37.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت بیست و دوم مجموعه مرورگر
راستی آزمائی یک خبر چگونه انجام می شود؟/بخش اول: مکث قبل از بازنشر
رویکرد مرکز ملی فضای مجازی در مواجهه با منظومه های ماهواره ای چیست؟ منظومه هایی چندصدتایی و چندهزارتایی از ماهواره های ارزان قیمت و پرظرفیت که در مدار نزدیک به زمین مستقر شده و با سرعت بسیار بالا و تأخیر بعضاً کمتر از زیرساخت های زمینی اقدام به پوشش وسیعی از کره زمین می کنند و از لحاظ فنی، تطابق پذیری بسیار مناسبی با نسل پنجم ارتباطات (5G) دارند.
همگرایی در پیشرفت فناوری، ظهور مدل های جدید تجاری، تخصیص بودجه های هدفمند و تقاضای بیشتر کاربران برای تأمین ظرفیت بیشتر، سرعت بالاتر و تأخیر کمتر، موفقیت بازار منظومه های ماهواره ای را اکنون نسبت به گذشته محتمل تر میکند.
طبق آمار اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU)، بیش از 4 میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه و بیش از 200 میلیون نفر در کشورهای پیشرفته به اینترنت دسترسی ندارند و این درحالیست که طبق آمار اتحادیه بین المللی مخابرات، متوسط ضریب نفوذ اینترنت در دنیا از حدود 17 درصد در سال 2005 به حدود 53 درصد در سال 2019 است. بنابراین تأمین خدمات پهن باند و اینترنت، محرک اصلی توسعه منظومه ها و ارائه خدمات به صورت منطقه ای و جهانی شده است.
چالشهای مختلفی از سوی تحلیلگران، برای توسعه دهندگان، بهره برداران و دولتها در بهره برداری از منظومه های ماهواره ای مطرح شده است. مهمترین چالشهای پیش رو در این حوزه عبارتند از:
تغییر مفاهیم حکمرانی در کنترل ترافیک ارتباطات و محتوا و گریز از درگاه های رسمی تبادل دیتا در کشور؛
ثبت بین المللی و انبارداری طیف (ضایع کردن دسترسی و حقوق مدار فرکانس دیگر کشورها)؛
مدیریت ترافیک منظومه ها در فضا؛
کاهش خطرات پسماندهای فضایی؛
ابهام در تأمین مالی و برنامه کسب و کار؛
رویکرد مرکز ملی فضای مجازی در این باره چیست؟ متن کامل را در این لینک بخوانید:
b2n.ir/d59575
معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارزها / دیپ وب چیست؟ دیپ وب حاوی حجم نامحدودی از اطلاعات است و آنچه که ما از اینترنت میشناسیم، فضای بسیار کمی از کل فضای اینترنت است. علت آن که دیپ وب بزرگ است آن است که حجم انبوهی از اطلاعات کاربران و نرم افزارهای سازماندهی آنها و همچنین بانکهای اطلاعاتی در آن قرار گرفته است. اصطلاح دیپ وب برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ بهکار برده شد و اشاره به وبسایتهایی داشت که توسط هیچ موتور جستجویی ثبت نشده بودند. در حقیقت دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب است که توسط آیپیهای (IP) مخفی سرور اجرا میشود و بههمین خاطر در دسترس عموم قرار ندارد، اما با استفاده از روشهای خاصی میتوان این وبسایتها را مشاهده کرد. در واقع میتوان گفت که دارک وب مجموعه سایتهای غیرقانونی در دیپ وب است.
تمامی اطلاعات این وبسایتها به وسیله پسوردهایی محافظت میشوند و برای دسترسی به آنها باید از نرمافزارهای ویژهای استفاده کرد. دارک وب توسط افراد ناشناسی همچون فروشندگان مواد مخدر، هکرها، تروریستها و افراد سودجو مدیریت میشود که بیشتر این وبسایتها برای مخفی کردن هویتشان از فناوری رمزگذاری تور (Tor) استفاده میکنند و پسوند «onion» دارند. متن کامل را در این لینک بخوانید:
gerdab.ir/0007lK
معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارزها / دیپ وب چیست؟ دیپ وب حاوی حجم نامحدودی از اطلاعات است و آنچه که ما از اینترنت میشناسیم، فضای بسیار کمی از کل فضای اینترنت است. علت آن که دیپ وب بزرگ است آن است که حجم انبوهی از اطلاعات کاربران و نرم افزارهای سازماندهی آنها و همچنین بانکهای اطلاعاتی در آن قرار گرفته است. اصطلاح دیپ وب برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ بهکار برده شد و اشاره به وبسایتهایی داشت که توسط هیچ موتور جستجویی ثبت نشده بودند. در حقیقت دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب است که توسط آیپیهای (IP) مخفی سرور اجرا میشود و بههمین خاطر در دسترس عموم قرار ندارد، اما با استفاده از روشهای خاصی میتوان این وبسایتها را مشاهده کرد. در واقع میتوان گفت که دارک وب مجموعه سایتهای غیرقانونی در دیپ وب است.
تمامی اطلاعات این وبسایتها به وسیله پسوردهایی محافظت میشوند و برای دسترسی به آنها باید از نرمافزارهای ویژهای استفاده کرد. دارک وب توسط افراد ناشناسی همچون فروشندگان مواد مخدر، هکرها، تروریستها و افراد سودجو مدیریت میشود که بیشتر این وبسایتها برای مخفی کردن هویتشان از فناوری رمزگذاری تور (Tor) استفاده میکنند و پسوند «onion» دارند. متن کامل را در این لینک بخوانید:
gerdab.ir/0007lK
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سید علیرضا آل داود در شبکه خبر:
⭕️ چگونه بفهمیم چه اطلاعاتی از گوشی ما سرقت شده است؟
⭕️ چگونه با استفاده از بیگ دیتای سرقت شده از بستر پیام رسان های و شبکه های اجتماعی ذائقه سنجی و ذائقه سازی میکنند؟
⭕️آیا تلگرام روسی بود؟
✅کانال هوش سفید، جدیدترین تحلیل های حوزه های حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی، جنگ شناختی ادراکی ترکیبی و سواد و تربیت رسانه ای🙏
https://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
به دلیل خیانت #جریان_تحریف در داخل، در محاصره تبلیغاتی دشمن قرار گرفته ایم و بواسطه ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق برای تهاجم روزافزون به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان بوجود آمده است.
نسل آینده ما در این #جنگ_شناختی ادراکی ترکیبی با بستر فضای مجازی رها، در خطر جدی استحاله هویتی-اخلاقی قرار دارد.
جالب اینجاست تیزر کلیپ مستهجن #ساسی را کانال های مدافع این جریان تبلیغ میکنند!
صفحه ساسی مانکن را گسترده باید برای صیانت از کودکان ریپورت کرد.
#ساسی_جهرمی
✍هوش سفید
https://twitter.com/iwebnevis/status/1366754129675223041?s=19
دروغی به نام فیلترینگ هوشمند، ساسان حیدری و آذری جهرمی
✍سید علیرضا آل داود
در سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتاب «شبکه ها و جنگ های شبکه ای» منتشر کرد. در این کتاب جمله ای طلایی وجود دارد که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است و آن اینست ؛ «در جنگ های فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که بهترین روایت را دارد.»
سالها قبل ترش هم سن تزو در کتاب هنر جنگ بر عملیات روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»
(Winning Without Fighting)
در دنیا با وجود فضای مجازی و سکوهایش که تولید داده های کلان میکنند در عصر ما بیشتر خودش را نشان داده است.
در این جنگ جدید که نامش را #جنگ_شناختی_ادراکی_ترکیبی میگذاریم در 3 بازه کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت رقیب، حریف و دشمن سعی میکنند از سکوهای مجازی با سرقت بیگ دیتا ذائقه سنجی کنند و
سپس با شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید، فرصت، علایق، عادت ها، رفتار و... در همان سکوهای تعاملی هوشمند برای نفر به نفر افراد ذائقه سازی کرده و ذهنشان را دستکاری کنند، طبیعتا بیشتر مردم هدف این جنگ هستند و با این میزان فقر #سواد_رسانه_ای در کشور شرایط بسیار پیچیده و سخت خواهد بود.
در این میان کشور ما سالهاست در عرصه های نظامی سخت و نیمه سخت با وجود عزیزانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی توانسته بر تهدیدات دشمنان فائق آید اما متاسفانه به دلیل خیانت جریان تحریف، در داخل در حوزه های نرم، مشکلات جدی پیدا کرده است که هنوز تاثیرات بلند مدت نسلی حملات شناختی از بستر پیام رسان های ارتباطی و اجتماعی خودش را نشان نداده است.
جریان تحریف سالها با دروغ فیلترینگ هوشمند با پروژه ای صدها میلیاردی برای مسئولان کشور تصمیم سازی غلط کرده است و آنها را هربار از مطالبه و تصمیم جدی استقرار حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی منصرف کرده یا نگذاشته حتی به آن تصمیم برسند، با همین دروغ در فضایی که همه محتواها رمز می شوند پروژه شبکه ملی اطلاعات را هماهنگ با دشمنانی که حتی جاسوس برای متوقف کردن پروژه شبکه ملی اطلاعات فرستاده بودند عقب انداختند تا ایران اسلامی به حکمرانی مجازی خود دست پیدا نکند.
بارها گفته ایم در عرصه جنگ شناختی، حکمرانی رسانه ای سایبری، فناوری اطلاعات و ارتباطات کاش غربگرا بودیم، کاش از آمریکا و کشورهای اروپایی دارای شبکه ملی اطلاعات و قوانین سایبری دقیق و بازدارنده تقلید میکردیم، کاش دقیقا از قوانین سایبری محتوایی-فناوری-ارتباطی مرتبط با انتخابات 2020 آمریکا کپی برداری میکردیم و از همه مهمتر کاش قوانین صیانت از کودکان برخط را از این کشورهای کپی برداری میکردیم.
و نکته خیلی جالب اینجاست در انتشار کلیپ اخیر ساسان حیدری برخی میگویند چون تلگرام ماشینی جنگ شناختی ادراکی ترکیبی دشمن و جریان تحریف فیلتر شده و نوجوانان از vpn استفاده میکنند، پس این عامل انحراف شده است و همین افراد پاسخ نمیدهند که خود تلگرام سکوی انتشار این نوع کلیپ ها بوده است و خودش تا پیش از فیلتر 18 هزار کانال با محتوای کودک آزاری جنسی و مغایر با فرهنگ ما داشته و با قابلیت instant view وی پی انی برای خودش بوده است. البته فیلتر ناقص تلگرام، کاسبی خوبی برای وی پی ان فروشهای خاص که بیشتر از همه جیغ بنفش درباره فیلتر این بدافزار ارتباطی میکشند داشته است.
قطعا در مقابله با هر پدیده نرم اگر از راهبرد های سخت استفاده کنیم شکست خواهیم خورد، آزادی های موجود فضای مجازی و رسانه در کشور ما در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود!
نسل آینده ما در تیرس موشک های مجازی دشمن است و موجودات متعفنی مانند ساسان حیدری ها عادی سازی گناه و روابط جنسی را در جامعه ترویج میکنند، تا دیر نشده مسببان عقب ماندگی کشور در حوزه فضای مجازی و رسانه را باید محاکمه کرد.
و سخن آخر، آقایان مسئول در حوزه فضای مجازی، امیدوارم در قیامت بتوانید این بستری که شما پهن کرده اید را برایش پاسخی به مادران داغدار از کشته شدن فرهنگی-هویتی فرزندانشان داشته باشید، کاش به اندازه ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس و آنجلا مرکل دلتان به حال کشورتان، مردمتان و آینده سازان کشورتان می سوخت... کاش... روز موعود نزدیک است...
⭕️اخبار را وزنکشی کنید
🔺هیچ خبری خنثی یا بیطرف نیست.
🔺عقبه رسانه را بشناسیم تا با «ایدئولوژی» و «منبع مالی» اثرگذار در خبر منتشر شده آشنا شویم.
🔺برای مواجهه فعالانه با اخبار، تقویت تفکر انتقادی و بالا بردن توانایی تجزیه و تحلیل برایمان اولویت داشته باشد.
✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای
#آموزش_عمومی_سواد_رسانهای
@asrehooshmandi
◀️پیامدهای سیاسی و اثرات حکمرانی پدیده فومو
🔰از برنامه هشتگ گفتگوی رادیو گفتگو_محمد رستمپور
⭕️پدیده فومو یا «ترس از دست دادن تجربه زیسته دیگران» (fear of missing out) پدیده نوینی است که از سال ۲۰۱۳ و همزمان با کلماتی همچون «سلفی» و «ایموجی» وارد ادبیات مربوط به مسائل حوزه اینترنت شده است. این مفهوم تاکنون موضوع حوزههای روانشناسی، ارتباطات، تبلیغات و علوم تربیتی مقالات و پژوهشهای پرشماری بوده اما به صورت مشخص در حوزه علوم سیاسی یا جامعهشناسی سیاسی، کمتر سهمی داشته است.
⭕️ فومو در اصطلاح به پدیدهای گفته میشود که فرد به خاطر ترس یا هراس از از دست دادن تجربه، واقعه یا خبری که در شبکههای اجتماعی یا در همه محیطهای مرتبط با جهان کوچک شدهاش رخ میدهد، مرتباً گوشی خود را چک میکند و لحظهای آن را از خود جدا نمیکند. در نتیجه، باید گفت اعتیاد اینترنتی، با فومو تفاوت دارد و تنها پیشدرآمد یا لازمه آن است.
⭕️فومو به صورت ویژه در حوزه ارتباطات سیاسی که متشکل از موضوعاتی همچون رأیدهی، تعامل و مشارکت سیاسی است، تعریف میشود. میل به در جریان گرفتن از همه اتفاقات و رخدادها، میل به تجسس را افزایش میدهد و به دلیل تشدید مقایسه میان وضع خود و نمای ارائه شده یک نوع انزوای اجتماعی را به دنبال دارد. در نتیجه این میل و انزوا، میل به افشاگری نیز تشدید مییابد و شکلی از نارضایتی مطلق در وجود فرد متولد میشود.
⭕️ در چنین وضعی، فرد به هیچ چیز و هیچ کس راضی نمیشود. فومو را حسرت از پیش برنامهریزی شده و سرخوردگی پیشبینیشده تعریف میکنند. در نتیجه این محرومیت و فشار روانی، با بیعملی همراه است و ممکن است فرد را به کارهای محیرالعقول وادار کند تا او از «مصرفکننده خبر» به «تولیدکننده خبر» تبدیل شود. با این نگاه، سومین نتیجه اجتماعی فومو پس از «میل به تجسس» و «گرایش به افشاگری»، «رادیکالیسم» است. مثل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در مارس ۲۰۱۹.
⭕️مبتلا به فومو سه شکل رویکرد با سیستم سیاسی دارد: در حالت ثبات سیاسی، به سیستم اعتماد ندارد. در حالت پیشابحران جامعه از نظر سیاسی، وفاداری سیاسی او شکننده میشود و در حالت بحران سیاسی، او به هیچ روی آشتی نمیپذیرد. در نتیجه باید گفت فومو امکان جلب اعتماد سیاسی را کم میکند و آشتی سیاسی را محال میسازد. اعتیاد اینترنتی، جامعه تودهای میسازد و فومو یک جامعه آنارشیستی که هیچ چیزی رضایت او را جلب نمیکند.
⭕️فومو چه زمانی از بین میبرد؟ زمانی که منافع سیاسی و تجاریاش از بین برد. براساس یک پیمایش، ۶۰ درصد کسانی که به یک خرید برآمده از یک موج اینترنتی دست زدهاند، هیچ نیازی به آن جنس یا کالا نداشتهاند. تا زمانی که «خبرسازی» و «مشغولسازی» در وجه سیاسی و «مصرفگرایی» و «اشتهای خرید» در وجه تجاری پایدار باشد، سکه فومو رونق خواهد داشت.
⭕️ سیستم سیاسی باید به جای «ترس از دست دادن» اطمینان اینکه خبری نیست، بنشاند. این اطمینان به صورت اساسی با اقناع گره خورده. نباید پروندههای نیمه بسته را رها کرد و ابهامات ذهنی را بیپاسخ گذاشت. علاوه بر این، باید به تدریج در درمان توجه داشت و تفریحات کوتاهمدت مشابه با پاداشهای ذهنیای که کاربر از حضور مستمر در سیستم میگیرد، تعریف کرد.
@asrehooshmandi
هدایت شده از روان شناسی میگنا 📶
🔶 وقتی مغز مه آلود میشود!
◾ مغز مه آلود حس مبهمی است که هنگام تلاش برای به خاطر آوردن چیزی در شما شکل می گیرد، اما نمی توانید روی آن متمرکز شوید. تلاش برای یادآوری و استفاده از توان مغز می تواند به اندازه یک فعالیت جسمانی انرژی شما را تخلیه کند. تجربه این شرایط، به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی، در نتیجه هراس از ابتلا به آلزایمر می تواند عذاب آور باشد. آلزایمر شایعترین شکل زوال عقل است که در حال حاضر درمانی ندارد و شناسایی آن در مراحل اولیه نیز دشوار است......👇
https://www.migna.ir/news/52422/preview/
هدایت شده از کانال خبری ، تحلیلی گردباد نیوز
✅سیدعلیرضا آل داود در مصاحبه با رادیو گفتوگو: سواد رسانهای در قرآن/ چگونه از نشر شایعه جلوگیری کنیم؟
⭕️ پژوهشگر فضای مجازی گفت: قرآن برای اینکه در جامعه اختلاف پدید نیاید و شایعهای منتشر نشود و مردم نیز آن را باور کنند، بررسی منبع و اصالت پیام را مطرح کرده است.
👓بخوانید
http://seda.ir/sh/?2982546
📻بشنوید
http://77.36.160.54:8080/goftegoo/2021/4/14//mp3s64/d1737769t15109186(web).mp3
📌یادداشت؛
سیمای محافظه کاری که صدا را دوست ندارد
🔹حجت الاسلام علیرضا محمدلو در یادداشتی نوشت: در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر #بت_وارگی_جامعه استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند.
🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است.
🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند.
🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند.
🔹چقدر باید هزینه شود که یک مجری به مرز پختگی برسد و در اوج دوران ثمردهی بدلیل تعلل و ضعف مدیریتی، علی رغم تعهد و تخصصش به حاشیه رفته و در افق محو شود یا در بستر جنگ روانی دشمنان، به کشور بیگانه ترانسفر شود.
متن کامل این یادداشت را در سایت #صدای_حوزه بخوانید:
https://v-o-h.ir/?p=2700
🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوادرسانه
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ میدهد؟!
یک آزمایش جالب اجتماعی
🔹برنامه #دمنوش که از شبکه افق پخش میگردد، مجموعهای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیتهای مختلف به چالش میکشد.
شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک #عملیات_روانی است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق #عاشورا بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله #مارپیچ_سکوت اجتماعی است..
@andisheengelabi
@sedayehowzeh
#مهندسی_ذهن توسط خبر، چگونه اتفاق می افتد؟(۲)
اخبار بیربط است
🔹از بین حدود ۱۰۰۰۰ داستان خبریای که در ۱۲ ماه گذشته خواندهاید، از خبری نام ببرید که به خاطر آگاهی از آن، توانستید تصمیم بهتری دربارۀ موضوعی مهم و تأثیرگذار در زندگیتان، شغلتان و کسبوکارتان بگیرید و مقایسه کنید با دانشی که اگر آن اخبار را نمیبلعیدید، از قبل داشتید.
🔹نکته این است: مصرف اخبار به عواملی که واقعاً برای زندگی شما مهماند، ربط چندانی ندارد. در بهترین حالت سرگرمی است، اما همچنان بیربط به شمار میرود.
🔹فرض کنید که بر خلاف تمام احتمالات، خبری پیدا کردید که به میزان زیادی کیفیت زندگیتان را بالا بُرده است، منظورم در مقایسه با وضعیتی است که برای زندگیتان پیش میآمد، اگر آن خبر را نخوانده یا ندیده بودید. مغزتان باید چقدر چیزهای جزئی و بیاهمیت را هضم میکرد تا به آن اطلاعات باارزش مرتبط میرسید؟ حتی این سؤال هم تحلیلی بازاندیشانه است. با نگاهی به آینده، احتمالاً نمیتوانیم ارزش یک خبر را تا قبل از اینکه نتیجهاش را در آینده ببینیم، بفهمیم؛ پس مجبوریم هر چیزی که خط تولید خبر به ما میرساند، هضم کنیم. آیا ارزشش را دارد؟ احتمالاً نه.
🔹در سال ۱۹۱۴، خبرِ یک ترور در سارایوو، از نظر میزان اهمیت جهانیاش، مهمتر از همۀ گزارشهای دیگر جلوه میکرد. اما، این قتل فقط یکی از چند هزار داستانی بود که آن روز در جریان بود. هیچ کدام از سازمانهای خبری با این قتل بیشتر از قتلی با انگیزۀ سیاسی برخورد نکرد، در حالی که این اتفاق از نظر تاریخی سرنوشتساز بود.
🔹اولین جستجوگر اینترنتی در سال ۱۹۹۵ شروع به کار کرد. رونمایی عمومی از این نرمافزارِ بهشدت کارامد، علیرغم اثر گستردهاش در آینده، بهزحمت در مطبوعات جایی پیدا کرد.
برای مردم دشوار است که تشخیص بدهند چه چیزی به زندگیشان ربط دارد. خیلی آسانتر است که تشخیص بدهیم چه چیزی جدید است. ما به ارگانهایی مجهز نیستیم که ربط و ارتباط را احساس کنند. فهم ربط در خونمان نیست. اما فهمِ چیزهای جدید هست. به همین دلیل است که رسانه از چیزهای جدید سوءاستفاده میکند. (اگر ساختار ذهنمان برعکس بود، مطمئناً رسانه از موضوعات مرتبط بهره میبرد). مرتبط در مقابل جدید، نبرد اساسی انسان مدرن به شمار میرود.
🔹خبار شما را غرق چیزهایی میکند که ربطی به زندگیتان ندارد. معنای ربط چیست؟ یعنی: چیزی که شخصاً برایتان مهم باشد. ربط به انتخابهای شخصی برمیگردد. دیدگاه رسانهها را در این رابطه نپذیرید. برای رسانه، هر داستانی که نسخههای زیادی بفروشد مرتبط است: دارفور، پاریس هیلتون، تصادف قطاری در چین، نوعی رکورد جهانی احمقانه (مثل آن آدمی که در یک ساعت ۷۸ چیزبرگر خورد). این حقهبازی محور مدل تجاری صنعت خبر است: به اسم «مرتبط» به شما میفروشد، ولی وقتی به دستتان میرسد فقط «جدید» است.
🔹سازمانهای رسانهای میخواهند باور کنید که اخبار به آدمها نوعی مزیت رقابتی میدهد. آدمهای زیادی گول همین را میخورند. وقتی از جریان اخبار دور میافتیم، دچار اضطراب میشویم. میترسیم چیز مهمی را از دست بدهیم. در واقعیت، مصرف اخبار ضرر رقابتی است. هر چه اخبار کمتری مصرف کنید، مزیت بیشتری دارید.
🔹میترسید «چیز مهمی» را از دست بدهید؟ از روی تجربهام میگویم که اگر چیز واقعاً مهمی اتفاق بیفتد، دربارهاش خواهید شنید، حتی اگر در پیلهای زندگی کنید که در برابر اخبار از شما حفاظت کند. دوستان و همکارانتان موثقتر از هر سازمان خبریای، دربارۀ اتفاقهای مرتبط با شما حرف خواهند زد. آنها اخبار را با مزیتهای اضافۀ فراداده در اختیارتان قرار میدهند، چون اولویتهایتان را میشناسند و شما هم میدانید که آنها چطور فکر میکنند.
🔹با خواندن ژورنالهای تخصصی، مجلات عمیق یا کتابهای خوب و صحبت با آدمهایی که میشناسید، خیلی بیشتر از اتفاقهای واقعاً مهم و تغییرات در جامعه آگاه میشوید.
🆔@andisheengelabi
رشد #شبکههای_اجتماعی_عکسمحور مثل «اینستاگرام»، حاصل اهمیت پیدا کردن فرد و «خود» است. وقتی «خود» مهم میشود روایت بصری از خود نیز اهمیت پیدا میکند.
در گرفتن عکس از پدیدههای اطراف و ادیت آن با کمک فیلترهای ایسنتاگرام، «#روایت_خود» اهمیت پیدا میکند. ما با کمک گوشیهای هوشمند توانستهایم روایت بصری خود از اطراف را ارائه کنیم و همین است که جهان را برای ما خوشایندتر میکند.
اوج این مسئله در جایی است که به چگونگی تفسیر موج «سلفی» فکر میکنیم. «#سلفی» به یک معنا یعنی آنقدر «من» اهمیت دارم که حتی حاضر نیستم برای گرفتن یک عکس با کیفیتتر از تصویر حذف شوم. در فضای غریبگی اکثر شبکههای اجتماعی، نمایش خود و سادهترین راه آن یعنی نمایش تن، راهی برای شناساندن خود به دیگران هم هست
🗞منبع: گزیدهای از گزارشی به نام «وقتی فرد و روایت اهمیت دارند»، شماره 52 #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات، شهریور 1393
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نگاهی به زیست مجازی فرزندان در #لایکی
پدران و مادران حتی لوگوی لایکی را هم نمیشناسند. شکاف دیجیتال و آگاهی امروز مشکل جدی والدین و از موانع جدی فرزند پروری صحیح در عصر رسانه است.
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نمودار #داده_کاوی مجموع میزان توجه انتخاباتی کاربران شبکههای اجتماعی دربارهی نامزدهای تأیید صلاحیت شده #انتخابات۱۴۰۰
📅 روند انتشار محتوا در ۵ خرداد ماه ۱۴۰۰
🔹 مجموع محتوا در تمام بسترهای #توییتر ، #اینستاگرام ، #کانال های تلگرام، گروههای #تلگرام و پایگاههای خبری برخط
@asrehooshmandi
🔶 میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
(بر حسب مشارکت کنندگان و کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند و مردد هستند)
🔷 از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند به اضافه کسانی که مردد هستند پرسیده شد «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»
🔷 از میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت میکنند به اضافه کسانی که گفتهاند هنوز در این باره تصمیم نگرفتهاند، ۳۸.۵ درصد ابراهیم رئیسی، ۳.۴ درصد محسن رضایی، ۱.۸ درصد سعید جلیلی، ۱.۶ درصد عبدالناصر همتی، ۱.۰ درصد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، و ۰.۸ درصد محسن مهرعلیزاده و ۰.۱ درصد علیرضا زاکانی را برگزیدهاند. ۵۲.۷ درصد نیز در پاسخ به این سؤال گفتهاند «نمیدانم» یا به آن جواب ندادهاند.
🔷 ایسپا موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
📊 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)
@asrehooshmandi
🔶 میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
(بر حسب کسانی که قطعا و احتمال زیاد در انتخابات شرکت می کنند)
🔷 از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است «اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟»
🔷 از میان افرادی که گفتهاند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۴۳.۹% ابراهیم رئیسی، ۳.۷% محسن رضایی، ۱.۸% سعید جلیلی، ۱.۰% امیرحسین قاضی زاده هاشمی، ۱.۰% عبدالناصر همتی، ۰.۴% محسن مهرعلیزاده و ۰.۲% علیرضا زاکانی را برگزیدهاند. ۴۸% از افرادی که تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در لیست نمیدانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچکدام را انتخاب نکردهاند.
🔷 ایسپا موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
@asrehooshmndi
⭕️ سیر صعودی بیگدیتای کاندیداهای ریاستجمهوری
📆۶ خردادماه۱۴۰۰
📊گزارش دیتاک بر اساس بیگدیتای شبکههای اجتماعی پیرامون کاندیداهای نهایی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حکایت از صعود یک پلهای مهرعلیزاده به جایگاه چهارم دارد.
🔹رییسی همچنان با فاصله زیاد در صدر توجهات شبکههای اجتماعی قرار دارد و پس از وی، رضایی در توییتر و تلگرام و جلیلی در اینستاگرام همچنان در ردههای دوم جای دارند.
🔹با اعلام نتایج قرعهکشی برنامههای انتخاباتی کاندیداها، واکنش کاربران شبکههای اجتماعی افزایش یافته و روند صعودی توجهات فضای مجازی به وضوح مشاهده میشود.
#دیتاریپورت
#دیتاپولیتیک
#انتخابات_۱۴۰۰
@asrehooshmandi
⭕️به جای #نقد گفتمان، به فرد #حمله کن!
💢در مناظرات انتخاباتی وقتی دست یکی از طرفین از برنامه و راهکار خالی باشد یا اساسا بنای بر هیجانی کردن فضا برای رسیدن به هدفش را داشته باشد، سعی میکند در گفت و گوها با زیر سوال بردن و حمله به شخصیت یا جریان طرف مقابل، افکار عمومی را منحرف سازد.
مبنای این روش، #شخص_ستیزی است و نه رد استدلال.
❌مثال:
◀️چند روز پیش یکی از کاندیداها درباره ارزش پول ملی سخنی گفته بود و رقیب به جای پاسخ علمی در رد یا تایید این سخن، به او گفته بود ما به دانشجویان ترم دوم درباره چگونگی تعیین ارزش پول ملی توضیح میدهیم. اگر تا پایان انتخابات ماندید، بعد از انتخابات در این باره برای شما خواهم گفت.
◀️این روش بر مبنای زیر سوال بردن شخص است و نه استدلال وی. مخاطب بعد از شنیدن این استدلال دلیل رد سخن فرد را نمی داند و بیشتر درگیر حواشی و هیجانات میشود.
✍معصومه نصیری_ مدرس سوادرسانهای
@asrehooshmandi
📌همه تکنیکهای رسانه ای در خدمت ابر روایت القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی
🔻معصومه نصیری، کارشناس و پژوهشگر سواد رسانهای درباره تاثیرات مثبت و منفی انتشار ویروس کرونا بر زیست مجازی جوامع توضیحاتی ارائه داد و به تحلیل تکنیک های رسانه ای در جهت اثرگذاری بر تصمیم گیری مردم در خصوص #انتخابات پرداخت:
🔹در فضای انتخاباتی از تکنیک ها و مغالطات پرکاربردی استفاده می شود که پایه تبلیغات سیاسی هستند؛ تکنیک هایی مانند برچسبزنی، اهریمن سازی، دروغ بزرگ، ترساندن و مظلومنمایی را همانند دورههای گذشته، در این دوره نیز شاهد خواهیم بود.
🔹 #دوقطبی_سازی نیز از روشهای رایج است که لازمه تحقق دیگر تکنیک ها است؛ هم چنین روش هایی همچون اصطلاح سازی ذیل تکنیک برچسب زنی بر افراد و جناحها پیگیری خواهد شد.
🔹این رسانه ها یک ابر روایت که همان القای ناکارآمدی جمهوری اسلامی و کاهش سرمایه اجتماعی نظام است، را در دستور کار خود قرار خواهند داد و برای تحقق آن از خرده روایت های متعددی بهره گیری میکنند.
@asrehooshmandi
⭕️چگونه احمق نباشیم!
احتمالا شما هم در شبکههای مجازی خواندهاید که زیباترین مجری دنیا ایرانی است. یا اگر سارقان شما را مجبور کردند که رمز کارت بانکیتان را وارد کنید، آن را برعکس وارد کنید آنگاه پلیس میفهمد و به کمک شما میآید. یا دیوار چین از ماه دیده میشود. یا نام کرم بستنی (و درنتیجه آیس کریم) از کریم باستانی که در شهر ری یخفروش میکرده گرفته شده.
وقتی با یک مطلب برخورد کردیم باید چیکار کنیم؟ نشریه «گمان» ۱۴ قاعده و سرنخ کاربردی برای تفکر انتقادی (موشکافانه) ارائه کرده است.
🔻اولین تست؛ منبع (رفرنس): آیا منبع معتبر دارد؟ این مطلب یا ادعا بر چه مبنایی است و از کجا چنین حرفی درآمده؟
🔻کل ماجرا یا یک قطعه فیلم و تکه عکس: یک عکس همانقدر که بهاندازه هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار داستان تخیلی نیز درست کند. زاویه خاص فیلمبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ) و … فرصت را برای داستان سازی تخیلی ایجاد میکند. مثلا عکس کودکی که مار داخل سرش است.بعضی اصلا از روی یک عکس مخدوش، شروع میکنند و یک خبر میسازند!
🔻اعلام زمانهای نسبی بهجای ذکر تاریخ مشخص: یکساعت پیش، دیشب، بهتازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه «بهتازگی گوگل برای تغییر نام خلیجفارس رأیگیری اینترنتی گذاشته». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…»
🔻دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا: عباراتی که نشان میدهد رازی مخوف یا سندی فوقمحرمانه کشف شده: شرکتهای دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند! یا نامهی فوق محرمانه و مستقیم درباره زلزله تهران!
🔻جملات خبری علمیطور اما مبهم: دانشمندان [سریع بپرسید کدام دانشمندان؟] کشف کردهاند که خوردن کره در ساعت ۱۲ ظهر باعث .... کدام پژوهش؟ چه سالی؟ نتایج آن در کدام نشریه علمی کجا منتشر شده؟ نمونه آماری چند نفر بوده است؟
🔻آدمهای بدون نام: هر جا شنیدید که گفته شد «کارشناسان معتقدند» یا «به گزارش شاهدان عینی» رد نکنید اما شک کنید.
🔻ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاریهای بسیار مشهور و معتبر برای اعتباربخشی به مطلب: در اینگونه مطالب بهصورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: سی.ان.ان یا بی.بی.سی. یا پلیس فتا. یا ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پر ابهت: شبکه خبری Alien News فرانسه، شبکه آزادنگاران بدون مرز، تیم تحقیقاتی دکتر چوانگ در مرکز توکیو!
🔻تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستانهای غمانگیز، عکسهای دلخراش، تحریک حس وطنپرستی یا اعتقادات مذهبی و... نشانه اولیه برای دروغ بودن است.
🔻عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: مثلا رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است!
🔻اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای جستجو هستند. هر چیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر صد جا تکرار شده باشد. انگلیسی بودن یک مطلب هم به معنی معتبر بودنش نیست! انگلیسیزبانها هم بهاندازه ما استعداد گول خوردن دارند.
🔻«آیا میدانید»ها! نادانستههای کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست بودنشان بسیار مشکل است. زیاد آنها را باور نکنید حتی اگر هم راست باشند تغییری در زندگی شما ایجاد نمیکنند.
🔻شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیدهایم که در دفاع از یک ادعای عجیب میگویند: «یکی از دوستانم با چشم خودش دیده!». برای احترام به شعور خودمان هم که شده درخواست کنیم با آن شخص سوم گفتگو کنیم.
🔻شیوه نگارش و سطح علمی بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفهای هم نشانه خوبی است.
🔻زیبایی مساوی صحت نیست: داشتن عکسها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفهای دلیلی برای درست بودن آن نیست. بسیار دیده شده برای مطالب چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساختهاند و افراد فریب ظاهر آن را خوردهاند.
✅تجویز راهبردی
◀️برای وقت خود ارزش قائل باشیم و اصولا به هر چیزی گوش نکنیم و مطالبی را بخوانیم که فکر میکنیم هم درست باشد هم بدردبخور.
◀️برای شعور خود ارزش قائل باشیم و اجازه ندهیم دیگران هر ادعای غلطی را به ما بفروشند.
◀️برای زمان و شعور جمعی نیز ارزش قائل باشیم و سواد رسانهای و تفکر انتقادی را توسعه دهیم. در کتاب استراتژی توسعه ایران گفتهشده برای تربیت نسل توسعه آفرین، باید به تفکر انتقادی مجهز شویم تا در مقابل زودپذیری، تلقینپذیری، القاء پذیری، خرافهپرستی، فرمانبرداری، شخصیت پرستی و تقلید و سلطه گری و سلطهپذیری بایستیم. این ۱۴ سرنخ اولین گام.
@asrehooshmandi
⭕️چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات
1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید
#برنامه مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئیتر مطرح میشود. اما #شعار اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح میشود.
2️⃣ آیا وعدههای کاندیدا در حیطه اختیارات رئیسجمهور است
گاهی کاندیداها قولهایی میدهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیسجمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخشهاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعدهاش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند.
3️⃣ به کلیدواژهها دقت کنید
واژگان بیعلت انتخاب نشدهاند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. مثلا کاندیدایی که از هشتگ یار کمکی یا نامزدپوششی بسیار زیاد بهره میبرد مسأله اصلی کشور را پوششی بودن نامزدها میداند یا موضوعات اقتصادی. کلیدواژههای پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روشهای است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند.
4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید
در هفتههای گذشته بهوفور اخباری را دیدهایم که تیترشان به نکتهای جنجالی اشاره کرده که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها میتوانند شما را گمراه کنند.
5️⃣برچسب است یا واقعیت؟
در انتخابات رقبا برای بیاثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسبزنی و انگ زدن میکنند. لزوما برچسبها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده میشوند و شما را از مسیر اصلی دور میکنند.
✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
#سواد_انتخاباتی
#انتخابات_۱۴۰۰
@asrehooshmandi
🔸 درباره منبع خبر
یك خبر را چه از مردم بشنویم و چه از رادیو، چه در روزنامه بخوانیم و چه در تلویزیون ببینیم و بشنویم، در همه حالات میخواهیم بدانیم كه #منبعخبر (Source) كیست و كجاست؟
این نیاز از همان لحظات نخستین ورود به عرصه فرهنگ خبر (News Culture) احساس میشود و شاید اصلیترین ریشه این نیاز در این امر نهفته باشد كه ما با پیبردن به منبع خبر به نوعی قضاوت و داوری در قبال خبر دست مییابیم و میتوانیم به این پرسش مهم خود پاسخ بدهیم: آیا خبری كه شنیدیم، بیطرفانه (Impartial) بود؟
این پرسش كلیدی كه نه فقط برای مخاطبان بلكه برای خود روزنامهنگاران هم یك پرسش مهم به شمار میآید و پاسخ به همین پرسش است كه بر تعیین وزن و صحت خبر تأثیر میگذارد و به داوری روزنامهنگار و مخاطب خبر در مورد منبع خبر شكل میدهد.
دانستن منبع خبر و داشتن شناخت نسبت به آن، برای روزنامهنگار ـ به این دلیل كه نقش اقتصادی و سیاسی خبر از اصلیترین نقشهای آن به حساب میآید ـ هم در هنگام تهیه خبر (News gathering) و هم در زمان تولید خبر (News Production) از اهمیت ویژهای برخوردار است. خاستگاه ”پیام“ را، از هر جا كه سرچشمه گرفته باشد، خواه از سوی یك فرد و خواه، از جانب گروهها و نهادها منبع خبر مینامیم.
@asrehooshmandi
💢براساس برچسب ها رأی ندهید
🌀گاهی رقبای انتخاباتی و برخی رسانه ها، واژه هاي مختلف را به صفات اکثرا منفي تبديل كرده و آنها را به آحاد يا نهادهاي مختلف نسبت مي دهند. گاهي هدف از اين عملكرد، آن است كه ايده، فكر يا گروهي محكوم شوند و براي آنكه استدلالي در محكوميت آنها آورده شود. این روش برای تحریک به رد فکر و عقیدهای بدون بررسی شواهد، مورد استفاده قرار میگیرد.
🌀«میانهرو»، «تندرو»، «متحجر»، «نفوذی»، «افراطی»، «پوپولیست» و... نمونههایی از برچسب هستند که سبب میشوند براساس بار معنای موجود در کلمات، فرد از تعمق و بررسی برنامههای فرد کاندیدا فاصله گرفته و متاثر از برچسبها، درباره یک کاندیدا به نتیجه برسد. در واقع با این روش سعی در انحراف افکار عمومی از بررسی برنامههای کاندیدا و رای براساس برچسبها است.
🌀این شیوه معمولا باعث ایجاد فضای #دوقطبی در انتخابات میشود.
معصومه نصیری _مدرس سواد رسانهای
@asrehooshmandi
#حرف_حساب_انتخاباتی | ۷
✳️ «میخواستم» اما «نگذاشتند» نداریم!
🔻 #امام_حسن_عسکری علیه السلام میفرمایند «ایاک و ما یعتذر» یعنی در کاری که بعد میخواهید از آن #عذرخواهی کنید، وارد نشوید. نباید کسی بگوید من #میخواستم، ولی #نگذاشتند. آدم باید وظیفهاش را بداند و هم بتواند به آن عمل کند.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📝 #پیادهشده_سخنرانی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
▪️محرز گفته اونایی که دوز اول سینوفارم زدن میتونن دوز دوم برکت بزنن!
بعد خود تحقیری داخلی به این نتیجه رسیده که برکت همون سینوفارمه فقط برچسبشو عوض کردن!
لابد فایزر،بیونتک و مدرنا هم همون استرازنکا هستن!
💬علی سیستانی
@Fars_Plus
▪️آیا میدانستید فرانسه پوشیدن شلوارک در لبنان را ممنوع کرد؟
در ماده ۴۴/ل از قانون جزا مربوط به فرمان فرانسه در ۱۹۲۰، که هنوز امضای هنری دانتیز کمیسر فرانسوی پای آن است.
این ممنوعیت شامل ادارات رسمی و غیر رسمی و برخی موسسه های خصوصی است!
این قانون ۴ ماده دارد:
ممنوعیت پوشیدن شلوارک برای زنان،
لباس کل سینه را بپوشاند،
لباس شنای تحریک کننده ممنوع است،
۲۵۰ لیره بابت هر تخلف تعیین شده است.
به خاطر این قانون هنوز در ادارات رسمی خصوصا و وزارتخانهها، ورود با شلوارک، رکابی، و دمپایی ممنوع است.
💬 LIBANIRAN
@Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴جنجال در منوتو بر سر تحریم انتخابات!
🔸صحبتهای جنجالی کارشناس منوتو در مورد لزوم شرکت در انتخابات که باعث حملات گسترده ضدانقلاب شد!
🔸کارشناس منوتو که خود علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کند تحریم انتخابات را یک اشتباه راهبردی بیان نمود که باعث اعتراض شدید مجری و دیگر کارشناسان این شبکه شد!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus