eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ مهاجرت مردم ایران از تلگرام به واتساپ 💢 براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟» 🔸۴۲.۸ درصد واتساپ 🔸۴۲.۴ درصد تلگرام 🔸 ۳۹.۵ درصد اینستاگرام 🔸۲.۸ درصد سروش 🔸۲.۳ درصد فیسبوک 🔸۱.۹ درصد توئیتر 🔸۰.۸ درصد لاین 🔸۰.۷ درصد بله 🔸۰.۶ درصد آی گپ 🔸 ۰.۵ درصد گپ 🔸 ۰.۲ درصد بیسفون 🔸 ۰.۱ درصد ساینا 🔸 ۳۰.۴ درصد هیچکدام 💢 شایان ذکر است پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند. 📌 گفتنی است درصد استفاده افراد از تلگرام و واتساپ طبق نظرسنجی اسفند ماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۵۵.۹ و ۲۵.۱ درصد بوده است. ispa95 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 توییتر باز هم برخی حساب‌های ایرانی را مسدود کرد 🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر معلق شده و از دسترس خارج شده‌اند. 🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب‌های فارسی زبان همچنان ادامه دارد. https://tn.ai/2058232 📡 @TasnimNews
⭕️برخی شگرد های شبکه های بی بی سی و من و تو 💢بی‌بی‌سی فارسی معمولا از چند شیوه که در میان اهالی رسانه بسیاری شناخته شده است برای ارائه اطلاعات موردنظر خود استفاده می‌کند. اما از میان تمام این شیوه‌ها «دروازه‌بانی خبر»، «برجسته‌سازی» و «مارپیچ سکوت» از همه نمایان‌تر است. 🔺دروازه‌بانی خبر به زبان ساده به این معناست که سردبیران و دبیرسرویس‌هایی که در یک مجموعه رسانه‌ای فعالیت می‌کنند، به اخباری اجازه انتشار می‌دهند که با منافع آن رسانه همسو باشد. به همین دلیل اتفاقاتی که برای یک رسانه ارزش خبر شدن دارد برای یک رسانه دیگر ارزش ندارد زیرا منافع یک رسانه با منافع دیگری یکسان نیست. 💢 به همین دلیل می‌بینیم اجلاسی به مهمی اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در ایران بیشترین ارزش خبری را پیدا می‌کند اما در رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی خبری از آن نیست چون اساسا منافع این رسانه که بی‌شک منافع کشور انگلیس است حکم می‌کند که برگزاری چنین اجلاسی در ایران نشان از سطح بالای امنیت و تاثیرگذاری است و با اخبار قبلی این شبکه درباره وجود ناامنی در ایران متناقض. 💢نظریه‌پردازان نظریه «برجسته‌سازی» هم نظری مشابه با نظریه‌پردازان «دروازه‌بانی» خبر دارند. آن‌ها می‌گویند: «شاید شما نتوانید به مردم بگویید که چگونه فکر کنند اما می‌توانید به آن‌ها بگویید درباره چه فکر کنند!» بنابراین خبری که شما در راس اخبار خود قرار می‌دهید و بیشترین گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و تحلیل‌ها را به آن اختصاص می‌دهید در نظر مردم مهم جلوه می‌کند حتی اگر مهم نباشد و برعکس اگر خبری که مهم است در جایی درز پیدا نکند، اهمیتش را از دست می‌دهد. 💢درباره پوشش اخبار انتخابات سال ۱۳۸۸ بی‌بی‌سی فارسی از چنین شگردی استفاده کرد. در حالی‌که تهران شرایط عادی داشت و مردم مثل روزهای قبل سر کار خود می‌رفتند بی‌بی‌سی اخبار تجمعات را به شکلی پوشش می‌داد که به نظر می‌رسید پایتخت ایران از کار افتاده است! 💢درباره مارپیچ سکوت هم وضع بر همین منوال است. براساس نظریه مارپیچ سکوت، وقتی همه افراد درباره یک موضوع اتفاق‌نظر دارند اگر کسی در این میان اگر کسی نظر مخالف داشته باشد، نمی‌تواند آن را بیان کند. برای مثال وقتی بی‌بی‌سی تمام کارشناسانش را از میان افرادی که با نظرش موافق هستند انتخاب می‌کند دیگر هیچ صدای مخالفی در این رسانه شنیده نمی‌شود. 💢شگردهای دیگری مثل انتخاب واژگان با بار معنایی خاص و استفاده از جلوه‌های بصری برای پوشش یک خبر دیگر آنقدر نخ‌نما شده است که احتیاجی به توضیح دادن آن‌ها نیست و هر بیننده فهیمی متوجه آن‌ها می‌شود. media_arma https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔷همزمان با انتشار اخبار توقیف کشتی انگلیسی‌: توییتر بازهم برخی حساب‌های ایرانی را بست! 🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر از دسترس خارج شده‌اند. 🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب های فارسی زبان همزمان با انتشار اخبار مرتبط با توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز همچنان ادامه دارد. پیش از این نیز سیاست یک بام و دو هوای توئیتر علیه حساب های فارسی زبان در مقاطع مختلف مشاهده شده است و و دو رویکرد این شبکه اجتماعی در بزنگاه های رسانه ای است. شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و ... بارها با اعمال دوگانه سیاست هایشان نشان داده اند عملا مدعیان دروغین آزادی رسانه ای هستند. برای این رسانه ها همه در برابر قانون برابرند، اما برخی برابرتر. محدودسازی رسانه ای از سوی مدعیان آزادی رسانه، طنزی مضحک است و در تناقض با شعارهای این مجموعه ها و در تضاد با جریان و دسترسی آزاد به اطلاعات. MLiteracy
✅جهان رسانه ای شده الزاما جهان واقعی نیست. 🔷 نظریه وانمایی (Simulation theory) این مفهوم، عمدتا مورد استفاده پست مدرنیست ها به خصوص فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را می‌کند. رسانه‌ها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان می‌دهند، لذا نشانه‌ها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله می‌شوند و عمل می‌کنند و دیگر ارتباط به واقعیت ندارند. در بحث وانمایی که ژان بودریار مطرح می‌کند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا می‌کنیم و می‌کوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش می‌شود. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔻سندروم‌ اردک ✅هرگز زندگی واقعی خود را با زندگی مجازی دیگران مقایسه نکنید. 🌀این اصطلاح توسطِ پژوهشگرانِ دانشگاهِ استنفورد، بعد از بررسی پست‌هایِ مجازیِ چند دانشجو که خودکشی کرده بودند، ابداع شد. 🌀اگر به شنا کردنِ اردک در آب توجه کنیم، ما تنها قسمتی از بدنِ او را می بینیم که به آرامی بر روی آب در حال حرکت است؛ در حالی که متوجه تقلایِ این اردک که با تلاش پاهای خود را تکان می دهد تا حرکت کند، نمی شویم. 🌀دانشجویانی هم که خودکشی کرده بودند، تصاویری شاد یا نقل قول‌هایی امیدبخش از خود منتشر کرده بودند که به ظاهر نشان می‌داد آنان بسیار شاد و خوشبخت هستند؛ در صورتی که خارج از شبکه‌های مجازی و در دنیای واقعی، با مشکلاتِ روحیِ زیادی دست و پنجه نرم می کردند. 🌀در واقع مبتلایان به " " کسانی هستند که تلاش می‌کنند همواره تصویری شاد و خوشبخت از خود در نشان دهند؛ در صورتی که در دنیای واقعی با مشکلات زیادی مواجه هستند. 🌀به دلیل غیر رسمی بودنِ این بیماری، روش تشخیص رسمی برای سندروم اردک وجود ندارد. نشانه‌های این بیماری نیز خیلی واضح نیستند. همانطور که قبل از این هم گفته شد فرد مبتلا به سندروم اردک سعی می کند خود را کاملا شاد نشان دهد، بیرون فرد کاملا آرام و شاد است، اما درون فرد آرامشی ندارد. 🌀نمونه‌های این افراد جوانانی هستند که دائماً از لحظات شاد خود تصاویری در دنیای مجازی به اشتراک می گذارند، در حالی‌که شاید در واقعیّت آن‌طور که به نظر می‌رسد، شاد نباشند. 🌀با توجه به این سندرم هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. پژوهشگر سواد رسانه https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✅ شباهت سواد رسانه و تغذیه 🔷 سخنرانی دکتر محمد سرشار در نشست علمی سواد رسانه و مصرف تلویزیونی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تماشای ویدیو در کانال #آپارات #اشراق: https://www.aparat.com/v/17POA #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
✅کوچ آهسته از تلگرام به واتساپ رُکود در در آمار نیست! ➖ براساس نتایج ملی مرکز ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه جاری به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، ۷۰ درصد مردم ایران حداقل از یکی از مجازی استفاده می کنند. ➖ در این نظرسنجی از پاسخ گویان پرسیده شده «شما اکنون از کدام شبکه اجتماعی استفاده می کنید؟» که 42.8 درصد پاسخ داده اند واتساپ، 42.4 درصد تلگرام و 39.5 درصد نیز اینستاگرام را اعلام کرده اند. پس از این سه شبکه اجتماعی، با 2.8 درصد، با 2.3 درصد، با 1.9 درصد، با هشت دهم درصد، با هفت دهم درصد، با شش دهم درصد، با نیم درصد، بیسفون با دو دهم درصد و ساینا با یک دهم درصد قرار دارد. 30.4 درصد نیز اعلام کرده اند که از هیچ شبکه اجتماعی مجازی استفاده نمی کنند. البته پاسخ گو می توانسته چند گزینه را برای پاسخ انتخاب کند. ➖ مقایسه نظرسنجی تیرماه جاری با نظرسنجی اسفندماه این مجموعه نشان دهنده کاهش استفاده از و افزایش استفاده از و است. بر اساس نظرسنجی اسفند ماه 97 ایسپا با جامعه آماری شهروندان کل کشور، استفاده از تلگرام 55.9 درصد بوده که در تیرماه جاری با 13.5 درصد کاهش به 42.4 درصد رسیده است. همچنین واتساپ با 17.7 درصد افزایش از 25.1 به 42.8 درصد و استفاده از اینستاگرام هم با 13.6 درصد افزایش از 25.9 درصد به 39.5 درصد رسیده است. منبع: خراسان @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
نوجوانان معتاد به اینترنت، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند https://www.isna.ir/news/98042914911 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
ترامپ: احتمال خیانت گوگل به آمریکا را بررسی می‌کنیم https://dgto.ir/1d83 @seda24
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اینکه رئیس جمهور پرداخت بودجه صدا و سیما را مشروط به تائید نمایندگان خود در هیئت نظارت می‌کند، یکی از شواهد روشنی است که رهبری صرفا رئیس صدا و سیما را تعیین می‌کند و مدیریت آن با دیگران است. بر اساس قانون اساسی، صدا و سیما زیر نظر سه قوه فعالیت می‌کند، خط مشی آن را نیز قانون مجلس تعیین می‌کند. @syjebraily
🔻اما و اگرهای چالش عکس پیری 🌀هر روز یک چالش، یک روز ده سال قبل، یک روز چالش پیری و فردا و فرداهای دیگر هم چالش هایی که شمایل دارند اما لایه های پنهانی از مالی تا امنیتی نیز در دل خود جای داده اند جذابیت این چالش ها مخاطب را از تفکر به اینکه این چالش چه حسنی برای پدیدآوردندگانش دارد و چرا اکثر چالش ها مربوط به چهره و هر آنچیزی است که مستلزم ارائه اطلاعات بیشتر از مخاطبان است تا چالشی که مثلا مربوط به تغییر رویه های نادرست رفتاری یا ...باز می دارد. 🌀به هر حال به نظر می رسد بهتر است قبل از تن دادن به چالش های طراحی شده که وجوه متعددی دارند، کمی تامل کرده و فریب این جذابیت را نخوریم. 🌀این جمله که "عکس من به چه درد میخورد یا اطلاعات من به درد کسی نمی خورد" ساده انگارانه ترین نوع مواجهه با موضوعات است. 🌀شاید لازم به یادآوری باشد یا همان کلان داده ها، امروزه از مولفه های قدرت کشورها محسوب می شوند. همین اطلاعاتی که می گوییم به درد کسی نمیخورد، عامل مهمی برای بقا و ماندگاری غول های تکنولوژی هستند. 🌀پس لطفا خودتان و اطلاعاتتان را کم اهمیت ندانید. در دست داشتن اطلاعات مردم یک جامعه، آنها را قابل برنامه ریزی، مدیریت و پیش بینی می کند. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi