eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺🔺برچسب راستی‌آزمایی به بخش عکس‌های گوگل اضافه شد 🔸️شرکت «گوگل» در راستای مقابله با انتشار اطلاعات تصویری جعلی و گمراه‌کننده، برچسب راستی‌آزمایی را به عکس‌های نمایش داده شده در موتور جست‌وجوی خود اضافه کرد. شرکت گوگل ضمن اعلام این خبر یادآور شد برچسب‌های مذکور به صفحات وب همراه با عکس یا ویدئوهایی که در موتور جست‌وجو ظاهر می‌شوند، ضمیمه خواهد شد. 🔸️هریس کوهن (Harris Cohen) مدیر محصول شرکت گوگل می‌گوید: عکس‌ها و ویدئوها ابزاری خارق‌العاده برای درک رویدادهای جهان هستند. اما قدرت رسانه‌های بصری نقاط ضعف خود را نیز دارد به خصوص وقتی که درباره منبع، اعتبار یا متن یک تصویر شبهاتی وجود داشته باشد. از امروز اطلاعات راستی‌آزمایی بخش تصاویر گوگل را در سطح جهانی در اختیار کاربران قرار می‌دهیم تا بتوانند راه خود را از بین این مشکلات پیدا کرده و درباره آنچه در اینترنت می‌بینند، آگاهانه قضاوت کنند. 🔸️ به این ترتیب در زمان جست‌وجو در بخش عکس‌های موتور جست‌وجوی گوگل (Google Images)، در زیر عکس‌ها در بخش نتایج کوچک یک برچسب راستی‌آزمایی خواهید دید و وقتی روی عکسی کلیک می‌کنید تا نسخه بزرگتر آن را ببینید خلاصه‌ای از نتیجه راستی‌آزمایی آن را در صفحه میزبان مشاهده خواهید کرد. این نوع از برچسب‌ها حتی ممکن است در مقالات مربوط به عکس‌های خاص یا هر مقاله حاوی عکسی نیز به چشمتان بخورد. 🔸️برچسب‌های جدید گوگل بر مبنای پایگاه داده ClaimReview کار می‌کنند که توسط گروهی از راستی‌آزمایان مستقل گردآوری و راه‌اندازی شده است. 🔸️اضافه شدن این برچسب‌ها تاثیری در رتبه‌بندی نتایج نمایش داده شده در گوگل نخواهد داشت
9.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پشت صحنه سینما / رسانه ها واقعیت را می سازند! 🔻«رسانه‌ها ساختگی و سازه‌ای» هستند: رسانه‌ها دنیایی رابه نمایش می‌گذارند که اگرچه حقیقی به نظر می‌رسد، اما ازیک نگاه گزینش‌ شده آن را در معرض دید قرار می‌دهند. 🔻«رسانه‌ها واقعیت رابازسازی می‌کنند»: میان شیوه ارائه وقایع بوسیله رسانه‌ها و شیوه درک آن از سوی مصرف‌کنندگان، رابطه قطعی و معناداری وجود دارد
مسیریاب ایرانی بلد و 4 میلیون کاربر فعال: در دنیای امروز تکنولوژی به یکی از مهم‌ترین موارد در ندگی افراد تبدیل شده است و بسیاری از کارهای روزمره افراد به کمک تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند انجام می‌گیرد. با پیشرفت گوشی‌های هوشمند در دهه اخیر و همچنین توسعه شبکه‌های اجتماعی، بیشتر زمان افراد صرف استفاده از این فناوری می‌شود و ارتباط با دیگران می‌شود. اما گوشی‌‌های هوشمند قابلیت‌های دیگری نیز دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قابلیت مسیریابی هوشمند است. به طور پیشرفض روی گوشی‌های اندرویدی مسیریاب گوگل و روی گوشی‌های شرکت اپل مسیر یاب Maps نصب شده است اما هر دو این مسیریاب‌ها به دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا دارای محدودیت‌هایی است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. بنابراین افراد ترجیح می‌دهند از مسیریاب‌های شخص ثالث روی گوشی خود استفاده کنند. در کشور ما نیز چند سالی است که توسعه دهندگان نرم افزارهای گوشی‌های هوشمند دست به کار شده‌اند و دست به ساخت مسیریاب‌های بومی زده‌اند؛ در حال حاضر دو مسیریاب بسیار دقیق توسط توسعه‌دهندگان داخلی تولید شده است که یکی از آن‌ها نقشه و مسیریاب بلد نام دارد. این نرم افزار ضمن پیدا کردن بهترین و کم ترافیک‌ترین مسیر برای کاربر، امکان اعمال محدودیت در مسیریابی برای عدم ورود به طرح زوج و فرد و همچنین طرح کنترل آلودگی هوا را به کاربر می‌دهد. علاوه بر این در مسیریاب بلد از راهنمای صوتی بهره‌ می‌برد و به این ترتیب کاربران می‌توانند بدون مشاهده صفحه نمایش خود حین رانندگی مسیر درست را انتخاب کنند. این نقشه و مسیریاب به طور دقیق پلاک ساختمان‌ها را مشخص کرده است که به پیدا کردن سریع‌تر مقصد کاربر بسیار کمک می‌کند؛ از دیگر قابلیت‌های این مسیریاب می‌توان به امکان تشخیص خودکار شب و روز برای فعال سازی حالت تاریک اشاره کرد. در شرایط فعالی که ویروس کرونا باعث آلوده شدن بسیاری از شهروندان شده است، این مسیریاب نقاطی که شیوع ویروس کرونا در آن بیشتر از سایر نقاط است را مشخص کرده تا کاربران به طور دقیق از محلی که قصد سفر به آن را دارند آگاه باشند. علاوه بر این روی نقشه بلد نقاطی که دارای ترافیک بیشتری هستند با رنگ قرمز مشخص شده است تا در صورتی که کاربر قصد عبور از آن منطقه را دارد، راهی جایگزین را برای خود انتخاب کنداز زمان شیوع ویروس کرونا نیز بلد تلاش کرد خدمات خود را در زمینه‌های مختلفی ارائه دهد؛ در وهله اول نمایش مراکز درمانی ارائه دهنده خدمات برای کرونا به میانبرهای نقشه اضافه شد چرا که در روزهای نخست اطلاعات مردم درباره این ویروس و مراکز درمانی درگیر با کرونا بسیار کمتر از الان بود و مردم نیاز داشتند به طور مستقیم به مرکز درمانی مربوطه راهنمایی شوند. پس از آن و به دنبال اعلام نیاز مرکز اهدای خون، مراکز اهدای خون روی نقشه این مسیریاب مشخص شد. از دیگر اقدامات مسیریاب بلد می‌توان به قابلیت مشخص شدن نقاط پرتردد اشاره کرد، این قابلیت لایه‌ای بود که بعد از بررسی‌های تیم داده بلد به نقشه اضافه شد و مناطقی را به کاربران نمایش می‌داد که به دلیل تردد زیاد هموطنان امکان انتقال کرونا در آن محدوده‌ بیشتر از سایر نقاط بود و تیم بلد با نمایش این نقاط از کاربران خود خواست که تا جای ممکن کمتر از منزل خارج شوند و همچنین برای انجام کارهای ضروری‌ خود به مناطقی که تردد کمتری دارد سفر کنند.
🔺تلویزیون در حذف تبلیغات دور زمین مسابقات لالیگا قانونی عمل کرد فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: 🔹براساس ابلاغیه ای که نهادهای نظارتی به صداوسیما داده اند، این سازمان مجاز نیست شرکت های داخلی را که در تبلیغات دور زمین بازی بود تبلیغ کند. 🔹این شرکت ها با مبلغی گزاف تبلیغات دور زمین را با استفاده از فناوری های گرافیکی در مسابقات لالیگا خریداری کرده بودند. 🔹این شرکت ها که خودشان از دلیل منع پخش تبلیغات شان در داخل آگاهی دارند بهتر است با تمکین به قوانین، و رفع مشکل شان از ظرفیت رسانه های داخل استفاده کنند و به دنبال دورزدن قوانین نباشند. @akharinkhabar
7.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راه حل کمدین معروف آمریکایی برای کاهش خشونت در آمریکا! + اگر فیلمی از خشونت‌ها گرفته نشه پس خشونتی هم دیده نمیشه 😄
📲بایکوت صدای مردم آمریکا در «صدای آمریکا» 🔹یک ماه پس از مرگ جرج فلوید، اعتراضات سراسری آمریکا همچنان مهمترین موضوع این کشور به حساب می‌آید، اما بخش فارسی صدای آمریکا تنها ۹۸ مطلب را آن هم به صورت غیرمستقیم به این موضوع اختصاص داده است. درحالی که در همین مدت ۴۵۳ خبر منفی و ناامید کننده علیه ایران منتشر کرد. و اگر اعتراضات در ایران بود اکنون این رسانه از اخبار راست و دروغ ایران منفجر شده بود...
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ضریب اعتماد به دیدنی هایمان روز به روز در حال افول است... به دنیای فریب و زیبای خوش آمدید... شاید قرار است که دیگر جعل واقعیت یا بهتر بگویم به بخشی از زندگی آینده تبدیل شود...
4_6012415939033695911.pdf
حجم: 2.33M
📚 گفتمان های رسانه: تحلیل متون رسانه.pdf 🔹چگونه معنی در متون رسانه ای مختلف ساخته می شود؟ 🔹چه شیوه های متفاوتی برای دیدن و اندیشیدن در رسانه ها می توان یافت؟ 🔹قدرت پیشگویی نهادهای مسلط جامعه از طریق زبان رسانه ای چگونه اتفاق می افتد؟ 🔹قدرت ساخت معنا در رسانه ها چیست؟
4_5875257923667494455.pdf
حجم: 18.54M
🔹 📚رسانه ها و بازنمایی 🖌 دکتر سید محمد مهدی زاده ⬅️ «رسانه‌ها بر شناخت و درک عموم از جهان تأثیر می‌گذارند، به این معنا که آگاهی و ذهنیت مردم نسبت به جهان بستگی به محتوایی دارد که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند؛ زیرا رسانه‌ها واسطه و میانجیِ بینِ آگاهی‌های فردی و ساختارهای گسترده‌تر اجتماعی و سازنده معنا هستند. رسانه‌ها همچون آینه برای انعکاس واقعیت عمل نمی‌کنند، بلکه بر ساختِ اجتماعی واقعیت تأثیر می‌گذارند. بر این اساس، ، است. بازنمایی نه انعکاس و بازتاب معنای پدیده‌ها در جهان خارج، که تولید و ساخت معنا براساس چارچوب‌های مفهومی و گفتمانی است. لذا، بازنمایی رسانه‌ای معناسازیِ خنثی و بی‌طرف نیست، چراکه هرگونه بازنمایی ریشه در و دارد که از آن منظر بازنمایی صورت می‌گیرد.»
🌐 و امر 🔹به نظر بودریار در جامعه مصرفی که متناسب با است، رسانه‌ها به نشانه بدل شده‌اند و واقعیت‌ها را همچون گذشته منتقل نمی‌کنند. این به آن دلیل است که رسانه‌ها رویدادها و واقعیت‌ها را آنگونه که خود می‌خواهند تغییر می‌دهند و به عبارتی واقعیت را از معنا تهی کرده‌اند. به همین علت، در عصر سیطره رسانه‌ها، واقعیت به مجاز تبدیل می‌شود و رسانه‌ها خود تعیین‌کننده واقعیت می‌شوند. 🔸به اعتقاد بودریار ؛ سطح اول نسخه بدلی از واقعیت است که به روشنی قابل تشخیص است. سطح دوم نسخه بدلی است آنچنان طبیعی که مرز میان واقعیت و بازنموده را محو می کند. و سطح سوم نسخه بدلی است که واقعیتی از آن خود را تولید می کند، بدون اینکه ذره یی بر واقعیات جهان تکیه داشته باشد، که بهترین مثال آن واقعیت مجازی است. بودریار سطح سوم وانموده ها یعنی همان که الگو از جهان واقعیت پیشی می گیرد را، حاد واقعی می نامد. 🔹او در کتاب «وانموده ها» بیان می کند در واقع زاییده نرم افزارهای کامپیوتری و نظام های آنالوگی بوده است. درباره جنگ خلیج فارس بودریار بر آن است که جنگ را امریکایی ها برنامه ریزی کرده بودند. این جنگ، کاملاً ساخته و پرداخته رسانه‌ها بود و آن‌ها چنین جنگی را برای ما تصویر کردند. بنابراین اقدامات پوچ آنها از ترس دشمنی بود که به لحاظ تکنولوژی ضعیف تر و در نهایت اصلاً وجود نداشت اما این اقدامات پوچ نبودند، زیرا با برنامه حاد واقعی آنچه که باید واضح می شد و پاسخ هایی که باید داده می شد، مطابقت داشتند. 🔸آنچه که ما از واقعیت و جهان واقعی می‌بینیم در واقع تصویری است که به ما نشان داده می‌شود.
🔎فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 💡برای اینکه از حضور روزانه ۴ تا ۶ ساعته نوجوانان و جوانان در فضای رسانه ای اعم از دیدن فیلم و سریال تا بازی های رایانه ای و چت کردن و حضور در شبکه های اجتماعی، ارزیابی دقیقی داشته باشیم و روش حل مساله و خط مشی گذاری درستی در سطح ۱.فرد و ۲.خانواده و ۳.جامعه، اتخاذ نمایبم، ده مورد از در افراد را باهم مرور می کنیم. ۱.پایین آمدن سطح تمرکز و توجه ذهنی در اثر مصرف زیاد و متنوع رسانه و بنوعی در برابر حوادث و رویدادها و مسائل زندگی است که بقولی کثرت دریافت اطلاعات رسانه ای، فقرتوجه و تمرکز بدنبال خواهد داشت. ۲.رو به افول نهادن قدرت تفکر و تحلیل و پردازش مسائل بدلیل انباشت بی رویه و بدون دروازبانی اطلاعات که همان عادت به می باشد که حاصلش نتیجه گیری های غلط با مقدمات هرجایی و همه جایی رسانه ای بدون دقت در منبع و فرهنگ و موقعیت خاص آن اطلاعات دریافتی است. ۳.خستگی و و پایین آمدن تاب آوری مغز در برابر حوادث و رویدادهای روزمره که بنوعی ذهن عصبی و افسرده و عجول را منجر می شود که رفتارهای تکانشی خاصی هم بدنبال خواهد آورد. ۴.ساده سازی ذهن و پایین آمدن بدلیل مواجهه با رسانه بدون رژیم مصرف خاص که ندیدن ابعاد متعدد ماجرا در روش حل مساله یکی از نشانه های آن می باشد. ۵.شرطی شدن ذهن و عادت کردن به سرگرمی رسانه ای _اطلاعاتی و درنتیجه فکری و نداشتن ایده های کلان برای اتفاقات بزرگ زندگی همچون مساله انتخاب رشته و شریک زندگی و شغل و ... ۶.تنبلی ذهنی و و اعتیاد افراطی به محرک بیرونی جهت فعالیت و برنامه ریزی روزانه یا بلندمدت بدلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای ۷.تنزل ذوق معرفتی و درنتیجه افت شدید علمی_شناختی بدلیل خاصیت هیجان زای رسانه ای و فاصله گرفتن از کتاب و درس و ۸.آسیب دیدن هوش بصری بدلیل و بدون مکث و تحلیل و همچنین انعکاس مستقیم تصاویر از طریق مانیتورها و سبقت گرفتن تخیلاتِ رسانه_ساخته بر تاملات_خودساخته در ذهن ۹.لاغرشدن و بنوعی ضعیف شدن ذهن انسان در برابر جهان هستی بدلیل عادی شدن مصرف بدون فیلتر رسانه ای و در نتیجه پیدایش اخلاق محافظه کار در زندگی ۱۰. و نداشتن فرصت یا حوصله یا دغدغه برای خلوت فکری و مراقبه و محاسبه شخصیتی بدلیل مصرف حجم بالای رسانه ای که استقلال ذهنی و شخصیتی انسان را نیز زیر سوال برده و به یک موجود وابسته و هراسان از تنهایی و معتاد به تایید و حضور دیگران تبدیل می کند. 🖌 پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی