eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
♦واکنش مردم ایران به انتشار اخبار زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی 💢براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد: «واکنش شما در خصوص انتشار اخباری از زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی چیست؟» ۴۶ درصد پاسخگویان اظهار کرده اند صرفا این دست اخبار را می خوانند، ۱۱.۸ درصد می خوانند و فقط لایک می زنند، ۶.۳ درصد می خوانند و به صورت فوروارد، هشتگ، استوری نشر می دهند و ۳۵.۸ درصد اعلام کرده اند اصلا به این دست اخبار توجهی نمی کنند. ispa95 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦️ مهاجرت مردم ایران از تلگرام به واتساپ 💢 براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟» 🔸۴۲.۸ درصد واتساپ 🔸۴۲.۴ درصد تلگرام 🔸 ۳۹.۵ درصد اینستاگرام 🔸۲.۸ درصد سروش 🔸۲.۳ درصد فیسبوک 🔸۱.۹ درصد توئیتر 🔸۰.۸ درصد لاین 🔸۰.۷ درصد بله 🔸۰.۶ درصد آی گپ 🔸 ۰.۵ درصد گپ 🔸 ۰.۲ درصد بیسفون 🔸 ۰.۱ درصد ساینا 🔸 ۳۰.۴ درصد هیچکدام 💢 شایان ذکر است پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند. 📌 گفتنی است درصد استفاده افراد از تلگرام و واتساپ طبق نظرسنجی اسفند ماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۵۵.۹ و ۲۵.۱ درصد بوده است. ispa95 https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 توییتر باز هم برخی حساب‌های ایرانی را مسدود کرد 🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر معلق شده و از دسترس خارج شده‌اند. 🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب‌های فارسی زبان همچنان ادامه دارد. https://tn.ai/2058232 📡 @TasnimNews
⭕️برخی شگرد های شبکه های بی بی سی و من و تو 💢بی‌بی‌سی فارسی معمولا از چند شیوه که در میان اهالی رسانه بسیاری شناخته شده است برای ارائه اطلاعات موردنظر خود استفاده می‌کند. اما از میان تمام این شیوه‌ها «دروازه‌بانی خبر»، «برجسته‌سازی» و «مارپیچ سکوت» از همه نمایان‌تر است. 🔺دروازه‌بانی خبر به زبان ساده به این معناست که سردبیران و دبیرسرویس‌هایی که در یک مجموعه رسانه‌ای فعالیت می‌کنند، به اخباری اجازه انتشار می‌دهند که با منافع آن رسانه همسو باشد. به همین دلیل اتفاقاتی که برای یک رسانه ارزش خبر شدن دارد برای یک رسانه دیگر ارزش ندارد زیرا منافع یک رسانه با منافع دیگری یکسان نیست. 💢 به همین دلیل می‌بینیم اجلاسی به مهمی اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در ایران بیشترین ارزش خبری را پیدا می‌کند اما در رسانه‌ای مثل بی‌بی‌سی خبری از آن نیست چون اساسا منافع این رسانه که بی‌شک منافع کشور انگلیس است حکم می‌کند که برگزاری چنین اجلاسی در ایران نشان از سطح بالای امنیت و تاثیرگذاری است و با اخبار قبلی این شبکه درباره وجود ناامنی در ایران متناقض. 💢نظریه‌پردازان نظریه «برجسته‌سازی» هم نظری مشابه با نظریه‌پردازان «دروازه‌بانی» خبر دارند. آن‌ها می‌گویند: «شاید شما نتوانید به مردم بگویید که چگونه فکر کنند اما می‌توانید به آن‌ها بگویید درباره چه فکر کنند!» بنابراین خبری که شما در راس اخبار خود قرار می‌دهید و بیشترین گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و تحلیل‌ها را به آن اختصاص می‌دهید در نظر مردم مهم جلوه می‌کند حتی اگر مهم نباشد و برعکس اگر خبری که مهم است در جایی درز پیدا نکند، اهمیتش را از دست می‌دهد. 💢درباره پوشش اخبار انتخابات سال ۱۳۸۸ بی‌بی‌سی فارسی از چنین شگردی استفاده کرد. در حالی‌که تهران شرایط عادی داشت و مردم مثل روزهای قبل سر کار خود می‌رفتند بی‌بی‌سی اخبار تجمعات را به شکلی پوشش می‌داد که به نظر می‌رسید پایتخت ایران از کار افتاده است! 💢درباره مارپیچ سکوت هم وضع بر همین منوال است. براساس نظریه مارپیچ سکوت، وقتی همه افراد درباره یک موضوع اتفاق‌نظر دارند اگر کسی در این میان اگر کسی نظر مخالف داشته باشد، نمی‌تواند آن را بیان کند. برای مثال وقتی بی‌بی‌سی تمام کارشناسانش را از میان افرادی که با نظرش موافق هستند انتخاب می‌کند دیگر هیچ صدای مخالفی در این رسانه شنیده نمی‌شود. 💢شگردهای دیگری مثل انتخاب واژگان با بار معنایی خاص و استفاده از جلوه‌های بصری برای پوشش یک خبر دیگر آنقدر نخ‌نما شده است که احتیاجی به توضیح دادن آن‌ها نیست و هر بیننده فهیمی متوجه آن‌ها می‌شود. media_arma https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔷همزمان با انتشار اخبار توقیف کشتی انگلیسی‌: توییتر بازهم برخی حساب‌های ایرانی را بست! 🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر از دسترس خارج شده‌اند. 🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب های فارسی زبان همزمان با انتشار اخبار مرتبط با توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز همچنان ادامه دارد. پیش از این نیز سیاست یک بام و دو هوای توئیتر علیه حساب های فارسی زبان در مقاطع مختلف مشاهده شده است و و دو رویکرد این شبکه اجتماعی در بزنگاه های رسانه ای است. شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و ... بارها با اعمال دوگانه سیاست هایشان نشان داده اند عملا مدعیان دروغین آزادی رسانه ای هستند. برای این رسانه ها همه در برابر قانون برابرند، اما برخی برابرتر. محدودسازی رسانه ای از سوی مدعیان آزادی رسانه، طنزی مضحک است و در تناقض با شعارهای این مجموعه ها و در تضاد با جریان و دسترسی آزاد به اطلاعات. MLiteracy
✅جهان رسانه ای شده الزاما جهان واقعی نیست. 🔷 نظریه وانمایی (Simulation theory) این مفهوم، عمدتا مورد استفاده پست مدرنیست ها به خصوص فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را می‌کند. رسانه‌ها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان می‌دهند، لذا نشانه‌ها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله می‌شوند و عمل می‌کنند و دیگر ارتباط به واقعیت ندارند. در بحث وانمایی که ژان بودریار مطرح می‌کند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا می‌کنیم و می‌کوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش می‌شود. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔻سندروم‌ اردک ✅هرگز زندگی واقعی خود را با زندگی مجازی دیگران مقایسه نکنید. 🌀این اصطلاح توسطِ پژوهشگرانِ دانشگاهِ استنفورد، بعد از بررسی پست‌هایِ مجازیِ چند دانشجو که خودکشی کرده بودند، ابداع شد. 🌀اگر به شنا کردنِ اردک در آب توجه کنیم، ما تنها قسمتی از بدنِ او را می بینیم که به آرامی بر روی آب در حال حرکت است؛ در حالی که متوجه تقلایِ این اردک که با تلاش پاهای خود را تکان می دهد تا حرکت کند، نمی شویم. 🌀دانشجویانی هم که خودکشی کرده بودند، تصاویری شاد یا نقل قول‌هایی امیدبخش از خود منتشر کرده بودند که به ظاهر نشان می‌داد آنان بسیار شاد و خوشبخت هستند؛ در صورتی که خارج از شبکه‌های مجازی و در دنیای واقعی، با مشکلاتِ روحیِ زیادی دست و پنجه نرم می کردند. 🌀در واقع مبتلایان به " " کسانی هستند که تلاش می‌کنند همواره تصویری شاد و خوشبخت از خود در نشان دهند؛ در صورتی که در دنیای واقعی با مشکلات زیادی مواجه هستند. 🌀به دلیل غیر رسمی بودنِ این بیماری، روش تشخیص رسمی برای سندروم اردک وجود ندارد. نشانه‌های این بیماری نیز خیلی واضح نیستند. همانطور که قبل از این هم گفته شد فرد مبتلا به سندروم اردک سعی می کند خود را کاملا شاد نشان دهد، بیرون فرد کاملا آرام و شاد است، اما درون فرد آرامشی ندارد. 🌀نمونه‌های این افراد جوانانی هستند که دائماً از لحظات شاد خود تصاویری در دنیای مجازی به اشتراک می گذارند، در حالی‌که شاید در واقعیّت آن‌طور که به نظر می‌رسد، شاد نباشند. 🌀با توجه به این سندرم هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. پژوهشگر سواد رسانه https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✅ شباهت سواد رسانه و تغذیه 🔷 سخنرانی دکتر محمد سرشار در نشست علمی سواد رسانه و مصرف تلویزیونی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تماشای ویدیو در کانال #آپارات #اشراق: https://www.aparat.com/v/17POA #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
✅کوچ آهسته از تلگرام به واتساپ رُکود در در آمار نیست! ➖ براساس نتایج ملی مرکز ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه جاری به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، ۷۰ درصد مردم ایران حداقل از یکی از مجازی استفاده می کنند. ➖ در این نظرسنجی از پاسخ گویان پرسیده شده «شما اکنون از کدام شبکه اجتماعی استفاده می کنید؟» که 42.8 درصد پاسخ داده اند واتساپ، 42.4 درصد تلگرام و 39.5 درصد نیز اینستاگرام را اعلام کرده اند. پس از این سه شبکه اجتماعی، با 2.8 درصد، با 2.3 درصد، با 1.9 درصد، با هشت دهم درصد، با هفت دهم درصد، با شش دهم درصد، با نیم درصد، بیسفون با دو دهم درصد و ساینا با یک دهم درصد قرار دارد. 30.4 درصد نیز اعلام کرده اند که از هیچ شبکه اجتماعی مجازی استفاده نمی کنند. البته پاسخ گو می توانسته چند گزینه را برای پاسخ انتخاب کند. ➖ مقایسه نظرسنجی تیرماه جاری با نظرسنجی اسفندماه این مجموعه نشان دهنده کاهش استفاده از و افزایش استفاده از و است. بر اساس نظرسنجی اسفند ماه 97 ایسپا با جامعه آماری شهروندان کل کشور، استفاده از تلگرام 55.9 درصد بوده که در تیرماه جاری با 13.5 درصد کاهش به 42.4 درصد رسیده است. همچنین واتساپ با 17.7 درصد افزایش از 25.1 به 42.8 درصد و استفاده از اینستاگرام هم با 13.6 درصد افزایش از 25.9 درصد به 39.5 درصد رسیده است. منبع: خراسان @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
نوجوانان معتاد به اینترنت، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند https://www.isna.ir/news/98042914911 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
ترامپ: احتمال خیانت گوگل به آمریکا را بررسی می‌کنیم https://dgto.ir/1d83 @seda24
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اینکه رئیس جمهور پرداخت بودجه صدا و سیما را مشروط به تائید نمایندگان خود در هیئت نظارت می‌کند، یکی از شواهد روشنی است که رهبری صرفا رئیس صدا و سیما را تعیین می‌کند و مدیریت آن با دیگران است. بر اساس قانون اساسی، صدا و سیما زیر نظر سه قوه فعالیت می‌کند، خط مشی آن را نیز قانون مجلس تعیین می‌کند. @syjebraily
🔻اما و اگرهای چالش عکس پیری 🌀هر روز یک چالش، یک روز ده سال قبل، یک روز چالش پیری و فردا و فرداهای دیگر هم چالش هایی که شمایل دارند اما لایه های پنهانی از مالی تا امنیتی نیز در دل خود جای داده اند جذابیت این چالش ها مخاطب را از تفکر به اینکه این چالش چه حسنی برای پدیدآوردندگانش دارد و چرا اکثر چالش ها مربوط به چهره و هر آنچیزی است که مستلزم ارائه اطلاعات بیشتر از مخاطبان است تا چالشی که مثلا مربوط به تغییر رویه های نادرست رفتاری یا ...باز می دارد. 🌀به هر حال به نظر می رسد بهتر است قبل از تن دادن به چالش های طراحی شده که وجوه متعددی دارند، کمی تامل کرده و فریب این جذابیت را نخوریم. 🌀این جمله که "عکس من به چه درد میخورد یا اطلاعات من به درد کسی نمی خورد" ساده انگارانه ترین نوع مواجهه با موضوعات است. 🌀شاید لازم به یادآوری باشد یا همان کلان داده ها، امروزه از مولفه های قدرت کشورها محسوب می شوند. همین اطلاعاتی که می گوییم به درد کسی نمیخورد، عامل مهمی برای بقا و ماندگاری غول های تکنولوژی هستند. 🌀پس لطفا خودتان و اطلاعاتتان را کم اهمیت ندانید. در دست داشتن اطلاعات مردم یک جامعه، آنها را قابل برنامه ریزی، مدیریت و پیش بینی می کند. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💢چگونه عکس‌های شخصی‌مان را از سرورهای FaceApp پاک کنیم؟ 🔻نرم افزار FaceApp یکی از هزاران هزار کاربردی است که به وسیله هوش مصنوعی تا به امروز در زندگی ما وارد شده‌اند. این نرم‌افزار فرآیند عملکردی ساده‌ای دارد؛ ابتدا عکس را از شما گرفته و سپس با ارسال آن به سرورهایی که به نرم‌افزار متصل هستند عملیات پردازش را روی آن انجام می‌دهد. 🔻همانطور که در عملکرد این نرم‌افزار مشاهده می‌شود یک علامت سوال بزرگ همواره همراه این نرم‌افزار است و آن بحث امنیت و حفظ حریم شخصی افراد است. در واقع FaceApp حالا پایگاه داده گسترده‌ای از عکس‌های شخصی و شاید خانوادگی همه افرادی که به آن دسترسی داده‌اند را در اختیار دارد و این مورد می‌تواند باعث نگرانی‌های گسترده کاربران و نهادهای امنیتی در مورد حجم گسترده اطلاعات آن باشد. 🔻اگر پس از استفاده از FaceApp نوعی حالت پشیمانی از ارسال عکس‌ها سراغ شما آمده ظاهراً راهی وجود دارد که می‌توان از این نرم‌افزار خواست تا عکس‌هایی که تا پیش از این برای سرورهای آن ارسال شده را پاک کنیم. • برای این منظور کافیست مسیر زیر را دنبال کنید: 1⃣• نرم‌افزار را باز کرده و وارد منوی Settings شوید. 2⃣• در این قسمت به بخش Support و سپس بخش Report a bug مراجعه کنید. 3⃣• حالا وقتی است که می‌توانید به هدف خود رسیده و درخواست‌تان را ارسال کنید. در این حالت پیامی با موضوع "Privacy" نوشته و از مسئولین FaceApp می‌خواهید عکس‌هایی که شما قبلاً برای FaceApp ارسال نموده‌اید را از سرورها حذف کنند. یک نمونه پیام درخواستی می‌تواند بسیار ساده و حتی به شکل زیر باشد: ``````Hello Please delete the photos I've already uploaded to FaceApp servers for processing. Thank ``````s گونچاروف به این موضوع نیز اشاره کرده است که ممکن است حذف عکس‌ها مدتی به طول بینجامد و دلیل آن را نیز حجم گسترده درخواست‌ها و تکمیل ظرفیت کاری تیم FaceApp اعلام نموده است. او همچنین به این مورد نیز اشاره کرده است که تیم پشتیبانی و توسعه این نرم‌افزار در تلاش است تا با کار سخت و شبانه‌روزی، عملکرد نرم‌افزار را بهبود داده و برای رسیدن به خروجی‌های دقیق‌تر، شرایطی بهتر را ایجاد نماید. ما نیز به شما دوستان پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اید حتماً درخواست حذف تصاویر به FaceApp را ارسال کنید تا حتی اگر راهی برای حذف آنها وجود داشته باشد نیز در مورد آن اقدام شود. منبع http://bit.ly/2LxQOmR asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 واکنش احسان سلطانی، از کارشناسان شبکه بی‌بی‌سی فارسی به توییت #ضدایرانی مجری و خبرنگار بی‌بی‌سی: 🔸ادعای #بی‌طرفی و حرفه‌ای دارند ولی کاملا یک طرفه نظر خود را به مخاطب تحمیل میکنند. 🔸کارمند BBC فارسی که حقوق بگیر دولت انگلیس است باید هم از توقیف نفتکش کشور کارفرمایش عصبانی باشد و اینطور موذیانه مخاطب را فریب دهد. @medialogy1
💥اگر این نشانه‌ها را دارید فکری برای ترک اعتیاد دیجیتالتان کنید... 🎯چک کردن مداوم مطالب در شبکه‌های اجتماعی و به‌روزرسانی آن‌ها یا چک کردن پروفایل سایر افراد برای در روز از مصادیق اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی است. برخی نشانه‌های اعتیاد دیجیتال به این شرح است: ۱: اگر پس از بیدار شدن اول گوشی تان را چک می کنید ۲:اگر وقتی گوشی همراه تان نیست احساس تنهایی می کنید ۳: اگر موقع کار کردن با گوشی متوجه گذر زمان نمی شوید ۴: اگر گوشی تلفن تان اولویت اول را دارد ۵: اگر احوال‌پرسی از طریق شبکه‌های اجتماعی را به احوال‌پرسی حضوری ترجیح می‌دهید ۶: اگر زمان استفاده از تلفن همراه به تدریج افزایش می یابد ۷: اگر از هر فرصتی برای چک کردن تلفن تان استفاده می کنید ۸: اگر موقع غذا خوردن تلفن تان همراهتان است ۹: اگر علاقه دارید خیلی سریع به پیام ها پاسخ دهید ۱۰: اگر موقع خوابیدن گوشی را با خود به رختخواب می برید ♨️ارتقای سواد رسانه‌ای باید از خانواده آغاز شود. هدف کانال «سواد رسانه‌ای و خانواده» افزایش این مهارت است.
💥💥💥 رصد اخبار و پایش محتوا ✔از دیرباز اطلاعات از اخبار و محتوای منتشر شده اهمیت بسیاری داشت که در سال های شکوفایی مطبوعات ساخت بریده جراید یا بولتن خبری بسیار اهمیت پیدا کرد به طوری که افرادی وظیفه داشتند اخبار جراید را مطالعه و به تولید بولتن بریده جراید بپردازند ؛ با آزادی بیشتر مطبوعات و رسانه های نو ظهور این امر بسیار حیاتی قلمداد شد که به شکل حرفه ای تر با عنوان رصد اخبار و پایش محتوا “media monitoring service” ادامه پیدا کرد. ✔ امروزه یکی از اصلی ترین نیاز های سازمان ها ، ارگان ها و کسب و کار های توسعه یافته اطلاعات است که با در دست گرفتن نبض رسانه ها و رصد اخبار و ساخت بولتن خبری ، اخبار و محتوا را بصورت تفکیک شده ، در لحظه و مستند در دسترس داشته باشند ، اما با افزایش منابع خبری و رسانه ها پایش اخبار به صورت محسوسی برای اطیاف مختلف پیچیده و زمان بر شده است ، حال آن که نیروی انسانی و منابع کافی برای این مهم در اختیار ندارند! ✔ سامانه های رصد اخبار و پایش محتوا به صورت هوشمند جایگزین نیرون های انسانی شده و با کاهش چشمگیر منابع مورد نیاز مالی و انسانی اطلاعات مورد نیاز سازمان ها ، ارگان ها و کسب و کار ها را با تمامی ویژگی های منحصر بفرد خود تمام وقت در اختیار مدیران و روابط عمومی ها خواهد گذاشت، این سامانه بصورت هوشمند رسانه های آنلاین مانند : پایگاه های خبری و خبرگذاری ها ، شبکه های اجتماعی مانند : توییتر ، تلگرام و اینستاگرام ، مطبوعات و صدا و سیما را رصد و پالایش کرده و نتایج آنالیز شده را تحت اختیار استفاده کنندگان خواهد گذاشت. سیده سارامیرقاسمی ای Mliteracy https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔶با دیدن تیتر زیر 👇 در سایتArt Technica زیاد تعجب نکردم, شما چطور؟! 🚀 " American kids would much rather be YouTubers than astronauts"🤔 (کودکان آمریکایی بیشتر تمایل دارند که بلاگر یا یوتیوبر باشند تا فضانورد) ‼️🛰شاید، شاید ، پنجاه سال قبل، وقتی با اعزام اولین گروه فضانوردان به فضا، دانشمندان در حال تسخیر بخشی از رویاهای کودکان، برای آینده ی شغلی بودن و در حال برنامه ریزی طولانی مدت برای ترافیک انتخاب شغل فضانوردی؛ به ذهنشان هم خطور نمیکرد که به زودی همین کودکان، به جای فضانوردی بیشتر تمایل به یک بلاگر یا یوتیوبر شدن داشته باشند! 😉 ⁉️ما چه برنامه ای برای آنها چیده ایم ؟! مثل یک دومینوی زیبا شبیه به یک فضانورد در حال چیدن رویاهایمان برای کودکان هستیم ، غافل از آنکه با یک حرکت کوچک همه ی این رویاها فروخواهد ریخت، و این سرعت و چرخش الکترونی ها است که همه را به تسخیر خود درخواهد آورد! نیکی حاتمی معلم سواد رسانه ای کارگروه Mliteracy https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
حملات 🖋 در اصطلاح به معنای شبیه‌سازی قسمتهایی از یک سایت اینترنتی آشنا و یا معروف است که به وسیله آن بتوان کاربر را گمراه کرده و اطلاعات شخصی وی را بدست آورد. 🖋 هدف حملات فیشینگ دسترسی به اطلاعات شخصی شما در دنیای مجازی است که شامل پسورد‌های شما درشبکه‌های اجتماعی مختلف و مشخصات حساب‌های بانکی شما است. این اطلاعات جز اطلاعات شخصی و محرمانه شما است، که دوست ندارید کسی به غیر از خود شما به آنها دسترسی داشته باشند. 🖋 قطعا برای بسیاری از شما پیش آمده است که به صورت غیرمنتظره با ایمیلی روبه‌رو شدید که در محتوای ایمیل این بوده است که برای افزایش امنیت حساب‌ کاربری خود بر روی این لینک کلیک کنید و پیام‌ها و ایمیل‌های مشابه. این پیام‌ها و ایمیل‌های نامعتبر ابزار هکرها برای هک کردن حساب‌های شما و نفوذ به سیستم شما هستند. 🖋 فیشینگ تنها از طریق ایمیل صورت نمی‌گیرد، بلکه از طریق اس‌ام‌اس و یا پیام‌های مشکوک در پیام‌رسان‌های مختلف هم هکرها می‌توانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. معمولا در این نوع ایمیل‌ها و یا پیام‌ها از شما اطلاعات شخصی غیرمعمولی می‌خواهند پس حواستون رو جمع کنید. عضو انجمن سواد رسانه ای ایران MLiteracy https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️اهمیت افکار عمومی ✍️بخش اول 💢 تاریخچه افکار عمومی 💢مفهوم افکارعمومی همزمان با ایجاد دولتها و برقراری ارتباطات سیاسی و فرهنگی بین ملل مختلف شکل و حالت سازمان یافته‌تری به خود گرفت. شاید از آنچه که هرودوت از زبان یک ایرانی به نام «اوتانس»با عنوان«فضیلت سیاسی عقیده عامه»در قرن پنجم قبل از میلاد یاد می‌کند بتوان به عنوان قدیمی‌ترین مطلب که در تاریخ مکتوب بشر درباره افکارعمومی نقل شده، نام برد.4 قدمت توجه جدی به مفهوم افکارعمومی به زمان افلاطون و ارسطو برمی‌گردد.مدتها بعد بعضی نویسندگان در نوشته‌های خود به این پدیده اشاره کردند برای مثال «جان سالزبوری» در سال 1159م افکارعمومی را پشتوانه پارلمان و حکومت دانست.5 🔺پیداش صنعت چاپ، نشریات، مطبوعات و رسانه‌های جمعی، افزایش تعداد خوانندگان و بینندگان را به دنبال داشت و از این زمان تلاش برای تسلط بر افکارعمومی سرعت گرفت.پدیده افکارعمومی در طی قرن 18 میلادی به اشکال مختلف مورد توجه و اشاره بسیاری از نویسندگان و صاحب نظران قرار گرفت. پس از قرن 18 متفکران مختلف از افکارعمومی به عنوان پدیده‌ای که دارای ویژگیهای خارق العاده و مرموز است یاد می‌کنند. 🔺با شکل گیری جنگ روانی در فاصله جنگ جهانی اول و دوم به شیوه‌ای متفاوت با گذشته بسیاری از کشورهای درگیر در جنگ نسبت به افکارعمومی داخلی و خارجی توجه خاصی پیدا کردند، چون به اهمیت آن به عنوان یکی از عوامل مهم یاری کننده برای پیروزی بر دشمن پی برده بودند.6با شدت گرفتن جنگ سرد بین آمریکا و شوری سابق و پیدایش کشورهای در حال توسعه و افزایش نقش آنان، پدیده افکارعمومی نیرو و قدرتی فزاینده پیدا کرد و افکارعمومی به عنوان پشتوانه‌ای مهم در تصمیمات سرنوشت‌ساز در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که دولتها دفاع از افکارعمومی و احترام به آن را شعار خود قرار دادند. 💢در این بین قطعا پیداش و گسترش حیرت‌‌آور وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های همگانی، موجب تحول و اقتدار روز افزون افکارعمومی گردیده است تا جائیکه امروزه این وسایل از مهمترین ابزارهایی هستند که دولتها برای ارتباط با مخاطبان،اطلاع رسانی به آنان،کشف و بدست آوردن تمایلات ایشان،تلاش جهت تأثیر گذاری بر افکار مردم و تغییر نگرش و رفتار مخاطبان از آنها استفاده می‌کنند. ادامه دارد ... media_arma https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی مدیر: Vavgh01@ برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✴️ نیز همانند معاشرت حقیقی آدابی دارد، درست است که در این فضا که گویا ساحت دوم زندگی ماست رو در رو با افراد در ارتباط نیستیم اما باید بسیاری از آداب حقیقی را در این فضا پا بر جا بدانیم، هر کلمه ای را به کار نبریم و هرنوع صحبت کردن را نشانه شجاعت و صراحت بیان ندانیم. برای خودمان در این فضا شخصیتی بالاتر از فضای حقیقی در نظر بگیریم ✴️یادمان باشد در این فضا هیچگاه احساسات، لحن و رفتار ما آنگونه که مد نظرمان هست منتقل نمی شود، پس مراقب باشیم در ارتباط با دیگر افراد جملات، عکس ها و استیکرهایی را به کار نبریم که سوء تفاهم بوجود آید زیرا افراد متناسب با سن و سواد و اطلاعات و ... برداشت های متفاوتی از عکس العمل ما خواهند داشت. ♨️ارتقای سواد رسانه‌ای باید از خانواده آغاز شود. هدف کانال «سواد رسانه‌ای و خانواده» افزایش این مهارت است. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
و 🔻آخرین تحقیقات صورت گرفته پیرامون معضلات ناشی از و بررسی و جهت یابی اثرات اجتماعی این گونه شبکه ها، حاکی از آن است که کاربران فعال در شبکه اجتماعی (Twitter) دچار مشکلات زناشویی بیشتری نسبت به سایر افراد در جامعه می شوند. 🔻 دانشجوی دکترای دانشکده خبر نگاری دانشگاه میسوری در این تحقیق، 581 کاربر فعال در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) را در سنین متفاوت مورد بررسی قرار داده و سوالات مفهومی در مورد نحوه استفاده از شبکه اجتماعی توییتر، ساعات استفاده، توییت کردن جستجو در لیست توییت دیگران و خواندن پیام‌های شخصی پرسیده است؛ سوالاتی که جمع بندی آنها در گزارش علمی وی نشان دهنده آن بود که مشکلات حاصل از فعالیت در شبکه اجتماعی توییتر به نتایج منفی در شامل خیانت ذهنی و فیزیکی، جدایی و طلاق منجر می شود. 🔻البته او پیش از این، تحقیقات وسیعی را در مورد شبکه اجتماعی انجام داده بود و طی آن به این جمع بندی رسیده بود که تاثیرات منفی شبکه اجتماعی فیس بوک بر روابط زناشویی با عمر کمتر از ۳۶ ماه به شدت مخرب بوده و اثرات اجتماعی (Social Impact) غیر قابل جبرانی را بر روابط زناشویی در پی خواهد داشت. پژوهشگر سواد رسانه https://eitaa.com/resane_ravanshenasi