eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️سلبریتی شناسی 💢شهرت جدید: و ناگهان شهرت 🔺مورخان و جامعه شناسان غربی با بررسی موضوع شهرت متوجه تغییر عجیبی در دو قرن اخیر شدند. در کنار چهره های همیشگی افرادی هم به شهرت می رسیدند که لزوما فضیلت یا توانمندی خاصی نداشتند ، آن ها نه به خاطر کاری که انجام داده بودند بلکه صرفا به خاطر حضورشان در رسانه ها و دیده شدن شان توسط مردم به شهرت رسیده بودند جالبتر این که برخی از این چهره ها احترام آمیز هم نبودند این گونه افراد پیش از این هم در جوامع حضور داشتند اما کمتر شانس داشتند تا به خاطر شبیه بودن به یک چهره مشهور ، آرایش صورت و عمل های زیبایی شان یا توانمندی در آشپزی و رقص و ... در میان دیگر چهره های معروفی همچون فلاسفه ، دانشمندان و پادشاهان به شهرت برسند . برخلاف گونه ی قدیم شهرت ، نه فضیلت اصالتی دارد و نه احترام و این چنین بود که سلبریتی ها متولد شدند ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️ رسانه چیست؟ 🔻رسانه با ابزار رسانه‌ای چه تفاوتی دارد؟ 💢معمولاً در گفتگوها و نوشته‌ها، دو اصطلاح رسانه و ابزار رسانه‌ای به صورت مترادف به‌کار می‌روند. این کار، نادرست نیست و حتی در متن‌های تخصصی هم رواج دارد. اما حتی اگر این دو کلمه را به جای هم به‌کار می‌بریم، مهم است که در ذهن خود، به تفاوت میان آن‌ دو توجه داشته باشیم: 💢روزنامه، میکروفن، شبکه های اجتماعی، رادیو و تلویزیون، همگی ابزارهای رسانه‌ای هستند و می‌توانند نقش بستر ارتباطی را ایفا کنند. اما رسانه زمانی شکل می‌گیرد که پیام (محتوا) نیز وجود داشته باشد و ضمناً مخاطبانی هم در انتظار دریافت آن پیام باشند. 💢از آن‌جا که در دنیای امروز، ابزارهای رسانه‌ای بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر از گذشته در اختیار ما قرار می‌گیرند، افراد بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند دسترسی به رسانه نیز به همان سادگی مهیا است.در حالی که ساختن رسانه بر پایه‌ی ابزارهای رسانه‌ای، کاری دشوار است و به تلاش و تجربه و تخصص نیاز دارد. داشتن یک وب‌سایت، یک پیج در شبکه‌های اجتماعی، انتشار پادکست، مجله یا کتاب، به خودی خود به معنای شکل‌گیری یک رسانه نیست. ❓منظور از رسانه های جمعی یا رسانه های گروهی چیست؟ 🔺مثال زدن برای رسانه جمعی ساده‌تر از تعریف کردن آن‌ است. مثلاً همه می‌دانیم که کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون، نمونه‌های رسانه جمعی محسوب می‌شوند. اما این‌ رسانه‌ها چه ویژگی‌هایی داشته‌اند که به عنوان رسانه جمعی یا رسانه گروهی شناخته می‌شوند؟ ⭕️ساده‌ترین تعریف رسانه جمعی چیزی شبیه این است 🔻رسانه انبوه یا رسانه گروهی یا رسانه جمعی (معادل Mass Media) به رسانه‌هایی گفته می‌شوند که فرستنده به وسیله‌ی آن‌ها می‌تواند پیام خود را به حجم وسیعی از مخاطبان برساند. 💢رسانه انبوه دو ویژگی کلیدی دارد: 🔺 ارتباط One-to-Many یا OMC (یک فرستنده با تعداد زیادی مخاطب) 🔻 ارتباط یک سویه یا Uni-directional Communication (فقط از سمت فرستنده به گیرنده) 💢البته این تعریف هم، ابهام‌هایی دارد که باید آن‌ها را بپذیریم و به‌خاطر داشته باشیم. مثلاً در مورد این‌که حجم وسیع یا Many چیست و چقدر است، پیشنهاد و اتفاق‌نظری وجود ندارد. 💢تقریباً همه قبول دارند که یک ایستگاه رادیویی با چندصدهزار نفر مخاطب، مصداق رسانه جمعی است؛ اما کسی نگفته که آیا یک پادکست با دویست نفر مخاطب را هم می‌توانیم رسانه جمعی حساب کنیم یا نه. 💢در مورد ارتباط یک‌سویه هم می‌تواند ابهام‌هایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، می‌توان گفت که ارتباط یک‌سویه در دنیای فعلی تقریباً وجود ندارد و حتی رادیو و تلویزیون هم با نامه و پیامک و ایمیل، از مخاطبان خود بازخورد می‌گیرند. 💢اما در این‌جا هم، باید به برداشت عُرفی از ارتباط دو سویه رضایت دهیم: بینندگان هنوز معتقدند که به «تماشای» تلویزیون می‌نشینند و کسی نمی‌گوید که می‌خواهد به «گفتگو» یا «تعامل» با تلویزیون بنشیند. ادامه دارد... ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️تبلیغات سیاه 💢استفاده از اِلمان های جنسی در تبلیغ یک کالا یا محصول منجر به شرطی شدن مغز مخاطب برای تهیه محصول با تحریک از طریق حس جنسی می شود 🔺ذائقه سازی مخاطب توسط رسانه برای سود بیشتر نوعی تبلیغات سیاه است که در جنگ جهانی دوم توسط انگلیس با ابزار زن و شهوت پایه گذاری شد ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🚦یک ویدئوی تاثیرگذار، با استفاده از تکنیک اقناعی 🔸10 سال آخر عمر وقتی ورزش می کنید در مقایسه با وقتی ورزش نمیکنید!
🚦ساده و در عین حال خلاقانه! سیگار کشیدن را نه از منظر سلامتی بلکه بخاطر مشمئزکننده بودن استفاده از آن مورد نقد قرار می دهد! 🔸چیزی که ما هنگام سیگار کشیدن تو می‌بینیم!
سواد رسانه و روانشناسی
📢ثبت درجه بندی سنی فیلم های سینمایی روی بلیت سینما
سواد رسانه و روانشناسی
آنچه در دنیای مجازی می بینید را زیاد جدی نگیرید! https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💠ایده‌هایی برای تربیت رسانه‌ای (WHO) اخیراً قواعدی را برای سلامتی کودکان اعلام کرده است. از جمله این‌که برای کودکان زیر پنج‌سال محدودیت‌هایی در دیدن صفحات الکترونیک باید لحاظ شود و کودکان زیر یک سال اصلاً نباید هرگونه صفحه الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه، و گوشی هوشمند ببینند. تحقیقات نشان می‌دهد هشتمین خطری که ۲۸ درصد افسردگی دانش‌آموزان و کودکان را افزایش می‌دهد، استفاده بی‌رویه از رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای هوشمند است. بسیاری از خودکشی‌های جوانان نیز تحت تأثیر این ابزارها و اعتیاد نسبت به آنها انجام می‌شود. ✅ حتی مبدعان اصلی فناوری‌های جدید به فرزندان خود (تا سنین جوانی) اجازه استفاده از چنین وسایلی را نمی‌دادند. در مصاحبه ای که با یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت یعنی انجام شده است، او بیان کرد که «کودکانش تا پیش از سن 14 سالگی حق دارا بودن موبایل اختصاصی خود را نداشته‌اند». همچنین، استفاده از موبایل توسط فرزندان بیل گیتس هم شامل محدودیت‌هایی می‌شود که از جمله آن می‌توان به «منع حضور موبایل روی میز غذا و در حین غذا خوردن» اشاره کرد. (مدیر عامل شرکت اپل) هم در مصاحبه‌های خود پاسخی مشابه بیل گیتس داده بود. در سال ۲۰۱۰ اولین تبلت‌های این شرکت به بازار آمد. در همان روزها، جابز در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها گفت: «فرزندان من از این وسیله استفاده نمی‌کنند. ما میزان استفاده از فناوری را در خانه برای فرزندان‌مان محدود کرده‌ایم». ✅ متأسفانه هنوز والدین و مربیان آگاهی کافی نسبت به نقش بسیار مخرب رسانه‌ها ندارند و به‌خاطر فرار از مسئولیت فرزندپروری و تحت جبرهای اجتماعی و اقتصادی یا درافتادن در نوعی یعنی احساس رضایت از آشنایی زودهنگام کودکان با فناوری‌های مدرن، آسیب‌های متعددی به کودکان وارد می‌کنند. هرچند تحقیقات بسیاری مرتبط با آثار و پیامدهای روابط کودک و رسانه وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد هنوز نیازمند پژوهش‌های جدّی‌تر درباره دلایل این‌گونه اقدامات والدین و شیوه‌های آگاه‌سازی آنها نسبت به عواقب این اقدامات هستیم. ✴️دکتر رضا محمدی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi