eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴سید علیرضا آل داود در بخش خبری ۲۰:۳۰: ⭕️توضیح نقش منافقین و مرکز اعتدال عربستان در جنگ شناختی بر ضد انقلاب اسلامی ⭕️بهره گیری منافقین از توییتر و اینستاگرام ⭕️توضیح دلایل بستن اکانت های جریان انقلاب در توییتر و اینستاگرام 🔴ببینید و بازنشر کنید🔴
⁉️در بستر اینترنت هزاران دستگاه، گجت، سیستم و… در حال فعالیت بوده که در اکثر مواقع نیازمند برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات برای پایدار ماندن اینترنت و رفع نیاز کاربران هستند، ولی آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید این دستگاه‌ها چگونه یکدیگر را در شبکه یافته و دچار خطا نمی‌شوند؟ ✅در حقیقت IP آدرس از  یک سری عدد و رقم تشکیل شده که با قاعده و گرامر خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا شماره‌‌های شناسایی یکتایی برای دستگاه‌های فعال در بستر اینترنت فراهم آورند، به زبان ساده‌تر IP یک شماره شناسایی است که با استفاده از آن می‌توانیم بین دستگاه‌های فعال در شبکه تمایز ایجاد کرده و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهیم. 🚨سمت؛ آموزشگاه مجازی سواد رسانه‌ای resanesamt
فرزندپروری فست فودی در اینستاگرام؛ مفید یا مخرب؟ رفتارهای پرخاشگرانه، نافرمانی‌ها و کنترل قشقرق‌های کودکان از دغدغه‌های همیشگی والدین بوده است. فعالیت روانشناسان کودک در اینستاگرام کار را برای والدینی که با بهانه‌هایی چون بالا بودن هزینه‌های مشاوره‌های روانی و اشتغال از دریافت درمان‌های روانشناختی سر باز می‌زنند؛ راحت کرده است. در رویکرد شناختی_رفتاری به والدین تکنیک‌های برای فرزندپروری ارائه می‌شود و از آن‌جایی که این‌تکنیک‌ها به صورت عینی به آنها می‌گوید چه طور باید رفتار کنند، پتانسیل ارائه شدن در اینستاگرام و کسب محبوبیت را هم دارند. پست‌هایی با عناوینی مانند اینکه «با قشقرق کودک چه کنیم» یا «چگونه به کودک مدیریت خشم یاد دهیم» یا « با بد غذایی کودک چه کنیم» و از این دست پست‌ها که تلاش دارند با تکنیک‌هایی مانند زمان ساکت، پاداش، نادیده گرفتن، چارت رفتاری به شما آموزش دهند با مشکلات کودک خود چه کنید،از این نوع پست‌ها هستند. اما نکته‌ای که در این فرزندپروری‌های فست‌فودی نادیده گرفته می‌شود این است که این تکنیک‌ها به صورت پلکانی تجویز می‌شوند. به این معنا که پیش از انجام داده هر تکنیک لازم است تمامی مراحل قبل از آن طی شود. در غیر این صورت ممکن است در کوتاه مدت رفتار مورد نظر با این تکنیک‌ها برطرف شود اما به دلیل طی نکردن مراحل پیشین و در نظر نگرفتن چرایی رفتار کودک و عدم فراهم سازی بستر لازم در دراز مدت , رفتاری با شدت بیشتراز کودک مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که تجویز هر تکنیک برای کاهش و یا افزایش رفتار دلخواه والدین در کودک، مستلزم شناخت فردی از کودکتان و بستر خانوادگی شماست. تکنیک‌های روانشناختی برنامه‌ای است که فرد به فرد متفاوت است. استفاده از این تکینک‌ها بدون نظارت روانشناس ممکن است بیش از این که مفید باشد، برای کودکتان آسیب‌زا شود.
⭕️از کجا بفهمیم گوشی‌مان تحت کنترل و جاسوسی است؟ 🔻درست همانطور که برنامه‌های هوشمند ویژه تامین امنیت گوشی‌ها رو به افزایش است، همزمان برنامه‌های خطرناک جاسوسی نیز روندی افزایشی دارند. درواقع بسیاری از افراد نگرانند که با برنامه‌های جاسوسی مواجه شوند که قصد دارند اطلاعات کاربران را رصد کنند. 💢برنامه‌های هک و جاسوسی می‌توانند بسیار خطرناک باشند. دانستن علائم هک شدن یا نصب برنامه‌های جاسوسی در تلفن شما می‌تواند بسیار مفید باشد. تلفن‌ها و رایانه‌های ما دو وسیله ارتباطی اصلی هستند که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ بنابراین اگر کسی تلفن شما ما را هک کند. دسترسی به اطلاعاتی مانند آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن‌ها (از لیست مخاطبین شما)، تصاویر، فیلم‌ها، اسناد و پیام‌های متنی می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کند. اما نصب جاسوس افزار یا برنامه‌های هک چه علائمی دارد؟ 💢باتری گوشی شما سریع تخلیه می‌شود 🔺یکی از علائم بارز هک شدن تلفن شما این است که باتری گوشی شما بسیار سریع‌تر از حد لزوم تخلیه می‌شود. درواقع با توجه به این که جاسوس افزار تلفنی همیشه فعال است، بنابراین از انرژی زیادی استفاده می‌کند و باتری شما در این فرآیند تخلیه می‌شود. 💢تلفن شما بیش از حد داغ است 🔺در کنار سرعت بالای خالی شدن شارژ تلفن همراه شما، گاهی تلفن شما بیش از حد داغ می‌شود که این موضوع احتمالی مصرف سریعتر داده‌های اینترنت از حد معمول است. 💢پیام‌های خطرناک و مشکوکی دریافت می‌کنید 🔺شاید پیامی برای حضور در یک مهمانی ناشناس دریافت کنید، شاید یک لینک از شما تقاضای پول می‌کند، شاید افرادی ناشناس تقضای اطلاعات شخصی شمار را دارند و بسیاری از موارد مشابه که می‌توانند خطرناک باشند. 💢شما از شارژ عمومی استفاده کرده اید 🔺درست است که این روزها در بسیاری از کافه‌ها و مراکز عمومی ایستگاه‌های شارژ وجود دارد، اما گاهی هکرها با کمک درگاه‌های USB اطلاعات کاربران را سرقت می‌کنند بنابراین باید بسیار مراقب باشید که در اماکن ناشناس و با USB دیگران گوشی خود را شارژ نکنید. 💢دریافت تماس یا متن از شماره‌های ناشناس 🔺ممکن است شما تماس‌ها و متونی دریافت کنید که ناشناسند و از آن خطرناک تر، ممکن است شماره‌هایی به دفترچه تلفن شما اضافه شوند که نمی‌شناسید، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای بسیار خطرناک باشد. شاید یک بدافزار جاسوسی روی گوشی شما نصب شده باشد که می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد. آرما
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تکنولوژی یا تسخیر جن 💢اخیرا کلیپی تحت عنوان "اجرای کودک در مسابقه استعداد یابی به وسیله جن! " در شبکه‌های اجتماعی و فجازی در حال انتشار است 💢نکته ی قابل توجه در این کلیپ استفاده از تکنیک "live cromaki" است که مخاطبین افراد بازیگر در حین اجرا را نمی‌بینند اما فعالیت آن‌ها ملموس است.
▪️در برابر عملیات روانی امثال ایدی کوهن منفعل نشوید. کارویژه بخشی از افسران امنیتی اسراییل، رصد اخبار حوادث ایران و جا زدن آن به‌عنوان دستاورد عملیاتی صهیونیست‌هاست.. مثل کاری که سازمان CIA، در دوران جنگ سرد، علیه شوروی می‌کرد و هر اتفاق به ضرر بلوک شرق را به سود خود فاکتور می‌کرد! 💬 آسید @Fars_plus
▪️در نبرد تمدنها، پیروزی از آن رسانه‌ی قوی تر است @Fars_plus
(اعتیاد اینترنتی)؛ ✔ اصطلاح نخستین بار توسط ایوان گلدبرگ در سال 1995 به کار برده شد. ✔ چیست؟ اعتیاد اینترنتی گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که کاربر به عناصر اجتماعی و ارتباطی اینترنتی مانند شبکه‌های اجتماعی، اشتراک گذاری، ‌بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگ‌نویسی‌، (خصوصا) پورنوگرافی، خرید اینترنتی و... معتاد می‌شود و زمان زیادی را بدون هدف در اینترنت سپری می‌کند.
آلمان مجازات‌های تولید محتوای مجرمانه در فضای مجازی را تشدید کرد بر اساس قوانین جدید در آلمان هرگونه توهین، تهدید، تهمت و دروغ در اینترنت، جرم محسوب می‌شود و حتی لایک‌کنندگان چنین پست‌هایی نیز مجازات خواهند شد. کریستینه لامبرشت، وزیر دادگستری فدرال در این باره می‌گوید: «این قوانین پیام روشنی برای همه کاربران شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های اینترنتی دارد. ما با تصویب این قوانین به همه اعلام کردیم که نشر محتوای مجرمانه را نمی‌پذیریم و با آن مقابله می‌کنیم. از نگاه من، چنین اقداماتی در اینترنت به خشونت در جامعه دامن می‌زند.» از جمله قوانینی که به تازگی تصویب شده است، می‌توان به قانون مقابله با تهدید آنلاین اشاره کرد. براساس این قانون، هرگونه تهدید به صدمات جسمی، تجاوز یا آسیب مالی، دو سال زندان درپی خواهد داشت. پیش از این‌، تنها تهدید به مرگ افراد، مشمول دو سال زندان می‌شد که در قوانین جدید به ۳ سال افزایش یافته است. توهین به افراد نیز می‌تواند تا دو سال حبس در پی داشته باشد. قانون‌گذار این‌بار حتی برای کسانی که مطالب نژادپرستانه را تایید می‌کنند نیز مجازات‌هایی را در نظر گرفته است. در این راستا، تایید مطالب نژادپرستانه، بازنشر پست یا نوشتن دیدگاه مثبت زیر آن نیز جریمه دارد. نمایندگان حزب آلترناتیو برای آلمان این قوانین را مغایر با آزادی بیان عنوان کرده‌اند. با این وجود، نمایندگان اتحادیه‌های مسیحی، قوانین جدید را مدافع آزادی بیان می‌دانند. به گفته آن‌ها، این قوانین باعث سرکوب عقاید کاربران اینترنت نمی‌شود، بلکه در راستای حمایت از آزادی بیان وضع شده است.
فیشینگ ؛ اینبار با پیامک واریز وجه! این بار نه همانند حملات فیشینگ برای انتقال وجه به سراغ درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌روید و نه به بهانه دریافت جایزه یک مسابقه پای دستگاه عابر بانک کشیده می‌شوید، بلکه پیامکی برای شما ارسال می‌شود که در لحظه اول احتمالاً شمارا هیجان‌زده می‌کند و شاید حتی به فکر فروببرد که این مبلغ مربوط به حقوقتان است، واریز وام‌تان و یا بازگشت قرض به یکی از دوستان‌تان! اما درواقع در آستانه قرار گرفتن در دام جدیدترین نوع از کلاه‌برداری پیامکی هستید. مشترکانی که در وضعیتی مشابه قرارگرفته‌اند، می‌گویند که پیامکی مبنی بر این‌که مبلغی به حسابشان واریزشده دریافت کرده‌اند و بعد با آن‌ها تماس گرفته می‌شود که مبلغ، اشتباهی به‌حساب آن‌ها واریزشده و پول را به شماره کارتی که اعلام می‌شود، برگردانند. این درحالی‌ است که پیامک واریز وجه اصلاً از سامانه پیامکی بانک ارسال نشده و از شماره تلفنی متفرقه ارسال شده است که البته ظاهراً کلاه‌برداران برای فریب بیشتر از شماره تلفن‌های نسبتاً رند و با تکرار چند صفر پشت سر هم استفاده می‌کنند، تا به خیالشان اختلافی میان این پیامک با پیامک‌های بانک به نظر نرسد. اما جریان از چه قرار است؟ پیش‌ازاین هم گفته‌شده بود که در سناریوی ذکرشده، درواقع کلاه‌بردار از فرد دیگری یک پیش‌پرداخت گرفته است و قرار نیست کالایی به سوژه خود تحویل بدهد. او برای این‌که دنبال نشود، شماره کارت شمارا به سوژه خود داده است. سوژه وجه پیش‌پرداخت را به کارت شما واریز می‌کند و شما به کلاه‌بردار برمی‌گردانید. در برخی موارد حتی شما وجه را به یک مغازه که کلاه‌بردار در آن منتظر خرید طلاست واریز می‌کنید. بنابراین هیچ اثری از او باقی نخواهد ماند و شما و طلافروش مسئولیت جرم را خواهید داشت. در برخی از نمونه‌های ارائه‌شده این دست پیامک‌ها، شماره و موجودی حساب مشترک در پیامک آمده است اما این‌که این کلاه‌برداران از اعداد احتمالی استفاده می‌کنند یا اطلاعات صحیح را از طریق فیشینگ، نشست احتمالی اطلاعات مشتریان بانک و … بدست می‌آورند، هنوز مشخص نیست. البته اطلاعاتی از حساب بانکی نظیر موجودی و شماره‌حساب، از مواردی است که مشتریان کمتر به حفظ آن‌ توجه می‌کنند چون معتقدند که امکان دسترسی به‌حساب آن‌ها را فراهم نمی‌کند اما درواقع می‌تواند موجب جلب اعتماد در حین کلاهبرداری‌هایی نظیر آنچه گفته شد، باشد. هرچند که این شیوه، نخستین راه کلاه‌برداری پیامکی از حساب‌های بانکی نیست. موضوع «آزادسازی سهام عدالت» و «ثبت‌نام در سامانه سجام» نیز از دیگر مواردی است که سبب شده در روزهای اخیر پیامک‌های مختلفی تحت این عناوین یا تحت عنوان یک کارگزاری بورسی به دست مشترکین برسد. برخی از مشترکین حتی می‌گویند تعدد پیامک‌های این‌چنینی گاه به حدی است که نمی‌توان پیامک‌هایی که به‌راستی از سوی سامانه اصلی ارسال می‌شود را تشخیص داد. در این میان البته عده‌ای پس از راه‌اندازی سیستم «رمز دوم یک‌بارمصرف» گمان می‌کنند که دیگر صفحات «فیشینگ» و در پی آن کلاهبرداری‌های پیامکی‌ای که به این صفحات ختم می‌شوند، معنا نخواهد داشت و باوجود رمز یک‌بارمصرف، امکان کلاه‌برداری از بین رفته است اما واقعیت چیز دیگری است. پیش‌تر یک کارشناس دراین‌باره گفته بود: اگرچه فیشینگ با فعال شدن رمز پویا کاهش‌یافته، اما رمز یک‌بارمصرف به‌هیچ‌وجه امنیت ۱۰۰ درصدی را فراهم نمی‌کند و حتی همان سایت‌هایی که سرویس‌های درگاه بانکی می‌دهند، می‌توانند رمز یک‌بارمصرف هم ارائه دهند و حساب‌تان را خالی کنند. درهرحال در شرایطی که کلاه‌برداران از هر موضوعی راهی برای فریب و از هر اطلاعاتی مسیری برای کلاه‌برداری پیدا می‌کنند، همواره توجه به هویت پیامک‌هایی که دریافت می‌کنیم، صفحاتی که از طریق آن‌ها پرداخت انجام می‌دهیم و … از نکات ضروری هستند.
4.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 (حمایت از پیام رسان های داخلی؛ پشت و جلوی دوربین)؛ 🔺یکی از دلایلِ راه نیفتادنِ و در کشورِ ما وجود تفکریست که با دگم اندیشیِ تمام آلوده به انگلِ و شده است؛ ✍ ؛
🔴تئوری های اثر گذاری رسانه ها🔴 🔵4-نظریه ی استفاده و رضامندی🔵 🔻آنچه در نظریه های مختلف رسانه ای بررسی می شود، نقش و نوع ارتباط عناصر رسانه ای از قبیل مخاطب، پیام، سازنده ی پیام، فرستنده ی پیام، اهداف و... است. در نظریه های کلاسیک، عموما جریان مفروض، جریانی یک طرفه و از فرستنده به گیرنده است. اما در نظریات پست مدرن و نو پست مدرن، ارتباط و پیچیدگی این اجزا، در سطح پیچیده تر و گسترده تری مورد بررسی قرار می گیرد. 🔻آنچه در نظریات نو پست مدرن بسیار برجسته می شود، مخاطب فعال، به مثابه ی نوعی کنشگر رسانه ای است. از جمله در نظریه ی «استفاده و رضامندی»، توجه ویژه ای به مخاطب به عنوان عنصری فعال (و نه منفعل) وجود دارد. مطابق این دیدگاه، مخاطب خود تصمیم میگیرد که از کدام نوع رسانه استفاده کرده و کدام پیام را دریافت کند. آنچه تعیین کننده میزان تمایل فرد به وسایل ارتباط جمعی است، این است که فرد از رسانه چه میخواهد و در آن به دنبال چه می گردد. 🔻نظریه ی رضامندی بیان می دارد که افراد در جهت کسب دو پاداش به رسانه روی می آورند: 1. پاداش آنی، مثل حوادث و رويدادها ( نياز به داشتن اطلاعاتی كه در زندگی جاری و روزمره مؤثر است.) 2. پاداش آتی، خدمات و مقوله های آموزشی و دراز مدت ( نياز به يافتن شغل و جستجوی آگهی ها، استفاده های آموزشی و...) 🔻بنابراین فرایند انتقال پیام پنج ویژگی دارد: 1️⃣ مخاطب فعال است. 2️⃣رسانه با خود رقابت میکنند تا نیاز مخاطبان را بر آورده سازند. 3️⃣مخاطب جستجوگر است یعنی برای تامین نیازها و رضایت خودش روش های مختلفی را تجربه می کند. 4️⃣مخاطبان از نیاز خود آگاه هستند و برای تامین نیازهای خود آگاهانه رسانه مورد نظر را انتخاب می کنند. 5️⃣مخاطبان براي تأمين نيازهاي معرفتي خود، آگاهانه رسانه مورد نظر را انتخاب مي كنند. 🔸نقد: 1-مهم ترین انتقادی که به این نظریه وارد شده، این است که تاثیر رسانه را بر ایجاد نیازها و تامین آنها نادیده می گیرد 2-انتقاد دیگر به این نظریه، مسئله ی دفاع از وضع موجود است. به طوریکه با توجه به این نظریه، چگونگی مدیریت پیام های رسانه ای و مالکیت رسانه ها، مورد پرسش واقع نمی شود. از نگاه دیگر این بحث نتیجه اش آن است که آنچه رسانهها عرضه میکنند حاصل نیاز، خواست و اراده خود مخاطبان است و این نوعی دفاع از وضعیت موجود عملکرد رسانه هاست. عملیات رهایی