هدایت شده از سواد سایبری
تصویری که با عنوان رونمایی از دروازه اسکن سلامت در کشور امارات منتشر شده، متعلق به یک مرکز خرید در شهر بانکوک در کشور تایلند است که بدلیل عدم توانایی در تشخیص بسیاری از بیماری هایی همچون کرونا مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته است
سوگیریهای شماره (۲۲)
💠هم پوشانی گرایی💠
#هم_پوشانی_گرایی (Shared information bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که اعضای جمع تمایل دارند بیشتر درباره موضوعاتی که برای همه آشناست گفتگو کنند و کمتر برای موضوعاتی وقت صرف کنند که برخی اعضا از آن آگاهی ندارند.
به زبان ساده، همپوشانیگرایی گرایش به صحبت درباره اطلاعات مشترک جمع است.
همپوشانیگرایی میتواند پیامدهای زیانباری در تصمیمگیریهای گروهی داشته باشد.
وقتی اعضای جمع اطلاعاتی را که بقیه ندارند به اشتراک نمیگذارند، نمیتوان انتظار داشت تصمیمات کاملاً آگاهانه اخذ شوند.
مثال:
شاهرخ و دوستانش تصمیم میگیرند پس از اتمام کار بروند سینما. موعدش که فرا میرسد قرار میشود جمع تصمیم بگیرد چه فیلمی تماشا کنند. همه خستهاند و هر چه تصمیمگیری به درازا بینجامد زمان نیز از دست میرود. یکی فیلمی را پیشنهاد میکند و بیشتر جمع موافقت خودشان را اعلام میکنند.
شاهرخ قبلا آن فیلم را دیده است و به نظرش فیلم بدردنخوری است. برخیها در این مرحله نظرشان را آشکارا اعلام میکنند. شاهرخ ترجیح میدهد به خاطر جمع چیزی نگوید. دلیل این امر گیرافتادن در دام همپوشانیگرایی است.
در مثال بالا هیچگاه جواب درست و قطعی برای اینکه چه فیلمی را تماشا کنیم وجود ندارد. بحثِ سلیقه است.
اما شاهرخ میتوانست نظرش را بیان کند.
وقتی پای توافق جمع در میان باشد احتمال همپوشانیگرایی بالاتر میرود.
گارولد استاسر، استاد روانشناسی دانشگاه میامی در اوهایو، و ویلیام تایتِس، استاد روانشناسی دانشگاه فنی آرکانزاس، در پژوهشی مشترک در سال ۱۹۸۵ نشان دادند که افراد وقتی در یک گروه قرار میگیرند بیشتر تمایل دارند در گفتگو همپوشانی کنند با اینکه طبیعتاً گفتگو درباره اطلاعاتی که دیگران از آن بیخبرند روشنگرتر است.
همپوشانیگرایی زمانی که قرار است جمع درباره موضوعی قضاوت کند و به توافق نهایی برسد شدت میگیرد.
یک دلیل میتواند محدودیت زمان باشد. فرد ترجیح میدهد ساز مخالف نزند تا قضیه سریعتر جمع شود.
برعکس اگر تمرکز جمع رسیدن به بهترین تصمیم ممکن و محدویت زمانی کمتر باشد، هر کس راحتتر نظرش را بیان میکند.
تصمیمگیری جمعی دشواریهای خاص خود را دارد. دلیل عمده دیگری که باعث همپوشانیگرایی میشود اضطراب ناشی از بیان نظر متفاوت در جمع است.
بیشتر افراد از اینکه مخالف جمع شناخته شوند بیزارند.
به علاوه حرف زدن در جمع عدهای را سراسیمه میکند.
اعضای یک جمع به شهرتشان در میان دیگران اهمیت میدهند و دوست ندارند به آبروشان لطمهای وارد شود.
وانگهی آنها گمان میکنند با بیان نظر مخالف ممکن است پیوندهای عاطفیشان با دیگران در خطر قرار بگیرد.
در نتیجه اطلاعاتشان را گزینشی با دیگر اعضای جمع در میان میگذارند.
تحقیقات متعددی نشان میدهند که هر چه اعضای یک جمع اطلاعات بیشتری را با دیگران در میان بگذارند تصمیمات گروهی بهتر و موفقتری اخذ میشود.
راهکارهای مهمی که به این امر کمک میکند عبارتند از:
🔹اختصاص زمان بیشتر به بحث وگفتگو درباره تصمیم جمعی
🔹 اجتناب از بحثهای کلی
🔹اهمیت دادن به تنوع نظرات و گفتگو درباره موضوعات جدید برای اجتناب از تکرار
با به کارگیری این راهکارها و با تمرین بردباری در برابر نظرات مخالف و منتقد میتوان امیدوار بود فرد دیگر مجبور نباشد برای رسوا نشدن همیشه همرنگ جماعت باشد. گوناگونی رنگها به زیبایی گروه میافزاید.
سوگیریهای شناختی شماره (۲۳)
💠دوام نگری💠
#دوام_نگری (Survivorship bias) نوعی #سوگیری_شناختی است که ذهن فقط نمونههای موفق یک پروسه را در نظر میگیرد و در نتیجه در داوری موقعیت ، خطا میکند.
مثال یک: بهمن گمان میکند آموزش کامپیوتر تجارت خوب و پردرآمدی است. در نتیجه به این میاندیشد که یک مؤسسة آموزش کامپیوتر افتتاح کند. مشکل بهمن اینجاست که فقط نمونههای موفق را دور و برش دیده است. او هرگز از افراد زیادی که تجارتشان شکست خورده چیزی نشنیده است.
مثال دو:
حامد بیست سال است که ماشینش را سوار میشود. او معتقد است خودروهای قدیمی خیلی بهتر از ماشینهای جدید هستند. دلیلش هم ماشین خود او است که مثل ساعت کار میکند.
در اینجا حامد در اثر دوامنگری فقط نمونه موفق خودش را معیار قرار میدهد و مدلهای مشابه خودرویش را حساب نمیکند که از رده خارج شدهاند. به علاوه تعمیر و نگهداری منظم خودش را دست کم میگیرد.
مطالعه و بررسی تجارب دیگران میتواند کمک زیادی به افراد تازه کار بدهد ، اما این بررسی باید جامع بوده و تمام جوانب ، از جمله هزینه هایی که آن شخص پرداخته ، شرایطی که در آن اقدام کرده و شکسته ها و خسارتها ، را در نظربگیرد.
دوامنگری یکی از آفات تحلیلهای کلان مالی است.
زیرا گاهی اوقات به باورهای بسیار خوشبینانهای میانجامد.
به عنوان نمونه گاهی اوقات در تحلیل عملکرد مالی موفق اقتصاد یک شهر در طول ده سال، دوامنگری باعث میشود تحلیلگر ، تمام شرکتهایی را که دیگر نیستند از محاسبات حذف کند.
از دیگر پیامدهای دوامنگری باور غلطی است مبنی بر اینکه موفقیت یک شخص یا گروه حتماً وابسته به ویژگیهای خاصی بوده که آن فرد یا گروه داشته و نقش بخت و اقبال در آن صفر در نظر گرفته میشود، در حالیکه شانس در هر موفقیتی نقشی - ولو کم - دارد.
دوامنگری در پیشبینیهای پزشکی نیز میتواند نتایج گرانبهایی در پی داشته باشد. وقتی بیماری مهلکی تشخیص داده میشود نوبت به پیشبینی میرسد. در اینجا بیمار لازم است بداند حدوداً چقدر فرصت زندگی دارد.
خیلی اوقات در اینگونه پیشبینیها بیمارانی که بلافاصله پس از تشخیص درگذشتهاند به حساب نمیآیند. در نتیجه ممکن است پیشبینی دقیق نباشد.
دوامنگری خود را در بخش "خدمات مشتریان" نیز نشان میدهد.
مطالعات حکایت از آن دارد که بسیاری از مشتریان در صورت نارضایتی سخنی نمیگویند.
مدیران هم علاقه دارند به کسانی بیشتر توجه کنند که صدای نارضایتیشان بلند است. در نتیجه کمر همت به کسب رضایت آنان میبندند.
این در حالیست که گروه نخست ممکن است دیگر شانسی به آن شرکت ندهند و از خرید بیشتر از آن سازمان صرف نظر کنند. دوامنگری اینجا باعث میشود فقط به آنانی توجه شود که موفق میشوند صدایشان را بلند کنند و دیگران اصلاً به حساب نیایند و در نتیجه سازمان ضرر کند.
⭕️جنگ توییتری چین و آمریکا
💢توییتی از آقای لیجان منتشر شد مبنی بر انتشار ویروس از سمت آمریکایی ها و عنوان ایشان سخنگوی وزارت خارجه چین معرفی شد
اما معاون سخنگوی وزارت خارجه چین است نه سخنگو. او ۲۴ فوریه یعنی حدود ۲۰ روز قبل معاون سخنگو شده. قبل از این پست کارمند سفارت چین در پاکستان بوده است.
🔻بحثی را هم که مطرح کرده در جدال توئیتری با آمریکایی ها است که چین را متهم میکنند به ساخت ویروس و اشاعه عمدی آن.
لینک توییت
🔺پس سخنان ایشان خانم هوآ(سخنگو وزارت خارجه چین) نیز سخنان دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز مقابله با بیماریهای آمریکا، در کنگره را بازنشر کرده.
👤دکتر ردفیلد میگوید که بعضی کسانی که قبلاً فوت کردند و مرگشان آنفلونزا تشخیص داده شد درواقع کروناویروس داشتند. این بدان معناست که کروناویروس منشاء چینی ندارد و قبلش در آمریکا بوده و احتمالاً با تیم ورزشکاران ارتش آمریکا وارد ووهان شده.
لینک توییت
💢بدیهی است اگر دولت چین مستنداتی داشت که شیوع کروناویروس کار آمریکاست خیلی جدی و از طریق مقامات بالا و حتی در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل مطرح میکرد نه اینکه یک کارمند وزارت خارجه در توئیتر مطرح کند. البته او هم مبهم حرف زده و حرف اصلی درباره منشاء ویروس است که از چین است یا تیم ورزشی ارتش آمریکا در مسابقات اکتبر ووهان با خودشان از آمریکا آوردهاند و سوقات آمریکاست.
🔺صرفا این اظهارنظرها نوعی جنگ روانی است برای اقناع افکار عمومی و تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا بعنوان کشورمهاجم در جنگ بیولوژیکی است
#جنگ_شناختی
#جنگ_رسانه_ای
#سواد_رسانه_ای
⭕️جنگ توییتری چین و آمریکا
💢توییتی از آقای لیجان منتشر شد مبنی بر انتشار ویروس از سمت آمریکایی ها و عنوان ایشان سخنگوی وزارت خارجه چین معرفی شد
اما معاون سخنگوی وزارت خارجه چین است نه سخنگو. او ۲۴ فوریه یعنی حدود ۲۰ روز قبل معاون سخنگو شده. قبل از این پست کارمند سفارت چین در پاکستان بوده است.
🔻بحثی را هم که مطرح کرده در جدال توئیتری با آمریکایی ها است که چین را متهم میکنند به ساخت ویروس و اشاعه عمدی آن.
لینک توییت
🔺پس سخنان ایشان خانم هوآ(سخنگو وزارت خارجه چین) نیز سخنان دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز مقابله با بیماریهای آمریکا، در کنگره را بازنشر کرده.
👤دکتر ردفیلد میگوید که بعضی کسانی که قبلاً فوت کردند و مرگشان آنفلونزا تشخیص داده شد درواقع کروناویروس داشتند. این بدان معناست که کروناویروس منشاء چینی ندارد و قبلش در آمریکا بوده و احتمالاً با تیم ورزشکاران ارتش آمریکا وارد ووهان شده.
لینک توییت
💢بدیهی است اگر دولت چین مستنداتی داشت که شیوع کروناویروس کار آمریکاست خیلی جدی و از طریق مقامات بالا و حتی در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل مطرح میکرد نه اینکه یک کارمند وزارت خارجه در توئیتر مطرح کند. البته او هم مبهم حرف زده و حرف اصلی درباره منشاء ویروس است که از چین است یا تیم ورزشی ارتش آمریکا در مسابقات اکتبر ووهان با خودشان از آمریکا آوردهاند و سوقات آمریکاست.
🔺صرفا این اظهارنظرها نوعی جنگ روانی است برای اقناع افکار عمومی و تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا بعنوان کشورمهاجم در جنگ بیولوژیکی است
#جنگ_شناختی
#جنگ_رسانه_ای
#سواد_رسانه_ای
هدایت شده از عصر هوشمندی
وقتی از سه گانه مردم، رسانه ومسوولان برای فراگیری سوادرسانه حرف میزنیم یعنی اینکه آقای مسوول فرامتن بدان، دوست رسانهای دردامن شایعه نیوفت و مردم قبل از بازنشر پیام، از صحت محتوا مطمئن شوید.
غفلت از سوادرسانهای یعنی اینکه موج بیا ما را با خود ببر چون نخواستیم شنا یاد بگیریم.
✍ #معصومه_نصیری
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران
@asrehooshmandi
#کرونا + موج سواری رسانه ها = بحران رسانه ای
#رحیم_محمدی مدرس علوم ارتباطات و سواد رسانه ای - آنچه مسلم است مسئولان جامعه و مدیران بحران با کمک #رسانه_های_اجتماعی و اطلاع رسانی صحیح و صادقانه می توانند ارمغان بخش آرامش در جامعه باشند و با عملکرد صحیح در رسانه های اجتماعی به صورت هوشمندانه ای در جلب #اعتماد_مردم، ارتباط مؤثر با مردم، کنترل نارضایتی ها، هدایت و جهت دهی افکار عمومی، انجام وظیفه کنند. نباید فراموش کرد که یکی از بزرگترین مشکلات در زمان بحران، هدایت و رهبری مردم بحران زده است که به دلیل آسیب ها و خسارت های وارده تا حد زیادی، قدرت تصمیم گیری صحیح از آن ها سلب می شود
در ادامه با #شارا همراه باشید:
http://www.shara.ir/view/42000/
آخرین خبر | تولید محتوا به عنوان یک مهارت در روزهای کرونایی
http://akharinkhabar.ir/social/6154707
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی
📍 #بخش_اول
🔸 #یک: قبول دارم که الان توصیههای پزشکی مهمترین هستند. ولی همین پزشکان عزیز و زحمتکش گفتهاند آرامش روحی و روانی به حفظ و ارتقای ایمنی بدن کمک شایانی میکند و برعکس، اضطراب و افسردگی و تنش، مقاومتش را شدیداً در مقابل ویروس و بیماری ضعیف میکند. پس همه ما به توصیههای دیگری غیر از پزشکی هم نیاز داریم. بهویژه الان که بیشتر در خانهایم، بیشتر رسانه مصرف میکنیم، بیشتر در معرض بیحوصلگی هستیم، بیشتر در معرض اخبار بد هستیم و... .
🔸 #دو: یادمان باشد که ما در منزل انواع رسانهها را در اختیار داریم. وقتتان را بین همه آنها توزیع کنید و به یکی-دو تا بسنده نکنید. مثلاً همهاش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلویزیون، رادیو، کتاب، لوحهای فشرده فیلم سینمایی، تلویزیونهای تعاملی، موسیقی، ویدئوهای درخواستی اینترنتی، بازیهای ویدئویی، ….البته نمیگویم مساوی، ولی میگویم #متنوع مصرف کنید. راستی! به کتابهای دستنخورده اما مورد علاقهتان هم سری بزنید در این روزها.
🔸 #سه: دقت کنید هریک از اعضای خانواده، در طول شبانهروز به اوقاتی برای خلوت فردی نیاز دارند. در چنین اوقاتی اجازه دهید سر در کار خود داشته باشند و مزاحم نشوید! بسته به سن و سال و یا جنسیت و یا سطح تحصیلی، مدت نیاز به این خلوتها متفاوت است. البته نسل دیجیتال، خلوت و تنهایی را مثل نسل قبل بهدرستی نیاموختهاند یا با آنها متفاوتاند. ولی بههرحال تا زمانی که این اوقات تنهایی به صورت غیرمتعارف زیاد نشده، امری طبیعی و حتی مثبتاند.
🔸 #چهار: یک وقتهایی هم فقط و فقط برای هم باشیم. بدون هیچ رسانهای و هیچ تلفن همراه روشنی! مثلاً ما خودمان دیشب در منزل دور هم نشستیم و حافظ خواندیم. برای هر یک از افراد خانه هم جداگانه تفألی زدیم و خواندیم. ما ایرانیها هم که اهل حالیم با حافظ و دلدادگیهایش!
🔸 #پنج: این روزها برخی مؤسسات توزیع اینترنتی فیلم و سریال و انیمیشن و… تخفیفهای بسیار خوبی ارائه کردهاند تا خانوادههای خانهنشین، با خیال آسوده از آنها استفاده کنند. خوب است. دستشان درد نکند. فقط مراقب باشید در مصرف آنها افراط نکنید تا ذائقه رسانهای اعضای خانواده بهخصوص فرزندان به آنها عادت نکند. بالاخره فضای محتواهای این قبیل رسانهها متفاوت و بازتر است و قدرت انتخاب هم بالا. در ضمن قرار نیست همیشه رایگان باشند.
#ادامه_دارد
✍ #دکتر_عبدالکریم_خیامی