#رژیم_مصرف_رسانه
برای مدیریت زمان استفاده از تلفن همراه، میتوانید از اپلیکیشن زیر ( اندروید ) استفاده کنید. پیشنهاد میکنیم که برای شروع رژیم مصرف، حتما این اپ را داشته باشید
"QualityTime"
در پلی استور:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zerodesktop.appdetox.qualitytime
در بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.zerodesktop.appdetox.qualitytime&ref=share
📌افزایش سهم فضای مجازی در بشقاب رسانه ای کودکان/ تاکید بر هوشیاری والدین
🔺«فضای مجازی بیش از هر زمان به بشقاب رسانه ای کودکان و نوجوان در دوران کرونایی اضافه شده و ضمن نظارتهای لازم از سوی خانواده ها و...، باید این روند به لحاظ نکات مثبت و منفی و چالش های احتمالی در ایام پساکرونا به تعدیل برسد.»
🔺این بخشی از صحبت های مریم سلیمی عضو سیاست، گذاری و تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش، مدرس و کارشناس حوزه رسانه است.
این کارشناس رسانه معتقد است: در روند آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوانان نقش رسانه ها، بهزیستی و آموزش و پرورش باید بیش از پیش پررنگ شود و با یک برنامه ریزی جامع و تقسیم وظایف، آموزش به گروه سنی مدنظر و خانواده ها شکل گرفته و ادامه یابد.
🔸منبع: خبرگزاري فارس
🔸لينك متن كامل خبر:
https://www.farsnews.ir/news/13990223000469/افزایش-سهم-فضای-مجازی-در-بشقاب-رسانه-ای-کودکان-تاکید-بر-هوشیاری
📌نقشه و مسیریاب نشان بهدنبال رقابت با گوگل مپ است.
🔺نقشه و مسیریاب نشان در آستانهی رسیدن به ۵میلیون نصب فعال، ویژگیهای جدید و برنامههایی درراستای رقابت با گوگل دارد.
🔺براساس اطلاعات ارائه شده، ۹۰ درصد از رانندگان تاکسیهای اینترنتی در شهر تهران از مسیریاب استفاده میکنند که سهم نشان ۴۰ درصد است. بهصورت کلیتر، ۶۰ درصد از رانندگان تاکسیهای اینترنتی در سراسر کشور از مسیریاب استفاده میکنند و درمجموع بیشترین و فراگیرترین استفاده از مسیریاب نشان توسط این رانندگان است.
🔺نشان در زمان شیوع ویروس کرونا اقداماتی انجام داد تا به رفتوآمد راحتتر مردم کمک کند و مانع از انتشار بیشتر بیماری شود؛
ازجملهی این اقدامات باید به «لایهی نواحی
پرتردد ویژه کرونا» اشاره کرد که برای استفادهی دیگران بهصورت Open Data دردسترس قرار گرفت و توسط شهرداری در دو شهرستان برای گندزدایی مناطق از آن بهره گرفته شد.
🔺نشان همچنین امکان ردیابی ساعتهای شلوغ مناطق پرتردد و زیرساخت برای اپلیکیشن ماسک را فراهم کرد؛ درواقع «ماسک» با بهرهگیری از نقشههای نشان توانست خدمات خود را به جامعه ارائه کند
منبع: سایت زومیت
📌در یک طرح نظرسنجی تلفنی در خردادماه 1399، میزان استفاده مردم از رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری طرح دربرگیرنده مردان و زنان بالای 18 سال در کل کشور و تعداد افراد نمونه 1582 نفر بوده است.
🔺 یافتههای نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانههای مختلف نشان میدهد 45.8 درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، 31.2 درصد از شبکههای اجتماعی مجازی، 10.3 درصد از سایتهای اینترنتی، 6.9 درصد از شبکههای ماهوارهای و 1.3 درصد از روزنامهها و مجلات استفاده میکنند.
🔺 در میان برنامههای مختلف صداوسیما 59.3 درصد از کل پاسخگویان اخبار، 55.1 درصد فیلم و سریال، 15.8 درصد برنامههای ورزشی، 14.6 درصد برنامههای مستند، 13.6 درصد برنامههای طنز و 11 درصد برنامههای کودک و نوجوان را بیشتر از سایر برنامه های این رسانه دنبال میکنند. لازم به ذکر است در این سؤال پاسخگویان از میان گزینه های متعدّد می توانستند سه گزینه انتخاب نمایند.
🔺 در پرسشی از پاسخگویان پرسیده شده است «به نظر شما صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس میکند؟» که 46.5 درصد پاسخگویان به این پرسش پاسخ منفی دادهاند و در مقابل، 32.6 درصد معتقدند صداوسیما واقعیتهای جامعه را منعکس میکند.
منبع: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
▪️ما کارگران #هفت_تپه اگر نخواهیم صدایمان را BBC منتشر کند، چه کسی را باید ببینیم؟
#صداوسیما
💬Ahmad Khanifar
@Fars_plus
▪️مایک پمپئو گفته که ایالات متحده آمریکا قصد داره شبکه ها و نرم افزارهای اجتماعی چینی مثل تیک تاک رو فیلتر و ممنوع کنه.
منطق غرب اینه نرم افزارهایی که در راستای اهدافشون باشه و براشون اطلاعات کشورها رو جمع کنه خوبه بقیه بد و باید فیلتر بشن.
💬 استیونی که هاون میکوبید
▪️وزیر خارجه آمریکا! گفته که میخوان اپلیکیشنهای چینی رو فیلتر کنن. اخیرا تیک تاک رشد خیلی بالایی در بین نوجوانان و جوانان آمریکایی داشته و طبعا آمریکا جایی که اشراف اطلاعات نداشته باشه، براش خط قرمز هست.
وقتشه که به برادران و خواهران آمریکایی مون وی پی ان برسونیم😇
💬 zahrahb
@Fars_Plus
🔴پشت پرده انتقام خیالی #موساد در «تهران»
این روزها در فضای مجازی مینی سریال اسرائیلی با نام «تهران» دست به دست میشود، سریالی که تولید شبکه کان ۱۱ رژیم صهیونیستی است و پخش آن چند روزی است آغاز شده است.
🔻سازندگان این مینیسریال تلویزیونی که به موضوع نبرد اطلاعاتی موساد اسرائیل و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میپردازد برای ارتقای کیفی سریال خود با هزینه های نجومی، گروهی حرفه ای را در کنار هم جمع کرده است بطوری که یکی از دو نویسنده این مینیسریال، موشه زوندر است. کسی که «فائودا»، سریال پرمخاطب سال ۲۰۱۵ شبکه نتفلیکس را هم نویسندگی کرده است و در کنار وی از چهره های برجسته ای از سینمای هالیوود همچون "نوید نگهبان" و "شان توب" نیز به ایفای نقش پرداخته اند.
🔻اما یکی از نکات جالب این سریال بازسازی طبیعی فضای شهری تهران در این سریال ضدایرانی است که در بخش هایی از این سریال و فیلم پشت صحنه آن خودنمایی میکند، بازسازی بخش هایی از تهران به حدی باور پذیر درآمده که چندی پیش برخی ها در فضای مجازی اعلام کرده اند که برخی سکانس های سریال در تهران و مخفیانه تصویربرداری شده اما انتشار تصاویری از پشت صحنه این سریال نشان داد عوامل آن با ساختن شهرک سینمایی کوچک در جنوب آتن یونان با یک برنامه ریزی مدون به فکر بازسازی دقیقی از نماهای شهر تهران بوده اند که آنطور که شواهد پیداست در این امر موفق بوده اند و حتی در این مسیر از چندین نابازیگر ایرانی هم بهره برده اند.
🔻در معرفی این سریال آمده است: موساد بدنبال از کار انداختن برنامه اتمی ایران از طریق هک کامپیوتری است و برای این کار یک مأمور زن جوان را که «ریشه ایرانی» دارد، به تهران اعزام میکند این زن جوان در قامت افسر تازه کار موصاد ظاهر میشود و از آنجا که در شش سالگی به اتفاق خانواده اش به اسرائیل مهاجرت کرده نخستین ماموریت خود برای موصاد می بایست به تهران سفر کند.
🔻اما در این میان دو نکته باید بیشتر از موارد دیگر مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد، یک مورد آن است وقتی یکی از یک شبکه متعلق به یک رژِیم اشغالگر با هزینه های نجومی برای این سریال دست به ساخت شهرک سینمایی در کشور یونان می زنند و در کنار آن عوامل خود را از حرفه ای ترین های سینمای دنیا تشکیل میدهد ، ساده لوحانه است که تصور کنیم صهیونیست ها این مینی سریال را صرفا برای مخاطبان داخلی خود ساخته اند بلکه همانطور که اشاره شد مسئولین این شبکه اسرائیلی در پی پخش جهانی این اثر ضدایرانی خود هستند.
🔻نکته دوم بحث محتوایی سریال باید مورد توجه قرار گیرد ، همانطور که در چند قسمت منتشر شده از سریال "تهران" مشخص است، این سریال به یک نبرد خیالی میان موساد و سازمان اطلاعاتی کشورمان می پردازد و بدون شک در این نبر خیالی عوامل موساد برنده خواهند بود اما واقعیت چیز دیگری است و طی سال های اخیر بارها عوامل اطلاعاتی موساد و سیاه در دنیای واقعی طعم تحقیر و شکست را در مقابل افسران امنیتی ایران چشیده اند و حال رژیم صهیونیستی با دروغ پراکنی و سیاه نمایی به فکر انتقام این شکست ها در دنیای غیرواقعی و مجازی است و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.
🔻اینکه این سریال تا چه اندازه در اهداف از پیش تعیین شده خود موفق عمل خواهد کرد، باید منتظر واکنش مخاطبان در فضای مجازی بود اما نکته ای که اینجا مورد اهمیت است، بحث خواب خرگوشی مسئولین فرهنگی کشور است که شاید با مطالعه این گزارش به اهمیت ساخت سریال ها و فیلم های سینمایی امنیتی در دنیا پی ببرند و با یک برنامه ریزی نسبت به تولید آثاری که قابلیت پخش جهانی به لحاظ کیفی را داشته باشد اقدام کنند.
📸 b2n.ir/550886
CINEMAENGHELA
▪️تا حدود ۱۰ سال پیش تصور میشد که اعتیاد فقط شامل الکل و مواد مخدر است. ولی روانشناسان کمکم از نوع دیگری از اعتیاد به نام «اعتیاد رفتاری» نام بردند. اعتیاد به مصرف اینترنت و شبکههای اجتماعی نیز از همین نوع است.
▪️هر بار که شخصی مطلبی را در یکی از صفحات شبکههای اجتماعی منتشر میکند، به نوعی در حال قمار کردن است. آیا لایک یا ریتوییت خواهد گرفت یا بدون بازخورد رها میشود؟
▪️در حالت اول شخص دچار حس شادی و سرخوشی کاذب میشود و در حالت دوم، احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. این تأثیر، تمام عملِ پستگذاشتن را به فعالیتی بهشدت خوشایند تبدیل میکند.
🔸بخشی از وقتی که ما در فضای دیجیتال میگذرانیم، مفید و مولد نیستند و میتوان آن را هدررفت دانست. ناراحتیِ ما در رابطه با فناوریهای جدید، اصلاً به مفید یا غیرمفید بودن آنها ربطی ندارد، بلکه مشکلِ ما از دست دادنِ حسِ استقلال در زندگی روزمرهمان است.
▪️ظرفیت ذهن ما، هر چقدر هم که باشد، در هر لحظه صرفاً برای تعداد محدودی رابطه و حجم محدودی اطلاعات و اخبار کافی است. اما اتصال دائمی به اینترنت و شبکههای اجتماعی باعث شده که حتی وقتی از اخبار رو برمیگردانیم، خبرها به سراغمان بیایند.
♦️دیجیتال دیتاکس، تأکیدی بر این است که استفاده از ابزارهای دیجیتال آنلاین در حدی با وجود ما آمیخته شده که برای حفظ فاصله مطلوب از آنها لازم است برنامهریزی آگاهانه و جدی داشته باشیم.
#آموزشی
لایف وب
asre hooshmandi
جنگ روایتها؛ از حادّواقعیت شدن تا ربایش افکارعمومی
▫️ردپای «حادواقعیت» را شاید بتوان در نظریات فلسفی ژان بودریار به عنوان یکی از نظریه پردازان پسامدرنیته یافت که سعی در بیان جابهجایی جایگاه حقیقت و مجاز یا واقعیت و غیرواقعیت داشته است. اساساً این مفهوم که از آن به عنوان فراواقعیت نیز یاد میشود به تشریح و توصیف مولفهها و نشانهایی میپردازد که واقعیتر از واقعیت به نظر میرسند و این یعنی تصاویر و روایتهای رسانهای ارائه شده به مردم، گونهای از واقعیتهای حادّ شده هستند که سبب میشوند مباحث بهگونهای دیگر و با ضریبی متفاوت در ذهن مخاطب رمزگشایی و فهم شوند.
▫️در عصر اینفودمیها و همهگیری اطلاعات، در میانهی نبرد رسانهای تمام عیار تلاشهای فراوانی برای ساخت کلان روایت ایران ناتوان و دارای مشکل با به خدمت گرفتن خردهروایتهای گوناگون رسانهای مورد اشاره، در راستای حرکت برای ساخت «حاد واقعیت» صورت گرفته است. مبنای اصلی نیز در ساخت روایتهای رسانهای در جنگ روایتها توسل به شایعات، اخبار جعلی، اطلاعات گمراهکننده و تعمیم جز به کل است تا جایی که یک خبر یا تصویر مبنای تفسیر و ترسیم کلیتی در کشور میشود.
▫️کرونا البته برخی نداشتههای ما مثل سیاستگذاری رسانهای برای مواقع بحران و همافزا نبودن رسانهها برای مقابله با جنگ رسانهای، جنگ روایتها و جنگ شناختی یادآوری کرد. یادآوری کرد که در جنگهای پیش روی جهان، برنده کسی است که بهترین روایتها را میسازد و میتواند معناسازی کند. ما دریافتیم برای موفقیت در جنگ روایتها باید بتوانیم روایتهایی بسازیم که مبتنی بر تجربه زیسته افراد بیشتری در جامعه هدف باشد؛ این رویکرد باعث غلبه و پیروزی روایت ما میشود. همچنین یادآوری کرد در ساختن یک روایت رسانهای موفق دو عنصر زمان و جذابیت دارای جایگاهی تعیین کننده هستند. نظامهای رسانهای موفقتر هستند که بتوانند به سرعت و بدون از دست دادن زمان، نخستین روایتها را برای افکار عمومی خود و جهان ساخته و آن را هنرمندانه و جذاب پردازش کرده و بازنشر دهند.
✍️ یادداشت مذکور به قلم معصومه نصیری در همایش بین المللی آوردگاه کرونا به عنوان یادداشت ممتاز تقدیر شد.
👉 mehrnews.com/xSdS5
#عصر_اطلاعات_گمراهکننده؛ انقلابی در #پروپاگاندا
سرریز یا انفجار اطلاعات، عصر حاضر را نهفقط به دوران فراوانی داده که به #عصر_اطلاعات_گمراهکننده یا حتی ضداطلاعات تبدیل کرده است؛ چنانکه بر خلاف تصورات قبلی، فراوانی آن لزوما به آگاهی بیشتر منجر نمیشود؛ بلکه ناآگاهی نسبت به چگونگی شکلگیری اطلاعات همچنین اخبار جعلی و رباتهای خبرساز میتوانند مخاطب را گمراه کنند.
http://www.shara.ir/view/43696/
💢آتش سوزی ها؛ جنگ شناختی _هیبریدی
✍معصومه نصیری_کارشناس رسانه
🔻جریان رسانهای این روزها درباره ایران حول سه محور #آتش_سوزی، #انفجار، #اقتصاد در حال پیگیری است. این یعنی ما در میانه جنگ شناختی_هیبریدی جدی قرار داریم که کلان روایت نظام ناکارآمد را پیگیری میکند.
اخباری که البته درصدد القای این نگاه هستند که ایران برای رهایی از این ناکارآمدی باید به میز مذاکره بازگردد و اذعان دارند آتش سوزی ها ایران را تحت فشار قرار داده است.
🔻اخباری که با بزرگنمایی، پاره حقیقت گویی، تکرار و ابهام آفرینی با طرح سوالات جهت دار سعی در القای ناکارآمدی دارند. خبرهایی که در انتهای هر یک عنوان «ادامه دارد...» درج میشود. اخباری که با کلیدواژه های فقر، نارضایتی، ناتوانی در کنترل و مدیریت رخدادها به علاوه برخی شیطنت های داخلی، سعی در القای بحران دارند.
✅نکته:
🔻دقت کنیم شایعات و اخبار مربوط به آتش سوزی ها ابتدا در کدام رسانهها منتشر میشود. کدام رسانه ها بیشتر سعی دارند شرایط را بحرانی ترسیم کنند.
🔻هیجان زده نشده و بدون بررسی از #منبع_معتبر شایعات را برای سایرین ارسال نکنید.
🔻وقتی رسانههای خارج از کشور همه تولید رسانه ایشان را متوقف و فقط درباره آتش سوزی ها حرف میزنند یعنی بازی رسانهای طراحی شده است، نسبت خودمان را با این زمین بازی تنظیم کنیم.
asre hooshmandi