eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
192 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 رسانه چطور جلوی خودکشی را می‌گیرد؟ 👤 دکتر جعفر فیلی-روانپزشک کودک و نوجوان میگنا- رسانه‌ها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در پیشگیری از آسیب‌های روانی و همچنین اقدام به خودکشی دارند. آنها از طریق آموزش‌های لازم در باره مهارت‌های زندگی، افزایش اعتماد به نفس، افزایش توانمندی، نحوه مدیریت و حل مسایل و مشکلات، بهبود رابطه والدین و نحوه تربیت درست فرزندان به طوری که بتوانند فرزندانی سالم، کارآمد و مستقل داشته باشند می‌توانند در افزایش سلامت روان جامعه موثر باشند و با افزایش سلامت روانی خودبه خود میزان خودکشی پایین خواهد آمد. ▪ انتشار اخبار مرتبط با خودکشی فقط در موارد ضرورت و آن هم با ملاحضات کامل و دقیقی باید صورت پذیرد. باید بدانیم که انتشار خبر خودکشی با جزییات نه تنها کمکی به پیشگیری از خودکشی نمی‌کند بلکه ممکن است باعث افزایش آن شود. ▪ از یک طرف کودکان و نوجوانان می‌توانند خودکشی تقلیدی داشته باشند و این اقدام در بین آنها به صورت مسری درآید. از طرفی افکار خودکشی ماهیت حاد و کوتاه‌مدت دارند و با مشاهده آنها در رسانه مجدد می‌تواند در فرد فعال مشود. به یاد داشته باشیم که همواره یک تردید و دودلی بین مردن و نمردن در نوجوان وجود دارد. تردید و دو دلی از یک طرف می‌تواند تحت تاثیر اقدامات قبلی خودکشی و از طرف دیگر تحت تاثیر همسالانی قرار گیرد که این اقدام را صورت می‌دهند. فرد با مکرر شدن اقدامات خودکشی یا دیدن و یا شنیدن اخبار مربوط به آنها تردید و دو دلی‌اش از بین می‌رود و او هم به دنبال آگاهی از مرگ همسالان به دلیل خودکشی (از طریق خانواده، دوستان و یا رسانه) ممکن است دست به اقدام مشابه بزند. ▪ در مورد مساله خودکشی قبل از انتشار خبر در رسانه توصیه می‌شود که در ابتدا بررسی شود که آیا خبر درست است یا نادرست و تا رسانه از صحت خبر بر اساس منابع معتبر به یقین نرسد دست به انتشار خبر نزند. ▪ در مورد جنس خبر هم توصیه می‌شود که رسانه تا زمانی که ضرورتی در میان نباشد به طور مستقیم به موضوعاتی از این قبیل نپردازد، جزییات مربوط به خودکشی مثل هویت متوفی و روش اقدام به خودکشی یا علت آن را عنوان نکند و این اقدام را پر زرق و برق نسازد و همچنین از انتشار تصویر متوفی خودداری کند. ▪ رسانه به جای انتشار جزییات، خودکشی را به عنوان یک رفتار بیمارگونه نشان دهد که فرد به علت ناتوانی در مقابله با فشارهای زندگی از یک روش غیر منطقی استفاده کرده است. گزارشگران، داستان‌های واقعی افرادی را که در مواجهه با مشکلات از روش‌های منطقی برای غلبه بر مشکلات استفاده کردند انعکاس دهند. ▪ از توصیه‌های متخصصین برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان، بهبود رابطه والدین با کودکان و نوجوانان و تقویت انسجام خانوادگی استفاده کنند. در نهایت مراکز مرجع را برای حمایت از افرادی که افکار خودکشی دارند به عموم مردم معرفی کنند..... 👇👇👇 https://www.migna.ir/news/51551
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا آدم فضایی‌ها همیشه به نیویورک حمله می‌کنند؟! این فیلم‌ها اینگونه به مخاطب القا می‌کنند که آمریکا قطب امنیت جهان است اگر آمریکا آسیب ببیند جهان آسیب خواهد دید!
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانه‌ای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 معرفی کتاب در حوزه های مختلف مرتبط با رسانه: 🔰 لیست کتب و مقالات ، ، ، ، و پروپاگاندا، ، ، شیوه‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذاری و رسانه‌ای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع تهیه شده توسط دکتر محمد حسین فرج نژاد و کانال فقه رسانه
🔰نویسنده انگلیسی: کاربران را به باتلاق عمیق و تاریک میکشد گروهی از هنرپیشگان و خوانندگان آمریکایی، فیسبوک و گروه رسانه ای اش اعم از و را با هشتگ تحریم کردند. جیمز مور، نویسنده معروف و سرشناس انگلیسی در مطلبی تحت عنوان "تحریم فیسبوک، زاکر برگ (موسس و مدیر این مجموعه رسانه ای) را نمی کشد»، نوشت: با همراهی یک لشگر چهره معروف، فیسبوک را تحریم کرده است. و و و و هم هستند. همه می‌خواهند حساب فیسبوک و را یک روزه برسند ..." مور اضافه می کند: کار این افراد در زیر ذره‌بین قرار دادن فیسبوک با توجه به کثافتی که فضای فیسبوک را گرفته کار مهمی است. الگوریتم‌های این اجتماعی فعالانه این گونه مطالب را به خورد افراد می‌دهند و بسیاری از را به کام باتلاق‌های عمیق و تاریک خود می‌کشند. این رسانه مانند دُملی است که دم به دم از چرک و خون پر می‌شود و محلی شده برای تجمع و همدستی نامیمون دلالان شایعه و ، علیه گروه‌های ضعیف‌تر جامعه، ، افراد یاغی و دولت‌های بیدادگر. مور ادامه داد: اما به نظر نمی‌رسد تحریم یک‌روزه گروهی از چهره‌های سرشناس در تغییر رویه تأثیر چندانی داشته باشد. این شرکت بزرگ ککش هم نخواهد گزید. واکنش موضوع را شفاف‌تر کرد. در پی اعلام این خبر ارزش این شرکت کمی جابه‌جا شد و برخی بورس از این که در این سقوط، ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون از سرمایه ارباب کم شد کیفور شدند. اما جیمز مور می نویسد: هفت میلیارد و ۶۰۰ هزار دلار ممکن است رقم بزرگی به نظر برسد، ولی باید بگویم ارزش این پول برای جناب رییس (زاکربرگ) در حد ارزش یک لیوان قهوه‌ ممتاز برای من و شما است. سهام فیسبوک تا پایان روز قبل از تحریم دوباره سر جای خود برگشت به طوری که زاکربرگ می‌توانست با پول بازگشته به اندازه حجم آب یک دریاچه، شیرقهوه با طعم کدوحلوایی برای خودش بخرد. به عبارت دیگر صاحبان سهام فیسبوک در حرکتی هماهنگ شانه بالا انداختند. اما آنچه در اینجا کارآمدتر به نظر می رسد، تحریم دسته جمعی و گروهی این گونه رسانه های مجازی و های به اصطلاح اجتماعی است که بوسیله پول های کلان مراکز قدرت و کانون های سلطه گر با پخش اخبار و گزارشات تحریف شده، سعی در تخریب افکار و اندیشه های کاربران و در انقیاد گرفتن اذهان آنها دارند. منبع: @saeed_mostaghaci
14.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اینستاگرام خطرناکترین برای نوجوانان 🔸براساس تحقیقات جدید در انگلیس اینستاگرام آمار بین ۱۵ تا ۱۹ سال رو بالا برده و باعث ، تنهایی، اضطراب، و خودتحقیری در شده است. 🔸چرا همه تصویر غیرواقعی از زندگیشان را در می گذارند؟ منبع: تبیان آنلاین
🔰سوادانتقادی چیست؟ 🔸 ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید. ✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟ 🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، “منتقدانه” رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود. با شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری و ایدئولوژی های فریبنده فرو نمی آورند. 🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد. 🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد. 🔹 برای امروز که چسبندگی بسیار بالایی به ، ، و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است. منبع: انجمن سواد رسانه ای ایران به نقل از مرتضی نظری، چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران”.
فضای مجازی (ایتا).pdf
572.9K
🌹 آشنایی با پیام‌رسان ایتا
⬅️ اگر می‌خواهید بدانید ارتش آمریکا چگونه اطلاعات مکانی کاربران اپلیکیشن‌های موبایل را بدست می‌آورد، حتماً این‌مطلب👇🏻را بخوانید: 👉🏻 https://usfacts.ir/1399/08/991082801
🔴تبلیغ اینستاگرام در صدا و سیما ممنوع 🔸ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی به صداوسیما درباره 🔹 ، معاون مجازی از ارسال ابلاغیه‌ای به سازمان برای جلوگیری از تبلیغ شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد و خواستار فراهم شدن زمینه تبلیغ پیام‌رسان‌های بومی در رسانه ملی شد. 🔸اخیرا تبلیغ اینستاگرام در برنامه های مختلف صدا و سیما، شدت گرفته است. به طوریکه در یکی از برنامه های رادیو جوان، برنامه از طریق لایو اینستاگرام نیز پخش می شود. 🔹این در حالی است که اسامی پیام رسان های داخلی، به دلیل مسائل بازرگانی پخش نمی شود. 🔸نکته جالب‌تر حمله رسانه‌ای به پیام‌رسانهای داخلی به بهانه ، از طرف اشخاصی صورت می‌پذیرد که و را پذیرفته‌اند. 💠✍️کانال 🆔 @Dr_Javidnia
🔸️اخبار جعلی در قوانین جزایی ایران ■اصطلاح اخبار جعلی یک بار تاکنون در قوانین و مقررات ایران مورد استفاده شده و آن وقتی بوده که هیات وزرا در ۱۹ تیر ۱۲۹۸ یعنی حدود صد سال پیش خواسته در مازندران حکومت نظامی برقرار کند. ■بر اساس بند ۱۲ مقرره «برقراری حکومت نظامی در تمام مازندران»، «انتشار اطلاعات راجع به عده (تعداد) قوای نظامی و محل توقف و خط حرکت قشون (سپاه یا قوای نظامی) و انتشار اخبار جعلی اکیداً ممنوع است». ■اما فارغ از این مساله تاریخی در نظام حقوقی فعلی ایران با عنوان نشر اکاذیب با این مساله برخورد می‌شود. ■ «اکاذیب» جمع کذب به معنای دروغ و امر خلاف واقع است، «نشر» هم که به معنای اشاعه خبر و گسترش موضوع است؛ بنابراین نشر اکاذیب می‌شود: «اشاعه و انتشار مطالب خلاف واقع». درگذشته نشر اکاذیب بیشتر از طریق منابر، تریبون‌ها یا نشریات یا نوشته‌ها و اعلان‌ها صورت می‌گرفت اما با گسترش روز افزون فضای مجازی، نشر اکاذیب هم شکل و شیوه جدیدی به خود گرفت و آنقدر گسترده و شایع شد که حالا تشخیص راست و دروغ در فضای مجازی به امری غیرممکن تبدیل شده است. ■ در ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی -مصوب سال ۱۳۷۵- آمده: «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا ‌توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به ‌غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ضربه محکوم شود.» این ماده در واقع بخشی از قانون مجازات عمومی قبل از انقلاب است و از سال ۱۳۱۳ به این قانون اضافه شده و از عبارات آن هم معلوم است که مربوط به زمانی است که هنوز تلفن هم در ایران به خوبی جا نیفتاده بود. ■ قانون مطبوعات که ناظر بر فعالیت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی در کشور است، در ماده ۶ خود، نشریات را به جز موارد مشخص شده در قانون، در انتشار سایر مطالب آزاد دانسته است. ■یکی از این موارد که در بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات (الحاقی ۱۳۷۹) آمده، عبارت است از «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران». شمول قانون مطبوعات به خصوص در فضای مجازی، ناظر به پایگاه‌های خبری یا غیرخبری است که از هیأت نظارت بر مطبوعات دارای مجوز فعالیت باشند و اگر سایت یا پایگاه اینترنتی فاقد مجوز باشد یا از سایر فضاهای مجازی برای انتشار مطلب استفاده شود، در این صورت، موضوع در شمول قانون جرایم رایانه‌ای قرار می‌گیرد. ■طبق بند ۱۱ ماده ی ۶ قانون ، مطبوعات از پخش شایعه و نشر اکاذیب منع شده اند اما اگر رسانه ای برخلاف این امر اقدام به نشر اکاذیب در مطبوعات کند ، چون این انتشار در وسعت زیادی انجام می گیرد ، براساس ماده ی ۳۰ قانون مطبوعات ، دارای مسئولیت کیفری برای منتشر کننده خواهد بود و مدیر مسئول آن مطبوعات باید پاسخگو باشد ■ ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای -مصوب سال ۱۳۸۸- قانون‌گذار با تغییر ابزار نشر اکاذیب و نیز تغییر مجازات‌ها آورد: «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، راساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا ۴۰ میلیون (۴۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️مرحله دیگر از جنگ ادراکی و اطلاعاتی 💢اگر جریان دموکرات در قدرت تثبیت شوند مدل درگیری با آن ها از طریق ایجاد ادراک های مشخص از طریق رسانه های موثر با محوریت انتقال اطلاعات خواهد بود
⭕️دانش اطلاع‌رسانی چیست؟ 💢دانش اطلاع‌رسانی رشته‌ای علمی است که درباره کیفیت و کاربرد اطلاعات، نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات و همه ابزارهای آماده‌سازی اطلاعات برای دسترسی و استفاده مطلوب، تحقیق می‌کند. کار دانش اطلاع‌رسانی پرداختن به آن بخشی از دانش است که به تولید، گردآوری، سازمان‌دهی، ذخیره، بازیابی، ترجمه، انتقال، تبدیل و کاربرد اطلاعات مربوط می‌شود. 🔺این علم هم مؤلفه‌ای از علوم خالص دارد که در موضوع، بدون توجه به کاربردهای آن، به تحقیق می‌پردازد و هم دارای مؤلفه‌ای از علوم کاربردی است که به ارائه خدمات و محصولات می‌پردازد. 🔻اطلاع‌رسانی، دانشی میان‌رشته‌ای است که ارتباط نزدیکی با فناوری اطلاعات دارد. ، به طور کلی موجب تحول علم اطلاع‌رسانی و نیز تحول جامعه اطلاعاتی شده است. 🔺ابزارهای اطلاع‌رسانی را می‌توان تمام رسانه‌ها بیان کرد، رسانه‌ها ابزار و وسایلی هستند که پیام را در مدتی محدود و اندک به مخاطب خود انتقال می‌دهند، این دانش، دوشادوش برخی رشته‌های دیگر، عاملی فعال در تحول جامعه اطلاعاتی است. علم اطلاع‌رسانی ابعاد انسانی و اجتماعی قوی، بالاتر و فراتر از فناوری دارد.