💠تفاوت تبیین و استدلال💠
با #استدلال ، صدق یا کذب ادعایی را اثبات می کنند ، اما تبیین بیان چگونگی و چرایی مطلب است . برای نمونه در مورد جوشیدن آب در ۱۰۰ درجه ی حرارت و فشار ۱ اتمسفر
برای استدلال درباره این گزاره ، باید آزمایش و تجربه کرد ، با تکرار آزمایش و تجربه درستی قانون اثبات میشود ، اما برای تبیین این گزاره باید به سراغ نظریه ی جنبش مولکولی رفت و دید که به واسطه حرارت مولکولهای آب به جنبش و حرکت در میآید و آب می جوشد و ...
⭕️ اقسام تبیین
1⃣ تبیین فیزیکی:
گاه برای تبیین به دنبال سلسله علل شی می روند ، برای مثال برای تبیین باران به سراغ قوانین هواشناسی می روند و می گویند هوا ابری بود ، نوع ابر ، دارای این ویژگی ها بوده ، درجه حرارت هوا چه مقدار بوده و غیره ...لذا باران آمده است.
اگر یکی از این سلسله علتها مورد سوال واقع شود، سراغ حلقه دیگر میروند، تا سرانجام این سوالها در جایی قطع شود ، چون سلسله علل مادی پایان پذیر است .
2⃣ تبیین روانی (روانشناختی):
برای بیان علت یک کار ، انگیزه ی عامل را بررسی میکنند. برای نمونه چرا برخی سیگار میکشند؟ در اینجا میتوان سراغ انگیزه های گرایش به سیگار کشیدن رفت و آن را تبیین روانشناختی نمود.
3⃣ تبیین کارکردی:
گاهی برخی پدیده ها را بر حسب کارکرد تبیین می کنند. برای مثال سوال می شود کاربراتور چیست؟ در پاسخ با توجه به نحوه کار آن گفته میشود که: کاربراتور وسیله ای است که هوا و سوخت را مخلوط می کنند و به داخل سیلندر می فرستد.
ملاک ارزیابی تبیینها
۱- آزمون پذیری
بهترین #تبیین آن است که #آزمون_پذیر باشد. یعنی در تبیین قواعد کلی استناد شود.
۲- تبیین دوری نباشد
۳- ارتباط داشتن تبیین با مبین
۴- نداشتن ابهام
۵- تبیین هرچه بیشتر قدرت پیشبینی داشته باشد بهتر است.
۶- تبیین به پیشبینی و نتایج کاذب می نینجامد.
مثل اینکه در یک کوچه همه برق داشته باشند و تنها یک خانه برق نداشته باشد، اگر کسی بگوید علت قطع برق فلان منزل . نقص فنی کارخانه برق است ، چنین تبیینی به نتایج کاذب می انجامد ، زیرا اگر کارخانه نقص فنی داشت برق کل خانههای کوچه قطع میشه شد
۷- از پیش فرض های غیر ضروری به دور باشد.
تبینی که پیش فرض کمتری داشته باشد بهتر است.
۸-سازگاری با تئوری های رایج
۹-ملاحظه تبیین مشترک
مثلاً اگر پدیده 'الف' را با 'ب' تبیین کنیم ، در صورتی که الف و ب ، هر دو معلول پدیده ی 'ج' باشد ، به همان پدیده 'ج' باید توسل جست.ط مانند اینکه کم اشتهایی کسی را با سردرد و تبیین کنیم ، این تبیین کافی نیست چون ممکن است کم اشتهایی و سردرد ، هر دو معلول بیخوابی باشد.
پس باید در تبیین آنها ، به بیخوابی توسل جست که عامل مشترک است.
#فلسفه_علم
#روش_شناسی
#منطق_مادی
#مغالطه
مغالطه شماره ۱۵۱
💠 یک بام و دو هوا 💠
یا #استاندارددوگانه
این مغالطه را میتوان نوعی خاصی از مغالطه #امتیازکشیشان دانست و اگر تبعیض طلبی را نوعی حس روانیِ ناشی از #خودشیفتگی بدانیم ، ریشه ی این مغالطه نیز مانند #امتیازکشیشان در خودشیفتگی و خودخواهی انسان ها نهفته ست.
چنانکه بیان شد در آن مغالطه ، شخص از مخاطب میخواهد او را با معیاری سوای از معیاری که دیگران قضاوت میشوند نگاه کنند ،
اما در این مغالطه شخص بآن صراحت تبیعض خواهیش را بیان نمیکند ، اما متناسب با منافع و امیالش ، راجع به دو موقعیت مشابه ، با دو معیار و بیان متفاوت نظر میدهد ورفتار میکند.
مثال:
سعید که به خانه مجید برای مهمانی رفته است می گوید در هوای گرم تابستان خوب است ، از مهمان با آب انواع بستنی و نوشیدنی خنک پذیرایی شود ، اما هنگامی که خودش در هوای مشابه مهمان دارد ، می گوید نوشیدنی های خنک و بستنی ، عطش را بیشتر میکند ، اما چای - اگر چه در هوای گرم دلچسب نیست - اما باعث میشود عطش انسان کم شود.
اصطلاح #یک_بام_دوهوا از داستانی قدیمی به شرح زیر ریشه گرفته شده است:
پیرزنی با عروس و دامادش در خانهای زندگی میکردند. شبی تابستانی بود و هوا گرم، پس همه روی پشتبام خوابیده بودند. یک طرف بام داماد و دخترِ زن میخوابیدند و طرف دیگر بام، عروس و پسرش. پیرزن دید که پسر و عروسش به هم چسبیده خوابیدهاند، آنها را بیدار کرد و گفت: «هوای به این گرمی خوب نیست به هم چسبیده باشید، از هم جدا بخوابید!» ، سپس متوجه دختر و دامادش شد که جدا از هم خوابیده بودند گفت: «هوای به این سردی، خوب نیست از هم جدا بخوابید! بروید کنار هم!» عروس که این طور دید بلند شد و گفت:
قربون برم خدا را
یک بام و دو هوا را
یک بر بام سرما را
یک بر بام گرما را
و از همانجا این ضربالمثل به وجود آمد و نام این مغالطه نیز از آن ضرب المثل گرفته شده است.
مثال دیگر :
مامور راهنمایی و رانندگی را تصورکنید که در کار ساخت و سازش ، از نظر قوانین و مقررات ساختمانی ، خلافی دارد و ادعا میکند چون مزاحمتی برای کسی ایجاد نکرده ، نباید جریمه شده و مزاحمتی برای ادامه ساخت و سازش ایجاد شود ، اما وقتی با شخصی بر خورد میکند که تازه از پارک بیرون آمده و کمربندش را نبسته او را قاطعانه جریمه میکند ، چون طبق قانون باید به محض سوار شدن بر صندلی خودرو ، کمربند بسته شود.
مثال های واقعی شبیه به این ، بسیار پیش میاید ، بسیاری از افراد در موقعی که متن قانون به نفع آنهاست یا مراجع قانونی از نزدیکان و یا گماشته آنها هستند ، میگویند: اختلاف ما را باید قانون -ولو غیرعادلانه باشد- حل کند و کاری به عدل و مهرورزی ندارند ، اما وقتی که قانون به ضرر آنها یا نزدیکانشان است ، صحبت از مصلحت و رافت و ... می کنند.
اصولا درک نادرست از قانون در کنار سوء استفاده ی زورمندان از قدرت ، همواره در طول تاریخ ، باعث گرایش به این مغالطه شده ست.
اندیشه ی وضع قوانین و رسمیت دادن به آنها - توسط حاکمان که لوحه حمورابی اولین نمونه ی ثبت شده آنست - از نقاط فوق العاده درخشان تاریخ تمدن بشر بوده است ،
اما باتوجه به کاستی های دائمی و نقص نسبی قوانین رسمی ، هیچگاه قوانین عرفی و اخلاقی و انسانی اهمیت و کاربرد خود را بطور کامل از دست نداده اند و این که در هر موقعیت ، به چه نوع قانونی باید توسل جست بنابه شرایط متفاوت ست ، مثلا عاقلانه نیست برای هر اختلاف کوچک خوانوادگی یا اختلاف در جمع دوستانه به دادگاه و قوانین رسمی پناه جست ، اما باید قوانین رسمی برای همه ی اختلافات احتمالی در جامعه -ولو کوچک- وجود داشته باشد تا درصورتیکی طرفین نتوانستند اختلاف خود را با گذشت و گفتگو حل کنند به آن رجوع کنند.
بنابر توضیحات بالا نمیتوان برای همه ی موقعیت ها و اختلافات به یک نوع قانون و مرجع توسل جست ، اما اگر خواستیم که در دو موقعیت مشابه ، با دو معیار متفاوت برخورد کنیم دچار این مغالطه شده ایم.
#تفکرنقدی
امیرخواص
با تغییرات و افزودن توضیحات
#مغالطه
《متاسفانه بسیاری از مردم درباره نحوه به خطا رفتن استدلال ، تقریباً چیزی نمیدانند.
⭕️در مدرسه و دانشگاه ذهن افراد با اطلاعاتی ارزشمند درباره چرخه نیتروژن ، علل بروز جنگ جهانی دوم ، محصولات کشاورزی کشورهای همسایه و مثلثات ، پر می شود ،
⭕️اما تشخیص حتی ابتدایی ترین خطاهای منطق را نمی آموزند و این باعث به وجود آمدن ملتی متشکل از انسان های ( تحصیلکردگان ) ساده لوح میشود ، که نمی توانند از خود در مقابل استدلال های دروغین کسانی که میخواهند رای ، پول یا تقوایشان را از آنها بگیرند دفاع کنند.
بسیاری هم به جای یاد گرفتن اصول تفکر نقادانه با بدبینی و بی اعتمادی و انکار گرایی در مقابل سخنان کسی که صاحب قدرت و نفوذ زند مقاومت نشان می دهند ، اما انکارگرایی هم وسیله مبارزه ی کارآمدی نیست ، چرا که در تمیز استدلال خوب از بد و در مقابل فریبکاری کمکی نمی کند ، انکارِ همه چیز ، درست به اندازه باور کردن همه چیز ، احمقانه است و مانند سادهلوحی و زودباوری ، نشانه عقبماندگی قوای انتقادی است.》
پیشگفتار کتاب( راهنمای درست اندیشیدن)
#جمی_وایت
#کتاب
#تفکرنقاد
#انکارگرایی
مغالطه
💠کلی گویی💠
توسل به #کلی_گویی یکی از ترفندهای #طفره_رفتن است.
در این مغالطه که بسیار هم رایج است ،
شخص که دستش خود را از استدلال صحیح خالی میبیند اما نمیخواهد زیر بار سخنان مستدل مخاطب برود ، سعی میکند با بیان جملات کلی بحث را به بیراهه بکشاند و اذهان را منحرف کند.
مثال :
همه میدانیم که آقای سعیدی در دوران مدیریتش مشگلات زیادی برای اداره ایجاد کرد ، او دارای پرونده های مختلف فساد است . چطور انتظار دارید از او برای احراز پست بالاتر حمایت کنیم؟!
-بهرحال هر کسی در هر پستی قرار بگیرد ، عده ای از او ناراضی میشوند ... ایشان در پست بالا تر هم قرار بگیرد و بهترین خدمات را انجام بدهد باز قطعا ناراضیانی خواهد داشت. ‼️
چنانکه میبینید در این مثال ، شخص یک قانون کلی را که گاها صحیح هم هست بیان میکند.
یعنی ممکن است شخصی در پستی قرار گرفته و در مجموع بسیار خوب عمل کرده باشد اما ممکنست بهرعلت مشروع یا نامشروع از او خوششان نیاید ،
اما ارتباطش به نظر گوینده اول چیست؟
در این جا دفاع منطقی آنست که شخص با دلیل اتهامات را رد کند و مزایای کاندیدای مورد علاقه اش برای احراز پست مذکور را بیان کند.
- انسان نباید مطمئن حرف بزند ، همیشه آدم باید درصدی خطا برای احتمال خطا بودن برای سخنانش در نظر بگیرد. نمیشود انقدر محکم حرف زد.
#نکته_انحرافی
#مغالطه
⭕️رسانههای سرد، رسانه های گرم
🔻رسانههای سرد از عبارتهای ابداعی مارشال مک لوهان، نظریهپرداز سرشناس کانادایی، است.
💢وی به رسانههایی سرد میگوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، تلویزیون، خط تصویری و تلفن رسانههای سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف میپردازند، مشارکت زیادی را میطلبند.
💢در مقابل، رسانههای گرم، رسانههایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند.
🔺برای مثال، عکس، رادیو و سینما، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند.
💢برای گوشدادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله میتواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیتهای انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود میکند و او را وا میدارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند.
👤مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم مینامد.
#رسانه_شناسی
✅آرما
⭕️مدل T شکل برای موفقیت حرفه ای در عصر اطلاعات
از همه چیز اندکی بدان و در یک چیز متخصص شو!
#رژیم_اطلاعاتی
✅آرما
گرد و غبار آسمان اصفهان دستمایه دروغی جدید
🔹کاهش کیفیت هوا در اصفهان همزمان با آتش سوزی در یک سوله در حال ساخت در سایت هستهای نطنز سبب شد تا ادعای مضحکی از سوی رسانههای معاند مطرح شود.
🔹این گرد و غبار خبر از حضور ریزگردها را در آسمان اصفهان میداد و پدیده نادری نبود، چراکه مردم فلات مرکزی ایران در تابستانهای گذشته نیز با این پدیده جوی روبرو بودند.
🔹مدیرکل بحران استان اصفهان: منشأ اصلی آلایندگیهای روزهای اخیر استان اصفهان بیابانهای اطراف اردستان است که با توجه به وزش بادهای شمالی استانهای یزد و کرمان را نیز درگیر کرده است.
👉tn.ai/2298534
@TasnimNews
🖼 #پوستر؛
✔ #امنیت_و_رسانه (۱) (امنیت اطلاعات)؛
✅ یکی از مهمترین مسائلی که در تعامل با رسانههای نوین باید در نظر گرفته شود مسئلهی #امنیت_اطلاعات است...
========
cyberesfahan
🖼 #پوستر؛ (تسلیحات مجازی)
✅ #فضای_مجازی مانند سلاح شیمیایی است ، تجهیزات را از بین نمی برد بلکه #انسان_ها را از بین میبرد.
📲 اگر دست دشمن بیفتد سلاحی مخرب میشود...
========
cyberesfahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ (شبکه ملی اطلاعات)
🔴آیا #شبکه_ملی_اطلاعات موجب قطع دسترسی ما به اینترنت جهانی میشود؟
🔵#شبکه_ملی_اطلاعات چه محاسنی دارد؟
cyberesfahan
✴️ #عنوان_سازی_های_رسانه_ای
«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
#واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد.
#معصومه_نصیری
#آموزش_گام_به_گام_سواد_رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سرخط فارس|صدای آمریکاییها در صدای آمریکا شنیده نمیشود
@Fars_plus
4_6012415939033695911.pdf
2.33M
📚 گفتمان های رسانه: تحلیل متون رسانه.pdf
🔹چگونه معنی در متون رسانه ای مختلف ساخته می شود؟
🔹چه شیوه های متفاوتی برای دیدن و اندیشیدن در رسانه ها می توان یافت؟
🔹قدرت پیشگویی نهادهای مسلط جامعه از طریق زبان رسانه ای چگونه اتفاق می افتد؟
🔹قدرت ساخت معنا در رسانه ها چیست؟
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️۲۶۰ شبکه فارسیزبان ماهوارهای، برنامههای خود را اختصاصا برای ایرانیها پخش میکنند، اما به راستی پشت پرده این هجمه گسترده رسانهای چه چیزی نهفته است؟
#نفوذ
#شبکه_های_ماهواره
┈••✾ #جنگ_موریانهها ✾••┈
📱 https://eitaa.com/joinchat/512753667Ca7d8a73f51
🔶 تلقین چیست و چطور از قدرت آن استفاده کنیم؟
میگنا- هنگامی که به کودکی گفته میشود: این کار را نکن، تو نمیتوانی، تو نمیفهمی، تو بلد نیستی، تو خنگی، تو سر به هوایی، بی دقتی و… از همان موقع با تکرار این جملات ضمیر ناخودآگاه او یاد میگیرد که باید این باورها را داشته باشد و همیشه این گونه رفتار کند. حتی دیده شده اکثر افرادی که در زمان کودکی پدری فقیری داشتند و پدر دائما در حال گفتن جملههایی بوده مانند: «ما پول نداریم، نمیتوانیم، باید قناعت کنیم و فقیر هستیم»، در بزرگسالی خود دقیقا به همین حال افتادهاند. حتی با وجود اینکه تلاش زیادی هم میکنند، اما باور فقیر بودن در ذهن و ضمیر ناخودآگاه آنها بوجود آمده و نمیگذارد که موفق شوند.
♦ تلقین (وانمود) فرآیندی روانشناختی است که به کمک آن یک شخص افکار، احساسات، رفتار و نگرش خود یا فرد دیگر را هدایت میکند. تلقین به بیانی ساده نوعی گول زدن خودمان است. با تکرار خواسته ذهن خودآگاه، می توانیم یک باور جدید را در ذهن ناخودآگاه ایجاد کنبم. هرآنچه را که در مرکز توجه تان قرار دهید و چندین بار در چند ساعت مختلف تکرار کنید در ضمیر ناخودآگاهتان ریشه خواهد گذاشت.......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50890
⭕️روند پیشرفت اینستاگرام
⭕️اینستاگرام طی ده سال بروزرسانی از جمله افزودن IGTV تلاش کرده به تلویزیون جیبی و کوچک برای کاربران تبدیل شود و مثل «تلویزیون» به همه خانهها راه پیدا کند. حالا اما برخی برنامههای تلویزیونی، مخاطبان خود را به هر شکلی شده به اینستاگرام ارجاع میدهند!
🔺اینستاگرامی که کارش را با عنوان همرسانی و اشتراک عکس و ویدئو شروع کرد و حالا امّا با به روزرسانی مدام و افزودن قابلیت هایی مانند پخش زنده و تلویزیونی، پدیده ای به نام «رسانه فردی» را پررنگ کرده است.
🔺فضای این شبکه همرسانی عکس، فیلم و متن که 600 میلیون کاربر فعال در جهان و بنا بر اخبار منتشره چیزی حدود 24 میلیون کاربر در ایران دارد، فضایی به شدت عمومی است.
🔺 اینستاگرام به 36 زبان دنیا فعالیت می کند. 90 درصد کاربران ایرانی آن کمتر از 35 سال سن دارند. 65 درصد کاربران خانم و 35 درصد آقا هستند و گفته می شود 30 درصد ایرانی ها دست کم یک حساب یا اکانت اینستاگرامی دارند. این نرم افزار یکی از 5 شبکه اجتماعی پربازدید جهان است.
🔺مسئولان اینستاگرام تابع قوانین و سیاست های آمریکا فعالیت می کنند. یکی از رسالت های رسانه ملّی، جذب مخاطب و افزایش سواد رسانه ای اوست. آنچه درباره اینستاگرام در زاکر برگر اتفاق افتاد به این رسالت نزدیک تر است یا آنچه در مسابقه دونبش و تمنای فالوور؟
🔺عملکرد موفق رسانه ملی یعنی 30 درصد کاربر اینستاگرام را آگاه و جذب محتوای ارزشمند خود یا در برابر آسیب های دنیای مجازی بیمه کند به شرط خودکفایی.
🔺اینستاگرام برای یک شبکه اجتماعی اخلاق مدار شدن باید از «همرسانی بدون نظارت» همه چیز به «بهرسانی» برسد.
🔺صدا و سیما آنتن، امکانات ویژه و کامل در اختیار دارد. از سویی سایت اختصاصی و سایت های مرتبط دارد که می توانند گلچینی از بهترین ها را پس از ساعات پخش یا همزمان با پخش به نمایش بگذارند و نظرسنجی کنند. نرم افزارهای داخلی و بومی مختلفی هم وجود دارد که در برنامه هایی مانند «عصرجدید» استفاده می شود و بینندگان برای مشارکت و ارائه نظر خودشان حتی داوری از آن بهره می برند.
🔺حتی اگر تمام این ها برای ارتباط با مردم کافی به نظر نرسد، تخصص حرفهای های این سازمان می تواند منجر به طراحی اپلیکیشن یا شبکه های اجتماعی بومی شود که مشارکت مخاطب و امنیت اخلاقی فضای مجازی را یکجا داشته باشد. زمینه اشتغال و ارتزاق هم برای جوانان توانمند کشور فراهم می شود. در تولید و مدیریت محتوای سالم و فاخر دنیای مجازی هم باید جهش تولید داشت.
#رسانه_شناسی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما
💢نگاهی به یک تکنیک مهم اقناعی
🔻#ترس
🔸این تکنیک تا حدودی نقطه مقابل تکنیک تداعی معانی به شمار میرود. هرچقدر در آنجا سعی میشود تا احساسات خوب در پیامهای رسانهای به اهداف خاصی سنجاق شود، در اینجا از چیزهای دوست نداشتنی و بعضا ترسناک (مثل بوی بد دهان، شکست و ناکامی، مالیات زیاد، تروریسم و …) برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود.
🔹اینگونه پیامهای رسانهای معمولا از این طریق مدام سعی در طرح یک مشکل و یا #بزرگنمایی یک مسأله میکنند تا پس از آن با ارائه راه حلی مطابق با هدف خود، به نتیجه مطلوب نظر خود برسند.
🔸چهره چندشآور سوسک در یک آگهی بازرگانی بخاطر این است که مطمئنا بعد از آن یک اسپری سوسککش برای نجات شما ترسیم شود. هشدارهای سیاستمداران یا گروههای حامی آنها و ترسیم هراسآور وضعیت موجود در اخبار، سخنرانیها و گزارشهای آنها هم نمونه دیگری برای استفاده از این تکنیک است تا خود و برنامههای خود را نجاتبخش وضعیت ترسیم شده معرفی کنند.
📚منبع: کتاب «سواد رسانهای: مفاهیم و کلیات»؛ حمیدرضا آیتاللهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پنیر مجانی در تله شبکههای فارسیزبان ماهوارهای!
🔹همه شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، به یکی از دولتهای خارجی وابستهاند، سوال اساسی این است که چرا این دولتها برای مردم خود، شبکههای پولی راهاندازی کردهاند ولی حاضرند پول خرج کنند و به رایگان، انواع برنامهها را برای ایرانیها پخش کنند؟
#نفوذ
#شبکه_های_ماهواره
جنگ_موریانهها
#نتیکت چیست؟
تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکهای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟
نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه بایدها و نبایدهایی است که در شبکههای اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد.
♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی
🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید.
🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمیدهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمیدهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است.
🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد.
🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است.
✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
#سوادرسانهای_به_زبان_ساده
asrehooshmandi
📮 سرمقالۀ پانزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🎯 خبرها، تا پیش از این، محدود میشدند به چند بخش خبری تلویزیونی که در ساعتهای مشخصی از شبانهروز پخش میشد. اما امروز درگیری با اخبار به مشغولیتی ۲۴ساعته تبدیل شده است، از لحظهای بعد از بیدارشدن، تا لحظهای پیش از خواب، و در هر فرصت خالی دیگری. آیا مشغولیت دائم ما با خبر برایمان فایدهای داشته است؟ پاسخهایی که به این سؤال داده میشود تفاوتهای فراوانی با هم دارند، اما همه موافقاند که حرفۀ خبر وارد یکی از بحرانیترین دورانهای خود شده است.
🔖 ۳۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9786/
🔻خرید اشتراک چهار شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🔗 @tarjomaanweb
asrehooshmandi
4_6037401477486478893.doc
241.2K
#مقاله #جامعه_اطلاعاتی
🔸جامعه اطلاعاتی، چند ديدگاه ريشهدار
▫️ يونس شکرخواه
تئوریهای ارتباطی تا کنون هفت مرحله را از سر گذراندهاند
asrehooshmandi