eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
استعفای اقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در بخش خبری ساعت ۱۷ امروز ششم آبان ۹۸ بدون منبع اعلام‌کرد اما حدود نیم ساعت بعد در کانال تلگرامی‌اش به نقل از منبع (روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی) ، استعفای وزیر را تکذیب کرده است.
نسخه دیجیتال کتاب «خلاقیت و کارایی در سازمان‌های رسانه‌ای» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.ir/book/55942
🔸مارپیچ سکوت؛ قربانگاه آزادی اندیشه در شبکه‌های اجتماعی مارپیچ سکوت خانم الیزابت نوئل نئومان یک نظریه مرتبط با چگونگی شکل‌گیری افکار عمومی است. بر اساس این نظریه؛  اگر افراد حس کنند از نظر فکری در اقلیت قرار دارند یا احساس کنند افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از فکر آن‌هاست، ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند وهر چقدر اقلیت بیشتر سکوت کند، مارپیچ سکوت تشدید می‌شود. به عنوان مثال هنگامی که توزیع افکار و عقاید توسط رسانه‌های جمعی به عنوان فکرهای مسلط و رایج و غالب به طرزی پیوسته ارائه شود، حمایت از عقیده اقلیت به مرور ضعیف و گرایش به عقیده اکثریت بیشتر می‌شود و مارپیچ سکوت در جامعه شکل می‌گیرد. با این رویکرد اگر خانم یا آقای بازیگری(سلبریتی) برود کربلا، از خدا حرف بزند، از کشور آشکارا دفاع کند، شادی بعد از گلش فرق داشته باشد با سایرین و ... چون با جریان غالب رسانه ای این گروه تفاوت دارد یا مجبور به سکوت می شود، یا کنار گذاشته میشود یا طعنه می شنود تا جایی که از ابراز آنچه درست می داند، فاصله گرفته یا آن را کتمان کند. مارپیچ سکوت نوعی تمکین به جبر رسانه هاست که تعیین می کنند ما چگونه فکر کنیم، چگونه زندگی کنیم و اساسا چه کسی باشیم. مارپیچ سکوت در تناقض جدی با دموکراسی و آزادی اندیشه است. اگر گروه غالب به گونه ای رفتار کنند که اقلیت برای بیان نظر هزینه های سنگینی پرداخت کنند در واقع علی رغم ویترین آزادی و حق انتخاب، مجال بروز و ظهور را به سایر اندیشه ها ندادند و آنها را به حاشیه برده اند. یکی از مجریان خوشنام و معروف تعریف میکرد اگر زیارت رفته باشد و عکس بگذارد، موج کامنت های دشنام را دریافت می‌کند و اگر روزی فضای متفاوتی را به اشتراک بگذارد، همان کامنت های ناسزا تبدیل به محبت و ابراز لطف میشود. او بدون اینکه بداند مارپیچ سکوت چیست نگران بود که در اثر این واکنش ها ممکن است اگر زیارت رفت عکسی منتشر نکند. به او گفتم این یعنی مارپیچ سکوت.
✍️همه چیز درباره 🔹چگونه هشتگ‌ها امروز جای متن‌ها را گرفته‌اند و جریان‌سازی می‌کنند؟ 🔹چه هشتگ‌های موفق می‌شوند و چگونه هشتگ بسازیم؟ 🔹تفاوت‌های هشتگ‌گذاری در توئیتر، اینستاگرام و فیس‌بوک چیست؟ 🔻پاسخ را در لینک زیر بخوانید: http://asrehooshmandi.ir/%d9%87%d8%b4%d8%aa%da%af-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
چند نکته درباره اخبار جعلی اینستاگرام دراقدام علیه انتشار اخبار جعلی، قابلیت تازه‌ای عرضه کرده که با استفاده ازبررسی‌کنندگان حقیقت موسوم به فکت چکرهاپست‌های دارای اطلاعات غلط یا نیمه غلط را شناسایی کرده وهشدار می‌دهد تا کاربران بدانند عکس،کپشن یا محتواجعلی است. علت این اقدام نیز جلوگیری ازاتفاقات انتخابات۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا درانتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰عنوان شده است. اخبار جعلی می توانند سیاه را سفید نشان دهند وما آنها راباور کنیم.دربررسی یک پژوهش درباره دلایل پذیرش اخبارجعلی از سوی مخاطبان می‌توان چنددلیل راعنوان کرد:ناهماهنگی درشناخت،اثر پس زدن و وحدت گروهی واجتماعی.بصری‌سازی داده‌ها،ارسال هماهنگ والبته تکرار پیام‌ها،بهره‌گیری ازعکس‌های دستکاری‌شده، استفاده ازتیترهای عجیب وهیجان‌انگیز این فرآیند راتسریع و این تأثیر رابیشتر می‌کنند. اخبارجعلی بر پایه اطلاعات جعلی استوار هستند.اطلاعات جعلی دودسته‌اند، «اطلاعات غلط» و «اطلاعات گمراه‌کننده».تشخیص این دو نیازمند داشتن توانایی تجزیه وتحلیل ومجهز بودن به مهارت‌های تفکر انتقادی است.یادمان باشد مخاطبی که سوادرسانه‌ای داردبلای جان رسانه است.
4_5875358288463267755.pdf
1.84M
📚کتاب «در سایه اکثریت خاموش» ✍تالیف ژان بودریار نظریه‌پرداز پست مدرن فرانسوی موضوع: توده، جامعه توده‌وار، سازش پذیری،
سواد رسانه و روانشناسی
#پیشنهاد_کتاب 📚کتاب «در سایه اکثریت خاموش» ✍تالیف ژان بودریار نظریه‌پرداز پست مدرن فرانسوی موضوع:
📚در کتاب « در سایه اکثریت خاموش» می‌خوانیم: 📚جامعه مدرن، جامعه است و در آن هرگونه گفت وگو و كنش ارتباطی به وسیله شكل گیری توده (mass) با شكست روبه رو می شود كه محصول نهایی چنین جامعه ای توده های بی شكلی است كه در مكان های ساكت، دور از هم، ناپایدار و متمایز، به حركت های كاتوره ای خود می پردازند و در نتیجه برخوردهای اتفاقی به یكدیگر در مسیری دیگر حركت می كنند، بی آن كه از مقصد خود اطلاعی داشته باشند یا در انتخاب نوع مسیر دخالتی داشته باشند. 📚دنیای مدرن با رشد روزافزون وسایل ارتباطی الكترونیك شتاب بالایی در مسیر آشفتگی و تكثر بیشتر معنایی به خود گرفت و محتوای ارتباطی را در حد بالایی تغییر داد. مفهوم فضای سایبر كه توسط نوربرت وینر (Norbert Wiener) بنیان نهاده شد امروزه با تمام آنچه از ارتباطات در دنیای مدرن و هویت تكه تكه سوژه مدرن ارائه می شود، انطباق كامل دارد. را شاید به جرأت بتوان و فضای ممكن نامید. این فضا، كاملاً مركز گریز، بدون مرز و فاقد نقطه ثقل و اتكاست. 📚حركت از یك پنجره به پنجره دیگر در فضای اینترنت، یادآور لغزش های مكرر و بی انتهای دریدایی از دالی به دالی دیگر است. در عین حال نشانه هایی مانند، گفت وگوی اینترنتی(chat) یك شخص با چند كلمه شناسایی(ID) مختلف در فضاهای بسته و در مقابل صفحه نورانی مونیتور از شكل گیری آئین ها ( rituals) و شكل های مختلف زندگی در بافت های جدیدی حكایت می كند كه در آن تكثر در اشكال مختلف، امكان ایجاد هر گونه معنای كامل و متصلب را غیرممكن می كند. در این فضا امكان تعریف مفاهیم به شكل مقطوع و مشخص از بین می رود؛ مفهوم نیز از این قاعده مستثنی نیست. 📚زمانی ژاك دریدا در مقابل سرگردانی مطلق و بی معنایی دنیای مدرن، راه حل نهایی را یكسانی گفتمانی می دانست. حال سؤالی كه پیش می آید این است كه؛ آیا می توان چنین راه حلی برای سایبر متصور شد؟
🔹 رسانه در نگاه اندیشمندان 🔻استعمار اندیشه و شعور کاذب 🔸ادگار مورن جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی در کتاب "روح زمان یا زمان‌زدگی" بیان می‌کند که جهان در پایان قرن ۱۹ به پایان استعمار مادی رسید و در قرن ۲۰ استعمار اندیشه انسانی انجام می گیرد. وی معتقد است که نظام موجود جوامع غربی به کمک رسانه‌های جمعی وابسته به سرمایه‌داری با عرضه کالاهای فرهنگی و آثار تخدیری، به پرداخته و به وسیله غیرسیاسی کردن بیشتر افراد، دوام خود را استوارتر کرده است. مورن معتقد است وجه اصلی فرهنگ وسایل ارتباط جمعی، است که معمولاً با سرگرمى‌هاى معمول و لذت حاصل از تماشاى تلويزيون، شنيدن برنامه‌هاى راديو، ديدن فيلم، خواندن داستان، روزنامه و مجله به دست می آید. 🔸هربرت مارکوزه ، فیلسوف آلمانی مکتب فرانکفورت نیز با طرح مفهوم تک ساحتی، نقش تشدیدی رسانه‌ها را در غرق شدن مخاطبان در فرهنگ بسته‌بندی می داند. مارکوزه معتقد است که رسانه‌ها نوعی شعور کاذب ایجاد می کنند که باعث می‌شود خلاقیت و اندیشه از بین برود و تقلید و یکپارچگی جای آن را بگیرد. مارکوزه پیامد چنین وضعی را سیاست زدایی جامعه و حذف مسایل سیاسی و اخلاقی از زندگی عمومی می‌داند.
💢کودکی که دوست دارد موبایل باشد... ❌«یتیمی» فرزندان در کشاکش فضای مجازی و زندگی واقعی در دبستانی، معلمی به بچه ها گفت آرزوهاشونو بنویسن. اون نوشته های بچه ها رو جمع کرد و به خونه برد . یکی از برگه‌ها؛ معلم رو خیلی متاثر کرد. در همون اثنای خوندن بود که همسرش وارد شد و دید که اشک از چشمای خانمش جاریه. پرسید چی شده؟ چرا اینقدر ناراحتی؟ زن جواب داد، این انشاء را بخوان؛ امروز یکی از شاگردانم نوشت، گفتم آرزوهایشان را بنویسند و اون اینجوری نوشته . مرد کاغذ را برداشت و خواند. متن انشاء اینگونه بود: «خدایا، می‌خواهم آرزویی داشته باشم که مثل همیشه نباشد؛ مخصوص است. می‌خواهم که مرا به موبایلی هوشمند تبدیل کنی. می‌خواهم که جایش را بگیرم. می‌خواهم که جایی مخصوص خودم داشته باشم و خانواده‌ام اطراف من حلقه بزنند. می‌خواهم وقتی که حرف می‌زنم مرا جدّی بگیرند همچون ناتیفیکیشن های نرم فزارهای گوشی شان؛ می‌خواهم که مرکز توجّه باشم و بی آنکه سؤالی بپرسند یا حرفم را قطع کنند بگذارند حرفم را بزنم. دلم می‌خواهد همانطور که وقتی گوشی شان را در منزل جا می گذارند و به سرعت به دنبال آن میایند و به آن می‌رسند، به من هم برسند و توجّه کنند. دلم می خواهد شب ها همانطور که پدر و مادرم با گوشی به رختخواب می روند و آن را در آغوش می گیرند چندوقت یکبار من آن ها را در آغوش بگیرم، دلم می‌خواهد پدرم، وقتی از سر کار برمی‌گردد، حتّی وقتی که خسته است، قدری با من باشد و مادرم، وقتی غمگین و ناراحت است، به جای بی‌توجّهی، به سوی من بیاید. دوست دارم، برادرانم برای این که با من باشند با یکدیگر دعوا کنند همان طور که برای بازی بر سر دسته های بازی های کامپیوتری دعوا می کنند. دوست دارم خانواده هر از گاهی همه چیز را کنار بگذارند و فقط وقتشان را با من بگذرانند. نکتۀ آخر که اهمّیتش کمتر از بقیه نیست این که مرا تلفن همراهی کن تا بتوانم آنها را خوشحال و سرگرم کنم. خدایا، فکر نکنم زیاد چیزی از تو خواسته باشم. فقط دوست دارم مثل یک آی فون یا حتی یک گوشی هوآوی زندگی کنم. انشاء به پایان رسید.» مرد نگاهی به همسرش کرد و گفت، "عجب پدر و مادر وحشتناکی‌اند! زن سرش را بالا گرفت و گفت: این انشاء را دخترمان نوشته است. ❇️❇️ «یتیمی» فرزندان در کشاکش فضای مجازی و زندگی واقعی 🌀حضور زیاد پدر و مادر در فضای مجازی و تبدیل این فضا به اولویت اول زندگی، باعث کم توجهی به خود، همسر، و فرزندان می شود. 🌀کودکان با اینکه صاحب پدر و مادر هستند اما به دلیل حضور افراط گونه والدین به نوعی یتیم هستند و شاید اصطلاح یتیم مجازی در آینده بیشتر شود. 🌀 زندگی فرزندان در کنار اولیای خود صرفا ظاهر است و اولیا دیگر اولیای واقعی این فرزندان نیستند. 🌀فرزندان نوع مدرنی از یتیمی را تجربه می کنند که عواقب این نوع یتیمی مجازی بزودی در سطح جامعه آشکار خواهد شد.
هلاکت ابوبکر البغدادی؛ عملیات روانی یا واقعیت؟! امروز صبح خبرها حکایت از انجام عملیات آمریکا و کشته شدن ابوبکر البغدادی داشت. تصویر پشت تصویر و فیلم پشت فیلم و نقشه های جغرافیایی و گراف های متعدد که در پی ثابت کردن این خبر بودند. عکسهایی که قابل راستی آزمایی نیستند و فیلم های که گفته می‌شود اساسا مربوط به انفجار در بغداد بوده و ربطی به خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی در استان ادلب سوریه ندارد. نیوزویک و پنتاگون رسانه های آمریکایی اخباری را منتشر کردند آنهم به شکل مسلسل وار تا ثابت کنند خبری که اعلام شده مستند و صحیح است و البته احتمالا روی ضعف حافظه تاریخی مردم دنیا نیز حساب کرده و تصور کردند افکار عمومی فراموش میکنند که خبرهای هلاکت تروریست‌ها همواره همزمان با یک رویداد مهم سیاسی درون ایالات متحده مثل انتخابات منتشر می شود. نباید از خاطر برود که بودریار درباره جنگ خلیج فارس گفته بود: جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود. خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به و دیگر رسانه‌های غربی منتقل می‌شد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند. 🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و ارتباطات واقعی متکی شد." 🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد. در مدل رسانه ای که از لحظه انتشار این خبر با آن مواجه هستیم، بیشتر بوی فریب افکار عمومی به مشام می رسد تا اتفاقی که به واقع رخ داده باشد. به نظر باید کمی درباره پذیرش این خبر و رفتارهای رسانه ای بعد از آن بیشتر تامل کرد.
رسانه های امریکایی با هشتگ Staged به مقایسه دو تصویر از اتاق وضعیت در عملیات های بن لادن و البغدادی پرداخته اند. آنها عکس اوباما را تصویر واقعی و تصویر ترامپ را یک عکس خبری و صحنه سازی می دانند. 📸 عكس ترامپ از رصد عمليات عليه البغدادى جعلى است پيت سوزا عكاس كاخ سفيد در دوران اوباما نوشت عكسى كه از ترامپ و همراهانش منتشر شده، مربوط به چند ساعت پس از عمليات است. 🔹حمله به بغدادی ساعت 15:30 اتفاق افتاده اما اطلاعات روی عکس ساعت 17 را نشان می دهد. 🔹جنیفر هایدن، مدیر دیلی کاس: ترامپ در هنگام حمله به بغدادی، مشغول گلف بازی بود.
💠 در رسانه ها 🔻بازنمایی یکی از تکنیک های رایج و مهم رسانه هاست. بازنمایی نوعی تصویر دستکاری شده از واقعیت است. 🔻نگاهی به تغییرات موجود در جامعه مثل علاقه به خانه های مجلل، لباس های مارک، پوشش های متفاوت، داشتن حیوانات خانگی، روابط افراد با یکدیگر و حتی زدن تست ها و داشتن همراه برای درس خواندن و .... همگی در بخش هایی متاثر از بازنمایی های رسانه ای بوده است. 🔻یکی از حوزه های مهمی که تعاریف آن را دستخوش تغییر کرده، تعریف از در جامعه است. 🔻تصویری که از «زن ایده‌آل» در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در سال‌های اخیر تعریف شده، تصویری پرزرق و برق از زنانی را نشان می‌دهد که به ظاهر خود توجه موشکافانه‌ای دارند و لزوما با ظاهر بسیاری از زنان در زندگی روزمره همخوان نیست. این تعاریف از «زن زیبا» با توجه به میزان چاقی و لاغری و شکل اندام و وزن زنان هم انجام گرفته است که بعضا توسط دنیای مد یا رسانه ها جنبه‌های اغراق آمیزی هم پیدا کرده است. 🔅این سوالات را خودتان بپرسید که شما به عنوان یک زن چقدر تلاش می کنید یا خودتان را مجاب می‌بینید که ظاهرتان را بر اساس معیارهای زیبایی در نگاه جامعه، دوستان و اطرافیان‌تان تغییر دهید؟ چرا؟ 🔅به نظر شما رسانه ها و به خصوص شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر در تغییر و تعریف مفهوم زیبایی زن چه نقشی داشته اند؟ 🔅تا بحال شده که به خاطر تفاوت ظاهر و اندام شما با آنچه که جامعه از «زن زیبا» تعریف کرده، سرخوردگی و افسردگی شده باشید؟