eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 بیشترِ کودکان امروزی می‌خواهند یوتیوبر شوند، نه فضانورد. چرا نخواهند؟ — پارسال پردرآمد‌ترین یوتیوبر دنیا ۱۸۷ برابر موفق‌ترین فضانورد جهان پول درآورد 📍در یک تحقیق جدید از بچه‌ها پرسیدند در آینده می‌خواهند چه کاره شوند؟ محبوب‌ترین شغل در میان بچه‌های آمریکایی و بریتانیایی، این بود که در یوتیوب ستاره شوند. این نتایج خیلی‌ها را ناراحت کرد چون گویا بچه‌ها دیگر حتی آرزو ندارند به کاشفانی بزرگ یا دانشمندانی دوران‌ساز تبدیل شوند. مصرف‌گرایی افسارگسیخته و زندگی زیباپرستانۀ مجازی چشم و گوش آن‌ها را هم پر کرده است. اما شاید بچه‌های امروز هم دقیقاً دارند همان کاری را می‌کنند که همۀ بچه‌ها در طول تاریخ کرده‌اند. 🔖 ۱۱۵۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9508/
🔹چرا باید ایموجی بزنیم؟🤔 🔸 متن‌هایی که ایموجی دارن کل مغز رو درگیر می‌کنن. نوشته‌ قسمت منطقی مغز رو فعال می‌کنه و ایموجی‌ها به‌خاطر تصویری بودنشون قسمت ادراکات احساسی مغزو. به‌همین خاطر استفاده کردن
هرکس حق دارد نظر خودش را داشته باشد در نگاه اول درست به نظر می‌رسد که هر کسی حق دارد نظر خودش را داشته باشد. اما این عبارت نیازمند افزودن قیودی ست. هیچ قدرتی حق ندارد ما را مجبور کند که عقیده ی خاصی داشته باشیم. اما این بدان معنی نیست که تمام این نظرات به یک اندازه هوشمندانه ، عملی و انسانی هستند. برخی نظرات به قدری بد ، احمقانه و خطرناک هستند که واقعن براحتی نمیشود گفت که فرد حق دارد به آنها معتقد باشد . آیا اگر کسی فکر کند که می شود به محض خنده چشم سگ را از حدقه درآورد؟ عبارت «هر کسی حق دارد از نظر خودش را داشته باشد» البته نوعی متوقف کننده مباحثه و راهی برای گفتن این است که من دیگر نمی خواهم در این باره بحث کنم. و بسیاری اوقات بحث بیشتر واقعن بی‌فایده هم هست. اما این بدان معنا نیست که هر نظری خوب است و به یک اندازه سزاوار پذیرش است. قائل شدن ارزش یکسان برای افراد با یکسان بودن نظرات آنها نخواهد بود. بروک نوئل مور ریچاردپارکر
سوگیری‌ شناختی شماره ۱۵ 💠اثر شترمرغ💠 افسانه‌ای قدیمی حاکی از آن است که هرگاه شترمرغ از چیزی بترسد، سر خویش را زیر شن فرو می‌برد بدین گونه به گمان خود از شر دشمن در امان است. (Ostrich Effect) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن مایل است از برخی مسائل دائماً چشم‌پوشی کند و اصطلاحا خودش را قایم کند. در این گونه مواقع فرد ترجیح می‌دهد سرش را مثل کبک زیر برف پنهان کند. در پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی این سوگیری شناختی به شکل "صلح کل بودن" خود را نشان می‌دهد. افراد برای این که مبادا رابطه‌شان با کسی شکرآب شود از بسیاری از مسائل چشم می‌پوشند و آنجا که از آنان انتظار می‌رود واکنش نشان دهند، به عمد حواسشان را پرت می‌کنند. برای افرادی که در سلسله مراتب سازمانی نیازمند پشتیبانی یا حمایت هستند، اثر شترمرغ در چنین موقعیت‌هایی نتایج زیانباری دارد. اثر شترمرغ همچنین باعث می‌شود برخی مسائل مهم در روابط انسانی حل نشده باقی بمانند و محیط کار غیرقابل تحمل شود. دان گالای و اورلی سِید، استادان دانشکده علوم مالی دانشگاه عبری اورشلیم، این اصطلاح را نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به کار بردند. آنها در مطالعه رفتار سرمایه‌گذاران بازار بورس به این نتیحه رسیدند که وقتی بازار در موقعیت بدی قرار دارد، بسیاری از سهام‌داران از بررسی مداوم اخبار بازار و وضعیت سرمایه‌شان خودداری می‌کنند. اثر شتر مرغ باعث می‌شود افراد از حضور در هر موقعیتی که ممکن است در نظرشان منفی جلوه کند اجتناب کنند. فردی که تحت تاثیر اثر شترمرغ رفتار می‌کند ترجیح می‌دهد از هر شرایطی که ممکن است کمی ناراحتی پیش بیاید دوری گزیند. این خطای شناختی سبب می‌شود فرد اطلاعات ضروری فراوانی را از دست بدهد زیرا ترجیح می‌دهد با آن اطلاعات کاری نداشته باشد. در نتیجه هم خود فرد دچار خطای بنیادی در قضاوت‌هایش می‌شود هم اعتماد دیگران را به تدریج از دست می‌دهد زیرا در جاهایی که لازم است یا حضور ندارد یا واکنشی نشان نمی‌دهد. اثر شترمرغ خود را در روابط ناسالم و موقعیت‌های سخت به خوبی نشان می‌دهد. افراد تحت تاثیر این خطای شناختی آنچه را باید ببینند نمی‌بینند و کاری را که باید انجام نمی‌دهند. در ظاهر ، مسئله ، گم می‌شود اما هیچ‌گاه حل نمی‌شود. با قایم شدن هم کاری سر و سامان نمی‌گیرد. اثر شترمرغ خیلی اوقات در میان افرادی که انسان‌های واقعا خوبی هستند بیشتر نمود پیدا می‌کند زیرا آنان دوست دارند هیچ کس از دستشان ناراحت نشود. چنینی رفتاری اما جنبه تاریک ادب بیش از حد است. آنان همواره به غلط گمان می‌کنند چون کاری نکردیم و حرفی نزدیم پس هیچ‌کس از ما چیزی به دل نگرفته در حالی که با سکوت، پنهان شدن و واکنش نشان ندادن ممکن است حتی بیشتر به دیگران آسیب بزنند به ویژه به آنهایی که بهشان نزدیک‌ترند و انتظار حمایت بیشتری دارند. مدیریت رفتار سازمانی امری است پیچیده. تحقیقات نشان می‌دهد تا همه آزادانه درباره مشکلات سخن نگویند، مواردی مانند از زیر کار در رفتن رشد می‌کند و فرسودگی شغلی در میان نیروهای ارزشمند سازمان افزایش می‌یابد. در نتیجه محیط کار عملا برای بسیاری غیرقابل تحمل می‌شود. افراد بهتر است هیچ‌گاه خود را از دریافت اطلاعات محروم نکنند زیرا صرف داشتن اطلاعات نمی‌تواند آسیبی به تصمیم نهایی بزند. در زمان تصمیم‌گیری با پرسیدن چند سؤال ساده می‌توان اثر شترمرغ را تشخیص داد. آیا علاوه بر آنچه می‌دانم اطلاعات بیشتری هم هست که می‌توانم به دست آورم؟ آیا آن اطلاعات را دنبال می‌کنم یا از آنها چشم‌ می‌پوشم؟ در صورت چشم‌پوشی چرا آن اطلاعات اضافی را نادیده می‌گیرم؟ اگر در پاسخ به هر کدام از این سؤالات فرد به این نتیجه برسد که دلیل اصلی این است که حوصله سر و کله زدن با اطلاعات جدید را ندارد، به احتمال قریب به یقین گرفتار اثر شترمرغ شده‌ است. این به آن معنا نیست که هیچ‌گاه نباید از هیچ اطلاعاتی چشم‌پوشی کرد. ❇️گاهی اوقات باید آگاهانه برخی اطلاعات را نادیده گرفت بویژه زمانی که مسئله‌ هیچ ربطی به ما ندارد و مسئولیت تصمیم‌گیری متوجه فرد نیست. وقتی کاری از دستمان ساخته نیست، لازم نیست اطلاعات بیشتری دریافت کنیم چون احتمالا دریافت اطلاعات بیشتر فقط حالمان را بدتر می‌کند.
سوگیری‌ شماره (۱۴) 💠منفی‌نگری💠 منفی‌نگری (Negativity bias or effect) نوعی است که ذهن وزن بیشتری برای اخبار و اطلاعات منفی قائل می‌شود ، حتی اگر نسبت اطلاعات منفی و مثبت یکسان باشد. منفی‌نگری ریشه تکاملی دارد ، زیرا وظیفه مغز شناسایی هر تهدید در کمین است تا بتواند راه‌حلی برایش پیدا کند و احتمال بقا را افزایش دهد در نتیجه به سرعت به هر گونه اطلاعات منفی واکنش نشان می‌دهد. در زندگی مدرن این سوگیری در بسیاری از موارد مفید نیست. در یک پژوهش عکس گروهی چند نفر را به شرکت‌کنندگان نشان دادند. در این عکس‌ همه خندان بودند جز یک نفر که اخمو و ناراحت بود. از شرکت‌کنندگان خواسته شد واکنش خود را به این عکس در قالب چند جمله بیان کنند. اکثریت قریب به اتفاق به فرد اخموی در عکس واکنش نشان دادند. نتایج چنین پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که چیزهای مثبت تاثیر کمتری بر افراد دارند در قیاس با چیزهای منفی حتی اگر تاثیرشان به لحاظ عاطفی برای فرد کم و بیش یکسان باشد. منفی‌نگری در فرایندهای تصمیم‌گیری، نتیجه‌گیری، ارزیابی، برآورد هزینه و یادگیری مؤثر است. نمونه دیگر منفی‌نگری در ارتباطات زبانی قابل مشاهده است. تحقیقات زبان‌شناسی شناختی نشان می‌دهد افراد ممکن است یک عبارت توهین‌آمیز را از زبان یک فرد سال‌ها در خاطر داشته باشند. در حالی که تعداد بیشماری از واژگان و جملاتی را که وی بر زبان آورده به راحتی فراموش کنند. حساسیت بیش‌ از اندازه مغز به اخبار منفی در مراحل اولیه پردازش اطلاعات رخ می‌دهد. جان تی. کِیسیوپو، استاد فقید علوم شناختی دانشگاه میشیگان، در یک پژوهش به تعدادی شرکت‌کننده سه مدل تصویر نشان داد: 🔸تصاویری که احساسات مثبت را برمی‌انگیختند (مانند یک منظره زیبا یا یک غذای خوشمزه) 🔸تصاویری که احساسات منفی را برمی‌انگیختند (مثل جنازه یک گربه یا صورتی آسیب‌دیده) و 🔸تصاویری عاری از احساسات (مانند تصویر اشیا). وی همزمان تحریک الکتریکی قشر مغز را ثبت می‌کرد. مطالعات کِیسیوپو به روشنی نشان داد که مغز به تصاویر منفی واکنش قوی‌تری نشان می‌دهد در نتیجه دیدگاه ما به شدت تحت تاثیر اخبار منفی است تا اخبار مثبت. 🔴نحوه تعامل زوج‌ها یکی از مواردی است که منفی‌نگری در صورت غفلت می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد. تحقیقات زیادی حاکی است که در زوج‌های راضی بین احساسات منفی و احساسات مثبت‌ تعادل وجود دارد و در نتیجه در رفتارشان با یکدیگر جانب انصاف را بیشتر رعایت می‌کنند. در حالیکه مطالعات درباره زوج‌های به شدت ناراضی نشان می‌دهد که منفی‌نگری باعث می‌شود آنان فقط بر رفتار منفی طرف مقابل و در نتیجه احساسات منفی تمرکز کنند. این قضیه در روابط دوستانه نیز صادق است. دوستانی که درباره احساسات منفی که به هم دارند همدلانه گفتگو می‌کنند در رفاقت‌شان تعادل به وجود می‌آورند. در حالی که وقتی منفی‌گری در میان باشد، ذهن قهر و بی‌اعتنایی را واکنش مناسب تلقی می‌کند تا از احساسات منفی خودداری کند. در این حالت رفاقت کم‌کم از بین می‌رود. توصیه روان‌شناسان شناختی این است که در هر گونه رابطه عاطفی در کنار واکنش به رفتارهای منفی، به رفتارهای مثبت دیگری حتی بیشتر واکنش نشان دهیم تا اثر منفی‌نگری ناخودآگاه به حداقل برسد. همین فرمول ساده می‌تواند از طلاق و بهم‌خوردن دوستی‌ها و خراب‌شدن روابط با دیگران بکاهد. ♻️برای غلبه بر منفی‌نگری راه‌های گوناگونی وجود دارد. ✅هر بار تجربه‌ای را پشت سر می‌گذاریم، تلاش کنیم فهرستی از جنبه‌های مثبت آن تجربه را در ذهن مرور کنیم وحتی یادداشت کنیم. این اندازه‌گیری کمک می‌کند ذهن دریافتی نزدیک به واقعیت را از آن تجربه پیدا کند. هر چه بیشتر فهرست کردن ذهنی را تجربه کنیم، راحت‌تر می‌توانیم آن را تبدیل به یک عادت کنیم. در این صورت زمانی که تجربه‌ای در کل مثبت است از آن لذت می‌بریم و اجازه نمی‌دهیم یک یا دو جنبه منفی کل تجربه را ناخوشایند کند. هنگامی که احساس خوبی داریم، تلاش کنیم مدتی آن حس را نگه داریم. به بیان دیگر به خودمان فرصت لذت بردن از احساسات مثبت را بدهیم. بسیاری اوقات وقتی چیزی خوب است انسان دوست دارد سریع تجربه‌اش به اتمام برسد. در حالی که وقتی حسی منفی است، تمایل دارد در آن حس مدتی باقی بماند. بر همین منوال فرد می‌تواند کاملا خودآگاه در زمانی که حس مثبتی دارد به خودش زمان بیشتری بدهد و اصطلاحاً حس آن تجربه را زنده نگه دارد. رویاپردازی و مثبت‌انگاری هم در به حداقل رساندن اثر قدرتمند منفی‌نگری نقشی مهم ایفا می‌کنند. حواس انسان در مناسبت‌های مختلف باید به منفی‌نگری و اثرات مخربش جمع باشد. به قول وینستون : طرز نگرش ممکن است مسئله‌ای کوچک به نظر بیاید اما موجب تغییرات بزرگی می‌شود.
سوگیری شماره (۱۳) 💠پیوند انگاری💠 پیوندانگاری (Illusory correlation) پدیده‌ای است که ذهن خیال می‌کند پدیده الف به پدیده ب ربط دارد در حالی که در واقعیت بین آن دو پدیده ارتباطی معنادار وجود ندارد. زمانی رخ می‌دهد که فرد به اشتباه بیش از اندازه به یک نتیجه تکیه می‌کند و از نتایج دیگر چشم‌پوشی می‌کند. بگذارید سناریوی فرضی زیر را مرور کنیم: جاناتان برای گذران تعطیلات برای نخستین بار در عمرش به تهران سفر می‌کند. اولین روزی که می‌خواهد سوار مترو شود یک نفر خیلی بی‌ادبانه هلش می‌دهد و جلوتر سوار می‌شود. او بعد تصمیم می‌گیرد برود یک رستوران خوب. آنجا نیز پیشخدمت رستوران خیلی عصبانی با وی برخورد می‌کند. از رستوران که بیرون می‌آید از یک رهگذر درباره نشانی مقصد بعدی‌اش می‌پرسد و طرف خیلی بی‌حوصله جوابش را می‌دهد. وقتی بعدا دوستان جاناتان از وی درباره سفرش می‌پرسند، وی با یادآوری خاطرات ناخوشایند سفر نتیجه می‌گیرد "تهرانی‌ها خیلی بی‌ادبند" یا "ساکنان شهرهای بزرگ بی‌نزاکتند." مشکل اینجاست که جاناتان تمام لحظات دیگر سفر را نادیده می‌گیرد. زمان‌هایی که سوار مترو شده و هیچ مشکلی پیش نیامده، رستوران‌های دیگری که رفته و همه چیز خوب بوده، تاکسی‌هایی که سوار شده و با رانندگان خوش‌مشرب‌شان هم‌کلام شده هیچ کدام در خاطرش نمی‌ماند. در نتیجه به راحتی اسیر می‌شود در حالیکه ارتباط معناداری بین زندگی در هر شهر یا کشور و رفتار تمام مردمان آنجا وجود ندارد. پیوندانگاری را نخستین بار لورن چَپمَن، محقق دانشگاه ایلینوی جنوبی در شهر کاربوندیل، در سال ۱۹۶۷ به کار برد. پدیده‌هایی همچون ، اعتقاد به و و قبیله‌ای همه تا حدی تحت تاثیر پیوند‌انگاری هستند. در اینگونه موارد ذهن دو گروه مستقل پیشامد را به اشتباه به هم پیوند می‌زند. بررسی‌های متعددی در علوم شناختی ثابت کرده‌اند که ذهن بین دو گروه از خاطرات تبعیض قائل می‌شود: ⭕️خاطراتی را که به آسانی به یاد می‌آورد ، بیش از اندازه مهم تلقی می‌کند و ⭕️خاطراتی را که به سختی به یاد می‌آورد، کمتر از حد معمول. به عبارت دیگر هرگاه چیزهایی را راحت‌تر به یاد می‌آوریم، احتمال بیشتری وجود دارد ربطی بین آنها برقرار کنیم در حالی که ممکن است هیچ ارتباطی واقعاً با هم نداشته باشند. مثال : مهسا کلاس پنجم است. وی بر این باور است که همه معلم‌ها انسان‌های خوبی هستند در نتیجه به هر معلمی اعتماد می‌کند. مثال دو: شهروز مربی فوتبال است. او اعتقاد دارد هرگاه لباس خاصی را می‌پوشد تیمش برنده می‌شود در نتیجه سعی می‌کند در بیشتر مسابقات همان جامه را بر تن کند. مثال سه: زهرا دانش‌آموز دبیرستان است. او امتحان مهمی را که چهارشنبه پیش داده خراب می‌کند و به این باور می‌رسد که چهارشنبه‌ها برایش بدشانسی می‌آورند. مثال چهار: ساناز به وقت گذرانی در کافی‌شاپ‌های مختلف علاقه زیادی دارد. در یکی از کافی‌شاپ‌‌ها، فنجان قهوه روی لباسش چپه می‌شود. او دیگر به این کافی‌شاپ نمی‌رود چون گمان می‌کند که ممکن است این اتفاق دوباره رخ دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سوال کرونایی از یورگن کلوپ و پاسخ قابل تامل او! 🔺کلوپ: من نمیدونم چرا آدمای معروف باید راجع به همه مسائل نظر بدن. من نمیدونم و کسی که میدونه باید راجع به این مسائل صحبت کنه. سلبریتی...!
هدایت شده از Dish Plus
🔴توئیت حقوقدان مقیم سوئیس درباره جنگ روانی اپوزیسیون علیه مردم ایران! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴سوالات طعنه آمیز کارشناس سیاسی از آمار بدون سند BBC! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴مقایسه دردناک مجری BBC از وحشت جهانی کرونا با وضعیت کودکان یمنی! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴نقل قول مشهور و عبرت آموز از روزولت رئیس جمهور اسبق آمریکا! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴داستان منابع آگاه BBC و ایران اینترنشنال چیست؟! 🔸آیا دوباره رویترز با آمار کمپ تیرانا، رسانه های فارسی زبان ماهواره ای را متحد خواهد کرد؟! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴دروغ نشریه آمریکایی در مورد وضعیت کرونا در ایران! 🔸 نشریه آمریکایی آتلانتیک مدعی شد: دولت ایران مردم را تشویق می‌کند به قم که مرکز شیوع ویروس کرونا در ایران است سفر کنند! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴بازتاب افراطی گری شیعی در رسانه های ترکیه! 🆔 @dishplus1
هدایت شده از Dish Plus
🔴توئیت حقوقدان و تحلیلگر سیاسی مقیم سوئیس از بحران کرونا در آمریکا! 🆔 @dishplus
هدایت شده از Dish Plus
🔴 همیشه حامی مردم ایران بوده ایم! 🆔 @dishplus
پشت پرده جنگ رسانه ای کرونایی علیه ایران رضا نصری حقوق‌دان بین المللی در یک رشته توئیت به بررسی ابعاد و پیامدهای پروژه رسانه ای تبدیل ایران به کانون کرونا در جهان پرداخته است رضا نصری حقوق دان بین المللی و کارشناس سیاست خارجی با اشاره به جنگ روانی که همزمان با شیوع ویروس کرونا، دربرخی  رسانه های بین المللی و معاند فارسی زبان علیه ایران در جریان است، در یک رشته توئیت که خطاب به ایرانیان خارج از کشور نوشته شده، به واکاوی این مسئله  و پیامدهای آن و تاثیر برخی رفتارهای داخلی در پیشبرد این برنامه خطرناک  پرداخت و تاکید کرد: باید در برابر افرادی که سال‌ها بر طبل تحریم و جنگ و تروریسم اقتصادی کوبیده‌اند  و امروز نشان داده‌اند حتی در اوج یک اپیدمی خطرناک هم به حداقل نرم‌های اخلاقی و کوچک‌ترین عرف و  اصول پایبند نیستند، محکم ایستاد. بخشی از  رشته توئیت های وی در ادامه آمده است: * ایرانیان مقیم خارج! اگر فردا در خیابان‌های لندن و نیویورک و تورنتو و سیدنی به بهانه کرونا هدف حمله نژادپرستانه قرار گرفتید؛ اگر محل کسب‌وکارتان در شهر میزبان بایکوت شد یا مورد تعرض قرار گرفت؛ اگر همسایه و همکار جواب سلام‌تان را نداد؛ اگر از محل کار عذرتان را خواستند و اگر همکلاسی فرزندتان در مدرسه از بازی و هم‌صحبتی با او منع شد...بدانید مقصر کسانی هستند که تلاش می‌کنند به بهانه مبارزه با حکومت، در بحبوحه بحران  کرونا، وجهه ایران و ایرانی را به زشت‌ترین شکل تخریب کنند. * مقصر آن کارگزار جنگ روانی ایرانی مقیم آمریکاست که چندین توئیت به انگلیسی می‌نویسد و به افکار عمومی القا می‌کند فرد مجرمی که آن حرکت شنیع را در حرم انجام داد (لیسیدن ضریح) و روز بعد دستگیر شد، نماد مقابله حکومت با اپیدمی کروناست تا روزنامه «نیویورک پُست» یک روز بعد تیتر بزند که «ایرانیان در لجبازی با کرونا اماکن مقدس را لیس می‌زنند!» * مقصر آن روزنامه‌نگار ایرانی است که در نیویورک‌تایمز مقاله‌ای سرشار از دروغ، تهمت، اظهارات گزینشی و گزارش های تحریف‌شده منتشر می‌کند ... چرا؟ چون ایران باید به عنوان کانون کرونای جهان در ذهن مخاطب نقش ببندد تا همه تبعات اقتصادی، سیاسی و بین‌الملل آن متوجه ایران شود! *  مقصر آن فعال سیاسی ایرانی است که همه اقدامات دولت در تعطیلی مدارس، تعطیلی دانشگاه‌ها، کاهش ساعات کاری ادارات دولتی، محدودسازی مسافرت‌های میان شهری، کنترل عبور و مرور در شهرها، لغو تردد برخی قطارها و خطوط هوایی، تشکیل ۳۰۰ هزار تیم ضربتی، تاسیس بیمارستان‌های صحرایی، فعال‌سازی واحد‌های تولیدی مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک، شست‌وشو و گندزدایی از معابر و خیابان‌ها، سازمان‌دهی کادرهای پزشکی، همکاری با اروپا و سایر کشورها برای دریافت دارو و کالاهای مورد نیاز، تعطیلی نماز جمعه و گردهمایی‌های مذهبی و غیرمذهبی، پذیرش هیئت های تخصصی از چین و سازمان‌های بین‌المللی، مبارزه با احتکار، ایجاد صدها ویدئو و برنامه آموزشی در فضای مجازی، برگزاری کنفرانس‌های خبری روزانه و اطلاع‌رسانی مستمر و... را نادیده می‌گیرد و در افکار جهانی واکنش ایران را به «دعوت به دعا» تقلیل می‌دهد. * مقصر آن ایرانی پر مخاطب بی مسئولیتی است که تلاش می‌کند اظهارات و اقدامات هر فرد ناشناس و بی اعتبار و خرافاتی در تلگرام را موضع «رسمی» دولت ایران جلوه دهد و تمام کوشش شبانه‌روزی و توصیه‌ها و اقدامات هزاران متخصص و کارشناس در بدنه دولت را از دید افکار عمومی پنهان نگه دارد. * مقصر فردی است که پیام دلگرم‌کننده و روحیه‌بخش پرستاران و کادرهای پزشکی به مردم را «از روی اجبار» و «پیرو تهدید» می‌خواند و شادمانی آن‌ها را به ممنوعیت رقص در ایران گره می‌زند تا بر اندک پیام مثبتی که از ایران به جهان مخابره می‌شود یک بار منفی بنشاند و کام‌ها را تلخ نگه دارد! * مقصر آن شبکه خبری است که از «منابع بیمارستانی» آمارهای اغراق‌شده مخابره می‌کند، هر فیلم و ویدئوی آماتوری ارسالی از هر فرد مجهول‌ را با تفسیر و تحلیل دلخواه برای میلیون‌ها مخاطب پخش   و این گونه القا می‌کند که وضعیت از کنترل خارج شده است! * مقصر آن ایرانی‌ و سازمان ویرانی‌طلبی است که دو روز از بحران نگذشته، به فارسی و انگلیسی نامه می‌نویسند که باید برای نجات ایرانیان از بحران کرونا و ناتوانی حکومت در مدیریت آن «مداخله بشردوستانه» (اقدام نظامی) صورت بگیرد! * باید محکم در برابر این افراد ایستاد...این افراد - که سال‌ها بر طبل تحریم و جنگ و تروریسم اقتصادی کوبیده‌اند - امروز نشان داده‌اند حتی در اوج یک اپیدمی خطرناک هم به حداقل نرم‌های اخلاقی و کوچک‌ترین عرف و  اصول پایبند نیستند.
⚫️این شیطنت رسانه ای نیست،❗️ خیانت رسانه‌ای است‼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 ماجرای کلیپ سردخانه بهشت معصومه(س) قم 💢دروغ های فضای مجازی رو باور نکنیم....❗️
هدایت شده از انقلاب
🔴سیاست‌های دوگانه«»در مواجه با در و «صدای آمریکا»در انتخابات مجلس ایران تلاش می‌کرد تا هشتگ«رأی بی رأی» ترند شود و مردم از رأی دادن منصرف شوند. اما در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا با برچسب‌های«من رأی دادم» به استقبال از انتخابات می‌رود. 🆔@cyberesfahan_ir 🆗Www.cyberesfahan.ir
هدایت شده از انقلاب
هدایت شده از انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجری قدیمی شبکه انگلیسی من‌وتو بعد از هک شدن صفحه‌اش توسط یک جوان ایرانی: شرم بر شما زندگی مردم را به خطر می‌اندازید. اعتراف تلخی بود! یک نفر مانند این آدم که در برنامه‌های شبکه من‌وتو، خود و همکارانش چندین بار از امنیت نداشتن پیام‌رسان‌های ایرانی گفتند و به مسخره گرفتند، در حالی که اکنون دوستان و طرفداران سالومه و حتی خودش ناامن بودن نرم‌افزارهایی چون اینستاگرام و... را اعتراف می کنند. (دقیقاً زمانی که مشکل امنیتی برای شخص خودشان پیش آمد. روزانه تعداد زیادی از مردم ایران در این بدافزار فعالیت می کنند و تا زمانی که منافع او در خطر نبود سخنی در این مورد هیچ وقت نگفت و سعی کرد به داخلی‌ها بتازد) حالا سوال اینجاست: شما که خود را طرفدار ما مردم می‌دانی و مثلاً با عنوان شفاف‌سازی مشکلات جامعه فعالیت می‌کنید، اگر از این بی‌امنیتی خبر دارید چطور یک‌بار در مورد این بدافزارها مردم را آگاه‌سازی نکردید؟! قطعاً هدف امثال شما خیرخواهیِ مردم نبوده و نخواهد بود. هدف شما منافع شخصی‌تان است.. صفحه اینستاگرام سالومه نزدیک بر ۲۴ ساعت در دست یک هکر بود و سالومه نتوانست با اینکه ارتباطات زیادی دارد سریع حسابش را آزاد کند (به گفته خودش امنیت حسابش هم بالا بوده)! تا جایی که هکر به تمام گفتگوها دسترسی پیدا کرد. پی‌نوشت: یکی از بهترین ویژگی‌های برنامه‌های ایرانی، ارتباط مستقیم با مدیران و بررسی سریع این دست از مشکلات است... 🆔@cyberesfahan_ir 🆗Www.cyberesfahan.ir
☑️ فریب جمعی در عصر پروپاگاندای ماشینی 👈🏼 تولید اخبار جعلی عمری به درازای قدمت رسانه‌ها دارد اما در سال‌های اخیر این پدیده نیز با گسترش دسترسی عمومی به اینترنت و متکثرشدن بازیگران دستخوش تغییرات اساسی‌ای شده است. اگرچه در سالهای نخستین دهه ۹۰خورشیدی خوشبینی بیشتری در جهان نسبت به افزایش تعداد بازیگران عرصه خبر وجود داشت و با طرح و گسترش مفهومی مانند «روزنامه‌نگاری شهروندی» از تولد ناگریز حوزه‌های عمومی خُرد سخن گفته می‌شد اما در عمل این فرصت جدید به زمین بازی کسانی تبدیل شد که به دنبال تسلط بر دنیای خبر را برای اهداف اقتصادی و سیاسی بودند. ابتنای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی بر الگوریتم‌های ماشینی و بهره‌مندی آنها از یادگیری مبتنی بر کلان داده‌ها این ابزارها را در کانون علاقه و توجه طراحان تبلیغات سیاسی قرار داده است. 👈🏼تأثیرگذاری تبلیغات روسی بر مسیر انتخابات آمریکا که از طریق فیسبوک و توییتر بر رفتار رأی‌دهندگان آمریکایی اثرگذار بود، مسیری جدیدی برای بررسی دقیق‌تر آنچه که می‌توانیم آن را «پروپاگاندای رایانه‌ای» بنامیم ایجاد کرده است. تاجایی که یک پژوهش دانشگاهی در وسعت ۵۶ کشور توسط دانشگاه آکسفورد انجام شده و نشان داده است که در بسیاری از آن‌ها کمپین‌های مبتنی بر پروپاگاندای رایانه‌ای صورت گرفته است. 👈🏼پروپاگاندای رایانه‌ای با تکیه بر سازوکارهای مؤثر بر الگوریتم‌های طراحی شده برای شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی تلاش می‌کنند تا پیام‌های مبتنی بر برانگیختن احساساتِ ملی و عقیدتی، ایجاد دوگانه‌های سیاه و سفید (ما و آن‌ها) متعدد و نفرت‌پراکنی سازمان یافته افکار عمووی را برای تغییرات اساسی به نفع سیاست‌های افراط‌گرایانه در تمام دنیا بسیج کند. بسیاری از صاحبان رسانه‌های بزرگ در دنیا برای افزایش اثرگذاری چارچوب‌بندی‌هایی که نمی‌توان به راحتی در درون اخبار جا داد از ابزارهای مکمل مبتنی بر الگوریتم شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر چامسکی روزگاری از فریب رسانه‌ها سخن می‌گفت این‌بار احتمالا باید از یک فریب همگانی و ماشینی‌شده بنویسیم که با استفاده از توسعه اخبار جعلی و یا چارچوب‌بندی‌های نفرت‌پراکن در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی‌های موبایلی، رو به رشد و گسترش است. 👈🏼مواجهه با چنین فضایی نه تنها برای شهروندان عادی، که در ایران بسیاری از آن‌ها کمتر از ۵ سال تجربه حضور در فضای مجازی را دارند، حتی برای خبرنگاران و نخبگان سیاسی و چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری نیز همراه با مخاطرة افتادن در دام پروپاگاندای رایانه‌ای است. حتماً تاکنون با ده‌ها کمپین روبرو شده‌اید که در آن‌ها شاهد تلاش عده‌ای برای بیان کردن ابعادی از یک واقعیت تحریف‌شده در فضای مجازی هستیم. ده‌ها سایت درست‌سنجی در گوشه و کنار دنیا توسط کنش‌گران حوزه خبر به راه افتاده است، هرکس به اندازه توان و مسؤولیتی که دارد برای اصلاح این حوزه گام برمی‌دارد اما دربرابر جذابیت عوامانه پیام‌های طراحان کمپین‌های پروپاگاندای رایانه‌ای این تلاش‌ها کم‌توان هستند. حتی از سال گذشته تلاش‌هایی در آمریکا برای این به راه افتاده است تا از منظر حقوقی صاحبان پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، از جمله فیسبوک، مجاب شوند تا قوانین حفاظتی بیشتری برای کنترل محتواهای برآمده از کمپین‌های این‌چنینی طراحی کنند. همه این تلاش‌ها اگرچه مهم و قابل توجه هستند اما باید توجه داشت که برای رسیدن به یک راه‌حل نهایی باید دنبال این باشیم که تفکر انتقادی و مواجهة همواره همراه با پرسش از محتوای رسانه‌ای، مهارت کلیدی‌ای است که باید برای همه کاربران شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک نسخه شفابخشِ واحد تجویز شود. 🖊پدرام الوندی
اضطراب شما را به کرونا نزدیک‌تر می‌کند «سیما فردوسی» روانشناس: 🔹کشورهای اروپایی هم مورد های مثبت بیماری کرونا را در بین شهروندان شان دارند. فرق ما با آن ها این است که در آن کشور ها مردم اخبار را از یک مرجع متخصص موثق دریافت می کنند نه از پست های اکانت های عموما قلابی و فیک. 🔹تبعات شایعات کرونایی اولین اثرش این است که شما مرز بین راست و دروغ را گم می‌کنید. دوم این است که اعتمادتان را از دست می‌دهید. اگر متخصصی هم بیاید به شما بگوید که وضعیت چندان هم بحرانی نیست هرگز باور نمی‌کنید. 🔹تصور شما این خواهد بود که همه قصد فریب تان را دارند و شما در یک وضعیت آخرالزمانی تنها مانده اید. 🔹برخورد ما با این بیماری نیز باید مانند دیگر بیماری های ویروسی باشد. پس تمرکز بی جا ممنوع! 🔹در شرایط نا امیدی و اضطراب و احساس تنهایی و درماندگی همه افراد از مهربان ترین فرد در کنارشان آرامش می گیرد. اینجا اجازه می خواهم که روی سخنم با خانم های خانه دار و مادران فداکار ما باشد. 🔹این خیلی مهم است اولین خبری که در اختیار مان قرار گرفت را باور نکنیم. به اصطلاح قدیمی ها باید ابتدا آن را سبک سنگین کنیم. آن را با اخباری که از منابع موثق شنیده ایم مقایسه بکنیم خودمدیریتی بکارگیری عقلانیت در برابر شایعه ها است. fna.ir/dfha8f
⭕شایعات درباره ویروس کوئید ۱۹ روز به روز بیشتر می‌شود 🔸️۷ افسانه درباره کروناویروس در کنار شیوع کروناویروس، روز به روز شایعات مختلفی در فضای مجازی پخش می‌شوند. ،هم زمان با پخش کروناویروس و ترس ناشی از آن در سرتاسر جهان، ادعاهای جعلی، نظریه‌های توطئه و اطلاعات نادرست درباره این بیماری در حال شیوع هستند.تاکنون حجمی از اطلاعات غلط منتشر شده است که سازمان جهانی بهداشت، نام این دوره را همه‌گیری اطلاعات قرار داده است.  آنطور که سی ان ان  در گزارشی نوشته، این افسانه‌ها هم در گوشه‌کنار اینترنت و هم در رسانه‌های رسمی دیده می‌شوند، در فضاهای مجازی هم تلاش‌هایی برای حذف اطلاعات غلط انجام شده است و در حال مشاهده نبردی در این بخش هستیم. از سوی دیگر سانسور کردن اطلاعات در برخی کشورها هم به گسترش این اطلاعات دروغ کمک کرده است.در اینجا با حقیقت، کروناویروس جدید آشنا شوید. 🔸️افسانه؛ کروناویروس توسط انسان ساخته شده است 🔹️واقعیت: به هرچیزی که در فضای مجازی می‌خوانید، باور نکنید.با تبدیل شیوع کروناویروس به یک بحران سلامت اجتماعی، در حاشیه نظریه‌ای در اینترنت به وجود آمد که این ویروس نه در طبیعت بلکه در آزمایشگاه‌ها ایجاد شده است. برای مثال شایعه‌ای ایجاد شده بود که چین در حال ایجاد سلاحی زیستی بود که یک اشتباه منجر به شیوع این ویروس شده است. بخش دیگر فضای مجازی اما مدعی می‌شد که این ویروس توسط ایالات متحده آمریکا ایجاد شده است.اما دانشمندان چه در چین و چه در غرب این نظریات را به طور کامل رد می‌کنند، متخصصان در حال پیدا کردن منشاء اصلی این بیماری هستند و احتمالا منشاء آن خفاش‌ها هستند. 🔸️افسانه؛ به شکل خانگی می‌توانید این بیماری را درمان و از ابتلا به آن پیشگیری کنید 🔹️واقعیت: بله، سیر، آب و ویتامین C برای شما خوب هستند اما برخلاف آن چه در فضای مجازی گفته می‌شود هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که این‌ها می‌توانند از افراد در مقابل کروناویروس حفاظت کنند. برخی دیگر هم می‌گویند ضدعفونی کردن بدن ویروس را از بین می‌برد، این ادعا هم غلط نادرست است.برخی مواد شیمایی مثل اتانول ۷۵درصد هستند که می‌توانند ویروس را روی پوست شما بکشند اما اگر ویروس داخل بدنتان باشد این کارها دیگر فایده‌ای ندارند و می‌توانند خطرناک هم باشند. لطفا، لطفا و لطفا از ضدعفونی کننده شیمیایی استفاده نکنید. هنوز هیچ راه کاری برای درمان کرونا پیدا نشده است و بهترین راه مراقبت از خودتان دور شدن از افراد مشکوک به میاری و شستن دست‌هایتان برای حداقل ۲۰ ثانیه است. 🔸️افسانه؛ باید از ماسک استفاده کنید 🔹️واقعیت: به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری افرادی که حالشان خوب است نیازی به پوشیدن ماسک ندارند. حتی مدیرعامل جراحان آمریکا معتقد است اگر ماسک را به شکل درستی نپوشید احتمال ابتلای شما به بیماری افزایش پیدا می‌کند. کسانی که علائم بیماری در آن‌ها مشاهده می‌شود باید ماسک بپوشند تا جلوی ابتلای دیگران به بیماری را بگیرند. خرید بیهوده ماسک پزشکی تنها تعداد آن‌ها را کاهش داده و افراد دیگر را در خطر قرار می‌دهد. 🔸️افسانه؛ گرما کروناویروس را می‌کشد 🔹️واقعیت: به گفته سازمان جهانی بهداشت خشک‌کننده‌های دست نمی‌توانند کروناویروس را بکشند، به گفته آن‌ها نباید لامپ‌های فرابنفش هم برای ضدعفونی دست استفاده کنید چرا که این کار برای بدن خطرناک است. ترامپ گفته بود که گرما این ویروس را از بین می‌برد، اما متخصصان براین باورند که هیچ راهی برای تایید این ادعا وجود ندارد. 🔸️افسانه؛ ویروس از طریق پاکت نامه منتقل می‌شود 🔹️واقعیت: با خیال راحت پاکت‌های نامه را باز کنید. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، دریافت نامه یا بسته‌ای از چین شما را در خطر ابتلا به بیماری قرار نمی‌دهد. محققان در حال مطالعه نحوه شیوع کروناویروس جدید هستند اما تجربیات قبلی نشان داده‌اند که این ویروس‌ها برای زمان زیادی روی سطوح باقی نمی‌مانند. 🔸️افسانه؛ کودکان به کروناویروس مبتلا نمی‌شوند 🔹️واقعیت: هرکسی از هر گروه سنی می‌تواند به کروناویروس مبتلا شود، اگرچه به نظر می‌رسد افراد مسن‌تر و کسانی که بیماری پیش‌زمینه‌ای دارند نسبت به این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند. درحالی که بیشتر افراد غیرمبتلا به کروناویروس بزرگسالان هستند، اما تاکنون کودکان هم به این ویروس مبتلا شده‌اند. افسانه؛ افراد مبتلا به کروناویروس می‌میرند واقعیت: آمار مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس ۲درصد است، اما انتظار می‌رود این عدد کاهش پیدا کند. افراد مبتلا به کروناویروس معمولا با علایمی مثل علایم سرماخوردگی معمولی روبرو می‌شوند و بعد از مدتی این علایم به طور خودبه خودی از بین می‌روند. این بیماری در موارد کمی می‌تواند مرگبار باشد.البته با توجه به آمار مبتلایان به امار مبتلایان به این ویروس، حتی ۲درصد مرگ‌ومیر می‌تواند خطرناک باشد
💠 تاثیر بر کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار شدیدتر و مخرب تر است. پژوهشها نشان داده که اگر شرایط اضطراب و استرس برای کودکان شدید و طولانی باشد بر ساختار مغز آنها اثرات نامطلوبی خواهد داشت و علاوه بر آن استرس موجب کاهش توان هم کودکان و هم بزرگسالان است. باید تا آنجا که می توان را از اخبار ناگوار به دور نگه داشت، اما با همه ی احتیاط های باز ممکن است آنها ناخواسته در جریان اتفاقات استرس آور قرار گیرند. در مورد اپیدمی اخیر توصیه هایی را منتشر کرده است که در این پست برخی از آنها را بیان می کنیم: 🔹 کودکان ممکن است در شرایط و رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند، برخی از آنها با عصبانیت یا بی قراری رفتار می کنند برخی گوشه گیر می شوند، برخی بیشتر به والدین می چسبند و برخی حتی دچار شب ادراری می شوند. 🔹 در این وضعیت تلاش کنید به واکنشهای فرزندتان به شکل حمایتی پاسخ دهید، درک کنید که آنها در شرایط عادی نیستند، به آنها سرکوفت نزنید، برچسب نزنید و انتقاد شدید نکنید. با آنها گفتگو کنید به نگرانی های آنها گوش دهید و به آنها بیش از پیش عشق بورزید و علاقه و توجه و توجه و توجه خود را نشان دهید. 🔹 در زمان های ناملایمات به توجه و عشق و علاقه ی والدین نیاز دارند. به خاطر داشته باشید به حرفهای آنها گوش کنید و با مهربانی با آنها صحبت کنید و به آنها قوت قلب دهید. تا آنجا که ممکن است و اگر امکانش را داشتید فرصتهایی برای بازی و استراحت او فراهم کنید. 🔹 برنامه های روتین زندگی تان را تا آنجا که ممکن است مانند گذشته ادامه دهید. اما سعی کنید در کنار باشید. اوقات بیشتری با آنها باشید. بیشتر با آنها بازی کنید، کتاب بخوانید، فعالیتهای شاد و تفریحات دسته جمعی خانوادگی داشته باشید به خصوص بازیهایی که فعالیت بدنی دارد و می توان در منزل انجام داد. در حضور او کمتر گوشی را به دست بگیرید و کمتر وارد شبکه های اجتماعی شود و سعی کنید بیشتر توجه تان را به او نشان دهید آمار و اخبار تلخ را در حضور او برای همسرتان یا دیگران به هیچ عنوان بیان نکنید و در حضور اخبار تلویزیون را نبینید.
فقدان در حوزه سلامت نعمت فاضلی (انسان شناس) - در این چند روز متوجه شدیم که ویروس فقط از طریق تماس فیزیکی منتقل نمی‌شود بلکه از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر ذهن‌ها و ضمیر ما جای گیرد. از این رو لازم است نظام سلامت و مدیریت بهداشت خود را در چارچوب باز تعریف کند. در ادامه با همراه باشید: http://www.shara.ir/view/41922/
رسانه‌های فارسی‌زبان، دایه مهربان‌تر از مادر/ تکنیک‌های BBC برای مهربانی با ایرانیان BBC یکی از رسانه‌هایی است که طی روزهای اخیر و بویژه با شیوع بیماری کرونا، سعی دارد با استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای مختلف آنچه خود می‌خواهد را به خورد مخاطب بدهد./ https://www.farsnews.ir/news/13981213000512/
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دکتر هاملمن نماینده سازمان بهداشت جهانی در مصاحبه با CBC کانادا : 📍ایران دارای قوی ترین نظام سلامت منطقه است/از امکانات PHC ایران شگفت زده شدیم! 🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹دروغ و تحریف به سبک رسانه سعودی! 💢ایندیپندنت فارسی: مقامات ایران متهمند که اعلام رسمی ورود به ایران را به دلیل در پیش ‌بودن راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تاخیر و پس از برگزاری این دو رویداد انجام داده‌اند. ✍️در حالی این رسانه سعودی چنین ادعایی کرده که اولین مورد ابتلای به کرونا روز چهارشنبه، سی بهمن ماه و دو روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد. @medialogy1