eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر هوشمندی
🔴گور یا مقبره؛ مسأله این نیست! وقتی از معنای واژگان و عبارات و به کارگیری آنها در اخبار جهت تاثیر بر مخاطب صحبت میکنیم یعنی همین. رفتاری که نیست را هست می کنند و بزرگنمایی، آنچه هست را تقلیل میدهند و کوچک نمایی. در خبری جعلی گفته میشود ‏گوردسته جمعی درگذشتگان کرونا در بهشت معصومه قم اما به دفن گروهی اجساد جانباختگان کرونایی در گورستان Hart Island آمريكا میگویند "مقبره دسته جمعى". هیچ چیز در اخبار، اتفاقی نیست. @asrehooshmandi
💢چگونگی تشخیص خبر درست از نادرست اگر می‌خواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید. ۱: خبر را نوشته است؟ در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامه‌نگار واقعی، که قابل‌پیگیری باشد به‌عنوان مرجع و منبع خبر گفته می‌شود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد. وقتی نام نویسنده یا گوینده‌ را در خبر می‌بینید حتماً سرگذشت او را نیز دنبال کنید. ۲: خبر می‌خواهد بگوید؟ خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولاً آن را به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل‌پیگیری باشند، می‌گوید. درحالی‌که خبر ساختگی منبع دروغین، نشانی اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیرقابل‌پیگیری یا با استناد به مطالب مشابه غلط‌انداز دیگر می‌گوید که با اندکی کندوکاو و ژرف‌نگری، نادرستی آن قابل‌تشخیص است. ۳: خبر منتشر شده است؟ حتماً به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمه‌های «خبر فوری» در خبر برمی‌خورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است. ۴: خبر در منتشر شده است؟ خبر درست و مهم، حتماً در خبرگزاری‌ها و وبگاه‌های مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر می‌شود. اگر خبر را برای نخستین بار در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید. ۵: از خواندن خبر به شما دست می‌دهد؟ خبر ساختگی مثل همه‌ی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است. پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید. ادعایی که در خبر وجود دارد را دست کم در خبرگزاری و یا رسانه‌ی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید. نباید همه چیز را زود باور کرد. هیچ چیزی بهتر از تفکر انتقادی در روبرو شدن با خبر نیست. اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید به‌تدریج خود را افزایش می‌دهید.
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👁چگونه در آیندهٔ دیجیتال در «گروه انسان‌ها» باشیم 🗣زبان زیرنویس: فارسی | انگلیسی 👣نظریه پرداز رسانه، داگلاس راشکاف می‌گوید: «انسان به خاطر خلاقیتش فاقد ارزش شده‌است. در جهانی که زیر سلطه ی فن‌آوری دیجیتال است، ما اکنون صرفا به خاطر داده‌هایمان ارزش‌گذاری می‌شویم.» در یک سخنرانی پرشور راشکاف ما را بر‌آن می‌دارد تا از بکارگیری تکنولوژی برای بهینه‌ساری افراد بتناسب بازاردست بر‌داشته و درعوض به استفاده از آن برای ایجاد آینده ای با محوریت ارزش‌های پیش دیجیتالی: پیوستگی، خلاقیت و احترام دست بزنیم. او می‌گوید: «به «گروه انسانها» ملحق شوید. دیگران را بیابید. باهم، بیایید آینده‌ای که همیشه می‌خواستیم را بسازیم.» @asrehooshmandi
🔻کرونا به اپیدمی خطرناک اطلاعات نادرست دامن زده است آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نسبت به انتشار و گسترش خطرناک و ناشی از شیوع ویروس در جهان هشدار داد. دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) در پیامی ویدیویی گفت: «دروغ و تئوری‌های توطئه اینترنت را آلوده کرده‌اند و مُهر نفرت بر پیشانی افراد و گروه‌ها زده می‌شود». گوترش این وضعیت را یک "بیماری" خواند که جهان باید در مقابل آن متحد شود. او واکسن این بیماری را "اعتماد" و بیش از همه "اعتماد به علم و دانش" دانست. دبیر کل سازمان ملل از همه افراد و بخصوص بخاطر "راستی‌آزمایی" اخبار در میان کوهی از دروغ‌هایی که در در چرخش هستند تشکر کرد. گوترش از شبکه‌های اجتماعی خواست تا ، و دستورالعمل‌های بی‌اساس در مورد بیماری %کوید_۱۹ را حذف کنند. https://bit.ly/2VyrGP9 عرصه های ارتباطی _دکتر شکرخواه
سواد رسانه و روانشناسی مدیر: Vavgh01@ برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔆 متن شبهه : تصویری دلخراش از بیمارستان امام خمینی تهران ، زیرزمین ساختمان بستری بیماریهای داخلی. تلنبار کردن پیکر فوت شدگان کرونا 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ توضیحات منتسب به این ویدیو ساختگی و شایعه است. 2⃣ این تصاویر مربوط به بیمارستانی در کشور اسپانیا در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ می باشد و پزشکان را در حال عبور از بین قربانیان ویروس کرونا که در کف بیمارستان در کیسه های حمل جسد قرار دارند، نشان می دهد. 3⃣ نوشته بر روی اجساد که به زبان لاتین نوشته شده خود دلیل محکمی است که فیلمبرداری فوق در خارج از کشور انجام شده است. 4⃣ در حدود ۱۷ هزار نفر در اسپانیا در اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند که بیشترین تعداد تلفات را پس از ایالات متحده در جهان به ثبت رسانده است. این کشور در مدت ۵ روز متوالی بیش از ۸۰۰ کشته را شاهد بوده است و خدمات بهداشتی و درمانی در سخت ترین شرایط قرار دارد
سواد رسانه و روانشناسی
شلوارک در هوای سرد! 🌎 یه کاربر در تویتر نوشته: «از دیروز این تصاویر در کانال “مشاهدات دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی از امریکا” منتشر شده و با عنوان تمام‌شدن نان، آب و‌ دستمال‌کاغذی در حال دست به دست شدنه. اما دقت نکردن دما بین ۱۲-۵ درجه بوده و‌ این‌همه آدم تو صف با شورت و‌ شلوارک چیکار میکنن. ‏افرادی مثل و با انتشار این تصاویر سعی دارن تا در راستای پروپگاندای نظام، وضعیت امریکا رو‌ بحرانی و‌ مردم‌ امریکا رو وحشت‌زده نشون بده. اما انقدر عقل نداشتن که حداقل عکس تابستون نذارن! اینا نوابغی بودن که رفتن امریکا برای گزارش بدبختی‌های امریکا" کسی این حرف رو در توئیتر جدی نگرفته اما منظور این کاربر، عکس صف جلوی فروشگاه کاسکو هست که اینجا (K1inUSA) منتشر کردیم. ایشون نتیجه گرفته از اونجایی که کسی در هوای سرد شلوارک نمی‌پوشه، در نتیجه این عکس نمی‌تونه برای زمستون باشه! :) این حرف در مورد ایران منطقی است، اما عزیزجان اگر همه اینقدر منطقی می‌بودن که برای خرید دستمال توالت به قصد کشت همدیگه رو نمی‌زدن، یا با علم به اینکه فاصله‌ی نزدیک باعث شیوع کرونا میشه، در صف‌های چند صد نفری کنار هم نمی‌ایستادن 😉 کانال @K1inUSA جزو اولین رسانه‌هایی بود که به این موضوع پرداخت و بعد از اون بود که رسانه‌های داخلی و دیگر کانال‌ها شروع به انتشار این اخبار کردند. الآن با چند سرچ یک‌دقیقه‌ای می‌تونید مطالب مربوط رو در رسانه‌های جهان ببینید. می‌دونم برای شما سخته، اما این‌ها واقعیته، نه پروپاگاندا. شما اگر یک بار توی هوای سرد در شهرهای امریکا قدم می‌زدید، این حرف که موجب خنده‌‌ی جمع ما شد رو نمی‌نوشتید 😄 این مثلاً پیچش مو دیدن این کاربر فیک باعث شد تا به دنبال سوال قدیمی خودم بردگردم، اینکه واقعاً چرا امریکایی‌ها در هوای سرد شلوارک می‌پوشن! هر چند به نتیجه‌ی واحد و قطعی نرسیدم، اما وال‌استریت‌ژورنال در اینجا (What’s Up With Men Who Don’t Wear Coats in Winter) به موضوع پرداخته و دلایلی رو مطرح کرده که مهم‌ترین اون، راحتی افراد و تنبلی هست! تازه در اون عکس که دوست ما گرفته بود، درجه‌ی هوای شهر بیورتون در ایالت اُرِگان بالای صفر بوده؛ وب‌سایت BuzzFeed اومده اینجا (Dear Men Of America, It's Too Cold To Wear Shorts) عکس مردهای امریکایی که همه جا در برف و سوز سرما، از جلوی خونه گرفته تا مدرسه و فروشگاه و سفر، شلوارک می‌پوشن رو گذاشته و به طنز نوشته انصافاً چندتا شلوار برا خودتون بخرید 😉 مشاهدات فردی خودم و سوال مستقیم از همکاران، دانشجویان و دوستان نشون میده که بعضی‌ها به خاطر راحتی، گروهی به خاطر سبک زندگی و عادت، و عده‌ای هم از روی تنبلی در لباس پوشیدن، اینطور ظاهر میشن. میشه گفت همونطوری که من در زمستان‌های ایران بستنی عروسکی می‌خوردم، عده‌ای هم اینجا در هوای سرد شلوارک می‌پوشن 🤷🏽‍♂️ لذا به اون دوست‌مون پیشنهاد می‌کنیم بدون آگاهی از تفاوت‌های فرهنگی، از لباس‌های مردم امریکا، فصل سال و محدوده‌ی دمای هوا رو استنتاج نکنن 😂 مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی🇮🇷 از امریکا🇺🇸
سواد رسانه و روانشناسی
اگر به‌‌جای پرچم ، پرچم ایران در کادر بود و این مرد و کودک ایرانی بودند، اَبَر امپراتوری رسانه‌ای غرب با تبدیل آن به خبر اول رسانه‌‌ها، مدت‌ها در این باره سخن‌پراکنی می‌کرد و ایران‌ هراسی را به اوج می‌رساند!! 💬 اکبر نبوی
هدایت شده از Monitoring
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دونالد ترامپ خبررسانی شبکه تلویزیونی صدای آمریکا را «نفرت‌انگیز» خواند. پیش‌تر کاخ سفید در بیانیه‌ای این شبکه را به جانبداری از «رژیم‌های خودکامه» ازجمله چین، ایران و روسیه متهم کرد. گفت‌وگوی پانته‌آ مدیری با ایلان برمن، معاون اول شورای سیاست خارجی آمریکا و از تهیه‌کنندگان بیانیه
تشدید مقابله با VPNهای غیرقانونی پس از راه‌اندازی VPN قانونی: سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور درباره VPN‌ قانونی اطلاعات جدید‌ی ارائه داد. او اعلام کرده که طراحی فنی VPN قانونی بر عهده وزارت ارتباطات است و هنوز وضعیت نامشخصی دارد، اما پیش‌نویس مسائل قانونی اعطای این VPNها در قوه قضاییه طراحی‌شده و بخش عمده آن در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه (کارگروه فیلترینگ) به تصویب رسیده است. «جواد جاویدنیا» گفت که سازوکار اپراتور رسمی VPN که قرار است به‌زودی توسط وزارت ارتباطات معرفی شود و مراحل فنی و شیوه قیمت‌گذاری آن به دادستانی مربوط نیست. او تأکید کرده آن‌ها مسائل قانونی کار را پیش برده‌اند و منتظر اقدامات وزارت ارتباطات هستند. اما چه کسانی VPN قانونی را دریافت خواهند کرد؟ جاویدنیا اعلام کرده که رسته‌های شغلی خاص، تشکیلات قضایی و امنیتی، دانشجویان، اساتید دانشگاه، پزشکان و خبرنگاران و افرادی که بنا به اقتضائات شغلی و تحصیلی نیازمند دسترسی به سایت‌های فیلتر شده هستند جزو افرادی هستند که این VPNها را دریافت خواهند کرد: «هر یک از این افراد نیز از مراجع رسمی خود باید مجوز بگیرند، مثلاً خبرنگاران از وزارت ارشاد.» به گفته جاویدنیا نرخ‌گذاری روی این سرویس نیز توسط رگولاتوری صورت خواهد گرفت و تأکید شده که نحوه قیمت‌گذاری باید منطقی باشد و مبلغ گزافی نباشد. او تأکید کرده که ضوابط قانونی این VPNها تمام‌شده و مراحل و طراحی فنی آن مانده که وزارت ارتباطات باید «با حضور منظم‌تر در جلسات» این وضعیت را سریع‌تر ساماندهی کنند. به گفته جاویدنیا فروشندگان VPN غیرقانونی از این طریق درآمدهای کلان و نامشروعی دارند و حریم خصوصی مردم را نیز به خطر می‌اندازند؛ به عقیده او، استفاده از VPN‌قانونی می‌تواند این مشکلات را از بین ببرد: «تمامی VPN های موجود در بازار ایران غیرقانونی هستند و در زمان آغاز به کار رسمی VPNقانونی مقابله با آن‌ها به‌صورت جدی‌تری دنبال خواهد شد.» جاوید نیا با اشاره به این موضوع که برخی سایت‌ها به خاطر تحریم‌ها در دسترس نیستند و برخی دیگر توسط مراجع ذی‌صلاح فیلتر شده‌اند، می‌گوید: «باید نیازهای قانونی افراد به سایت‌های تحریم شده نیز فراهم شود تا تقاضای VPN در داخل کشور کاهش پیدا کند. اگر نیازهای مردم داخل کشور برای دسترسی به سایت‌های تحریمی از سوی وزارت ارتباطات فراهم شود، طیف محدودی نیاز به دسترسی به سایتهای واقعاً فیلتر شده پیدا خواهند کرد که می‌توانند از بستر ارائه VPN قانونی استفاده کنند.» او به نکته مهمی که در مصوبه مرکز ملی فضای مجازی پیش‌بینی‌شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما در کشور دودسته سایت و خدمات اینترنتی داریم که دسترسی به آن‌ها مسدود است. برخی از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و برخی به‌واسطه تحریم مسدود شده‌اند. برای این‌که بتوانیم بستر VPN قانونی را با مدیریت بهتری پیش ببریم وزارت ارتباطات باید طبق مصوبه دسترسی لازم به سایت‌ها و خدمات تحریم شده را برای افرادی که نیازمند آن هستند ایجاد کند.» سرپرست معاونت فضای مجازی در دادستانی کل کشور باور دارد مسئله اعتماد به VPNهای قانونی مانند مسئله اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های بومی در ابتدای امر دچار چالش‌هایی خواهد بود و باید برای این موضوع توسط نهادهای مختلف فرهنگ‌سازی صورت بگیرد: «اغلب این اتفاقات مربوط به عملیات روانی است که از خارج و متأسفانه بعضاً داخل کشور هدایت می‌شود. دستگاه‌های مختلف باید در حوزه فرهنگ‌سازی این طرح همکاری داشته باشند. همان‌گونه که مردم به تلفن ثابت و همراه داخلی اطمینان دارند، با ارائه درست VPN قانونی مردم درمی‌یابند که بستر فعالیت سالمی برای خودشان و خانواده و فرزندانشان فراهم‌شده است.» جاویدنیا معتقد است مافیای VPN که وزیر ارتباطات نیز چندی پیش در صحن علنی مجلس درباره آن سخن گفت، هم‌اکنون هم قابل فروپاشی است و می‌توان با استفاده از امکانات فنی که در اختیار وزارت ارتباطات است،‌ این مافیا را شناسایی و مسدود کرد: «در بخش‌های قضایی هم قانون صریحی برای برخورد قضایی با فروشندگان VPN غیرقانونی نداریم و سعی‌مان بر این است که با استدلال‌هایی روند برخورد قضایی را تقویت کنیم. اما راهکار جدی آن ورود مجلس و قانون‌گذاری صریح در این خصوص است.»
هدایت شده از حسین زمانی میقان
اینکه پرمخاطب‌ترین پیامرسان ایرانی با قطعی سرور ( کمبود ظرفیت ) روبه‌رو میشه دوتا دلیل داره : اول اینکه جذب مخاطب فعالش بیشتر شده پس دمش گرم دوم اینکه به این دولت و و جای خاصی که بودجه‌اش رو تامین کنه وصل نیس، پس بازم دمش گرم شک نکنید آینده درخشانی داره 👌 @hzamanim
📍دادگاه تفتیش عقاید توییتر 🔹داوود طالقانی؛ پژوهشگر علوم اجتماعی: 🔻موضع‌گیری اجباری در توئیتر همان دادگاه تفتیش عقاید است. فقط ارواح و مردگان هستند که در توئیتر اعلام موضع نمی‌کنند. اگر هشتگی ترند شده باشد، ترغیب می‌شویم که چیزکی درباره‌اش بنویسیم و نهایتا دکمه ارسال و بوم! کوبیدن دکمه ارسال شبیه چکش عدالتی است که قاضی دادگاه با آن ختم جلسه را اعلام می‌کند، اما همیشه خاتمه نیست. با موضع‌گیری، موضوعیت پیدا می‌کنیم. حالا دیگران درباره اعتقاد ما تفتیش می‌شوند و مواضع خود را اعلام می‌کنند. ‌ توئیتر به سان دادگاه تفتیش عقایدی است که پایان هر دادگاهش به آغاز دادگاهی دیگر متصل است. مفتشان عقاید و متهمان خود ما هستیم. یکدیگر را مجبور به اعتراف می‌کنیم و درباره این اعتراف نظر می‌دهیم و این نظر ما خود اعترافی محسوب شده و قضاتی می‌آیند تا اعتراف ما را قضاوت کنند و این چرخه قضایی و غذایی ادامه پیدا می‌کند. 📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید: ‌ 🔗 http://bashgah.net/go/90k8/
📍مارشال مک‌لوهان؛ داستان یک پیشگویی 🔻سالها پیش از اینکه کسی بتواند یک توییت بنویسد، یا در فیسبوک پخش زنده داشته باشد، مارشال مک لوهان یک پیشگویی را ارائه کرد. شاید مشهورترین جمله او را شنیده باشید: «رسانه، همان پیام است.» اما داستان این پیشگویی را هم تماشا کنید! 📌نسخه با کیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/lo98/
📍خرمن نکاشته‌ها دنبال کردن سلبریتی‌های اینستاگرامی چگونه ما را از زندگی ناامید می‌سازد؟ نگاهی انتقادی به صفحه‌ی هدی رستمی. 🔹صابر اکبری خضری، پژوهشگر علوم اجتماعی: 🔻دنیای مدرن مداوماً به ما القا می‌کند که بقیه دارند خوش می‌گذرانند ولی سهم ما کسالت و ناکامی است. اکثر ما می‌دانیم زندگی آدم‌ها به شادی و طراوتِ صفحه‌های اینستاگرامشان نیست. با این‌حال، مگر می‌شود جلوی آرزوها را گرفت؟ ما در معرض بمبارانِ مداومِ پیشنهادهایی هستیم دربارۀ کارهایی که خوب است انجام دهیم. ‌وقتی ما دائماً در صفحات دیگران خبرهایی از سفر رفتن، دیدار با یک سلبریتی مشهور، رفتن‎ به یک رستوران یا طبیعتی بکر و کارهای عجیب و جالب دیگر می‌بینیم، کم کم زندگی خود را با همین معیارها مقایسه می‌کنیم. آلن دوباتن اندیشمند مشهور دراین باره تحلیل قابل توجّهی دارد. دوباتن ضمن مطالعه پیرامون عشق و نگاه انسان ها به زندگی عاشقانه، دو رهیافت اصلی را تشخیص می دهد؛ نگاه سنّتی و نگاهی که دوباتن آن را رمانتیک می‌نامد. 📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید: 🔗 http://bashgah.net/go/jh91j/
🎯 این روزها کمتر از هر زمان دیگری تنهاییم — تنهایی چطور می‌تواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد؟ 📍چند وقتی است که حسابی از یکدیگر جدا افتاده‌ایم و در تلۀ دیوارها محصور شده‌ایم. هرقدر هم بگویند که فاصله‌گذاری اجتماعی حیاتی است، باز از سختی آن کم نمی‌کند. بااین‌حال، چیزهای زیادی در دسترس است که می‌تواند ما را در این روزهای سخت سر پا نگه دارد و، برخلاف تصور، «تنهایی» یکی از آن‌هاست. تنهایی فقط وضعیتی نامطلوب که باید سرکوب شود یا از بین برود نیست. تنهایی جنبه‌ای شگفت‌انگیز و اعجاب‌آور نیز دارد. 🔖 ۱۱۵۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9702/
اطلاعیه شبکه سه درباره اردوان رحیمی توهین به شعور مخاطبان است چهار روز پیش از علی فروغی سیزده سوال پرسیدم. سیزده سوالی که مستقیما مربوط میشد به حق الناس. که مربوط میشد به وظیفه اولیه هر مقام دولتی و حکومتی، یعنی پاسخگویی شفاف درباره نحوه هزینه کردن بیت‌المال. و چهار روز است هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ام. مطلقا هیچ. حالا امشب، قایم مقام شبکه سه اطلاعیه‌ای داده که میگوید اردوان رحیمی دستیار رضا رشیدپور به خاطر هتک حرمت به امام و رهبری اخراج شده. یعنی میگویید شما پیش از این با اینهمه نفر و عده نمیدانستید مواضع این فرد و رضا رشیدپور چه بوده و منتظر بودید که من از لندن این مواضع را به یادتان بیاورم؟‌ و حتی حاضر نشدید برنامه را تعطیل کنید و فقط برای ظاهرسازی دستیار را اخراج کردید؟ این اطلاعیه توهینی است به افکار عمومی و مردم، و توهینی به پرسشگری که رکن اساسی انقلابیگری است. اطلاعیه شبکه سه هیچ هدفی ندارد جز تحریف افکار عمومی از خواسته مردم و به فراموشی و حاشیه بردن مطالبه اصلی جامعه. . بگذارید مطالبه اصلی را یک بار دیگر اینجا تکرار کنیم: جناب آقای علی فروغی. براساس مدارک و اسناد منتشره‌ی خودتان، «حالا خورشید» بین بیست و دو تا چهل و پنج میلیون در روز بودجه داشته. چه میزان از این بودجه دستمزد رضا رشیدپور در مقام مجری و تهیه کننده بوده؟ آقای علی فروغی. رضا رشیدپور براساس شنیده‌ها برای شب یلدا صدها میلیون دریافت کرده. همان رضا رشیدپوری که با تلویزیون قهر کرده بود. و درست چند روز بعد از گرفتن چند صدمیلیون اجرای شب یلدا، رضا رشیدپور با قلدری تمام باز به نظام پشت کرد. رشیدپور نگران مردم نبود. نگران سرمایه گذاری چند میلیارد تومنی‌ خودش و شریکش، اردوان رحیمی، در رستوران تایم‌لپس کیش بود. نگران عدم اقبال طبقه مرفه منتقد نظام به تجارتش بود. و باز یکماه بعد از اینکه رشیدپور برای نظام اینچنین قلدری کرد، شما رفتید و با او قرارداد شبی هفتاد میلیون برای برنامه «اتفاق» بستید. شبی هفتاد میلیون. شبی حقوق چهل و شش خانواده کارگری. . توهین واقعی به امام مستضعفان این است آقای علی فروغی. شما نظام و انقلابی که با خون صدها هزار شهید مقابل بزرگترین قدرتهای تاریخ ایستاده را به خاطر بالا بردن عدد و رقم تماشاگران شبکه تان آنقدر پایین آوردید که نتواند مقابل یک مجری بایستد و برای برگرداندن یک مجری که همین دیماه برای نظام گردن‌کشی کرده بود سر خم کردید. توهین و هتاکی به آیت‌الله خامنه‌ای این است آقای علی فروغی. .. براساس اسناد خود شما حتی اگر هر اپیزود حالا خورشید هم بیست و دو میلیون هزینه برده باشد، شبکه شما برای هفتصد و هشتاد اپیزودش نزدیک هفده میلیارد تومن سرمایه گذاری کردید. روی چه کسی؟ روی کسی که همه‌کاره‌ی برنامه‌اش و شریک تجاریش در کیش و در جاهای دیگر اردوان رحیمی است؟ آقای علی فروغی. دستمزد رضا رشیدپور چقدر است؟ اسناد را کی منتشر میکنید؟ و چرا بعد از لگدی که رشیدپور به نظام در دیماه زد دستمزد او ر ا چند برابر کردید و‌ به جای تنبیه به او پاداش دادید؟ آقای فروغی. در سال نود و نه انقلابیگری دفاع از اسم امام نیست. دفاع از سیره و رسم امام است. اگر شما ذره‌ای منش انقلابی داشتید قدمی حتی کوچک به سمت شفافیت برمیداشتید نه اینکه با تکنیکهای قدیمی تحریف افکار عمومی مثل اخراج افراد بی اهمیت سعی کنید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید. قایم مقام شیکه سه گفته امام و رهبری خط قرمز شما هستد. در دهه هفتاد هم کارگزاران سازندگی میراث انقلاب را خنجر آجین میکردند و بعد هم میگفتند امام و رهبری خط قرمز ما هستند. اگر امام و رهبری خط قرمز شما بود بعد از ده روز پرسشگری و مطالبه عمومی یک کلمه میگفتید رضا رشیدپور و بقیه سلبریتی‌های پلاستیکی پرورده‌ شده در شبکه شما با پول بیت‌المال مردم تحریم‌زده چقدر دستمزد میگیرند؟ اگر امام و رهبری خط قرمز شما بود به شفافیت که کمترین خواست مردم است تن میدادید. علی علیزاده. https://www.instagram.com/p/B_GG5l0Jknd/
جریمه ۵۵۰۰ دلاری برای انتشار اطلاعات غلط درباره کرونا 🔻در امارات هر شخصی که اقدام به انتشار اطلاعات مکتوب، صوتی، تصویری یا از طریق رسانه‌های اجتماعی یا وبسایت‌ها در مورد کرونا کند که غلط و اشتباه باشد، ۵۵۰۰ دلار جریمه خواهد شد. FarhikhteganDaily
☎️ مصاحبه چرا اینستالایوهای زرد تا این اندازه مخاطب دارد؟ علل و منشاء آن چیست؟ 👆در گفتگو با خانم از به این سئوالات و ومزایا و معایت این پدیده ،‌ سابقه استفاده از آن و راهکارهای مواجهه با صحبت کردم . برخی از محورها : 🔹استقبال بی‌سابقه‌ از اینستالایو در بحران کرونا ، پدیده‌ای بسیار قابل تأمل، توجه و مطالعه است. 🔸سونامی خبرهای کرونایی،باید عمق‌بخشی شوند؛ این نیاز را مطبوعات باید پاسخ دهند. 🔹مطبوعات برای مدتی تقریبا تعطیل بودند؛رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌های رسمی نیز به طور سنتی و با توجه به محدودیت ها ،فقط سراغ کارشناسان محدودی رفته‌اند . 🔸این رسانه ها بسیاری از کارشناسان را که در عین تسلط بالایشان یا نمی‌شناسند و از آنها بی‌خبر هستند و یاحتی اگر باخبر هم باشند برای دعوت آنها محافظه‌کار هستند. 🔹در چنین شرایطی طبیعی است که ازاینستالایو استقبال شود. 🔸از مزایای اینستالایو، شکست کامل انحصار پخش زنده تصویری است. حالا مردم خودشان صاحب تلویزیون هستند و هر آنچه را اراده می‌کنند با اعلام قبلی یا حتی بدون اعلام قبلی انتشار می‌دهند، تحلیل می‌کنند و از نظرات دیگران هم باخبر می شوند. 🔹هر چند در برخی مواقع در اینستالایو شاهد برنامه‌های سطحی هستیم و حتی ممکن است حرف‌هایی زده شود که خلاف امنیت روحی و روانی مردم باشد و حریم خصوصی را خدشه دار کند. اما در مجموع معدل مباحث در فضای مجازی در این دوره مسئولانه، مثبت و فرصت‌ساز بوده است. 🔸کسی نمی‌تواند مقابل استقبال مردم از تکنولوژی های ارتباطی از جمله پدیده اینستالایو بایستد. 🔹چون فضای مجازی بی‌مکان و بی‌زمان است و افراد هم حس می‌کنند از جایی رصد نمی‌شوند و درباره هر چه که علاقه دارند حرف می‌زنند. 🔸اگر می‌بینید در برخی از زمینه‌ها به خصوص بحث‌های هنری یا سلبریتی‌ها یکسری اشکالات و آسیب‌هایی در لایو وجود دارد مانند لایوهای یا ... به این دلیل است که ممکن است سلبریتی‌های داخلی ما ورود همه‌جانبه، فعال، هم‌افزا و جریان‌ساز ندارند یا اینکه ناکافی و کم دارند و افراد دیگر این حوزه را به دست گرفته‌اند و جوانان و کاربران ما را مشغول کرده‌اند. به نظر من در این شرایط باید احساس خطر کنیم. بیشتر بخوانید👇 http://plus.irna.ir/news/83751817/ ✅ اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید
محورهای مهم گفتگوی تفصیلی ایلنا با دکتر اکبرنصراللهی:‌ 🔸️اشتباه رسانه‌ها در بحران‌های گذشته برای مرحله قبل از کرونا نیز تکرارشد؛در بحران‌های‌قبلی مثل‌سیل فروردین۹۸، اطلاع‌رسانی رسانه‌های رسمی بیشتر ، و بوده‌است؛این‌بارهم در مرحله قبل از بحران کرونا،‌ مسئولان و رسانه‌های رسمی در آموزش،اطلاع‌رسانی ، حساس‌کردن مردم و ایجاد آمادگی در بخش‌های دیگر، داشتند. 🔹از زمان اعلام‌رسمی بحران از اول تا حدود نیمه اول اسفند ، رسانه‌های‌رسمی،‌ تاکتیک را اجرا کردند؛ بر اساس این تاکتیک، رسانه‌ها از ترس اینکه بعدها متهم به تشویش اذهان عمومی یا همراهی‌نکردن دولت در موضوع حساس کرونا نشوند، سعی کرده‌اند به دولتی‌ها تریبون دهند تا آن‌ها هر میزان که خواستند درباره هرچیزی صحبت کنند. 🔸بعضی از رسانه‌ها نیز در این مقطع ،‌‌نه تنها بحران را تقلیل دادند بلکه آن را به و بیشتر ، و را در دستور کار خود داشتند. 🔹 د رمواضع مسئولان و رسانه‌های رسمی سبب جدی نگرفتن کرونا توسط مردم شد، مردم به اندازه‌کافی،حساس نشدند؛‌ ،‌محتوایی،‌شکلی و آماری از جمله تعارضات مهم مدیریت بحران در دوره کرونا بوده است 🔸تحت تاثیر همین دیدگاه می‌بینیم که به‌جای اینکه خودش رئیس‌ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد، دکتر نمکی را به عنوان رئیس ستاد کرونا منصوب کرد و از ساختارهای قانونی موجود مثل سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان پدافند غیرعامل یا استفاده نکرده است یا استفاده از آن‌ها حداقلی و پنهان است . 🔹بعد از ۱۵ اسفند نیز به دلیل اینکه اقدامات دیر شروع شده و از ساختارهای موجود استفاده نشده است، ما یک دوره غافلگیری نسبی و پیام‌های متعارض را شاهد هستیم و از ظرفیت‌های بخش‌های رسانه‌ای و غیررسانه‌ای استفاده حداکثری نشده است. ولی بعد از این مقطع انصافا رسانه‌های رسمی پای کار آمده‌اند و با آماده کردن بسته‌های آموزشی‌ و اطلاع‌رسانی تا جایی که توان دارند ، در حال کار کردن هستند. 🔸اگرچه در مورد آمارهای بحران این بار بسیار بهتر اطلاع‌رسانی شد اما فقدان و ناکافی‌بودن تحلیل‌های آماری یکی از مشکلات در اعلام آمار کرونا بود؛‌ مردم که آمار را یادداشت نمی‌کنند، باید فراز و فرودها و علت این فراز و فرودها را بگوییم، اگر مثلا آمار امروز نسبت به قبل افزایش پیدا کرده، باید ببینیم که چرا افزایش پیدا کرده است؟ این تحلیل‌ها یا وجود نداشته و یا ناکافی بودند. 🔹رئیس پدافند غیرعامل در گفتگوی ویژه خبری ادعا کرد این سازمان "در سال گذشته سناریو مشابه کرونا را که امروز وجود دارد ، تمرین کرده است. اما وقتی در شب عملیات و آغاز موضوع، شما ساختار را به هم می‌زنید؛ در واقع آن آمادگی‌ها را از بین می‌برید. زیرا کسی یاد نگرفته که از پزشک دستور بگیرد و در دستگاهی مانند دستگاه اجرایی، پلیس در یک بخش صنعتی از پزشک دستور نمی‌گیرد". از نظر من این نکته فوق‌العاده مهمی است. چرا خبرنگاران و رسانه‌های رسمی این موضوع را پیگیری نکرده اند ؟ اگر این حرف نادرست بوده، باید پرسید که چرا این حرف را می‌زنید، اگر درست بوده باید دیگران جواب دهند که چرا باتوجه به آمادگی این سازمان، از آن استفاده نشده است و حتی در ستاد ملی مبارزه با کرونا این سازمان به ادعای سردار جلالی به کار گرفته نشده است؟ ✅بیشتر بخوانید👇 https://www.ilna.news/fa/tiny/news-898743
تفکر نقاد یک متفکر نقادانه‌اندیش فردی است که هنر «خوب شنیدن» را تمرین می‌کند. چنین شخصی در پس خوب شنیدن، خوب می‌اندیشد و در انتها زبان به سخن می‌گشاید. یک متفکر انتقادی توانا به دنبال رسیدن به اجماع، ارزش قائل شدن برای اختلافات، یافتن زمینه‌های مشترک، زبان مشترک، و در نهایت مفاهیم مشترک است. ۱- در مباحثات باید نشان دهیم که به‌ راستی در پی درک تمامی مطالبی هستیم که از سمت طرف مقابل در بحث مطرح می‌شود. ۲- پرسش‌هایی را مطرح کنیم که نشان‌دهنده‌ی تمایل ما در برخورد با عقاید جدید و همچنین پذیرش نتایج نوین باشد و برای حصول اطمینان از فهم کامل عقاید طرف مقابل به طرح پرسش‌هایی جهت هرچه روشن‌تر شدن موضوع بپردازیم. ۳- هنگام مباحثه تماس چشمی خود را با طرف مقابل حفظ کنیم و در همین حال به گونه‌ای که حاکی از توجه و حمایت ما از ایشان باشد آرامش و سکوت خود را حفظ نمائیم و برای پاسخگویی، تا پایان یافتن صحبت‌های طرف مقابل صبورانه منتظر بمانیم و با دقت به صحبت‌های او گوش فرا دهیم. ۴- آنچه را که شنیده یا خوانده‌ایم برای خود بازگو کنیم و با خود این پرسش را مطرح کنیم که آیا درک و فهم ما با استدلال شنیده یا خوانده شده مطابقت دارد. ۵- مشاهده دقیقی از فضای حاکم بر مباحثه داشته باشیم و از نکات مهم و کلیدی یادداشت برداریم تا به درستی بدانیم چه کسی چه چیزی را چگونه و درچه زمانی و خطاب به چه کسی گفته است. ۶- لحن بیان سؤالات انتقادی ما باید به گونه‌ای باشد که حس کنجکاوی ما را نشان دهد. هیچ رفتاری در بیان تفکر انتقادانه زیان‌بارتر از این نیست که ما بطرف مقابل خود بگوییم: «در این قسمت از بحث، شما دچار اشتباه شده‌اید». باید دقت کنیم تا مرتکب مغلطه‌ی تخطئه‌ی گوینده نشویم و با سخنمان به شخصیت مخاطب حمله شخصی نکنیم. ۷- سؤالات بیشتری را مطرح کنیم، شاید این کار باعث شود فرد طرف بحث استدلال‌های قوی‌تری را بیش از پیش ارائه کند. ۸- از طرف مقابل اجازه بخواهیم تا به ما این فرصت را بدهد که با یکدیگر به بررسی هرگونه ضعف احتمالی در استدلالهای مطرح شده بپردازیم. با این روش ما می‌توانیم طرف مقابل را به بررسی دوباره استدلال‌های مطرح شده ترغیب نماییم. ۹- احساسی از همدلی را به طرف مقابل بحث منتقل کنیم به طوری‌ که او ما را یاور و همکار خود در کوشش برای رسیدن به نتایج بهتر در ارتباط با یک موضوع خاص بداند. ۱۰- با طرح پرسش‌های غیرمغرضانه‌ و نیز استدلالی و خلاقانه به طرف دیگر مباحثه نشان دهیم که برای او احترام قائل هستیم. ——————————————— منبع: “تفکرانتقادی: اهمیت، فواید و محدودیت‌های آن درمحیط‌های آموزشی”
رسانه ها چطور ما را می دهند؟
⭕️سیروس مقدم هیچ انتقادی را قبول نکرد/ همه مسئولیتها را به گردن محسن تنابنده انداخت 👤سیروس مقدم، کارگردان سریال پایتخت گفت: ▫️در «پایتخت 6»فکر و ایده اولیه متعلق به تنابنده است، نویسندگان زیادی آمدند و رفتند و اتود زدند و در نهایت آرش عباسی که به اعتقاد بنده در زمینه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی یکی از موفق‌ترین و خوش‌فکرترین‌ها است، به تیم پایتخت اضافه شد. ▫️قلم آرش عباسی از عمق و گزندگی اجتماعی خوبی برخوردار است ولی در نهایت هر آنچه می‌نوشت ‌باید از فیلتر تنابنده و استراتژی ایده‌پردازی او عبور می‌کرد.