eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸فلسفه سواد رسانه ای اعاده عدالت است 🔸️جنگ واقعی در فضای مجازی امروز تلاش برای تغییر واقعیت ها است 🔹️برخی فکر می کنند سواد رسانه ای یعنی فرق خبر و مصاحبه .یا فرق فرمت های مختلف یک عکس 🔹️سواد رسانه‌ای یعنی بدانیم محتوایی که می‌آید از چه سکویی پرتاب شده و کجا فرود می‌آید؛ یعنی ناعدالتی را در متن روشن کنیم؛ رمزگشایی و واکاوی کنیم..من انرا اعاده عدالت می نامم بین سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی تفاوت بسیار است 🔹️سواد رسانه ای الزاما دانش بکار گیری ابزارهانیست. وبلاگ باز کردن و نوشتن آکنون راحت است..سواد رسانه ایدسترسی به پدیده های نوین نیست. همچنان که بین سوشال مدیا و سوشال نتورک تفاوت است سوشال مدیا می‌تواند رسمی باشد ولی سوشال نتورک، هرگز. 🔹️متأسفانه کلمات در عرصه فضای مجازی به سهو یا به سبب بی‌اطلاعی، به جای یکدیگر به کار برده می‌شوند. شبکه اجتماعی سوشال نتورک است و رسانه اجتماعی سوشال میدیا جنگ واقعی در فضای مجازی برای تغییر واقعیت است 🔹️الان کشورها دو چهره دارند؛ یکی روی زمین و یکی تصویر فضای سایبریشان. شما کشوری مثل کره شمالی را ندیدید اما به واسطه تصویری که رسانه‌ها از کره شمالی ساخته‌اند از آن می‌ترسید. از لیبی می نرسید .الان مرکز خبر قم نیست نیویورک است .... 👈بخش هایی از گپ دکتر یونس شکرخواه، در لایو صفحه ایران
پستی به زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی پخش میشود که برنده ژاپنی جایزه نوبل پروفسور _هونجو Tasuku Honjo گفته است که چهار سال در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان کار میکرده و کروناویروس یک ویروس دست‌ساز است. این خبر نادرست است و پرفسور این مطلب را نگفته و ضمنا پروفسور هونجو در آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان هم کار نکرده است. متاسفانه پخش نقل قول دروغ از افراد شناخته شده و معتبر علمی یکی از شیوه‌های رایج پخش اخبار نادرست است. https://youtu.be/qts_-mF5s0U @resane_ravanshenasi
🔹نگاهی به ویژگی‌های ویروس‌های خبری و راه مقابله با آن 🔸ویروس‌های خبری مانند بسیاری از ویروس‌های دیگر عمل می‌کنند با این تفاوت که بستر آن‌ها می‌تواند ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی می‌کنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند. 🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهت‌هایی به ویروس‌ها دارند: 1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند. 2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسان‌هایی وجود داشته باشد، بالاست. تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است. 3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزش‌ها و باورهای ما را دارند. 4️⃣این ویروس‌ها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبه‌نفس کاذب، ترس و..) اثر دارند. 5️⃣آگاهی کاذب ایجاد می‌کنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود می‌آید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی می‌پردازد. 6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی می‌شوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند. 🔻راه‌های مقابله با ویروس‌های خبری: 💠اصالت یک خبر می‌تواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است. 💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب می‌شود. 💠از صاحب‌نظران کمک بگیریم. صاحب‌نظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند. 💠ارتقای سواد رسانه‌ای راه مقابله با اخبار ویروسی است. ✍️حسین کریمی
این حرفا رو از ویکی پدیا در آوردی؟ علم ویکی پدیایی همینه دیگه ! بجای ردمدعا شرح این درست است که مقاله های ویکی پدیا بدست کاربرانی عموما ناشناس و چه بسا غیر متخصص نگاشته و دستکاری میشود و ازین جهت احتمال ورود مطالب غلط در آن بالاست. اما طوری مدیریت می شود که مطالب غلط و خلاف اصول ویکی نویسی (مثلا عدم درج منبع یا غلط بودن آدرس و ...) پس از مدت کوتاهی اصلاح میشود ، همچنین مقالاتی که به میزان کافی به منابع معتبر ارجاع داده باشند (مقالات حفاظت شده)براحتی قابل ویرایش ( ودستکاری وخرابکاری احتمالی) نیستند. با این همه ، باید در پذیرش مطالب ویکی پدیا تامل کرد (این اصل کم وبیش در باره ی هر مرجع معتبر و غیر معتبر دیگر برقرار است) والبته برای رد مطالب درج شده در ویکی پدیا نیز ، نیاز به دلیلی با اعتباری در همان سطح یا بالاتر است. (هرچه در نوشته غلط نیست ، برعکس مطالعه ی مقاله های این که بصورت رایگان در دسترس است برای بالا بردن اطلاعات عمومی بسیار مفید است.) @resane_ravanshenasi
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوالات چالشی سید علیرضا آل داود از وزیر ارتباطات آقای وزیر حمایت واقعی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و جوانان نخبه ایرانی در حوزه ICT چه شد؟ چرا مدیر پیام رسان داخلی بدلیل عدم حمایت های شما باید شرمنده مخاطبانش شود؟ روبیکا و‌ تیوا دو سرویس موفق داخلی هستند و استقبال از آنان نشان داد، مردم به سرویس های داخلی در حوزه فضای مجازی اعتماد دارند
هدایت شده از  محمد عبدالهی
‏‎ مدتیست درتلاش است وانمود کند شرایط در ‎ برای کسب و کار ایرانی ها سخت شده. امروز علت این موش دواندن رسانه روباه پیر معلوم شد؛ براساس اعلام سازمان توسعه بازرگانی ایران، صادرات ایران به عراق، با ۲۹درصد افزایش، به حدود ۹میلیارد دلار رسیده است! در توییتر https://twitter.com/Abdollahy_moh3?s=09 ☑️ @abdollahy_moh
🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنت‌های زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که‌ در از آن ها به‌عنوان نام برده‌ می‌شود. ⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایک‌وکامنت می‌شود. 🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده می‌شود که به بعضی ازاین شگردها اشاره می‌شود : 💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق 💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، ،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با 🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود... 💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود. 🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامی‌دارد. ⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی 💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحه‌دارنماید. 🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیب‌پذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمت‌کش‌و... 💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبی‌دفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت ⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه 💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود. 🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها 🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم 💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند. 💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند. ⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء 💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب می‌شود، در فضای مجازی معمولا در سطحی‌ترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتاده‌ای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان. 💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آن‌ها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز هم‌پوشانی دارد. 💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها 🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملی‌ومذهبی
🔹واقعا انتظار داریم بی بی سی حتما این گزارش رو پخش کنه عدالتم آرزوست😂 ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
🔥 پایان قرنطینه، بازار تلگرام را کساد کرد 🔸مطابق با بررسی‌های سرویس داده‌کاوی ایرنا، استفاده از پیام‌رسان تلگرام، پس از ۲۰ فروردین ماه و همزمان با بازگشایی ادارات، روندی نسبتا نزولی را طی کرده است. 🔹این مسئله باعث شده استفاده از تلگرام در فروردین ۹۹، نسبت به اسفند ۹۸ کاهش پیدا کند. البته استفاده از تلگرام در این ماه همچنان بیش از استفاده از آن در دی و بهمن ۹۸ است. 🔸در فروردین ماه به طور میانگین کل بازدیدهای کانال‌های تلگرامی در هر روز، ۱.۹۱ میلیارد بوده و به طور میانگین، به صورت روزانه ۲.۷۴ میلیون مطلب در کانال‌های تلگرامی منتشر شده است. 🔹عادی شدن موضوع کرونا و کاهش اخبار آن در تلگرام می‌تواند یکی دیگر از عوامل کاهش بازدید مطالب تلگرامی باشد.
🌀 توییتر توصیه ترامپ به تزریق مواد ضدعفونی را مصداق فیک نیوز ندانست! 🔸توییتر اعلام کرد کلیپ های ویدئویی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص تزریق مستقیم مواد ضدعفونی کننده به بیماران مبتلا به کرونا، سیاست های این شبکه اجتماعی در خصوص عدم انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا را نقض نکرده است. 🔸سخنگوی توییتر اعلام کرد اظهارات ترامپ تنها آرزوی او برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بوده نه حاوی اطلاعات نادرست. 🔸این در حالی است که سایت این شبکه های اجتماعی هشتک InjectDisinfectant# (که بعد از اظهارات ترامپ در خصوص تزریق مواد ضدعفونی کننده به راه افتاده بود ) را مسدود کرده است. 🔸توییتر پیشتر اعلام کرده بود هرگونه توییت حاوی اطلاعات ناقص یا نادرست در خصوص ویروس کرونا را حذف می کند. این اطلاعات شامل محتواهایی می شود که بدون مشورت و راهنمایی منابع معتبر در خصوص بهداشت و سلامت عمومی منتشر شوند. 🔸طبق سیاست جدید توییتر انتشار هر گونه توییتی مربوط به درمان های ناکارآمد کرونا که به قصد گمراه کردن دیگران باشد حتی اگر برای شوخی باشد، ممنوع است .
📺کدام بخش خبری صداوسیما مخاطب بیشتری دارد؟! واگذاری سهام عدالت و توضیحات فرایند آزادسازی آن از عناوین اصلی خبری روز گذشته بود که در بخش‌های خبری مختلف صداوسیما به آن پرداخته شد. 👈 مقایسه جستجوی عبارت «سهام عدالت» توسط کاربران وب در محدوده زمانی پخش بخش‌های مختلف خبری می‌تواند شاخص خوبی از میزان مخاطب هر یک از این بخش‌ها باشد! جایی که طبق تصویر ،جستجوی «سهام عدالت» در زمان پخش خبر ۲۱ حتی از ترند «دانلود» نیز پیشی گرفت!
هدایت شده از Monitoring
اینستاگرام در پاسخ به ایران اینترنشال اعلام کرد که این شرکت از تلاش امیرحسین مقصودلو (‌تتلو) برای بازکردن مجدد صفحه در این شبکه اجتماعی آگاه است اما این صفحه‌ها را حذف می‌کند و اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از ادامه فعالیت او انجام خواهد داد. در پاسخ اینستاگرام به ایران اینترنشنال همچنین آمده بود ما به هیچ‌ محتوایی که کودکان را در معرض سوء استفاده یا خطر قرار داد اجازه انتشار نمی‌دهیم و هر زمان با چنین محتوایی روبرو شویم آن را حذف می‌کنیم.