💢 توییتر بومی در راه است
🔺 سازندگان پیامرسان ایرانی گپ، در حال توسعه یک شبکه اجتماعی جدید بهنام «ویراستی» هستند که از آن بهعنوان توییتر بومی یاد میشود!
🔺 با گستردگی فیلترینگ در ایران و مسدودسازی شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای بزرگی مانند اینستاگرام و واتساپ، دولت تصمیم گرفت تا بهصورت جدی از پلتفرمهای داخلی حمایت کند و مسیر را برای رشد و پیشرفت آنها هموار سازد. حالا بهتازگی یک شبکه اجتماعی ایرانی با نام «ویراستی» آغاز به کار کرده که در ظاهر، بسیار به توییتر شباهت دارد؛ به همین دلیل بسیاری معتقدند که یک توییتر بومی پا به عرصه گذاشته است! اما بهراستی مگر میشود چرخ را از ابتدا اختراع کرد و توییتری که ایلان ماسک با ۴۴ میلیارد دلار تصاحباش کرد را بومیسازی کرد؟ آن هم با زیرساختهای داخلی ما!
🔺مهدی انجیدنی، مدیرعامل ویراستی که پیش از این بهعنوان مدیر پیامرسان «گپ» هم شناخته شده بود، معتقد است که این شبکه اجتماعی، در واقع یک توییتر بومی نیست و اهداف گستردهتر و متفاوتی را دنبال میکند!
حاتم رسانه|مرتضی حاتمی
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصمیمگیری بر اساس خبرها
🔺در طول روز چقدر اخبار مطالعه می کنیم؟ چه تعداد از این اخبار را باور می کنیم؟ و چه تعداد تصمیم را متناسب با این اخبار میگیریم؟
jebreil1
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا پای این کلیپ چی بنویسم که مردم ببیند و کمی به خود بیاند.🤔
فقط بگم این بابا نه آخوند نه پاسدار.ِ نه بسیجیه بلکه از مخالفان جمهوری اسلامیه
jebreil1
@resane_ravanshenasi
تصویری که بود؛ تصویری که برایتان می سازند!
بین تصویری که رسانه ها، شبکه های مجازی و ماهواره ای با تحریف تاریخ برایتان می سازند تا در ذهن و دل شما حس "حسرت زدگی" درباره زیستن در دوره پهلوی ایجاد شود؛ با تصویر واقعی تفاوت وجود دارد. یکی از آن مقوله مساله آزادی و اینکه شاه آدم نکشت! براحتی این تصویرسازی جعلی با طرح سوالاتی نظیر سوال بالا قابل فروپاشی است.
متاسفانه در خلا ذهن تاریخی یا بهتر میگیم نسلی که بی تاریخ شده است، عده ای بهره خود را برده و هر چه میخواهند می بافند. ذهنِ بی تاریخ، در برابر این جعلیات تعطیل است. فورا می پذیرد. مغلوب میشود. می بازد و به او حسِ حسرت دست میدهد که ای کاش زمان شاه بودم! روایت نکنید، روایت نخوانید، به کتب و اسناد اعتماد نکنید، همگی قبول؛ اما فقط به این جنس سوالات پاسخ دهید! من نام این سوالات را "پاک کن ذهن بی تاریخ" می گذارم. چون با طرح دهها سوال ساده اینچنینی شما میتوانید تصویر ذهنی غلط و جعلی از تاریخ پهلوی را برهم بزنید.
jaryanshenasi_11
@resane_ravanshenasi
▪️معمای قرارداد ۲۷ ساله چین و قطر/ بالاخره چین ما را مستعمره کرد یا دور زد؟
🔹چندی پیش شرکت قطر انرژی و سینوپک چین قراردادی برای صادرات سالانه ۴ میلیون تن LNG به مدت ۲۷ سال و ارزش ۶۰ میلیارد دلار امضا کردند که از سال ۲۰۲۶ اجرایی خواهد شد. در این بین اتاق بازرگانی در گزارشی مدعی شد که چین قید تجارت با ایران را زده است. اما این ادعا چقدر صحت دارد؟
🔹طبق آمار BP چین سالانه ۱۲.۳ میلیارد متر مکعب گاز (LNG) از قطر وارد میکند که قرارداد جدید دو کشور تنها به میزان ۵.۶ میلیارد متر مکعب (۴ میلیون تن) بوده و در جهت تثبیت رقم واردات فعلی است.
🔹در واقع با افزایش ابهامات درباره آینده انرژی دنیا، چینیها به سمت امضای قراردادهای بلندمدت واردات گاز با قطریها حرکت کردهاند تا در رقابت با اروپای دارای بحران گاز عقب نمانند.
🔹پیشتر در مارس و دسامبر ۲۰۲۱ نیز چینیها با شرکت قطر انرژی دو قرارداد ۱۰ ساله خرید ۲ و ۱ میلیون تن LNG منعقد کرده بودند که از سال ۲۰۲۴ آغاز شده و با هدف تامین پایدار انرژی چین انجام شده است.
🔹اما سوال اساسی این است که امضای قرارداد تجارت گاز بین قطر و چین چه ارتباطی با ایران دارد؟ چرا که طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس اولویت اول صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه و منطقه مثل عراق، ترکیه، پاکستان، عمان و غیره بوده که در حال حاضر در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.
🔹در نتیجه قرارداد قطر و چین به معنای تصاحب بازار ایران نیست، زیرا اساسا چین در دسته بازارهای هدف ایران قرار ندارد، فارغ از اینکه ایران گاز مازادی هم ندارد که به چین صادر کند.
🔹البته از اتاق بازرگانی نمیتوان انتظار کار کارشناسی و واقعبینی داشت چرا که همین گروه در یک سال گذشته در رسانهها مدعی بودند که صادرات نفت ایران به چین روزانه هزار بشکه است! درحالیکه تمامی موسسات داخلی و خارجی ارقام صادراتی را در حدود یک میلیون بشکه در روز برآورد کردهاند.
🔹اما جالبتر از این موضوع، خط رسانهای بلندگوهای اتاق بازرگانی است، به گونهای که تک تک قراردادهای صادرات گاز دنیا را بر سر ایران میکوبند، گویا ایران باید در همه قراردادهای دنیا، یک طرف قرارداد باشد.
🔹نکته عجیب دیگر اینکه از دید رسانههای اتاق بازرگانی اگر چین در ایران سرمایهگذاری کند مستعمره چین شدهایم و اگر با یک کشور دیگه قرارداد ببندد ما را دور زده است! این تحلیلهای زرد و خودمتناقض، مرغ پخته را نیز به خنده درمیآورد.
Fars_plus
@resane_ravanshenasi
⭕️تصویر زن خانهدار در سریالهای نمایش خانگی
🔺طبق آخرین نتایج سرشماری در سال ۱۳۹۵، ۶۲.۱ در صد از جمعیت زنان ایران را زنان خانهدار تشکیل میدادند، یعنی اکثریت جمعیت زنان. با این حال، در فیلم و سریالها این جمعیت به نمایش گذاشته نمیشوند و میتوان گفت نمایندهی خوبی در رسانه ندارند.
🔹براساس یک بررسی، از میان شخصیتهای زن سریالهای نمایش خانگی تنها ۲۸ درصد خانهدار هستند. حدود ۸ درصد از زنان بازیگر در این سریالها کار خانه انجام میدهند و در بیش از ۴۱ درصد از سریالها، خدمتکار زن حضور دارد.
🔹بررسی محتوایی نقش زن در این سریالها نیز نشان میدهد شخصیت زن خانهدار قصه، موجودی ضعیف، عاجز از تصمیمگیری، ناتوان در رفع نیازهای شخصی و وابسته است.
@resane_ravanshenasi
🔴صرفا جهت تأمل...
✍🏾در ایران برخی شبکههای اجتماعی را منجی جامعه و عامل رشد و آگاهی مردم میدانند و یک سویه و بدون سند له یا علیه حمکرانی فضای مجازی سخن میرانند اما آمریکاییها دعوا دارند که شبکههای اجتماعی چه بلایی سر دموکراسی آورده است؛ آن هم با دستکاری هدفمند خبرها برای سانسور یا دیده شدن برخی!
"مهدی پناهی"
VOINEWS
@resane_ravanshenasi
✍🏾تو انفرداریه،ممنوع الملاقاته و اجازه تماس با خانواده اش رو هم نداره ولی اینترنشنال تا رنگ زیرپوشش هم خبر داره
👈تو فیلم هم که صحیح و سالمه نمیدونم کجاش شکسته که ما ندیدیم
VOINEWS
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یکی هم تحت تاثیر فضای مجازی بوده...
timoora
برگی دیگر از دروغ های دروغگویان
🔹نیکا شاکرمی متولد ۱۳۸۴
انشا نوشته شده در سال ۱۳۹۱
🔹نیکا شاکرمی در زمان نوشتن انشا ۷ ساله بوده و کلاس اول. بعدش این انشا رو منتصب کردن به بچه ۷ ساله کلاس اولی.
#bbc_نشنال
@resane_ravanshenasi
📃 جادوی رسانهها
🔺 اگر یکی از خصلتهای روزگار و عصر جدید را دوره تسلط و یکّهتازی رسانهها بدانیم و بنامیم؛ سخن بیراهی نگفتهایم.
رسانهها بخواهند شب را روز و روز را شب معرفی میکنند؛ عجیبتر اما آن است که مخاطب نیز با جادوگری که رسانهها از خود بهخرج میدهند بهسمت باورپذیری روی میآورند.
مثلاً در حالیکه در همین شرایط کنونی که ایران برای حدود ۹ میلیون مشترک برق را بهصورت رایگان داده، در انگلیس در روزهای گذشته برق سهمیهبندی شد؛ اما چقدر اینخبر در رسانهها بازتاب پیدا کرد؟
🔸در حالیکه در انگلیس بحران انرژی و مخصوصاً گاز برای خانوادهها مشکلات اساسی ایجاد کرده و در برخی جاها به خرید هیزم روی آوردهاند، در ایران برای یک میلیون مشترک گاز بهصورت رایگان در اختیار آنها قرار داده شده است.
در ایرانِ ما در برخی شهرهای بزرگ مشکل کمآبی داریم، اما باز در همین روزهای گذشته در منچستر آب با تانکر توزیع شد.
طبیعی است که مشکلات مربوط به بخش انرژی و بهخصوص آب در دنیا کم و یا زیاد فراگیر شده است.
اما رسانهها با فضاسازی و بزرگنمایی آنچنان اینمسائل را در ایران برجسته میکنند که مخاطب عمومی تصوّر میکند همهجای دنیا گلستان است و این کموکسریها فقط در ایران هست.
🔹 بهتازگی اکونومیست اعلام کرد که تلفات زمستان سخت اروپا بیش از جنگ اوکراین است.
بر اساس اینتحلیل جدید؛ تعداد افرادی که در زمستان امسال در اروپا بهدلیل کمبود انرژی جان خود را از دست خواهند داد، احتمالاً ۱۴۷ هزار مرگ خواهد شد.
در صورت شدت بیشتر زمستان، این عدد میتواند به ۱۸۵ هزار تن برسد.
این در حالی است که تلفات میدان جنگ در جنگ اوکراین تاکنون حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده شده است.
🔸شما در نظر بیاورید که در یکی از شهرهای مهم ایران آبی در کار نباشد و آب با تانکر در اختیار ساکنان آنجا قرار گیرد؛ در اینصورت رسانههای مغرض دمار از روزگار مسئولان در میآورند و افکار عمومی را بهسمت شدیدترین خشونتها تحریک و تهییج میکنند.
کاری که در ایندوره اخیر ۲۴ ساعته به آن مشغول بوده و هستند.
🔹درباره نقش رسانهها موضوع شوخیبردار نیست؛ در اینعرصه باید گامهایی اساسی و تحولخواهانه برداشته شود.
نکته مهم و پایانی آنکه استمرار و پایداری ایران قوی به ابتکار عمل حاکمیت در فضای مجازی و رسانهای گِرِه خورده است..
🖋عزیز غضنفری
media_arma
@resane_ravanshenasi
⭕️تصویر زن خانهدار در سریالهای نمایش خانگی
🔺طبق آخرین نتایج سرشماری در سال ۱۳۹۵، ۶۲.۱ در صد از جمعیت زنان ایران را زنان خانهدار تشکیل میدادند، یعنی اکثریت جمعیت زنان. با این حال، در فیلم و سریالها این جمعیت به نمایش گذاشته نمیشوند و میتوان گفت نمایندهی خوبی در رسانه ندارند.
🔹براساس یک بررسی، از میان شخصیتهای زن سریالهای نمایش خانگی تنها ۲۸ درصد خانهدار هستند. حدود ۸ درصد از زنان بازیگر در این سریالها کار خانه انجام میدهند و در بیش از ۴۱ درصد از سریالها، خدمتکار زن حضور دارد.
🔹بررسی محتوایی نقش زن در این سریالها نیز نشان میدهد شخصیت زن خانهدار قصه، موجودی ضعیف، عاجز از تصمیمگیری، ناتوان در رفع نیازهای شخصی و وابسته است.
resane_ravanshenasi
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یکی هم تحت تاثیر فضای مجازی بوده...
timoora
@resane_ravanshenasi
📳 تفاوت واقعیت شرایط کشور با آنچه رسانههای معاندین به نمایش میگذارند.
📲در شرایطی که رسانههای معاند و شبکه های اجتماعی سعی دارند با انتشار اخبار فیک جلو عمومی جامعه را ملتهب کنند، شرایط عادی در کشور برقرار است و معاندین نتوانستهاند به اهداف خود برسند.
wiki_shobhe
@resane_ravanshenasi
💢معاندین از آنچه در رسانهها میبینید فریبکارترند!
🔻مجریان شبکه من و تو مردم را برای حضور در خیابان و به آشوب کشیدن کشور دعوت میکنند، خودشان با دلارهای سعودی- آمریکایی این چنین شادی میکنند!
#پوستر
nasraa_ir
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فالشنوازی ارکستر ملی دروغ از آب درآمد
🔻پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی مربوط به اجرای ارکستر ملی در روز جهانی داوطلب در تالار وحدت با توضیح «فالش نواختن عمدی سرود جمهوری اسلامی توسط نوازندگان ارکستر ملی»، نسخه اصلی بخش مربوط به این اجرا منتشر شد تا مشخص شود قطعه مذکور صداگذاری شده و با هدف پخش اخبار دروغ و جهتدار در فضای مجازی، تولید و منتشر شده است.
🔻ارکستر ملی ایران روز یکشنبه سیزدهم آذرماه در آستانه روز جهانی داوطلب، اجرای ویژهای داشت. این کنسرت در راستای مسئولیت اجتماعی بنیاد رودکی و با مشارکت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
🔻در این کنسرت ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان به روی صحنه رفت و سرود ملی کشورمان را اجرا کرد.
ضمن اینکه «هزار دستان»، «ردشاو»، «راپسودی برای نی و ارکستر»، «خاک مهر آیین»، «مارش اشتراوس»، «اچمیازین» دیگر قطعاتی بود که در این کنسرت ویژه اجرا شد. ارکستر ملی ایران در پایان با تشویق حاضران قطعه «ای ایران» را هم اجرا کرد.
Drsalaam
@resane_ravanshenasi
🔸️پژوهشها درباره سلبریتی چه میگویند؟!
#پژوهش_اجتماعی
🔺️کریس روجک استاد جامعهشناسی در تعریف سلبریتی میگوید: فرایند سلبریتیسازی نسبت دادن خوشنامی یا بدنامی است. آنها به هوادارانشان شادی درد و رنج میدهند و در مقابل ستایش یا رسوایی دریافت میکنند به همین علت سلبریتیها به کالاهایی قابل خرید و فروش در دنیای امروز تبدیل میشوند.
🔺️ سلبریتیهای ایرانی، تقریبا در تمام عرصههای اجتماعی، از بیلبوردهای و فیلمهای تبلیغاتی گرفته تا کمپینهای انتخاباتی و فعالیتهای خیریه یا بشردوستانه حضور دارند و از سوی عامه مردم نیز مورد استقبال قرار میگیرند.
🔺️عمده سلبریتیها در بیان ضعفها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی سعی دارند که خود را در خط مقدم دفاع از مردم قرار دهند. محبوبیت آنها در بین مردم، برخی از سیاستمداران و مسئولان کشور را گمراه کرده و به جای استفاده از متخصصان برای حل مسائل اجتماعی، دست به دامن سلبریتیها میشوند.
🔺️رواج پدیده سلبریتی در بلندمدت میتواند پیامدهایی منفی داشته باشد بدون اینکه خود هنرمندان تبعات این اثر منفی را بدانند، بپذیرند یا جبران کنند.
متن کامل را در لینک زیر بخوانید
https://www.migna.ir/news/60594/preview/
@resane_ravanshenasi
#تکنیک_های_اقناع
قصد داریم در یک رشته پست برخی از تکنیک های اقناع که از طرف رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرد را مورد بررسی قرار دهیم:
1- رسانه به مخاطب حق انتخاب می دهد.
همان طور که می دانیم یکی از دلایل قانع نشدن مخاطب این است که احساس می کند رسانه قصد دارد به جای او تصمیم گرفته، درست و غلط را مشخص کرده و در واقع اجازه تصمیم گیری را از او سلب کند.
به این منظور رسانه برای قانع کردن مخاطب و همچنین مقابله با چنین برداشتی از طرف او می تواند از میان گزینه های متعدد، چند مورد را که به نظر و تصمیمش نزدیک تر بوده را جدا کرده و این اختیار را به مخاطب بدهد که یکی از آن ها را انتخاب کند. با این کار هم او قانع می شود و هم باعث می شود تا مخاطب نزدیک ترین گزینه به نظر رسانه (صاحبان یا خط فکری رسانه) را انتخاب کند.
#تکنیک_اقناع
@resane_ravanshenasi