#گزارش
✅ آئین رونمایی از دو اثر جدید در پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
🔹مراسم رونمایی از دو کتاب جدید انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با عنوان «مغناطیس حسین علیهالسلام» اثر عباس عبداللهی و «از حکمت تا معنویت» اثر صدیقه رمضانی تمیجانی با حضور رییس سازمان تبلیغات اسلامی در قم برگزار شد.
🔸در این مراسم افزون بر حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی، حجج اسلام محمدرضا فلاح شیروانی استاد حوزه و دانشگاه و سعید صلح میرزایی مدیر تولید محتوای انتشارات انقلاب اسلامی نیز حضور داشتند.
📘کتاب «از حکمت تا معنویت» با هدف استخراج الگوی مشارکتجمعی در پیادهروی اربعین، به مطالعه مشارکت ایرانیان در این آیین و به طور ویژه موکبداران و خادمان موکبهای ایرانی به عنوان گروهی که بیشترین سطح و حوزه مشارکت را دارا بوده و تقریباً بستر برقراری ارتباط با همه انواع مشارکت محسوب میشوند، میپردازد.
📗 کتاب «مغناطیس حسین علیهالسلام» نیز تحلیلی بر بزرگترین اجتماع تاریخی بشر در اربعین براساس دکترین «ولایت» تدوین شده در سه فصل «بزرگترین پیادهروی و اجتماع مردمی تاریخ»، «اربعین در اندیشه مقام معظم رهبری» و «پیادهروی اربعین، تجلّی نور ولایت عظمی و پلی بهسوی ظهور منجی موعود بشر» است.
#اربعین #امام_حسین #رونمایی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🔗متن گزارش این مراسم را از پیوند زیر بخوانید:
http://rbo.ir/__a-3554.aspx
💯پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 rubika.ir/rboresearch
📝 سخن روز
✳️ ماه ربیعالاول بهار زندگی است
💠 حضرت آیتالله خامنهای:
💡بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
ما که اسلام را وسیلهی سعادت بشر و راه نجات انسان میدانیم، این موهبت الهی مترتب بر وجود مبارک پیغمبر است که در این ماه اتفاق افتاد.
حقیقتاً باید این میلاد عظیم را مبدأ همهی برکاتی دانست که خدای متعال جامعهی بشری را، امت اسلامی را، پیروان حقیقت را به آن سرافراز کرده است.
📚بیانات در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#سخن_روز
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
✍️ سلسله آموزشهای نویسندگی
✅ مراحل نگارش(۱)
منظور،گامها و اقدامهایی است که رعایت آنها، به نوشته، اعتبار و غنا و سلامت میبخشد و آن را از انسجام، برخوردار میسازد و کار نویسنده را آسانتر میسازد. برای نوشتن مقاله یا تحلیل یا کتابی در مسألۀ خاص یا تهیۀ گزارش جامع پیرامون یک موضوع و حادثه و... باید این نکات را رعایت کرد:
1️⃣ فکر روی موضوع
اندیشیدن روی موضوع و یافتن طرحی جامع دربارۀ آن و احاطۀ ذهن به جوانب مختلف آن، اولین کار در نویسندگی است. بی اندیشه دست به قلم نباید برد. میتوان گفت نویسندگی بر پایۀ اندیشمندی استوار است. اندیشیدن یعنی:
ـ تمرکز فکر روی یک موضوع و جلوگیری از تشتّت فکر و ذهن
ـ تمدید و استمرار آن فکر روی موضوع، مثلاً یک ساعت فکر مداوم
ـ شناخت رابطۀ اشیاء (ایجاد رابطه)
ـ استنتاج (انتقال از جزئیات به کلیات)
این گونه اندیشه دربارۀ موضوعات، ذهن ما را خلّاق و مولّد میسازد. همچنان که گفته شد مثل تمرکز نور خورشید به وسیلۀ یک ذره بین روی یک نقطه، که ایجاد احتراق میکند و بدون تمرکز و استمرار، اثر نمیبخشد.
«فکر» سرمایهای است که باید آن را به کار زد و «ذهن» گنجینهای است که باید سراغش رفت. نگارشی که فقط بر پایه نقلیات استوار باشد و از اندیشه و فکر تهی، نوعی دستفروشی است نه «تولید». اندیشیدن یک هنر است و نوشته را از پشتوانه برخوردار میسازد. نویسندگی تنها احساس و توصیف و لفّاظی و عبارت پردازی نیست.
2️⃣ تعیین محورها
هر موضوع را به تناسب محتوا و ابعادش ابتدا باید محوربندی کرد، بخشهای اصلی و فرعی آن را مشخص ساخت و آن را از کلی بودن در آورد و عناوین ریزتر را بر مبنای محورها و جهتهای مختلف موضوع، استخراج کرد تا امر نگارش پیرامون آنها سادهتر باشد. هر چه محورها ریزتر و جزئی تر باشد نوشتن آسانتر میشود و تهیۀ مواد خام عملیتر میگردد.
3️⃣ تهیۀ مواد خام
نویسنده، برای محورهای تعیین شده در هر موضوع، نیاز به معلومات دارد. آگاهیهای لازم، مواد خام هر نوشته را فراهم میکند. این معلومات لازم از دو طریق به دست میآید:
الف: حافظه (یادآوری و فکر)
ب: مطالعه (جمعآوری و تحقیق)
حافظۀ انسان بسیاری مطالب را در خود دارد که باید به آن مراجعه کرد و با تأمل روی محورها، از ذخیرۀ ذهنی و آرشیو حافظه مدد گرفت. تجربه نشان میدهد که هر کس سراغ این منبع برود، دست خالی بر نمیگردد. «تداعی معانی» در این رهگذر به انسان کمک شایانی میکند. معانی و مفاهیم، یکدیگر را فرا میخوانند و ذهن و حافظه است که آنها را در یک ردیف قرار میدهد.
مطالعه نیز برای کسب معلومات ضروری است؛ چه از طریق پرسیدن از افراد مطلع و صاحبنظر، و چه از راه جمعآوری اطلاعات از مردم، به صورت گزارش و نظرخواهی عمومی و چه با خواندن کتب و منابع.
جواد محدثی
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
#نویسندگی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch
39.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دوره_آموزشی
✅ دوره آموزشی تجربهنگاری فرهنگی
📚 موضوع: تحلیل محتوای کیفی و کد گذاری
1️⃣ قسمت اول
📌بخش سوم
🎙استاد: دکتر حبیبالله اسداللهی
#تجربهنگاری
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🖥 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 ما با یک پدیده اعجازگونه در قرن معاصر روبرو هستیم
🎙حجتالاسلام والمسلمین عباس عبداللهی در آئین رونمایی از دو کتاب «مغناطیس حسین علیهالسلام» و «از حکمت تا معنویت»
🔸 اجتماع ۳۰ میلیون نفری در ابعاد مختلف استثنای اجتماعی، تمدنی و تاریخی است و به خصوص در ده سال اخیر اتفاقاتی که در این حماسه شورانگیز در بین کشورهای مختلف اسلامی رخ میدهد قابل مقایسه با هیچ اجتماع بشری در هیچ موضوعی نیست.
🔹 چند سال قبل مقام معظم رهبری در دیدار موکبداران فرمودند که میزبان ملت عراق است و اهل فکر و فرهنگ برای تحلیل ابعاد این حماسبه تلاش کنند و فرهنگ زیارت اربعین را توسعه بدهند؛ واقعیت این است که در این سالها، فعالان مردمی و پژوهشگران حوزه و دانشگاه کمکاری کردهاند و باید این کمکاری تاریخی را بپذیرند.
🔸به اندازه انگشتان یک دست کتاب در زمینه تحلیل این حماسه عجیب نداریم. این حماسه اگر دقیق تحلیل شود راه برون رفت خیلی از مشکلات کشور و خاورمیانه و جهان اسلام و حتی جهان بشریت است.
📜 گزارش نشست:
http://rbo.ir/__a-3554.aspx
📚 پیوند خرید کتاب:
http://pbshop.ir/85__p-p-613.aspx
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
💠 اربعین و نقش الگویی آن برای مدیریت کشور
🎙دکتر صدیقه رمضانی تمیجانی در آئین رونمایی از دو کتاب «مغناطیس حسین علیهالسلام» و «از حکمت تا معنویت»
🔸 ما در اربعین با پدیدهای مواجهیم که میتوان با تکیه بر آن برای اداره جامعه الگوبرداری کنیم و مشارکت مردم را در عرصههای مختلف اجتماعی افزایش دهیم. اربعین الگوی بومی مدیریت است که برگرفته از مغرب زمین هم نیست لذا میتواند اثرگذاری بیشتری هم داشته باشد.
🔹 بنده همه پژوهشهای مرتبط را دیدم و به این نتیجه رسیدم که در این آثار بین جمعیت اصلی و مشارکتکننده مقطعی و حاشیهای که به پدیده اربعین، هویت نداده و یا از آن هویت نمیگیرد تفکیک انجام نشده است ولی بنده این کار را انجام دادم و تلاش کردم تا مقدماتی از نظریهپردازی مبتنی بر اندیشه دینی را ایجاد کنم.
🔸در این اثر تلاش شده است تا مصاحبهها از اقشار مختلف و موکبداران انجام شود و لایههای آشکار و پنهان و نیمهآشکار آن تحلیل شود مثلا در لایه نیمهآشکار مسئله مدیریتی مورد بحث قرار گرفته است و اینکه چگونه نیروهای یک موکب جذب شده و در این مدت همکاری میکنند.
📜 گزارش نشست:
http://rbo.ir/__a-3554.aspx
📚 پیوند خرید کتاب:
https://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=611
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch
#بریده_کتاب
✅ آقا روحالله
📖 فصل هفتم، صفحه 250 تا 251
آقاروحالله، بعدها و در زمان فرزند رضاشاه، در تحلیل انگیزۀ انگلیس برای روی کار آوردن رضاخان و اجرای برنامههای ضد دین توسط او مینویسد:
«اروپاییان از سالهای بس طولانی، این نکته را که با نفوذ روحانیت قوت علاقۀ دینداران به دین، ممکن نیست به آسانی بتوانند استعمار ممالک اسلامی بکنند و منابع ثروت آنها را از دست آنها بیچون و چرا بربایند و مقاصد استعماری یا استثماری خود را عملی کنند؛ {آنها} چنین تشخیص دادند که ریشۀ علاقهمندی تودۀ [مردم] به دین، تبلیغات روحانیین اسلام است و با علاقهمندی توده به روحانیت، ممکن نیست علاقۀ به دینداری را از آنها گرفت. آنها دیدند برای یک پیمان دخانیات، با آن محذورات بزرگ زمان ریاست مرحوم میرزای شیرازی مواجه شدند و عاقبت نتوانستند مقصد خود را عملی کنند. از آن روز یا روزهای پیشتر، درس خود را برای همیشه خواندند و فهمیدند با نفوذ اینان نمیشود معادن ثروت این ممالک را برد و امر یک کشور مستقل را با وزارت استعمارقرار داد. ناچار با تمام قوا و تدبیرات عملی که مخصوص به خود آنهاست، با دست خود ایرانیان مشغول به انجام این وظیفۀ حتمیه شدند که هر چه ممکن است زودتر قوۀ روحانیت را از بین ببرند یا دست کم از نفوذ آنان هر چه ممکن است بکاهند ...
...از طرفی میدیدند، با آرامش اگر بخواهند نقشه را عملی کنند وقت تنگ است و فرصت از دست میرود... آن کس که با تمام مقاصد آنها همراه شد، دیکتاتوری بیهوش رضاخان بود و پیش از او نیز آن مرد ابله، آتاتورک بود که نقشههای آنها را به طور اجبار و سرنیزه عملی کرد و مردم را از طرفی با تبلیغات و کاریکاتورهای روزنامهها و از طرفی با فشارهای سخت به روحانیون و خفه کردن آنها در تمام کشور و از طرفی شایع کردن اسباب عشرت و ساز و نواز و سرگرم کردن مردم به کشف حجاب و کلاه لگنی و مجالس سینما و تئاتر و... و گول زدن آنها به اینکه این گونه بازیها، تمدن و تعالی کشور است و دینداران مانع از آن هستند، پس آنها مانع از ترقیات کشور و اساس زندگی هستند، با این حیلهها و صدها مانند آن توده را از روحانی دلسرد بلکه به آنها بدبین کردند.»
📖 برگرفته از کتاب «آقا روح الله» نوشته حمیدرضا باقری
📚 پیوند خرید کتاب:
pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=513
#آقا_روحالله
#پژوهشکده_باقرالعلوم
💻 آدرس تارنمای پژوهشکده:
🌐 https://rbo.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @rboresearch
#یادداشت
📓 یادداشت | هجرت گروهی طلاب از قم
✍️ حبیب الله اسداللهی
📝 از تحولات حوزههای علمیه بعد از انقلاب اسلامی افزایش کمی طلاب است؛ ولی آمارها از کمبود روحانی در مناطق مختلفی از کشور حکایت دارد. بسیاری از مناطق شهری، روستایی و عشایری به جز ایام موسمی تبلیغی همچون ماه رمضان و دهه اول محرم از حضور تبلیغی روحانیون محروماند. طرحهای سازمانهای متولی امر تبلیغ مانند «طرح هجرت» نیز بهرغم موفقیت نسبی، هنوز نتوانسته این کاستی را رفع کند. یکی از علتهای مهم این ناتوانی، بیرغبتی بسیاری از دانشآموختگان حوزه برای هجرت از قم است که زاییده عوامل مختلفی است.
🔸کاستیهای مهارتی، ضعفهای شخصیتی، مشکلات انگیزشی و بینشی، شرایط فرهنگی و امکانات مناطق، زمینههای مساعد زیستی و معنوی در شهر قم، سیاستهای مراکز اعزام مبلغ و همراهی نکردن همسر و فرزندان از عواملی است که انگیزه هجرت دانش آموختگان حوزه را از قم کاهش میدهد. چارهجویی برای این عاملها به رفع محرومیتهای تبلیغی کشور کمک میکند.
🔍 متن کامل یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇👇
http://rbo.ir/__a-3556.aspx
#هجرت #طلاب #تبلیغ
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🌐 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch ایتا و بله
#معرفی_کتاب
#تازههای_نشر
📗 درست مثل یک زن
✏️ مؤلف: صدیقه حاجیعلیان
📝 تدوین: پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
📚 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم
📔 تعداد صفحات: 188
🔹تجربهنگاری مهارتی ارزشمند است که باعث ثبت درسهای روزگار برای ما میشود. ثبت تجربهها میتواند سرمشقی برای آیندگان و مانع تکرار اشتباهها و پلی از دانش برای رد شدن از سختیها باشد. ثبت تجربههای «فعالیتهای جهادی گروه بانوان فیسبیلالله در بحران کرونا» یکی از این موارد است.
🔸 درست مثل یک زن به روایت تجربههای مؤثر زنانی معمولی از جنس همین مردم در شهر قم میپردازد که در عین سادگی در کنار هم جمع شدند و تواناییهایشان را خالصانه به توان هم رساندند و با ازخودگذشتگی و ایثار به کمک مردم شتافتند تا شاید مرهمی اندک بر دردهای انبوه آنها باشند.
🔰 تجربههای گروه جهادی بانوان فیسبیلالله که از محتوای گفتگو با اعضای این گروه به دست آمده، در 6 فصل سامان یافته است.
➖شکلگیری گروه جهادی فیسبیلالله
➖اهداف و محورهای عملیات
➖اصول مدیریتی فعالیت جهادی
➖فعالیتهای گروه بانوان جهادی فیسبیلالله
➖آسیبها و مشکلات
➖پیشنهادها
✅ ممکن است افرادی بخواهند کنشگری اجتماعی داشته باشند، ولی یا اعتمادبهنفس لازم را ندارند و یا نمیدانند چطور و از کجا باید شروع کنند؛ ازاینرو، مطالعه احوال و تجربههای شخصیتهای این اثر، میتواند سرمشقی برای آنها باشد.
📝 آشنایی بیشتر با کتاب 👇👇
http://rbo.ir/__a-3551.aspx
📚 تهیه اثر:
http://pbshop.ir/__p-p-612.aspx
🌐 eitaa.com/rboresearch
📝 سخن روز
✳️ پژوهش
💠 امام علی (ع):
💎 لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ
💡هيچ كردارى مانند پژوهش نيست.
📚 غررالحكم حدیث 10483
#پژوهشکده_باقرالعلوم
#سخن_روز
📚پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 eitaa.com/rboresearch
🆔 ble.ir/rboresearch
✍️ سلسله آموزشهای نویسندگی
✅ مراحل نگارش(2)
چهار. تنظیم و تدوین
وقتی معلومات و یادداشتهایی پیرامون ابعاد موضوع و محورهای آن فراهم شد، باید آنها را به صورت منظم نوشت و تدوین کرد و پس و پیش نمود و حذف و اضافه کرد، تا از ترکیب و تألیف آنها، یک نوشته یا جزوه یا اثر تحقیقی فراهم آید. سلیقه و ذوق در تدوین نیز، سهم عمدهای دارد. همانگونه که در ساختن یک خانه و بنا، علاوه بر مصالح ساختمانی و نقشه و طرح، کار معماری و سوار کردن اشیا، خانهای پدید میآورد، تنظیم یادداشتها نیز پیکرۀ اصلی نوشته را میآفریند. ظریفکاری مرحلۀ دیگر آن است.
پنج. آراستن و پیراستن (ویرایش)
پس از تکمیل صورت نوشته، باید به کار تزیینی آن پرداخت. زوایدش را حذف کرد، عناوین انتخابی را مرور و تجدید نظر نمود، در صورت لزوم، کلمات و جملاتی را تغییر داد، نواقص را تکمیل نمود، و به حسن تألیف و ترکیب آن اطمینان حاصل کرد. نویسندگی به نوعی شبیه قالیبافی است که دار قالی، تار و پود، نقشه، خامه و ابریشم، بافتن و گره زدن، قیچی کردن و پرداخت نهایی دارد. در نویسندگی، چارچوب همان دار است، طرح کلی همان نقشه است، واژهها و تعبیرات و جملات ابزار بافتن است، اصلاح زواید و بهسازی نهایی متن، همان پرداخت است. هرچه طرح و نقشه و نخ و خامه و تعبیرات و دقت در گره زدن و نگاشتن بیشتر و بهتر باشد، قالی گران¬تر و نوشته زیباتر و ارزشمندتر میشود.
آنچه که به نام «ویراستاری» مشهور است، پرداختن به همین جهات و بهبود بخشیدن به کیفیت متن و قلم در یک نوشته است.
ویراستاری صوری، حداکثر به جنبههای رسمالخطی، علایم نگارشی، فصل و وصل کلمات، یکسانسازی ارجاعات در پاورقیها و سامانبخشی به ظاهر یک اثر است. اما کنترل مطالب نقل شده، زیباسازی نثر، تعیین مکان سرسطرها، عنوانگذاریهای اصلی و فرعی، اصلاح واژهها، حذف و اضافات لازم، درستی و دقّت ارجاعات، بهینهسازی تیترها، فصلبندی خوب مطالب، ایجاد وحدت رویه در سراسر اثر، کاستن از مکرّرات و مباحث غیر مرتبط، از جملۀ کارها در قلمرو یک «ویرایش دقیق و فنّی» است. با این حساب، بهتر است که ویراستار هر اثر دربارۀ موضوع خاصّ آن تبحّر و اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند نارساییهای محتوایی و اشکالات علمی آن را برطرف سازد و متنی بیغلط (چه غلط شکلی چه محتوایی) ارائه دهد. به پارهای از نکات که در ویرایش مورد توجّه است، در همین بخش از کتاب اشاره شده است.
شش. نقد
پس از تکمیل نوشته، میتوان به دید انتقادی، نوشته را یک بار خواند یا به دیگری داد تا نقّادانه مطالعه کند و نظر اصلاحی بدهد. بهرهگیری از نقد و نظر دیگران، تأثیر بسزایی در تکمیل و رشد کار قلمی نویسنده دارد. هرچند نظر ناقد سبب شود پیکرۀ نوشته را کلّاً تغییر دهیم، اگر نظر او را بجا و صحیح میدانیم چنین دگرگونی ارزش دارد.
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
جواد محدثی
برگرفته از کتاب «با اهل قلم»
#نویسندگی
#پژوهشکده_باقرالعلوم
📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
@rboresearch
46.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دوره_آموزشی
✅ دوره آموزشی تجربهنگاری فرهنگی
📚 موضوع: تحلیل محتوای کیفی و کد گذاری
1️⃣ قسمت اول
📌بخش چهارم
🎙استاد: دکتر حبیبالله اسداللهی
#تجربهنگاری
#پژوهشکده_باقرالعلوم
🖥 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
🆔 ble.ir/rboresearch
🆔 eitaa.com/rboresearch