مغالطه
💠کلی گویی💠
توسل به #کلی_گویی یکی از ترفندهای #طفره_رفتن است.
در این مغالطه که بسیار هم رایج است ،
شخص که دستش خود را از استدلال صحیح خالی میبیند اما نمیخواهد زیر بار سخنان مستدل مخاطب برود ، سعی میکند با بیان جملات کلی بحث را به بیراهه بکشاند و اذهان را منحرف کند.
مثال :
همه میدانیم که آقای سعیدی در دوران مدیریتش مشگلات زیادی برای اداره ایجاد کرد ، او دارای پرونده های مختلف فساد است . چطور انتظار دارید از او برای احراز پست بالاتر حمایت کنیم؟!
-بهرحال هر کسی در هر پستی قرار بگیرد ، عده ای از او ناراضی میشوند ... ایشان در پست بالا تر هم قرار بگیرد و بهترین خدمات را انجام بدهد باز قطعا ناراضیانی خواهد داشت. ‼️
چنانکه میبینید در این مثال ، شخص یک قانون کلی را که گاها صحیح هم هست بیان میکند.
یعنی ممکن است شخصی در پستی قرار گرفته و در مجموع بسیار خوب عمل کرده باشد اما ممکنست بهرعلت مشروع یا نامشروع از او خوششان نیاید ،
اما ارتباطش به نظر گوینده اول چیست؟
در این جا دفاع منطقی آنست که شخص با دلیل اتهامات را رد کند و مزایای کاندیدای مورد علاقه اش برای احراز پست مذکور را بیان کند.
- انسان نباید مطمئن حرف بزند ، همیشه آدم باید درصدی خطا برای احتمال خطا بودن برای سخنانش در نظر بگیرد. نمیشود انقدر محکم حرف زد.
#نکته_انحرافی
#مغالطه
⭕️رسانههای سرد، رسانه های گرم
🔻رسانههای سرد از عبارتهای ابداعی مارشال مک لوهان، نظریهپرداز سرشناس کانادایی، است.
💢وی به رسانههایی سرد میگوید که کاربران برای دریافت پیام آنها، به تمرکز فراوان حواس نیاز دارند. برای مثال، تلویزیون، خط تصویری و تلفن رسانههای سرد هستند و چون کمتر به تشریح و توصیف میپردازند، مشارکت زیادی را میطلبند.
💢در مقابل، رسانههای گرم، رسانههایی هستند که کاربران در برخورد با آنها احتیاج به تمرکز شدید حواس ندارند و نحوه انتقال، عرضه پیام و معنی واضحی دارد و بار معنایی خود را به روشنی منتقل می کند.
🔺برای مثال، عکس، رادیو و سینما، وسایل ارتباطی گرم هستند، زیرا مک لوهان معتقد است این دسته از وسایل ارتباطی، فقط در امتداد یکی از حواس آدمی هستند و توصیف و تشریح زیادی را در بر دارند، یعنی با میزان زیادی از داده ها همراه و از نظر بیان مقصود کامل هستند.
💢برای گوشدادن به رادیو، به جمع کردن تمام حواس نیازی نیست و این وسیله میتواند به عنوان آوایی جنبی در کنار دیگر فعالیتهای انسان باشد، در حالی که در تلویزیون چنین وضعی وجود ندارد و تلویزیون تماشاگر را با تمام وجودش جذب برنامه خود میکند و او را وا میدارد تا از تمامی حواسش برای درک آن استفاده کند.
👤مک لوهان، جوامع را نیز به دو دسته سرد و گرم تقسیم می کند. وی، جوامع کم سواد را جامعه سرد و جامعه اروپایی را جامعه گرم مینامد.
#رسانه_شناسی
✅آرما
⭕️مدل T شکل برای موفقیت حرفه ای در عصر اطلاعات
از همه چیز اندکی بدان و در یک چیز متخصص شو!
#رژیم_اطلاعاتی
✅آرما
گرد و غبار آسمان اصفهان دستمایه دروغی جدید
🔹کاهش کیفیت هوا در اصفهان همزمان با آتش سوزی در یک سوله در حال ساخت در سایت هستهای نطنز سبب شد تا ادعای مضحکی از سوی رسانههای معاند مطرح شود.
🔹این گرد و غبار خبر از حضور ریزگردها را در آسمان اصفهان میداد و پدیده نادری نبود، چراکه مردم فلات مرکزی ایران در تابستانهای گذشته نیز با این پدیده جوی روبرو بودند.
🔹مدیرکل بحران استان اصفهان: منشأ اصلی آلایندگیهای روزهای اخیر استان اصفهان بیابانهای اطراف اردستان است که با توجه به وزش بادهای شمالی استانهای یزد و کرمان را نیز درگیر کرده است.
👉tn.ai/2298534
@TasnimNews
🖼 #پوستر؛
✔ #امنیت_و_رسانه (۱) (امنیت اطلاعات)؛
✅ یکی از مهمترین مسائلی که در تعامل با رسانههای نوین باید در نظر گرفته شود مسئلهی #امنیت_اطلاعات است...
========
cyberesfahan
🖼 #پوستر؛ (تسلیحات مجازی)
✅ #فضای_مجازی مانند سلاح شیمیایی است ، تجهیزات را از بین نمی برد بلکه #انسان_ها را از بین میبرد.
📲 اگر دست دشمن بیفتد سلاحی مخرب میشود...
========
cyberesfahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ (شبکه ملی اطلاعات)
🔴آیا #شبکه_ملی_اطلاعات موجب قطع دسترسی ما به اینترنت جهانی میشود؟
🔵#شبکه_ملی_اطلاعات چه محاسنی دارد؟
cyberesfahan
✴️ #عنوان_سازی_های_رسانه_ای
«عنوان سازی» یکی از مهمترین و در عین حال موثرترین روش های رسانه ای برای تاثیر مشخص بر مخاطب است. با این روش رسانه می تواند به صورت هدفمند مفهوم موردنظر خود را در ذهن مخاطب ایجاد و ضمن #تکرار، آن را در ذهن نهادینه سازد.
آنچه در این روش رخ می دهد هدف گیری ضمیرناخودآگاه مخاطب است. در عنوان سازی، رسانه با استفاده از کلماتی با مفاهیم نزدیک بهم اما متفاوت در معنا، وارد عمل می شود و مخاطب بدون در نظر گرفتن بار معنایی متفاوت واژه ها، تحت تاثیر آنها قرار می گیرد.
به کلمات زیر دقت کنید و ببینید که به ظاهر همه آنها یک معنا دارند درحالی که در واقع بار معنایی و روانی هر کدام از کلمات با دیگری تفاوت دارد. همین عنوان سازی باعث می شود ما فردی را شهید اما بی بی سی کشته بخواند. همین روش باعث می شود ما برخی را منتقد اما رسانه هایی آنها را معترض بنامند. در ظاهر برای مخاطب هر دو اینها یکی است اما در عمل با یکدیگر فرق دارند.
✳️رزمنده ـ جنگجو ـ مبارز
✳️دولت ـ نظام ـ رژیم ـحکومت ــ حاکمیت
✳️واکنش ـ تلافي ـ دفاع
✳️عدم احراز صلاحیت ـ رد صلاحيت
✳️سانسورـ تحريف
✳️معترض ـ آشوبگر
✳️فرار ـ عقب نشيني
✳️اعتصاب ـ تحصن ـ تجمع ـ راهپیمایی ـ تظاهرات
✳️هلاکت ـ مرگ ـ وفات ـ شهادت
و......
#واژه_ها در اخبار، بی دلیل انتخاب نمی شوند. هر واژه بر روی مخاطب اثر خاص خود را دارد. حواسمان به واژه ها باشد.
#معصومه_نصیری
#آموزش_گام_به_گام_سواد_رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سرخط فارس|صدای آمریکاییها در صدای آمریکا شنیده نمیشود
@Fars_plus
4_6012415939033695911.pdf
2.33M
📚 گفتمان های رسانه: تحلیل متون رسانه.pdf
🔹چگونه معنی در متون رسانه ای مختلف ساخته می شود؟
🔹چه شیوه های متفاوتی برای دیدن و اندیشیدن در رسانه ها می توان یافت؟
🔹قدرت پیشگویی نهادهای مسلط جامعه از طریق زبان رسانه ای چگونه اتفاق می افتد؟
🔹قدرت ساخت معنا در رسانه ها چیست؟
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️۲۶۰ شبکه فارسیزبان ماهوارهای، برنامههای خود را اختصاصا برای ایرانیها پخش میکنند، اما به راستی پشت پرده این هجمه گسترده رسانهای چه چیزی نهفته است؟
#نفوذ
#شبکه_های_ماهواره
┈••✾ #جنگ_موریانهها ✾••┈
📱 https://eitaa.com/joinchat/512753667Ca7d8a73f51
🔶 تلقین چیست و چطور از قدرت آن استفاده کنیم؟
میگنا- هنگامی که به کودکی گفته میشود: این کار را نکن، تو نمیتوانی، تو نمیفهمی، تو بلد نیستی، تو خنگی، تو سر به هوایی، بی دقتی و… از همان موقع با تکرار این جملات ضمیر ناخودآگاه او یاد میگیرد که باید این باورها را داشته باشد و همیشه این گونه رفتار کند. حتی دیده شده اکثر افرادی که در زمان کودکی پدری فقیری داشتند و پدر دائما در حال گفتن جملههایی بوده مانند: «ما پول نداریم، نمیتوانیم، باید قناعت کنیم و فقیر هستیم»، در بزرگسالی خود دقیقا به همین حال افتادهاند. حتی با وجود اینکه تلاش زیادی هم میکنند، اما باور فقیر بودن در ذهن و ضمیر ناخودآگاه آنها بوجود آمده و نمیگذارد که موفق شوند.
♦ تلقین (وانمود) فرآیندی روانشناختی است که به کمک آن یک شخص افکار، احساسات، رفتار و نگرش خود یا فرد دیگر را هدایت میکند. تلقین به بیانی ساده نوعی گول زدن خودمان است. با تکرار خواسته ذهن خودآگاه، می توانیم یک باور جدید را در ذهن ناخودآگاه ایجاد کنبم. هرآنچه را که در مرکز توجه تان قرار دهید و چندین بار در چند ساعت مختلف تکرار کنید در ضمیر ناخودآگاهتان ریشه خواهد گذاشت.......👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50890
⭕️روند پیشرفت اینستاگرام
⭕️اینستاگرام طی ده سال بروزرسانی از جمله افزودن IGTV تلاش کرده به تلویزیون جیبی و کوچک برای کاربران تبدیل شود و مثل «تلویزیون» به همه خانهها راه پیدا کند. حالا اما برخی برنامههای تلویزیونی، مخاطبان خود را به هر شکلی شده به اینستاگرام ارجاع میدهند!
🔺اینستاگرامی که کارش را با عنوان همرسانی و اشتراک عکس و ویدئو شروع کرد و حالا امّا با به روزرسانی مدام و افزودن قابلیت هایی مانند پخش زنده و تلویزیونی، پدیده ای به نام «رسانه فردی» را پررنگ کرده است.
🔺فضای این شبکه همرسانی عکس، فیلم و متن که 600 میلیون کاربر فعال در جهان و بنا بر اخبار منتشره چیزی حدود 24 میلیون کاربر در ایران دارد، فضایی به شدت عمومی است.
🔺 اینستاگرام به 36 زبان دنیا فعالیت می کند. 90 درصد کاربران ایرانی آن کمتر از 35 سال سن دارند. 65 درصد کاربران خانم و 35 درصد آقا هستند و گفته می شود 30 درصد ایرانی ها دست کم یک حساب یا اکانت اینستاگرامی دارند. این نرم افزار یکی از 5 شبکه اجتماعی پربازدید جهان است.
🔺مسئولان اینستاگرام تابع قوانین و سیاست های آمریکا فعالیت می کنند. یکی از رسالت های رسانه ملّی، جذب مخاطب و افزایش سواد رسانه ای اوست. آنچه درباره اینستاگرام در زاکر برگر اتفاق افتاد به این رسالت نزدیک تر است یا آنچه در مسابقه دونبش و تمنای فالوور؟
🔺عملکرد موفق رسانه ملی یعنی 30 درصد کاربر اینستاگرام را آگاه و جذب محتوای ارزشمند خود یا در برابر آسیب های دنیای مجازی بیمه کند به شرط خودکفایی.
🔺اینستاگرام برای یک شبکه اجتماعی اخلاق مدار شدن باید از «همرسانی بدون نظارت» همه چیز به «بهرسانی» برسد.
🔺صدا و سیما آنتن، امکانات ویژه و کامل در اختیار دارد. از سویی سایت اختصاصی و سایت های مرتبط دارد که می توانند گلچینی از بهترین ها را پس از ساعات پخش یا همزمان با پخش به نمایش بگذارند و نظرسنجی کنند. نرم افزارهای داخلی و بومی مختلفی هم وجود دارد که در برنامه هایی مانند «عصرجدید» استفاده می شود و بینندگان برای مشارکت و ارائه نظر خودشان حتی داوری از آن بهره می برند.
🔺حتی اگر تمام این ها برای ارتباط با مردم کافی به نظر نرسد، تخصص حرفهای های این سازمان می تواند منجر به طراحی اپلیکیشن یا شبکه های اجتماعی بومی شود که مشارکت مخاطب و امنیت اخلاقی فضای مجازی را یکجا داشته باشد. زمینه اشتغال و ارتزاق هم برای جوانان توانمند کشور فراهم می شود. در تولید و مدیریت محتوای سالم و فاخر دنیای مجازی هم باید جهش تولید داشت.
#رسانه_شناسی
#سواد_رسانه_ای
✅آرما
💢نگاهی به یک تکنیک مهم اقناعی
🔻#ترس
🔸این تکنیک تا حدودی نقطه مقابل تکنیک تداعی معانی به شمار میرود. هرچقدر در آنجا سعی میشود تا احساسات خوب در پیامهای رسانهای به اهداف خاصی سنجاق شود، در اینجا از چیزهای دوست نداشتنی و بعضا ترسناک (مثل بوی بد دهان، شکست و ناکامی، مالیات زیاد، تروریسم و …) برای جلب توجه مخاطب استفاده میشود.
🔹اینگونه پیامهای رسانهای معمولا از این طریق مدام سعی در طرح یک مشکل و یا #بزرگنمایی یک مسأله میکنند تا پس از آن با ارائه راه حلی مطابق با هدف خود، به نتیجه مطلوب نظر خود برسند.
🔸چهره چندشآور سوسک در یک آگهی بازرگانی بخاطر این است که مطمئنا بعد از آن یک اسپری سوسککش برای نجات شما ترسیم شود. هشدارهای سیاستمداران یا گروههای حامی آنها و ترسیم هراسآور وضعیت موجود در اخبار، سخنرانیها و گزارشهای آنها هم نمونه دیگری برای استفاده از این تکنیک است تا خود و برنامههای خود را نجاتبخش وضعیت ترسیم شده معرفی کنند.
📚منبع: کتاب «سواد رسانهای: مفاهیم و کلیات»؛ حمیدرضا آیتاللهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پنیر مجانی در تله شبکههای فارسیزبان ماهوارهای!
🔹همه شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، به یکی از دولتهای خارجی وابستهاند، سوال اساسی این است که چرا این دولتها برای مردم خود، شبکههای پولی راهاندازی کردهاند ولی حاضرند پول خرج کنند و به رایگان، انواع برنامهها را برای ایرانیها پخش کنند؟
#نفوذ
#شبکه_های_ماهواره
جنگ_موریانهها
#نتیکت چیست؟
تمام ما که بخشی از وقتمان را شبکه های اجتماعی سپری می کنیم تا چه حد با «اصول و آداب معاشرت شبکهای» یا «نتیکت» آشنایی داریم؟
نتیکت، آداب، تشریفات و مجموعه بایدها و نبایدهایی است که در شبکههای اجتماعی و ارتباطات وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب ویژه خود را دارد.
♨️چند نکته در باب آداب معاشرت مجازی
🔻قبل از تماس تصویری با افراد حتما از آنها اجازه بگیرید.
🔻وقتی کسی پاسخ تماسی را نمیدهد یعنی به هر دلیلی احتمالا امکان پاسخگویی نداشته است، بلافاصله در شبکه های اجتماعی پیام دادن و پرسیدن اینکه چرا جواب تلفنت را نمیدهی، خلاف آداب معاشرت رسانه ای است.
🔻اگر کسی آنلاین شد، بلافاصله به او پیام ندهیم که آنلاینی اما جواب پیام مرا نمیدهی. اینکه مدام حواسمان به آنلاین بودن یا نبودن دیگران باشد نوعی تعرض به حریم خصوصی آنهاست. قرار نیست هر کس هر زمان آنلاین بودن حتما هم پاسخگو باشد.
🔻شبکه های اجتماعی نباید آزادی عمل ما را در معاشرت محدود کنند، اینکه مدام از دیگران سوال کنیم چرا در فلان گروه فعال بودی اما فلان جا پاسخ مرا ندادی، عملا ضد آزادی است.
✅معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
#سوادرسانهای_به_زبان_ساده
asrehooshmandi
📮 سرمقالۀ پانزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🎯 خبرها، تا پیش از این، محدود میشدند به چند بخش خبری تلویزیونی که در ساعتهای مشخصی از شبانهروز پخش میشد. اما امروز درگیری با اخبار به مشغولیتی ۲۴ساعته تبدیل شده است، از لحظهای بعد از بیدارشدن، تا لحظهای پیش از خواب، و در هر فرصت خالی دیگری. آیا مشغولیت دائم ما با خبر برایمان فایدهای داشته است؟ پاسخهایی که به این سؤال داده میشود تفاوتهای فراوانی با هم دارند، اما همه موافقاند که حرفۀ خبر وارد یکی از بحرانیترین دورانهای خود شده است.
🔖 ۳۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9786/
🔻خرید اشتراک چهار شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🔗 @tarjomaanweb
asrehooshmandi
4_6037401477486478893.doc
241.2K
#مقاله #جامعه_اطلاعاتی
🔸جامعه اطلاعاتی، چند ديدگاه ريشهدار
▫️ يونس شکرخواه
تئوریهای ارتباطی تا کنون هفت مرحله را از سر گذراندهاند
asrehooshmandi
◾️پشتبامهای اجارهای و چند نکته
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانهای
🔸ما فقط چند عکس کلی با نمای دور دیدهایم؛ از جسد قاضی منصوری تا پشتبامهای اجارهای صحبت میکنم. عکسهایی که هیچ نشانهای مبنی بر صحتشان در دست نیست و هیچ مؤلفهای برای راستی آزمایی آنها وجود ندارد. حتی تنها آگهی منتشرشده روی سایت دیوار در زمینه اجاره پشتبام نیز همزمانی جالبی با اعلام خبر در رسانهها دارد! این نکات یعنی ابهام، بی سندی و البته جریان رسانهای که با کلیدواژه فقر و در سطح رسانههای خارجی با عنوان جنبش پابرهنگان و ...پیگیری میشود.
🔸 این مسائل تلنگری است که دقت کنیم علیرغم اینکه همه ما از وضعیت نامطلوب اقتصادی آگاه هستیم و این موضوع غیرقابل کتمان بوده و قطعاً نابسامانی اقتصادی فشارهای جدی را به اقشار کمدرآمد جامعه وارد کرده است، اما مصادیق مطروحه رسانهای به نظر دارای سوگیری هستند. یک عکس و آگهی دلایل کافی برای پذیرش یک موضوع نیستند.
🔸درعینحال باید حواسمان به کلان روایت و خرده روایتها باشد. رسانههای جناحهای مختلف از این خبر برای محکوم کردن گروههای رقیب بهره جستند اما همگی غافل بودیم که این خط رسانهای همان است که در راستای کلان روایت ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حال فعالیت است. حواسمان باشد پرداخت رسانهای بدون توجه به زنجیره خبر و پیگیری چندوجهی موضوعات، یعنی ناخواسته وارد بازی رسانهای میشویم که هنوز برایش استراتژی تعیین نکردهایم.
🔸همه ما یادمان است چندی قبر «گورخوابی» مثل همین «پشتبامهای اجارهای» سعی در تعمیم امری غیرمبتلابه به عموم داشت. موضوعاتی که بهشدت احساسات مخاطب را درگیر میکند و هر جا مخاطب احساساتی شود احتمال ناامید شدن، باور موضوعات غیرمستند، واکنشهای دفعتی و... نیز در او بالا میرود.
🔹این موضوعات را از سه وجه میتوان موردتوجه قرار داد:
1️⃣مخاطبانی که نباید هیجانزده خبرها را باور کنند. دقیقه منظورم این است در عصر انبوه رسانه و محتوا، بیشتر شک کنید تا باور.
2️⃣رسانههایی که موظف به تهیه و اطلاعرسانی دقیق موضوعات اجتماعی اینچنینی که در نگاه نخست یک خبر به نظر میرسند اما در عمل ردی از ناامیدی را به جامعه القا میکند، هستند. رسانههایی که باید بهعنوان چشمان ناظر افکار عمومی موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی و... را بهموقع پیگیری کرده باشند؛ رسانههایی که باید مطالبه گر باشند نه راوی.
3️⃣مسئولانی که در بزنگاهها و البته با تأخیر و پس از غالب شدن روایتهای گوناگون در افکار عمومی تازه یادشان میافتد مسکن مهم است، ساماندهی حوزه اقتصاد مهم بوده و نباید در حد شعار رأی آور به آن اکتفا میکردند. مسئولانی که گویی از رخدادها هم دور هستند و هم دیر به موضوعات مطروحه در رسانهها و افکار عمومی برمیخوردند.
asrehooshmandi
توئیتر را ترک میکنم چون اینجا باتلاقی است برای گیر انداختن نیروهای فکری جامعه در گرداب #توهم_اثرگذاری، سطحی شدن تعاملات و کمک به شهوت شهرت طلبی عده ای خاص. به این چرخه سراسر ایراد نباید کمک کرد. بگذریم که اینجا #استبداد_اطلاعاتی و رسانهای بیداد میکند.
#معصومه_نصیری
#بدرود
asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عملیات_روانی
🎥 نگاهی به شايعات افزايش قيمت گازوئيل
🔹وقتي خبرهاي کذب در فضاي مجازي، موجب تشويش اذهان عمومي ميشود یافتن پاسخ این سوالات کمک کننده است:
۱: خبر را #چه_کسی نوشته است؟
۲: خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
۳: خبر #چه_زمانی منتشر شده است؟
۴: خبر در #کجا منتشر شده است؟
۵: از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱شبکههای اجتماعی و ایدههای مخرب آن»
🔹جارن لانییر (Jaron Lanier)، پژوهشگر و نویسنده حوزه فلسفه #کامپیوتر است و از سال 2009 به عنوان محقق ارشد شرکت #مایکروسافت فعالیت میکند.
در دنیا لانییر را با لقب «پدر #واقعیت_مجازی» میشناسند.
📚دو کتاب پرفروش او ده دلیل برای اینکه همین حالا حساب کاربریتان را در رسانههای اجتماعی حذف کنید (Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now) و آنکه آینده از آن اوست (Who Owns the Future) نام دارند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
وی در مصاحبه تلویزیونی خود، در مورد #شبکه_های_اجتماعی و ایدههای مخرب طراحی شده برای آنها سخن میگوید.
🎦برای مشاهده نسخه کامل این ویدیو بر روی لینک زیر کلیلک کنید:
https://www.aparat.com/v/h6nEK
منبع ویدیو: پژوهشگاه فضای مجازی
#اینترنت #فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥عصبانیت بی بی سی از قدرت دریایی ایران!
🔸از زمانی که صدور دستور رهبر ایران برای ایجاد پایگاه نظامی در اقیانوس هند به گوش رسانه انگلیسی رسیده، دائم در حال تهیه گزارشهایی است که قدرت نیروی دریایی ایران را زیر سوال ببرد که این خود نشان دهنده اهمیت بالای این اقدام مقتدرانه ایران است! با این حال اعترافاتی که لابلای گزارشات خود دارد قابل توجه است!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
🔴بیبیسی صادق صادقی را خواننده اصفهانی جا زد و خبر داد او بر اثر کرونا مرده است!
🔸صادق صادقی درصفحه شخصی خود این خبر را دروغ خواند و گفت من محمدرضا اعرابی نیستم و خدا رو شکر زنده ام و در حال درمان!
🆔 @dishplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥پاسخ جالب تحلیلگر اصلاح طلب به جوسازی بیبیسی بر سر نامه موسوی خوئینیها که به مذاق مجری و عوامل برنامه خوش نیامد!
🔸ازعلامتهای مجری و اتاق فرمان بیبیسی تا تلاش برای قطع صحبت کارشناس!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
🔰تکنیک ها و روش های اجرایی جنگ نرم در رسانه ها
🔹تکنیک شایعه
🔺«شایعه پدیده ای مخرب و خطرناک است که معمولاً از یک خبر ناشی شده و یا بی اساس بر پایه یک جنجال و #هیاهو ایجاد می شود و در افکار عمومی جا می گیرد؛ تا جایی که روحیه مردم را تضعیف و ناامید می کند و یا امنیت ملی را به خطر می اندازد و بلای بی اعتمادی در بین مردم یک کشور گسترش می یابد.»
🔹تکنیک مرغ(ایجاد ترس)
🔺باید اصل این تکنیک را بر ایجاد #ترس در طرف مقابل بنا کرد. رجزخوانی نمونه بارزی از به کارگیری این روش است که امروزه در علم جنگ نرم «تکنیک مرغ» شهرت یافته است.
🔹تکنیک قورباغه
🔺می گویند سیستم عصبی قورباغه به گونه ای است که اگر آب پیرامونی او را کم کم گرم کنیم، متوجه نشده و به سمت مرگ میرود
در این تکنیک به گونه ای بسیار نرم، آرام و #تدریجی بینش های اجتماعی کشور هدف را تغییر می دهند که افراد جامعه هدف متوجه تغییرات نشوند و در نتیجه به مقابله با آن برنخیزند. برای نمونه کافی است نگاهی به عرصه سینما و تلویزیون ایران بیندازیم و سیر پوشش زنان و کیفیت ارتباط با نامحرم را از اوایل دهه شصت تا امروز بررسی کنیم.
🔹تکنیک ابهام
🔺یکی از جملات معروف در جنگ نرم، این جمله است: «ابهام، #قدرت می آورد».تکنیک ابهام می تواند شامل «مبهم گویی» و «عملکرد و قدرت مبهم» باشد.
برای نمونه می توان به نمایش «قدرت مبهم» آمریکا در فیلم های هالیوودی اشاره کرد که در آن ها به گونه ای خود را قدرتمند جلوه می دهند که حتی از کوچک ترین حرکت افراد باخبرند و یا دارای افرادی با توانایی های فوق العاده جسمی ـ فکری هستند که بسیاری از داشته های آن ها نیز هنوز ناگشوده مانده است.
🔹تکنیک «دروغ بزرگ»
🔺وقتی دروغ پردازی آن چنان بزرگ باشد که مانند پتکی بر افکار جامعه هدف فرود آید، دیگر ـ برخلاف دروغ های کوچک ـ کم تر کسی در آن شک می کند و از جهتی به علت تعجب برانگیز بودن آن به سرعت در جامعه هدف رواج می یابد. برای نمونه می توان به خبر خروج 17 میلیارد دلار طلا توسط یک کامیون از مرز ترکیه اشاره کرد که توسط رسانه های غربی و فضا های مجازی به یک باره منتشر شد. در صورتی که با یک حساب ساده می توان دریافت که برای جابجایی 17 میلیارد دلار طلا به 34 کامیون نیاز است و نمی توان با یک کامیون 17 میلیارد دلار طلا را حمل کرد!
🔹تکنیک تحریف
🔺در تحریف به وضوح دروغ گفته نمی شود ولی واقعیت به صورت دیگری ـ اگرچه با تغییر یک کلمه یا تقطیع کلام و تغییر محتوای کلام ـ نشان داده می شود و در نهایت شکل مسخ شده ای از حقایق که با دروغ برابری می کند نمایان می گردد.
🔹تکنیک القاء یا تلقین
🔺از میان دویست روش جنگ نرم که در فضاهای سایبری مورد استفاده قرار می گیرد شاید بتوان مؤثرترین آن ها را «تکنیک القاء» دانست.
هر کلمه، شیئ، رنگ و هر آن چه پیرامون انسان رخ می دهد، علاوه بر تأثیرگذاری در ضمیر آگاه انسان ها، #ضمیر_ناخودآگاه آن ها را نیز درگیر خواهد کرد و مبنای بسیاری از کنش ها و رفتارهای انسان به ضمیر ناخودآگاه او برمی گردد.
براین اساس در جنگ نرم می توان در یک جمله یا عکس یا... چندین نکته روان شناسی را گنجانید و آن را به مخاطب القا کرد.
andishengelabi