در ارتباط با توسعه چارچوب #حکمرانی_نظام_ولایی در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی، امروز گواهی تأیید کرسی برگزار شده را دریافت کردم و امیدوارم بتونم گام های مؤثرتری در این راستا بردارم.
@raveshetamadoni
خروجی دستگاه فلسفی در دستگاه فکری پاردایم است. بر اساس مدلی که بنده حقیر به دنبال آن هستم فهم نگاهی کل گرایانه به پارادایم پیشرفت ایرانی -اسلامی می باشد. پارادایم پیشرفت ایرانی اسلامی یکی از خروجی ها سند الگوی پیشرفت است که در این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
@raveshetamadoni
منشور پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی رو نوشتم و برای یکی از موسسات معروف در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارسال کردم. ان شاء الله مورد توجه خدای متعال قرار بگیره.
@raveshetamadoni
#فلسفه_نظام
ما در استفاده از کلمه #نظام دچار انحراف شده ایم، این انحراف ربطی به این ندارد که #سیستم (نظام) تعاریف مختلفی دارد که ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند، بلکه منشأ واقعی انحراف این است که تقریباً همه چیز را یک نظام(سیستم) می نامیم، به حدی که این کلمه تقریباً بی معنی شده است. بنابراین، این انحراف از دو بعد همراه ما است، یکی به این دلیل است که ما واقعاً تعاریف کافی از سیستم ها را نداریم که همه بتوانند با آن موافق باشند، و دیگری این است که ما بیش از حد از این اصطلاح استفاده می کنیم و آن را در موارد زیادی به کار می بریم.
@raveshetamadoni
قرآن ابزار حکمرانی الله است. در تمدن مادی حکمرانی فعالیتی فقط انسانی است ولی در #تمدن_سازی_نوین_اسلامی این چنین نیست.
بیتردید این قرآن به استوارترین آیین #هدایت میكند، و به مؤمنانی كه كارهای شایسته انجام میدهند، مژده میدهد كه برای آنان پاداشی بزرگ است.
اسراء - 9
#حکمرانی_نظام_ولایی
@raveshetamadoni
نظامات، متناسب با نوع رابطه ای که بین اجزاء آن ها یا محیطشان وجود دارد؛ دارای ویژگی هایی هستند. یکی از این ویژگی ها تقویم است. لذا در حکمرانی ولایی میبایست متغیر #تقویم مورد بررسی قرار گیرد.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِيٓ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
كه ما انسان را در نیكوترین نظم و اعتدال آفریدیم.
@raveshetamadoni
نقشه مفهومی حکمرانی نظام ولایی
(ارتباط بین هدایت و هماهنگی با طراحی فراموش شده، شامل باید نوشته شود)
@raveshetamadoni
روز سه شنبه در جلسه ای که به دعوت برادر مهدی عدالت خواه " مسئول ستاد تخصصی بسیج اقشار و متخصصین سپاه تهران بزرگ" با موضوع "حکمرانی نظام ولایی" برگزار شد، شرکت کردم. در این جلسه پیرامون نحوه تحقق حکمرانی نظام ولایی در قالب پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" صحبت کردیم. لذا قرار شد در جلسات آینده توضیحاتی بیشتری درباره نحوه اجرای این پروژه ارائه کنم.
@raveshetamadoni
✍️سوالاتی در ارتباط با تحقق حکمرانی نظام ولایی تهیه کردم. در صورت امکان نظرات خودتان را برای بنده به آدرس اینجانب در ایتا @nanosatellite ارسال کنید.
سوال اصلی تحقیق
چرا نظامات انسانی اعم از سلامت، اقتصاد، زیرساختی و بخصوص تعلیم و تربیت بصورت عام و آموزش حکمرانی بصورت خاص...در توانایی لازم برای ایجاد تغییری مثبت در مسیر چشم انداز انسانی، فناوری و زیست محیطی مطلوب مبتنی بر منابع دینی، برای تحقق دولت و جامعه اسلامی محدود و ناقص هستند. چه مبانی و چه کیفیت تغییری ممکن است به تحولات عمیق برای جلوگیری از فروپاشی یا شکست تمدن انسانی در این زمینه کمک کند.
سوالات فرعی تحقیق
0️⃣ریشه بحران های اجتماعی، زیست محیطی و فناوری و زیر بحران های مرتبط با آن ها چیست و چرا حل و فصل آن ها دشوار است؟
1️⃣ماهیت اساسی پارادایم غالبی که بر اندیشه و بحث در کل جامعه و در تفکر و عمل حکمرانی تأثیر میگذارد چیست؟
2️⃣چرا و چگونه آموزش حکمرانی موجود؛ توانایی لازم برای ایجاد تفاوت قابل توجه در تغییرات اجتماعی زیست محیطی و فناوری برای تحقق تمدن نوین اسلامی را ندارد؟
3️⃣چه شواهدی برای ظهور یک پارادایم الهی وجود دارد؟
4️⃣جوهر تفکر اسلامی چیست و آیا این راهحل معتبری فراتر از مدرنیسم و پست مدرنسیم ارائه میدهد؟
5️⃣ماهیت و اساس تفکر نظامساز(سیستمی) چیست و چگونه میتوان با استفاده از ظرفیتهای ایرانی اسلامی به توسعه این نوع ذهنیت پرداخت؟
6️⃣چه رابطه ای بین تفکر اسلامی به معنای عام، تفکر بومشناختی و تفکر سیستمی هست یا می تواند باشد و آیا میتوان اینها را تحت مفهومی همچون "چتر واحد" گرد هم آورد؟
7️⃣این اشکال فکری چگونه با بحث شناخت انسان، طبیعت و عالم غیب از منظر اسلامی (مبتنی بر منابع اسلامی) و از منظر غربی (پایداری، بافت فرهنگی مدرنیسم و پست مدرنیسم) ارتباط دارند؟
8️⃣چه کیفیتی از هدایت و هماهنگی ...برای تسهیل تغییر آگاهی و بصیرت منظور انتقال از پارادایم غالب موجود در جهان به نسخه ای که شفابخش تر است و به تحقق دولت و جامعه اسلامی کمک می کند، ضروری است؟
9️⃣مفاهیم "چتر واحد" برای تغییر در تفکر و عملکرد آموزش و به ویژه در آموزش حکمرانی چیست؟ مبنای نظری که بر اساس آن می توان حکمرانی نظام ولایی را رسمی کرد چیست؟
🔟اگر بخواهیم اساساً به چنین تغییر در آگاهی کمک کنیم، چه تغییراتی ممکن است در نحوه نگرش و تمرین یادگیری و آموزش مورد نیاز باشد؟
تهیه کننده: رضا کیانوش
@raveshetamadoni
حل مسائل و بحرانهای فزاینده جهانی اعم از بی عدالتی، جنگ، فقر، زیست محیطی... نیازمند ایجاد بصیرت در جوامع از طریق حکمرانی نظام ولایی است. بصیرت محقق نمی شود تا زمانیکه پارادایم (مدرنیسم، پست مدرنیسم، ...)غالب بر جهان تغییر نکند. این پارادایم در حال ظهور می تواند همان پارادایم فرهنگی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد. برای ایجاد این تغییر عمیق نیازمند تولید نظریه در مفاهیمی همچون یادگیری هستیم. نظریه یادگیری یکی از ارکان نظریه حکمرانی نظام ولایی خواهد بود. لذا نیازمند حکمرانی هستیم که، یکی از پایه های آن یادگیری اجتماعی بصورت عام (برای تمام اقشار مردم، دولت، نهادهای مدنی و خصوصی ) و آموزش حکمرانی به صورت خاص (نخبگان در نهادهای علمی و حوزوی) است که حجیت آن بر اساس منابع دینی تایید شده باشد. ما با تلفیق پاردایم سیستمی و پارادایم الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یک پارادایم سیستمی جدید "چتر واحد" ایجاد خواهیم کرد که از طریق آن تغییرات بنیادین را در تمامی رشته ها در نظام تعلیم و تربیت بصورت عام و رشته حکمرانی موجود که بر اساس اموزه های غربی ایجاد شده است را به دنبال خواهد داشت.
@raveshetamadoni
برای دستیابی به #حکمرانی_نظام_ولایی نیازمند تغییر در "حکمرانی بعنوان عامل تغییر" و تغییر در "حکمرانی بعنوان موضوع تغییر" باشیم. برای انجام این تحولات ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را تعریف کردیم.
@raveshetamadoni
حرکت به سمت #تمدن_نوین_اسلامی و به تبع آن #حکمرانی_نظام_ولایی مسیری #فرآیند_گرا است نه #محصول_محور. بدیهی است که انجام هر دو رویکرد نیازمند تعریف #پروژه است. لذا ما پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" را برای تحقق #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی تعریف کردیم.
@raveshetamadoni
سلام
اگر امکان داره به بنده در حل دو مسئله زیر کمک کنید
1. عبارت "حکمرانی ولایی" بهتر است یا "حکمرانی نظام ولایی" ؟
2. برای عبارت "پیکره دانش حکمرانی ولایی/نظام ولایی" میخواستم ی مخفف انتخاب کنم، نظرتون چیه؟
لطفا پیشنهاد خودتونو به آیدی زیر بفرستید:
رضا کیانوش
@nanosatellite
@raveshetamadoni
#حکمرانی_نظام_ولایی
#اربعین سیستمی اجتماعی-فنی-زیست محیطی است که تحت حکمرانی امام و ولی فقیه قرار دارد. این نظام حکمرانی (نظام ولایت) از نوع سیستم روابط انسانی بوده که وظیفه اصلی آن هدایت و هماهنگی انواع نظامات دینی(مناسک، اعتقادات، اخلاق...)، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی...در اربعین است. سبک حکمرانی امام قابل تعمیم و الگوبرداری (تا حد امکان) از طریق رجوع به منابع دینی در قالب پروژه "پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" به دیگر حکمرانان برای تشکیل دولت&جامعه اسلامی است.
@raveshetamadoni
⛔⛔نامه نگاری های من با بزرگترین اساتید برجسته تفکر کل گرایانه در دنیا
در نامه زیر من به یکی از این اساتید برجسته که در لبه این علم قرار دارد نامه زدم و برای او توضیحاتی در مورد طرحی که دارم با هدف تغییر زمین بازی به نفع جهان اسلام و استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و علمی غربی دادم، این استاد نیز در پاسخ برای بنده متن زیر را فرستاد. (بعضی از مطالب را تغییر دادم). این در حالی است که بنده چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم ومتاسفانه مراکز علمی و دینی در ایران اهمیت خاصی به مطالب بنده نمی دهند.
متن را به علت محدودیت های ایتا در ادامه منتشر کردم👇👇👇
@raveshetamadoni
نامه نگاری های من با بزرگترین اساتید برجسته تفکر کل گرایانه در دنیا
در نامه زیر من به یکی از این اساتید برجسته که در لبه این علم قرار دارد نامه زدم و برای او توضیحاتی در مورد طرحی که دارم با هدف تغییر زمین بازی به نفع جهان اسلام و استفاده از ظرفیت های مراکز دانشگاهی و علمی غربی دادم، این استاد نیز در پاسخ برای بنده متن زیر را فرستاد. (بعضی از مطالب را تغییر دادم). این در حالی است که بنده چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم ومتاسفانه مراکز علمی و دینی در ایران اهمیت خاصی به مطالب بنده نمی دهند.
رضای عزیز(این. متن را برای رئیس مرکز تحقیقات... هم ارسال کردم)
نمونههای متعددی در ادبیات تحقیق وجود دارد که افراد دیدگاههای دینی- فلسفی و ذهنیت کل گرایانه را با هم ترکیب میکنند تا دیدگاههای جدیدی تولید کنند. شاید یکی از مواردی که بیشتر از همه به آن اشاره می کنم (تا حدی به این دلیل که من استاد راهنمای دانشجویان دکترا بودم) دیدگاه سیستم های بودایی است که توسط.....(اسم و به دلایلی حذف کردم) توسعه یافته است. من سه مقاله از او را ضمیمه کرده ام که باید به ترتیب خوانده شوند. من فکر می کنم این نمونه خوبی است از اینکه دیدگاه دینی-سیستمی چگونه می تواند باشد. بنابراین، در اصل، من فکر می کنم انجام کاری مشابه از دیدگاه اسلامی ممکن است.
در دهه 1990، من در واقع استاد راهنمای دانشجویی کارشناسی ارشد را بر عهده داشتم که پایان نامه خود را در مورد سازگاری بین ذهنیت کل. گرایانه و قرآن انجام داد. نکته قابل توجه این بود که دانشجو از متون امامانی که در زمینه تفسیرهای انتقادی از قرآن استدلال می کردند، استفاده می کرد - به عبارت دیگر، او استدلال می کرد که پیچیده ترین متفکران اسلامی می فهمند که هیچ متنی، از جمله قرآن، را نمی توان به عنوان مجموعه ای از قوانین ثابت در نظر گرفت. همانطور که آن قواعد با زمینههای جدید تماس میگیرند، باید تفسیر شوند، و در واقع «قوانین» ممکن است با هم تضاد پیدا کنند و نیاز به تأمل سیستماتیک در مورد آنچه «شر کوچکتر» را تشکیل میدهد، ایجاد کند. متأسفانه پایان نامه او دیگر در کتابخانه ما موجود نیست، زیرا تمام پایان نامه های کارشناسی ارشد حدود بیست سال پیش از بین رفتند - وگرنه آن را برای شما می فرستادم. علاوه بر این، جالب است بدانید که ما دانشآموز مسلمان دیگری هم کلاس با شاگردم داشتیم که کاملاً با او مخالف بود و میگفت که قرآن در واقع مجموعهای از قوانین ثابت است. درگیری بین این دو دانشجو واقعاً به شاگرد خودم کمک کرد تا توجیهی قوی برای موقعیت خود ایجاد کند.
نکته پایانی در مورد پیوند قرآن و ذهنیت کل گرایانه: در دهه 1990 مجله ای به نام بشاره می خریدم که مقالاتی در مورد فلسفه اسلامی منتشر می کرد و به ویژه مطالب زیادی در مورد سیستم های بوم شناختی و علم پیچیدگی داشت. واضح است که من تنها کسی نیستم که بین نوشتههای اسلامی و نظریه های (کل گرایانه) سازگاری میبینم.
بنابراین، فکر می کنم مبنایی برای انجام پروژه پیشنهادی شما (من سعی کردم برای توسعه حکمرانی نظام ولایی برای آن ها مسئله تعریف کنم و برای جلب توجه برای آن ها مسئله تعریف کردم) وجود دارد. با این حال، چیزی در متن شما وجود دارد که میخواهم آن را زیر سوال ببرم: شما در مورد توسعه... (ذهنیت کل گرایانه) صحبت میکنید، اما به نظر من این نظریه برای اهداف شما بسیار محدود است. اگر اولین مقاله تئوری (ذهنیت کل گرایانه) بودایی را بخوانید، خواهید دید که چرا این را می گویم: ذهنیت کل گرایانه درک نظری از چیستی نظامات و اینکه چگونه علم می تواند بر اساس تجزیه و تحلیل نظامات استوار باشد، ارائه می دهد، اما نسبتاً اقدامات کمی برای گفتن در مورد اداره انسان ها دارد. برای دومی، به نظر من، حوزه وسیعتر ذهنیت کل گرایانه مفیدتر است.
در مورد موقعیت فعلی ام هم باید چیزی بگویم. من دیگر در دانشگاه... دانشجو نمیگیرم، چون به سمت بازنشستگی پیش میروم، بنابراین نمیتوانم استاد راهنمای شما برای این پروژه(من هیچ درخواستی نداشتم او خودش فکر میکند من به دنبال تحصیل در آنجا هستم) باشم. آیا من درست فکر می کنم که شما می خواهید برای دکترا تحصیل کنید(من به دنبال ایجاد یک پروژه مشترک یا ایجاد تفاهم نامه بین آن مرکز با مرکز دینی فعال در حکمرانی در ایران هستم)؟ اگر هستم، پس پیشنهاد می کنم با پرفسور.... (کپی شده) صحبت کنید. من فکر می کنم شما باید یک جفت ناظر داشته باشید: یکی با دانش ذهنیت کل گرایانه و دیگری با دانش الهیات اسلامی. ما کسی را با دانش دوم در تیم اصلی خود نداریم، اما ممکن است فردی در الهیات (یا احتمالاً رشته دیگری) باشد که بتواند نظارت مشترک داشته باشد.
@raveshetamadoni
سوال:
اگر قرآن در عصر ما نازل میشد با قرآنی که در 1400 سال پیش نازل شده از تمام جهات یکسان بود یا نظام اصطلاحات، نحوه آرایش آیه ها و سوره ها نسبت به هم، محتوا و نوع داستان ها و پندها....متفاوت بود؟آیا با توجه به پیچیدگی های اجتماعی بوجود آمده در این دوره، قرآن به بحث نظامات اجتماعی با وزن بیشتری می پرداخت یا نسبت نوع احکام (فردی، تمدنی/نظام...) تفاوتی نمی کرد؟
(با فرض تفاوت قرآن های نازل شده در هر دو عصر) اگر قرآن در عصر ما نازل میشد در مواجه با مشکلات پیش آمده در گذشته (مثلا 1400 سال پیش) ،راه حلی که ارائه میداد با جواب قران نازل شده در 1400 سال پیش یکسان بود؟یا جواب قرآنی نازل شده در 1400 سال پیش در مواجهه با یک مشکلی که امروز بوجود آمده با جوابی که قرآن (فرضی کنیم در عصر ما نازل میشد) امروز ارائه میداد یکسان بودند؟با فرض تفاوت قرآن ها در هر عصر آیا شارع از الگوهای ثابتی در ایجاد محتوای قرآن در هر دوره استفاده کرده است یا از هیچ الگویی یکسانی برای ایجاد هر دو قرآن استفاده نکرده است؟ به فرض اینکه در ارتباطات بین افراد جامعه و بین جامعه و طبیعت الگوهایی وجود داشته باشد، آیا بین آن الگوها و الگوهای که در ایجاد محتوای دو قرآن وجود دارد(به فرض وجود) ارتباطی وجود دارد؟
این سوالات را از قرآن و اهل بیت بپرسیم چه پاسخی به ما می دهند؟
@raveshetamadoni
الگویی از اصول حاکم بر رشته #حکمرانی_نظام_ولایی
مولف: رضا کیانوش
@raveshetamadoni
✍️ نمونه ای از فرآیند حل مسائل فقهی
🎯 چالش " خلق پول توسط بانکهای عامل" عنوان شده در مقاله "چالش های بانکداری بدون ربا در ايران (راهکارهاي برون رفت) " نوشته شده توسط "غلام رضا مصباحی مقدم"
1️⃣گام اول: موضوع شناسی. در این گام، باید موضوع مسئله را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از موضوعات صرفه است یا مستنبطه. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل اقتصادی است که شارع آن را اختراع نکرده است، بنابراین این موضوع از موضوعات صرفه است و باید در آن به عرف و عقلاء رجوع کنیم.
2️⃣گام دوم: تشخیص محمول. در این گام، باید حکم شرعی مورد نظر را تشخیص دهیم و ببینیم که آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل معاملاتی است که شارع در آن حکم خاصی نداده است، بنابراین این حکم از احکام وضعی است و باید در آن به قواعد فقهی و اصول عملی رجوع کنیم.
3️⃣گام سوم: تشخیص نسبت بین موضوع و محمول. در این گام، باید ببینیم که آیا نسبت قضایای عقلی یا نقلی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر. از آنجا که خلق پول توسط بانکهای عامل یک عمل صرف است که شارع در آن دخالت ندارد، بنابراین نسبت قضایای عقلی بین موضوع و محمول وجود دارد و باید در آن به ادله عقلی رجوع کنیم.
4️⃣گام چهارم: جستجو و تحقیق در ادله عقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل عقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و اقتصادی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل با تغيير كيفيت پول هيچ ربطي ندارد و فقط با تغيير كميت پول همراه است.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش قدرت خرید جامعه نمیشود، بلکه باعث منتقل شدن قدرت خرید از برخی به برخی دیگر میشود.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش تورم و نوسانات اقتصادی میشود، مگر آنکه با رشد تولید همراه باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل باعث افزایش بدهی دولت و بانکها میشود، مگر آنکه با اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد.
5️⃣گام پنجم: استنباط حکم از ادله عقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل عقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
6️⃣گام ششم: جستجو و تحقیق در ادله نقلی. در این گام، باید به دنبال دلائل نقلی باشیم که خلق پول توسط بانکهای عامل را تأييد يا نفي كنند. با جستجو در منابع فقهی و حدیثی، من به نتایج زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول فقهای امامیه است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد.
- خلق پول توسط بانکهای عامل مورد قبول قرآن و سنت است، مادامی که با آیات و روایات مربوط به معاملات و ربا سازگار باشد.
7️⃣گام هفتم: استنباط حکم از ادله نقلی. در این گام، باید با توجه به دلائل نقلی، حکم شرعی را استنباط کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به حکم زیر رسیدم:
- خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با شروط شرعی سازگار باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
8️⃣گام هشتم: تطابق حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی. در این گام، باید ببینیم که آیا حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند یا خیر. در صورت تطابق، حکم قطعی است و در صورت عدم تطابق، باید به اصول عملی رجوع کنیم. با توجه به نتایج بالا، من به نتیجه زیر رسیدم:
- حکم استنباط شده از ادله عقلی و نقلی با هم تطابق دارند و بنابراین حکم قطعی است. خلق پول توسط بانکهای عامل جایز است، مادامی که با رشد تولید، اصلاح ساختاری و نظارتی همراه باشد و به حقوق مالکان پول و متقاضیان وام تضرر نرساند.
@raveshetamadoni
نمونه ای از ماتریس تحلیل مسئله مناسب برای فرآیندهای اجتهادی
برگرفته از چالش " بروز فساد در نظام بانکی و اداری" عنوان شده در "چالش های بانکداری بدون ربا در ايران (راهکارهاي برون رفت) " نوشته شده توسط "غلام رضا مصباحی مقدم"
@raveshetamadoni
یکی از روش های تعیین جانشین بعد از پیامبر، تحلیل بیشترین ارزش ایجاد شده برای خدا و پیامبر توسط نامزدهای آن جایگاه با استفاده از منابع قران و روایات و مبتنی بر نگاهی شبکه ای، عدل محور، تاریخی محور و پایدار می تواند باشد. لازمه اجرای همچین مدل هایی، ایجاد پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی است.
@raveshetamadoni
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۴)
📋موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی
👤ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش
📅 زمان: شنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴
💠 لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
@raveshetamadoni
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_hokmrani0204
هدایت شده از رادیو پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
حکمرانی در قرآن جلسه 204.mp3
37.15M
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن (جلسه ۲۰۴)
📋موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی
👤ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/isca_hokmrani0204
📅 زمان: شنبه ۱ مهر ماه ۱۴۰۲
📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی
https://eitaa.com/isca_seda/7052
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
الگوی بازنویسی ابواب فقهی-نسخه 1.pdf
159K
توضیحات مختصری از سند ویژگی های تخصصی احکام
این سند، یک الگو برای تهیه احکام نظام سازی است که بر اساس ابواب فقهی عقود و طهارت به عنوان نمونه تدوین شده است. البته این الگو قابل تعمیم به سایر ابواب فقهی در سطح فردی نیز هست. این سند جزئی از اسناد استانداردسازی احکام نظام سازی محسوب میشود که می تواند همراه با پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی" اجرایی گردد و در اسناد استاندارد دیگر که با آن پروژه ارتباط دارند به کار گرفته میشود.
@raveshetamadoni