باید در سیستم های فنی از آن اجتناب شود یا حداقل به دقت کنترل شود. ولی در سیستم های اجتماعی و انسانی، تغییر یک فرایند طبیعی است. میتواند مثبت، منفی یا بیطرف باشد، اما در بسیاری از موارد، تغییر نشاندهنده یادگیری، رشد، بهبود و تطبیق است.
@raveshetamadoni
پیش بسوی #نظریه_ولایت
#حکمرانی_ولایی یک رشته جدید خواهد بود که با هدف طراحی، اجرا و توسعه توابع فراسیستمی که مبتنی بر نظریه ولایت شامل هدایت و هماهنگی در انواع سیستم های خدماتی، سامانه ها در سامانه و پیچیده اجتماعی-فنی-زیست محیطی در یک محیط انسانی ضروری هستند، شکل خواهد گرفت. حکمرانی ولایی از سه نگرانی اصلی سرچشمه گرفته است. اول اینکه، تکیه بیش از حد به فناوری (مثل #هوش_مصنوعی) به عنوان پاسخ پیشفرض به سیستمها و مشکلات پیچیده باعث کاهش بازدهی و دیگر مشکلات شده است. فناوری همواره در حل سیستمها و مشکلات پیچیده نقش مهمی داشته و خواهد داشت. اما راهحلهایی که فقط بر پایه فناوری استوار هستند، برای مشکلات انواع سیستم ها کافی نیستند. دوم اینکه، مشکلات انواع سیستم ها نیازمند توجه به یک محدوده گسترده از عوامل هستند. باید تمام جنبههای انسانی/اجتماعی، سازمانی/مدیریتی و سیاسی/سیاستگذاری را برای توسعه راهحل جامع در نظر گرفت. سوم اینکه نیازمند اعمال لنز عقلانیت دینی بعنوان یک منبع جدید خطاناپذیر از طریق نظریه ولایت خواهیم بود. در حکمرانی ولایی ما با دو نوع حکمرانی فرآیندی و حکمرانی موضوعی مواجه هستیم. از طرفی دیگر خود حکمرانی می تواند به 3 نوع حکمرانی مرتبه اول، مرتبه دوم و سوم دسته بندی گردد که این سه نوع حکمرانی ناظر به حکمرانی در، حکمرانی بر و حکمرانی با می شود.
@raveshetamadoni
برای ادامه فعالیت نیاز دارم از مخاطبین کانال و سبکی که به دنبال توسعه اون هستم بازخورد بگیرم، لطفا هر کسی امکان گفتگو داره به آیدی بنده پیام بده👇👇👇
@nanosatellite
حکمرانی چیست؟
عبارت “حکمرانی” در جهان و ایران، معنایی پر ابهام دارد. در جهان، این ابهامات به دلیل وجود تعاریف فراوان، همچنان ادامه دارد. در ایران، بمنظور تحقق دولت اسلامی و وارد کردن دین در عرصه تمدن سازی، این ابهامات بیشتر نیز شده است و هنوز هیچ توافقی در این زمینه وجود ندارد.
با این حال، مراکز متعدد دانشگاهی و اجرایی به دلیل جذب منابع مالی بیشتر یا مد بودن این واژه، نام تمام فعالیتهای خود را “حکمرانی” گذاشتهاند یا می خواهند بگذارند! برخی از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در ایران، بدون طی کردن چارچوبها و فرایندهای تشکیل یک رشته، علاوه بر ایجاد رشته “حکمرانی” (رسمی یا غیر رسمی)، اقدام به تاسیس دانشکدهها و مدرسههای مختلف “حکمرانی” نیز زدهاند.
این در حالی است که هیچ برنامه خاصی برای مرزبندی رشته “حکمرانی” و به خصوص “حکمرانی” مبتنی بر منابع اسلامی با سایر تعاریف “حکمرانی” در جهان ایجاد نشده است. بنابراین، راهکار ما برای همافزایی بیشتر، گفتمانسازی و ایجاد یک جریان اصلی در این عرصه، تهیه راهنمای پیکره دانش برای “حکمرانی” است که مورد توافق اکثریت علاقمندان به واژه “حکمرانی” در جامعه علمی کشور قرار گیرد.
@raveshetamadoni
برداشت های اولیه من از رشته حکمرانی ولایی بر اساس نظریات ملاصدرا
@raveshetamadoni