eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
195 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
شبکه‌های اجتماعی؛ گنج اطلاعاتی جدید ارتش آمریکا +دانلود اندیشکده آمریکایی «رند» می‌نویسد: تحلیل رسانه‌های اجتماعی می‌تواند برای تنظیم پیام‌های ارسالی به جامعه‌ای خاص و یا تأثیرگذاری بر طرزتفکر، تصمیم‌گیری‌ها و یا رفتار آن جامعه مورد استفاده قرار بگیرد. اندیشکده «سازمان رند» (RAND) وابسته به وزارت دفاع آمریکاست که طی گزارشی با عنوان «نظارت بر رسانه‌های اجتماعی: درس‌هایی برای تحلیل‌های آینده وزارت دفاع در حمایت از عملیات‌های اطلاعاتی[۱]» مفصلاً به این موضوع پرداخته است. متن کامل گزارش را دانلود کنید. https://www.mashreghnews.ir/news/741634 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
⭕️ نتیجه انتخابات نخست‌ وزیری هند در دستان واتس‌اپ: 🔸 واتس‌اپ نزدیک به یک میلیارد کاربر فعال دارد و در این میان حزب «باهاراتیا جاناتا» وابسته به نخست‌وزیر هند توانسته است اطلاعات دقیق رأی‌دهندگان خود را از بین آنها جمع‌آوری کند تا پیام‌های هدفمند شخصی و گروهی‌ را در واتس‌اپ به دست این افراد برسد. این حزب رأی‌دهندگان خود را به سه دسته مسلمانان، لیبرتادها و سکولارها تقسیم کرده است و با انتشار پیام‌های هدفمند و مشخص القا می‌کند که تمامی آنها مسیر رسیدن به خوشبختی را طی می‌کنند. http://www.ion.ir/News/471245 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
🔴 بیانیه کاخ سفید: اگر فکر می کنید علیه شما تبعیضی انجام می شود می توانید به راحتی از طریق مراجعه به پلتفرم کاخ سفید اعتراض خود را مطرح و برای حل مشکل خود اقدام کنید. این پلتفرم با هدف مبارزه با تعصبات سیاسی طراحی شده است. 🔸 اما اساسا چرا کاخ سفید باید این نوع پلتفرم را طراحی کند؟ از مدت ها پیش، دونالد ترامپ اعلام کرده بود که شبکه های اجتماعی و مشخصا فیس بوک و توییتر، محتواهای افراد وابسته به حزب جمهوریخواه را به سایه می کشند و محو می کنند، در حالی که محتواهای مرتبط با حزب دموکرات را به وضوح به نمایش می گذارند. 🔸 در بخشی دیگر از متن توضیح این پلتفرم در سایت کاخ سفید می خوانیم: " بسیاری از آمریکایی ها حس می کنند، حساب های آنان بیش از حد محدود شده یا مورد تعلیق واقع شده است. اگر شما هم فکر می کنید که تعصب سیاسی موجب چنین اقدامی علیه شما شده، داستان خود را با رئیس جمهور ترامپ به اشتراک بگذارید. " @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
به‌دنبال تلاش بی‌وقفه «جاسیندا آردن» نخست‌وزیر نیوزیلند، سرانجام طرح«ندای کریست چرچ»(Christchurch Call) به منظور مقابله با اقدامات مشابه تروریستی به رسمیت شناخته شد و رهبران کشورهایی ازجمله نیوزیلند، هندوستان، سوئد، نروژ، استرالیا، انگلیس، کانادا، فرانسه، ایرلند، سنگال، اردن، اندونزی و اتحادیه اروپا در اجلاسی شرکت کردند تا غول‌های دنیای فناوری را متعهد سازند که با انتشار اخبار تروریستی، ‌آموزش، عضوگیری و...برخورد جدی تری داشته باشند. در این اجلاس نمایندگانی از شرکت های برتر فناوری ازجمله فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و توئیتر و آمازون حضور داشتند و کشورها و شرکت های فناوری هریک متعهد شدند تا برای اجرای بندهای مختلف این سند قانونی سه صفحه‌ای که در حقیقت نتیجه ۶ هفته فعالیت‌ شبانه روزی نخست‌وزیر نیوزیلند است، اقداماتی خاص انجام دهند. امانوئل مکرون گفت: ما خواستار یک اینترنت آزاد و امن هستیم بدون اینکه در آن، حقوق بشر و آزادی بیان نادیده گرفته شود. ما معتقدیم که اینترنت می‌تواند در شکوفایی اقتصاد یک جامعه تأثیرگذار باشد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت پس باید بدون اعمال هر نوع سانسور، این محیط را امن‌تر کرد و البته بخش عمده این وظیفه به عهده شرکت های بزرگ فناوری است. http://www.ion.ir/News/471569 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
چند سال از عمر ما در شبکه‌های اجتماعی هدر می‌رود؟ ما انسان‌ها به طور میانگین روزانه ۲ ساعت از وقتمان را در اپلیکیشن‌های اجتماعی می‌گذرانیم؛ یعنی چیزی معادل ۵ سال و ۴ ماه در طول عمرمان! https://www.isna.ir/news/98022714263 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سازمان عفو بین الملل به سبب نفوذ شرکت های صهیونیستی به واتس آپ خواستار شکایت از وزارت جنگ رژیم صهیونیستی شد. عفو بین الملل اعلام کرد گروه NSO که مقر آن در فلسطین اشغالی قرار دارد شبکه اجتماعی واتس آپ را هک کرده و گروه های حقوق بشری را هدف قرار داده است. شرکت فیس بوک نیز اعلام کرده بود یک شرکت اسرائیلی با ایجاد حساب های کاربری جعلی تلاش کرده بود انتخابات برخی کشورهای آفریقایی از جمله تونس را تحت تاثیر قرار دهد. واتس آپ اعلام کرد هکرها با استفاده از خلل موجود در این اپلیکیشن، برنامه هایی برای زیر نظر گرفتن تلفن های همراه و دیگر تجهیزات الکترونیکی نصب کرده بود. @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
🔴🔵 مسعود بصیری: 📢 از 18 هزار کیلومتر آنطرف تر از مرزهای ما، برای ما تصمیم گیری می کنند و اپلیکیشن های هاتگرام و تلگرام طلایی را به سادگی خوردن یک لیوان آب از روی موبایل کابران ایرانی حذف میکنند. ⚠️ در اینطرف دنیا وزارت ارتباطات ما تنها توانست ابراز تاسف کند و بگوید این کار خیلی بدی بوده است. 📢 ما در حال کار بر روی شبکه و بستری از اینترنت هستیم که هیچ اختیاری بر آن نداریم. صاحبان این بستر که تقریبا همه هم آمریکایی هستند خیلی راحت می توانند هر کاری دلشان خواست با اپلیکیشن ها و نرم افزارهای ما انجام دهند بدون این که از ما اجازه بگیرند یا حتی اطلاع کوچکی بدهند. 📢 شما مشغول کارهای روزمزه خود مانند انتقال پول، گرفتن تاکسی اینترنتی، تبادل پیام و امثال آن هستی اما ناگهان می بینید که هیچ کدام از این نرم افزارها در دسترس نیست. مثل همان کاری که اپل انجام داد و حتی نرم افزارهای بانکی را هم روی موبایل ها غیرفعال کرد و جالب آنکه وزارت ارتباطات ما بازهم فقط توانست ابراز تاسف کند. ⚠️ اما موضوع خیلی جدی تر است. جدی تر از آنکه فکرش را بکنید. کافی است چندین میلیون کاربر اسنپ یا اپلیکیشن های اقتصادی دیگر یک روز صبح از روی موبایل ما پاک شده و دیگر قابل استفاده نباشند. به راحتی میلیون ها نفر کارمند و کارگر بیکار شده و محل درآمدشان را از دست می دهند. آیا بازهم می خواهید ابراز تاسف کنید؟ 📢 سالهاست همه کسانی که این فضا را رصد می کنند فریاد زده اند که اینترنت ما باید از شبکه جهانی مستقل شده و بتواند روی پای خودش بایستد. اما نه از شبکه ملی اطلاعات خبری هست و نه از همت جدی برای راه اندازی فوری این شبکه. ⁉️ اصلا کدام انسان عاقلی می پذیرد که ما همه بستر کار و فعالیت اجتماعی و اقتصادی خود را به دست دشمنام سپرده و منتظر تصمیم او باشیم؟ مگر این همه صفحات نامناسب اخلاقی و اقتصادی و حتی تروریستی در فضای داخل کشور ما فعال نیستند و هیچ کدام از مدیران شبکه های خارجی هیچ جوابی به نامه های ما نمی دهند؟ ⁉️ چطور در غرب برای خودشان قوانین سخت استفاده از فضای مجازی را وضع می کنند اما در ایران آقایان خیلی راحت نشسته اند و با التماس دنبال غرب افتاده اند که فشارش را روی سر مردم ما بردارد؟ ⁉️ چرا قدرتتان را می دهید و التماس می خرید؟ مگر راه اندازی یک شبکه ملی چقدر زحمت دارد که کشوری مثل چین انجام داده و ما هنوز در حال نامه نگاری به پاول دوروف و التماس از اندروید و گوگل هستیم؟ 🙌 از قوه قضاییه میخواهم که به مساله ورود کند. تنها راه چاره اقدام قضایی برای پی گیری مصوبات بر زمین مانده مجلس و دستورات رهبری است. خطر موجود در فضای مجازی امنیت اقتصادی و اجتماعی مردم را تهدید می کند و اصلا نمی توان با آن مماشات کرد. چرا که کافی است نرم افزارهای اقتصادی ما از روی موبایل و حتی اینترنت حذف شوند. آنوقت هیچ کس نمی تواند در کوتاه مدت چاره ای برای آن بیاندیشد. http://www.qudsonline.ir/news/656740 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
⭕️ دولت ایتالیا قصد دارد تحقیقاتی را در مورد عملکرد گوگل در این کشور به عمل آورد تا مشخص شود آیا این شرکت از موقعیت برتر خود برای اعمال نفوذ در بازار محصولات هوشمند سوءاستفاده کرده است یا خیر. 🔴 گوگل با استفاده از موقعیت برتر سیستم عامل اندروید، در بازار اپلیکیشن‌های متنوع تجاری و حرفه‌ای نیز دست برتر را دارد و با حذف یا افزودن اپلیکیشن‌های خاص بر تعداد کاربران آنها افزوده یا از میزان آنها می کاهد که این امر به معنای انحصارطلبی تجاری است. 🔹 مقامات گوگل در واکنش به این رویداد مدعی شده اند که شکایت یادشده را به دقت مورد بررسی قرار خواهند داد و با مقامات ایتالیایی برای برطرف شدن نگرانی‌های آنها همکاری خواهند کرد. نتیجه این تحقیقات ۳۰ ماه می سال آینده میلادی اعلام می‌شود. 🔸 آسین ایج، بر اساس بیانیه‌ای که عصر روز گذشته در این زمینه صادر شده، گوگل از گنجاندن اپلیکیشنی موسوم به Enel X Recharge در اپ Android Auto خودداری کرده است. این اپلیکیشن توسط شرکت ایتالیایی Enel تولید شده که در حوزه انرژی و به خصوص برق و گاز فعال است. اپلیکیشن یادشده برای مدیریت شارژ خودروهای برقی از طریق گوشی‌های هوشمند به کار می‌رود. همچنین از آن می‌توان برای یافتن نزدیک ترین ایستگاه شارژ خودروهای برقی و ذخیره کردن نوبت استفاده کرد. @seda24
هدایت شده از کتاب خوب📚
✅ دانلود کتاب فرهنگ، سبک زندگی و جرم: گفتارهایی در جامعه‌شناسی جنایی ایرانی ✅ اثر وحید یامین پور و شاطری پور اصفهانی ...توجه به اوضاع فرهنگی و اجتماعی اکنون ایران و جهان و تلاش در درک تاریخی و فرهنگی علل کج‌روی و جرم در ایران معاصر «فرهنگ، سبک زندگی و جرم؛ گفتارهایی در جامعه‌شناسی جنایی ایرانی» را از طاقچه دریافت کنید: https://taaghche.ir/book/45014 ✅ لینک دانلود در کتابراه: http://ketabrah.ir/go/b38888/436b7 📗📘📙 @ketabe_khoob
سواد رسانه و روانشناسی
♨️پروپاگاندا نه همیشه به صورت دروغ‌های بزرگ، بلکه گاهی در لباس فریب‌های کوچک رخ می‌نماید؛ فریب‌هایی که چون ناخودآگاه انسان‌ها را هدف قرار می‌دهند، همچون اسب تروا می‌توانند با خیالی آسوده‌ راه خود را به قلعه‌ی ذهن ما باز کنند. asrehooshmandi @resane_ravanshenasi
⭕️انواع عملکردهای رسانه ای در راه اندازی جنگ روانی 1⃣در كشورهايي كه حكومت آنها صبغه‌اي نژادي و قومي دارد، رسانه‌ها تحت كنترل شديد دولت، تبديل به بلندگو و انعكاس‌دهنده گرايش‌هاي نژادي ـ قومي -نظامي حاكم مي‌شوند و به عنوان يكي از ابزارهاي «دگرسازي» یا به اصطلاح قرار دادن «ما در برابر آنها» Us Versus Them، بستر مناسبي براي ايجاد تنش، خشونت و حتي جنگ داخلي فراهم مي‌كنند، نوع و شيوه رفتاري رسانه‌ها در بحران رواندا و صربستان نمونه‌هاي خوبي در اين زمينه به شمار مي‌روند. 2⃣در برخي موارد، رسانه‌هاي داخلي يا خود زمينه‌ساز بحران و جنگ هستند و يا به دليل آن كه نمي‌توانند به بيان حقايق بپردازند به ترويج خشونت كمك مي‌كنند. در اين شرايط، اين رسانه‌هاي بين‌المللي هستند كه بايد انجام اين وظيفه را عهده‌دار شوند. غفلت عمدي يا سهوي رسانه‌هاي بين‌المللي در پرداختن به موضوع، منجر به بروز و يا ادامه جنگ و خشونت مي‌شود. سكوت عمدي رسانه‌هاي غربي در برابر نسل‌كشي صرب‌ها و جنايات صدام عليه اكراد، از مصاديق بارز در اين زمينه هستند. 💢در اين باره مارك دافيلد (Mark Duffield) ضمن بررسي گزارش‌هاي تايمز و نيويورك تايمز كه منجر به عدم مداخله جامعه بين‌المللي در جريان نسل‌كشي در كشور رواندا شده است، چنين رسانه‌هايي را در خدمت آنچه بربريت‌گرايي جديد (New Barbarism) غرب ناميده مي‌شود، قلمداد مي‌كند. 3⃣ تلاش رسانه‌هاي كشور ثالث براي ايجاد اختلاف بين دو كشور و يا تحريك به اقدام براي جدايي‌طلبي، شيوه ديگري است كه مي‌توان به آن اشاره كرد. 4⃣ترغيب سياستمداران به آغاز جنگ با مطرح كردن اين ايده كه ساير روش‌هاي تغيير رفتار كشور هدف نتيجه‌بخش نخواهد بود، از ديگر شيوه‌هايي است كه رسانه‌ها به آن متوسل مي‌شوند. 5⃣اگر در زمان جنگ، رسانه‌ها تلاشي براي خاتمه آن انجام ندهند، در حقيقت تداوم خونريزي و خشونت را موجب شده‌اند. در عصري كه بيش از 17000 ماهواره، امكانات فوق‌العاده‌اي را به وجود آورده‌اند، تا حدي كه مي‌توان از ديپلماسي مجازي (Virtual diplomacy) بحث كرد، رسانه‌ها مي‌توانند تلاش فراواني براي ترغيب طرف‌هاي درگير به گفت‌وگو و حتي مذاكرات بين‌المللي چند جانبه به عمل آورند.
📍 از خبرها ومطالبی در فضای مجازی استفاده کنید که منبع کافی را داشته باشد 📢 @manoresane
🎯 زندگی ما طوری شده که بدون گوشی هوشمند دست‌کمی از جهنم ندارد. البته عجیب هم نیست؛ پیش‌تر کارشناس طراحی گوگل، تریستان هریس، گفته بود که «گوشی‌های هوشمند طوری ساخته شده‌اند که اعتیادآور باشند». اما با این اعتیاد چه می‌شود کرد؟ اگر شبکه‌های اجتماعی را ترک کنیم، شاید حتی امنیت معیشتمان هم به خطر بیفتد. از سوی دیگر، اگر در آن بمانیم، آرامش روح و روانمان را با دست خود سرکوب خواهیم کرد. دو کتاب جدید راه‌حل‌هایی دارند که شاید به درد ما هم بخورد. 🔖 ۴۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9405/
‍ ✍سواد انتقادی چیست و چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟ 🔸فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید. ✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟ 🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود. با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند. 🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد. 🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد. 🔹 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است. 🔺منبع: - چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران"، ارائه ای از مرتضی نظری در میز اندیشه انجمن اسلامی معلمان ایران، تیرماه ۱۳۹۳ @resane_ravanshenasi
رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: بستر اینترنت تمامی شئون زندگی انسان را به اختیار گرفته است دكتر مرتضی موسویان اظهار داشت: اگر یك كشور شبكه و زیرساخت خودش را نداشته باشد، مجبور می شود در فضای مجازی در زیرساخت كشورهای دیگر زندگی خود را پیش ببرد. مشروح کامل این خبر را در سایت رادیو گفت و گو بخوانید : http://www.radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175102&n=423823&ap=1
گودرز عكاشه در گفت و گو با «روزنه»: اعتیاد به فضای مجازی معضل اصلی جامعه ماست یك روانپزشك و متخصص اعصاب و روان عنوان كرد: اعتیاد به فضای مجازی در جامعه ما رو به فزونی است و در واقع معضل اصلی جامعه ما محسوب می شود. مشروح کامل این خبر را در سایت رادیو گفت و گو بخوانید : http://www.radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=177107&n=423350&ap=1
⭕️تکنیک جعل و تثبیت 💢عکس کار شده توسط رسانه ی اسرائیلی آمدنیوز در خصوص حضور آمریکایی ها در خلیج فارس مربوط به سال 2015 است عکس مربوط به خلیج فارس نیست مربوط به خلیج عدن است ✅آرما
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
❌✅ از شایعه تا واقعیت|«من‌وتو» فیلم دیماه ۹۶ را به جای اردیبهشت ۹۸ منتشر کرد 🔹پس از تجمع روز گذشته عده‌ای از دانشجویان هنجارشکن در دفاع از بی‌حجابی، رسانه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام به بزرگنمایی و فریب مخاطبان خود کردند. 🔹این رسانه‌ها در همین راستا، به شیوه قدیمی خود روی‌ آوردند و تصاویر و فیلم‌های آرشیوی را منتشر کردند. از جمله این رسانه‌ها من‌وتو بود که فیلم‌های منتشر شده در اغتشاشات سال ۹۶ را به عنوان تجمع هنجارشکنانه اردیبهشت سال ۹۸ منتشر کرد. 🔸من‌وتو سال گذشته برای توجیه تجمع شکست خورده ضدانقلاب هم تصاویری اغتشاشات سال ۹۶ را منتشر کرده بود؛ به نظر می‌رسد این ترفند تکراری ضدانقلاب در تجمعات و اغتشاشات احتمالی ایران است. ✅آرما
⭕️انواع عملکردهای رسانه ای در راه اندازی جنگ روانی 1⃣در كشورهايي كه حكومت آنها صبغه‌اي نژادي و قومي دارد، رسانه‌ها تحت كنترل شديد دولت، تبديل به بلندگو و انعكاس‌دهنده گرايش‌هاي نژادي ـ قومي -نظامي حاكم مي‌شوند و به عنوان يكي از ابزارهاي «دگرسازي» یا به اصطلاح قرار دادن «ما در برابر آنها» Us Versus Them، بستر مناسبي براي ايجاد تنش، خشونت و حتي جنگ داخلي فراهم مي‌كنند، نوع و شيوه رفتاري رسانه‌ها در بحران رواندا و صربستان نمونه‌هاي خوبي در اين زمينه به شمار مي‌روند. 2⃣در برخي موارد، رسانه‌هاي داخلي يا خود زمينه‌ساز بحران و جنگ هستند و يا به دليل آن كه نمي‌توانند به بيان حقايق بپردازند به ترويج خشونت كمك مي‌كنند. در اين شرايط، اين رسانه‌هاي بين‌المللي هستند كه بايد انجام اين وظيفه را عهده‌دار شوند. غفلت عمدي يا سهوي رسانه‌هاي بين‌المللي در پرداختن به موضوع، منجر به بروز و يا ادامه جنگ و خشونت مي‌شود. سكوت عمدي رسانه‌هاي غربي در برابر نسل‌كشي صرب‌ها و جنايات صدام عليه اكراد، از مصاديق بارز در اين زمينه هستند. 💢در اين باره مارك دافيلد (Mark Duffield) ضمن بررسي گزارش‌هاي تايمز و نيويورك تايمز كه منجر به عدم مداخله جامعه بين‌المللي در جريان نسل‌كشي در كشور رواندا شده است، چنين رسانه‌هايي را در خدمت آنچه بربريت‌گرايي جديد (New Barbarism) غرب ناميده مي‌شود، قلمداد مي‌كند. 3⃣ تلاش رسانه‌هاي كشور ثالث براي ايجاد اختلاف بين دو كشور و يا تحريك به اقدام براي جدايي‌طلبي، شيوه ديگري است كه مي‌توان به آن اشاره كرد. 4⃣ترغيب سياستمداران به آغاز جنگ با مطرح كردن اين ايده كه ساير روش‌هاي تغيير رفتار كشور هدف نتيجه‌بخش نخواهد بود، از ديگر شيوه‌هايي است كه رسانه‌ها به آن متوسل مي‌شوند. 5⃣اگر در زمان جنگ، رسانه‌ها تلاشي براي خاتمه آن انجام ندهند، در حقيقت تداوم خونريزي و خشونت را موجب شده‌اند. در عصري كه بيش از 17000 ماهواره، امكانات فوق‌العاده‌اي را به وجود آورده‌اند، تا حدي كه مي‌توان از ديپلماسي مجازي (Virtual diplomacy) بحث كرد، رسانه‌ها مي‌توانند تلاش فراواني براي ترغيب طرف‌هاي درگير به گفت‌وگو و حتي مذاكرات بين‌المللي چند جانبه به عمل آورند. ✅آرما
⭕️علامه گوگل و ادامه مشق شب 💢 برای ما كه از دهه عجیب 60 هستیم «مشق شب» هیولای چندسر تمام نشدنی بود. مانع بزرگی برای بازی‌های كودكی‌مان و پلاس شدن در كوچه‌ها. هنوز هم كه هنوز است نمی‌توانم فراموش كنم استرس انجام ندادن مشق شب و رفتن به مدرسه را، انگار كه ارتش مردگان در انتظارم باشند. حالا كه حتما از آن هیولای چند سر پوسته‌ای مانده و بس. هرچند هنوز هم بسیاری از كنار این هیولای پیر نان می‌خورند، همین است كه چند ماهی است دعوا بر سر بودن و نبودن مشق شب است. یادتان كه هست،‌ ناشر فربه و پرواری سعی می‌كرد از كنار مشق شب چاق‌تر شود و برای رسیدن به این راه حتی راهی قم شده بود. بعد از همان اتفاق بود كه بحثی درگرفت كه اصلا مشق شب باشد یا نباشد؟ این بحث البته هنوز هم ادامه دارد، البته كه اینها بهانه گزارش جمع و جور این صفحه نیست، زینب مرتضایی‌فرد برای این صفحه بهانه تازه‌ای می‌خواسته كه به دست آورده و آن هم اظهارنظر تازه یكی از اعضای كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است كه خودمانی‌اش این است كه عنوان كرده حذف مشق‌شب از نظام آموزشی چیزی نیست كه به راحتی صورت بگیرد و باید مراجع بالادستی در این باره تصمیم بگیرند. 💢 دیروز اگر گذرتان به علامه گوگل خورده باشد كه حتما خورده، پیرمرد خسته‌ای را مشاهده كردید كه زیر درختی لم داده و حتما كه دارد محاسباتی را انجام می‌دهد، البته كه خیلی زود متوجه شده‌اید ایشان همان شخص شخیص عمر خیام ریاضیدان،‌ منجم، شاعر، فیلسوف و خلاصه همه چیزدان ایرانی است. ماجرا از این قرار است كه 28 اردیبهشت زادروز تولد این شاعر دوره سلجوقی است و گوگل همین را بهانه تغییر خوش آب و رنگ لوگوی معروف خود كرده است. همین موضوع اصلی گزارش آذر مهاجر است، او رفته پی این‌كه خب حالا كه عمر خیام بر آستانه گوگل نشسته، برویم ببینیم در گذشته چند ایرانی به این افتخار نائل شده‌اند . ✅آرما
⭕️ رسانه چیست؟ 💢با توجه به این‌که واژه‌ی رسانه به شکل وسیعی در نوشته‌ها و گفتگوهای روزمره به‌کار می‌رود، اجازه بدهید ابتدا چند تعریف از رسانه را با هم مرور کنیم تا در ادامه‌ی بحث، درک مشترکی از این مفهوم داشته باشیم. 💢مطالعه‌ی چند جمله از فصل اول کتاب موضوعات کلیدی در نظریه رسانه‌ها نوشته‌ی دن لافی (Dan Laughy) می‌تواند به درک بهتر تعریف رسانه کمک کند 💢برای تعریف رسانه می‌شود به فهرستی شامل تلویزیون، فیلم،‌‌‌ رادیو، روزنامه و اینترنت فکر کرد. اما چنین فهرستی، ویژگی مشترک عنوان‌های خود را به سادگی آشکار نمی‌کند. 💢شاید راه‌حل این باشد که رسانه را به صورت تکنولوژی‌هایی که پیام‌ها را به مخاطبانی در نقاط مختلف منطقه، کشور و حتی جهان منتقل می‌کنند تعریف کنیم. 💢اما این تنها تعریف رسانه نیست و نویسندگان و متفکران مختلف، تعریف‌های بسیار متنوعی را ارائه داده‌اند. به عنوان مثال: رسانه، صنعتی است که محصولات و خدمات اطلاعاتی و سرگرمی را تولید کرده و می‌فروشد هر ابزار، روش و وسیله‌ای که برای ارتباط به‌کار برود، رسانه است رسانه یعنی هر نوع ابزار ارتباط انبوه مانند تلویزیون، رادیو، مجله‌ها و روزنامه‌ها 🔺تنوع این تعریف‌ها، خیال‌تان را راحت می‌کند که تعریف و توصیفی از رسانه که مورد اتفاق‌نظر همگان باشد وجود ندارد و شما هم می‌توانید بسته به نیاز و نگاه خود، مفهوم متفاوتی از رسانه را در ذهن‌تان تصور کنید. ادامه دارد... ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️سلبریتی شناسی 💢شهرت سنتی: فضیلت / احترام/شهرت 🔺برگردیم به گذشته های دور! در تاریخ اجتماعی بشر افراد معدودی توانسته اند در زمان حیات خود به شهرت برسند معروفیت عمده ی این افراد به خاطر توانمندی های خاص و یا شایستگی های منحصر به فردی بود که عموم مردم از دستیابی به آن عاجز بودند ویژگی هایی مثل کشورگشایی و جنگاوری درجه علمی ، قدرت جسمانی یا مرتبه ی معنوی از این دست خلصت ها بودند اما این ها هم کافی نبود! درحالی که خبری از رسانه های امروزی نبود باید حکایت فضیلت و احترام شخص ، نقل محافل می شد و دهان به دهان می چرخید تا چهره مشهور شناخته شود. 💢نکته ی دیگر اینکه این چهره ها ، واجد احترام عمومی بودند و همین احترام بود که موجب شهرت شان می شد حتی اگر افرادی بخاطر کارهای منفی خود نیز به شهرت می رسیدند مثل چنگیز مغول یا هیتلر ، بازهم از ویژگی هایی غیر معمولل(مثل خون خواری) و احترام (ولو از سر ترس) برخوردار بودند بنابراین شهرت تابعی از شایستگی ها و احترام بود و قاعده ی این دو مفهوم بنا می شد ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️سلبریتی شناسی 💢شهرت جدید: و ناگهان شهرت 🔺مورخان و جامعه شناسان غربی با بررسی موضوع شهرت متوجه تغییر عجیبی در دو قرن اخیر شدند. در کنار چهره های همیشگی افرادی هم به شهرت می رسیدند که لزوما فضیلت یا توانمندی خاصی نداشتند ، آن ها نه به خاطر کاری که انجام داده بودند بلکه صرفا به خاطر حضورشان در رسانه ها و دیده شدن شان توسط مردم به شهرت رسیده بودند جالبتر این که برخی از این چهره ها احترام آمیز هم نبودند این گونه افراد پیش از این هم در جوامع حضور داشتند اما کمتر شانس داشتند تا به خاطر شبیه بودن به یک چهره مشهور ، آرایش صورت و عمل های زیبایی شان یا توانمندی در آشپزی و رقص و ... در میان دیگر چهره های معروفی همچون فلاسفه ، دانشمندان و پادشاهان به شهرت برسند . برخلاف گونه ی قدیم شهرت ، نه فضیلت اصالتی دارد و نه احترام و این چنین بود که سلبریتی ها متولد شدند ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️ رسانه چیست؟ 🔻رسانه با ابزار رسانه‌ای چه تفاوتی دارد؟ 💢معمولاً در گفتگوها و نوشته‌ها، دو اصطلاح رسانه و ابزار رسانه‌ای به صورت مترادف به‌کار می‌روند. این کار، نادرست نیست و حتی در متن‌های تخصصی هم رواج دارد. اما حتی اگر این دو کلمه را به جای هم به‌کار می‌بریم، مهم است که در ذهن خود، به تفاوت میان آن‌ دو توجه داشته باشیم: 💢روزنامه، میکروفن، شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون، همگی ابزارهای رسانه‌ای هستند و می‌توانند نقش بستر ارتباطی را ایفا کنند. اما رسانه زمانی شکل می‌گیرد که پیام (محتوا) نیز وجود داشته باشد و ضمناً مخاطبانی هم در انتظار دریافت آن پیام باشند. 💢از آن‌جا که در دنیای امروز، ابزارهای رسانه‌ای بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از گذشته در اختیار ما قرار می‌گیرند، افراد بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند دسترسی به رسانه نیز به همان سادگی مهیا است.در حالی که ساختن رسانه بر پایه‌ی ابزارهای رسانه‌ای، کاری دشوار است و به تلاش و تجربه و تخصص نیاز دارد. داشتن یک وب‌سایت، یک پیج در شبکه‌های اجتماعی، انتشار پادکست، مجله یا کتاب، به خودی خود به معنای شکل‌گیری یک رسانه نیست. ❓منظور از رسانه های جمعی یا رسانه های گروهی چیست؟ 🔺مثال زدن برای رسانه جمعی ساده‌تر از تعریف کردن آن‌ است. مثلاً همه می‌دانیم که کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون، نمونه‌های رسانه جمعی محسوب می‌شوند. اما این‌ رسانه‌ها چه ویژگی‌هایی داشته‌اند که به عنوان رسانه جمعی یا رسانه گروهی شناخته می‌شوند؟ ⭕️ساده‌ترین تعریف رسانه جمعی چیزی شبیه این است 🔻رسانه انبوه یا رسانه گروهی یا رسانه جمعی (معادل Mass Media) به رسانه‌هایی گفته می‌شوند که فرستنده به وسیله‌ی آن‌ها می‌تواند پیام خود را به حجم وسیعی از مخاطبان برساند. 💢رسانه انبوه دو ویژگی کلیدی دارد: 🔺 ارتباط One-to-Many یا OMC (یک فرستنده با تعداد زیادی مخاطب) 🔻 ارتباط یک سویه یا Uni-directional Communication (فقط از سمت فرستنده به گیرنده) 💢البته این تعریف هم، ابهام‌هایی دارد که باید آن‌ها را بپذیریم و به‌خاطر داشته باشیم. مثلاً در مورد این‌که حجم وسیع یا Many چیست و چقدر است، پیشنهاد و اتفاق‌نظری وجود ندارد. 💢تقریباً همه قبول دارند که یک ایستگاه رادیویی با چندصدهزار نفر مخاطب، مصداق رسانه جمعی است؛ اما کسی نگفته که آیا یک پادکست با دویست نفر مخاطب را هم می‌توانیم رسانه جمعی حساب کنیم یا نه. 💢در مورد ارتباط یک‌سویه هم می‌تواند ابهام‌هایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان گفت که ارتباط یک‌سویه در دنیای فعلی تقریباً وجود ندارد و حتی رادیو و تلویزیون هم با نامه و پیامک و ایمیل، از مخاطبان خود بازخورد می‌گیرند. 💢اما در این‌جا هم، باید به برداشت عُرفی از ارتباط دو سویه رضایت دهیم: بینندگان هنوز معتقدند که به «تماشای» تلویزیون می‌نشینند و کسی نمی‌گوید که می‌خواهد به «گفتگو» یا «تعامل» با تلویزیون بنشیند. ادامه دارد... ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️تبلیغات سیاه 💢استفاده از اِلمان های جنسی در تبلیغ یک کالا یا محصول منجر به شرطی شدن مغز مخاطب برای تهیه محصول با تحریک از طریق حس جنسی می شود 🔺ذائقه سازی مخاطب توسط رسانه برای سود بیشتر نوعی تبلیغات سیاه است که در جنگ جهانی دوم توسط انگلیس با ابزار زن و شهوت پایه گذاری شد ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi