💢رساله حقوق هیئت جعلی دارد اما مفردات آن، جعلی نیستند
✔️استاد سید احمد مددی:
🔹در امالی شیخ طوسی میبینیم مشخصا شخصی، روایات مختلف از روات و صحابه مختلف را با حذف سند جمع آوری کرده و اول آن یک «یا علی» یا یک «یا اباذر» جلوی آن گذشته است، در حالیکه این روایات ربطی به یک صحابه واحد ندارد. این مشکلی ندارد و نظائرش را داریم. لذا تعبیر میکنیم هیئت، مجموعی و ترکیبی جعلی است اما مفردات آن جعلی نیستند و هر یک از مفردات برای خود سند و مصدر مستقلی دارند. یک نواخت هم نیستند و بعضی سند خوب و بعضی سند ضعیف دارند و مختلف هستند.
مشروح گفتگو👈http://yon.ir/ZNJYW
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
#روضه دهه دوم صفر
از شنبه 97/7/28 الی 97/8/7
ساعت 19/30 الی 21
مکان: آخوند خراسانی28
مردانه و زنانه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
هدایت شده از سلمان مدیا🇮🇷
🆔 @HOZEHNEWS
🔻انتشار فراخوان دریافت مقالات دوفصلنامه تخصصی مطالعات اعتبارسنجی حدیث
🔸در حاشيه بيست ويكمين نمايشگاه بين المللي كتاب مشهد در غرفه حوزوي ، فراخوان دریافت مقالات دوفصلنامه تخصصی مطالعات اعتبارسنجی حدیث اعلام شد.
https://hozehkh.com/OneEntry?entryID=35898
ترجمه کلیات علم رجال.pdf
28.31M
📚نسخه PDF👇🏼
📖 #ترجمه کتاب: کلیات فی علم الرجال
📋مولف: آیة الله سبحانی
📝در این کتاب با بیانی شیوا به شرح معظم مباحث رجالی پرداخته شده.
📌البته توجه شود که هیچ کدام از ترجمه و شرح های فارسی مورد تایید استاد نمی باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
4_5890972319945327221.pdf
7.71M
📋مولف: شیخ عبدالهادی فضلی
📚در این كتاب تاریخ و تألیفات و قواعد علم رجال به صورت روشن و با روشی جدید تبیین شده است.
✅محور فعلی درس #اصول_علم_الرجال (پنج شنبه ها) این #کتاب می باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
⬛️در محضر امام حسن #عسکری علیه السلام⬛️
📝درس اخلاق استاد آیت الله سید محمد #موسوی_نژاد (رحمه الله)👇
🔹 امام حسن عسکری علیه السلام در مدت کوتاه زندگی خویش شدیدا تحت مراقبت حکومت بودند. دوستان امام خیلی کم میتوانستند خدمت ایشان برسند. بیشتر مواقعی که خدمت امام میرسیدند در بین مسیرها بود. گاهی سخنان حضرت به صورت اعجاز به مردم میرسید. قسمت زیادی از سخنان آن حضرت که به ما رسیده است از طریق نامههای سری ایشان است.
✅ از فرمایشات آن امام بزرگوار است:
«ادْفَعِ الْمَسْأَلَةَ مَا وَجَدْتَ التَّحَمُّلَ يُمْكِنُكَ فَإِنَّ لِكُلِّ يَوْمٍ رِزْقاً جَدِيداً وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِلْحَاحَ فِي الْمَطَالِبِ يَسْلُبُ الْبَهَاءَ وَ يُورِثُ التَّعَبَ وَ الْعَنَاءَ فَاصْبِرْ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ لَكَ بَاباً يَسْهُلُ الدُّخُولُ فِيه»
🔹 مضمون فرمایش حضرت این است که #سوال_کردن و درخواست از دیگران را از خودت دور کن. در زندگیات پیشگیری کن از اینکه درِ درخواست از این و آن را به روی خودت باز کنی. تا جایی که ممکن است مشکل را تحمل کن تا خدای متعال راه ساده و طبیعی برای رسیدن به خواسته ات باز کند.
🔸 اگر قدری دیر میشود عجله نکن. عجله کردن در این موارد موجب #بی_آبرویی انسان میشود و اگر هم به چیزی دست یابد مثل میوه نارس است. این مساله در حفظ شخصیت و ایمان انسان بسیار بااهمیت است.
🔹 انسان در سوال و گدایی از خدای متعال هرچقدر اصرار داشته باشد سودمند است، اگرچه برای خواستههای کوچک.
از این #دعا کردن و اصرار بر آن معلوم میشود انسان به واقعیت عظمت خداوند و نقش او در عالم هستی اعتقاد پیدا کرده است.
🔸 پس تا جایی که میتوانی خودت را از غیر خدا بِبُر، تا خداوند عزت را نصیبت گرداند. البته گاهی ممکن است چیزی که از خداوند میخواهی به شما عطا نشود. اینجا باید گفت خیر تو در دادن این حاجت نبوده است. اگر امروز حاجتی را به تو ندادند، شاید خدا برای فردای تو در نظر گرفته و شما با درخواست کردن #زودتر آن از دیگران، #محروم میشوی و فردا هم به آن دست پیدا نمی کنی. چه اینکه برای هر روز، #رزق جدیدی حسب #مصلحت لحاظ شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
4_5990010391730586442.pdf
2.08M
#اصول_الرجال
اثر استادسیدمحمدجوادشبیری #زنجانی
📚فصل اول #کتاب به آموزش مراحل بررسی سندی خبر و بیان مباحث رجال به ترتیب آن پرداخته
وفصل دوم درباره کیفیت رجوع به #منابع_علم_رجال می باشد
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
رجال الحدیث.apk
6.92M
📀 معرفی نرمافزار
✅ نرم افزار اندرویدی «رجال الحدیث»
🖊 براساس کتاب شریف "مُعْجَمُ رجالِ الْحَدیث وَ تَفْصیلُ طَبَقاتِ الرُّواة" آيت الله العظمي خوئي
📥 سایت
http://www.masaha.org/
📥 گوگل پلی
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.masaha.rejalalhadith
🛠 مساحة حرة - المکتبة الالکترونية
#️⃣ #معجم_رجال #نرم_افزار #رجال #خوئی #نرم_افزار #رجال_الحدیث
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
https://eitaa.com/shobeiri
روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی .pdf
255.9K
📕 روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی
🖌مهدی ایزدی
🔖 چکیده مقاله:
کتاب کافی، به دلیل اعتبار و وثاقت مؤلف، و قدمت کتاب و نزدیکی به زمان حضور ائمه (ع)، از زمان تألیف، مورد توجه علما و محدثان امامی قرار گرفت و در طول تاریخ حدیث شیعه بر روایات آن شروح متعددی نگاشته شد، اما در این بین، به شروح خود کلینی بر برخی روایات کتابش کمتر توجه شده است. کلینی علاوه بر طبقه بندی بدیع احادیث، به شرح و تبیین برخی از احادیث پرداخت و تلاش نمود تا مشکلات اخبار را حل کند. بهره گیری از آیات قرآن کریم، علم کلام و تاریخ، لغت و شعر عربی و توضیحات دیگر روات از اصحاب ائمه (ع) در باره متن، از جمله روش های معمول کلینی در شرح احادیث است. اجتهاد وی در فهم متون احادیث، غالبا به منظور شرح کلمات غامض، رفع توهم تعارض و نیز توجیه مخالفت متن با اجماع عالمان امامی صورت پذیرفته است.
📚 دوفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات فهم حدیث، سال دوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1394، صص 133-153
#️⃣ #کلینی #کافی #فقه_الحدیث #نقد_حدیث #فهم_حدیث
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
نگاه حوزه بغداد به روایان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم.pdf
3.02M
📕 نگاه حوزه بغداد به روایان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم
🖊علی رضا بهرامی
🖊سید علیرضا حسینی
🔖 چکیده مقاله:
شهرت رویکرد متفاوت دو مدرسه قم و بغداد در تعامل با حدیث و معارف نقلی و معیارهای ایشان در اعتبار سنجی روایات، ترسیم فضایی کاملا متفاوت و متقابل را از این دو مدرسه در پی داشته است. این در حالی است که نگاه حوزه بغداد به قم برخاسته از وامداری و دفاع از راویان و پاسداشت مشایخ و محتوای میراث ایشان است. گرچه مدرسه بغداد نقدهایی به برخی شیوه های میراث پژوهی و آرای رجالی قم دارد، اما توصیفات بلند فهرست نگاران بزرگ شیعه نسبت به مشایخ و مصنفات قم و اعتماد بر طرق نقل میراث از قم، گویای اعتنای خاص بغداد به این مدرسه عظیم است
📚 نگاه حوزه بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم. صص 107-128
#️⃣#مدرسه_حدیثی_قم #مدرسه_بغداد، #راویان_قمی #آرای_رجالي_قم
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
الگويابي_اسناد_كليني_به_كتاب_زرارة.pdf
507.8K
📕 الگویابی اسناد کلینی به کتاب زرارة ابن أعین
🖊سمیرا حاتمی مهر
🖊اعظم فرجامی
🔖 چکیده مقاله:
زرارة بن أعين از اصحاب اجماع و از پر روایت ترین راویان کتاب های اماميه است. فهرست نگاران امامي طريق خاصی به کتاب او دارند. افزون بر رجال شناسان، محدثان از جمله ثقه الاسلام کلینی (۳۲۹ق) الگو" یا سند ثابتی برای روایات زرارة بن اعین داشتند. در این پژوهش با رویکردی نو یعنی؛ استخراج و شمارش تمام روایات زراره در الکافی و سپس یافتن اسنادی که دارای بیشترین فراوانی و تكرار هستند، الگوی ثابت کلینی کشف می شود. پس از آن، این الگوی ثابت با طرق رجالی مقایسه می شود. در این فرآیند، راویان اولی که حديث را از زراره گرفتند، یک به یک معرفی و بررسی می شوند. از نتایج به دست آمده آن است که میزان تطابق سند روایات باطری و الگوهای ثابت و کشف شده، درجه اعتبار احادیث را مشخص می نماید. افزون بر آن، با استفاده از الگوهای کشف شده، تصحیف، ارسال و ضعف اسناد برطرف می شود بنابراین اگر اسناد کلینی از غير شيوه و الگوهای مألوف و مشهور به کتاب زراره باشد، معمولا از میزان اعتبار کمتری برخوردار است. در این موارد چنین حدس زده می شود که گویی مؤلف الكافي، از منبع غیر موثقی به روایات زرارة بن اعین دست یافته؛ زیرا راویانی مجهول، فصعیف یا غیر امامی در این استاد، فراوان یافت می شوند.
📚فصلنامه علمی - پژوهشی «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» دانشگاه الزهرا، سال سیزدهم، شماره 2، تابستان 1395
#️⃣#الکافی #رجال_حدیث #الگویابی_سندی #نقد_سندی #زرارة_بن_أعین
🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri