هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
اینستاگرام حسابهای ضد ترامپ را مسدود میکند
https://www.mashreghnews.ir/news/960693
@seda24
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
شاخص های ارتباطات اجتماعی در اسلام.pdf
حجم:
2.98M
#معرفی_کتاب
#دانلود_کتاب
📝 شاخص های #ارتباطات_اجتماعی در جامعه اسلامی (2 جلد)
نویسنده: حسن یوسف زاده
همکاران جلد اول: اسماعیل صابر کیوج، علیرضا بشیری و مریم علوی
همکاران جلد دوم: محمد رضا زالی، رفیع الدین اسماعیلی و داود بشیرزاده
تهیه و تنظیم: مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📱شبکههای اجتماعی چگونه از ما کسب درآمد میکنند؟
🔅آیا تا به حال فکر کردهاید چرا شبکه های مختلف اجتماعی رایگان در اختیار ما هستند؟ شبکههای اجتماعی از فردیت روزمره پول درمیآورند؛ ترجیحات و دادههای شخصی ما را دنبال میکنند و به آگهیدهندگان میفروشند، رابطههای ما را مجرای بالقوهٔ درآمد میدانند و خودمان با نمایش نسخهای از کسی که تصور میکنیم هستیم، پیوسته توجه پرمنفعت یکدیگر را جلب میکنیم.
🔅به مرور زمان، این شرایط و ضوابط را پذیرفتهایم: شاید بخش بسیار ناچیزی از قدر و ارزشی که ساختهایم را حفظ کنیم، اما گذاشتهایم که شبکههای اجتماعی موجب شوند که احساس کنیم #ارزشمندیم. شبکههای اجتماعی با ارائهٔ شکلهای مختلفِ #تأییدِ_اجتماعی که ادواری و پیشبینیناپذیرند، مانند لایکهای فیسبوک و اینستاگرام و ریتوییتهای توییتر، به استفادهٔ ناخواسته دامن میزنند، انگار با ماشین قماری بازی میکنید که مشخص خواهد کرد دیگران دوستتان دارند یا نه.
🔅مدتی پیش از این، شایعهٔ سربستهای پراکنده شد که میگفت توییتر میخواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «#حلقه_بازخورد_تأیید_اجتماعی» نامیده است که برای «بهرهبرداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحیشان؛ بهرهبرداری از ضعفهای درونی کاربران برای کسب درآمد.
💢بیایید #مینیمالیست_دیجیتال باشیم...
از نظر "نیوپورت"، مینیمالیست دیجیتال کسی است که «فعالیتهای کمکیفیتی مانند پایین و بالا رفتن غیرارادی در صفحات گوشی و تماشای ضربتی فیلم و سریال» را کنار میگذارد و اوقات فراغتش را با فعالیتهای باکیفیت پر کند و هر هفته چیزی جدید یاد بگیرد.
#مینیمالیست_دیجیتال
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💢یک قتل، پوشش رسانهای و عادی سازی امر قبیح...
🔷ساعاتی قبل از اينكه ايرانيان با شنيدن خبر مرتبط به دكتر نجفى شوكه شوند، مردم ژاپن هم در شوك رويداد تلخ ديگرى فرو رفتند.
🔷صبح سهشنبه ۷ خردادماه، در شهر کاواساکی (در نزدیکی توکیو)، فرد مهاجمی (در یک رفتار جنون آمیز) با چاقو به تعدادی از بچههای مدرسه و مردم عادی حمله کرد. ساعاتی پس از این حمله، یک دختر بچه دبستانی و یک مرد ۳۹ ساله فوت کردند. در این حادثه شانزده شهروند از جمله چندین کودک نیز مجروح شدند. مرد مهاجم که با «دو چاقو» به سمت مردم حملهور شده بود نزدیک پنجاه سال سن داشت. وی سپس اقدام به خودکشی کرد.
ژاپن كه كشوري در نهايت استانداردهاي امنيت تلقي مى شود، از اين اتفاق به شوك فرو رفت؛ خصوصا اينكه از ميان كشته شدگان و زخمی ها، تعدادی هم دانش آموز دبستانی بودند و این باعث اندوه مضاعف مردم از این رویداد شگفت و تلخ بود.
✅اما وجه تشابه و تفاوت این رویداد با ماجرای دکتر نجفی (و مقتول میترا استاد) چیست؟
(به غیر از بروز یک جنون رفتاری/ناگهانی) در ظاهر شاید تناظری بین ماجرای ژاپن و ماجرای ایران نیست؛ اما یک وجه تفاوت جدی میان این دو ماجرا هست و آن «نحوه پوشش رسانه ای یک رویداد تلخ» است.
✔️🔷پوشش رسانه ای بحران در ژاپن با نهایت وسواس و دقت صورت می گیرد چنانچه اگر الان همین ماجرا را گوگل کنیم در تمام تصاویری که از ماجرا منعکس شده مشاهده می شود که صحنه قتل، زخمی ها، روند کار پلیس و نیروهای امداد، با پرده و پارچه آبی رنگ «پوشانده» شده است. و به هیچ عکاس و خبرنگاری اجازه حضور در صحنه جنایت و «روند کار پلیس»، داده نشد.
✔️🔷حوادث تلخ، باعث آسیب به ذهن و روحیه جامعه می شود و نحوه خبررسانی نباید باعث جراحت روحی بیشتر در بدنه جامعه شود. نحوه عملکرد صداوسیما از ماجرای آقای نجفی نه باعث تعجب، که باعث حیرت است. اینکه ورود متهم به اتاق پلیس، و گفتگوی متهم با بازجو، به طور هیجانی پخش شود و آلت قتل، تنها «دقایقی» بعد از اعتراف متهم «فشنگ شماری» شود و ... اینها نشان از وجود یک مدیریت شلخته و ناآشنا به موضوع پوشش رسانه ای اخبار بحران است.
- چه دلیلی دارد که رویدادی که تا این میزان به روح و عواطف ملی مرتبط است به این شکل بی مبالات، اطلاع رسانی شود؟
💢- چرا نباید حداقل به مقدار «چند دقیقه» در اتخاذ استراتژی پوشش بحران «فکر» شود؟
- چرا نحوۀ رفتار رسانه در چنین ماجرایی باید بدون توجه به ملاحظات مربوط به «عادی سازی» یک «رویداد نابهنجار اخلاقی» باشد؟
✔️🔷پخش زنده خبر، با پخش زنده بحران تفاوت دارد.
پوشش رویدادی که مرتبط با گوشه تاریک از احوال زندگی یک شخص است، نباید هیجان زده و بدون توجه به عرف وهنجار اجتماع باشد. خبرنگاری که این ماجرا را پوشش داد و مدیر پخش سیما در آن ساعات، چه فکر کردند؟ لقمه درشت خبری گیر آمده و باید از فرصت استفاده کرد؟
🔷پیشتر یک نوبت ذکر شد که در جریان سونامی توهوکو نزدیک به بیست هزار جسد روی دست کشور ژاپن ماند اما اگر کسی امروز «تمام گوگل» را زیر و رو کند حتی یک عکس از یک جسد ژاپنی در آن بحران عظیم پیدا نمی کند از بس که روی این مباحث و روحیه ملی ، وسواس و توجه هست (البته وبلاگ های شخصی "خبرنگاران خارجی" با وب سایت های خبری متفاوت است).
این جنس وسواس، در رفتار رسانه ای ما کجاست؟
🔷پنج گلوله آقای نجفی شلیک کرد (در یک حال روحی ناپایدار و نامتعادل) و صدها کلمه و تصویرِ بی ملاحظه را، مدیر پخش و خبرنگار هیجانی، به درون خانه های مردم "روانه" کردند، در دقایقی که باید بجای «پخش»، قدری «فکر» می کردند.
بدیهی است منظور از این نوشتار، سانسور نیست بلکه، توجه و وسواس به نحوه پوشش خبری بحران و انعکاس حوادث تیره و تلخ اجتماعی/اخلاقی مد نظر است.
تقلیل شئونات یک قتل خانوادگی به «خبر داغ/زنده» اوج کار نابلدیِ افرادی بود که با این ماجرا دست به گریبان شدند.
امید که عبرتی شود برای آیندگان
محمدرضا اسلامی
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
روانشناسی و سواد رسانه ای
ادمین: Vavgh01@
کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از جواد جاویدنیا
*تا وقتی که حاکمیت به وظیفه خودش عمل نکرده باشد؛ سواد رسانهای ابتر است*
من به عنوان معلم باید بتوانم به شاگردانم «سواد دیجیتالی» و «سواد اطلاعاتی» بیاموزم. اما در حال حاضر من در کلاسم نمیتوانم بگویم موبایل، لب تاپ و اینترنت را باز کنید و سرچ کنید؛ نمیتوانم بگویم، چون برای فضای مدرسه و رابطه معلم و شاگردی حرمتی قائل هستم. همینطور که دانشآموز شروع میکند به سرچ کردن، فضای مجازی چه پیشنهادهایی به او میدهد؟
من برای حل این مشکل در مدرسهی خودم مجبورم فیلترینگ داخلی و سیستم پایش محتوا بگذارم. وظیفه حاکمیت پس چه شد؟
اینها چالشهایی است که «سواد رسانهای» نمیتواند حل کند. برای حل کردن آن باید برویم زیرساختهای استفاده امن و سالم و مفید را راهاندازی کنیم...
🔹 🔸 🔹
متن کامل این مصاحبه را در پایگاه فرهنگ سدید بخوانید:
farhangesadid.ir/fa/news/1580
@Dr_Javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
⭕️ سیدرضا الفتنسب سخنگو و عضو هیئت رئیسه اتحادیه کسبوکارهای اینترنتی:
🔸 عمده مشکلاتی کسبوکارهای اینترنتی با آن درگیر هستند، به مواردی مانند معضلات اقتصادی کشور، مالیات، بیمه، عدمهماهنگی بین دستگاههای حاکمیتی و فیلترینگ سایتهای آنها مربوط میشود.
🔸 بیشتر درخواستهای فیلترینگ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی وزارتخانههای دیگر صورت میگیرد.
🔸 موضع قوه قضائیه در فیلترینگ کسبوکارها کاملاً تعاملی است.
🔸 وزارتخانههای اقتصاد و صمت عزم کافی برای حمایت ندارند.
🌐 https://www.yjc.ir/fa/news/6937417
🆔 @Dr_javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
⭕️ جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور:
🔹 ما در فضای مجازی کشور اجرای سند ۲۰۳۰ را توسط وزارت ارتباطات میبینیم و نتایج آن هم مشخص است که در نهایت منجر به پرورش سربازانی برای منافقان و آمریکاییها و حتی تروریستهایی مثل گروه داعش شده است؛ چون در این سند بر ارتباطات آزاد و بدون مرز تأکید شده است. نمونه این اتفاق هم همان فردی بود که در این فضا رشد کرد و سبب کشته شدن طلبه همدانی شد. یا عده دیگری از همین سربازان هم در اهواز موجب به خاک و خون کشیدن عده دیگری از هموطنانمان شدند. این نشان دهنده رها بودن فضای مجازی است.
🔹 هیچ کس نافی دسترسی آزاد به جریان آزاد اطلاعات نیست، اما سخن ما این است که مرز این آزادی تا کجاست؟
🔹 اگر این آزادی مطلق وجود خارجی دارد چرا خود کشورهای غربی یکی یکی دارند قوانین و مقررات محدود کننده برای این شبکههای اجتماعی میگذارند؟ چرا غربیها مدیران شبکههای اجتماعی خودشان را مکلف میکنند که بسیاری از مطالب و تولیدات موجود در این فضا را حذف کنند یا آنها را رأساً مدیریت کنند؟
🔹 برخی از ما متأسفانه از خود غربیها در اجرای آزادیهای بدون کنترل هم آزاداندیشتر شدهایم و اجازه میدهیم به بهانه آزادی بیان و موضوعاتی مثل آن، عدهای در داخل کشور هرکاری خواستند بکنند و به فرموده مقام معظم رهبری سربازانی برای آمریکا و انگلیس تربیت شود.
🔹 ادعای ارتباط توییت مهناز افشار با انگیزه قاتل همدانی ثابت نشده است.
🔹 مقام معظم رهبری در اظهارات چندوقت اخیر خود تأکید کردند که دشمن آرایش جنگی گرفته و ما در فضای مجازی زیر بمباران دشمن هستیم. ایشان تعبیر زیبای عملیات شیمیایی را به کار بردند و از آن به عنوان قتلگاه جوانان یاد کردند. این موارد باید حساسیت ما را بیش از پیش کند و سبب یک سری اقدامات جدی از سوی همه ما شود، وگرنه با روند کنونی همان طور که تاکنون لطمات جدی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را تحمل کردهایم در آینده نیز این لطمات چه بسا بیشتر هم بشود.
🔹 نشریه فارین پالیسی در گزارشی علت جدی سقوط ارزش پول کشور و افزایش نگرانی مردم و خرید ارز را کانالهای تلگرامی عنوان کرد. راجع به خودرو و مسکن هم دیدیدم که منشأ اصلی آنها در گروههای اجتماعی خارجی بود. واقعاً در این خصوص باید فکری جدی کرد؛ چرا که حتی برخی کمبودها و خریدهای ناگهانی مردم هم به علت فضاسازی در این فضاست.
🔹 روزانه درآمد بی حسابی در کشور ما بدون پرداخت مالیات یا کارآفرینی مفید در این فضا به جیب عدهای خاص میرود و کسی نمی تواند آن ها را پیگیری کند. از همه بدتر موضوع ارز دیجیتال گرام است که اگر وارد سیستم داخلی کشور شود، عملاً یک اقدام تروریستی اقتصادی اتفاق خواهد افتاد؛ چون کنترل دولت بر گردش پول از بین میرود.
🌐 http://qudsonline.ir/news/656798/
🆔 @Dr_javidnia
هدایت شده از جواد جاویدنیا
⭕️ پروژه جنگهراسی در فضای مجازی، ابزاری برای تحمیل خواسته آمریکاییها/ راهاندازی جنگ روانی ترفند نخنمای غربگرایان برای مذاکره با آمریکا
🔻 بخشی از پیام هایی که روزانه در فضای مجازی دست به دست می شود، مطالبی است که به صورت غیرمستقیم و در قالب طنز، سرگرمی و ... برای جهت دهی به افکار عمومی تولید می شود که در میان آنها پست های طنز نقش پررنگی را بازی می کنند چراکه مطالب طنز و سرگرمی در بین افراد جامعه از اقبال بیشتری برخوردارند و از این جهت بهترین بستر برای پیشبرد اهداف جریان های غربگرا در کشور و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم محسوب می شوند.
🌐 https://www.yjc.ir/fa/news/6947417
🆔 @Dr_javidnia
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦انسانِ از خودگریزان در جامعهی مصرف انبوه؛
به بهانهی تبلیغ "اکستنشن تهرانی" در فضای مجازی
🔸از نظر "پییر بوردیو"، جامعهشناس فرانسوی، در دوران مدرن، "مصرف"، تنها ارضاکنندهی نیازهای بشر و پاسخی به نیازهای زیستیِ او نیست، بلکه "مصرف" به منزلهی زیست در نظامی متشکل از نشانهها، نمادها، ایدهها و ارزشهاست که بخش بزرگی از این نشانهها و ارزشها در خودِ فرایندِ مصرف، تولید میشوند.
🔸جامعهی مصرفِ انبوه، جامعهی آرمانیِ سرمایهداریِ متاخر بوده و دستیابی به این مدینهی فاضله جز از طریق جایگزینی "مِیل"های کاذب با "نیاز"های واقعیِ انسان امکانپذیر نمیشود.
🔸 این جایگزینی نیز جز از طریق دستکاریِ نظامِ ارزشیِ انسان و وارد کردن او به دنیایی از نمادها و نشانهها و ارزشهای جدید ممکن نیست.
🔸"تبلیغات" ابزارِ ورود به این دنیای جدید و نظام ارزشی نوین است. ابزاری که تداومبخشِ روند "غفلت" از نیازهای واقعی در دنیایی واژگون است. دنیایی که در آن:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت بخوری
🔸کالاها در این نظام، به مدد تبلیغات نه تنها ارزشی فراتر از شی و منزلتی انسانی پیدا میکنند، بلکه در جایگاه پیامبری و الوهی، گاه و بیگاه آیات خود را بر پیروان خود میخوانند.
🔸just do it- nike
فقط انجامش بده(نایک)،
🔸Impossible Is Nothing- adidas
غیر ممکن وجود ندارد(آدیداس)،
🔸make.believe- sony
باورش کن(سونی)،
🔸Be more human- reebok
بیشتر انسان باش(ریباک)
🔸live the moment now-pepsi
در لحظه زندگی کن(پپسی)
🔸در الهیاتِ مصرف یکی از ویژگیهای اساسیِ انسان، "از خود بیگانگی" و "از خود گریزانی" است.
🔸 انسانِ از خودگریزانِ جامعهی مصرفِ انبوه، همواره به دنبال ترمیم و اصلاحِ خود با معیارهای ارائه شده در نظام ارزشیِ شکل گرفته توسط رسانهها و تبلیغات است.
🔸 دایرهی این اصلاح و ترمیم از چگونگیِ وضعیتِ حمل و نقل و اقامت و پوشش تا ویژگیهای طبیعیِ بدن او را در بر میگیرد.
🔸او همواره از وضعیت خود ناراضی بوده و مضطرب و افسرده به دنبال راهی برای التیام دردِ نقصانهای بیانتهای خویش است.
🔸تعجبی نیست اگر در جامعهی غیرتولیدی و مصرفِ مضاعف ایران، به طور طبیعی تمرکز پیامبرانِ مصرف بر خوانش آیات خود در حوزهی خدماتی چون کاشت و داشت و برداشت مو و زیبایی باشد.
🔸 این یادداشت کوتاه به بهانهی تبلیغ خدمات زیباییِ "اکستنشن تهرانی" نوشته شد( که آن را در لینک انتهای یادداشت میتوانید ببینید).
🔸میزان ابتذالِ موجود در این دست تبلیغات نشان از گرفتاری جامعهی ایرانی در عمیقترین و مبتذلترین لایههای نظام سرمایهداری یعنی جامعهی مصرفِ انبوهِ بدون تولید است.
🔸فرهنگ برآمده از این نظام معنایی که خود محصول مناسبات اقتصادیِ رایج در چنین جامعهای است تنها به واژگونی مفاهیمی چون زیبایی ختم نخواهد شد و این مناسبات اقتصادی تا جایگزینی تمام مفاهیم ارزشی و بنیادین انسان ایرانی پیش خواهد رفت.
✍ #کمیل_سوهانی
📲 @savaderesanei
https://www.instagram.com/p/BxuZ4PsnQoM/?igshid=12xzq5hamkc7l
- ولی این فاجعه روی دیگری هم دارد. دستگاه ناکارامد و فاسد و عقبمانده صداوسیما. دستگاهی با مدیران نئاندرتال کم هوش و کمخردش که اصلی ترین هدف اغلبشان حفظ صندلیهای هزارساله خودشان و رانتخواری آقازادههای مشغول بیزینس شان است و هنری ندارند جز اینکه با اشتباهات روزافزونشان به دشمن خارجی یا جناح باهوشتر رقیب پاس گل بدهند. پوشش دستپاچه، پراشتباه، غیرحرفهای و خلاف عقل صداسیما به اعتماد عمومی ما به قوه قضاییه، نیروی انتظامی، نظام تحقیقات جنایی و کاراگاهی ضربهای جدی زد و باعث ایجاد دهها شبهه غیرضروری شد که هریک از این شبههها توسط رسانههای دشمن و جناح اصلاحات مورد سواستفاده قرار گرفت. و همینطور بی عدالتی رسانهای غیرقابل بخشش با پوشش یکسویه ماجرا و دادن تریبون به قاتل و ندادن هیچگونه امکان سخن گفتنی به خانواده قربانی. اگر پوشش رسانه ملی از این جنایت اینقدر بیخردانه نبود امروز جای جنایتکار و قربانی عوض نشده بود، فضا برای مانور سرهنگهای جنگ روانی اصلاحات باز نشده بود و آنها نمیتوانستند اینقدر مسائل فرعی و حاشیهای متعدد را برجسته کنند و منافع ملی و منافع نظام یک بار دیگر به خطر نیفتاده بود و آبرو و خون زنی قربانی هم پایمال نشده بود.
علی علیزاده