eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2.1هزار دنبال‌کننده
366 عکس
28 ویدیو
94 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
رجال الحدیث.apk
6.92M
📀 معرفی نرم‌افزار ✅ نرم افزار اندرویدی «رجال الحدیث» 🖊 براساس کتاب شریف "مُعْجَمُ رجالِ الْحَدیث وَ تَفْصیلُ طَبَقاتِ الرُّواة" آيت الله العظمي خوئي 📥 سایت http://www.masaha.org/ 📥 گوگل پلی https://play.google.com/store/apps/details?id=org.masaha.rejalalhadith 🛠 مساحة حرة - المکتبة الالکترونية #️⃣ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی .pdf
255.9K
📕 روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی 🖌مهدی ایزدی 🔖 چکیده مقاله: کتاب کافی، به دلیل اعتبار و وثاقت مؤلف، و قدمت کتاب و نزدیکی به زمان حضور ائمه (ع)، از زمان تألیف، مورد توجه علما و محدثان امامی قرار گرفت و در طول تاریخ حدیث شیعه بر روایات آن شروح متعددی نگاشته شد، اما در این بین، به شروح خود کلینی بر برخی روایات کتابش کمتر توجه شده است. کلینی علاوه بر طبقه بندی بدیع احادیث، به شرح و تبیین برخی از احادیث پرداخت و تلاش نمود تا مشکلات اخبار را حل کند. بهره گیری از آیات قرآن کریم، علم کلام و تاریخ، لغت و شعر عربی و توضیحات دیگر روات از اصحاب ائمه (ع) در باره متن، از جمله روش های معمول کلینی در شرح احادیث است. اجتهاد وی در فهم متون احادیث، غالبا به منظور شرح کلمات غامض، رفع توهم تعارض و نیز توجیه مخالفت متن با اجماع عالمان امامی صورت پذیرفته است. 📚 دوفصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات فهم حدیث، سال دوم، شماره اول، پاییز و زمستان 1394، صص 133-153 #️⃣ #کلینی #کافی #فقه_الحدیث #نقد_حدیث #فهم_حدیث 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
نگاه حوزه بغداد به روایان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم.pdf
3.02M
📕 نگاه حوزه بغداد به روایان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم 🖊علی رضا بهرامی 🖊سید علیرضا حسینی 🔖 چکیده مقاله: شهرت رویکرد متفاوت دو مدرسه قم و بغداد در تعامل با حدیث و معارف نقلی و معیارهای ایشان در اعتبار سنجی روایات، ترسیم فضایی کاملا متفاوت و متقابل را از این دو مدرسه در پی داشته است. این در حالی است که نگاه حوزه بغداد به قم برخاسته از وامداری و دفاع از راویان و پاسداشت مشایخ و محتوای میراث ایشان است. گرچه مدرسه بغداد نقدهایی به برخی شیوه های میراث پژوهی و آرای رجالی قم دارد، اما توصیفات بلند فهرست نگاران بزرگ شیعه نسبت به مشایخ و مصنفات قم و اعتماد بر طرق نقل میراث از قم، گویای اعتنای خاص بغداد به این مدرسه عظیم است 📚 نگاه حوزه بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم. صص 107-128 #️⃣#مدرسه_حدیثی_قم #مدرسه_بغداد، #راویان_قمی #آرای_رجالي_قم 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
الگويابي_اسناد_كليني_به_كتاب_زرارة.pdf
507.8K
📕 الگویابی اسناد کلینی به کتاب زرارة ابن أعین 🖊سمیرا حاتمی مهر 🖊اعظم فرجامی 🔖 چکیده مقاله: زرارة بن أعين از اصحاب اجماع و از پر روایت ترین راویان کتاب های اماميه است. فهرست نگاران امامي طريق خاصی به کتاب او دارند. افزون بر رجال شناسان، محدثان از جمله ثقه الاسلام کلینی (۳۲۹ق) الگو" یا سند ثابتی برای روایات زرارة بن اعین داشتند. در این پژوهش با رویکردی نو یعنی؛ استخراج و شمارش تمام روایات زراره در الکافی و سپس یافتن اسنادی که دارای بیشترین فراوانی و تكرار هستند، الگوی ثابت کلینی کشف می شود. پس از آن، این الگوی ثابت با طرق رجالی مقایسه می شود. در این فرآیند، راویان اولی که حديث را از زراره گرفتند، یک به یک معرفی و بررسی می شوند. از نتایج به دست آمده آن است که میزان تطابق سند روایات باطری و الگوهای ثابت و کشف شده، درجه اعتبار احادیث را مشخص می نماید. افزون بر آن، با استفاده از الگوهای کشف شده، تصحیف، ارسال و ضعف اسناد برطرف می شود بنابراین اگر اسناد کلینی از غير شيوه و الگوهای مألوف و مشهور به کتاب زراره باشد، معمولا از میزان اعتبار کمتری برخوردار است. در این موارد چنین حدس زده می شود که گویی مؤلف الكافي، از منبع غیر موثقی به روایات زرارة بن اعین دست یافته؛ زیرا راویانی مجهول، فصعیف یا غیر امامی در این استاد، فراوان یافت می شوند. 📚فصلنامه علمی - پژوهشی «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» دانشگاه الزهرا، سال سیزدهم، شماره 2، تابستان 1395 #️⃣#الکافی #رجال_حدیث #الگویابی_سندی #نقد_سندی #زرارة_بن_أعین 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
مشایخ ثقة الاسلام کلینی اثر آیت الله بروجردی.pdf
582.8K
📕 مشایخ ثقة الاسلام کلینی اثر آیت الله بروجردی 🖊نگارش: آیت الله سید محمدحسین طباطبایی بروجردی 🖊ترجمه: عبدالحسین طالعی 🔖 چکیده مقاله: با توجه به سلسله اسناد روایات، فهرست نسبتا مفصلی از مشایخ حدیث ثقه الاسلام کلینی در کتاب مشهور الکافی، به دست می آید که تعداد ایشان سی و هفت نفر شمرده شده است. در نوشته حاضر، به معرفی این مشایخ به ترتیب الفبای کنیه از ابن بابویه تا محمد بن يحيى عطار، ابو جعفر قمی، پرداخته شده است. در ذیل هر شخصیت، تعداد روایات، مشایخ، راویان و در برخی موارد، توضیحات مختصری ارائه شده است. راویان روایات به دو دسته راویان کم حدیث و راویان مکثّر تقسیم شده است. بر اساس تعاریف ارائه شده، راویان کم حدیث راویانی اند که روایت شیخ کلینی از آنان اندک است؛ از جمله : ابن بابویه، ابوبکر حبال، علی بن موسی و حسن بن خفيف. راویان مكثر نیز شامل راویان و مشایخی اند که شیخ کلینی احادیث زیادی از آنان نقل کرده است. از جمله آنها می توان به احمد بن ادریس، حمید بن زیاد، محمد بن يحيی و علی بن محمد کلینی اشاره کرد. 📚سفینه، سال پنجم، شماره 18، بهار 1387، صص 69-109 #️⃣#راویان_کم_حدیث #راویان_مکثر #مشایخ_روایت_کلینی #راویان_کافی #راویان_حدیث 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ مفهوم شناسی 〽️ «له روایات» در فهرست شیخ طوسی ✍🏻 محمد باعزم 🔆 با مطالعه فهرست شیخ طوسی ذیل مداخل مختلف عبارت «له روایات» مشاهده می‌شود. 🔺تلقی نخست که از این عبارت برداشت می‌گردد آن است که منظور شیخ طوسی از این ترکیب برای برخی افراد بدین معناست که این افراد مجموعه روایت‌های پراکنده دارند. 🔻تتبع و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فهرست شیخ طوسی هرگاه از عبارت «له روایات» یاد می‌شود مراد آن است که راوی دارای کتاب «نوادر» است. 🔹ماهیت کتاب نوادر: روایاتی که نمی‌توان آنها را ذیل یک سرفصل خاص گردآوری کرد و به عبارتی روایاتی که هر کدام می‌تواند یک سر فصل باشد، تحت عنوان عامی به نام «نوادر» گردآوری می‌شوند. 🔺«نوادر محمد بن ابی‌ عمیر» و «نوادر احمد بن محمد بن عیسی اشعری» از معروف‌‌‌ترین این نوع از کتاب‌‌ها هستند. ❗️گفتنی است که جناب شبیری زنجانی در مقاله‌ای که در مجله آینه پژوهش تحت عنوان «نوادر احمد بن محمد بن عیسی یا حسین بن سعید» نگاشته‌اند، از تحلیل و دسته‌بندی اسناد، این کتاب را برای حسین بن سعید اهوازی می‌دانند (شبیری زنجانی، سیدمحمد جواد، مجله آینه پژوهش، شماره46، صص23-26) #️⃣ 🆔 @rejal_shobeiri
4_6006030478010746112.pdf
4.55M
📕جستاری در باب منابع داده های تاریخی کتاب 🖋اسماعیل اثباتی 🖋سیّد کاظم طباطبایی 🔖معرفی مقاله: شیخ برای تألیف کتاب الکافی از منابع و مکتوبات پیش از خود استفاده کرده و طریقی به آن کتاب‌ها داشته است، اما مطالب برخی از این منابع هم با واسطه کتاب‌های نسل‌های بعد به دست شیخ کلینی رسیده است. در این نوشتار، به معرفی برخی از منابع تاریخی مورد استفاده شیخ کلینی پرداخته می شود. کلینی از کتاب بن قیس، کتاب‌های بن یزید جعفی، بن تغلب، ابو محمد جعفری، ابو اسحاق احمری نهاوندی، اخبار السید اسحاق بن محمد نخعی، کتاب المبتدأ و المبعث و المغازی و الوفاة و السقیفة و الردة اثر ابان بن عثمان، کتاب‌های جعفر بن محمد کوفی، ابراهیم بن محمد ثقفی، سلمة بن خطاب، نصر بن مزاحم منقری، هشام بن محمد بن سائب کلبی، محمد بن سنان، حسین بن حسن حسینی، اخبار القائم - علیه السلام - علان کلینی و منابع دیگر استفاده کرده است و کتاب‌های تاریخی نسل‌های بعد از شیخ کلینی مانند: الارشاد شیخ ، کمال ‌الدین و تمام النعمة شیخ ، کفایة الاثر خزاز قمی، الغیبة شیخ و الغیبة وامدار شیخ کلینی هستند. 📚علوم حدیث، سال نوزدهم، شماره اول @rejal_shobeiri
کلینی و حوزه حدیثی قم.pdf
419.9K
📕 کلینی و حوزه حدیث قم 🖌سید علیرضا حسینی، 🖌عبدالرضا حمّادی 🔖 چکیده مقاله: برخی پژوهشگران معاصر معتقدند کتاب کافی در بغداد و متأثر از فضای عقل گرای آنجا تدوین شده است. هرچند استفاده از منابع حوزه حدیثی قم در تدوین کافی برای این پژوهشگران قابل انکار نیست، با توجه به فقدان اطلاعات این احتمال را نیز مطرح می کنند که کلینی به قم نیامده و احادیث این حوزه را به صورت وجاده از کتب اساتید قم اخذ کرده است. پژوهش حاضر در پی ارائه قراینی بر حضور کلینی در حوزه حدیثی قم است. بررسی روش قدما در انتقال حدیث و یافتن روش کلینی در تدوین کافی نشان می دهد کتاب کافی براساس رویکرد رایج در حوزه های حدیثی شیعه یعنی سماع، قرائت و اجازه تدوین شده است. رویکرد کلینی در نشر کافی نیز مؤید همین مطلب است. نقل حدیث از کلینی توسط اهالی قم نیز با توجه به دوره های زمانی حیات ایشان قرینه هایی بر حضور کلینی در قم است. 📚 دو فصلنامه علمی - پژوهشی حدیث پژوهی، سال نهم، شماره هفدهم، بهار و تابستان 1396، سس 125-146 #️⃣ #کلینی #حوزه_حدیثی #کافی #قم 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار.pdf
519.9K
📕 گستره علم امام از منظر کلینی و صفّار 🖌عبدالرضا حمادی 🔖 چکیده مقاله: از مباحث مهم امامت، علم و گستره دانش امام است؛ بحثی که در طول تاریخ، همواره مورد توجه دانشمندان شیعه بوده و کتابهای متعددی نیز در این زمینه تألیف شده است. دو کتاب بصائر الدرجات (صفار) و الحجة (از مجموعه الكافی کلینی) از تألیفات مهم عصر غیبت صغرا بوده و بررسی دیدگاه‌های مؤلفان آن، در شناخت فکری حوزه حدیثی قم بسیار مهم و مؤثر است. صفار و کلینی که میراث‌داران حوزه حدیثی قم هستند، با جمع آوری روایات این موضوع، دانش امام را در گستره خلقت و تقديرات معرفی کرده اند. این پژوهش، با نفی اختلاف میان کافی و بصائر الدرجات، بر این نکته تأکید می کند که کلینی نه تنها از گفتمان حوزه حدیثی قم دست برنداشت، بلکه آن را به گونه ای نظام مند و در قالبی جدید ارائه کرد. در این پژوهش - همچنین - تلاش شده چینشی جدید از روایات این بحث (گستره علم امام) بر مبنای متعلق های علم ارائه گردد. این چینش که برگرفته از روایات گستره علم است، معیار واحدی برای مقایسه باب ها و روایات در کتاب فراهم می نماید. 📚 فصلنامه امامت پژوهی، سال اول، شماره 4، صص 57-79 #️⃣#امامت #صفار #کلینی #علم_امام 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✳️ الحسن بن علی الکوفی 📝علی اکبر رضوی 〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفته‌اند که عبارتند از: 🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال 🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء 🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی 📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء 🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند. 📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است. 👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره 🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال‏ النجاشی ص : ۶۲) 🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله‏ (فهرست‏ الطوسی ص : ۱۲۸) 🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش‏] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال‏ ابن‏ داود ص : ۱۱۳) الخلاصهللحلی ص : ۴۴ 🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه. #⃣ @taraef_ir @rejal_shobeiri
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 در قم ، از مذاهب فاسده نظیر و و نداشتیم. فقط از داشتیم. لذا اگر آثاری از واقفیه به قم آمده توسط است و بعدها هم در آثار مکتب بغداد آمده است . 🔹 در کتاب واقفی‌ها زیاد اسم را با عنوان می‌برند سرش روشن نیست . 12/8/89 @rejal_shobeiri
الکافی و گفتمان حدیثی قم.pdf
574.5K
📕 الکافی و گفتمان حدیثی قم 🖌عبدالرضا حمادی 🖌سید محمد کاظم طباطبائی 🔖 چکیده مقاله: کتاب الکافی در دوره های مختلف و قرون متمادی به عنوان برجسته ترین اثر حدیثی شیعه شمرده شده است. این کتاب، حاصل تلاش علمی کلینی و استفاده از مهم ترین حوزه های حدیثی عصر اوست. ری، قم، بغداد و کوفه مهم ترین حوزه های علمی شیعه در دوران کلینی بودند که وی از آثار حدیثی آنها بهره برده است. برخی از مستشرقان کتاب الکافی را متأثر از عقل گرایی معتزله بغداد دانسته و معتقدند کلینی دیدگاه نص گرایی حوزه قم را در کنار عقل گرایی حوزه بغداد کمرنگ ارائه کرده است. پیش فرض این نظریه، تأليف الكافی در حوزه حدیثی بغداد است. این پژوهش نشان می دهد که الكافی در بغداد نگارش نیافته و برخلاف دیدگاه مستشرقان، الكافي نماد علمی حوزه قم به شمار می رود و قم، نص گرای بدون عقل نبوده است؛ بلکه نگاه حوزه حدیثی قم در آن زمان نقل همراه با عقل است. 📚 علوم حدیث، سال هفدهم، شماره چهارم، صص 98-112 #️⃣ #مشایخ_کلینی #حوزه_حدیثی_قم #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی #نص_گرایی_قم #عقل_گرایی_بغداد 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri