eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
در جنگ روایت‌ها، روایت اول درست یا نادرست روایت غالب می‌شود و شما دیگر توان اصلاح ندارید.
بزرگ‌ترین دروغی که در اینترنت می‌گوییم چیست؟! پاسخ: خودمان! نویسنده : میثاق محمدی‌زاده اگر شما و یک نسخه از شما که در دنیای آنلاین ارائه کردید روبه روی هم بنشینند و بخواهند چای بنوشند؛ آیا می‌توانید بگویید دقیقا کدام‌‌یک هستید؟ باید کمی با خودمان صادق باشیم. ما در اینترنت ناشناس هستیم؛ حداقل کمی درباره خودمان دروغ گفتیم یا می‌گوییم. برخی کاربران دروغ‌پردازی کوچکی کردند و برخی بزرگ‌ترین دروغ‌ها را درباره هویت، تناسب‌اندام و شخصیت‌شان گفتند. گویی در اینترنت یک برند شخصی هستیم که باید خوب ارائه شود. پس نیازی نیست همیشه حقیقت منعکس‌شود و می‌توان برخی اطلاعات یا چیزها را تغییر داد تا این برند خواهان بیشتری داشته باشد. مثلا، چند درصد از ما هنگام پر کردن پروفایل‌مان صادق بودیم؟ عکس پروفایل ما متعلق به روزهایی است که زیباتر و جوان‌تر بودیم!    اولین دروغ‌ها این دروغ‌ها از جوانی، همان سال‌های شکل‌گیری هویت دیجیتالی شروع می‌شوند. براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۳ توسط موسسه انگلیسی Advertising Standards Authority  منتشر شد؛ ۸۳ درصد نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ ساله سن خود را در شبکه‌های‌اجتماعی اشتباه وارد‌کردند. دروغ گفتن درباره سن یک مجوز ورود به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است و اجازه استفاده از برخی سرویس‌ها، مشاهده برخی سایت‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی و حتی دسترسی به فیلم‌ها را فراهم می‌کند. کودکان معمولا از بزرگ ترها تقلید می‌کنند. دروغ‌گویی درباره سن را از والدین یا افراد بزرگ تر خود یاد گرفتند. اگر کمی تامل کنیم؛ متوجه می‌شویم بسیاری از ما هم درباره سن واقعی یا اطلاعات دیگری مانند وزن در شبکه‌های اجتماعی دروغ‌های کوچکی گفتیم .    هویت Mp3 ما در اینترنت این دروغ‌ها دامنه وسیعی از فعالیت‌های مجازی ما را شامل می‌شوند. درباره کتاب‌هایی که خواندیم، فیلم‌هایی که دیدیم یا نظر واقعی‌مان درباره یک هنرپیشه، کارگردان، فیلم، درباره تناسب‌اندام، ورزش، صافی پوستمان، گرایش‌های‌سیاسی، عضویت در گروه‌ها و خیلی چیزهای دیگر صادق نیستیم تا برند شخصی ما خدشه‌دار نشود و همیشه دوست‌داشتنی به‌نظر آید. بیش از ۷۴ درصد شرکت‌کننده‌ها در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ سایت Consumer Reports گفتند به قوانین فیس بوک در قبال حریم‌خصوصی اهمیت نمی‌دهند. چرا؟ چون بسیاری از اطلاعاتی که به فیس بوک دادند اشتباه است و خطری زندگی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. گروهی از کاربران درباره برند شخصی خود دروغ نمی‌گویند بلکه اطلاعات را به اشتراک نمی‌گذارند. آن‌ها درباره هر چیزی اظهارنظر نمی‌کنند، هر عکس و ویدئویی را لایک و در هر پویشی شرکت نمی‌کنند. این تیپ کاربران باهوشمندی بالایی سعی دارند برند شخصی خود را بدون دروغ‌گویی، مهندسی‌ کنند و سابقه‌ای منفی به جا نگذارند. برعکس، کاربران جوان‌تر بی‌پروا خودشان را در کلیشه‌ها و قالب‌های تعریفی خودساخته فضای مجازی قرار می‌دهند و راحت درباره هر چیزی، هرکسی، هر اتفاقی و هر وضعیتی اظهارنظر می‌کنند. مانند فایل‌های MP3 که پروسه فشرده‌سازی موسیقی را انجام دادند ولی باعث کاهش کیفیت شدند؛ خلاصه کردن هویت‌مان به چیزی که در اینترنت ارائه دادیم؛ باعث از دست‌رفتن بخشی از هویت فیزیکی ما می‌شود. شاید روزی برسد که هویت واقعی و مجازی ما کنار هم روی یک میز بنشینند و چای بنوشند بدون این که تفاوتی بزرگ با یکدیگر داشته یا بازتابی ناخوشایند از هم باشند. روزی که هویت واقعی و مجازی ما یک آینه برای دیگری است.
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦واقعا امروزه یه لحظه غفلت در برابر رسانه‌ها و نداشتن به راحتی ما رو طعمه مغالطه‌ها، عملیات روانی و... خواهد کرد! 🔸شبیه همین کلیپ که به راحتی توی تدوین، طرف مقابل تصادف رو حذف کردن 📲 @savaderesanei
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️جنگ روایت ها 💢روزی موافق و روزی مخالف ؛ در سیاست،رسانه ها آتش جنگ را متناسب با جبهه ی سیاسی خود فراهم می کنند ⏪ تیترهای روزنامه شرق و اعتماد از رسانه های شاخص اصلاطلبان در تاریخهای ۷ و ۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ را در مخالفت ورود زنان به ورزشگاه ببینید. 🔸همان روزها که احمدی نژاد خواستار ورود زنان به ورزشگاههای کشور شد، اصلاح طلبان و روزنامه های زنجیره ای شان اینگونه تیتر می زدند: ➖ورود زنان به ورزشگاه: دستوری که نباید صادر می شد ➖نمایندگان مجلس: ما هم مخالفیم ➖اعتراض جمعی دانشجویان به دستور حضور زنان در ورزشگاهها 🔸وقتی می گوییم مساله اصلاح طلبان نه زنان است و نه آزادی های اجتماعی و نه حقوق اقلیت ها درست به همین وضع اشاره داریم. آنها تنها به دنبال دوقطبی سازی و بهره برداری انتخاباتی از قشر متوسط و مرفه جامعه هستند. 🔹اگرچه ممکن است بتوانند عده ای را فریب دهند اما تاریخ فریب شیادی آنان را نمی خورد!
دیروز عصر شمر را دیدم. جلو در مغازه‌اش کودکی دست فروش را گرفته بود زیر بار کتک. جوانی از بنی هاشم جدایشان کرد. جلوتر توی بنگاه، عمر سعد با شبث و حر جلسه داشتند تا قیمت زمین و مسکن را با معاملات صوری بالا ببرند. حر خشمگین و لعنت گویان بیرون آمد و گفت "من آه مردم را به خاطر دو روز دنیا گردن نمیگیرم یابن سعد." عبور کردم. در نانوایی دیدم خولی دارد به زهیر بن قین التماس می کند که مغازه‌اش را پلمپ نکند. زهیر محل نمی گذارد و می گوید: "نمی شود! حکم علی اکبر است. چانه نان را کوچک میگرفتی؛ جرمت سنگین است مرد. فویل للمطففین!" پا میگذارم روی کاغذهای ریخته شده در کف پیاده رو. یکیشان توجهم را جلب میکند. نوشته "ثروت و خدمت زیاد با رای به ابن زیاد". حبیب می گوید امسال رقابت اصلی بین عباس بن علی و ابن زیاد است می‌گویم ابن زیاد؟ می گوید پول پسرجان! گوشهایت را که تیز کنی جرینگ جرینگ سکه ها را از در ستاد می شنوی. جلو دکه می ایستم روزنامه ها را نگاه می کنم. حکم اعدام در تعقیب مفسد اقتصادی ح بن ک. خنده ام میگیرد حرمله را که همه میشناسند. تلفنم زنگ میزند. _سلام بفرمایید _سلام برادر! وهب نصرانی ام. یک جمله میخواستیم ماه محرم بزنیم برای دیوار نوشته میدان شهر. شما چیزی به ذهنت نمیرسد؟ _جمله ی آقا را بزنید. "یکی مثل من، با  یکی مثل یزید بیعت نمیکند." یکی مثل حسین باشیم. امین_میمندیان
🌐درآمد ۲۱۲ میلیون یورویی ❎سایت‌های از محل درج آگهی‌ها، درآمد درآمد ۲۱۲ میلیون یورویی دارند. ▪️سایت‌هایی که به انتشار اخبار غیر واقعی یا ساختگی مبادرت می‌کنند، درآمد بالایی از محل آگهی کسب می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها یا برندها حتی نمی‌دانند تبلیغات آن‌ها تا چه حد در رونق آن‌ها موثر است. ▪️لوموند در ادامه با اشاره به این که تارنماهای اینترنتی که اخبار جعلی یا غیر واقعی منتشر را می‌سازند، سالی ۲۱۲ میلیون یورو از محل آگهی به دست می‌آورند، اضافه می کند: این سایت‌ها علاوه بر درآمد، حتی قدرت بر هم زدن روند انتخاباتی را دارند. یک سازمان غیر دولتی به نام Global Disinformation Index با همکاری شبکه تلویزیونی CNN آمریکا با بررسی ۲۰ هزار سایتی که مظنون به انتشار چنین اخباری هستند، نتیجه گرفته که رقم یاد شده تنها بخش کوچکی از این درآمد آن‌هاست! فارس به نقل از روزنامه لوموند