💢نگاهی به یک نقطه ضعف بزرگ رسانهای
🌀با نگاهی به اخبار، تصاویر و فیلمهای ارسالی از ناآرامیها در لبنان و عراق، کشورهایی که به لحاظ موقعیت و تحولات برای جمهوری اسلامی ایران بسیار دارای اهمیت هستند، درخواهیم یافت اکثر آنها دریافت شده از رسانههای خارجی چه عراقی و لبنانی و چه سایر کشورها هستند. این در حالی است که رسانههای کشور در سالهای نه چندان دور نسبت به اعزام عکاس و خبرنگار به محل رویدادها اقدام میکردند و مخاطب ایرانی رخداد را با روایت رسانهای ایران دریافت میکرد.
🌀روزگاری شعار ما «#ایران_بهروایت_ایران» بود و در گام بعد بنا بود «#جهان_بهروایت_ایران» را داشته باشیم. بنا بود مخاطبان جهان را در دریچه لنز و قلم خبرنگاران ایرانی ببینند و بخوانند. اما امروز بغل گوشمان اتفاقاتی درحال وقوع است که روایت ایران در انعکاس رسانهای آن نقشی ندارد. ما این اتفاقات را با روایتی غیرایرانی دریافت میکنیم و این یعنی نقطه ضعفی بزرگ برای دستگاه رسانهای یک کشور.
🌀وقتی جنگ افغانستان رخ داد بر سر اینکه چه کسانی برای تهیه عکس و خبر اعزام شوند و کدام رسانه اخبار و تصاویر اختصاصی دارد، مسابقه بود ولی امروز ما ناچار به خوانش اخبار ترجمه شده و تحلیلهای متکی بر همین اخبار هستیم. در بخش عکس رسانههای کشور هم اثری از تصاویر اتفاقات این کشورها نیست.
🌀و در پایان اینکه اگر بسیاری از رسانههای دنیا برای اکثر اتفاقاتی از این دست خبرنگار و تصویربردار اعزام میکنند تلاشی است برای غالب کردن روایتشان و اینکه ما از این مهم غافلیم یعنی باید تن دهیم به دست به دست شدن محتواهایی که ممکن است به شکاف بین ملت ایران و عراق دامن زند؛ همان چیزی که در پس پرده اتفاقات این کشور وجود دارد.
🌀به امید روزی که جهان به روایت ایران محقق شود و رسانه به معنای دقیق کلمه رسانه باشد.
#معصومه_نصیری
#مدرس_رسانه
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦 معتاد گوشیتان هستید؟ خب نباشید
— نیر ایال که روزگاری دفترچۀ راهنمای معتادکردن آدمها به فناوری را نوشته، حالا به دنبال پادزهر است
📍نیر ایال روزگاری نه چندان دور، به شرکتهای فناوری مشاوره میداد که چطور اپلیکیشنهایشان را شبیه مواد مخدر کنند. چیزهایی که خلاصی از دست آن آسان نباشد. اما یکبار که خودش مشغول ور رفتن با گوشیاش بود، دختر کوچکش بارها تلاش کرد با او حرف بزند ولی موفق نمیشد. ایال ناگهان متوجه شد و شدیداً تحت تأثیر وضعیتی قرار گرفت که خودش یکی از مسببان آن بود. حالا او مروج راهحلیهایی برای خلاصی از اعتیاد دیجیتال است.
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9556/
📲 @savaderessnei
هدایت شده از سواد رسانهای
1.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦وقتی رسانه ها در برنامه سازی از ایده های نو در فرم و محتوای مطلوب برای جذب مخاطب عاجز باشند، ناگزیر رو به سوی #جذابیتهای_کاذب خواهند آورد.
جذابیت هایی از جنس جاذبه های جنسی، لودگی و چیزی شبیه آنچه این مجریان به نمایش گذاشتند...
🔸مرگ تدریجی رویای یک رسانه؛ رویای قرار گرفتن در قله مرجعیت و تاثیرگذاری!
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦تصورکنید در حالیکه در ایران هستید و به زبان فارسی صحبت میکنید، یک نسخه از شما همزمان در ژاپن و به زبان ژاپنی سخنرانی کنه.
در این ویدیو، مایکروسافت از #هوش_مصنوعی Azure صحبت میکنه که با وجود هولولنز یک هولوگرام در ابعاد واقعی از فرد میسازه!
📍عدم توجه به #سواد_رسانهای باعث میشه آینده برای بشر ترسناک باشه!
📲 @savaderesanei
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔸سبقت پیام رسان ها از رسانه های اجتماعی
در گزارشی که اخیرا منتشر شده است، استفاده از پیام رسان های اجتماعی مانند #واتس_اپ، فیس بوک مسنجر، #وی_چت و #وایبر از رسانه های اجتماعی مانند #فیسبوک، #اینستاگرام، #توئیتر و لینکدین سبقت گرفتند.
#رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
از لینک زیر میتوانید تهیه کنید:
https://www.sooremehr.ir/fa/book/3232/سلبریتیهای-اینترنتی
🆔️ @rcica_ir
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
نمونه تیترها و تصاویر مورد استفاده "بی بی سی فارسی" برای پوشش اخبار مربوط به #اربعین
@medialogy1
❌#سلفی باکیفیت، مکان زندگی خواننده ژاپنی را لو داد
چگونه تصاویر ما در شبکه های اجتماعی تحلیل می شوند؟
مرد ۲۶ ساله ژاپنی به آزار جنسی یک ستاره پاپ متهم شده است. او به پلیس گفت که مکان این خواننده زن را از طریق تصویر منعکسشده در چشمهایش پیدا کرده است.
متهم گفت که با دقت به تصویر سلفی این خواننده که به صورت آنلاین منتشر شده بود متوجه انعکاس تصویر یک ایستگاه قطار در چشمان او شد.
پلیس میگوید که این مرد سپس در ایستگاه منتظر ماند تا این که قربانیش را دید و او را تا خانهاش دنبال کرد.
این فرد به پلیس گفته پس از بزرگنمایی تصویر چشمهای این زن، از گوگل استریت ویو برای شناسایی ایستگاه استفاده کرده است.
وی همچنین گفت که ویدیوهایی را که این زن در آپارتمان خود گرفته، بررسی کرده و با دقت به جزئیاتی از قبیل محل پردهها و جهت ورود نور از پنجرهها توانسته دقیقاً متوجه شود که او در کدام طبقه زندگی میکند.
گفتنی است تصاویر در شبکه های اجتماعی در سطح بسیار بالایی توسیط ابزار هوشمند مورد تحلیل قرار میگیرند
باز هم از امنیت فیسبوک و پیامرسانهایش!
پیامرسانهایی که از قابلیت e2e (رمزگذاری نقطه پایانی) پشتیبانی میکنند، پیام را قرار است طوری ارسال کنند که فقط در نقطه گیرنده باز شود و بین راه (حتی روی سرور آن پیامرسان) هم قابل رمزگشایی نباشد.
در سالهای قبل مایکروسافت (اسکایپ) و فیسبوک (واتساپ) و شرکتهای دیگر به دلیل استفاده از e2e مدعی امنیت بیشتر نسبت به امثال تلگرام بودند چرا که در تلگرام، فقط در حالت secret chat این قابلیت فعال میشود.
اما در سالهای اخیر با تستها و تلههای امنیتی (مثل لینک اختصاصی و یکبار مصرف) که توسط محققان امنیتی کاشته شده، که ادعای امنیت بسیاری از آنها را نقض کرده است.
در جدیدترین موردی که یک پژوهشگر امنیت کشف کرده؛ اگر شما در پیامرسان فیسبوک یک فایل pdf هم در یک چت خصوصی بفرستید، فیسبوک نه فقط داخل آن فایل را میبیند بلکه حتی لینکهای داخل آن فایل را هم بررسی میکند!!
شعر تازه از مولانا کشف شد!
■جالب است بدانید که جعل فقط در خبر رخ نمی دهد بلکه درسایر حوزه های فرهنگ نیز درحال افزایش و گسترش است .البته بستر تمام آنها رسانه ها و پلت فرم های اجتماعی است
●در حوزه شعر کمپینی برای مبارزه با جعلیات مجازی شکل گرفته است .براساس یافته های این کمپین :تا تابستان ۹۷ تعداد ۵۵۷ مورد نمونه اثر جعلی شناسایی شده که از این تعداد جعلیات منسوب به مولانا ۱۰۳مورد، شاملو ۵۰مورد، سهراب سپهری ۴۴مورد، صادق هدایت ۴۴مورد، حسین پناهی ۶۶مورد، فروغ فرخزاد ۳۴مورد و سیمین بهبهانی ۳۳ مورد بوده است.
#شعر
محسنیانراد : خودنمایی در اکوسیستم ارتباطی، طبیعی است/ بیکاران مشغول نمایشند!
استاد ارتباطات با بیان اینکه تاثیرپذیری از شبکههای اجتماعی، تابعی از میزان تحصیلات، فهم اجتماعی و فرهنگ افراد است، گفت: تفاخرهایی که در فضای مجازی میبینید عموما کار مشتی «بیکار» است.
http://mliteracy.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b3%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%a7%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%da%a9%d9%88%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%a8/