eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
شبکه های ماهواره ای فارسی‌زبان ،در فضای مجازی چقدر مخاطب دارند؟ 🔹مهم‌ترین رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی چقدر توانسته‌اند در فضای مجازی از قبیل توییتر، اینستاگرام و تلگرام مخاطب جذب کنند؟
🎥معیار محتوای نامناسب معمولا خشونت، اشاره‎‌های جنسی، کلمات زشت و ترویج مصرف‌گرایی است. اما اینجا از چیز مهم‌تری صحبت می‌کنم: «عزت نفس» یعنی احساس اهمیت داشتن و ارزشمند بودن و ارزشی که فرد برای خودش قائل است. اما چرا این سه فیلم مخرب «عزت نفس» هستند. . 1⃣دایناسور خوب: این انیمیشن با یک سوال شروع می‌شود: اگر شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد به زمین نمی‌خورد چه اتفاقی می‌افتاد؟ جواب فیلم این است که دایناسورها «» یافته‌تر و باهوش‌تر از ما می‌شدند و آنها فرمانروای زمین بودند. در نتیجه انسان مثل حیوانات موذی (که در فیلم جونور وحشی خطاب میشه) به ذخیره غذای دایناسورها حمله می‌کرد، یا اینکه اهلی میشد و میشد حیوان خانگی یک دایناسور!! اولین تصویری که از بچه انسان می‌بینیم هم وقتی است که در تله حیوانات گرفتار شده. بعد هم مثل درندگان با حیوانات دیگر درگیر می‌شود و مثل گرگ زوزه می‌کشد. در انتها هم وقتی به پدرومادرش می‌رسد، آنها او را بو می‌کنند تا مطمئن شوند بچه خودشان است! فکر می‌کنم توهین آمیز بودن این انیمیشن تا همینجا مشخص شده. این توضیح هم لازم است که هرچند دایناسور (آرلو) شخصیت اصلی است اما همذات پنداری کودک با شخصیت بچه انسان (خال خالی!) بیشتر است. حالا کودکی را تصور کنید که خود را عزیز و در کانون محبت و توجه خانواده می‌بیند ناگهان چنین تصویری از خود پیدا می‌کند. . 2⃣حیوانات آمریکایی: داستان چند جوان را روایت می‌کند که دوست دارند کاری بکنند! و عادی نباشند. بنابراین تصمیم می‌گیرند یک کتاب بسیار مهم را از کتابخانه دانشگاه بدزدند و در بقیه فیلم سردرگمی و بلاهت آنها نشان داده می‌شود. پیام فیلم به نوجوانان این است: عادی باش. 3⃣اما «روما»، فیلمی که از نظر فنی قوی است و کارگردانی صاحب نام دارد. اما قرار نیست اسیر نام‌ شویم و نقد به «محتوا» را رها کنیم. راستش من در ابتدای فیلم که زندگی یک خانواده ثروتمند و چند مستخدم خانم فقیرشان نشان داده می‌شد انتظار داشتم موضوع فیلم مربوط به چالش این دو طبقه باشد! اما برعکس موضوع فیلم روایت محبت، دلبستگی و در طبق اخلاص گذاشتن همه چیز مستخدم برای خانواده‌ای بود که برایشان کار می‌کرد. در واقع روایتی از یک نوع برده داری است که در آن برده به برده بودنش رضایت دارد و متقابلا ارباب هم سعی می‌کند ارباب نسبتا خوبی باشد.
🛑کرونا، فضای مجازی و حکمرانی شبکه ای آمریکا ✍سید علیرضا آل داود کرونا به موج دوم خود رسید و همانطور که پیشتر پیش بینی کرده بودیم نوع جدید و جهش یافته این ویروس بصورت اپیدمی در کشور رواج پیدا کرد. قابل پیش بینی بود که آمریکایی ها سراغ بروزرسانی این ویروس با توجه به تاثیر نوع اول آن خواهند رفت و در این بین نقش جریان نفوذ بسیار پر رنگ است. اما نکته ی بسیار مهم نقش فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون در کمک به سازندگان کرونا است. عملا فضای مجازی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تبدیل به قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است و دشمن هنوز از این فضا تارانیده نشده، با انتقال بیگ دیتای کشور و چه بسا بیگ دیتای های دیگر نظیر پزشکی، پایش بیماران کرونایی، سلول های بنیادی و... از همین مسیر به سازندگان این ویروس بمنظور تقویت و اصلاح آن کمک کرده است. نکته دوم که به گسترش کرونا در کشور ما کمک شایانی کرده باز همین فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون است. این فضا بستر دوقطبی های گفتمانی و نشر گسترده فیک نیوز (اخبار)جعلی شده است. طبق ادعای اروپایی ها، اخبار جعلی توانایی سلب حکمرانی یک حکومت را دارند، پس قدرت ایجاد ناامنی روانی را هم خواهند داشت. تولید پیام های مایوس کننده، استرس زا، حامل ترس و ... میتواند ناامنی روانی را در کشور بوجود آورده، سپس استرس ناشی از آن میتواند اختلالاتی نظیر بی پناهی اکتسابی(درماندگی آموخته شده) را بوجود آورده و علاوه بر افسردگی و تسلیم شدن، منتج به کاهش ایمنی بدن شود و اگر فرد به این بیماری در این شرایط مبتلا شود قطعا آسیب های جدی خواهد دید و یا از بین خواهد رفت. نکته سوم و مهم سو استفاده آمریکایی ها و صهیونیست ها از این شرایط هرج و مرج کرونایی و تحمیل حکمرانی شبکه ای خود به دنیا بخصوص کشور ما که فاقد زیرساخت مستقلی به نام شبکه ملی اطلاعات است، می باشد. البته بسیاری از کشورهای پیشرفته با استقلال و مرزبانی سایبری، ارتقای سواد رسانه و سواد فضای مجازی در کنار این استقلال و حکمرانی واقعی بر این فضا توانسته اند مشت محکمی بر دهان آنان زنند... به عنوان مثال چین، کره جنوبی، استرالیا، کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه و... با داشتن شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی قطعی بر فضای مجازی داخلیشان و از همه مهمتر برخورد های بسیار جدی با اخبار جعلی و تولیدکنندگان آن در همین ایام کرونا بسیار موفق عمل کردند که نیاز به توضیح بیشتر ندارد... لازم به ذکر است آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشرفته ترین شبکه ملی اطلاعات را در کنار استفاده از سرویس ها و خدمات بومی خود دارند... ادامه دارد
🚩 نبود ، کانون گرم خانواده ها را به خطر می اندازد! چرا فراگیری سواد رسانه ای مهم است؟ آموزش «سواد رسانه ای» به‌عنوان مهارتی جهت مقابله با جنگ رسانه ای است که منجر به افزایش ظرفیت تحلیل شهروندان در مواجهه با رسانه ها شده و باعث می شود تا آنان به جای آنکه تسلیم محتوای پیام های رسانه ای شوند و منفعلانه هر آنچه دریافت می کنند بپذیرند، تلاش کنند تا به‌عنوان یک مخاطب فعال در پیام ها را درک و به و ارزیابی پیام ها بپردازند و برخوردی فعالانه با پیام های رسانه ای داشته باشند. اگر شهروندان یک جامعه از سواد رسانه ای کافی برخوردار نباشند، قطعا نخواهند توانست در فضای سنگین رسانه ای جهان امروز، مسائل و وقایع را به درستی تعبیر و تفسیر کنند. سطرهایی از کتاب مولف:
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از رمالی و شیادی تا فروش تراول چک در اینستاگرام
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅پنج فیلتر رسانه های جمعی از دید نوام چامسکی.. 🧿پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی چیست؟ 🧿مطبوعات یا آزادی اندیشه چیست؟ 🧿تولیدرضایت چگونه و با چه هدفی صورت می گیرد؟
🔎 رسانه هویت خودآگاهی آنچه که امروزه در مواجهه با رسانه ها و در مصرف الکترونیکی و دیجیتالی مردم اهمیت دارد سطح خودشناسی و میزان دوری و نزدیکی انسان ها در نسبت با خودآگاهی است. آیا رسانه ها خودآگاهی ما را تقویت می کنند یا ما را از خویشتن خود دور می سازند؟ خودآگاهی یعنی نزدیک شدن به شناخت ضعف ها و قوت ها و آشنایی عمیق با آرزوها و احساسات، عشق ها و نفرت ها و توانمندی ها و نارسایی ها و دریک کلام، پاسخ درست به و سوال "من کیستم؟" می باشد. جامعه در ادبیات برخی جامعه شناسان، ملجا و معرف هویت افراد می باشد. "چارلز هربرت کولی"، تعبیر را برای تعریف شخصیت و خودآگاهی انسان به کار می برد و انسان را در قیاس با نظر و نگاه دیگران تعریف می کند. "اروین گافمن"، کنش های افراد را نقش ها یا انتظاراتی می بیند که دیگران از ما در شرایطی معین دارند و "ما بازیگرانی هستیم که پشت صحنه ای متفاوت از جلوی صحنه تعاملاتمان داریم". تورستن وبلن از مصرف نمایشی برای کسب شهرت سخن می گوید و گئورک زیمل نیز عامل فرار از گمنامی در کلانشهرها را مصرف زدگی معرفی می نماید که هردو به کسب شهرت و رسیدن به هویت توجه دارند و عامل خودآگاهی را در چیزهایی خارج از درون انسان جست و جو می کنند. در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و رسانه زدگیِ مفرط که لایک گرفتن از محیط و زندگی به شرط توجه دیگران و عقلانیت درقفس وابستگی ها، سکه رایج بوده و به تعبیر "بودریار"، حادواقعیت حاکم بلامنازعی گشته و نشانه ها و جعلیات غلبه یافته و "فِیک بودن، جای واقعیت را پر کرده" و به تعبیر دقیق تر، رخ داده است، قربانی اصلی چنین اتمسفری، مساله هویت و خودآگاهی بوده که حاصل فرهنگ مصرف زده، نمایشی و جعلی می باشد. پدیده های چون ایفلوئنسرها و شاخ های فضای مجازی، در پارادایم خودآیینه سان و جعلی و مصرف زده و شهرت طلب، قابل فهم بوده که اگر ۱. به تقویت فردیت افراد توجه نکنیم و به واقعیت درونی غنی و ریشه دار با کسب مهارت های زندگی اهتمام نورزیم ۲. اگر به خلوت های معنوی و پررنگ، کم اهمیت باشیم ۳. اگر خاطرات شخصی و خانوادگی کمرنگ و هیجانی داشته باشیم ۴. اگر مطالعه و تفکرانتقادی به عادت ثانوی ما در روند زندگی روزمره مان تبدیل نشود، مرگ سوژه و بحران هویت و تعلیق فرهنگ و افول تمدنی را همچون غرب، تجربه خواهیم نمود. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر فرهنگ و رسانه
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 (اعتیاد به اینترنت) 🔴چه کسانی بیشتر به اینترنت دارند؟؟ 🔵به طور میانگین کودکان و نوجوانان در هفته چند ساعت از اینترنت استفاده میکنند؟؟ ⚫اولین راه درمان اعتیاد به اینترنت چیست؟؟
تبدیل نقطه قوت یک کشور به نقطه هراس و پاشنه آشیل با تاکتیک در عملیات روانی رسانه ای یعنی.... "ایران_انفجار" و "ایران_آتش_سوزی" راه انداخته اند و مدام با توسل به و و فریب رسانه ای، می کنند. کشور را هدف گرفته اند تا نقطه اتکای دیپلماتیک و ثبات اجتماعی و...را به معامله بکشانند.
5.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حالا که تا دندان مسلح با ۲۰۰ملوان و تجهیزات موشکی و... در سواحل کالیفرنیا و بندر سن دیگو، دچار انفجار و حریق شده ، خبرگزاری BBC، با تکنیک و سانسورعمدی، حتی یک خط خبری ساده هم به این مساله اختصاص نمیدهد. سایر خبرگزاری های غربی و عربی نیز با تکنیک های و و ، سعی در تقلیل حادثه و فرافکنی دارند. علیرضامحمدلو
◀️سلبریتی‌ها چه فرقی با آدم‌های مشهور دارند؟ 💢سلبریتی‌ها گرچه در شیپور آشنایی می‌دمند، اما فاصله‌ای کهکشانی با مخاطبشان دارند... *⃣بعضی‌ها را همه می‌شناسند، اما نمی‌شود به آن‌ها گفت «سلبریتی». سلبریتی‌شدن چیزی بیشتر از شهرت لازم دارد. برخلاف آن‌ آدم‌های سرشناسی که شاید از زندگی‌شان چندان سر درنیاوریم، سلبریتی‌ها به‌طرز عجیبی به ما شباهت دارند. مثل ما شوخی می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند، و غذا می‌خورند. اما این شباهت ذره‌ای از فاصلۀ کهکشانی آن‌ها با ما کم نمی‌کند. مهم‌ترین اتفاقات زندگی ما به گوش کسی نمی‌رسد، درحالی‌که خبرهای پیش‌پاافتادۀ آن‌ها دنیا را پر می‌کند. این نزدیکانِ بسیار دور واقعاً چه فرقی با دیگران دارند؟ ادامه دراینجا بخوانید👇 http://m.tarjomaan.com/neveshtar/9537/
12.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️نظارت‌ها کجاست؟ ⚠️گسترش استفاده از واژگان شنیع اروتیک و ادبیات رختخوابی در برنامه روحوضی و بی در و پیکر ام شو ⛔️این تاک شو زرد و مهوع از بدو شروع با تیزر مازوخیستی که منتشر کرد معلوم بود به کجا خواهد رسید و تا امروز هم تنها با حرکت در مسیر ابتذال و خالتوربازی‌های رایج این روزهای فضای مجازی، خودش را زنده نگه داشته... 🚫این سوال از حسین انتظامی و اعضای شورای صدور پروانه سازمان سینمایی مطرح است که چطور در پی و جذب بیننده به هر قیمتی، حاضر به عدول از خطوط قرمز اخلاقی و پختن نان مبتذل خود در تنور بی نظارتی VOD ها شدند؟