eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 یک تبلیغ خلاقانه برای سمعک...
💢نقش طراحی بازی‌ها و برنامک‌ها در انتخاب آن‌ها توسط کاربران 🔺آیکون‌ها طرح‌های گرافیکی‌ای هستند که بازنمایی و سریعی از یک برنامک را فراهم می‌آورند. در واقع آیکون‌ها در بسیاری از موارد اولین چیزی هستند که چشم کاربر به هنگام جستجو برنامک‌ها با آن مواجه می‌شود. بنابراین شرکت‌های سازنده برنامک، همواره باید به لزوم طراحی آیکون‌هایی با ویژگی‌های جذاب توجه خاصی داشته تا بتوانند کاربر را به انتخاب بازی یا برنامک خود در میان میلیون‌ها بازی و برنامک دیگر ترغیب سازند. 🔻وجود احساس مثبت میان مشتری و یک محصول که از طریق طراحی صحیح آن شکل گرفته است، ارزش افزوده‌‌ای را برای آن محصول به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌هایی چون روان و هیجان‌انگیز بودن خصوصیاتی احساسی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس مثبت شوند. بر همین اساس، طراحی آیکون، بخشی مهم و برجسته در برندسازی و نمایش است چراکه برقراری ارتباط عاطفی با کاربران از طریق طراحی درست آیکون، احتمال موفقیت آن را افزایش می‌دهد. 1⃣بخش اول 🔸منبع : مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)
🎯 مردان و زنان از چه محتوایی در شبکه‌های اجتماعی خوششان می‌آید؟! 🖍 بنابر پژوهشی که توسط سایت ebay صورت گرفته، مشخص شده است مردان از محتوایی که به آنها احساس شادی و خنده القا کند، در شبکه های اجتماعی بیشتر استقبال میکنند. 🖍 زنان هم شادی را دوست دارند اما برایشان القای حس اعتماد به نفس و تحریک عواطف (گریه و شوق) جذاب تر است. 🖍نکته قابل توجه، نوجوانان بوده اند که برای آنها هیچ چیز در شبکه‌های اجتماعی آنچنان که برای سنین بالاتر جذاب است، جذاب نبوده است. منبع: مفتا علمی تخصصی
بردگان قدیم _ بردگان جدید ▫️فرق بردگان اربا‌بان قدیم با بردگان جدید موبایل‌ها تنها در یک چیز است: 🌀 بردگان قدیم می‌دانستند آزاد نیستند.
🔰گیلتی پلژر شما چیست؟ تصور کنید در حال رانندگی به یک آهنگ شش و هشت فاقد ارزش هنری، با صدای بلند گوش می دهید. با توقف پشت چراغ قرمز، ناگهان متوجه می شوید در ماشین کناری، دوست و یا همکار شما نشسته است. بلافاصله صدای آهنگ را کم می کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد. این آهنگ، اصطلاحا "گیلتی پلژر" شماست. گیلتی پلژر (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شان شما نیست و از بیان آن خجالت می کشید، با اینحال از انجام آن لذت می برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتا نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید. گیلتی پلژر را می توان "لذت گناه آلود" یا "دلچسب ناپسند" ترجمه نمود. بگذارید با یک مثال دیگر مفهوم گیلتی پلژر را روشن تر کنم. وقتی در جمع دوستان در مورد علائق سینمایی خودتان در حال بحث هستید، وانمود می کنید که طرفدار کارگردان هایی همچون آندره تارکوفسکی، اینگمار برگمن و دیوید لینچ می باشید، با اینحال در خلوت خودتان فیلم های هندی از نوع کاملا تخیلی می بینید و بسیار هم لذت می برید؛ با این توضیح، فیلم های هندی گیلتی پلژر شما هستند. جمع‌بندی 1) مطابق با جستجویی که انجام دادم آهنگ "گنگم استایل" و رای دادن به دونالد ترامپ گیلتی پلژر خیلی ها بوده است. 2) آقای گلزار از چهره های مشهور و محبوب ایرانی‌ست. تعداد فالوورهایی که در اینستاگرام دارد (5.1 میلیون در حال حاضر) و فروش فیلم‌هایش گواه این امر می باشد. با اینحال وقتی در جمع های مختلف (جمع های دوستانه، یا کلاس درس و ...) در مورد ایشان صحبت می شود تقریبا تمام افراد نه تنها خود را طرفدار ایشان نشان نمی دهند بلکه ابراز بی‌علاقگی نیز می نمایند. به تجربه دریافته‌ام که گلزار گیلتی پلژر خیلی ها می باشد؛ یعنی در کنار علاقمندانی که خود را همواره طرفدار ایشان نشان می دهند برخی نیز در ظاهر این موضوع را انکار می کنند ولی با اینحال مرتب عکس های ایشان را می بییند، اخبارشان را دنبال می کنند و ... . این موضوع در مورد برخی سلبریتی های دیگر و افرادی که در اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند نیز صادق است. 3) با توجه به مطالبی که بیان کردم می توان نتیجه گیری نمود که همه آدم‌ها گیلتی پلژر دارند. اگر بخواهم به تعدادی از گیلتی پلژرهای خودم اعتراف کنم می توانم به این موارد اشاره کنم: برخی از فیلم های طنزی که به فیلم های اتوبوسی هم معروف هستند را دوست دارم؛ گاهی اوقات آتاری (از بازی های دوران کودکی) و یا مار (بازی قدیمی گوشی نوکیا) بازی می کنم؛ بعضی از آهنگ های خواننده پرحاشیه داخل ایران ... را دوست دارم؛ و ... 4) گیلتی پلژرهای شما چیست؟ دکتر رضا صالح زاده
🎯آیا همان‌چیزی که می‌گوییم، شنیده می‌شود؟! 🎯چطور افراد مختلف از یک پیام درک‌های متفاوتی دارند؟ 🎯در این شرایط چگونه پیام رسانه‌ای تاثیرگذار تولید کنیم؟ ✍️در علم ارتباطات می گویند پیام آنچیزی نیست که ارسال می شود، آنچیزی است که دریافت می شود و ارسال کنندگان پیام باید به این نکته توجه کنند که چگونگی دریافت یک پیام، بسیار متاثر از فرامتن و تجربه زیسته‌های افرادی است که برای آنها پیام تولید و ارسال می‌کنیم. 🔻دیوید برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم "قصد" ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر و آشکار را دارای نقش مهمی می‌داند و معتقد است که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کم‌تری پاسخ مطلوب را ارائه دهد. 🔻او می‌گوید که معنی‌ها در پیام‌ها و چیزهای قابل کشف نیستند. در واقع کلمات در نهایت هیچ معنایی نمی‌دهند؛ بلکه معنی‌ها فقط در آدم‌ها هستند، که مسبّب پاسخ‌ها می‌شوند. آن‌ها چیزهایی شخصی و درون ارگانیسم انسانند. معناها آموخته می‌شوند؛ آن‌ها دارایی‌های ما محسوب می‌شوند؛ ما معنی‌ها را یاد می‌گیریم، بر آن می‌افزاییم، آن‌ها را نابود می‌کنیم؛ اما قادر به یافتنشان نیستیم. آن‌ها در ما هستند نه در پیام. معنی در درون انسان‌هاست نه در کلمات. 🔻برلو همچنین سیستم‌های اجتماعی– فرهنگی به‌طور نسبی عوامل تعیین‌کننده موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد به‌کار می‌برند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنی‌هایی که برای یک کلمه در نظر می‌گیرند، گیرندگانی که انتخاب می‌کنند و کانال‌هایی که برای انواع پیام‌ها برمی‌گزینند همه به سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی وابسته‌اند.» 🔻با این وصف پیام‌های رسانه‌ای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیق‌تری از سوی مخاطبان دارند و مبتنی بر بافت معنایی درون افراد بیشتری هستند، بهتر می‌توانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیام‌ها و به عبارت دقیق‌تر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کم‌تری به آن پاسخ دهد. 🔻اساسا تفاوت جدی رسانه‌ها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی به‌کارگیری کلمات و قالب‌های رسانه‌ای است و آنهایی موفق‌ترند که پیام‌هایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربه‌زیسته‌ها، فرامتن‌ها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و... قرار دارند. 🔻رسانه‌ای موفق خواهد بود که بتواند پیام‌هایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیق‌تری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد/ معصومه نصیری
🔸 fact checking# 🔹همه کسانی که تلاش می کنند به هر نحوی دیگران را متقاعد به پذیرش نظرات شان بکنند - از سیاستمداران گرفته تا بازاریابان و از گروه¬های منفعتی و صاحب نفوذ گرفته تا صاحبان برندها ـ از انگیزه‌های لازم برای تحریف، بزرگ نمایی یا سوءاستفاده از حقیقت برخوردارند. 🔸واژه کنترل حقیقت در روزنامه‌نگاری می تواند دو معنای متفاوت داشته باشد. از لحاظ سنتی، کنترل‌کنندگان حقیقت افرادی هستند که در اتاق¬های خبر به کار گرفته می شوند تا مطالبی را که در مقالات و گزارش های خبرنگاران به عنوان حقیقت و واقعیت بیان شده بازبینی و راستی آزمایی کنند. این نوع کنترل حقیقت، استحکام و انسجام گزارش‌ها و کنترل مجدد آمار و ارقام ارائه شده در مطالب را ارزیابی می کند و در واقع مرحله نهایی کنترل کیفی محتوای رسانه قبل از انتشار محسوب می شود. اولین بار این شیوه در روزنامه‌نگاری مدرن ـ حداقل در غرب ـ توسط هفته نامه های مهم آمریکا مثل مجله تایم در دهه 1920 به کار گرفته شد. 🔹نوعی دیگر از کنترل حقیقت قبل از اینکه چیزی منتشر شود انجام نمی‌شود، بلکه زمانی اتفاق می‌افتد که ادعایی در فضای عمومی فراگیر و دارای اهمیت می شود. این شکل از کنترل حقیقت که «کنترل حقیقت عینی و مبتنی بر نتایح واقعی» خوانده می شود، به دنبال آن است که سیاستمداران و دیگر افراد مشهور و شناخته شده مسئولیت صحت و سقم سخنان و بیانیه های خود را بپذیرند. «کنترل کنندگان حقیقت » که در این بخش فعالیت می کنند، معمولاً به دنبال منابع دست اول و موجه هستند تا بتوانند اعاهایی را که خطاب به عموم مردم مطرح شده است، تأیید یا تکذیب کنند. 🔎منبع :کتاب روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه (بزودی منتشر می شود )
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 فراخوان تحریم کالاهای ایرانی 🔹 نمونه‌ای از تبلیغات ضدایرانی که توسط فعالان غربگرا و هواداران حزب بعث در عراق توزیع می‌شود. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 سوء استفاده رسانه های اپوزیسیون از کارگاه آموزشی یک موسسه ناشناخته 🔸ایران اینترنشنال: یکی از موسسات #اصولگرا به نام حیات حسنی با انتشار پوستری از برگزاری «کارگاه‌های آموزش مهارت‌های ارتباطی در خانواده‌های #چند_همسری» از سوی این موسسه خبر داده است. 🔹 آموزشکده توانا، وابسته به وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار پوستر این کارگاه آموزشی نوشت: ترویج چند همسری در جمهوری اسلامی ایران. @medialogy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اصولاً رسانه‌ها مبنای #القایی و باورسازی دارند و همین نکته باعث می‌شود به راحتی #مخاطب_منفعل را با واقعیت‌های ساختگی خود فریب دهند! 🔸یادگیری #سواد_رسانه_ای و به ویژه مجهز شدن به دانش #تفکر_انتقادی کمک می کند تا برابر رسانه‌ها زودباور نباشیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مرزهای مجازی 💢 🔻حرف های صریح و شفاف کارشناس ارشد فضای مجازی درباره مرزبانی مجازی دولت. 🔻چرا ساختار فضای مجازی در کشور ما اصلاح نمی شود؟ #کهوند #روشنگری #جنبش_ردم ✅ با #بنیاد_ردم مربی سوادرسانه شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
🔴 تحمیق ‏ببینید رسانه ملکه، چگونه با تزریق اهمیت کاذب به نازل‌ترین مسائل خاندان حاکم، مخاطبان‌ش را تحمیق می‌کند: ‎ twitter.com/GhadiriNetwork @GhadiriNetwork
هدایت شده از جواد جاویدنیا
 🔷️🔷️🔷️رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی : بیش از ۶۰ درصد جرایم سایبری مربوط به برداشت غیرمجاز اینترنتی و همچنین کلاهبرداری اینترنتی است؛ بر این اساس ضرورت دارد تا برای پیشگیری از این جرایم رمزهای یک بار مصرف هر چه زودتر عملیاتی شود. www.irna.ir/news/83528026/ @Dr_Javidnia
🔸️اطلاع‌رسانی در شرایط بحران با وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و تجربه حوادث قبلی لازم است در انتشار اخبار حادثه زلزله رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی مراقبت کنند و نباید تحت تأثیر هیجان و جو روانی حاکم بر رویدادها اخبار دریافتی را به‌سرعت بازنشر دهند.بویژه مراقب نشر بود. در این حوادث انتشار اخبار جعلی، اخبار دارای و و نیز کننده ترویج و منتشر می شود که باید با شناسایی این اخبار از گسترش آنها جلوگیری کرد. از این رو : 👈حتماً اخبار و عکس‌ها را از منابع و رسانه های رسمی و معتبر پیگیری کنید. 👈تا صحت خبری برایتان مشخص نشده است آن را برای دیگران ارسال نکنید. 👈در انتشار اخبار حتما تامل و تفکر کنید سپس منبع را چک کنید و پس از اخبار را نشر دهید. 👈به جای بازنشر بی‌هدف و گسترده اخبار و تصاویر ، سعی کنیم توصیه‌های ایمنی که رسانه‌های رسمی یا مسئولان مربوطه درباره راهکارهای مواجه با بحران تولید کرده‌اند را به دست مخاطبان دیگر برسانیم. 👈در شرایط بحرانی آرامش روانی جامعه و کمک رسانی دستگاههای رسمی مهم تر و دارای اولویت است با انتشار اخبار جعلی این وظایف را تحت الشعاع قرار ندهیم (برگرفته از توصیه های معصومه نصیری مدرس حوزه سواد رسانه ای )
| | 🔸️سایت های | در جهان -checking ✍دربسیاری از نقاط جهان سایت های غیر دولتی و دانشگاهی و رسانه ای راه اندازی شده اند که هدف انها مقابله با اخبار جعلی ، متون جعلی و اطلاعات غلط و نادرست است . هدف این وب سایت ها حقیقت یابی و کنترل حقیقت است .درحالی که ایالات متحده، بزرگ ترین بازار برای پروژه های کنترل حقیقت به شمار می رود، اما برخی از هوشمندانه ترین و خلاقانه ترین فعالیت ها در این زمینه در دیگر مناطق جهان در حال انجام است. برخی وب سایت ها و پروژه های کنترل حقیقت در قاره ها و کشورهای مختلف از جمله آفریقا (آفریقای جنوبی، سنگال، نیجریه و کنیا)، آرژانتین، فرانسه، نروژ یا بریتانیا و برخی کشورهای آسیایی باشند. دیدن این وب سایت ها و روش های آنها برای کنترل و بررسی حقیقت و مقابله با اخبار جعلی جالب و آموزنده خواهد بود 👉 www.politifact.com/ سایت برنده جایزه پولیتزر توسط سردبیران و خبرنگاران روزنامه Tampa Bay Times اداره می شود. PolitiFact یک وب سایت بررسی کننده حقایق است که صحت ادعاهای مقامات در سیاست آمریکا را ارزیابی می کند.سایت های دولتی PolitiFact توسط سازمان های خبری که با تایمز همکاری داشته اند اداره می شود. 👉www.washingtonpost.com/news/fact-checker/ هدف این وب سایت و ستونی همراه آن در نسخه چاپی روز های یکشنبه" واشنگتن پست "، بیان" حقیقت " در اظهارات چهره های سیاسی در مورد موضوعات با اهمیت بسیار مهم ، ملی ، بین المللی یا محلی است. 👉https://www.snopes.com/ این وب سایت گزارش ها و اخبار مختلف شهری ، فرهنگ عامه ، شایعات و اطلاعات غلط را راستی ازمایی می کند. 👉www.reporterslab.org/fact-checking آزمایشگاه خبرنگاران دوک ، پایگاه داده ای از سایت های جهانی بررسی واقعیت را در اختیار دارد. می توانید از این نقشه آنلاین این سایت برای کاوش اخبار و سایت های حقیت یابی در سراسر جهان استفاده کنید. 👉https://www.hoax-slayer.net/ 👈 هدف این سایت که در استرالیا مستقراست بیشتر شناسایی و مقابله با ایمیل های جعلی وکلاهبرداری اینترنتی و آموزش به کاربران وب در مورد مسائل مربوط به امنیت ایمیل و اینترنت است. 👉www.theguardian.com/news/reality-check روزنامه گاردین هر ورز اخبار و مطالب مختلف را راستی ازمایی و واقعیت سنجی می کند. 👉http://factscan.ca/ سایت بررسی و کنترل حقیقت در کانادا است . این سایت یک سایت غیر حزبی در سیاست فدرال کانادا است که صحت سنجی اظهارات مقامات کانادایی را انجام می دهد. 👉https://trudeaumetre.polimeter.org/ یک وب سایت غیر دولتی در کانادا است که آنچه دولت انجام می دهد را ردیابی می کند. 👉https://www.milenio.com/poligrafo سایت حقیقت یابی و مقابله با اخبار جعلی در مکزیک است. 👉www.channel4.com/news/factcheck/ سایت کنترل واقعیت در کانال چهار لندن
■اتفاق روز 🔸️ ‌جنجال مدرسه فرهنگ و سخنان همسر حداد عادل نمونه ای از و در شبکه های اجتماعی و تعجیل در اظهار نظر و انتشار محتوا بدون بررسی منبع اصلی ✍حضور طیبه ماهروزاده یکی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری آموزش و پرورش و همسر غلامعلی حدادعادل در برنامه زاویه شبکه ۴ سیما حسابی جنجالی شد. بلافاصله بعد از برنامه ویدئویی از بخش‌هایی از صحبت‌های ماهروزاده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که کاربران را به واکنش واداشت. در این ویدئو این‌طور برداشت می‌شد که او گفته فرزندش می‌خواسته در رشته علوم انسانی تحصیل کند و آنها نتوانسته‌اند مدرسه‌ای با محیط مناسب پیدا کنند و به‌همین دلیل دبیرستان فرهنگ را مخصوص رشته علوم انسانی تأسیس کردند. کاربران از این حرف‌ها عصبانی بودند و می‌نوشتند که حدادعادل و همسرش سال هاست در آموزش و پرورش حضور دارند و حالا باید برای شرایط مدارس پاسخگو باشند. البته فیلم تقطیع شده بود و ماهروزاده هم بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت: «تأسیس دبیرستان فرهنگ بعد از فراغت فریدالدین [فریدالدین حداد عادل] از دوره دبیرستان صورت گرفته و وی در این دبیرستان تحصیل نکرده است. ۲-اشاره به تحصیل وی صرفاً به منظور بیان وضعیت نامطلوب رشته علوم انسانی در آن زمان بوده و این مطلب با دقت در صحبت اینجانب به روشنی قابل اثبات است. ۳-در برنامه به‌صراحت گفته شد که مدارس دولتی فرهنگ (که تعداد آنها در حال حاضر در حدود یکصد مدرسه تخمین زده می‌شود و باعث توسعه علوم انسانی شده است) هیچ ارتباطی با مؤسسه غیرانتفاعی فرهنگ ندارد.» البته فیلم تقطیع شده کار خودش را کرده بود و همچنان به ماهروزاده و همسرش در شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌شد
⭕️وقتی رسانه ها به جنگ دعوت می کنند 💢روزنامه ینی شفق ترکیه از تند ترین روزنامه های ترکیه در خصوص بازی دیروز تراکتور استقلال نوشت 120 هزار نفر فریاد زدند جان و خونمان فدای تو ترکیه وطن مادریمان تحریک گسل های قومیتی ترفندی برای تجزیه ی کشور توسط رسانه هاست حمله ی ترکیه ی به کردها و حمایت از شعار های تجزیه طلبانه همان فضای سازی رسانه ای برای آشوب در کشور است 👤 مارشال مک لوهان: جنگ هایی که در آینده رخ خواهند داد به وسیله تسلیحات جنگی و در میدان های نبرد نخواهند بود بلکه این جنگ ها به دلیل تصوراتی رخ خواهند داد که رسانه های جمعی به مردم القا می کنند
⭕️نگاهی به یک نقطه ضعف بزرگ رسانه‌ای 💢با نگاهی به اخبار، تصاویر و فیلم‌های ارسالی از ناآرامی‌ها در لبنان و عراق، کشورهایی که به لحاظ موقعیت و تحولات برای جمهوری اسلامی ایران بسیار دارای اهمیت هستند، درخواهیم یافت اکثر آنها دریافت شده از رسانه‌های خارجی چه عراقی و لبنانی و چه سایر کشورها هستند. این در حالی است که رسانه‌های کشور در سال‌های نه چندان دور نسبت به اعزام عکاس و خبرنگار به محل رویدادها اقدام می‌کردند و مخاطب ایرانی رخداد را با روایت رسانه‌ای ایران دریافت می‌کرد. 💢روزگاری شعار ما «ایران به روایت ایران» بود و در گام بعد بنا بود «جهان به روایت ایران» را داشته باشیم. بنا بود مخاطبان جهان را در دریچه لنز و قلم خبرنگاران ایرانی ببینند و بخوانند. اما امروز بغل گوشمان اتفاقاتی درحال وقوع است که روایت ایران در انعکاس رسانه‌ای آن نقشی ندارد. ما این اتفاقات را با روایتی غیرایرانی دریافت می‌کنیم و این یعنی نقطه ضعفی بزرگ برای دستگاه رسانه‌ای یک کشور. 💢وقتی جنگ افغانستان رخ داد بر سر اینکه چه کسانی برای تهیه عکس و خبر اعزام شوند و کدام رسانه اخبار و تصاویر اختصاصی دارد، مسابقه بود ولی امروز ما ناچار به خوانش اخبار ترجمه‌ شده و تحلیل‌های متکی بر همین اخبار هستیم. در بخش عکس رسانه‌های کشور هم اثری از تصاویر اتفاقات این کشورها نیست. 💢و در پایان اینکه اگر بسیاری از رسانه‌های دنیا برای اکثر اتفاقاتی از این دست خبرنگار و تصویربردار اعزام می‌کنند تلاشی است برای غالب کردن روایتشان و اینکه ما از این مهم غافلیم یعنی باید تن دهیم به دست به دست شدن محتواهایی که ممکن است به شکاف بین ملت ایران و عراق دامن زند؛ همان چیزی که در پس پرده اتفاقات این کشور وجود دارد. 💢به امید روزی که جهان به روایت ایران محقق شود و رسانه به معنای دقیق کلمه رسانه باشد. 👤معصومه نصیری
تقریباً تمام اطلاعاتی که ما روزانه دریافت می‌کنیم، اطلاعات دسته چندمی است که بارها از فیلتر اندیشه‌ها و قضاوت‌های دیگر رد شده و از آن تأثیر پذیرفته است و اولین درس از سواد رسانه‌ای در چنین شرایطی این است که بدانیم آنچه در رسانه می‌بینیم، لزوماً واقعیت نیست و می‌تواند ضد واقعیت نیز باشد. نیوتن مینو، پژوهشگر معروف می‌گوید در سال 1981 نگران بودم که فرزندانم نخواهند توانست از تلویزیون منفعتی ببرند. 30 سال بعد نگرانیم از این بابت بود آیا نوه‌هایم از صدمات تلویزیون در امان خواهند بود؟ مالکوم ایکس می‌گوید: اگر مراقب نباشید روزنامه‌ها با شما کاری خواهند کرد تا از کسانی که به آنها ظلم می‌شود متنفر باشید و به کسانی که به آنها ظلم می‌کنند عشق بورزید. این دو جمله شاید بتوانند بهترین توصیف از عواقب آلودگی اطلاعاتی باشند. 🗣🗣حواسمان به هجوم اطلاعاتی که روزانه دریافت می کنیم، باشد.
⭕️برخی تکنیک های عملیات روانی در پیام های رسانه ای 🔺درباره نوع و ميزان اثر رسانه ها بر مخاطب نظرات مختلفی وجود دارد. با چند روش متداول برای تاثیرگذاری آشنا شوید: 💢کاشت: مخاطبان در دريافت پيام‎هاي رسانه ها به خصوص تلويزيون، مانند زمين مستعدي هستند که مي توان هرچه را خواست در آنها کاشت و پرورش داد. بنابراين، معنا توسط رسانه ها توليد مي شود و مخاطبان با پذيرش چنين معناهايي به همديگر نزديک تر مي شوند. نظریه پردازان میگویند تلويزيون آثار درازمدتي دارد؛ آثار تدريجي و غيرمستقيم اما متراکم و با اهميت. 💢برجسته ‎سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‎ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب مي ‎شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده‎تر رسانه‎ها از اين طريق به مردم ديکته مي کنند که به چه موضوعاتي و چگونه بينديشند. 1رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2. تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. 💢الگوبرداري: در این روش رسانه هاي جمعي به‎خصوص تلويزيون و سينما، مردم را طبق الگوهاي مختلف رفتاري به عمل وامي دارند. اين تصاوير مي توانند به عنوان «الگوهاي رفتار» عمل کنند و قابل تقليد باشند، و مردمي که بيننده کنش تصوير شده هستند، ممکن است از آن به عنوان بخشي از مجموعه رفتاري خود استفاده کنند.
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت «نشو» 👤حتما برای شما هم پیش آمده در یک جمع یا در گفتگوهای مجازی، برای همرنگ شدن با جماعت، خودسانسوری کرده باشید و فقط با این گمان که بعید است نظر شما را بپسندند، از ابراز عقیده تان منصرف شده باشید. 🤫 نظریه‌ی به توضیح این اتفاق پر تکرار در رسانه ها و افکار‌عمومی میپردازد. طبق این نظریه افراد با این فرض (درست یا غلط) که نظرشان ممکن است با اکثریت یکی نباشد، ترجیح میدهند سکوت اختیار کنند تا از عموم مردم متمایز نشوند. در بسیاری از مواقع صاحبان قدرت و از این احساس مشترک انسانی، سوء استفاده می کنند تا دیدگاه مطلوب خود را به عنوان نظر غالب جا بیاندازند؛ به نحوی که اگر افرادی هم هستند که دیدگاه متفاوتی دارند، از علنی کردن آن منصرف شوند. به این ترتیب یک دور معیوب و مارپیچ گونه ای شکل میگیرد و جامعه یا به عبارتی خود اقلیت پندارها، سکوت را بر سخن ترجیح می دهند؛ با تداوم این سکوت، گرداب روز به روز عمیقتر میشود و تبعا مخالفت با آن هم پرهزینه تر. برای واضحتر شدن موضوع، به اقدام اخیر بازیکن از این منظر بنگریم. در شادی پس از گل، از شعار نوشته شده روی زیرپیراهنی اش در مقابل دوربین رونمایی کرد. از آنجا که شعار یا بهتر است بگوییم دلنوشته او حاوی مضمون سیاسیِ کاملا رکی بود، واکنشهای متعدد و متنوعی را به ویژه در فضای مجازی در پی داشت. گروهی اقدام او را پسندیدند و در مقابل گروهی دیگر حجم وسیعی از واکنشهای منفی نثار او کردند. حال سوال این است که آیا ترابی پیش‌بینی واکنش های منفی زیاد را نمیکرد؟ بی‌تردید جواب منفی است. کسی که کمترین سر و کاری با داشته باشد به خوبی میداند، ابراز عقیده، آن هم از نوع سیاسی‌اش، بدون نقد و هجمه و توهین نخواهد بود؛ اما این جوان با علم به این موضوع، ترجیح داد از فرصت رسانه ای که در اختیار دارد، برای بیان دیدگاهش حداکثر استفاده را ببرد، هر چند برایش هزینه ساز باشد. چه بسا سلبریتیهای دیگری هم باشند که در این‌باره، دیدگاه مشابهی با ترابی دارند؛ اما به دلایل مختلف از جمله میل به همرنگ شدن با اکثریت جماعت ، به ندرت شاهد اقدامات مشابهی از آنها هستیم. این اقدام ترابی فارغ از مضمون پیامش، قابل ستایش است. چراکه در فضای غبار آلود مجازی که در بسیاری از مواقع تشخیص حق از ناحق در آن دشوار است، داشتن این حد از شجاعت توام با بینش، کیمیاست. و به نظر میرسد تک تک ما و به ویژه قشری از جامعه ما که آگاهی و بینش بیشتری نسبت به مسائل ، و دارند، نیازمند تقویت این روحیه در خود هستند تا از عمیقتر شدن گرداب سکوت حاکم بر فضای رسانه های غیر رسمی کشور، جلوگیری کنند و غبارهای نشسته بر چهره حقیقت را بزدایند. آری! در بسیاری از مواقع همرنگ جماعت شدن عین رسوایی و شکستن سکوت مصداق آزادگی است؛ که فرمود: اکثرهم لا یعقلون.
🎯 چرا وقتی به بچه‌هایمان فکر می‌کنیم، ترس سراسر وجودمان را می‌گیرد؟ — روزگاری بچه‌ها را می‌ترساندند تا خوب بار بیایند، حالا پدر و مادرها را می‌ترسانند که خوب تربیت کنند 📍تا ده بیست سال پیش، کاملاً عادی بود که بچه‌ای ۶-۵ ساله، تنها در صف نانوایی ایستاده باشد، یا بدون نظارت پدر و مادر، ساعت‌ها در کوچه و خیابان‌های محله بازی کند. امروز حتی نمی‌توانیم تصور کنیم که بچۀ کوچکی را بفرستیم خرید یا آزاد بگذاریم تا در محله بچرخد. دلیل‌های موجهی هم داریم: بچه‌دزدها، زورگیرها، راننده‌های بی‌ملاحظه، منحرفان و هزاران دستۀ خطرناک دیگر در کمین بچۀ ما نشسته‌اند. اما جامعه‌شناسی که ترس را مطالعه می‌کند، نگاه دیگری دارد. 🔖 ۱۸۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9565/
✍️ 🎯به این جمله دقت کنید! من نباید جریمه‌ شوم. پلیس هم به جای اینکه به کار اصلی اش بپردازد یعنی جیب زن ها و معتادها را از خیابان جمع کند، می آید سراغ من که در یک خیابان خلوت به جای ۸۰ کیلومتر ۸۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته ام آن هم برای اینکه به کلاسم برسم. ببینید با دانشگاهیان چه برخوردی می کنند در حالی که جیب زن ها آزادند. 📌در این استدلال از تکنیک شاه ماهی سرخ برای / استفاده شده است. موضوع اصلی چیست؟ جریمه به خاطر خلافی که مرتکب شده. اما این جا پلیس سرزنش می‌شود که چرا کار اصلی‌اش را انجام نمی‌دهد. اما کار اصلی اش از نظر گوینده فریب کار چیست؟ یک موضوع کاملا نامربوط: مشکلاتی که در جامعه وجود دارد به نام جیب زن ها و معتادها. شاه‌ماهی سرخ یک استدلال است که سازوکارش بر اساس متکی است. در این تکنیک مرکز توجه منحرف می‌شود و توجه افراد به موضوعات نامرتبط کشانده می شود. 🔆اصطلاح شاه ماهی سرخ از کجا آمده است. شاه‌ماهی سرخ ظاهرا اسم عجیبی است. اما داستان این است که این ماهی بوی شدیدی دارد و شکارچیان پی برده اند که باعث می‌شود جایی که بوی آن بپیچد، سگ‌های شکاری نتوانند بوهای ضعیف‌تر (مثلا خرگوشی که در جستجوی آن است) را دنبال کنند. تکنیک فریب شاه‌ماهی سرخ هم همین کار را می‌کند؛ یک موضوع بی‌ربط اما جذاب را وارد استدلال می‌کنند تا توجه را از موضوع اصلی منحرف کند. در این حالت مخاطبان ممکن است مسیر غلطی را دنبال کنند. اصطلاح نعل وارونه در زبان فارسی نیز به این شگردی برای رد گم کردن اشاره دارد. نعل را که به صورت وارونه به پای اسب بزنید، اثری که بر روی جاده‌ می‌گذارد، جهتی خلاف جهت واقعی حرکت را نشان می‌دهد. 💢مراحل تکنیک فریب شاه‌ماهی سرخ این‌ است: ۱. زمانی که موضوع اول مطرح است. ۲. موضوع دوم که ربطی به موضوع الف ندارد اما ظاهرا ربط دارد و البته جذاب و حواس ربا [مانند دل ربا] است وارد بحث کنید. ۳. موضوع اول را فراموش کنید و بحث بر سر موضوع دوم را ادامه دهید. شاه‌ماهی سرخ زمانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد که موضوع بی‌ربط دوم، موضوعی باشد که بسیار جذاب (مانند عدالت) یا بسیار حساس (مانند رسوایی جنسی) باشد. به مثال زیر دقت کنید: نفر اول: رییس جمهور کشور ایکس عملکرد بسیار خوبی دارد و توانسته است میزان اشتغال را در کشور به خوبی بالا برود و سطح رفاه در دوران او به خوبی و به وضوح افزایش پیدا کرده است. نفر دوم: البته عملکرد یک رییس جمهور باید در ابعاد مختلف دیده شود. متاسفانه این رییس جمهور در افراد فقیر جامعه جایگاهی ندارد. چرا که از یک خانواده ثروتمند است، ماشین و خانه اش بسیار اشرافی است و در ضمن در دوران ریاست جمهوری اش هم یک پرونده فساد جنسی داشته است. می بینید دوباره شاه ماهی سرخ بدبو در مسیر افکار ما قرار گرفت: اشرافی بودن و لاابالی بودن درست در زمانی مطرح می شود که مساله عملکرد اقتصادی آن مطرح است. اما این دو موضوع آنقدر جذاب (بخوانید آنقدر بدبو) است که تمام حواس ها را پرت می کند. حالا سعی کنید شاه ماهی سرخ را در این جمله بیابید. پیشنهاد سرمایه گذاری شما در حوزه معدن جذاب است. اما دقت کنید که شرکت سرمایه گذاری آماندا هم که شرکت بدنامی است و در حوزه که ورود کرده یا فساد یا شکست داشته است نیز حوزه معدن را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده است. ☑️⭕️ تجویز راهبردی: برای مقابله با تکنیک فریب شاه ماهی سرخ سه گام بردارید: ۱: موضوعات فرعی را از موضوعات اصلی تفکیک کنید. ۲: تاکید کنید که ما می خواهیم در این جلسه/گفتگو/مناظره در مورد موضوع اصلی صحبت کنیم و بگویید که موضوعات فرعی در جای خود می تواند مورد بررسی قرار گیرد و ممکن است با اهمیت نیز باشند اما در این جا این موضوع بی ربط است. ۳: موضوع اصلی را بر اساس شواهد، مدارک، منطق، استدلال بررسی کنید و سعی کنید از ورود مجدد شاه ماهی های سرخ جلوگیری کنید. مثلا در مورد رییس جمهور کشور ایکس باید گفت: هدف ما بررسی عملکرد اقتصادی یک دولت است نه موارد دیگر. در ضمن تجربه نشان داده اشرافی بودن یک رییس جمهور ارتباط همیشگی با توفیق اقتصادی یا عدالت اجتماعی ندارد. چه بسا روسای جمهوری که به ظاهر غیراشرافی بودند اما شاخص های عدالت اقتصادی-اجتماعی را بدتر کردند و چه بسیار روسای جمهوری که از خانواده های متمول بودند اما کشورشان عدالت بیشتری را تجربه کرد. همچنین مسایل اخلاقی فردی به ما ربطی ندارند ما به اخلاق اجتماعی مسوولان می پردازیم همچون تحمل مخالفین، شفافیت، پاسخگویی به مردم و رسانه ها و … بنابراین برمی گردیم به موضوع اصلی بحث یعنی عملکرد اقتصادی. ✅طی روزهای آینده با تکنیک‌های پرکاربرد رسانه‌ای و تبلیغی بیشتر آشنا خواهید شد.
👍تلاشی برای پایان حلقه بازخورد تأیید اجتماعی 💥از هفته آینده لایک‌های اینستاگرام محو می‌شوند ✨اینستاگرام از هفته آینده از کاربران آمریکایی شروع خواهد کرد تا به قول خود مبنی بر حذف لایک‌ها عمل کند. ✨به گفته رئیس اینستاگرام آدام مُسِری،این تغییر در شرف اجرا شدن است. مسری در مصاحبه‌ای در کنفرانس Wired 25 توضیح داد که هفته آینده تست تغییرات حذف لایک درایالات متحده آغاز خواهد شد و البته آن به صورت یکباره در کل ایالات متحده نیست، بلکه در بخش‌های مختلف تست می‌شود. ✨چندی پیش فیس بوک نیز پروژه آزمایشی حذف لایک از این شبکه اجتماعی را در استرالیا اجرایی کرده بود که بر اساس آن کاربران استرالیایی در فیس‌بوک می‌توانند پست های دوستان خود را لایک کنند اما قادر نیستند تعداد لایک‌ها را ببینند. ✨رقابتی دیوانه‌وار برای دیده شدن، لایک شدن، متفاوت به نظر رسیدن و نمایش آنچه دوست داریم باشیم و فاصله با آنچه هستیم در اینستاگرام در جریان است. این تلاش را به آب و آتش زدن خود برای ارضای حس کنجکاوی دیگران و کمک به آنها برای سرک کشیدن در زندگی خود باید دانست.
«» چیست؟ به‌ظاهر خبر هستند اما به‌ شیوه‌ای سیستمی فریب‌آمیز و گمراه‌کننده اند طوری که همیشه نمی‌توان به‌آسانی فریب‌آمیز و گمراه‌کننده‌ بودنشان را تشخیص داد. برخلافِ انواع و اقسام و که با هیچ نگرانی برای صحت و درستی همراه نیستند، این طور نیست که هیچ قید و بندی از جهت صحت و درستی بر نباشد بلکه اخبار جعلی به حقیقت اهمیت می‌دهند فقط تا آن اندازه که بتوانند ما را از آن منحرف کنند و بر باورها و کنش‌های ما تأثیر بگذارند. متن کامل را در لینک زیر بخوانید: http://www.shara.ir/view/40731/ ترجمه: جویا آروین