سواد رسانه و روانشناسی
⭕️تبلیغات سیاه
💢استفاده از اِلمان های جنسی در تبلیغ یک کالا یا محصول منجر به شرطی شدن مغز مخاطب برای تهیه محصول با تحریک از طریق حس جنسی می شود
🔺ذائقه سازی مخاطب توسط رسانه برای سود بیشتر نوعی تبلیغات سیاه است که در جنگ جهانی دوم توسط انگلیس با ابزار زن و شهوت پایه گذاری شد
#تبلیغات #سواد_رسانه_ای
✅آرما
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🚦یک ویدئوی تاثیرگذار، با استفاده از تکنیک اقناعی #مقایسه
🔸10 سال آخر عمر وقتی ورزش می کنید در مقایسه با وقتی ورزش نمیکنید!
سواد رسانه و روانشناسی
📢ثبت درجه بندی سنی فیلم های سینمایی روی بلیت سینما
#کودک_نوجوان_انجمن_سواد_رسانه_ای_ایران
سواد رسانه و روانشناسی
#هنر_نکته
آنچه در دنیای مجازی می بینید را زیاد جدی نگیرید!
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💠ایدههایی برای تربیت رسانهای
#سازمان_بهداشت_جهانی (WHO) اخیراً قواعدی را برای سلامتی کودکان اعلام کرده است. از جمله اینکه برای کودکان زیر پنجسال محدودیتهایی در دیدن صفحات الکترونیک باید لحاظ شود و کودکان زیر یک سال اصلاً نباید هرگونه صفحه الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه، و گوشی هوشمند ببینند. تحقیقات نشان میدهد هشتمین خطری که ۲۸ درصد افسردگی دانشآموزان و کودکان را افزایش میدهد، استفاده بیرویه از رسانههای اجتماعی و ابزارهای هوشمند است. بسیاری از خودکشیهای جوانان نیز تحت تأثیر این ابزارها و اعتیاد نسبت به آنها انجام میشود.
✅ حتی مبدعان اصلی فناوریهای جدید به فرزندان خود (تا سنین جوانی) اجازه استفاده از چنین وسایلی را نمیدادند. در مصاحبه ای که با یکی از بنیانگذاران مایکروسافت یعنی #بیل_گیتس انجام شده است، او بیان کرد که «کودکانش تا پیش از سن 14 سالگی حق دارا بودن موبایل اختصاصی خود را نداشتهاند». همچنین، استفاده از موبایل توسط فرزندان بیل گیتس هم شامل محدودیتهایی میشود که از جمله آن میتوان به «منع حضور موبایل روی میز غذا و در حین غذا خوردن» اشاره کرد. #استیو_جابز (مدیر عامل شرکت اپل) هم در مصاحبههای خود پاسخی مشابه بیل گیتس داده بود. در سال ۲۰۱۰ اولین تبلتهای این شرکت به بازار آمد. در همان روزها، جابز در مصاحبه با یکی از روزنامهها گفت: «فرزندان من از این وسیله استفاده نمیکنند. ما میزان استفاده از فناوری را در خانه برای فرزندانمان محدود کردهایم».
✅ متأسفانه هنوز والدین و مربیان آگاهی کافی نسبت به نقش بسیار مخرب رسانهها ندارند و بهخاطر فرار از مسئولیت فرزندپروری و تحت جبرهای اجتماعی و اقتصادی یا درافتادن در نوعی #جهالت_مدرن یعنی احساس رضایت از آشنایی زودهنگام کودکان با فناوریهای مدرن، آسیبهای متعددی به کودکان وارد میکنند. هرچند تحقیقات بسیاری مرتبط با آثار و پیامدهای روابط کودک و رسانه وجود دارد، اما بهنظر میرسد هنوز نیازمند پژوهشهای جدّیتر درباره دلایل اینگونه اقدامات والدین و شیوههای آگاهسازی آنها نسبت به عواقب این اقدامات هستیم.
✴️دکتر رضا محمدی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#حریم_شخصی و #فضای_مجازی
✍️ حریم، محدوده_ی خانه یا جایی است که دفاع از آن واجب است(فرهنگ معین) و در اثر بی مبالاتی محل آسیبهای احتمالی خواهد بود. حریم شخصی نیز به اطلاعات فردی و شخصی گویند که اگر در دسترس دیگران قرار گیرد امکان آسیب در آن وجود خواهد داشت. لذا به حق افراد، گروهها یا حتی مؤسسات نسبت به اینکه برای خود تعیین کنند چه زمانی، چگونه و تا چه اندازه اطلاعات مربوط به آنها به دیگران مخابره شود را حریم خصوصی یا شخصی گفتند.
پس حریم شخصی منطقه ممنوعه هرکسی است که باید با ملاحظات و کسب اجازاتی بدان وارد شد.
✍️اطلاعاتی مانند مشخصات شناسنامه¬ای، آدرس محل سکونت و نشانی الکترونیک، شماره تماس، وضعیت سلامتی فرد، سطح تحصیلات فرد، وابستگی¬های صنفی و مذهبی، عقاید و دیدگاه¬های سیاسی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، شیوه تأمین نیازهای مالی، روابط خانوادگی، موقعیت خانوادگی، روابط دوستانه، زندگی احساسی و عاطفی، تمایلات و آرزوها، سوابق کیفری، تصاویر و فیلم های شخصی و خانوادگی و ... حریم خصوصی افراد به حساب می¬آیند که قابل سوء استفاده می¬باشد.
✍️حریم شخصی در فضای مجازی با ذات این فضا -که جریان آزاد اطلاعات است- در تضاد هست لذا هرگونه اطلاعاتی که در این فضا قرار داده می¬شود به سرعت تبدیل به فراواقعیت گشته و از خصوصی بودن خارج می¬شود. بعد از بارگذاری اطلاعات در فضای سایبر دسترسی¬ها به آن به شدت بالا می¬رود و این تلقی به وجود می¬آید که اصولا اگر این اطلاعات شخصی است چرا در این فضا نمایش داده شده است.
✍️ حریم شخصی از نگاه اسلامی با حریم شخصی در دیدگاه مدرن متفاوت است. حریم شخصی اگرچه در هر دو دیدگاه حق شخصی به حساب می¬آیند اما در دیدگاه اسلام همه حقوق به حق الله بر می¬گردد و حق خداوند ریشه تمامی حقوق دانسته می¬شود این برخلاف نگاه مدرن بوده که حق را به طور کامل به فرد می¬دهد. در نتیجه در فرهنگ مدرن شخص می¬تواند هرگونه اطلاعات خود را در معرض عموم قرار دهد چون حق تصرف به هرشکل را از اطلاعات خود دارد اما در فرهنگ دینی ما حق نداریم بسیاری از اطلاعات خود را در معرض عموم قرار بدهیم زیرا این کار با حق خداوند و حقوق اجتماعی در تعارض قرار می¬گیرد به عنوان مثال شخص حق ندارد تصاویر برهنه خود را در شبکه¬های اجتماعی به نمایش بگذارد زیرا با حق خداوند در تعارض است.
✍️ بهترین کار برای حفظ حریم شخصی در فضای مجازی ایجاد حریم شخصی است. یعنی به خودی خود در فضای مجازی -فضای آزاد اطلاعات- این چنین حریمی وجود ندارد و لذا همگان به اطلاعات ما در این فضا دسترسی دارند. لذا بهترین کار ایجاد حریم شخصی با کنترل ارائه داده¬ها می¬باشد و فرد نباید اطلاعاتی که ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد را در این فضا قرار دهد.
#محمد_حسین_نژادی
#پژوهشگر_سواد_رسانه
عضو کارگروه #خانواده_مشاوره_سلامت_فردی_اجتماعی
💢چاله یخی و هویتهای مجازی
هویت مجازی همچون چاله عمیق یخیست که دارنده چنین هویتی، با سقوط در عمق چاله یخی امکان خروج نمییابد. اکنون میلیونها هویت مجازی در یخبندانی گرفتار شدهاند که سرمای فضای مجازی، امکان حرکت بهسوی هویت واقعی را برایشان سد کرده است.
بسیاری از دارندگان هویت مجازی (خردسال و نوجوان) در معرض شدیدترین آسیبهای ناشیاز سقوط به چاله یخیاند؛ چراکه آنان نهتنها به قدرت تمیز هویتهای واقعی و غیرواقعی نرسیدهاند؛ بلکه هنوز دربرابر حرکت خزنده و تاثیرگذار تدریجی برخی پیامها، آگاهی ندارند.
هویتهای مجازی شکلگرفته در عمق چاله یخی بهقدری #سرگرم میشوند که متوجه سرمای چاله یخی نشده و فکر بازگشت به هویت واقعی را ازدست میدهند و این بهتدریج فاصلهگرفتن از هویت فردی، ملی و قومیست.
علم ارتباطات، برای نجات از این چاله، چارهای دارد و آن، تجهیز به #سواد_رسانهای است؛ بنابراین، کاربران علاقهمند به داشتن هویت مجازی، قبلاز سقوط و گرفتاری در چاله یخی باید سواد رسانهای را بیاموزند.
#کارگروه_خانواده
#معصومه_نصیری
⛔️تغییر زندگی انسان بعد از #تصادف
🔹بیلبوردی جالب و خلاقانه در کشور پرتغال که سرنوشت سرعت غیرمجاز را به تصویر کشیده است