تنها ده درصد مردم جهان از ارز دیجیتال سر در می آورند علیرغم هیاهوی فراوان بر سر استفاده از ارزهای دیجیتال میزان استفاده از آن در جهان هنوز پایین است و 90 درصد مردم دنیا اطلاعات چندانی در این زمینه ندارند.
بررسی جدید کاسپراسکای نشان می دهد نه تنها درک عمومی در دنیا در مورد ارزهای دیجیتال اندک است، بلکه اعتماد زیادی هم به این نوع ارزها وجود ندارد.
بر اساس همین بررسی، در مجموع تنها 29 درصد از مردم دنیا تا حدی در مورد ارزهای دیجیتال اطلاعات دارند و صرفا 10 درصد از اشخاص درک کامل و دقیقی از این پدیده نوظهور دارند.
از سوی دیگر نوسان مکرر نرخ برابری ارزهای دیجیتال با ارزهای سنتی و چالش های استفاده از این ارزها و به خصوص امکان سرقت آنها توسط هکرها باعث شده استفاده عمومی از ارزهای دیجیتال نیز کمتر شود. 81 درصد از کاربران اینترنت تا به حال هرگز هیچ ارز دیجیتالی خریداری نکرده اند که این نشان می دهد هنوز تا افزایش اقبال به این ارزها چقدر فاصله وجود دارد.
گفتنی است از میان معدود افرادی که برای خرید ارز دیجیتال تلاش کرده اند 18 درصد این کار را به علت دشواری های فنی متوقف کرده و در نهایت ارز دیجیتال خریداری نکرده اند. 31 درصد از پاسخ دهندگان هم گفته اند ارزهای دیجیتال بسیار بی ثبات هستند و 35 درصد هم ارز دیجیتال را یک پدیده زودگذر توصیف کرده اند..
manoresane
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
گوگل از ما چه اطلاعاتی را ذخیره کرده و پردازش می کند؟
گوگل تمام تاریخچه جستجوی شما را کاملاً به حافظه می سپارد
myactivity.google.com
*گوگل صدای شما را برای جستجوی صوتی ذخیره میکند!
myactivity.google.com/?page=soundsearch&utm_source=my-activity
*گوگل میداند طی روز کجا هستید و در روزهای گذشته با موبایل خود کجاها رفتید:
google.com/maps/timeline
*گوگل می داند از کجا و با چه وسایلی به حساب کاربری خود دسترسی داشته اید:
t.co/AnYgkJsxkM
*اگر با حساب گوگل در سایتهای دیگری ثبتنام کردید گوگل آن را می داند:
t.co/R73TLaX9rA
#من_و_رسانه
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چیزی رو که صدها کلمه درباره کتاب قادر به بیانش نیست، فقط در ۳ تصویر تماشا کنید!
manoresane
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
شگردهای فروشگاه های زنجیره ای برای خالی کردن جیب مشتری
برای چند خرید ساده وارد فروشگاه بزرگی می شویم و در لحظه خروج با دیدن مقدار زیاد خریدمان، غافلگیر می شویم؛ ترفند این فروشگاه ها چیست که باعث خرید بی رویه ما می شوند؟
فروشگاههای زنجیرهای شاید فضایی آرام و راحت برای خرید کردن به نظر بیایند، ولی در پشت پرده آنها انواع روشهای گاهی ناجوانمردانه وجود دارد تا شما را وادار کنند، بیشتر خرید کنید. روشهایی که ریشه در سالها تحقیق روی رفتار خرید مشتریها دارند و به گونهای برنامهریزی شدهاند تا بتوانند بیشترین میزان پول را از جیب شما خارج کنند. تقریبا همه این روشها ریشه در علم روان شناسی دارند و به فروشندهها کمک میکنند تا بدانند چگونه بدون یک کلمه حرف زدن مشتری را وادار به خرید بیشتر و بیشتر کنند. در این مطلب شما را با برخی از این روش ها آشنا میکنیم.
1-کلک صحنه سینمایی
در بسیاری از فروشگاه های زنجیرهای، قسمت میوهها و سبزیجات نزدیک در قرار گرفته و معمولا چینش آنها بسیار زیباست. موضوعی که باعث میشود در ابتدای ورود به فروشگاه، شامه شما با بوی خوب محصولات تازه پر و به علاوه چشمتان مقهور یک طیف رنگی مهندسی شده و شادیآور شود. این نوع چینش و میزانسن در فروشگاه به ایجاد صحنه سینمایی معروف شده است. کاری که طبق آمار، باعث میشود تا ۲۰ درصد فروش بیشتر شود. از طرفی ما معمولا از پر بودن یخچالمان حس بهتری پیدا میکنیم تا این که مثلا دو سیب در جا میوهای پیدا کنیم. این حس به نحوه مصرفمان خیلی ربطی ندارد و حتی اگر خیلی سیب استفاده نکنیم، باز هم دوست داریم یک محفظه پر را ببینیم. به همین دلیل معمولا جایگاه کالاهای مختلف در فروشگاهها بسیار پر است تا کمی حس ما برای پر کردن یخچال را شبیهسازی کند.
2-کلک چرخش برخلاف ساعت
طبقه همکف بیشتر فروشگاهها شما را به سمتی هدایت میکنند که باعث شود برخلاف چرخش ساعت در فروشگاه حرکت کنید. دلیل این حرکت این است که شما بتوانید چرخ را با دست چپ گرفته و به راحتی با دست راست خود محصولات را بردارید. با توجه به این که بیشتر خریداران راست دست هستند مسلما این موضوع باعث میشود مشتریان حس بهتری برای برداشتن محصولات داشته باشند. فروشندگان از یک حقه دیگر هم استفاده میکنند. آنها محصولاتی مثل تخممرغ و شیر را که شما بیشتر احتیاج دارید و معمولا هر روز میخرید، در انتهای فروشگاه میگذارند تا شما مسیر زیادی را برای رسیدن به آنها طی کنید و در این میان خرید بیشتری انجام دهید.
3-کلک درگیر کردن 5 حس
بعد از سالها تحقیق در بحث فروش، فروشندگان متوجه شدهاند هرچه بیشتر حواس پنجگانه مشتریان را درگیر کنند، بیشتر خرید میکنند. آنها شما را دعوت میکنند تا محصول را لمس کنید، بو کنید و اگر امکانش باشد آن را مزه کنید. به علاوه با توجه به موقعیت زمانی، آهنگهای مختلفی برای شما پخش میکنند که حس بهتری از حضور در فروشگاه داشته باشید و بیشتر در آن وقت بگذرانید. روش انتخاب این آهنگها هم بر اساس علم روان شناسی است. مثلا آهنگهایی انتخاب میشوند که ریتم آنها از ریتم قلبتان کندتر است. این باعث میشود شما کندتر حرکت و به تناوب بیشتر خرید کنید.
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
وسایل ارتباط جمعی و از خود بیگانگی در تمدن امروز
آیت الله #شهید_مطهری
🔹یكی از مواهب برای انسان این است كه شرایط برایش فراهم باشد ولی هیچ چیز برای او تحمیلی نباشد. گاهی فكر هم برای انسان تحمیلی است، ذوق هم تحمیلی است، عاطفه هم تحمیلی است و این مصیبت #تمدن جدید است.
🔹شما ببینید امروز این #وسایل_ارتباط_جمعی- و به قول اینها #رسانه_های_عمومی - دارد انسانها را مسخ می كند، یعنی انسانها را آن طور می سازند كه دل خودشان بخواهد نه آن طور كه مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه كه انسانها خودشان برای خودشان انتخاب كرده اند. وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم می خوانند، جلو چشم او می آورند، آنقدر می آورند كه اصلاً روح انسان را مسخ می كنند و انسان نمی تواند غیر از آن فكر كند.
🔹این مسئله ی مسخ انسان كه در تمدن امروز وجود دارد هیچ زمانی مشابهش وجود نداشته. الآن به شكلی است كه هیچ كس در انتخاب هیچ چیزی نمی تواند #آزادی داشته باشد، با اینكه انسان امروز در یك حد بالاتری از #دانش و #معرفت قرار دارد. مثلاً انسان می خواهد یك لباس انتخاب كند، هزار و یك لِم و كلك و فن است كه آن لباسی را كه فلان كارخانه تولید كرده به تن او بپوشانند.
🔹آنقدر #تبلیغات می كنند، آنقدر #تلویزیون نشان می دهد كه وقتی شخص از كنار خیابان رد می شود و یك #مانكن با هزاران طنّازی در یك فروشگاه است، این بدبخت بی جهت به آنجا كشیده می شود. نمی خواهد آن لباس را بخرد ولی روی این جهت اغفال می شود. می رود به خیال خودش دو سه كلمه با او حرف بزند، ده دقیقه حرف می زند. یك وقت به خود می آید می بیند كه چند تكه لباس هم زیر بغلش است و دارد خارج می شود. مجبور است آن را بپوشد. این امر به او تحمیل می شود. تازه اینها تحمیل های خیلی ساده است والاّ همه جور #فكر و ذوق و سلیقه و عاطفه و همه چیز به مردم به زور تحمیل می شود.
🔹این چه كمالی است برای انسان؟ ! همان چیزی است كه خودشان آن را «از خود بیگانگی» نامیده اند. نهایت از خود بیگانگی در تمدن امروز وجود دارد؛ یعنی در عین اینكه انسان به طور كلی از اسارت #طبیعت آزاد شده است ولی همین امر سبب اسارت انسان برای انسان شده به شكل دیگری و به نوعی #بردگی منجر شده است به شكل دیگری.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج15، ص 222-223
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨مثل آمریکا باشیم، مثل کره شمالی نباشیم
🔹هانا آرنت، تعریف زیبایی از ایدئولوژی به معنی منفی این مفهوم دارد. او میگوید "ایدئولوژی واقعیات پیچیده را ساده میکند". لیبرالهای ایرانی، هم در فرآیند فهم مسائل و هم در فرآیند تفهیم آنها، به شدت گرفتار این بیماری ایدئولوژیک بودهاند و همواره تلاش کردهاند مردم در پیچیدگیهای واقعیات دقت نکنند. خاطرم هست در مناظرهای با یکی از شخصیتهای مشهور لیبرال، احساس کردم اساسا برجام را نخوانده اما از خوبیهای آن برای منافع ملی سخن میگوید. سوال کردم، صادقانه اعتراف کرد که برجام را نخوانده است. ذهن آن فرد روی این منطق ساده قفل شده بود که آمریکا خوب است، پس هر توافقی با آمریکا هم خوب است.
🔹این منطق ایدئولوژیک برای فهم و تفهیم، هر از چندگاهی توسط جریان لیبرال در سپهر سیاسی کشور چون بمبی دودزا منفجر میشود تا چشمها را از دیدن پیچیدگیهای واقعیات عالم، کور کرده و کشور را وارد یک مسیر غلط نماید.
🔹تشبیه ایران به کشورهایی نظیر کره شمالی یا بورکینافاسو، یا دستهبندی کشورمان در یک اقلیت معدود بینالمللی در مقابل یک اکثریت مطلق، یک ابزار قدیمی و شناخته شده لیبرالها برای دور کردن اذهان از توجه به پیچیدگیهای مناسبات جهانی است. مثلا گفته میشود کشورهای پیشرفته فلان اقدامات را انجام میدهند و بهمان کاری که ما انجام میدهیم، مختص کشورهای عقبمانده است. یا جمع کثیری از کشورهای دنیا به فلان معاهده پیوستهاند و فقط چند کشور انگشتشمار از جمله ایران و چند کشور ضعیف یا ناشناخته، از الحاق به آن معاهده اجتناب میکنند. سپس نتیجه میگیرند که در شان ایران نیست در این دستهها قرار گیرد و سریعا باید راهش را عوض کند.
🔹این منطق ساده که هدف عمده آن تخدیر تودههای بی اطلاع از پیچیدگیها، برای دست یافتن به یک سری اهداف سیاسی خاص است، اشکالات مبنایی فراوانی دارد. اساسیترین اشکال نیز این است که هر کشور و ملتی، فارغ از اینکه پیشرفته است یا عقب مانده، ابرقدرت است یا مستضعف، میتواند خصلتی منفی یا مثبت داشته باشد. خصلتهای مثبت را باید ارج نهاد و منفیها را تقبیح کرد، فارغ از اینکه آن خصلت متعلق به چه کشور و ملتی است، فارغ از اینکه چند کشور در جهان چگونه هستند. جنایتکار بودن آمریکاییها، بمب اتم داشتن آنها، ابتذال فرهنگی آنها، شکاف طبقاتی آنها، نظام بانکی ربوی آنها، همه مذموم است. اما ارادهشان برای پیشرفته شدن و قدرتمند شدن، حتما ممدوح است و آموختنی. کره شمالی هم صفاتی ممدوح دارد و صفاتی مذموم. استقلالطلبی کره و باج ندادنش به تبهکاران بینالمللی، حتما ممدوح است، اما استبداد سیاسی آن، حتما مذموم.
🔹این است که صرف قرار گرفتن در دستهای از کشورها که فیالمثل آمریکا و انگلیس و فرانسه(صاحبان بمب اتمی) در آن جای دارند، یا پیوستن به جمع اکثریت کشورها(مانند پذیرش برخی کنوانسیونها) نمیتواند و نباید ملاک ما برای انتخاب یک مسیر باشد. حسن و قبح، ذاتی است، نه نسبی.
🔹راه مقابله با این منطق ایدئولوژیک، مبارزه با هدف غایی مروجان این منطق، یعنی همان تخدیر تودههاست. هرچقدر مردم به پیچیدگیهای واقعیات آشنا شوند، این دست سادهسازیهای فاقد عقلانیت برای تحمیل یک سیاست غلط، کارگر نخواهد افتاد. از آگاه کردن مردم و باسوادکردن آنها نباید غفلت کرد.
@syjebraily
👈📍شبکه های اجتماعی و حواس پرتی
✅کسانی که به صورت دایم در شبکه های اجتماعی حضور دارند نسبت به کاربران معمولی اینترنت کمتر از مهارت انجام چند کار به صورت همزمان بهره می برند. مغز معتادان به شبکه های اجتماعی قادر نیست روی اختلالات صورت گرفته و حواس پرتی های ناشی از اطلاعات مختلفی که دریافت می کند، فیلتر بگذارد و همین مساله باعث می شود این افراد نتوانند چند کار را به صورت همزمان انجام دهند. همچنین افرادی که حضورکمرنگ تری در اینترنت دارند، اطلاعات را با دقت و کیفیت بالاتر در حافظه خود ذخیره می کنند.
🔹با ما همراه باشید :👇👇👇
روزهای تعطیل کانال بروز نمی شود
manoresane
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
شگردهای فروشگاه های زنجیره ای برای خالی کردن جیب مشتری برای چند خرید ساده وارد فروشگاه بزرگی می شوی
4-کلک اثر مالکیت
به نظر شما قانع شدن توسط یک فروشنده راحتتر است یا این که خودمان قانع شویم کدام کالا خوب است؟ با استفاده از روش اثر مالکیت، فروشندهها کاری میکنند تا شما حس کنید صاحب کالا هستید. وقتی این تفکر در ذهن شما شکل بگیرد به جای این که ذهنتان به دنبال دلیلی بگردد که چرا باید آن را بخرید، درباره این موضوع میپرسد که چرا نباید بخریم؟ با اینکار شما بار سنگینی از روی دوش فروشنده برمیدارید و خودتان را قانع به خرید میکنید. معمولا این روش با استفاده از المانهای بصری مثل پوسترهای حال خوبکن انجام میشود. مثلا یک زوج در یک فضای زیبا مثل لب ساحل از آب میوه خود لذت میبرند. بعد فروشگاه امکانی فراهم میکند که محصول را تجربه یا آن را مزه کنید. این باعث میشود خود را در حالی تصور کنید که آن محصول متعلق به خود شماست.
5-کلک طبقهبندی خاص
در این روش فروشندهها محصولات خود را به گونهای در قفسهها میچینند که شما رغبت کنید بیشتر بخرید. احتمالا این روش را زیاد تجربه کردهاید. مثلا اگر در یک ردیف حرکت کنید ابتدا سوسیس و کالباس را میبینید، بعد امکان دارد نان باگت را مشاهده کنید و در انتهای راهرو، چشمتان به انواع سسهای رنگارنگ روشن شود. از طرفی اجناس مخصوص کودکان در طبقههای پایین قرار میگیرند تا کودکان را ترغیب کنند دست به دامان شما شوند و پول بیشتری پرداخت کنید.
6-کلک بازیکردن با زاویه نگاه
معمولا سبدهای خرید به گونهای طراحی شدهاند که بیشتر از نیاز یک خانواده معمولی در طول هفته جا میگیرند. از طرفی بیشتر این چرخها به جای عمق، طول بیشتری دارند تا با توجه به زاویه دید شما بزرگ تر جلوه کنند. طبق تحقیقات، تاثیر بزرگ تر بودن سبد خرید و بزرگ تر دیده شدن آن، این است که شما حدود ۴۰ درصد بیشتر خرید میکنید.
7-کلک طعمه انحرافی
آنها چند انتخاب مختلف روبه روی شما میگذارند. مثلا اگر یک دفتر بخرید، هزار تومان پرداخت میکنید. ولی برای دو دفتر هزار و ۵۰۰ تومان هزینه میکنید. اگر پنج دفتر بخرید مثلا چهار هزار تومان پرداخت می کنید و یک مداد هدیه میگیرید. معمولا در این روشها مشتری به سراغ انتخابی میرود که قیمت بالاتری دارد. حتی اگر مثلا مداد به کار او نیاید اما باز هم تصمیم به خریدن آن می گیرد.
سواد رسانه و روانشناسی
https://www.mashreghnews.ir/news/964973
هویت ایرانی به خطر افتاده است/ الگوهای جدید «نادانی و تظاهر به دانایی» در حال ظهورند/ رسانهها و خبرگزاریهای رسمی بیطرف نیستند
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
وبسایت تککرانچ، افشا کرد:
وقوع یکی از بزرگترین عملیاتهای جاسوسی از اپراتورهای تلفن همراه دنیا/ سرقت اطلاعات تماسهای بیش از ۱۰ اپراتور در سراسر جهان/ هدف حداقل ۲۰ شخص در کشورهای مختلف/ سرورهای هکرها کماکان در حال کار و جمعآوری اطلاعات
http://www.citna.ir/news/230348
@seda24
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔷 کتاب «فضای مجازی؛ دامها و دانهها» از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «فضای مجازی؛ دامها و دانهها» نوشته محمد کهوند (عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب) و مهدی سلیمانی آشتیانی از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه چاپ و روانه بازار نشر شد.
این کتاب در مرکز مدیریت مطالعات و پژوهشهای تبلیغی تهیه شده و دربردارنده مطالبی چون آمارهای مربوط به فضای مجازی، حاکمان فضای مجازی و اهداف آنان، طراحی شبکههای ارتباطی اینترنتی، جذب افراد و روشهای آن، نفوذ؛ راهبردها و روشها، روشهای تأثیرگذاری بر مخاطب، راهکارهای رفع آسیبهای فضای مجازی و احکام فضای مجازی است.
علاقه مندان به تهیه این کتاب میتوانند به نشانی قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی، مدیریت هنر و رسانه مراجعه و یا با شمارههای 02537255890 داخلی 454 و 09126512675 تماس بگیرند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh