eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گردباد نیوز
کرونا؛ تبدیل به جنگ شناختی ادراکی ترکیبی شده است ✍ سید علیرضا آل داود یکی از مولفه های اصلی جنگ شناختی ادراکی ترکیبی، پاشیدن بذر بی اعتمادی با تولید گسترده فیک نیوز ها از طریق رسانه های ارتباطی و اجتماعی بر افکار عمومی است. در یک ماه اخیر که موضوع کرونا ویروس (کویید-۱۹) در کشور مطرح شده بارها شاهد این موضوع در کنار خطرات و تلفات این ویروس بوده ایم و این در حالی است که رهاشدگی فضای مجازی و میزان تولید اخبار جعلی، ناامنی روانی بسیار خطرناکی را در کشور بوجود آورده است و هرچقدر جریان مومن انقلابی در این فضا با آن مقابله میکند، تمامی ندارد که دلیل اصلی آن نیز سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق دشمن با هماهنگی جریان نفوذ در داخل و بر روی فضای رسانه‌ای و مجازی است. اما برای شناخت ماهیت جنگ شناختی بر بستر فضای مجازی چند مولفه مهم وجود دارد که باید به آنها برای درک و تحلیل شرایط توجه داشته باشیم: نخست:چرخه جریان اطلاعات(تولید bigdata توسط مردم و‌سرقت آن توسط دشمن با ابزار های هوشمند، سرویس ها و خدمات مانند پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی...و سپس تولید پیام با تحلیل آن و انتشار گسترده در این فضا دوم:مختل شدن چرخه ی تصمیم سازی با نفوذ جریانی و شبکه سازی داخل ملت برای مدیران، مسئولان و تصمیم گیران سوم: اختلال در قابلیت شناختی افراد که پس از تحلیل و آنالیز bigdata و احصا کردن نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت و طراحی مدل شناختی اتفاق می افتاد. این نکته هم بسیار مهم است که در حوزه جنگ شناختی دشمنان و رقبا در صدد تغییر جنگ روایت ها بدست خودمان هستند که طی چند ماه اخیر بارها شاهد آن بوده ایم: ۱_سطح راهبردی یعنی اثر گذاری در باورها و اندیشه های جامعه ۲_سطح عملیاتی و اثر گذاری بر روی ارزش ها و هنجار های جامعه ۳_ سطح تاکیکی و اثر گذاری در تصمیم ها و انتخاب ها که با موضوع کرونا ویروس دشمن از هر سه سطح بصورت هیبریدی تاکنون استفاده کرده است که نمونه آن نشانه رفتن قم به عنوان منشا شروع ویروس درست ۲ روز پیش از انتخاباتِ تحریم شده توسط جریان غربگرا ) است که منجر به تخریب و حمله شدید منافقین، ضد انقلاب و سلطنت طلبان، شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی به ارزش ها، باور ها و عقاید اصیل اسلامی در کشور شد. یا تبلیغات جعلی بسیار خطرناک با فراگیر شدن استفاده از الکل سفید جهت ضدعفونی برای مصرف این نوع الکل برای کشتن کرونا در داخل بدن!!! که تاکنون تلفات سنگینی به کشور تحمیل کرده است که اوج جهل نوین که نتیجه مستقیم عدم توانایی و آگاهی مردم در پردازش اطلاعات و پیام هایی است که توسط آن بمباران شده اند را نشان می دهد. اما نقش فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون و مدیریت غربگرا در کشور شرایط را کمی خطرناک تر کرده است که مردم عزیز ما باید خود با افزایش هوشیاری، سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی، خود و خانواده و جامعه را از ویروس فیک نیوز (کویید-۲۰) که هزاران بار خطرناکتر از کرونا ویروس (کویید-۱۹) است دور نگه دارند. مسلما این جنگ شناختی ادراکی ترکیبی بار دیگر به شکست برای دشمن تبدیل می شود، هرچند جریان نفوذ که پادوهای دشمن بیرونی در داخل هستند تلاش بسیاری میکنند تا با این ویروس از مردم نجیب، انقلابی و مومن ایران اسلامی انتقام بگیرند که طبق وعده الهی مکر خدا بزرگتر از مکر این گروه اندک است. و نکته آخر؛ رعایت بهداشت روانی درکنار بهداشت فردی رمز شکست کروناویروس و کروناهای بنفش است... پزشکان، پرستاران و کادر درمانی هم انسان هستند! با رعایت کردن شرایط آنها را خسته نکنیم...چراکه عدم رعایت ما در طولانی مدت تاب آوری جامعه و خودمان را کم خواهد کرد و جامعه بستر آسیب های جدی روحی، روانی، فرهنگی و اجتماعی و چه بسا امنیتی خواهد شد... سحرگاه عید مبعث ۱۳۹۹ 🌹با کانال انقلابی هوش سفید بروز باشید🌹 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
🔺این تصاویر مربوط به کرونا در ایتالیا نیست. لطفا اطلاع رسانی نمایید که اصلاح شود. 🔺️تصاویری ظرف دو روز گذشته در فضای مجازی منتشر گشت که گفته می شد مربوط به بیماران کرونایی ایتالیا است که به علت کمبود فضای بیمارستانی در خیابان بستری شده اند. 🔺️بررسی تیم خارج بدون فیلتر نشان داد که این تصاویر مربوط به زلزله چند روز قبل می باشد که در لا به لای اخبار کرونا مورد توجه واقع نشد. 🔺️عزیزان تلاش کنند که دقت حرفه ای خبری و تحلیلی خود را در موقعیت های سخت و تحت فشار شدید خبری بسیار رعایت کنند. برای خود ما روزانه ده ها خبر جدید از سراسر دنیا ارسال می شود که تا حصول اطمینان از صحت آن منتشر نمی سازیم. 🔺️وضعیت در اروپا و استرالیا و به خصوص به یک بحران ملی تبدیل شده است و طبق برخی گزارش ها آینده پیشرو بسیار خطرناک و فاجعه آمیز تر است. به زودی اخبار جدید در این باره را متتشر خواهیم ساخت. 🔺متاسفانه به علت آنکه عملا به دستور مقامات رسمی حکومت ایتالیا؛ افراد مسن مبتلا به کرونا برای درمان پذیرش نمی شوند و چون مناطق غیر بهداشتی بسیاری در آن کشور وجود دارد و ضعف جدی پزشکی در آنجا مشهود است (که از سال ها قبل تجربه آن را داریم)؛ این کشور در بحرانی انسانی فرو رفته که نیاز به کمک های انسان دوستانه همه کشورها دارد. منبع: http://amp.abc.net.au/article/12080066 💥 ۲۰۲۵ اولین کانال  تخصصی حقایق فیلتر شده جهان ‌ 🆔 @kharej2025
تماس‌های واتس‌ اپ در روزهای کرونایی، فیسبوک را به دردسر انداخت: مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک اعلام کرد که میزان تماس‌های صوتی و تصویری از طریق واتساپ در کشورهایی که شیوع کرونا در آن‌ها زیاد است، به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. وی گفت این رشد بی‌سابقه را در کشورهای ایتالیا و چند کشور دیگر شاهد بوده‌ایم به‌طوری‌که استفاده از این قابلیت مسنجر و واتس نسبت به گذشته تقریباً دو برابر شده است. فیس‌بوک ادامه داد معمولاً افزایش تماس‌ها از طریق این دو اپلیکیشن را در روزهای نخست سال نوی میلادی شاهدیم، برای مثال در سال نوی امسال بیش از یک میلیارد پیام میان کاربران واتساپ ردوبدل شد. زاکربرگ گفت در این روزها، بسیاری از پزشکان و روان‌شناسان از طریق تماس تصویری واتساپ با افراد ارتباط برقرار و تلاش می‌کنند تا مانع از بروز افسردگی در افرادی که مجبور به ماندن در خانه‌هایشان هستند، شوند. بااین‌حال، شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش حجم ترافیک داده در واتساپ و مسنجر شده که اگرچه در نگاه اول، می‌تواند برای این شرکت خبر خوبی باشد اما نگرانی‌هایی را نیز برای مدیران آن به وجود آورده است. بدین معنی که افزایش برقراری تماس‌های صوتی و ویدیویی می‌تواند برای سرورهای این شرکت مضر باشد چراکه اگر نتوانند این حجم بار اضافی را به دوش بکشند، قطعاً آسیب خواهند دید. زاکربرگ در این رابطه گفت: در حال حاضر، کرونا در همه کشورهای جهان به‌طور گسترده شیوع پیدا نکرده، بنابراین می‌توانیم از پس مدیریت این بار اضافه برآییم اما اگر این رویه به‌گونه‌ای دیگر پیش برود و این حجم ترافیک اضافی را در همه کشورها شاهد باشیم، می‌تواند نگران‌کننده باشد و ما باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم تا بتوانیم خدمات موردنیاز کاربران خود را به بهترین شکل ارائه دهیم. یکی از دلایلی که کاربران به استفاده از تماس‌های صوتی و ویدیویی واتساپ روی می‌آورند، مجانی بودن آن است و بسیاری از کاربران این اپلیکیشن را به سایر نمونه‌های مشابه ترجیح می‌دهند. به‌هرحال، کرونا فعلاً در چند کشور محدود به‌صورت فراگیر رؤیت شده و بسیاری از کشورها از طریق اقدامات پیشگیرانه در تلاش‌اند تا بتوانند مانع از گسترش آن در میان مردم خود شوند.
🔥 رده بندی پرمخاطب‌ترین کاربران توییتر ایرانی 🔸در کنار ظریف که پرفالووترین اکانت توییتر است، حسن روحانی جایگاه سوم و یکی از اکانت‌های سایت مقام معظم رهبری (khamenei_ir) نیز در جایگاه ششم قرار دارد. 🔸از آنجا که خبررسانی در توییتر به سرعت انجام می‌گیرد، میتوان حدس زد که سهم اکانتهای خبری در میان کاربران با تعداد زیاد دنبال‌کننده بیشتر باشد. 🔸سهم حساب های کاربری با رویکرد خبری در لیست پرمخاطب‌ترین‌های توییتر ۶ از ۱۰ است. در این بین پس از بی‌بی‌سی فارسی در جایگاه دوم، صدای امریکا چهارم، دوویچه وله پنجم، منوتو در دو جایگاه هفتم و دهم و رادیو فردا هشتم است. 🔸اکانت فارسی وزارت خارجه امریکا در جایگاه نهم است.
📺 پایتخت، کرونا و سبک زندگی کاربران! 🔸 مدیر پیام‌رسان گپ، از افت محسوس ارسال پیام شخصی در زمان پخش سریال پایتخت خبر داد. 🔸ساعت اوج ارسال پیام در این پیام‌رسان در دوران قرنطینه نیز از ساعت ۲۲:۳۰ به حدود ۰۰:۵۵ بامداد منتقل شده است.
اطلاعات معتبر درباره کرونا را از طریق بات WHO در واتس اپ دریافت کنید! با شیوع و گسترش بیماری کرونا، سازمان بهداشت جهانی یا همان WHO نیز در حال تلاش برای از بین بردن اطلاعات نادرست درباره این ویروس و بیماری است. یکی از روش های جالب و جدیدی که این سازمان برای رساندن اطلاعات معتبر درباره کرونا انتخاب کرده، ساخت یک بات در وانس اپ است. شما می توانید به بات WHO در واتس اپ پیام دهید و درباره بیماری کرونا اطلاعات مفید و به روز دریافت کنیدو همچنین می توانید سوالات خود را نیز از این بات بپرسید. برای دریافت اطلاعات از طریق این بات، شماره 41798931892+ را به کانتکت های خود اضافه کنید و در واتس اپ به آن پیام Join را بفرستید. پس از این شما به صورت خودکار به بات WHO متصل می شوید و منویی شامل گزینه های مختلف از جمله گزینه هایی برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کرونا از طریق این بات خواهید داشت. دریافت اطلاعات در این خصوص تنها محصور به این ربات نیست و می توانید به وبسایت رسمی WHO نیز مراجعه کرده و اطلاعاتی را که می خواهید از این طریق دریافت کنید.
هدایت شده از Dish Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥عصبانیت تحلیلگر سیاسی و کارشناس شبکه‌های ماهواره‌ای از سلبریتی‌های ایران! 🔸حبیب بابایی خبرنگار ساکن آلمان با اشاره به حضور فعال سلبریتی‌های اروپایی در بحران کرونا، به سلبریتی‌های ایرانی اعتراض کرده و از آنها پرسیده که چرا در انتخابات بصورت لحظه‌ای حضور دارند اما در این شرایط بحرانی که بسیاری از مردم نیاز به حمایت دارند، بجای راه‌اندازی کمپین و کمک، یا حضوری ندارند و یا نقش اپوزیسیون می‌گیرند؟! 🔸بابایی خود روزی در جنگ بوسنی برای مسلمانان این کشور، کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کرده و سالهاست در آلمان خبرنگاری می کند و بعنوان تحلیلگر سیاسی در شبکه های ماهواره‌ای شناخته می شود. ◀️‌نگاهی ‌متفاوت ‌به‌ شبکه‌های ماهواره‌ای ‌و ‌اپوزیسیون! 🆔 @dishplus
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 خفقان حاکم در فضای مجازی ایران درباره حقایق غرب فضای مجازی ایران به جهت اینکه مدیریتش بصورت مستقیم دست جریان غربزده ضدانقلاب و اسرائیلی هاست نسبت به اشکالات بیرون از ایران شرطی شده و هر نوع خبر ناخوشایند از کشورهای غربی با تهمت و تخریب همراه می‌شود و بشدت بایکوت میشود در فضای مجازی ایران یک برنامه بیشتر وجود ندارد و آنهم ارائه تصویری روشن و مثبت از غرب و تصویری سیاه و تلخ از ایران 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
🔹ویروس شایعه، خطرناک تر از کرونا 👿😰 🔰 عوامل ابتلا : خواندن خبر های بی پایه و اساس، نزدیک شدن به کانال‌های آلوده، حضور در مکان‌های آلوده در فضای مجازی، عدم رعایت نکات سواد رسانه ای، رعایت نکردن بهداشت ذهنی. 🔰نشانه ها: بدبینی و عدم اطمینان به داخل، نا امیدی از وضعیت موجود، موفقیت و پیشرفته بودن دشمنان ایران، احساس عقب ماندگی، عدم توجه به اخبار داخلی، تایید تحلیل دشمن. 🔰راههای پیشگیری: عدم حضور در کانال های آلوده دشمن، بدبین بودن به اخبار ضد ایران، در فضای آلوده و فتنه ذهن خود را قرنطینه کنیم و فقط از منابع اصلی، خبر را دریافت کنیم. ذهن خود را درمکانهای آلوده فضای مجازی نبریم و سعی کنیم از مکانهای پاک مثل کتاب و منابع معتبر استفاده کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 استراتژی رسانه‌ای «» در ایران چطور شکست خورد؟ 🔺 می‌کوشند با استفاده از شوک شیوع ، تحریم‌های آمریکا را بزرگنمایی کرده و نوعی قحطی را در ایران القا کنند تا راه برای امتیازگیری سیاسی باز شود./جهان نیوز
هدایت شده از آخرین خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چگونه شایعات کرونایی را از واقعیت‌ها تشخیص بدهیم؟ 🧐 @akharinkhabar
⭕️کرونا هراسی، پروپاگانداي سياه بر ضد ایران اسلامی ✍سید علیرضا آل داود؛ پژوهشگر فضای مجازی و رسانه 🔴مفهوم پروپاگاندا در حوزه نظريه هاي مرتبط به تبلیغات و اقناع رسانه ای از اهميت بسیاری برخوردار است. لارسول در سال 1937 تبليغات را اين گونه تعريف کرده است: تبليغات در كلي‌ترين معني، فن اثر گذاري بر عمل انساني از راه دستكاري نمودگرها است كه ممكن است گفتاري، نوشتاري، تصويري يا موسيقايي باشد. 🔴در چنین شرایطی و در این دنیای رسانه ای شده پس از سرقت BIGDATA (کلان داده ها) و سپس با تجزیه و تحلیل این داده ها، پروپاگانداهای رسانه ای خاکستری و سیاه توسط دشمنان توسط همان سکوها(شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، اعلان های ابزارهای هوشمند و ...) در سطح افکار عمومی مانند یک ویروس  شیوع خواهد یافت و نخستین ثمره اش نیز تولید اخبار جعلی و انتشار گسترده آن، ایجاد ناامنی روانی و برهم خوردن نظم اجتماعی و ایجاد خسارات فراوان به سرمایه اجتماعی در سطح یک کشور است. 🔴در پروپاگاندای سیاه پیام ها داراي منبعي كذب و دروغين و اطلاعات ارائه شده نادرست، ساختگي و نيرنگ آميز است. منابع پروپاگانداي سياه خود را خودي و دوست جلوه مي‌دهند در حالي كه از طرف دشمن اداره مي‌شوند. 🔴نمونه این نوع پروپاگاندا را در موضوع شیوع ویروس کرونا که از سمت آلبانی نشینان و مرکز اعتدال عربستان و برخی جریانات نفوذی داخل کشور در حال اجرا شدن است را به وضوح می بینیم. 🔴امروزه تعداد زیادی اکانت در توییتر، صفحه در اینستاگرام و کانال و گروه در تلگرام که توسط منافقین و دشمنان اداره می شوند در حال یک عملیات شناختی ادراکی ترکیبی بر روی افکار عمومی ما در فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون هستند که متاسفانه هزینه های کشور را در مقابله با این ویروس افزایش داده اند.
چالش سخت زیرساخت های اینترنت اروپا در زمان قرنطینه! با تبدیل قاره اروپا به مرکز اصلی شیوه ویروس کرونا، قرنطینه گسترده در مهمترین کشورهای این قاره به اجرا گذاشته شده و صدها میلیون‌ دانش آموز و کارمند در بسیاری از کشورهای اروپایی دور کاری را آغاز کرده‌اند که همگی به اینترنت وابسته است. پرسشی که اکنون ذهن کارشناسان حوزه فناوری را به خود مشغول کرده این است که آیا این زیرساخت‌ها، تحمل این همه فشار را خواهند داشت؟ برای کاهش فشار ترافیک اینترنتی مقامات اروپایی با شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات فیلم و ویدئو مذاکره کرده اند تا با اتخاذ تدابیری، فشار بر شبکه اینترنت در اروپا کاهش یابد و از قطع احتمالی اینترنت جلوگیری شود. یوتیوب و نتفلیکس در خط مقدم استفاده از اینترنت یوتیوب و نتفلیکس اخیرا اعلام کرده‌اند که به منظور کاهش ترافیک اینترنتی، کیفیت ویدئوهای خود را برای اروپا کاهش می‌دهند. در روزهای قرنطینه که مردم وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانند، مراجعه برای دیدن فیلم و سریال بواسطه این دو شرکت بزرگ افزایش یافته است. این شرکت‌ها پس از گفتگو با تیری بریتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا اعلام کردند که کیفیت ویدیوهای خود را کاهش می دهند. کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا با انتشار توئیتی از گفتگوی تلفنی خود با مدیر عامل نتفلیکس خبر داد. وی در این توییت می‌گوید که برای تامین دسترسی اینترنت برای همه، از نتفلیکس خواسته تا کیفیت فیلم‌هایش را از «HD» به وضعیت استاندارد کاهش دهد. یوتیوپ هم اعلام کرده است که بطور موقت تمام ویدیوهایش را برای حوزه اروپا از حالت «اچ دی» به حالت استاندارد تغییر می‌دهد. تدابیری که یوتیوب و نتفلیکس برای کاهش کیفیت ویدیوهایشان به اجرا گذاشته‌اند تا ۳۰ روز ادامه خواهد داشت. با این حال یوتیوب اعلام کرده است که کاربران در صورتی که مایل باشند می توانند کیفیت «اچ دی» را برای ویدیوهای خود فعال کنند.
🔴 چرا از و مناظره می ترسیم؟ 🔹موضوعات اخیری که در کشور به واسطه پدید آمده، مردم را دچار نگرانی کرده و به شدت به شفاف‌سازی و تبیین نیاز دارد. مسائلی چون حمله بیولوژیکی، طب سنتی، طب اسلامی، طب جدید، قرنطینه شهرها و استان ها، تعطیلی ادارات و بازار، تعطیلی حرم ها و مساجد، تعطیلی اقتصاد و تولید، مشکلات نظام بهداشت و درمان کشور، ضعف‌های مسوولین و نهادها، عدم یکپارچگی تصمیمات و اختلاف بین دولت با سایر نهادها و ... . 🔹هیچکدام از مسائل بالا به درستی برای عموم مردم تبیین نشده؛ لذا افکار عمومی به راحتی اسیر شایعات و رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی افسارگسیخته می شود. قرائت رسانه‌های بیگانه از کرونا یک چیز است، قرائت تلویزیون ایران یک چیز است، قرائت مجموعه‌های رسانه‌ای داخلی چند چیز است و هر صاحب تریبونی یک تحلیل و تعریف دارد. معلوم است مردم پریشان و مشوش می شوند. 🔹یک عده با قطعیت میگویند چین مقصر است، عده ای با قطعیت قم را مقصر میدانند، گروهی به قطع آمریکا را عامل می دانند، برخی معتقدند که با یک حمله بیولوژیکی روبرو هستیم، دانشمندانی بر این عقیده اند که چیزی نیست و با آب شلغم خوب می‌شود! و در مقابل عده ای مصرند که ۷۰ درصد جامعه مبتلا خواهد شد و ... ! این در حالی است که هیچکدام از این گزاره‌ها، تااین لحظه اثبات نشده اند و شاید بعداً اثبات شوند. تابه اینجا صرفا با احتمالات روبرو هستیم. در این فضای عدم قطعیت‌ها، اذهان مردم مشوش است. 🔹در جدال روایت های قطعی، چه باید کرد؟ راه رسیدن به واقعیت چیست؟ بهترین راه حل آزاداندیشی و مناظره است. ما باید از بن دندان به فضای آزاداندیشی و مناظره معتقد باشیم و به آن عمل کنیم. کاری که شهید مطهری و شهید بهشتی در اول انقلاب کردند و در تلویزیون با مارکسیست ها و مجاهدین و توده ای ها و لیبرال ها مناظره می کردند سالهاست وجود ندارد. 🔹امروز رسانه های حرفه ای دنیا که روزانه مشغول مدیریت افکار و جریان سازی اند همچون بی بی سی(به زبان های مختلف) از فضای آزاداندیشی و مناظره و برنامه های گفتگو محور چالشی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. بی بی سی با تمام خباثتش ابایی ندارد که گاهی از اوقات، طرفداران جمهوری اسلامی را هم دعوت کند. بارها شده شخصیتی مثل نجاح محمدعلی از حامیان انقلاب اسلامی را به برنامه های چالشی و مناظره دعوت کرده است.(همین نکته من را برخی طرفداری از بی بی سی هم تفسیر می کنند!) 🔹ترس از مناظره و گفتگوی چالشی در جان برخی مدیران جمهوری اسلامی در تلویزیون و رسانه های رسمی نهادینه شده است و راهی به جز شکستن این تابو نیست. شاید مثال مصطفی تاجزاده جالب باشد که خیلی از نیروهای انقلابی وی را یک ایدئولوگ و استراتژیست جریان برانداز می دانستند و مناظره با وی یک تابو بود اما با یکی دو مناظره مشخص شد چیزی در چنته ندارد. 🔹تریبون های مونولوگ و یک طرفه دردی را درمان نمی کند. تنها راه گفتگو و کرسی های آزاداندیشی و مناظره است. وقتی آزاداندیشی نباشد فضای برچسب‌زنی و تهمت همیشه جلوی تحلیل و تبیین را میگیرد. تحلیلگرانی را میشناسم که بخاطر ترس از برچسب‌زنی و تهمت و اهانت و حتی تهدید، شمشیر تحلیل را غلاف کردند. این برچسب ها هم معمولاً از ناحیه کسانی زده می شود که از کوچکترین انتقاد ترسیده و آن را به ضدیت یا مخالفت با نظام، نفهمی و بی بصیرتی و ... تفسیر می کنند. 🔹به تلویزیون و خبرگزاری های رسمی که امیدی نیست وقتی برنامه های چالشی چون ثریا و جهان آرا را تعطیل می کنند اما جریان انقلاب می تواند از همین فضای مجازی و ظرفیت هایی چون آپارات استفاده کند. تک تک مباحث اخیر و متن و حواشی کرونا به شفاف سازی و تبیین و تحلیل نیاز دارد. ✍داود مدرسی یان
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
🔻 «شاهزاده چارلز» پسر ارشد ملکه انگلیس و جانشین وی به ‎ مبتلا شد! ‎از نظر بی‌بی‌سی این ابتلا علائم خفیفی دارد [و جای نگرانی و دلهره و ترس نیست!] چند هفته پیش اما ابتلای معاون وزیر بهداشت ایران به کرونا دلهره‌آور و نشانه گستردگی ابعاد بحران در ایران و البته مخفی‌کاری مسولان بود! پ.ن١: این حجم از تناقض رو چجوری با خودشون حمل می‌کنن؟! پ. ن٢: بیچاره مخاطبان ساده لوحی که این رسانه‌ها رو بی طرف می‌دونن! 💬 محمد اکبرزاده کانال طنز «دکترسلام»: @Drsalaam
https://www.youtube.com/watch?v=2DTmIPKho3E&feature=youtu.be ابر متحرک کلمات رسانه های آنلاین در سال ۱۳۹۸ این موشن گرافیک از بهم پیوستن ۳۶۵ ابرکلمات روزانه که بر مبنای ۵میلیون خبر که در طول سال و توسط بیش از ۱۰۰ پایگاه خبری رسمی، خبرگزاری و روزنامه آنلاین استفاده شده، استخراج گردیده است.
| 🔸 روزنامه‌نگاری آنلاین طبق سنت همه ساله در پایان سال؛ دستور توقف به جهان را دادند و به جهان گفتند بایستد تا این‌ها از تعطیلات برگردند. اما تا این‌ها از تعطیلات برگردند. شاید بهتر باشد که آنلاین ژورنالیست‌ها و به طور کلی هر که در و پلتفرم‌های می‌نویسد این چند نکته را هم در مورد خبرهای ببیند و اگر تشخیص داد راهگشاست استفاده کند: 1⃣تیترهای هیجانی کلیلک‌خور نزنیم 2⃣دراماتیکً ننویسم (تاکید بر هرم وارونه) 3⃣کاربردی بنویسیم 4⃣توصیه‌های پیشگیرانه داشته باشیم 5⃣پرهیز از صفت (مرگبار) 6⃣اگر فرصت دارید این توصیه‌های مرتبط با را بخوانید و اگر هم بیشتر فرصت دارید ترجمه و منتشرشان کنید. ▫️Tips for Journalists Covering COVID-19 https://gijn.org/2020/03/10/tips-for-journalists-covering-covid-19/ دکتر یونس شکرخواه
🔴 ⏪حواستان به آن پشت باشد ✍️معصومه نصیری ـ مدرس رسانه 🔹امروز شیوه های تغییر نگرش در مخاطبان تغییر کرده است. مهندسی ذهن مخاطب در مواقعی که هیچ دروازه بانی ذهنی صورت نمی گیرد، بهترین مدل جهت دهی به افکار عمومی یک جامعه است؛ کجا بهتر از حوزه ؛ از فیلم و سریال و موسیقی گرفته تا همین کانال های طنز، لطیفه و زرد شبکه های اجتماعی. همینجاست که برای تمسخر ایران و ایرانی لطیفه ساخته می شود، ذائقه مخاطب تغییر یافته، ناامیدی در قالب طنز به مردم تزریق و قبح شکنی صورت می گیرد. 🔹البته این صفحات در بزنگاه ها از قالب طنز خارج شده و در قامت یک کانال سیاسی خاص وارد میدان می شوند. همین کانال ها ضمن جذب مخاطب در شرایط عادی با تهیه محتواهای سرگرم کننده، مخاطب را در تله و نگه می دارند و ضمن تاثیرات جدی فرهنگی، به موقع آنچه مدنظر دارند را القا می کنند. در واقع این کانال ها با گیری و مخاطبان ضمن استحاله فرهنگی، در نهایت با نگاهی کالایی، آنها را معامله می کنند. 🔹مساله مهم عدم نظارت کافی بر این صفحات است. ناظران یا خواب هستند یا خودشان را به خواب زده اند که هر دو یعنی خیانت به فرهنگ اسلامی ـ ایرانی و پذیرش اینکه ما قورباغه های آب پزی شده ایم. 🔹عصب‌های‌ پای قورباغه بسیار حساس هستند وقتی در آب با دمای صد درجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون می‌پرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و می‌خواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد چون همزمان بی‌رمق شده است و... 🔹کاری که این صفحات با فرهنگ می‌کنند دقیقا همین‌گونه است. به قدری آرام رخ می‌دهد که اصلا متوجهش نمی‌شویم و این یعنی .
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
📎 به مناسبت پخش سریال پایتخت ۶ 🔺صدا و سیما و گناه نابخشودنیِ "مرجعیت‌بخشی" به بازیگران 🔹چرا بازیگران سینما و تلویزیون، به اندازه‌ای مرجعیت اجتماعی یافته‌اند که در بزنگاه‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش‌های اساسی و بعضا تعیین کننده ایفا می‌کنند؟ آیا آنان شایستگی چنین جایگاهی را در جامعه دارند؟ 🔹پیش از پاسخ به این سوال، باید در شخصیت بازیگران دقیق شویم. بازیگر کیست؟ بازیگر در واقع هنرمندی است که می‌تواند ذهن خود را در اختیار نویسنده و جوارح خود را در اختیار کارگردان بگذارد تا به دستور آنها بگوید و بجنبد. بازیگر به اختیار خود نه سخنی می‌تواند بگوید و نه حرکتی می‌تواند بکند. اواخر سال ۱۳۹۷ اتفاقی افتاد که اشاره به آن، در لمس بیشتر این معنی به ما کمک می‌کند. وقتی خشایار الوند، نویسنده سریال پایختت چهره در نقاب خاک کشید، دیدیم که کل پروژه متوقف شد؛ نقی معمولی با رفتن خشایار الوند دچار مرگ مغزی شد و از سیروس مقدم که مسئول تنظیم حرکات جوارح او بود نیز، کاری برای احیایش برنیامد. آقای مقدم حرف جالبی در تلویزیون زد و گفت من تجربه از دست دادن عوامل را در میانه کار دارم و پس از فوت خانم پوپک گلدره، بازیگر دیگری را جایگزین کردم. اما نویسنده را نمی‌توان جایگزین کرد و آقای مقدم هم نتوانست. نویسنده خالق همه شخصیت‌های فیلم و داستان فیلم است و جایگزین ندارد. 🔹حال پرسش اینجاست که چرا علاقه مردم به شخصیت نقی معمولی-که مخلوق ذهن خشایار الوند است- آقای محسن تنابنده را تبدیل به سلبریتی می‌کند و او در مسائل گوناگون از موضع و جایگاه نقی معمولی اظهار نظر می‌کند؟ آیا او این حق را دارد؟ آیا تبدیل شدن بازیگران به صاحب‌نظران اجتماعی، سوء استفاده و سرقت شخصیت محبوبی نیست که نویسنده خلق کرده است؟ 🔹پاسخ این سوالات البته روشن است. اما چه چیزی باعث شده است که بازیگران، به چنین جایگاهی در اجتماع برسند؟ به نظر می‌رسد مقصر اصلی در این سرقت شخصیتی، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران سازمان صدا و سیما هستند. سازمان صدا و سیما به جای اینکه بیینده را از این وهم در بیاورد که آنچه دیده است، فیلم است و آنکه بازی می‌کند، در حال اجرای دستورات نویسنده و کارگردان است، در فضای خارج از فیلم بیشتر به وهم این‌همانی معمولی-تنابنده دامن می‌زند. وقتی گاه و بیگاه، در برنامه‌های مناسبتی، بازیگر میهمان است و مجری از علائق و سلایقش تا نظراتش درباره مسائل گوناگون از او سوال می‌کند، روشن است که این بازیگر دچار توهم صاحب‌نظر بودن در امور گوناگون جامعه خواهد شد. درباره خوانندگان محترم نیز مسئله همین است. حنجره خوبی دارند و توانسته‌اند مفهومی که شاعر می‌سراید و با وزنی که او ساخته، صدایی بسازند، اما گاه شخصیت شاعر را به سرقت می‌برند و چنان رفتار می‌کنند که گویی آنچه خوانده‌اند، سخن خود آنهاست. 🔹وقتی این توهم، هم در بازیگر و هم در مردم، ایجاد شد، بازیگران یا به استخدام سیاسی درمی‌آیند و در بزنگاه‌های سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، یا اینکه دوز این توهم در جامعه چنان بالا می‌زند که بازیگران سیاستمدار می‌شوند. 🔹این وضعیت متوهمانه، حاصل نگاه تفرجگاهی به جای نگاه دانشگاهی به صدا و سیماست. هدف صدا و سیما نباید سرگرم کردن مردم و گذراندن وقت آنها باشد، بلکه هدف باید اعتلای سواد و فهم و درک و آگاهی مردم باشد. سلبریتی‌پروری و مرجعیت‌بخشی به آنها، با این اهداف متعالی در تضاد و تناقض است. 🔹خوب است دوستان تصمیم‌گیر در صدا و سیما، اگر هم بنا دارند به جای دانشمندان و صاحب‌نظران، عوامل فیلم و سریال را به برنامه‌ها دعوت کرده و از علایق و سلایقشان سوال کنند، به جای بازیگران نویسندگان فیلم‌نامه‌ها، و به جای خوانندگان، شاعران را دعوت کنند تا درباره آنچه خلق کرده‌اند با مردم سخن بگویند. @syjebraily
هدایت شده از  محمد عبدالهی
بازدید از بیمارستان مبتلايان به در مسکو حضور میدانی در ، یک عنصر تعيين کننده در قوت تصمیم ها و تضمین اجراست. ضمن اینکه وجهه بالایی از تسلط بر اوضاع یک رئیس جمهور را به نمایش می گذارد و بار روانی مثبتی در جامعه منتشر می کند. https://twitter.com/AbdollahyM ☑️ @abdollahy_moh
⭕️خبر برای مغز مانند شکر است برای بدن! 👤«رالف دابلی» نویسنده و محقق آمریکایی در کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» می‌گوید طی دهه‌های اخیر انسان متوجه شده که رژیم غذایی نامناسب، زندگی را به‌خطر می‌اندازد و بیماری‌های زیادی نظیر سکته و دیابت به‌دنبال دارد. با این حال، بسیاری از ما هنوز متوجه نیستیم که خبر برای مغز مانند شکر است برای بدن! هضم اخبار برای مغز به‌سادگی هضم شکر برای بدن است. 💢شکر می‌تواند به‌سادگی جذب بدن شود و برای بدن مضر است. رسانه یک‌سره تکه‌های بسیار کوچکی از اخبار را به خورد مغز ما می‌دهد. این تکه‌های خبر آن‌قدر کوچک هستند که اگر آن‌ها را جداگانه در نظر بگیرید، اصلاً دچار نگرانی نمی‌شوید و فهم و جذب آن‌ها نیاز چندانی به فکر کردن ندارد. 💢این دقیقاْ دلیل اصلی سیری‌ناپذیریِ مغز ما در مصرف خبر است. ما از مصرف خبر سیر نمی‌شویم. نقطه مقابل این وضعیت را می‌توان در مطالعه کتاب یا مقاله دید. خواندن و هضم کردن اطلاعات موجود در یک کتاب یا مقاله طولانی نیاز به فکر کردن دارد. گزاره‌ها و خبرهایی که رسانه در اختیار شما قرار می‌دهد، برای مغز مانند شکلات‌هایی در زرورق‌های رنگ و وارنگ است. به گفته دابلی امروز ما با اطلاعات و اخبار همان‌طور برخورد می‌کنیم که بیست سال پیش با غذاها برخورد می‌کردیم. 🔺اخبار بد بسیار سریع‌تر از سایر اخبار جذب مغز می‌شود و اثری عمیق‌تر روی ناخودآگاه فرد می‌گذارد. دلیل اصلی سرعت بالای جذب اخبار بد، امکان همذات‌پنداریِ مخاطب با کسانی است که درگیر یک سانحه بوده‌اند. شما ذاتاً تمایل دارید خودتان را جای افراد درگیر حادثه بگذارید. رسانه از این تمایل به‌خوبی آگاه است.
⭕️تاثیر کرونا بر مصرف دیتا ⭕️ مصرف اینترنت ایران در دوران کرونا و خانه نشینی بیشتر از سایر کشورها 🔸 تیم محققان استرالیایی در بررسی های خود عملکرد هر ملت را در زمان خانه نشینی به خاطر شیوع کرونا بررسی کردند و فعالیت آنها در زمینه گیمینگ و استریم فیلم و همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس و دیگر فعالیت های آنلاین را ارزیابی کردند. 🔸این تیم همچنین بررسی های خود را روی کشورهایی متمرکز کرد که موارد ابتلا به کووید ۱۹ در آنها تایید شد؛ یعنی کشورهایی که در آنها دولت ها مردم را به خانه نشینی تشویق می کنند
💢کاربران جریان معاند با ایجاد هشتگ COVIDSanctionsLie در توئیتر و حمایت از آن، بر ادعای خود مبنی بر تلاش ایران برای رفع تحریمها به بهانه گسترش کرونا با هدف دستیابی به پول نقد برای حمایت از متحدان منطقه ای خود، پافشاری کردند. 🔺این هشتگ عمدتاً در واکنش به جلوگیری از فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران و نیز در واکنش به انتقاد بخشی از اپوزیسیون از تحریمهای آمریکا علیه ایران ایجاد شده است. معاندان در روزهای اخیر با هجمه علیه بخشی از اپوزیسیون به خصوص برخی از اعضای نایاک که با توجه به بحران کرونا خواستار رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران شده بودند، این افراد را مزدور جمهوری اسلامی خواندند. 🔺از زمان ممانعت ایران از فعالیت پزشکان بدون مرز در ایران، ضدانقلاب تلاش گسترده ای را برای القای تلاش ایران برای دستیابی به پول نقد برای حمایت از محور مقاومت ترتیب داده است.
🎯اخبار با تمرکز ما چه می‌کنند؟ 📌قرار گرفتن در معرض اخبار، مخصوصاً اخبار بد، برای فرایند تفکر مضر است. فکر کردن نیازمند دوره زمانی غیر مقطوع و یک پارچه‌ای است که هیچ‌چیز در آن اختلال ایجاد نکند. چنین تمرکزی به‌شدت آسیب‌پذیر است. تکه‌های اخبار عامدانه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که رشته افکار را پاره و بلافاصله نظر فرد را به‌خود جلب کنند. بنابراین، شنیدن یا دیدن اخبار، به‌خاطر ایجاد اختلال دائم در فرایند فکر کردن، افراد را به با تبدیل می‌کند. 📌اخبار هم‌چنین تأثیری منفی روی حافظه دارد. ساختار مغز از دو نوع حافظه تشکیل شده است: حافظه بلندمدت که تقریباً بی‌پایان است و حافظه کوتاه‌مدت یا فعال که ظرفیت محدودی برای گنجایش اطلاعات دارد. داده‌ها برای حرکت از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت باید از یک درگاه در مغز عبور کنند و تنها راه عبور از این درگاه، است. اگر چیزی تمرکز انسان را برهم بزند، قوه استدراک مختل می‌شود. طبق نظر دابلی، «اخبار با ایجاد اختلال در فرایند تمرکز، قدرت استدراک و شناخت انسان را کاهش می‌دهد.» 📌اوضاع در مورد اخبار اینترنتی یا به‌مراتب بغرنج‌تر است. هرچه تعداد هایپر لینک‌های موجود در یک متن بیشتر شود، قدرت تمرکز و درک مخاطب کاهش پیدا می‌کند، زیرا زمانی‌که یک لینک در متن ظاهر می‌شود، مغز باید بین کلیک کردن یا کلیک نکردن روی آن لینک یکی را انتخاب کند. همین مسئله باعث از بین رفتن تمرکز می‌شود. اخبار، سیستمی‌ست که عامدانه برای پاره کردن رشته افکار طراحی شده است.
💢دو پیشنهاد راهبردی برای ارتقای سواد رسانه‌ای ❇️همه ما باید نسبت به ارتقای سواد رسانه‌ای خود اقدام کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم: 1️⃣طراحی : به اینکه چه میزان اطلاعاتمان را از کدام رسانه دریافت میکنیم، حساس باشیم. کسانی که سواد رسانه ای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات دریافت میکنند. اگر رژیم مصرف رسانه ای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانه ای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد. 2️⃣ تبدیل شدن از به و منتقد: اگر بدانیم رسانه ها واقعیت را می سازند، از این به بعد استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در مواجهه با رسانه ها در پیش خواهیم گرفت. ❇️برای تبدیل شدن به خواننده/بیننده/شنونده فعال رسانه‌ها همیشه این سه سوال را از خود بپرسید: ۱.چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟(هدف او چه بوده است؟) ۲.چه ارزش‌ها و دیدگاه‌هایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟ ۳.احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟