eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ایده‌هایی برای تربیت رسانه‌ای (WHO) اخیراً قواعدی را برای سلامتی کودکان اعلام کرده است. از جمله این‌که برای کودکان زیر پنج‌سال محدودیت‌هایی در دیدن صفحات الکترونیک باید لحاظ شود و کودکان زیر یک سال اصلاً نباید هرگونه صفحه الکترونیکی مانند تلویزیون، رایانه، و گوشی هوشمند ببینند. تحقیقات نشان می‌دهد هشتمین خطری که ۲۸ درصد افسردگی دانش‌آموزان و کودکان را افزایش می‌دهد، استفاده بی‌رویه از رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای هوشمند است. بسیاری از خودکشی‌های جوانان نیز تحت تأثیر این ابزارها و اعتیاد نسبت به آنها انجام می‌شود. ✅ حتی مبدعان اصلی فناوری‌های جدید به فرزندان خود (تا سنین جوانی) اجازه استفاده از چنین وسایلی را نمی‌دادند. در مصاحبه ای که با یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت یعنی انجام شده است، او بیان کرد که «کودکانش تا پیش از سن 14 سالگی حق دارا بودن موبایل اختصاصی خود را نداشته‌اند». همچنین، استفاده از موبایل توسط فرزندان بیل گیتس هم شامل محدودیت‌هایی می‌شود که از جمله آن می‌توان به «منع حضور موبایل روی میز غذا و در حین غذا خوردن» اشاره کرد. (مدیر عامل شرکت اپل) هم در مصاحبه‌های خود پاسخی مشابه بیل گیتس داده بود. در سال ۲۰۱۰ اولین تبلت‌های این شرکت به بازار آمد. در همان روزها، جابز در مصاحبه با یکی از روزنامه‌ها گفت: «فرزندان من از این وسیله استفاده نمی‌کنند. ما میزان استفاده از فناوری را در خانه برای فرزندان‌مان محدود کرده‌ایم». ✅ متأسفانه هنوز والدین و مربیان آگاهی کافی نسبت به نقش بسیار مخرب رسانه‌ها ندارند و به‌خاطر فرار از مسئولیت فرزندپروری و تحت جبرهای اجتماعی و اقتصادی یا درافتادن در نوعی یعنی احساس رضایت از آشنایی زودهنگام کودکان با فناوری‌های مدرن، آسیب‌های متعددی به کودکان وارد می‌کنند. هرچند تحقیقات بسیاری مرتبط با آثار و پیامدهای روابط کودک و رسانه وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد هنوز نیازمند پژوهش‌های جدّی‌تر درباره دلایل این‌گونه اقدامات والدین و شیوه‌های آگاه‌سازی آنها نسبت به عواقب این اقدامات هستیم. ✴️دکتر رضا محمدی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
و ✍️ حریم، محدوده_ی خانه یا جایی است که دفاع از آن واجب است(فرهنگ معین) و در اثر بی مبالاتی محل آسیبهای احتمالی خواهد بود. حریم شخصی نیز به اطلاعات فردی و شخصی گویند که اگر در دسترس دیگران قرار گیرد امکان آسیب در آن وجود خواهد داشت. لذا به حق افراد، گروهها یا حتی مؤسسات نسبت به اینکه برای خود تعیین کنند چه زمانی، چگونه و تا چه اندازه اطلاعات مربوط به آنها به دیگران مخابره شود را حریم خصوصی یا شخصی گفتند. پس حریم شخصی منطقه ممنوعه هرکسی است که باید با ملاحظات و کسب اجازاتی بدان وارد شد. ✍️اطلاعاتی مانند مشخصات شناسنامه¬ای، آدرس محل سکونت و نشانی الکترونیک، شماره تماس، وضعیت سلامتی فرد، سطح تحصیلات فرد، وابستگی¬های صنفی و مذهبی، عقاید و دیدگاه¬های سیاسی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، شیوه تأمین نیازهای مالی، روابط خانوادگی، موقعیت خانوادگی، روابط دوستانه، زندگی احساسی و عاطفی، تمایلات و آرزوها، سوابق کیفری، تصاویر و فیلم های شخصی و خانوادگی و ... حریم خصوصی افراد به حساب می¬آیند که قابل سوء استفاده می¬باشد. ✍️حریم شخصی در فضای مجازی با ذات این فضا -که جریان آزاد اطلاعات است- در تضاد هست لذا هرگونه اطلاعاتی که در این فضا قرار داده می¬شود به سرعت تبدیل به فراواقعیت گشته و از خصوصی بودن خارج می¬شود. بعد از بارگذاری اطلاعات در فضای سایبر دسترسی¬ها به آن به شدت بالا می¬رود و این تلقی به وجود می¬آید که اصولا اگر این اطلاعات شخصی است چرا در این فضا نمایش داده شده است. ✍️ حریم شخصی از نگاه اسلامی با حریم شخصی در دیدگاه مدرن متفاوت است. حریم شخصی اگرچه در هر دو دیدگاه حق شخصی به حساب می¬آیند اما در دیدگاه اسلام همه حقوق به حق الله بر می¬گردد و حق خداوند ریشه تمامی حقوق دانسته می¬شود این برخلاف نگاه مدرن بوده که حق را به طور کامل به فرد می¬دهد. در نتیجه در فرهنگ مدرن شخص می¬تواند هرگونه اطلاعات خود را در معرض عموم قرار دهد چون حق تصرف به هرشکل را از اطلاعات خود دارد اما در فرهنگ دینی ما حق نداریم بسیاری از اطلاعات خود را در معرض عموم قرار بدهیم زیرا این کار با حق خداوند و حقوق اجتماعی در تعارض قرار می¬گیرد به عنوان مثال شخص حق ندارد تصاویر برهنه خود را در شبکه¬های اجتماعی به نمایش بگذارد زیرا با حق خداوند در تعارض است. ✍️ بهترین کار برای حفظ حریم شخصی در فضای مجازی ایجاد حریم شخصی است. یعنی به خودی خود در فضای مجازی -فضای آزاد اطلاعات- این چنین حریمی وجود ندارد و لذا همگان به اطلاعات ما در این فضا دسترسی دارند. لذا بهترین کار ایجاد حریم شخصی با کنترل ارائه داده¬ها می¬باشد و فرد نباید اطلاعاتی که ممکن است مورد سوء استفاده دیگران قرار بگیرد را در این فضا قرار دهد. عضو کارگروه
💢چاله یخی و هویت‌های مجازی هویت مجازی همچون چاله عمیق یخی‌ست که دارنده چنین هویتی، با سقوط در عمق چاله یخی امکان خروج نمی‌یابد. اکنون میلیون‌ها هویت مجازی در یخبندانی گرفتار شده‌اند که سرمای فضای مجازی، امکان حرکت به‌سوی هویت واقعی را برای‌شان سد کرده است. بسیاری از دارندگان هویت مجازی (خردسال و نوجوان) در‌ معرض شدیدترین آسیب‌های ناشی‌از سقوط به چاله یخی‌اند؛ چرا‌که آنان نه‌تنها به قدرت تمیز هویت‌های واقعی و غیر‌واقعی نرسیده‌اند؛ بلکه هنوز در‌برابر حرکت خزنده و تاثیرگذار تدریجی برخی پیام‌ها، آگاهی ندارند. هویت‌های مجازی شکل‌گرفته در عمق چاله یخی به‌قدری می‌شوند که متوجه سرمای چاله یخی نشده و فکر بازگشت به هویت واقعی را ازدست می‌دهند و این به‌تدریج فاصله‌گرفتن از هویت فردی، ملی و قومی‌ست. علم ارتباطات، برای نجات از این چاله، چاره‌ای دارد و آن، تجهیز به ا‌ست؛ بنابراین، کاربران علاقه‌مند به داشتن هویت مجازی، قبل‌از سقوط و گرفتاری در چاله یخی باید سواد رسانه‌ای را بیاموزند.
⛔️تغییر زندگی انسان بعد از 🔹بیلبوردی جالب و خلاقانه در کشور پرتغال که سرنوشت سرعت غیرمجاز را به تصویر کشیده است
♨️رسانه ها چگونه خبررسانی می کنند؟ مخاطب هوشمند نمی گوید رسانه ها دروغ می گویند، او می داند رسانه ها همه واقعیت را نمی گویند. 📝چند روشی که رسانه با استفاده از آن خبررسانی می کند: 💠برجسته سازیبرجسته سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‌ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب می‌شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده آنها از این طریق به مردم دیکته می‌کنند که به چه موضوعاتی و چگونه بیندیشند. رسانه ها از میان همه مطالب و اخبار، برخی مسائل را برجسته تر می کنند؛ این در حالی است که در واقعیت ممکن است آنقدر هم مهم نباشد. 1️⃣ رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2️⃣ تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. 🔅«دروازه بانی خبر»: در این روش رسانه ها، همه چیز را نمی گویند، بلکه برخی مسائل را که با راهبردهای آنها هم خوانی دارد، پخش و منتشر می کنند. 🔅«چارچوب سازی»: در این روش رسانه ها چارچوبی مفهومی برای مخاطب می سازند که همه مسائل را در آن قالب برای مخاطب تفسیر می کنند. به این ترتیب مخاطب پس از مدتی با رسانه «هم تحلیل» می شود و از آن چارچوب فکری- معرفتی به دنیا نگاه می کند.
سواد رسانه و روانشناسی
ببینید نتایج تکنیک رسانه ای چه می کند... همه ما نیاز به بازبینی انگاره های ذهنیمان داریم، شاید اشتباه باشند.
💢 بودریار و جنگ خلیج فارس 🔻 با توجه به نظر ، جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده بود زیرا پیش از آن که آغاز شود به وسیله نیروی هوایی توانای ایالات متحده امریکا به پیروزی رسیده بود. 🔻 خاطرات ماندگار این جنگ برای اکثر مردم تصاویر هدفمندی بود که به وسیله نیروهای نظامی به و دیگر رسانه‌های غربی منتقل می‌شد، یعنی نمایش اینکه چگونه خلبانان امریکایی اهداف عراقی (پل ها،بیمارستان و پادگان های نظامی) را از هزاران مایل بالاتر از زمین با دقت هدف می گرفتند و سپس بمباران می کردند. 🔻 به این ترتیب، "این جنگ بر طبق مدل رسانه ای هدایت شده است: جنگ به عنوان یک روابط فناورانه، بر فسخ تبادل نمادین و ارتباطات واقعی متکی شد." 🔻 این یک جنگ در مفهوم مبارزه و درگیری طولانی مدت نیست (بر خلاف جنگ جهانی اول و دوم که واقعا رخ داد). در عوض، ما یک جنگ مجازی را تجربه می کنیم، بسیار شبیه به یک بازی ویدئویی که جنگ واقعی را شبیه سازی می کند و بنابراین این واقعیت-زمان، نمایش اشباع شده-رسانه، چیزی است که بودریار آن را نارویداد (non-event) می نامد. درس رسانه
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🎯 زندگی ما طوری شده که بدون گوشی هوشمند دست‌کمی از جهنم ندارد. البته عجیب هم نیست؛ پیش‌تر کارشناس طراحی گوگل، تریستان هریس، گفته بود که «گوشی‌های هوشمند طوری ساخته شده‌اند که اعتیادآور باشند». اما با این اعتیاد چه می‌شود کرد؟ اگر شبکه‌های اجتماعی را ترک کنیم، شاید حتی امنیت معیشتمان هم به خطر بیفتد. از سوی دیگر، اگر در آن بمانیم، آرامش روح و روانمان را با دست خود سرکوب خواهیم کرد. دو کتاب جدید راه‌حل‌هایی دارند که شاید به درد ما هم بخورد. 🔖 ۴۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۸ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9405/
♨️آشنایی با یک تکنیک رایج این روزها ❇️ در این تکنیک برای ارزیابی اوضاع جامعه و طرز تفکر مردم درباره موردی خاص که نسبت به آن وجود دارد یا دریافت بازخورد نظر حاکمان یا گروهی خاص یا صنفی از اصناف جامعه، خبری منتشر می شود که عکس العمل به آن، زمینه طرح سوژه های بعدی قرار می گیرد. عوامل تبلیغاتی سعی می کنند برای دریافت بازخورد نظر گروهی خاص یا حتی افراد جامعه، با انتشار یک موضوع عکس العمل آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و سیاست‌های آینده خود را نسبت به طراحی کنند. این شیوه یکی از شیوه‌های و رسانه‌ای است. اما امروزه در بازی‌های تبلیغاتی و انتخابی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سیستم‌های نظرسنجی نیز استفاده از افکارعمومی، نوعی محک زدن است. در این روش حتی موضوعات در بدترین، شدیدترین و وخیم‌ترین نوع مطرح می‌شوند تا در صورت بازخورد منفی جامعه، با یک قدم عقب نشینی وضعیتی مشابه ایجاد شود؛ وضعیتی که در راستا و خدمت همان موضوع مطرح شده است. مثال‌ این روزها: گران شدن بنزین ، ساسی مانکن در مدارس و...
💢چاله یخی و هویت‌های مجازی هویت مجازی همچون چاله عمیق یخی‌ست که دارنده چنین هویتی، با سقوط در عمق چاله یخی امکان خروج نمی‌یابد. اکنون میلیون‌ها هویت مجازی در یخبندانی گرفتار شده‌اند که سرمای فضای مجازی، امکان حرکت به‌سوی هویت واقعی را برای‌شان سد کرده است. بسیاری از دارندگان هویت مجازی (خردسال و نوجوان) در‌ معرض شدیدترین آسیب‌های ناشی‌از سقوط به چاله یخی‌اند؛ چرا‌که آنان نه‌تنها به قدرت تمیز هویت‌های واقعی و غیر‌واقعی نرسیده‌اند؛ بلکه هنوز در‌برابر حرکت خزنده و تاثیرگذار تدریجی برخی پیام‌ها، آگاهی ندارند. هویت‌های مجازی شکل‌گرفته در عمق چاله یخی به‌قدری می‌شوند که متوجه سرمای چاله یخی نشده و فکر بازگشت به هویت واقعی را ازدست می‌دهند و این به‌تدریج فاصله‌گرفتن از هویت فردی، ملی و قومی‌ست. علم ارتباطات، برای نجات از این چاله، چاره‌ای دارد و آن، تجهیز به ا‌ست؛ بنابراین، کاربران علاقه‌مند به داشتن هویت مجازی، قبل‌از سقوط و گرفتاری در چاله یخی باید سواد رسانه‌ای را بیاموزند.
♨️رسانه ها چگونه خبررسانی می کنند؟ مخاطب هوشمند نمی گوید رسانه ها دروغ می گویند، او می داند رسانه ها همه واقعیت را نمی گویند. 📝چند روشی که رسانه با استفاده از آن خبررسانی می کند: 💠برجسته سازیبرجسته سازي يا تعيين دستور کار: چيزي که برجسته شود اهميت پيدا مي کند. رسانه‌ها با اهميت دادن و برجسته کردن برخي اخبار و موضوعات، آنها را در دستور کار جامعه قرار مي دهند و با وزن دادن به آنها، نيروهاي جامعه را به آن مشغول مي کنند. برجسته سازي از شناخته شده ترين تاکتيک هاي جنگ نرم محسوب می‌شود. این روش از کارکردهاي اصلي رسانه ها در انحراف افکار عمومي به سمت دلخواه است. به عبارت ساده آنها از این طریق به مردم دیکته می‌کنند که به چه موضوعاتی و چگونه بیندیشند. رسانه ها از میان همه مطالب و اخبار، برخی مسائل را برجسته تر می کنند؛ این در حالی است که در واقعیت ممکن است آنقدر هم مهم نباشد. 1️⃣ رسانه ها واقعيت را منعکس نمي کنند، بلکه واقعيت را دستکاري کرده و به آن شکل تازه اي مي دهند. 2️⃣ تمرکز رسانه ها بر تعداد خاصي از مسائل و موضوعات باعث مي شود تا آن مسائل و موضوعات، نزد مخاطبان مهم جلوه کنند و در اولويت قرار گيرند. 🔅«دروازه بانی خبر»: در این روش رسانه ها، همه چیز را نمی گویند، بلکه برخی مسائل را که با راهبردهای آنها هم خوانی دارد، پخش و منتشر می کنند. 🔅«چارچوب سازی»: در این روش رسانه ها چارچوبی مفهومی برای مخاطب می سازند که همه مسائل را در آن قالب برای مخاطب تفسیر می کنند. به این ترتیب مخاطب پس از مدتی با رسانه «هم تحلیل» می شود و از آن چارچوب فکری- معرفتی به دنیا نگاه می کند.
✍️روش در ذهن مخاطب 🗣تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر، قالب های ارائه هدفمند اطلاعات است که با هدف گیری ضمیر ناخودآگاه، ذهن مخاطب را به مسیر دلخواه سردمداران یک رسانه سوق می دهد. 📍تخریب با تمسک به هزینه فرصت: در این روش با تمسک به مزایای از دست رفته و معایب به دست آمده در مورد یک انتخاب قضاوت می شود. 📍تمرکز بر وجه مثبت یا منفی واقعه: در این ترفند بدون قضاوت در مورد یک تصمیم یا واقعه، صرفاً برای تخریب یا تقویب یک موضع، بر وجه مثبت یا منفی آن تمرکز می شود. 📍مقصرنمایی: در بسیاری مواقع به یک مدیر یا دولت صرفاً با استناد به اینکه حادثه ای در زمان یا در زیر مجموعه ی او رخ داده حمله می شود و این در حالی است که مدیر یا دولت مذکور یا اساساً ارتباطی به آن رخداد نداشته یا با وجود تلاش ها، به دلیل موانع پیش رو توفق نیافته است. تفاوت این مورد با دو مورد قبل در این است که در "مقصر نمایی" اولاً تمرکز خبری بر "عامل" یک حادثه یا وضعیت است و ثانیاً نامطلوب بودن یک وضعیت مفروض بوده و به کار برنده این ترفند تنها درصدد تعیین مقصر است. 📍حرکت از پله دوم: بیان واقعه از میانه ماجرا؛ شروع روایت از یک واقعه بدون بیان ریشه و رعایت سلسه علت و معلولی آن. 📍دروغ بزرگ: دروغ بزرگتر عموماً باورپذیرتر است و ذکر جزئیات، آن را واقعی تر جلوه می دهد. 📍دروغ اساسی: دروغی راهبردی که با طرح آن، از ذکر پی در پی دیگر دروغ ها بی نیاز می شویم. 📍دروغ گفته ها و دروغ ناگفته ها: ابتدا در تفاوت دروغ و فریب باید گفت که اگرچه هر دروغی تلاشی برای فریب است، اما هر طرح فریبی الزاماً در حیطه دروغ نمی گنجد. چنانکه اگر کسی به جای ذکر ارائه عدد دقیق کشته شدگان یک حادثه، عامداً و در غیر مواردی که دسترسی به آمار دقیق وجود ندارد، حاصل جمع افراد کشته و زخمی را یکجا ارائه دهد، هر چند رقم مذکور مصداق فریب خواهد بود اما مسلماً غلط و دروغ نیست. ♨️راهکارهاي مقابله: شناخت هویت منبع، توجه به سابقه یک منبع، شناخت ترفندها و تکنیک های عملیات روانی، سندیت شناسی، مطابقت سند با مستند، عدم اکتفاء به تیتر اخبار، رجوع به منابع مقابل، مطابقت پاسخ با موضوع، توجه به ملزومات خبر، تفکیک خبر به اقرار و ادعا. ♨️ در دام تکنیک های رسانه ای نمی افتد و قدرت تجزیه و تحلیل پیام ها را پیدا کرده است.
♨️یک تکنیک مهم رسانه‌ای 🔅 این تکنیک مشابه تکنیک «همراهی با جماعت» کار می‌کند. فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام می‌دهند یا به چیزی اعتقاد دارند، آن کار یا عقیده حتماً درست است. ما اغلب به‌طور ناخودآگاه تحت تأثیر این موضوع قرار داریم. استفاده از نظرسنجی‌ها در پیام‌های رسانه‌ای هم دقیقا به همین منظور صورت می‌گیرد. سازندگان پیام‌های رسانه‌ای می‌خواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال می‌کنند، پس شما هم‌چنین باشید. این روش یکی از روش‌های رایج برای زندگی است. همه این‌طور لباس می‌پوشند، همه این‌طور حرف می‌زنند، همه این‌طور رفتار می‌کنند و ...... 🌀مراقب این روش باشید؛ "همه این‌طور هستند" ها را هم باور نکنید. گاهی همه این‌طور هستندها برای اینکه شما در اقلیت قرار گرفته و مجبور به تبعیت از همه شوید. ❇️❇️و حالا مارپیچ سکوت و که ما را برده است! این روزها و در فضای غلبه رسانه‌ها، دو مسئله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجه‌گیری خودمان تحلیل کنیم و درواقع صاحب باشیم و نکته دیگر اینکه را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند. . نکته دیگر اینکه رسانه‌ها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه می‌توانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم می‌توانند دست‌وپایتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند. 🌀نظريه چنين ادعايي دارد و می‌گوید حاكمان رسانه‌ها با حذف تدريجي مخالفان خود، می‌توانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش می‌بخشند. در این سیطره رسانه‌ای، فرهنگ‌ها تغییر می‌کنند، ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعه‌ای تهی از صداقت و دانش و سرشار ازآنچه رسانه‌ها تزریق کردند، باقی خواهد ماند. رسانه به ما می‌گوید ایران عصبانی‌ترین کشور دنیاست و همه متأثر از آن، باور می‌کنند اما همین رسانه به ما نمی‌گوید مثلاً در صد روز گذشته 52 نفر در لندن با چاقو کشته شده‌اند. چرا؟ چون تصمیم بر این است ما خودمان را عصبی‌ترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد؛ جایی که مهد خوشبختی و آرامش و ... است. این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانه‌ها با و و و و جدیداً با ، فرصت تأمل روی مسائل را از ما می‌گیرند. درواقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساساً فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ می‌دهد، نداریم. ✅حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور می‌کنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تأکید بر مهم‌ترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامه‌ریزی می‌کند، شما هم دروازه‌بانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دودستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست.
🔴📷 🔺سه گانه تبلیغاتی با شعار 🔹"هرچه بیشتر (به فضای مجازی) وصل می‌شوید، ارتباط (اجتماعی) تان کمتر می‌شود." ⚠️مراقب باشیم در غرق نشویم.
‍ ‍ ☺️شعرخوانی طنز و درس آموز آقای مهدی پرنیان درباره فضای مجازی: در کنار خطوط سیم پیام خارج از ده دو کاج روییدند سالیان دراز رهگذران آن دو را چون دو دوست می‌دیدند بله آن کاج‌ها نه تنها دوست بلکه یک زوج باوفا بودند کاج و کاجه کنار هم با عشق غرق خوشبختی و صفا بودند زد و یک روز در ده مذکور چیزکی باکلاس آوردند پیشگامان صنعت آی‌تی ای دی اس ال پلاس آوردند (ADSL+) کاج با اتصال اینترنت گشت آنلاین و با کمی تردید سرچ کرد و ز سایت جنگل شاپ یک عدد گوشی ردیف خرید کاج ما شد رها در اینترنت سر راهش ندید چاهی را لایک می‌کرد هر که را می دید فالو می کرد هر گیاهی را خربزه، هندوانه، گوجه، کدو موز و گیلاس و انبه و کیوی یا که گل های سرخ و زرد هلند یا علف‌های هرز بولیوی کاج بی جنبه که شعور نداشت در گروه مزخرفی اد شد بعد هم رفته رفته پی در پی عضو کانال های بد بد شد بعد کم کم دلش هوایی شد کاجه از چشم و چار او افتاد دم به دم هی بهانه می آورد دائم از کاجه می گرفت ایراد تو چرا نیستی شبیه هلو یا شبیه انار آن سر باغ عوض سار و قمری و بلبل شده ای منزل دویست کلاغ برگ هایت چقدر سوزنی است پوستت چون گِل ترک خورده میوه هایت چه خشک و مخروطی ست شاخه هایت دراز و پژمرده کاج که ول کن قضیه نبود کاجه را کرده بود بیچاره کاجه هم زد به سیم آخر و کرد سیم های پیام را پاره مرکز ارتباط دید آن روز انتقال پیام ممکن نیست ده مدیر آمد و دو تکنسین تا ببیند عیب کار از چیست داده شد یک گزارش مبسوط در دو مصرع خلاصه اش این است که سواد رسانه ای دو کاج طبق آمار سطح پایین است جلسات عدیده شد تشکیل با حضور ١٢ ارگان همه در قالب سمیناهار در قم و یزد و ساوه و گرگان موشکافانه بررسی شد و شد تیمهای تخصصی ایجاد تا بیابند راهکاری را جهت ارتقاء سطح سواد در نهایت نهاد مربوطه با تمام توان نمود اقدام برد بالا به جای سطح سواد ارتفاع خطوط سیم پیام😣
سواد رسانه و روانشناسی
🔸حال و روز بعضی از ما تو اینطوریه ❌از این شاخه به اون شاخه پریدن رو ببینید. با ما از رسانه لذت ببرید...
🚦انسانِ از خودگریزان در جامعه‌ی مصرف انبوه؛ به بهانه‌ی تبلیغ "اکستنشن تهرانی" در فضای مجازی 🔸از نظر "پی‌یر بوردیو"، جامعه‌شناس فرانسوی، در دوران مدرن، "مصرف"، تنها ارضاکننده‌ی نیازهای بشر و پاسخی به نیازهای زیستیِ او نیست، بلکه "مصرف" به منزله‌ی زیست در نظامی متشکل از نشانه‌ها، نمادها، ایده‌ها و ارزش‌هاست که بخش بزرگی از این نشانه‌ها و ارزش‌ها در خودِ فرایندِ مصرف، تولید می‌شوند. 🔸جامعه‌ی مصرفِ انبوه، جامعه‌ی آرمانیِ سرمایه‌داریِ متاخر بوده و دستیابی به این مدینه‌ی فاضله جز از طریق جایگزینی "مِیل"های کاذب با "نیاز"های واقعیِ انسان امکانپذیر نمی‌شود. 🔸 این جایگزینی نیز جز از طریق دستکاریِ نظامِ ارزشیِ انسان و وارد کردن او به دنیایی از نمادها و نشانه‌ها و ارزش‌های جدید ممکن نیست. 🔸"تبلیغات" ابزارِ ورود به این دنیای جدید و نظام ارزشی نوین است. ابزاری که تداوم‌بخشِ روند "غفلت" از نیازهای واقعی در دنیایی واژگون است. دنیایی که در آن: ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت بخوری 🔸کالاها در این نظام، به مدد تبلیغات نه تنها ارزشی فراتر از شی و منزلتی انسانی پیدا می‌کنند، بلکه در جایگاه پیامبری و الوهی، گاه و بی‌گاه آیات خود را بر پیروان خود می‌خوانند. 🔸just do it- nike فقط انجامش بده(نایک)، 🔸Impossible Is Nothing- adidas غیر ممکن وجود ندارد(آدیداس)، 🔸make.believe- sony باورش کن(سونی)، 🔸Be more human- reebok بیشتر انسان باش(ریباک) 🔸live the moment now-pepsi در لحظه زندگی کن(پپسی) 🔸در الهیاتِ مصرف یکی از ویژگی‌های اساسیِ انسان، "از خود بیگانگی" و "از خود گریزانی" است. 🔸 انسانِ از خودگریزانِ جامعه‌ی مصرفِ انبوه، همواره به دنبال ترمیم و اصلاحِ خود با معیارهای ارائه شده در نظام ارزشیِ شکل گرفته توسط رسانه‌ها و تبلیغات است. 🔸 دایره‌ی این اصلاح و ترمیم از چگونگیِ وضعیتِ حمل و نقل و اقامت و پوشش تا ویژگی‌های طبیعیِ بدن او را در بر می‌گیرد. 🔸او همواره از وضعیت خود ناراضی بوده و مضطرب و افسرده به دنبال راهی برای التیام دردِ نقصان‌های بی‌انتهای خویش است. 🔸تعجبی نیست اگر در جامعه‌ی غیرتولیدی و مصرفِ ‌مضاعف ایران، به طور طبیعی تمرکز پیامبرانِ مصرف بر خوانش آیات خود در حوزه‌ی خدماتی چون کاشت و داشت و برداشت مو و زیبایی باشد. 🔸 این یادداشت کوتاه به بهانه‌ی تبلیغ خدمات زیباییِ "اکستنشن تهرانی" نوشته شد( که آن را در لینک انتهای یادداشت می‌توانید ببینید). 🔸میزان ابتذالِ موجود در این دست تبلیغات نشان از گرفتاری جامعه‌ی ایرانی در عمیق‌ترین و مبتذل‌ترین لایه‌های نظام سرمایه‌داری یعنی جامعه‌ی مصرفِ انبوهِ بدون تولید است. 🔸فرهنگ برآمده از این نظام معنایی که خود محصول مناسبات اقتصادیِ رایج در چنین جامعه‌ای است تنها به واژگونی مفاهیمی چون زیبایی ختم نخواهد شد و این مناسبات اقتصادی تا جایگزینی تمام مفاهیم ارزشی و بنیادین انسان ایرانی پیش خواهد رفت. ✍ 📲 @savaderasanei https://www.instagram.com/p/BxuZ4PsnQoM/?igshid=12xzq5hamkc7l
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
‌ 🔻بیشرفی یعنی اینکه عکس ی هواپیمای گرافیکی در گیم رو به اسم ورود جنگنده فوق پیشرفته امریکا به خلیج فارس جا بزنی!! ارتقا مردم موجب تحلیل درست نسبت به مسائل می شود آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️یک کلید غیرکاری برای موفقیت کاری 🔺 گفت‌وگوی رو در رو را به گفت‌وگو در فضای مجازی ترجیح دهید 💢همه ما دوست داریم از امكانات متنوع و بی‌نظیری كه دنیای دیجیتال برایمان فراهم كرده بهره‌مند شویم. افراد موفق نیز از این قاعده مستثنا نیستند اما در عین حال از تبعات استفاده بیش از حد از این فناوری‌های دیجیتال نیز آگاهند. زمان‌هایی وجود دارد كه هیچ چیز نمی‌تواند جای صحبت رو در رو و در لحظه را پر كند. بنابراین گاهی لازم است لوازم دیجیتال و هوشمند خود را كنار بگذارید ودر دنیای واقعی با اطرافیانتان تعامل كنید. 💢یكی از ویژگی‌های مهم برای موفقیت در دنیای كسب‌وكار تمركز كامل در لحظه است. سعی كنید زمانی كه در كنار كسی هستید، تمام حواس و تمركزتان همان‌جا باشد. شنونده فعالی باشید، در جلسات یادداشت‌برداری كنید. به همان نسبت كه باید در زمان كار، كامل تمركز داشته باشید، در زمانی كه در كنار خانواده هستید نیز گوشی همراه خود را كنار بگذارید و فكرتان را از كار دور كنید. همه ما می‌توانیم بیشتر از آنچه در حال حاضر هستیم، در زندگی‌مان حضور داشته باشیم. زندگی كردن و حضور در لحظه، كلید موفقیت و خوشبختی در زندگی است. وابستگی بیش از حد ما به گوشی‌های همراه به شدت روی روابط اجتماعی‌مان اثر منفی خواهد داشت. ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔴ابزاری که از بمب هسته ای خطرناک‌تر است بررسی های متخصصان موسسه فناوری Delphix نشان می دهد که انتشار اخبار جعلی می تواند در آینده تاثیر مهمی بر فرایندهای سیاسی و اجتماعی دنیا بگذارد. به گفته آنان، در سال های اخیر اثرات مخرب این پدیده را بر اموری همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی و غیره شاهد بوده ایم و نگرانی ها در این زمینه تا بدان حد بالا بود که به محافل سیاسی و دستگاه های رسمی اجرایی و احضار مدیرعامل فیس بوک به کنگره آمریکا هم کشیده شد. محققان Delphix می گویند نبردهای جدید به عرصه فناوری کشیده شده و در قرن بیست و یکم بسیاری از جنگ افزارها ماهیت دیجیتالی خواهند داشت. ✍️نکته :بدون تردید کشور ما بیشتر از همه کشورهای دنیا در این مسئله آسیب خواهد دید .بدین جهت که بستر رسانه ای و فضای مجازی کشور ما کاملا در حصار و کنترل دشمنان میباشد و در دولت هم اراده ای برای نجات کشور ازین اوضاع آشفته و رهاشده فضای مجازی وجود ندارد. ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چینی‌ها آیفون‌هایشان را به سطل زباله انداختند 🔹مردم چین در یک حرکت میهن پرستانه اعلام کردند گوشی‌‌های آیفون را دور ریخته و گوشی هوآوی به دست می‌گیرند. 🔹روزنامه South China Morning Post نوشت احساسات ملی‌گرایانه چین بعد از اعلام جنگ تجاری آمریکا علیه این کشور و تحریم هوآوی شدت گرفته و کاربران با دور ریختن آیفون به سوی هوآوی می‌روند. 🔹«وانگ ژی‌شین» مدیر یکی از کارخانه‌های تولیدکننده ماژول انرژی خورشیدی گفت آیفون ۷ خود را دور انداخته و به جایش هوآوی پی۳۰ خریده است. به گفته وی گوشی ارزان‌تر و باکیفیت‌تر بوده و عکسهایش نیز از آیفون با کیفیت‌تر است. عصرهوشمندی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
📱شبکه‌های اجتماعی چگونه از ما کسب درآمد می‌کنند؟ 🔅آیا تا به حال فکر کرده‌اید چرا شبکه های مختلف اجتماعی رایگان در اختیار ما هستند؟ شبکه‌های اجتماعی از فردیت روزمره پول درمی‌آورند؛ ترجیحات و داده‌های شخصی ما را دنبال می‌کنند و به آگهی‌دهندگان می‌فروشند، رابطه‌های ما را مجرای بالقوهٔ درآمد می‌دانند و خودمان با نمایش نسخه‌ای از کسی که تصور می‌کنیم هستیم، پیوسته توجه پرمنفعت یکدیگر را جلب می‌کنیم. 🔅به مرور زمان، این شرایط و ضوابط را پذیرفته‌ایم: شاید بخش بسیار ناچیزی از قدر و ارزشی که ساخته‌ایم را حفظ کنیم، اما گذاشته‌ایم که شبکه‌های اجتماعی موجب شوند که احساس کنیم . شبکه‌های اجتماعی با ارائهٔ شکل‌های مختلفِ که ادواری و پیش‌بینی‌ناپذیرند، مانند لایک‌های فیسبوک و اینستاگرام و ریتوییت‌های توییتر، به استفادهٔ ناخواسته دامن می‌زنند، انگار با ماشین قماری بازی می‌کنید که مشخص خواهد کرد دیگران دوستتان دارند یا نه. 🔅مدتی پیش از این، شایعهٔ سربسته‌ای پراکنده شد که می‌گفت توییتر می‌خواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «» نامیده است که برای «بهره‌برداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحی‌شان؛ بهره‌برداری از ضعف‌های درونی کاربران برای کسب درآمد. 💢بیایید باشیم... از نظر "نیوپورت"، مینیمالیست دیجیتال کسی است که «فعالیت‌های کم‌کیفیتی مانند پایین و بالا رفتن غیرارادی در صفحات گوشی و تماشای ضربتی فیلم و سریال» را کنار می‌گذارد و اوقات فراغتش را با فعالیت‌های باکیفیت پر کند و هر هفته چیزی جدید یاد بگیرد. طلوع نو https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
✂️سانسور به سبک اینستاگرام 💢اینستاگرام هنگام سرچ هشتگ () "" به کاربران اخطار می‌دهد که «جستجوی شما مشوق رفتاری هستند که می‌تواند مضر باشد و حتی به مرگ منجر شود.» 💢و این درحالی است که هشتگ‌هایی مثل (Suicide#) خودکشی، (Murder#) قتل، (Gambling#) قمار، (guns#) اسلحه، (Rape#) تجاوز جنسی و... که مشوق رفتارهای مضر هستند و می‌توانند منجر به مرگ شوند به راحتی در دسترس هستند. 💢نقش مالکان رسانه‌ها و ایدئولوژی حاکم بر آنها در اینکه مخاطب اجازه به چه نوع اطلاعاتی را داشته باشد، نباید نادیده گرفت. ما آنچه را از طریق رسانه‌ها می‌بینیم و اجازه دسترسی به آن بخش از اطلاعات را داریم که قبلا گزینش شده است. ما تصور می‌کنیم آزادی دسترسی به اطلاعات را داریم. ما تا جایی آزادیم که به ما اجازه داده شود. 💢رسانه، شما را چنان برنامه ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال آنکه در واقع دایره انتخاب شما به شدت محدود است. (جیمز پاتر) _ قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران