هدایت شده از حسین زمانی میقان
اینکه پرمخاطبترین پیامرسان ایرانی #ایتا با قطعی سرور ( کمبود ظرفیت ) روبهرو میشه دوتا دلیل داره :
اول اینکه جذب مخاطب فعالش بیشتر شده پس دمش گرم
دوم اینکه به این دولت و #رانت و جای خاصی که بودجهاش رو تامین کنه وصل نیس، پس بازم دمش گرم
شک نکنید #ایتا آینده درخشانی داره 👌
#حسین_زمانی_میقان
@hzamanim
📍دادگاه تفتیش عقاید توییتر
🔹داوود طالقانی؛ پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻موضعگیری اجباری در توئیتر همان دادگاه تفتیش عقاید است. فقط ارواح و مردگان هستند که در توئیتر اعلام موضع نمیکنند. اگر هشتگی ترند شده باشد، ترغیب میشویم که چیزکی دربارهاش بنویسیم و نهایتا دکمه ارسال و بوم! کوبیدن دکمه ارسال شبیه چکش عدالتی است که قاضی دادگاه با آن ختم جلسه را اعلام میکند، اما همیشه خاتمه نیست. با موضعگیری، موضوعیت پیدا میکنیم. حالا دیگران درباره اعتقاد ما تفتیش میشوند و مواضع خود را اعلام میکنند.
توئیتر به سان دادگاه تفتیش عقایدی است که پایان هر دادگاهش به آغاز دادگاهی دیگر متصل است. مفتشان عقاید و متهمان خود ما هستیم. یکدیگر را مجبور به اعتراف میکنیم و درباره این اعتراف نظر میدهیم و این نظر ما خود اعترافی محسوب شده و قضاتی میآیند تا اعتراف ما را قضاوت کنند و این چرخه قضایی و غذایی ادامه پیدا میکند.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/90k8/
📍مارشال مکلوهان؛ داستان یک پیشگویی
🔻سالها پیش از اینکه کسی بتواند یک توییت بنویسد، یا در فیسبوک پخش زنده داشته باشد، مارشال مک لوهان یک پیشگویی را ارائه کرد. شاید مشهورترین جمله او را شنیده باشید: «رسانه، همان پیام است.» اما داستان این پیشگویی را هم تماشا کنید!
#فیلم
📌نسخه با کیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/lo98/
📍خرمن نکاشتهها
دنبال کردن سلبریتیهای اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی ناامید میسازد؟ نگاهی انتقادی به صفحهی هدی رستمی.
🔹صابر اکبری خضری، پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻دنیای مدرن مداوماً به ما القا میکند که بقیه دارند خوش میگذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما میدانیم زندگی آدمها به شادی و طراوتِ صفحههای اینستاگرامشان نیست. با اینحال، مگر میشود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم.
وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر میبینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه میکنیم.
آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک مینامد.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/jh91j/
🎯 این روزها کمتر از هر زمان دیگری تنهاییم
— تنهایی چطور میتواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد؟
📍چند وقتی است که حسابی از یکدیگر جدا افتادهایم و در تلۀ دیوارها محصور شدهایم. هرقدر هم بگویند که فاصلهگذاری اجتماعی حیاتی است، باز از سختی آن کم نمیکند. بااینحال، چیزهای زیادی در دسترس است که میتواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد و، برخلاف تصور، «تنهایی» یکی از آنهاست. تنهایی فقط وضعیتی نامطلوب که باید سرکوب شود یا از بین برود نیست. تنهایی جنبهای شگفتانگیز و اعجابآور نیز دارد.
🔖 ۱۱۵۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9702/
اطلاعیه شبکه سه درباره اردوان رحیمی توهین به شعور مخاطبان است
چهار روز پیش از علی فروغی سیزده سوال پرسیدم. سیزده سوالی که مستقیما مربوط میشد به حق الناس. که مربوط میشد به وظیفه اولیه هر مقام دولتی و حکومتی، یعنی پاسخگویی شفاف درباره نحوه هزینه کردن بیتالمال. و چهار روز است هیچ پاسخی دریافت نکردهام. مطلقا هیچ. حالا امشب، قایم مقام شبکه سه اطلاعیهای داده که میگوید اردوان رحیمی دستیار رضا رشیدپور به خاطر هتک حرمت به امام و رهبری اخراج شده. یعنی میگویید شما پیش از این با اینهمه نفر و عده نمیدانستید مواضع این فرد و رضا رشیدپور چه بوده و منتظر بودید که من از لندن این مواضع را به یادتان بیاورم؟ و حتی حاضر نشدید برنامه را تعطیل کنید و فقط برای ظاهرسازی دستیار را اخراج کردید؟ این اطلاعیه توهینی است به افکار عمومی و مردم، و توهینی به پرسشگری که رکن اساسی انقلابیگری است. اطلاعیه شبکه سه هیچ هدفی ندارد جز تحریف افکار عمومی از خواسته مردم و به فراموشی و حاشیه بردن مطالبه اصلی جامعه.
.
بگذارید مطالبه اصلی را یک بار دیگر اینجا تکرار کنیم: جناب آقای علی فروغی. براساس مدارک و اسناد منتشرهی خودتان، «حالا خورشید» بین بیست و دو تا چهل و پنج میلیون در روز بودجه داشته. چه میزان از این بودجه دستمزد رضا رشیدپور در مقام مجری و تهیه کننده بوده؟ آقای علی فروغی. رضا رشیدپور براساس شنیدهها برای شب یلدا صدها میلیون دریافت کرده. همان رضا رشیدپوری که با تلویزیون قهر کرده بود. و درست چند روز بعد از گرفتن چند صدمیلیون اجرای شب یلدا، رضا رشیدپور با قلدری تمام باز به نظام پشت کرد. رشیدپور نگران مردم نبود. نگران سرمایه گذاری چند میلیارد تومنی خودش و شریکش، اردوان رحیمی، در رستوران تایملپس کیش بود. نگران عدم اقبال طبقه مرفه منتقد نظام به تجارتش بود. و باز یکماه بعد از اینکه رشیدپور برای نظام اینچنین قلدری کرد، شما رفتید و با او قرارداد شبی هفتاد میلیون برای برنامه «اتفاق» بستید. شبی هفتاد میلیون. شبی حقوق چهل و شش خانواده کارگری.
.
توهین واقعی به امام مستضعفان این است آقای علی فروغی. شما نظام و انقلابی که با خون صدها هزار شهید مقابل بزرگترین قدرتهای تاریخ ایستاده را به خاطر بالا بردن عدد و رقم تماشاگران شبکه تان آنقدر پایین آوردید که نتواند مقابل یک مجری بایستد و برای برگرداندن یک مجری که همین دیماه برای نظام گردنکشی کرده بود سر خم کردید. توهین و هتاکی به آیتالله خامنهای این است آقای علی فروغی.
..
براساس اسناد خود شما حتی اگر هر اپیزود حالا خورشید هم بیست و دو میلیون هزینه برده باشد، شبکه شما برای هفتصد و هشتاد اپیزودش نزدیک هفده میلیارد تومن سرمایه گذاری کردید. روی چه کسی؟ روی کسی که همهکارهی برنامهاش و شریک تجاریش در کیش و در جاهای دیگر اردوان رحیمی است؟ آقای علی فروغی. دستمزد رضا رشیدپور چقدر است؟ اسناد را کی منتشر میکنید؟ و چرا بعد از لگدی که رشیدپور به نظام در دیماه زد دستمزد او ر ا چند برابر کردید و به جای تنبیه به او پاداش دادید؟
آقای فروغی. در سال نود و نه انقلابیگری دفاع از اسم امام نیست. دفاع از سیره و رسم امام است. اگر شما ذرهای منش انقلابی داشتید قدمی حتی کوچک به سمت شفافیت برمیداشتید نه اینکه با تکنیکهای قدیمی تحریف افکار عمومی مثل اخراج افراد بی اهمیت سعی کنید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید. قایم مقام شیکه سه گفته امام و رهبری خط قرمز شما هستد. در دهه هفتاد هم کارگزاران سازندگی میراث انقلاب را خنجر آجین میکردند و بعد هم میگفتند امام و رهبری خط قرمز ما هستند. اگر امام و رهبری خط قرمز شما بود بعد از ده روز پرسشگری و مطالبه عمومی یک کلمه میگفتید رضا رشیدپور و بقیه سلبریتیهای پلاستیکی پرورده شده در شبکه شما با پول بیتالمال مردم تحریمزده چقدر دستمزد میگیرند؟ اگر امام و رهبری خط قرمز شما بود به شفافیت که کمترین خواست مردم است تن میدادید.
علی علیزاده.
https://www.instagram.com/p/B_GG5l0Jknd/
جریمه ۵۵۰۰ دلاری برای انتشار اطلاعات غلط درباره کرونا
🔻در امارات هر شخصی که اقدام به انتشار اطلاعات مکتوب، صوتی، تصویری یا از طریق رسانههای اجتماعی یا وبسایتها در مورد کرونا کند که غلط و اشتباه باشد، ۵۵۰۰ دلار جریمه خواهد شد.
FarhikhteganDaily
☎️ مصاحبه
چرا اینستالایوهای زرد تا این اندازه مخاطب دارد؟ علل و منشاء آن چیست؟
👆در گفتگو با خانم #ملکی از #ایرناپلاس به این سئوالات و ومزایا و معایت این پدیده ، سابقه استفاده از آن و راهکارهای مواجهه با #اینستالایو صحبت کردم .
برخی از محورها :
🔹استقبال بیسابقه از اینستالایو در بحران کرونا ، پدیدهای بسیار قابل تأمل، توجه و مطالعه است.
🔸سونامی خبرهای کرونایی،باید عمقبخشی شوند؛ این نیاز را مطبوعات باید پاسخ دهند.
🔹مطبوعات برای مدتی تقریبا تعطیل بودند؛رادیو و تلویزیون و خبرگزاریهای رسمی نیز به طور سنتی و با توجه به محدودیت ها ،فقط سراغ کارشناسان محدودی رفتهاند .
🔸این رسانه ها بسیاری از کارشناسان را که در عین تسلط بالایشان یا نمیشناسند و از آنها بیخبر هستند و یاحتی اگر باخبر هم باشند برای دعوت آنها محافظهکار هستند.
🔹در چنین شرایطی طبیعی است که ازاینستالایو استقبال شود.
🔸از مزایای اینستالایو، شکست کامل انحصار پخش زنده تصویری است. حالا مردم خودشان صاحب تلویزیون هستند و هر آنچه را اراده میکنند با اعلام قبلی یا حتی بدون اعلام قبلی انتشار میدهند، تحلیل میکنند و از نظرات دیگران هم باخبر می شوند.
🔹هر چند در برخی مواقع در اینستالایو شاهد برنامههای سطحی هستیم و حتی ممکن است حرفهایی زده شود که خلاف امنیت روحی و روانی مردم باشد و حریم خصوصی را خدشه دار کند. اما در مجموع معدل مباحث در فضای مجازی در این دوره مسئولانه، مثبت و فرصتساز بوده است.
🔸کسی نمیتواند مقابل استقبال مردم از تکنولوژی های ارتباطی از جمله پدیده اینستالایو بایستد.
🔹چون فضای مجازی بیمکان و بیزمان است و افراد هم حس میکنند از جایی رصد نمیشوند و درباره هر چه که علاقه دارند حرف میزنند.
🔸اگر میبینید در برخی از زمینهها به خصوص بحثهای هنری یا سلبریتیها یکسری اشکالات و آسیبهایی در لایو وجود دارد مانند لایوهای #تتلو یا ... به این دلیل است که ممکن است سلبریتیهای داخلی ما ورود همهجانبه، فعال، همافزا و جریانساز ندارند یا اینکه ناکافی و کم دارند و افراد دیگر این حوزه را به دست گرفتهاند و جوانان و کاربران ما را مشغول کردهاند. به نظر من در این شرایط باید احساس خطر کنیم.
بیشتر بخوانید👇
http://plus.irna.ir/news/83751817/
✅ اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید
#دکتراکبرنصراللهی
محورهای مهم گفتگوی تفصیلی ایلنا با دکتر اکبرنصراللهی:
🔸️اشتباه رسانهها در بحرانهای گذشته برای مرحله قبل از کرونا نیز تکرارشد؛در بحرانهایقبلی
مثلسیل فروردین۹۸، اطلاعرسانی رسانههای رسمی بیشتر #پسینی، #انفعالی و #تاخیری بودهاست؛اینبارهم در مرحله قبل از بحران کرونا، مسئولان و رسانههای رسمی در آموزش،اطلاعرسانی ، حساسکردن مردم و ایجاد آمادگی در بخشهای دیگر، #تعلل داشتند.
🔹از زمان اعلامرسمی بحران از اول تا حدود نیمه اول اسفند ، رسانههایرسمی، تاکتیک #میکروفونفعال را اجرا کردند؛ بر اساس این تاکتیک، رسانهها از ترس اینکه بعدها متهم به تشویش اذهان عمومی یا همراهینکردن دولت در موضوع حساس کرونا نشوند، سعی کردهاند به دولتیها تریبون دهند تا آنها هر میزان که خواستند درباره هرچیزی صحبت کنند.
🔸بعضی از رسانهها نیز در این مقطع ،نه تنها بحران را تقلیل دادند بلکه آن را به #شوخیگرفته و بیشتر #عادینمایی، #کوچکنمایی و #امیددهیکاذب را در دستور کار خود داشتند.
🔹 #تعارض د رمواضع مسئولان و رسانههای رسمی سبب جدی نگرفتن کرونا توسط مردم شد، مردم به اندازهکافی،حساس نشدند؛ #تعارضاتساختاری ،محتوایی،شکلی و آماری از جمله تعارضات مهم مدیریت بحران در دوره کرونا بوده است
🔸تحت تاثیر همین دیدگاه میبینیم که #رئیسجمهور بهجای اینکه خودش رئیسستاد ملی مبارزه با کرونا باشد، دکتر نمکی را به عنوان رئیس ستاد کرونا منصوب کرد و از ساختارهای قانونی موجود مثل سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پدافند غیرعامل یا استفاده نکرده است یا استفاده از آنها حداقلی و پنهان است .
🔹بعد از ۱۵ اسفند نیز به دلیل اینکه اقدامات دیر شروع شده و از ساختارهای موجود استفاده نشده است، ما یک دوره غافلگیری نسبی و پیامهای متعارض را شاهد هستیم و از ظرفیتهای بخشهای رسانهای و غیررسانهای استفاده حداکثری نشده است. ولی بعد از این مقطع انصافا رسانههای رسمی پای کار آمدهاند و با آماده کردن بستههای آموزشی و اطلاعرسانی تا جایی که توان دارند ، در حال کار کردن هستند.
🔸اگرچه در مورد آمارهای بحران این بار بسیار بهتر اطلاعرسانی شد اما فقدان و ناکافیبودن تحلیلهای آماری یکی از مشکلات در اعلام آمار کرونا بود؛ مردم که آمار را یادداشت نمیکنند، باید فراز و فرودها و علت این فراز و فرودها را بگوییم، اگر مثلا آمار امروز نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، باید ببینیم که چرا افزایش پیدا کرده است؟ این تحلیلها یا وجود نداشته و یا ناکافی بودند.
🔹رئیس پدافند غیرعامل در گفتگوی ویژه خبری ادعا کرد این سازمان "در سال گذشته سناریو مشابه کرونا را که امروز وجود دارد ، تمرین کرده است. اما وقتی در شب عملیات و آغاز موضوع، شما ساختار را به هم میزنید؛ در واقع آن آمادگیها را از بین میبرید. زیرا کسی یاد نگرفته که از پزشک دستور بگیرد و در دستگاهی مانند دستگاه اجرایی، پلیس در یک بخش صنعتی از پزشک دستور نمیگیرد". از نظر من این نکته فوقالعاده مهمی است. چرا خبرنگاران و رسانههای رسمی این موضوع را پیگیری نکرده اند ؟ اگر این حرف نادرست بوده، باید پرسید که چرا این حرف را میزنید، اگر درست بوده باید دیگران جواب دهند که چرا باتوجه به آمادگی این سازمان، از آن استفاده نشده است و حتی در ستاد ملی مبارزه با کرونا این سازمان به ادعای سردار جلالی به کار گرفته نشده است؟
✅بیشتر بخوانید👇
https://www.ilna.news/fa/tiny/news-898743
تفکر نقاد
یک متفکر نقادانهاندیش فردی است که هنر «خوب شنیدن» را تمرین میکند. چنین شخصی در پس خوب شنیدن، خوب میاندیشد و در انتها زبان به سخن میگشاید. یک متفکر انتقادی توانا به دنبال رسیدن به اجماع، ارزش قائل شدن برای اختلافات، یافتن زمینههای مشترک، زبان مشترک، و در نهایت مفاهیم مشترک است.
۱- در مباحثات باید نشان دهیم که به راستی در پی درک تمامی مطالبی هستیم که از سمت طرف مقابل در بحث مطرح میشود.
۲- پرسشهایی را مطرح کنیم که نشاندهندهی تمایل ما در برخورد با عقاید جدید و همچنین پذیرش نتایج نوین باشد و برای حصول اطمینان از فهم کامل عقاید طرف مقابل به طرح پرسشهایی جهت هرچه روشنتر شدن موضوع بپردازیم.
۳- هنگام مباحثه تماس چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنیم و در همین حال به گونهای که حاکی از توجه و حمایت ما از ایشان باشد آرامش و سکوت خود را حفظ نمائیم و برای پاسخگویی، تا پایان یافتن صحبتهای طرف مقابل صبورانه منتظر بمانیم و با دقت به صحبتهای او گوش فرا دهیم.
۴- آنچه را که شنیده یا خواندهایم برای خود بازگو کنیم و با خود این پرسش را مطرح کنیم که آیا درک و فهم ما با استدلال شنیده یا خوانده شده
مطابقت دارد.
۵- مشاهده دقیقی از فضای حاکم بر مباحثه داشته باشیم و از نکات مهم و کلیدی یادداشت برداریم تا به درستی بدانیم چه کسی چه چیزی را چگونه و درچه زمانی و خطاب به چه کسی گفته است.
۶- لحن بیان سؤالات انتقادی ما باید به گونهای باشد که حس کنجکاوی ما را نشان دهد. هیچ رفتاری در بیان تفکر انتقادانه زیانبارتر از این نیست که ما
بطرف مقابل خود بگوییم: «در این قسمت از بحث، شما دچار اشتباه شدهاید». باید دقت کنیم تا مرتکب مغلطهی تخطئهی گوینده نشویم و با سخنمان به شخصیت مخاطب حمله شخصی نکنیم.
۷- سؤالات بیشتری را مطرح کنیم، شاید این کار باعث شود فرد طرف بحث استدلالهای قویتری را بیش از پیش ارائه کند.
۸- از طرف مقابل اجازه بخواهیم تا به ما این فرصت را بدهد که با یکدیگر به بررسی هرگونه ضعف احتمالی در استدلالهای مطرح شده بپردازیم. با این
روش ما میتوانیم طرف مقابل را به بررسی دوباره استدلالهای مطرح شده ترغیب نماییم.
۹- احساسی از همدلی را به طرف مقابل بحث منتقل کنیم به طوری که او ما را یاور و همکار خود در کوشش برای رسیدن به نتایج بهتر در ارتباط با یک موضوع خاص بداند.
۱۰- با طرح پرسشهای غیرمغرضانه و نیز استدلالی و خلاقانه به طرف دیگر مباحثه نشان دهیم که برای او احترام قائل هستیم.
———————————————
منبع:
“تفکرانتقادی: اهمیت، فواید و محدودیتهای آن درمحیطهای آموزشی”
#تفکرنقاد
#بحث
#گفتگو
#جدل
#خطابه
⭕️سیروس مقدم هیچ انتقادی را قبول نکرد/ همه مسئولیتها را به گردن محسن تنابنده انداخت
👤سیروس مقدم، کارگردان سریال پایتخت گفت:
▫️در «پایتخت 6»فکر و ایده اولیه متعلق به تنابنده است، نویسندگان زیادی آمدند و رفتند و اتود زدند و در نهایت آرش عباسی که به اعتقاد بنده در زمینه تئاتر و نمایشنامهنویسی یکی از موفقترین و خوشفکرترینها است، به تیم پایتخت اضافه شد.
▫️قلم آرش عباسی از عمق و گزندگی اجتماعی خوبی برخوردار است ولی در نهایت هر آنچه مینوشت باید از فیلتر تنابنده و استراتژی ایدهپردازی او عبور میکرد.