🔴هدف از سر کار گذاشتن جریان انقلاب در توییتر چیست؟
✍سیده حلما موسوی
امشب داشتم آمار های statcounter را با موضوع کشورمان ایران بررسی میکردم.
طبق شکل بالا در آگست 2020 اینستاگرام 26 درصد و توییتر تنها 2 درصد در ایران فعال بوده است.
در یکسال گذشته تنها در یک مقطع آمار توییتر به 11 درصد رسیده و جولای 2020 بوده است.
با توجه به آمار های بالا آیا نباید کمی تامل کنیم در شرایط فعلی چرا اینقدر جریان انقلاب به سمت توییتر و توییتر بازی منحرف شدهاست؟
نکته خنده دار آنجاست که نمایندگان مجلس فوج فوج وارد توییتر فیلتر شده وارد شده اند و میخواهند با مردمی که به آنها رای داده اند ارتباط برقرار کنند.
البته اگر بهانه موضع گیری و حضور بین المللی است خوب است به زبان های عربی و انگلیسی توییت کنند البته اگر وقتی برایشان بماند.
▪️پروژه #نادر_مختاری هم رفت کنار #نوید_افکاری، رامین حسین پناهی، شهرام احمدی و دیگر افرادی که در اتاق فکر تلویزیونهای خارجی از پرونده آنها دنبال پروژه رسانهای نان و آب دار بودند
نادر مختاری در آبان ۹۸ در حال تحمل محکومیت بوده و در اغتشاشات شرکت نداشته است
💬 مهدی کشت دار
▪️حسین باستانی توی این مستندی که از روی این نوار به اصطلاح محرمانه درست کرده هی اشاره می کنه به حسین طائب و ارجاع میده به مسئول فعلی سازمان اطلاعات سپاه؛ در حالیکه اون حسین طائب در نوار در همان دفاع مقدس شهید شده! همینقدر مستندشون مستنده😂
💬 mikaeeldayani
▪️خاک کفش همه سربازان و فرماندهان مقاومت در برابر تجاوز خارجی از کارکنان بی بی سی و ستاد جنگ روانی ترامپ با ارزش تر است.
💬 مرتضی سیمیاری
▪️سوال:
چرا انگلیس و بنگاه جنگ روانیاش (#بیبیسی) باید مستند درباره جنگ ۸ساله بسازد و سرباز مدافع وطن را «قربانی» جلوه بدهد؟
جواب:
القای این ایده به نسل امروز که دفاع در برابر متجاوز خارجی حماقت است
یادآوری:
حمایت انگلیس از حمله به عراق
همراهی با ترامپ در فشار حداکثری
💬 سمیه جلیلی
▪️ماموریت سازمانی ثابت بیبیسی حمله هرساله به #دفاع_مقدس و ارائه تصویری حماقتبار، غیرعقلانی، بیبرنامه، متجاوزگونه، و حالا کودتایی از آن دفاع ملی است.
وسواس بیبیسی نسبت به جنگ نه کنکاش تاریخ که تقبیح «دفاع» است. و این چیزی جز جنگ روانی به قصد امتیازگیری امروزی نیست.
💬 احسان
⭕️بی بی سی و تکنیک تداعی معنا
💢بی بی سی خبر شیوع کرونا در بریتانیا را با تصویر زن محجبه به نمایش گذاشت. خبر شروع کرونا در بریتانیا چه ربطی به زن محجبه و مسلمان دارد؟
💢بی بی سی با کنار هم قرار دادن خبر کرونا و تصویر زن محجبه و مسلمان به دنبال استفاده از تکنیک تداعی معناست. هرگاه انسان با دیدن تصویر یا معنایی ناخودآگاه تصویر و معنای دیگری به ذهنش برسد به آن تداعی معنا می گویند.
💢تداعی معنا دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مجاورت است. مجاورت یعنی نزدیکی دو شی بگونه ای که ذهن آن دو را با هم تصور کند. مثل معنای شمال کشور و جنگل یا دریا.
💢بی بی سی با تکرار نمادهای دینی و مذهبی مانند مسجد,هیات و حجاب همراه اخبار کرونا سعی در ایجاد مجاورت ساختگی بین دین و کرونا دارد تا تداعی معنا در ذهن مخاطب خود ایجاد کند.
🔺تداعی معنا هیچگاه واضح و صریح نیست بلکه پنهان و غیرمستقیم است در اینجا هرگاه مخاطب با شنیدن اسم کرونا مذهب و نمادهای مذهبی را به یاد آورد در واقع ذهن ناخواسته نفرت و وحشتی که از کرونا دارد را به نماد های دینی منتقل می کند.
👤محمدحسین نژادی
✅آرما
⭕️کدام سلبریتی شما را مصرف میکند؟
💢یکی از توهمهایی که شبکههای اجتماعی میدهند این است که فکر میکنیم ما هستیم که همه چیز را انتخاب میکنیم!
💢ممکن است در ابتدا ما یک منبع خبری یا یک سلبریتی را «انتخاب» کنیم اما بعد از این انتخاب، بیشتر اوقات به یک طعمه یا مصرفکننده تبدیل میشویم که حق انتخابی ندارد جز اینکه صدا، چهره و حرفهای آن منبع یا فرد را ببلعد و در بستهبندی جدید تکرار کند.
🔺بسیاری از سلبریتیها دانسته یا ندانسته این کار را با ما میکنند. آنها فکر، روح، زمان و نگرش ما را مصرف میکنند.
🔺سلبریتیها با خانه و ماشین و لباسهای شیک، دندانها و پوست سفید، لبخندهای رو به دوربین، ظاهر متفاوت و خوشبختنمایی ما را با حسرت تنها میگذارند و میتوانند به یک سلاح حواس پرتی جمعی تبدیل شوند.
🔺سلبریتیهای تهیمایه در هرجای جهان حتی با ژستهای آزادیخواهانه و از روی خیرخواهی، ممکن است بهترین سرباز برای دیکتاتورها شوند.
🔺آنها حواس ما را از واقعیتهای پیرامون پرت میکنند و به ما رویاهای دروغین میفروشند.
💢اینکه همه میتوانند به ثروت و شهرت خیرهکننده برسند. اینکه در همین دنیا همه میتوانند عدالت، خوشبختی و شادی واقعی را تجربه کنند. اینکه اگر شما موفق نیستید دلیلش فقط تنبلی است و تاریخ، جغرافیا، سیاست و شانس هیچ نقشی در آن ندارد!
💢هنر سلبریتیها این است که مستقیم به ما نمیگویند چه کاری بکنیم، اما آرامآرام ما را فتح میکنند. بدون اینکه حتی متوجه باشیم میبینیم مثل آنها لباس میپوشیم، فکر میکنیم، حرف میزنیم، شبیه آنها ژست میگیریم یا مثل آنها دست به خوشبختنمایی میزنیم.
💢گاهی حتی مقاومت میکنیم که «امکان ندارد و من اینطور نیستم»! اما «به من بگو در شبکههای اجتماعی چه کسی را فالو میکنی تا بگویم کی هستی!». دیر آدم متوجه میشود که مدتها توسط سلبریتیها مصرف شده است.
🔺چطور بفهمیم توسط یک سلبریتی مصرف میشویم؟
+ دنبالش نکنید و بعد از یک هفته از خودتان بپرسید بدون دیدن عکس، ویدئو و نوشتههای او چیز ارزشمندی از دست دادهاید یا نه؟ صرفاً به او معتاد بودید یا از او چیزهایی یاد میگرفتید که شما را به انسان بهتری تبدیل میکرد؟
💢پاسخ به این سوالات حتی در خلوت هم نیاز به شجاعت دارد.
👤احسان محمدی
#سواد_رسانه_ای
#رسانه_شناسی
✅آرما
⭕️درآمد نجومی در اینستاگرام
💢شبکه اجتماعی اینستاگرام جایگاه خوبی در تبلیغات بازرگانی در ایران پیدا کرده است. پاره ای از برندهای مشهور حاضرند برای تبلیغ محصول و خدمات و جذب فالوئر، قید رسانه قدرتمند تلویزیون را زده و در این شبکه ها عرض اندام کنند.
💢این برندها به پیج هایی که فالوئر میلیونی دارند برای هر پست تبلیغی حاوی عکس، ویدئو و گرافیک متناسب با تعداد فالوئرها حتی تا بیش از پنجاه میلیون تومان نیز پرداخت می کنند.
💢محبوبیت پلتفرم اینستاگرام و تعداد کاربرانش بطور روزافزون در ایران رو به افزایش است و در حال حاضر حدود 45 میلیون کاربر دارد. تبلیغات موبایلی کم کم عرصه بازیگری را برای رقبای سنتی خود تنگ می کند.
💢اینفلوئنسرها یا افراد معروف و پیج های موضوعی تاثیرگذار، معمولا شانس زیادی برای کسب درآمد دارند. تبلیغات در عرصه های گوناگون مانند مد و سبک زندگی، هنر و سرگرمی، سلامتی و ورزش، تولیدات و خدمات صنایع دستی و خانگی به صورت تبلیغات بنری، ویدئویی و استوری انجام می شود.
💢یکی از شگردهای تبلیغی، استفاده از ربات های اینستاگرامی بوده و قادر به انجام فعالیت هایی مانند افزایش فالوئر، فالو و آنفالو کردن، لایک کردن، کامنت گذاشتن و فعالیت هایی از این قبیل هستند. در این بازار مکاره، پاره ای از شاخ های اینستاگرامی فالوئر های جعلی میلیونی دارند و با فریب صاحبان صنایع و خدمات، پول های بادآورده به جیب می زنند.
💢تشخیص تعداد فالوئرهای فیک پیج های اینستاگرامی چندان آسان نیست، با این حال می توان با ارزیابی نسبت تعداد لایک ها، کامنت ها و میزان تعاملات به تعداد فالوئرهای هر پیج به این تناقض ها دست یافت.
💢هزینه تبلیغات حسب مورد بر اساس تعداد بازدید و دفعات نمایش ویدئوها، میزان ساعت تبلیغات، تعداد لایک ها و دیگر شیوه ها محاسبه می شود. در مواردی صاحبان کسب و کار برای انتشار آگهی های بازرگانی، هزینه های 200 میلیون تومانی نیز پرداخت کرده اند!
👤حجت اله عباسی
#رسانه_شناسی
✅آرما
▪️یادتونه پارسال #بیبیسی_فارسی به رزمندگان نوجوان #دفاع_مقدس میگفت "برده"؟
امسال میگه "قدرتطلبی دو دیکتاتور صدها هزار نفر را به کام مرگ کشاند".
با این روند بعید نیست بیبیسی سال آینده ادعا کند به شواهد جدیدی دست یافته
که نشان میدهد اول ایران به عراق حمله کرده است 😶
💬 علی نقیه
Fars_Plus
#تسخیر
🚦نگاهی آماری به گروههای سنی استفاده کننده از اینستاگرام
۱۷ ـ ۱۳ = ۷۲ درصد
۲۹ ـ ۱۸ = ۶۷ درصد
۴۹ ـ ۳۰ = ۴۷ درصد
۶۴ ـ ۵۰ = ۲۳ درصد
۶۵+ = ۸ درصد
💢این شبکه به جهت تصویر محور بودن بیشتر از سوی زنان مورد استقبال قرار گرفته است که آمار ۴۳ درصد کاربر زن و ۳۱ درصد کاربر مرد را نشان میدهد. اما این آمار چه چیزی را نشان میدهد:
« سرگرمیها، سبک زندگی و سپهر روانی و ذهنی نوجوانان و جوانان و زنان جامعه ما تحت تاثیر شبکه اجتماعی است که فاصله صفر تا صد محتوایش مثل بازار شام پر از محتواهایی است که اغواکننده و در عین حال خاصیت تخدیری دارد و مخاطب را در سطح نگه میدارد.»
💢گاردین ۱۳ آوریل ۲۰۲۰ نوشته بود: در اینستاگرام دعوا کم است، اما فرقهها فراوانند: فرقه بدنسازها با شکمهای شش تکهشان، فرقه شیرینیپزها با کیکها و نانهایشان، فرقه مدلها، سلبریتیپرستها، کتابدوستها و غیره. و بالای سر همه آنها، هوش مصنوعیِ ترسناکی که همهجا تعقیبتان میکند.
💢فکر میکنیم میدانیم، اما آیا واقعاً از گستره کامل دستکاریهای این پلتفرم، پیچیدگیهای روانی و میزان مهندسی اجتماعیای که در آن در جریان است خبر داریم؟ بله و خیر. زمانِ نوشتهشدنِ این متن، ارزش تخمینی اینستاگرام بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار (۷۷ میلیارد پوند) است، ۱۰۰ برابر قیمتی که فیسبوک در سال ۲۰۱۲ برایش پرداخت کرد. اینستاگرام تجارتخانه جمعآوری داده و فروش رسانه است. ابزارهای فهرستبردار از هر چیزی که منتشر میشود داده استخراج میکنند و بهشکل تحلیل برند، یا بهعنوان اطلاعات به دولتها، شرکتهای امنیتی و نظارتی، و شرکتهای تجاری میفروشند. فیسبوک برای کمک به آموزش نرمافزار تشخیص تصویر اختصاصیاش از تصاویر منتشره در اینستاگرام استفاده میکند. و البته، اینستاگرامِ تحتِ مالکیتِ فیسبوک حرکات شما در سراسر اینترنت را دنبال میکند و بهشیوههایی گاه ظریف و گاه زمخت به این اشاره میکند که در تعقیب شماست.
✅و البته این تنها یک روی سکه اینستاگرام است!
asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دروغگویی به بهانه پرونده نوید افکاری برای اعمال تحریم جدید
در یکی دو روز گذشته دوباره رسانههای ضدانقلاب دروغهای تکراری درباره پرونده نوید افکاری منتشر کردند.
بعد از این ماجراها، آمریکا به بهانه پرونده این قاتل تحریمهایی علیه ایران اعمال کرد که نشان داد تمام این جوسازیهای رسانهای مانند نمونههای مشابهش، صحت نداشته و تنها بهانهسازی برای اعمال تحریم بود.
❌اسکیما علیه قوه قضاییه!
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای
⬅️#نظریه_اسکیما (Schema) که جمع آن اسکیماتا (schemata) است؛ یک مدل و قالب ثابت ذهنی در هنگام قضاوت است. یافتههای ارتباطی در این باره حاکی از آن است که درک ما از دیگران یا آنچه به دیگران نسبت میدهیم؛ و در واقع قضاوت ما درباره دیگران، ممکن است تحت تاثیر اسکیماتا یا کلیشههایی باشد که از قبل به عنوان پیش فرض در ذهن داریم./عرصه های ارتباطی/
⬅️با این توضیح اسیکما یا کلیشه ما درباره قوه قضاییه چیست؟ چگونه ساخته شده؟ چه میزان منطبق بر واقعیت است؟ عوامل اثرگذار بر این اسکیما چه بوده اند؟ چه میزان متاثر از تجربه ما و چه میزان متاثر از محتواهای رسانه ای ایجاد شده اند؟
⬅️به اخبار ماه های اخیر که ذیل برخی کلیدواژه ها پیگیری شده است، توجه کنید. #رومینا_اشرفی، #نوید_افکاری و این روزها #نادر_مختاری و در آینده هم موضوعات دیگر که این اسیکما را تکمیل یا تشدید می کند.
⬅️برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور مدعی شده اند نادر مختاری در اغتشاشات آبان ماه بازداشت و بر اثر ضربه باتوم به کما رفته و سرانجام فوت کرده است اما مدیرکل زندانهای استان تهران گفته «نادر مختاری» اساساً در آبان ۹۸، در حال سپری کردن دوران محکومیت خود به جرم سرقت بوده و در اغتشاشات #حضور_نداشته و حتی به دلیل نداشتن شرایط، یک ساعت هم از مرخصی استفاده نکرده است.
وی افزوده: محکوم علیه از ابتدا که به زندان معرفی شد بیماری تنگی نفس داشت و به علت ابتلا به بیماری و علیرغم پیگیریهای جدی درمانی و چندین مرحله اعزام به بیمارستانهای مختلف، متاسفانه در روز ۲۹ شهریور ۹۹ فوت میکند.
⬅️اما این دست اخبار که غالبا دارای #دیس_اینفورمیشن هستند و تکذیب می شوند در ضمیرناخودآگاه مخاطبان اثرات شناختی معناداری را ایجاد می کنند. یکی از این اثرات القای #تضییع_حق و #ناکارآمدی نهاد حقوقی و مسول اعاده حق است. معمولا هم در این دست ادعاها برخلاف سایر موارد که شاید امکان راستی آزمایی توسط مخاطب وجود داشته باشد، هیچ امکان راستی آزمایی وجود ندارد. یعنی ادعای شکنجه و ضرب و شتم مطرح می شود اما به علت اسکیماهای ایجاد شده پیشین، با وجود اینکه مخاطب ادله و اسنادی مبنی بر سنجش صحت یا کذب موضوع را ندارد، اما ممکن است پذیرفته شود.
asrehooshmandi
🔹ایموجیها؛ زبانِ بیزبانی یا زبان بدنِ عصر دیجیتال؟
🗞در خبرها آمده بیش از ۲۰۰ ایموجی جدید در سال ۲۰۲۱ به صفحات هوشمند راه پیدا می کنند.
🔻استفاده از ایموجی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. تا سال ۲۰۱۵، هر روز بیش از ۶ میلیارد ایموجی بین ۹۰ درصد جمعیت آنلاین جهان رد و بدل میشد.
🔻کارکرد ایموجیها در ارتباطات دیجیتال مشابه نقش ژست، زبان بدن و آهنگ کلام در تعامل گفتاری است. ایموجی در پیام متنی و سایر اشکال ارتباطات دیجیتال به ما کمک میکند تا لحن کلاممان را بهتر بیان کنیم و بتوانیم نشانههای عاطفی را از خود بروز دهیم. این امر به ما امکان میدهد تا بتوانیم جریان جاری اطلاعات را بهتر مدیریت کنیم و واژههای استفادهشده را نیز بهتر تفسیر و درک کنیم.
🔻با اینکه ایموجیها را میتوان جاگزین کلمات در پیامهای دیجیتالی خود کرد، اما انتخاب ایموجی مناسب، دست ظریف و چشم نکتهبینی میخواهد.
asrehooshmandi
#سواد_رسانهای 2️⃣8️⃣
#فضای_مجازی و شرایط اورژانسی ما (2)
🔸 آموزش مهارتهای تفکری، تفکر خلاق، سواد رسانهای و مهارت های زیست بهتر در فضای مجازی باید به صورت اورژانسی مورد توجه قرار گیرد، چه برای خانواده ها و چه کودک، نوجوان و جوان.
🔸 سرگرم سازی، پاشنه آشیل ما در فضای تصمیم گیری و برنامه ریزی است. اساس این شبکه بر این مدار میچرخد. اگر ما نتوانیم برای این بخش چاره اندیشی کنیم دیگران این کار را خواهند کرد آنهم با معیار خودشان.
✍️معصومه نصیری، مدرس سواد رسانهای
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
#تقلید گوگل از بایدو چینی
گوگل لایه جدیدی به Google Maps اضافه کرده است که تعداد مبتلایان جدید هر منطقه به #ویروس_کرونا را به نمایش میگذارد. این لایه جدید از طریق اپدیت گوگل مپز طی هفته اینده برای اندروید و iOS فعال خواهد شد.
این درحالی است که پیش از این و در ابتدای شیوع کرونا، #بایدو مپ، اپلیکیشن نقشهیابی چینی، این امکان را برای چین فراهم کرده بود.
✅نکته: چیزی که چین را در حوزه سایبری مستقل و پیشرو کرده است در درجه اول باور ضرورت استقلال در این زمینه، دوم قبول اینکه اگر بخواهیم می توانیم و سوم اعتماد به توان داخلی و عدم ترس از قطع وابستگی به خارج از مرزهایش است. از مستقل شدن نترسیم. استقلال در هیچ منبع علمی به معنی انزوا و قطع ارتباط با دنیا نیست. استقلال یعنی بتوانیم مقتدرانه با دنیا در ارتباط باشیم نه از موضع ضعف.
#ایران_قوی
#استقلال_مجازی
asrehooshmandi
ارتباط تنگاتنگ فضای مجازی با امنیت ملی(قسمت نخست)
✍ سید عليرضا آل داود
💠آمریکایی ها در اسناد متعددشان بر این موضوع تاکید دارند که تسلط بر فضای سایبر موجب تسلط بر جهان خواهد شد، طبق تجارب کشورهای پیشرفته آنان برای مقابله با تهدیدات و آسیب های فضای مجازی در لایه های زیر ساخت، خدمات، سرویس و محتوا اقدامات بسیار جدی انجام داده اند و این در حالی است که امروز داده های سایبری جهانی تبدیل به دارائی های آمریکایی ها و غربی ها شده اند.
💠امروز تسلط، اشراف، مدیریت و کنترل و اثرگذاری بر مخاطب یک موضوع جدی در فضای مجازی است و مهمترین راه علاج این وضعیت خطرناک همانطور که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز فرمودند راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است.
💠تمام اسناد نشان می دهد فضای سایبر در آینده ای نزدیک تمام معماری فضای حاکمیتی جهان را تغییر خواهد داد و روی همه مدل های حکومتی در دنیا از جمله ما اثر خواهد گذاشت.
💠ما باید در داخل کشور در مباحثی مانند رگولاتوری کارهای بسیار جدی انجام دهیم، در سطح اتحادیه اروپا تمرکزشان برای مدیریت و کنترل شبکه بر رگولاتوری است یعنی با مقررات، ضوابط، قوانین و چارچوب مشخص فضای مجازی را مدیریت و کنترل می کنند.
💠پیام رسانها و شبکه های اجتماعی بستر انتشار شایعه و اخبار غلط در جامعه ما هستند، متاسفانه به دلیل رهاشدگی فضای مجازی داخل کشور و نبود اراده جدی از سوی برخی مسؤولان برای قانومند شدن این فضا، شبکههای اجتماعی و پیام رسانها به بستر اغتشاش آفرینی و برهم زدن امنیت روانی توسط سوادگران، مافیاها و مفسدان اقتصادی در کنار دشمن تبدیل شده اند.
🔻ادامه دارد 🔺
ارتباط تنگاتنگ فضای مجازی با امنیت ملی (قسمت دوم)
✍ سید عليرضا آل داود
💠سایبر تروریسم تهدید جدی بر علیه امنیت ملی ایران اسلامی است، یکی از برنامه های گروهک های تروریستی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از فضای مجازی با هدف تنش افزایی، ایجاد بحران و شکاف میان سطوح جامعه و حاکمیت است.
💠بهره گیری منافقین از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پیام رسان ها مانند تلگرام و پراکسی های آن در راستای ناامن سازی فضای جامعه، شایعه سازی و ایجاد ناامنی روانی است که عملا بدلیل وجود فضای رمز شده مقابله و شناسایی آنان بسیار سخت، پیچیده و زمان بر است.
💠منافقین، سلطنت طلب ها و جریان نفوذ با پوشش کانال ها و صفحات طنز، سرگرمی، آشپزی در حال تلاش برای تغییر ذائقه، براندازی نرم انقلاب اسلامی و در تلاش برای بر هم زدن امنیت کشور هستند، وجود کانال های خاص مرتبط با سرویس های اطلاعاتی غربی که مروج اختلاف افکنی میان مردم و مسؤولان، قومی و تجزیه طلبی هستند در این فضا شرایط را به سمت نا امن شدن به پیش می برد و کشورهای غربی و جریان نفوذ با پوشش اینکه نباید با آزادی بیان مقابله شود دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی هستند.
💠رخنه و نفوذ به ساختارهای استراتژیک نظام در دستور کار سازمان های اطلاعاتی غربی با بستر فضای مجازی قرار دارد، رصد و جمع آوری اطلاعات یکی از مهمترین شاخص ها سایبر تروریسم است که این ماموریت مهم بر عهده آژانس امنیت ملی آمریکا است که مهمترین روش ها و مجاری جاسوسی گروه های تروریستی برای رصد، جمع آوری و تحلیل اطلاعات در محیط سایبر که به عنوان یکی از مهمترین شیوه های سایبر تروریسم بر ضد ما محسوب می شود شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و پیام رسان های غربی مانند تلگرام و نسخه های فارسی آن، واتسآپ است.
💠برنامه بعدی دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی، بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای ایجاد و گسترش تنش های اجتماعی(جنبش های اجتماعی) متراکم و گسترده است، یکی از مهمترین مختصات سایبر تروریسم تمرکز بر تنشزایی چند بعدی در سطح قومی، فرقه ای و اجتماعی است که از مصادیق آن می توان به نقش شبکههای اینترنتی اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر در ایجاد، گسترش و انعکاس ناآرامیهای پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ اشاره کرد و حتی دولت آمریکا با هدف تنش سازیهای متراکم و گسترده از مدیریت سایتهای اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب درخواست کرد خدمات خود را بدون وقفه با تمرکز بر تحولات ایران ادامه دهند که خود بیانگر ارتباط تنگاتنگ محیط سایبر با امنیت ملی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #جنگ_روانی با چاشنی فیک نیوز
سه گام مقابله با #فیک_نیوزها
۱.مکث، ۲.تفکر، ۳.انتشار
andisheengelabi
خیلی دیر به #واقعیت_فضای_مجازی پی بردیم و ماهیت آن برای ما آشکار شد. فضای مجازی بستر مزاجشناسی، ذائقهسازی و هاضمهسوزی است.
سرآشپزهای سایبری، مزهی دهان ملتها را میفهمند، لقمههای چرب و نرم تعارف میکنند و تا چشم بهم بزنی، قورتت میدهند. تا وقتی روی سفرهی اجنبی نشستهایم، بلع و هضم و جذب و دفع ما غیرارادی است.
برای حفظ تمامیتِ ارضی، گُردانگُردان خون دادهایم اما در گردنهی سوقالجِیشی مجازی، شبیخون خوردهایم. در زمين مجازیِ دشمن، بازی میکنیم و بازی میخوریم تا توپ ضعف و انفعال همیشه در سرزمین حقیقی ما بوده و دستِ برتر و دستهی بهتر همواره در اختیار دشمن ما باشد.
در هزارهی سوم، "داده" عنصر قدرتساز و "اطلاعات"، زیربنای هژمونی است. اگر دیروز قشونکشی وسیلهی استعمار کهنه بود، امروز "دادهکاوی" ابزار استعمار نوین است. دیروز ستون پنجم راپورت میداد تا آتش بریزند و امروز ریپورتها آن طرفِ فایروالها روی میز دشمن است.
"شبکهی ملی اطلاعات"، محدودیت نیست، مصونیت است. آسانسور پلتفرمهای وطنی است اما سانسور آزادیهای مدنی نیست. دسترسی هیتلرهای مجازی را با هدف اخاذی ویرانگر اطلاعاتی، فیلتر میکند. در بوران حوادث ناگوار، بهمنهای عظیم شُبهه را تبدیل به برف شادی میکند.
تفکری که از کود انسانی تا مدیر، به دنبال واردات است و از جو بایدن تا کری به دنبال ارتباطات است، #شبکه_ملی_اطلاعات را انزوای سایبری میپندارد و خودکفایی مجازی را لابد در حد آفتابه و آبگوشت بُزپاش میداند. #مجلس_انقلابی، جلوی طرحهای قلابی را بگیرد و برای مطالبهی رهبری، طرحی نو بریزد.
andisheengelabi
#یادداشت
🔎هبیتاس، محوراصلی جنگ شناختی_هیبریدی
🔸هبیتاس، ساختار ذهنی یا شناختی است که مردم از طریق آن با جهان اجتماعی ارتباط می گیرند و سروکار دارند.مجموعه ای از شاکله های درونی شده به مردم اعطا شده است که به واسطه آن ها #جهان_اجتماعی را مشاهده می کنند.می فهمند، احساس می کنند و ارزیابی می کنند.
🔸درواقع می توان ادعا کرد که جامعه موفق و پایدار، آن جامعه ای است که توانسته باشد، ساختارذهنی مردمانش را به بهترین شکل، صورتبندی نماید. به تعبیری عینک و دیدگاه مردم در تحلیل و ارزیابی سیاسی و اجتماعی و حتی سبک زندگی و ارتباطات، حاصل تعامل موفق آن ها با ساختارهای عینی جامعه می باشد.محصول رفت و برگشت اراده ها و ساختارها نه عاملیت محض و نه ساختارگرایی افراطی.
🔸حال اگر هبیتاس و ساختارذهنی جامعه ای مورد آسیب و تهاجم واقع شود، علامت سوال جدی در باب کارآمدی ساختارها نزدافکار عمومی ایجاد خواهد شد و ارکان قدرت، بلحاظ #مشروعیت و مقبولیت نیز دچار تزلزل و #تردید قرار خواهد گرفت و ارتباط ذهنی سیستم و بدنه قطع خواهد شد.
✅با این توضیحات و مقدمه، هبیتاس را می توان محور اصلی جنگ شناختی علیه یک سیستم نامید.جنگشناختی در حقیقت اندیشه ها و باورهای ایدئولوژیک و دریک کلام، مشروعیت و مقبولیت سیستم حاکم بر جامعه را هدف قرار می دهد. نتیجه چنین حمله بنیادینی ۱.تولید شک و تردید و به تبع ۲.کاهش #اعتمادعمومی و به دنبال آن ۳.آسیب دیدن انسجام اجتماعی(social integreation) و ۴.ایجادشکاف اجتماعی می باشد.
1⃣جنگ شناختی ماموریت دارد که ساختار درونی شده و مقاومت ذهنی مردم را با شکست مواجه نماید. در عرصه اقتصاد و معیشت،از پراید ۱۰۰میلیونی و اجاره مسکن سربه فلک کشیده تا بورس پرنوسان و ارز و سکه پرحباب و متورم و ناکارآمدنشان دادن مجلس انقلابی و چراغ سبز به مذاکرات آمریکایی عمل می کند.
2⃣در عرصه فرهنگی نیز با طرح موضوعات اصلی و فرعی متنوع همچون #سند۲۰۳۰ و حجاب اجباری و کتب درسی و مساله زنان و پروتکل های بهداشتی و اربعین و...، نخبگان و توده ها را دچار دوقطبی، سردرگمی و تحریف می نماید.
3⃣ در عرصه رسانه ای با مقاومت و تحریف علیه کلان مطالبه بحق #شبکه_ملی_اطلاعات، زمین بازی دشمن را فراخ و قدرت و زمان مانور آن ها را گسترش می دهد.
4⃣در سطح قانونی و قضایی با طرح هشتگ های جهت دار اعدام کنید و اعدام نکنید بادستخط سلبریتی های فریب خورده و نخورده، #اعتبارزدایی از دستگاه قضا و مساله عدالت و امید به فریادرسی نظام را دنبال می کند.
🔻مجموعه این جنگ ترکیبی شناختی که با سکوت های لیبرالیستی و فریادهای مارکسیستی ظاهرا عدالتخواهانه همراه است، میزان تاب آوری و سرمایه ذهنی و درونی شده انقلاب را محک زده و به دنبال فروپاشی از درون با اعتمادزدایی و اعتبارزدایی و القای یاس و ناکارآمدی و بحران مدیریت شده می باشد.
🔺این عرصه پیچیده و فتنه گون، روشنگری و بصیرت افزایی رسانه ای_مردمی نیروهای جبهه انقلاب را می طلبد که باچهار فاکتور شجاعت و بصیرت و زمان_آگاهی و ولایت پذیری، مشت دشمن را باز و باهرگونه القای یاس و افسردگی و نارضایتی از طرف هرشخص و نهاد و مسئولی مقابله نمایند.
🖌علیرضامحمدلو
andisheengelabi
#یادداشت
🔎سه گانه هویت در عصر پورنوگرافی اطلاعات
سیستم های اجتماعی جهت بازتولید قدرت و بقای پایدار و نه کج دار و مریز، لازم است که اتاق های فکر و هیات های اندیشه ورز را در جهت مطالعه و فهم نسبت قدرت و هویت فعال نمایند.هویت عامل بقای استراتژیک قدرت می باشد.
✅کاستلز معتقد است که همواره هویت در بستر روابط قدرت شکل می گیرد و از این جهت سه نوع منشا برساخت هویت را از هم متمایز می کند که تطبیق و مطالعه میدانی این رویکرد در جامعه ما می تواند ثمربخش و تحول آفرین باشد.
1⃣هویت مشروعیت بخش که مبتنی بر نهادهای قدرت می باشد و به تقویت ساختاری و قانونی جامعه کمک می کند.ساختار می آفریند.
2⃣هویت مقاومت که ناشی از شرایط خاص تقسیم و توزیع قدرت در جامعه می باشد که طبقه مظلوم را واکسینه کرده و جماعت سازی می کند.
3⃣هویت برنامه دار که خلق سوژه می نماید و برای هضم نشدن توده ها در جامعه شبکه ای کاربرد ویژه دارد.شخصیت می آفریند.
🚫بر این اساس، اخبار منفی و یاس آور و پراکنش فیک نیوزها و همچنین القای پاردوکس در اندیشه و اجرا، باعث تضعیف هویت برنامه دار جامعه شده و احساس شخصیت و هویت مستقل را زایل می کنند.(خبر دناپلاسی شدن نماینده های مجلس)
⛔️تحت فشار قرار گرفتن ساختارهای سلامت جامعه و القای ناکارآمدی و بحران، باعث خدشه دار شدن هویت مشروعیت بخش جامعه می شود.(حمله مهندسی شده به قوه قضاییه و عدالت، به بهانه نادرمختاری ها و نویدافکاری ها)
📛از طرفی نیز توجیه فساد در هر کدام از سیستم ها و شاخص های جامعه باعث سرکوب و افول هویت مقاومت در جامعه شده و روحیه ظلم ستیزی را به قهقهرا خواهد راند.(دولت رانتی و خسته در عرصه اقتصاد و فرهنگ و سیاست)
✅با چنین رویکردی که در باب نسبت هویت و قدرت مطرح شد،در عصر پورنوگرافی اطلاعات که به تعبیر بودریار، کثرت و انبوه اطلاعاتی باعث تبدیل توده ها به اکثریتی خاموش شده است، هر نظام سیاسی برای پایایی و پویایی ضروری است که هویت های سه گانه را در نظام شهروندی خود، بازآفرینی و تکرار نماید.
🖌علیرضامحمدلو
andisheengelabi