فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانهای
📍مراقب باشید
✍امنیت کاربری شما در فضای مجازی اهمیت بسیار بالایی دارد.
⭕️اولین دوئل بایدن و ترامپ از منظر بیگ دیتا
⬅️اولین مناظره ترامپ و بایدن که از مدتها پیش از سوی رسانهها مورد توجه بود درحالی آغاز شد که از ساعتی قبل رسانههای آمریکایی با پخش تصاویر محل برگزاری مناظره و ورود افراد به سالن و ... سعی در همراهسازی بیشتر افکار عمومی با این رویداد داشتند. مناظرهای که طبق نظرسنجیهای قبل و بعد از آن، بایدن پیروز نسبی آن معرفی شده است.
🔹در این مناظره ترامپ بدون اعتنا به قضاوت افکار عمومی و با هدف عصبانی کردن و برهم زدن تمرکز بایدن، مدام در حرفهای او میپرید و حداقل ۷۳ بار سخنان او را قطع کرد، این مساله باعث شد بایدن در ابتدا با لبخند او را دعوت به سکوت کند و در ادامه از او بخواهد که خفه شود! بایدن در این مناظره ترامپ را دلقک و وراج توصیف کرد که به سختی میتوان با او سخن گفت.
🔹نظرسنجیهای سیانان که پیش از مناظره بایدن را ۵۶٪ و ترامپ را ۴۴٪ موفق پیشبینی کرده بود، پس از آن با افت حدود ۲۰ درصدی ترامپ همراه شد که طبق آن بایدن ۶۰٪ و ترامپ را ۲۸٪ موفق اعلام شد. البته نظرسنجی سیبیاس ۴۸٪ جو بایدن و ۴۱٪ دونالد ترامپ را به عنوان پیروز مناظره معرفی میکند.
⬅️اما این رویداد سیاسی که باعث افت ارزش دلار در برابر ارزهای مهم جهان و سهام والاستریت شد در میان مخاطبان شبکههای اجتماعی ایران چگونه مورد توجه قرار گرفته است؟
موضوع انتخابات آمریکا که براساس داده کاویها در یک ماه اخیر بیشتر از سابق مورد توجه بوده است، از ساعت ۴:۳۰ دقیقه بامداد و همزمان با شروع مناظره تا ۱۱:۱۵ دقیقه نهم مهر ماه ۲.۱ هزار پست تلگرام و ۸.۴ هزار توییت از جانب کاربران فارسی زبان توییتر داشته است.
📈هشتگهای پرکابرد مرتبط با این مناظره Debates2020، ترامپ، بایدن، کدام آمریکا و مناظره بوده است.
🔹همچنین متن توییتها نشان میدهد که توجه کاربران توییتر به حوزه رفتارهای ترامپ و بایدن بوده است تا متن سخنانشان و اکثرا تاثیرات رفتارهای بایدن بر روی ترامپ و واکنشهای او را مورد توجه قرار دادند.
🔹تا لحظه دریافت دیتا یعنی حدود ۷ ساعت بعد از برگزاری مناظره، توییتها تاثیرات شناختی و روانی لبخند بایدن در میان سخنان ترامپ بر روی او، استرس بایدن در ابتدای مناظره و اینکه کدام یک از این دو بهتر و کم استرستر بودند را نشان میدهد و البته سویه کاربران به سمت بایدن و در نقد ترامپ و در عین حال در گام بعد نگاه بایدن به برجام چه میتواند باشد، بوده است.
⬅️اما این موضوع در تلگرام معکوس بوده و به سخنان این دو کاندیدای انتخابات آمریکا بیشتر پرداخته شده است. فضای تلگرام به مواردی که درباره خانواده این دو کاندیدا، مدیریت ترامپ، پرداخت مالیات ترامپ و آغاز فعالیت ستاد انتخاباتی رقیب دموکرات با تولید تی شرتهایی با نوشته «خفه شو مرد» و ... پرداخته است. کاربران، این بخش از پاسخ ترامپ به سوال مجری که آیا شما قول میدهید که قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات، اعلام پیروزی نکنید؟ و پاسخ او که ممکن است انتخابات تقلبی برگزار شود؛ وقتی دهها هزار برگ رای "دستکاری" میشود من نمیتوانم نتیجه را بپذیرم چون اینها تقلب میکنند را مورد توجه قرار دادهاند.
✅به نظر میرسد این مناظره از منظر ارزیابی واکنشهای کابران شبکههای اجتماعی حکایت از سنجش وزن هر دو کاندیدا در مواجهه با یکدیگر را داشته تا تلاش برای درک گرایشات پیدا و پنهان این دو. کاندیداها در این مناظره بیشتر سعی در به رخ کشیدن قدرت، وادار کردن طرف مقابل به سکوت یا منزوی کردن او و تهیه خوراک رسانهای برای ترسیم راه ماه منتهی به انتخابات را داشتهاند.
#بهداشت_اطلاعات
🎯چند راهکار برای جلوگیری از بازنشر اخبار جعلی:
1️⃣ فکر کنید؛ اولین کار برای جلوگیری از پخش اخبار جعلی این است که لحظهای دست نگاه دارید و فکر کنید.
2️⃣ منبع خبر را بررسی کنید؛ اگر منبع خبر "دوست دوستتان" یا "همسایه فامیل همکارتان" است، نمیتواند خبر خیلی موثقی باشد.
3️⃣ وبسایتها و حسابهای کاربری را بررسی کنید؛ فونتهای ناهمسان از نشانههایی است که یک پست یا نوشته میتواند جعلی باشد.
4️⃣ اگر از صحت چیزی مطمئن نیستید، به اشتراک نگذارید؛ عکسها و مطالبی که به اشتراک می گذارید ممکن است #دستکاری شوند.
5️⃣ هر نکته را جداگانه بررسی کنید؛ مراقب فایل هایی که شامل (ترکیبی از) اطلاعات درست و نادرست است، باشید.
6️⃣ مواظب پستهای احساساتی باشید؛ یکی از بزرگترین عوامل زیاد شدن اخبار جعلی #ترس است.
7️⃣ آیا سوگیری دارید؟ قبل از همرسانی هر چیز، به این فکر کنید که آیا از صحت آن اطمینان دارید یا فقط با آن موافقید. ما به احتمال زیاد پستهایی را به اشتراک میگذاریم که به باورهایمان نزدیک است.
#قلدری_سایبری
🔻قلدری سایبری یعنی قلدری ای که از طریق تکنولوژی انجام می شود، مثلا استفاده از اینترنت یا موبایل برای آسیب زدن، تجاوز به حریم شخصی یا خجالت دادن کسی.
قلدری سایبری انواع مختلفی دارد اما رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:
🌀دریافت پیام های نامناسب و آسیب رسان از کسی که می شناسید یا نمی شناسید.
🌀دریافت پیام های ناجور، تهدید کننده و دردناک از طریق سایت های شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام یا تلگرام.
🌀کسی عکس یا فیلم شما را بدون اجازه برای دیگران بفرستند و سعی کنند شما را خجالت زده کرده یا بهتان آسیب برسانند.
🌀کسی که از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی یا پیامک در مورد شما دروغ و شایعه منتشر کند.
🌀کسی جلوی ارتباط برقرار کردن شما با دیگران را گرفته و از گروه های چت شما را بیرون کند.
🌀کسی رمز ورود شما را دزدیده و وارد حساب کاربری تان شود و آنجا اطلاعات تان را تغییر داده یا حساب تان را حذف کند.
🌀کسی پروفایل جعلی درست کرده و تظاهر کند که شماست و یا از طریق حساب شما پیام ارسال کند.
@asrehooshmandi
💢قانون تشدید نظارت بر شبکههای اجتماعی در ترکیه اجرایی شد
قانون تشدید نظارت دولت ترکیه بر شبکههای اجتماعی از روز پنجشنبه اول اکتبر اجرایی میشود. این قانون نگرانی مدیران فیسبوک و توییتر و همچنین سازمانهای مدافع حقوق بشر و آزادی اطلاعات را برانگیخته است.
براساس این قانون که در ماه ژوئیه به تصویب پارلمان ترکیه رسید، شبکههای اجتماعی با بیش از یک میلیون کاربر فعال روزانه در ترکیه باید در این کشور #دفتر_نمایندگی تاسیس کنند و دستورات دادگاههای ترکیه درباره #حذف «پیامهای غیرقانونی» را حداکثر ۴۸ ساعت پس از صدور حکم اجرا کنند.
یورونیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آقای صدا و سیما! کجا با این عجله؟!
چندی پیش بی بی سی طی میزگردی خطاب به خانوادههای ایرانی گفت حیوانات خانگی تا آخر عمر به شما وفادار هستند، اینها مثل بچه های شما نیستند که رهایتان کنند، ساکت هستند و وسط صحبت شما نمیپرند و بعد هم کارشناسان برنامه گفتند عدهای ممکن است به خاطر داشتن حیوان خانگی با شما قطع ارتباط کنند، به دَرک! قطع ارتباط کنند. این تفکرات مذهبی و سنتی را دور بریزید و ...
حالا به لطف آقایان در صدا و سیمای خودمان مشابه همان سخنان که روزی نقدش کردیم را میشنویم.
حالا عده ای میگویند به صدا و سیما چیزی نگویید که اینها نوک حمله جنگ رسانهای هستند!! احتمالا نوک پیکان را سمت خودمان گرفته اند.
از میان این میزان موضوع و سوژه مهم، اینکه آنتن صدا و سیما به موضوعاتی که مسأله ذهن مردم نیستند و تازه مربوط به قشری که با افتخار میگویند اصلا تلویزیون را نگاه نمیکنند، معنایش چیست؟
✍معصومه نصیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شیوه های کلاهبرداری اینترنتی
🔻چگونه متوجه شویم وارد یک سایت جعلی شده ایم؟
🔻فیشینگ چگونه رخ میدهد؟
🔹سرهنگ علی محمد رجبی _رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا پاسخ میدهد.
asrehooshmandi
▪️کاش شفافسازی میکردین چون بنده هم #شهادت_ميدهم در طول تمام این سالها ندیدهام حتی یک بار و حتی یک بار برای پدران و مادران سربازان وطن و مرزبانان غیور ایران که ناجوانمردانه به دست تروریستهای مورد حمایت شما کشته میشوند حتی یک توئیت بزنید!
💬 امیر صالحی
▪️#فالس_نیوز / روز گذشته بیبیسی فارسی مطلبی با عنوان «مزار ساده امیر کویت» سعی کرد تا به صورت غیر مستقیم، ضمن مقایسه مزار شیخ صباح امیر کویت با حرم امام خمینی(ره)، واقعیت را تحریف کند.
🔻مانور خبری رسانه وابسته به ملکه انگلیس درحالی است که در برخی فرقهها و مذاهب حتی سنگ قبر برای امواتشان نمی گذارند و به زیارت اهل قبور اعتقاد زیادی ندارند.
🔻این هجمه ها به بهانه معماری جدید حرم امام خمینی(ره) درحالی صورت میگیرد که بارها بسیاری از دلسوزان امام و انقلاب گفتهاند که این تجملات با خوی کوخ نشینی امام (ره) مطابقت ندارد.
🔻موضوع دیگری که با واکنش کاربران نیز مواجه شد این بود که بیبیسی هرگز تصویر کاخی که شیخ صباح در آن زندگی میکرد را منتشر نکرد و حتی کوچکترین اشارهای نیز به آن نداشت.
🔻به نظر میرسد بیبیسی این روزها دچار فقر سوژه شده و به همین دلیل به سبک رسانههای درجه چندم اپوزیسیون هر موضوعی را بهانهای برای خبرسازی میکند.
▪️توييتر اعلام كرده كه حسابهايى كه براى ترامپ ارزوى مرگ كنند رو مسدود خواهد كرد! بازم بیایید الکی به ما بگید اینها برای مقامات عالی شون، خط قرمزی ندارن :)
💬 zahrahb
▪️شرکت #توییتر در بیانیهای اعلام کرد: حساب کاربرانی را که برای رئیسجمهور آمریکا که به کرونا مبتلا شده، آرزوی مرگ کنند تعلیق میکند!
باز خوبه که از کاربران نخواست برای شفای #ترامپ دعا کنند و گرنه حسابشان مسدود می شود!
💬 seyed Mohammad hosseini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش پررنگ #مسیح_علینژاد در یک خودکشی
محمودیان به BBC: خانمی (علینژاد) تماس گرفته و خانواده نگران را نگرانتر کرده و گفته فرزندتان در نوبت #اعدام است، اگر سکوت کنید باید بروید سر قبرش گریه کنید! این تماس سبب افزایش فشار روانی بر خانواده امیرحسین مرادی و منجر به خودکشی پدر وی شد.
💬 seyed mohammad hosseini
▪️برای دکان کثیفتان برند «روزنامه نگار ی آزاد و مستقل»نسازید.
گروهی که عبدالمالک ریگی و یعقوب حر تستری را بزک کرده و به عنوان فعال مدنی و حقوق بشری قالب می کنند؛قطعا نامشان مزدور است.
دچار وضعیت بی درپیکری هستیم؛ولی نه آن قدر که فرق شغال و شیر را متوجه نشویم!
💬 مرتضی سیمیاری
▪️کارکنان سابق و فعلی بیبیسی و #سعودی_اینترنشنال چه دست و پایی میزنند تا فقدان آزادی بیان و نداشتن حق ابراز عقیده مستقل در این دستگاههای پروپاگاندا را توجیه کنند.
اما در نهایت به چیزی فراتر از گروگان و گروگانگیر برای توصیف رابطه خود و کارفرمایشان نمیرسند!
💬 امیر صالحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آقا نریمانی از اهواز پیام قشنگی داده برای عموم سلبریتی های محترم :
بسم الله...
💬 اسکیزوئیـــد
▪️نامهای تجاری در سالهای دور:
مینو، نرمه، برف، پفک، دریا، گلی، مادر، گرجی و ...
و در سالهای اخیر:
سافتلن، مکنزی، ویکتوریا، هوم کر، ایزی پلاست، وین تک و ...
این حجم از روی آوری به نامهای خارجی در تولید محصولات داخلی پرسش برانگیز است!
💬 محمدرضا رهبرپور
▪️آقای وزیر آموزش و پرورش چرا فیلمها تصاویر و صوتهای دانش آموزان و معلمان در جریان آموزش مجازی به راحتی در شبکههای مجازی منتشر میشود و هنوز آن را ممنوع نکردید؟! این فیلمها آسیبها و حواشی زیادی دارد
پیدا کردن عامل انتشار این فیلمها سخت نیست. برخورد کنید!
💬 صادق نیکو
▪️سه بار تیتر کاملا متفاوت زدن برای یک خبر در یک زمان کوتاه حقیقتا کار سختی است... و فقط در توان رسانه دولت روحانی!
💬 H.soleimani
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⭕️ ماهیت فضای مجازی در ۳ دقیقه!
🔻 چگونه فضای مجازی برای ما رایگان است؟ ما درفضای مجازی مشتری هستیم یا محصول ؟
🔻تاحالا براتون سوال شده که شبکههای اجتماعی و فضای مجازی مثل فیسبوک وگوگل که برای ما رایگان است درآمد خود را از کجا کسب میکند؟
🔴⚠️ #جنگ_خطرناک_رسانه ها یعنی:
💢روزنامه انگليسی ديلي ميل (Daily Mail) چندي پيش با انتقاد از سياست های دولت #آمريكا در زمينه سايت های #پورنوی بسيار زياد اين كشور، به كودك 12 سالهاي اشاره كرده بود كه پس از مشاهده فيلم های پورنو به دختر ۹ ساله ای #تجاوز كرده بود. اين كودك به پليس گفت: "ميخواستم مثل شخصيت مرد آن فيلم باشم."
🔸گفتني است اخيراً شبكه خبری راشا تودی گزارش داد كه در بحران مالی اخير كه بسياری از صنايع بزرگ آمريكايی را به ركود یا ورشكستگی كشانده، صنعت هرزه نگاری ايالات متحده همچنان روند رو به رشد داشته است.
🔴 رسانه ها سبک زندگی میسازند فاصله کودکان تان تا صحنه های مستهجن فقط یک فیلترشکن است. سواد رسانه کودکان تان را بالا ببرید...
🔻از همه اینها بدتر خواب خرسی مسئولین است. هنوز فراموش نکردیم سر تعریف جریان بارداری دختر ۱۲ ساله چقدر به استاد #مومن_نسب حمله شد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حکمرانی_مجازی
🔻حکومتها چگونه حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی بازتعریف و اعمال میکنند؟
🔻کشورهای پیشرو چگونه توسط حکمرانی فضای مجازی بر روی ابزارها، محتواها و پلتفرمها نظارت میکنند؟
🔻رویکرد ایران در حکمرانی فضای مجازی چگونه بوده است؟
@asrehooshmandi
#سواد_رسانهای 2️⃣9️⃣
💢چگونگی تشخیص #خبر درست از نادرست
5- از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در #سه خبرگزاری و یا رسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
✍️ دکتر معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه
📌بازنشرکلیه مطالب بدون ذکر منبع مجاز است
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
📡 #قرارگاه_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات
@GhararGahShayeat
سواد رسانه و روانشناسی
💢دومینوی تصاویر فتوشاپی برای فریب افکار عمومی ایران!
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
موضوع نوید افکاری که بهعنوان یکی از آخرین تلاشهای رسانهها و گروههای معاند برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و ناامیدسازی و مخالفتراشی در دستور کار قرار گرفته بود، بهعنوان نمونهای مناسب برای به چالش کشیدن امپراطوریهای ترویج دروغ و فریب قابل تحلیل و بررسی است.
در جریان رسانهای نوید افکاری علاوه بر کلمات و هشتگهایی که با هدف درگیرسازی احساسات مخاطبان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته بود، بهرهگیری از تصاویر برای تشدید احساسات، نمایش ساختگی "همراهی جماعت"، ایجاد پروپاگاندا برای اقناع مخاطب جهت همنوایی با این جریان رسانهای و ... را شاهد بودیم.
همانگونه که هشتگهای خاص این موضوع با تلاش «رسانهها و سیاستمداران خارجی»، «برخی سیاسیون داخلی» و «برخی سلبریتیها» و البته مردمی که فریب این جو رسانهای را خوردند، مورد استفاده قرار گرفت، #تصاویر_ساختگی و استفاده ناشیانه از #فتوشاپ به مثابه قمار رسانههایی که ادعای حرفهایگری داشتند بر سر حیثیتشان بود.
این #تصاویر_فتوشاپی که بعد از قصاص نوید افکاری بهصورت دومینویی، در رسانههای فارسی زبان خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته است، با نوشتههایی همچون «راه نوید ادامه دارد»، «انتقام نوید را میگیریم» و «نوید تنها نیست» ضمن تلاش برای دعوت مردم برای مشارکت در شعارنویسی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتند. روشی که به مخاطب القا میکند جریانی توسط بخشی از جامعه در حال پیگیری است و سکوت و بی تفاوتی در برابر آن جایز نیست. این را از جنس جملات و کلمات استخدام شده در تصاویر فتوشاپی میتوان دریافت.
روندکاویها نشان میدهد این تصاویر ساختگی که مصداق #تولید_دیس_اینفورمیشن برای #فریب_افکار_عمومی هستند، ابتدا توسط صفحات مجازی رادیو فردا منتشر و سپس صدای آمریکا آن را بازنشر داده است و این فرایند در ادامه توسط شبکه من و تو، شبکه وهابی کلمه و حتی ارگان رسانهای منافقین و همچنین فعالان سلطنتطلب و عوامل این رسانهها بازنشر شدهاند.
این پاسکاری و همافزایی رسانهای آنهم پاسکاری یک محتوای ساختگی و عدم بررسی و راستیآزمایی تصاویر توسط کاربران شبکههای اجتماعی، موجب افتادن مخاطبان در دام فریب و باور محتوای نشر یافته، شده است. محتوایی که در کنار هشتگهای استفاده شده در خدمت جا به جا کردن «قصاص» و «اعدام»، «مجرم» و «قربانی»، «عدالت» و «ظلم» و در نهایت تشدید فشارها بر ایران و تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنا برای مردم ایران بوده است.
پیش از باور تصاویر آنها را راستی آزمایی کنیم. خط سیر یا زنجیره انتشار محتواهای رسانهای را مورد بررسی قرار دهیم و به اهداف قبل، حین و بعد طراحان یک هشتگ واقف شویم. پس از طی این مراحل محتوایی را باور و بازنشر کنیم.