💢چگونه عکسهای شخصیمان را از سرورهای FaceApp پاک کنیم؟
🔻نرم افزار FaceApp یکی از هزاران هزار کاربردی است که به وسیله هوش مصنوعی تا به امروز در زندگی ما وارد شدهاند. این نرمافزار فرآیند عملکردی سادهای دارد؛ ابتدا عکس را از شما گرفته و سپس با ارسال آن به سرورهایی که به نرمافزار متصل هستند عملیات پردازش را روی آن انجام میدهد.
🔻همانطور که در عملکرد این نرمافزار مشاهده میشود یک علامت سوال بزرگ همواره همراه این نرمافزار است و آن بحث امنیت و حفظ حریم شخصی افراد است. در واقع FaceApp حالا پایگاه داده گستردهای از عکسهای شخصی و شاید خانوادگی همه افرادی که به آن دسترسی دادهاند را در اختیار دارد و این مورد میتواند باعث نگرانیهای گسترده کاربران و نهادهای امنیتی در مورد حجم گسترده اطلاعات آن باشد.
🔻اگر پس از استفاده از FaceApp نوعی حالت پشیمانی از ارسال عکسها سراغ شما آمده ظاهراً راهی وجود دارد که میتوان از این نرمافزار خواست تا عکسهایی که تا پیش از این برای سرورهای آن ارسال شده را پاک کنیم.
• برای این منظور کافیست مسیر زیر را دنبال کنید:
1⃣• نرمافزار را باز کرده و وارد منوی Settings شوید.
2⃣• در این قسمت به بخش Support و سپس بخش Report a bug مراجعه کنید.
3⃣• حالا وقتی است که میتوانید به هدف خود رسیده و درخواستتان را ارسال کنید. در این حالت پیامی با موضوع "Privacy" نوشته و از مسئولین FaceApp میخواهید عکسهایی که شما قبلاً برای FaceApp ارسال نمودهاید را از سرورها حذف کنند. یک نمونه پیام درخواستی میتواند بسیار ساده و حتی به شکل زیر باشد:
``````Hello
Please delete the photos I've already uploaded to FaceApp servers for processing.
Thank
``````s
گونچاروف به این موضوع نیز اشاره کرده است که ممکن است حذف عکسها مدتی به طول بینجامد و دلیل آن را نیز حجم گسترده درخواستها و تکمیل ظرفیت کاری تیم FaceApp اعلام نموده است. او همچنین به این مورد نیز اشاره کرده است که تیم پشتیبانی و توسعه این نرمافزار در تلاش است تا با کار سخت و شبانهروزی، عملکرد نرمافزار را بهبود داده و برای رسیدن به خروجیهای دقیقتر، شرایطی بهتر را ایجاد نماید.
ما نیز به شما دوستان پیشنهاد میکنیم در صورتی که از این نرمافزار استفاده کردهاید حتماً درخواست حذف تصاویر به FaceApp را ارسال کنید تا حتی اگر راهی برای حذف آنها وجود داشته باشد نیز در مورد آن اقدام شود.
منبع
http://bit.ly/2LxQOmR
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
http://ana.ir/fa/news/10/405649/%D8%AC%D8%A7%D8%B3%D9%88%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%81%DB%8C%D8%B3%E2%80%8C%D8%A7%D9%BE
آمریکا، افغانستان را با جنگ بیومتریک کنترل کرد...
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 واکنش احسان سلطانی، از کارشناسان شبکه بیبیسی فارسی به توییت #ضدایرانی مجری و خبرنگار بیبیسی:
🔸ادعای #بیطرفی و حرفهای دارند ولی کاملا یک طرفه نظر خود را به مخاطب تحمیل میکنند.
🔸کارمند BBC فارسی که حقوق بگیر دولت انگلیس است باید هم از توقیف نفتکش کشور کارفرمایش عصبانی باشد و اینطور موذیانه مخاطب را فریب دهد.
@medialogy1
💥اگر این نشانهها را دارید فکری برای ترک اعتیاد دیجیتالتان کنید...
🎯چک کردن مداوم مطالب در شبکههای اجتماعی و بهروزرسانی آنها یا چک کردن پروفایل سایر افراد برای #بیش_از_2_ساعت در روز از مصادیق اعتیاد به شبکههای اجتماعی است.
برخی نشانههای اعتیاد دیجیتال به این شرح است:
۱: اگر پس از بیدار شدن اول گوشی تان را چک می کنید
۲:اگر وقتی گوشی همراه تان نیست احساس تنهایی می کنید
۳: اگر موقع کار کردن با گوشی متوجه گذر زمان نمی شوید
۴: اگر گوشی تلفن تان اولویت اول را دارد
۵: اگر احوالپرسی از طریق شبکههای اجتماعی را به احوالپرسی حضوری ترجیح میدهید
۶: اگر زمان استفاده از تلفن همراه به تدریج افزایش می یابد
۷: اگر از هر فرصتی برای چک کردن تلفن تان استفاده می کنید
۸: اگر موقع غذا خوردن تلفن تان همراهتان است
۹: اگر علاقه دارید خیلی سریع به پیام ها پاسخ دهید
۱۰: اگر موقع خوابیدن گوشی را با خود به رختخواب می برید
♨️ارتقای سواد رسانهای باید از خانواده آغاز شود. هدف کانال «سواد رسانهای و خانواده» افزایش این مهارت است.
💥💥💥 رصد اخبار و پایش محتوا
✔از دیرباز اطلاعات از اخبار و محتوای منتشر شده اهمیت بسیاری داشت که در سال های شکوفایی مطبوعات ساخت بریده جراید یا بولتن خبری بسیار اهمیت پیدا کرد به طوری که افرادی وظیفه داشتند اخبار جراید را مطالعه و به تولید بولتن بریده جراید بپردازند ؛ با آزادی بیشتر مطبوعات و رسانه های نو ظهور این امر بسیار حیاتی قلمداد شد که به شکل حرفه ای تر با عنوان رصد اخبار و پایش محتوا “media monitoring service” ادامه پیدا کرد.
✔ امروزه یکی از اصلی ترین نیاز های سازمان ها ، ارگان ها و کسب و کار های توسعه یافته اطلاعات است که با در دست گرفتن نبض رسانه ها و رصد اخبار و ساخت بولتن خبری ، اخبار و محتوا را بصورت تفکیک شده ، در لحظه و مستند در دسترس داشته باشند ، اما با افزایش منابع خبری و رسانه ها پایش اخبار به صورت محسوسی برای اطیاف مختلف پیچیده و زمان بر شده است ، حال آن که نیروی انسانی و منابع کافی برای این مهم در اختیار ندارند!
✔ سامانه های رصد اخبار و پایش محتوا به صورت هوشمند جایگزین نیرون های انسانی شده و با کاهش چشمگیر منابع مورد نیاز مالی و انسانی اطلاعات مورد نیاز سازمان ها ، ارگان ها و کسب و کار ها را با تمامی ویژگی های منحصر بفرد خود تمام وقت در اختیار مدیران و روابط عمومی ها خواهد گذاشت، این سامانه بصورت هوشمند رسانه های آنلاین مانند : پایگاه های خبری و خبرگذاری ها ، شبکه های اجتماعی مانند : توییتر ، تلگرام و اینستاگرام ، مطبوعات و صدا و سیما را رصد و پالایش کرده و نتایج آنالیز شده را تحت اختیار استفاده کنندگان خواهد گذاشت.
سیده سارامیرقاسمی
#کارگروه_پایش_محتوایی_رسانه_ها_و_فضای_مجازی_با_رویکرد_سواد_رسانه_ای
Mliteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#وقتی_بیشتر_فکر_کردم
🔶با دیدن تیتر زیر 👇 در سایتArt Technica زیاد تعجب نکردم, شما چطور؟! 🚀
" American kids would much rather be YouTubers than astronauts"🤔
(کودکان آمریکایی بیشتر تمایل دارند که بلاگر یا یوتیوبر باشند تا فضانورد)
‼️🛰شاید، شاید ، پنجاه سال قبل، وقتی با اعزام اولین گروه فضانوردان به فضا، دانشمندان در حال تسخیر بخشی از رویاهای کودکان، برای آینده ی شغلی بودن و در حال برنامه ریزی طولانی مدت برای ترافیک انتخاب شغل فضانوردی؛ به ذهنشان هم خطور نمیکرد که به زودی همین کودکان، به جای فضانوردی بیشتر تمایل به یک بلاگر یا یوتیوبر شدن داشته باشند! 😉
⁉️ما چه برنامه ای برای آنها چیده ایم ؟!
مثل یک دومینوی زیبا شبیه به یک فضانورد در حال چیدن رویاهایمان برای کودکان هستیم ، غافل از آنکه با یک حرکت کوچک همه ی این رویاها فروخواهد ریخت، و این سرعت #پیشرفت_تکنولوژی و چرخش الکترونی #ماهیت_رسانه ها است که همه را به تسخیر خود درخواهد آورد!
نیکی حاتمی
معلم سواد رسانه ای
کارگروه #کودک_و_نوجوان_انجمن_سواد_رسانه_ای_ایران
Mliteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
حملات #فیشینگ
🖋 #فیشینگ در اصطلاح به معنای شبیهسازی قسمتهایی از یک سایت اینترنتی آشنا و یا معروف است که به وسیله آن بتوان کاربر را گمراه کرده و اطلاعات شخصی وی را بدست آورد.
🖋 هدف حملات فیشینگ دسترسی به اطلاعات شخصی شما در دنیای مجازی است که شامل پسوردهای شما درشبکههای اجتماعی مختلف و مشخصات حسابهای بانکی شما است. این اطلاعات جز اطلاعات شخصی و محرمانه شما است، که دوست ندارید کسی به غیر از خود شما به آنها دسترسی داشته باشند.
🖋 قطعا برای بسیاری از شما پیش آمده است که به صورت غیرمنتظره با ایمیلی روبهرو شدید که در محتوای ایمیل این بوده است که برای افزایش امنیت حساب کاربری خود بر روی این لینک کلیک کنید و پیامها و ایمیلهای مشابه. این پیامها و ایمیلهای نامعتبر ابزار هکرها برای هک کردن حسابهای شما و نفوذ به سیستم شما هستند.
🖋 فیشینگ تنها از طریق ایمیل صورت نمیگیرد، بلکه از طریق اساماس و یا پیامهای مشکوک در پیامرسانهای مختلف هم هکرها میتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. معمولا در این نوع ایمیلها و یا پیامها از شما اطلاعات شخصی غیرمعمولی میخواهند پس حواستون رو جمع کنید.
#محمد_حسین_نژادی
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران
MLiteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️اهمیت افکار عمومی
✍️بخش اول
💢 تاریخچه افکار عمومی
💢مفهوم افکارعمومی همزمان با ایجاد دولتها و برقراری ارتباطات سیاسی و فرهنگی بین ملل مختلف شکل و حالت سازمان یافتهتری به خود گرفت. شاید از آنچه که هرودوت از زبان یک ایرانی به نام «اوتانس»با عنوان«فضیلت سیاسی عقیده عامه»در قرن پنجم قبل از میلاد یاد میکند بتوان به عنوان قدیمیترین مطلب که در تاریخ مکتوب بشر درباره افکارعمومی نقل شده، نام برد.4 قدمت توجه جدی به مفهوم افکارعمومی به زمان افلاطون و ارسطو برمیگردد.مدتها بعد بعضی نویسندگان در نوشتههای خود به این پدیده اشاره کردند برای مثال «جان سالزبوری» در سال 1159م افکارعمومی را پشتوانه پارلمان و حکومت دانست.5
🔺پیداش صنعت چاپ، نشریات، مطبوعات و رسانههای جمعی، افزایش تعداد خوانندگان و بینندگان را به دنبال داشت و از این زمان تلاش برای تسلط بر افکارعمومی سرعت گرفت.پدیده افکارعمومی در طی قرن 18 میلادی به اشکال مختلف مورد توجه و اشاره بسیاری از نویسندگان و صاحب نظران قرار گرفت. پس از قرن 18 متفکران مختلف از افکارعمومی به عنوان پدیدهای که دارای ویژگیهای خارق العاده و مرموز است یاد میکنند.
🔺با شکل گیری جنگ روانی در فاصله جنگ جهانی اول و دوم به شیوهای متفاوت با گذشته بسیاری از کشورهای درگیر در جنگ نسبت به افکارعمومی داخلی و خارجی توجه خاصی پیدا کردند، چون به اهمیت آن به عنوان یکی از عوامل مهم یاری کننده برای پیروزی بر دشمن پی برده بودند.6با شدت گرفتن جنگ سرد بین آمریکا و شوری سابق و پیدایش کشورهای در حال توسعه و افزایش نقش آنان، پدیده افکارعمومی نیرو و قدرتی فزاینده پیدا کرد و افکارعمومی به عنوان پشتوانهای مهم در تصمیمات سرنوشتساز در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفت به گونهای که دولتها دفاع از افکارعمومی و احترام به آن را شعار خود قرار دادند.
💢در این بین قطعا پیداش و گسترش حیرتآور وسایل ارتباط جمعی و رسانههای همگانی، موجب تحول و اقتدار روز افزون افکارعمومی گردیده است تا جائیکه امروزه این وسایل از مهمترین ابزارهایی هستند که دولتها برای ارتباط با مخاطبان،اطلاع رسانی به آنان،کشف و بدست آوردن تمایلات ایشان،تلاش جهت تأثیر گذاری بر افکار مردم و تغییر نگرش و رفتار مخاطبان از آنها استفاده میکنند.
ادامه دارد ...
#افکار_عمومی
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✴️ #معاشرت_مجازی نیز همانند معاشرت حقیقی آدابی دارد، درست است که در این فضا که گویا ساحت دوم زندگی ماست رو در رو با افراد در ارتباط نیستیم اما باید بسیاری از آداب حقیقی را در این فضا پا بر جا بدانیم، هر کلمه ای را به کار نبریم و هرنوع صحبت کردن را نشانه شجاعت و صراحت بیان ندانیم. برای خودمان در این فضا شخصیتی بالاتر از فضای حقیقی در نظر بگیریم
✴️یادمان باشد در این فضا هیچگاه احساسات، لحن و رفتار ما آنگونه که مد نظرمان هست منتقل نمی شود، پس مراقب باشیم در ارتباط با دیگر افراد جملات، عکس ها و استیکرهایی را به کار نبریم که سوء تفاهم بوجود آید زیرا افراد متناسب با سن و سواد و اطلاعات و ... برداشت های متفاوتی از عکس العمل ما خواهند داشت.
♨️ارتقای سواد رسانهای باید از خانواده آغاز شود. هدف کانال «سواد رسانهای و خانواده» افزایش این مهارت است.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#شبکه_اجتماعی و #اثرات_اجتماعی
#Social_Network #Social_Impact
🔻آخرین تحقیقات صورت گرفته پیرامون معضلات ناشی از #شبکه_اجتماعی و بررسی و جهت یابی اثرات اجتماعی این گونه شبکه ها، حاکی از آن است که کاربران فعال در شبکه اجتماعی #توییتر (Twitter) دچار مشکلات زناشویی بیشتری نسبت به سایر افراد در جامعه می شوند.
🔻#راسل_کلایتون دانشجوی دکترای دانشکده خبر نگاری دانشگاه میسوری در این تحقیق، 581 کاربر فعال در شبکه اجتماعی توییتر (Twitter) را در سنین متفاوت مورد بررسی قرار داده و سوالات مفهومی در مورد نحوه استفاده از شبکه اجتماعی توییتر، ساعات استفاده، توییت کردن جستجو در لیست توییت دیگران و خواندن پیامهای شخصی پرسیده است؛ سوالاتی که جمع بندی آنها در گزارش علمی وی نشان دهنده آن بود که مشکلات حاصل از فعالیت در شبکه اجتماعی توییتر به نتایج منفی در #روابط_زناشویی شامل خیانت ذهنی و فیزیکی، جدایی و طلاق منجر می شود.
🔻البته او پیش از این، تحقیقات وسیعی را در مورد شبکه اجتماعی #فیسبوک انجام داده بود و طی آن به این جمع بندی رسیده بود که تاثیرات منفی شبکه اجتماعی فیس بوک بر روابط زناشویی با عمر کمتر از ۳۶ ماه به شدت مخرب بوده و اثرات اجتماعی (Social Impact) غیر قابل جبرانی را بر روابط زناشویی در پی خواهد داشت.
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
ابرقهرمان یا قهرمان؟
🎯ابرقهرمانها نگهبانان «آرمانشهرند»، دستیابی به آنها و همانند آنها شدن محال است، نسبتی با دموکراسی و مردم ندارند و وقتی فاجعه روی میدهند مردم به کناری مینشینند، تا جناب ابرقهرمان برسد و شهر را از خطر و بدی نجات دهد.
ابرقهرمانها اسطوره هستند اما نه تاریخی، بلکه متعلق به زمان حال و آینده، هرچند مانند «ثور» از گذشته آمده باشند.
ابرقهرمانها هرچه باشند و هرکه باشند افسانهای و خیالیند. درست همانند «آرمانشهر»ی که قرار است از آن محافظت کنند. کدام آرمانشهر؟ کدام بهشت زمینی؟
اما این خیالیها کارکردهایی هم دارند، از جنس تاریخ، آرمان، «هویت» و از جنس خیال و فکر! و چه چیزی مهمتر است از خیال و فکر؟
🔹 اما قهرمانها زمینیاند و دستیافتنی. هدف دارند و برای رسیدن به آن تلاش میکنند. نه اینکه هیچگاه دلسرد و متزلل نشوند، مثل همه ما خسته میشوند، اما جا نمیزنند. اینها هم الگو هستند و هم انگیزه میدهند. دستیافتنی ولی نه به این معنی که رسیدن به آنها آسان است. قهرمان شدن عشق میخواهد، همت، غرور، شجاعت و ایمان به هدف.
🔆اما کسان دیگری هم هستند که آمدهاند الگو باشند، اما خیال یا شاید هم عقل آنها را در قلهای دستنایافتنی گذاشته. «علی(علیه السلام)» را میگویم و «پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)» را که پدران امت هستند.
شیر را بچه همی ماند بدو تو به پیغمبر (به علی) چه میمانی، بگو
علی شدن و پیامبر شدن سخت است، این را خود علی(ع) هم میگوید.
میگوید: نمیتوانید مثل علی شوید ولی علی را یاری کنید با پرهیزکاری، تلاش، پاکدامنی و استقامت. بله نمیشود علی شد، اما میشود در مسیر علی شدن گام برداشت.
پس قهرمان شدن خوب است، اما نه به سبک قهرمانهای داستانهای تخیلی! بیایید قهرمان شویم، آنطور که علی از ما میخواهد.
#محمدعلی_عبدالهی
#خانواده_و_رسانه
MLiteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️اهمیت افکار عمومی
✍️بخش دوم
💢ضرورت شناخت افکار عمومی
💢با شناخت الگوی حاکم بر افکارعمومی یک جامعه میتوان رفتارهای مردم آن جامعه را در آینده و در حوادث گوناگون پیش بینی کرد. 12این امر برای حاکمان و سیاسیون از یک طرف و جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. افکار عمومی نقش مهمی را در پایداری یا سقوط یک حکومت ایفا میکند. ناپلئون بناپارت میگوید: «حکومت را میتوان با زور سرنیزه به دست آورد اما برای حفظ آن به ناچار باید به افکارعمومی تکیه کرد
💢اهمیت افکار عمومی در زمان جنگ نمایان تر است تا جائیکه دولتهای استعماری حتی برای آغاز جنگ علیه یک کشور نیز به دنبال همراه کردن افکارعمومی جهانی با خود هستند امری که در جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2001م اتفاق افتاد و آمریکا سعی کرد در شورای امنیت ابتدا قطعنامه هایی علیه عراق به تصویب برساند تا افکارعمومی دنیا را با خود همراه کند هر چند موفق به آن نشد.
🔺بررسیهای تاریخی، سه دوره استعماری را نشان میدهد که عبارتند از: استعمار کهن، استعمار نو و استعمار فرانو. در استعمار فرانو به جای جنگ وخونریزی و لشکرکشی نظامی،این افکارعمومی یک ملت است که مورد هجوم قرار می گیرد! یعنی جهان بینی،باورها، بینش ها، رفتارها و نگرشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هدف قرار می گیرد تا در نهایت هویت ملتها تغییر کند.
💢سست کردن وحدت ملی،تشدید اختلافات داخلی، بی تفاوت ساختن مردم نسبت به فرهنگ و هویت ملی، خیر خواه جلوه دادن استعمارگران در افکارعمومی و... از مهم ترین محورهای القایی استعمار فرانو است که موفقیت آنها مبتنی بر شناخت افکارعمومی و شناخت شیوه های مؤثر نفوذ در افکار می باشد. 15بنابراین مطالعه افکارعمومی و عوامل و شرایط شکل گیری آن جهت مقابله با جنگهای روانی دشمن ضرورت پیدا می کند.
💢نکته آخر اینکه از جمله ابزارهایی که در دراز مدت تأثیر نامحسوس بر باورهای مردم می گذارد استفاده از سریال برای القای پیامهای مورد نظر است.امروزه تأثیر سریال را حتی از فیلم بالاتر می دانند زیرا اولا یک فیلم دو یا سه ساعت فکر شخص را تحت تأثیر قرا می دهد و طبعا تعداد پیامهایی که از طریق فیلم داده می شود کمتر است اما یک سریال100 قسمتی به مراتب تأثیرگذاری بیشتری دارد زیرا مدت زمان زیادتری افکار مخاطب را در تسلط خود دارد و ثانیا سریال، چون نمایش زندگی روزمره افراد است بنابراین مخاطب، همدلی بیشتری با سریال پیدا می کند و راحت تر الگوهای رفتاری آن را می پذیرد مخصوصا که این پیامها و الگوها به شکل نامحسوس و حرفه ای بیان شود.
برطبق نظریة استفاده و خشنودی،مخاطبان به تدریج به علت تداوم نیازهای خبریشان وابستة به رسانهها ی خارجی میشوند و دیگر علاوه بر نیازهای خبری که باعث روی آوردن اولیه آنها شده بود برنامهها و سرگرمیهای دیگر آن رسانهها که مبتنی بر فرهنگ غرب است نیز تأثیرات خاص خود را بر آنها میگذارد.
💢نمونه این سریالها را در شبکه های ماهوارهای «فارسی وان»،«GEM TV»،«PMC FAMILY» می توان دید، که به شکل کاملا حرفه ای، سکس لفظی و ذهنی را جایگزین سکس عملی کرده است! و با شکستن حریمهای جنسی بین اعضای خانواده و فامیل به دنبال فروپاشی اعتماد و بنیان خانواده هاست. نکته اینجاست که روی آوردن به ساخت چنین سریالهایی ناشی از شناخت افکارعمومی و خط قرمزهای مردم کشوری مثل ایران است.
💢زیرا متوجه شدند خانواده های مذهبی ایرانی در برابر فیلمهایی که صحنه های سکسی را نشان می دهد شدیدا مقاومت می-کنند و دیدن آن را برای اعضای خانواده خود مضر و خلاف دستورهای دینی می دانند از اینرو،سریالهایی را ساختند با همان محتوی ولی بدون برانگیختن حساسیتهای دینی! یعنی سعی کردند پوششهای مناسبی را لحاظ کنند تا بتوانند ضمن حساسیت زدایی در مقابل دیدن این سریالها، به تدریج با برداشتن قبح روابط خارج از ازدواج،«حیا»را بین خانواده ها از بین ببرند.
ادامه دارد ...
#افکار_عمومی
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
لطفا «درب» را آهسته ببندید!
چرا گاهی شبیه کاتبان درباری به جای بیان ساده یک موضوع، سعی می کنیم الفاظ قلمبه استفاده کنیم؟
نویسنده : روبرت صافاریان
خواننده حتماً قبول دارد که امروز همه به آن تخته یا ورق فلزی مستطیل شکلی که خانهمان را از کوچه یا راهپله ساختمان یا اتاقی را از باقی خانه جدا میکند، میگویند «در». در زبان فارسی امروز، کسی به بچهاش نمیگوید «درب را ببند!» یا از خودش نمیپرسد «کلید درب خانه را کجا گذاشتهام؟»، نه تنها در گفتوگوی روزمره بلکه حتی در داستانها و نوشتههای روزنامهها و وبلاگها و یادداشتهای شبکههای اجتماعی هم همه میگویند و مینویسند «در». حالا چطور است که وقتی سرایدار ساختمان یا دکانداری میخواهد به رفتوآمدکنندگان تذکر دهد که در را باز نگذارند، در اعلامیهاش مینویسد «لطفاً درب را ببندید»؟ قاعدتاً باید این طوری باشد که او احساس میکند «در» زیادی خودمانی است، به قدر کافی رسمی نیست، یک جور معمولی است. «درب» در عوض غیرشخصیتر و فاصله نویسنده و مخاطب در آن بیشتر رعایت شدهاست. معلوم نیست کسی که طلب بستن در را میکند کیست؛ این خواهش یک شخص آشنا نیست بلکه از یک مرجع مقتدرتر میآید. این همان حسی است که وقتی کسی به جای عبارت ساده «سیگار نکشید!» مینویسد «از استعمال دخانیات خودداری فرمایید»، به او دست میدهد. در این جمله هم رسمیت بیشتری هست؛ در آن از کلمه معمولی «سیگار کشیدن» استفاده نشده است. وجه آمرانه مستقیم «سیگار نکشید!» تبدیل شده است به «خودداری فرمایید». انگار وقتی میخواهیم کسی از کاری خودداری کند، به او امر نمیکنیم. میل داریم در عین حال که از او انجام فعل معینی را طلب میکنیم اما به نظر نیاید که امر میکنیم. پس معلوم میشود که استفاده از «درب» و «خودداری کردن» خیلی هم بیمعنی نیست و از تمایلی حکایت میکند در حفظ فاصله، حفظ اقتدار غیرشخصی که با استفاده از این واژهها، در زبان نویسنده منعکس شدهاست. این نمونههای پیشپاافتاده،جزئی هستند از زبان پر از تعارف و تکلفی که گاهی از آن به عنوان زبان منشیانه یاد میشود، زبان کاتبان و منشیان قدیم که در کمال تملق با سرورانشان، این سلطان یا آن شاهزاده، سخن میگفتند. در شرایطی که بیشتر مردم بیسواد بودند، زبان کتبی با این گونه زبان مترادف شد. قرار نبود همانطور که حرف میزنیم، همانطور هم بنویسیم و اگر میشد همانطور نوشت دیگر مهارت و دانش زبانی و زبانگردانی و تعارفهای عجیب و غریب منشیان چه میشد؟ زبان نوشتاری هرچه از زبان محاوره و روزمره دورتر بود، همان قدر شایستهتر بود که دُرَ و گوهر به حساب آید. زبان معمولی مال مردم کوچه و خیابان بود و زبان متکلف و متصنع و پر از تعارف و تملق مال نویسندگان حرفهای دربار و خانههای اشراف. حال گویا وقتی نویسنده آن اعلامیه ساده میخواهد بنویسد، یک آن خود را در مقام نویسندهای حس میکند که به کار بردن زبان معمولی به نظرش دور از شان میآید و احساس میکند به نوعی باید از زبان معمولی فاصله بگیرد و به جای در مینویسد درب. این گونه نوشتن امری فرهنگی هم هست. همانطور که فاصله بین دو نفر که ایستادهاند و با هم صحبت میکنند، اینکه این دو چقدر مستقیم در چشم هم نگاه میکنند یا آدم در برابر پدرش چطور میایستد یا اصلاً یکدیگر را به اسم کوچک خطاب میکنیم یا نام خانوادگی و اینکه گذار از اسم کوچک به اسم خانوادگی معنایی دارد و در اندازه معینی از صمیمیت رابطه اتفاق میافتد، اموری فرهنگی هستند. این جا هم کلمهای که به کار میبریم کوششی است که برای رعایت یک هنجار فرهنگی میکنیم. مثل معلمی که باید در کلاس میزانی از جدیت را رعایت کند (از جمله در کلام و زبانی که به کار میبرد) تا شاگردان به حرفش اعتنا کنند، نویسنده یک اعلان ساده هم با به کارگیری زبانی رسمیتر، میخواهد هم نزاکت را رعایت کند و امرش به بیادبی تعبیر نشود و هم خواننده را به جدی بودن تقاضا توجه دهد، به این که خواست اش خواست ساده یک فرد نیست بلکه تقاضایی است برای رعایت یک قانون عام. علت اینکه این کلمه اکنون به نظرمان غریب میآید (هرچند ممکن است هنوز هم به نظر خیلیها غریب نیاید) این است که هنجارهای فرهنگی معاشرت بین فردی عوض شدهاست. سواد همهگیرتر شده و درک ما از زبان هم تغییر کرده است. محاورهای نوشتن، محاوره را عیناً نوشتن، همهگیر شده است و دیگر حرفهای هم به عنوان منشی و کاتب وجود ندارد که نگران از اهمیت افتادن مهارتهایشان باشند. پس دیگر نیازی هم نیست به جای در بنویسیم درب و اگر هنوز کسی این کار را میکند، به چشممان غریب و خندهدار میآید.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
ما میانگینی از اطرافیانمان هستیم
اطرافیان ما فقط دوست و خانواده نیستند و ما حتی برآیندی از نویسنده ، هنر پیشه و فوتبالیست مورد علاقه مان هستیم
نویسنده : سحر شاکر
تا حالا شاید این جمله به شکلهای مختلف به گوش شما خوردهباشد. مثلا سعدی که میگوید: تو اول بگو با کیان زیستی/ من آنگه بگویم که تو کیستی/ همنشین تو از تو به باید/ تا تو را عقل و دین بیفزاید. یا جیم ران: شما میانگین پنج نفری هستید که با آنها به شدت در ارتباط هستید. قانون سادهای است. چیزهای ساده را ساده هم میشود نادیده گرفت. ولی چه بهتر که دستکم آنرا در ذهنمان بزرگ کنیم. بشود یک قانون ارتباط برای خودمان. قاب کنیم و بزنیم گوشه افکارمان. گوشهای که مدام جلوی چشم باشد نه این که نادیده گرفته شود. اگر بخواهیم این قانون را در دنیای امروز که فضای آنلاین بیش از همه ما را درگیر کرده است، دوباره بازگو کنیم، شاید این طور بشود: من و تو میانگینی از اطرافیانیم، اطرافیانی که چه در دنیای آنلاین چه آفلاین وقت بیشتری را با آنها میگذرانیم. این روزها برای ساختن یک اپلیکیشن ساده هم روان شناس استخدام میکنند! همه میخواهند به نوعی، مردم را بیشتر درگیر خودشان و محصولشان کنند. به شیوههای مختلف وقتمان را صرف اطرافیان میکنیم یا بهتر بگویم، به شیوههای مختلف اطرافیانمان را انتخاب میکنیم؛ بازیگر محبوبی که تمام فیلمهایش را یکی پس از دیگری میبینیم، حرکاتش را یاد میگیریم، حواسمان هست که در کدام فیلم چگونه بازی کردهاست، دنیای واقعی او چگونه است، از چه کسانی خوشش میآید، صفحات اجتماعیاش کداماند، فالوئرهایش چه کسانیاند، چه جایزههایی بردهاست، تحت تاثیر چه کسانی است، چه کسانی را دنبال میکند، تیپ او چگونه است، به چه زبانی حرف میزند؛ با او و افکارش وقت میگذرانیم حتی اگر در قید حیات نباشد. نویسندهای که کتابهایش را میخوانیم، در باره اش گوگل میکنیم، فکر میکنیم دنبالکردن خط فکری او جذاب است، هر چه از او هست میخوانیم، وبلاگش را دنبال میکنیم، میگردیم ببینیم تحت تاثیر چه کسانی بوده، اولین کتابش را چگونه نوشته، در برهههای زمانی چه تصمیماتی گرفته، کتابهایش به چه زبانهایی ترجمه شده، سخنرانی داشته یا نه، چگونه حرف میزند، زبان مادریاش چگونه بوده است؟ با او و افکارش وقت میگذرانیم حتی اگر در قید حیات نباشد. صفحه اینستاگرام شخصی را که مدام استوری میگذارد و گزارشکار میدهد از زندگیاش، از نحوه لباسپوشیدنش، افکارش، نظرش درباره سرخکن برقی، چیزهایی که روانه معدهاش میکند، چیزهایی که میخواند، پستهایی که share میکند، دوستانش، نظرات دوستانش درباره او، نظرات خودش، برایش وقت میگذاریم، هرچند کم، هرچند در حد یک کلیک ساده یا لایک ما با آن بازیگر، آن خواننده، آن نویسنده، کسانی که فالو میکنیم و بهطور کلی آن کسی که به هر طریقی بخشی از وقت روزمان را پایش میگذاریم، ما میانگینی از آنهاییم. آنهایی که حتی حضور فیزیکی در زندگی روزمره ما ندارند، به مراتب میتوانند اثرانگشتی قویتر بر شخصیتما، افکارما و کسی که خواهیمشد، داشتهباشند. چه مفید چه غیرمفید، چه درست چه نادرست.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
ترفند پدر صنایع غذایی برای فروش محصول
نویسنده : سمیه محمدنیا حنایی روزنامه نگار
مالک صنایع غذایی مهرام برای فروش محصولاتش که آن روزگار مثل سس مایونز کمتر در سطح جامعه و فرهنگ ایرانی شناخته شده بودند دست به ابتکار جالبی می زد، ظهیری درباره آن چنین توضیح می دهد:« روزها کارمان این بود که کامیون های پخش محصولات مهرام را به پیچ شمیران می فرستادیم. بلافاصله افراد آموزش دیده ای را نیز به عنوان مشتری به مغازه های پیچ شمیران می فرستادیم و هرکدام انواعی از محصولات مهرام را خریداری می کردند. مغازه دار هم که می دید برای محصولات ما آن همه مشتری پیدا شده، رفته رفته میل بیشتری به خرید از ما پیدا می کرد. به این ترتیب فروش محصولات مهرام در مدت کوتاهی رونق گرفت. » رفته رفته محصولات مهرام جای خودش را در قفسه فروشگاه ها باز کرد و با بیشتر دیده شدن محصول در مغازه ها مردم نیز به یک بار امتحان کردن آن رضایت دادند و محصولات مهرام به یکی از چاشنی های محبوب تبدیل شد.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
تبلیغات برشی و گزینشی، سراب یا واقعیت؟
سمیه محمدنیا حنایی
روزنامه نگار
زندگی که در تبلیغات رسانهای به نمایش میگذارند یک زندگی اسلایسی است. زندگی که فقط قسمت های گزینش شده ای از زندگی را به مخاطبان نشان می دهد اما سعی دارد تمام آن بخش ها را به کل زندگی بازی شده سرایت دهد. در بیشتر مواقع خواست گروه تبلیغ ساز هم به خوبی عملیاتی می شود و مخاطب فکر می کند که تمام زندگی افراد حاضر در تبلیغ به همین خوبی و شادی است و آن ها فقط بخش هایی از این خوشبختی را می بینند. مثلا در یک تبلیغ تشک خوش خواب شما آقایی را می بینید که در کمال آرامش و انگار که روی پر قو خوابیده باشد، دراز کشیده است و به خواب عمیقی فرو می رود.
یا در بخشی دیگر از زندگی نمایشی شما می بینید که خانواده ای در یک خانه لاکچری که البته شما فقط آشپزخانه آن را می بینید در حال خوردن صبحانه و لبخند زدن به زندگی هستند. مرد خانواده چنان خوشحال است که انگار خبری از قسط و قرض که هیچ، خبری از سرکاررفتن هم ندارد. خانم خانه نیز در آراسته ترین حالت ممکن لقمه نان و پنیری را آماده می کند و به بچههایی که انگار سازگارترین بچه های دنیا هستند، میدهد. در این زندگی اسلایسی به راحتی و خیلی زیرکانه کالاهایی برای فروش تبلیغ می شود.
مخاطب با دیدن نمایش سعی می کند تا جایی که می شود خودش و زندگیش را شبیه آدم های حاضر در تبلیغ کند. اولین و در دسترس ترین عامل همسان پنداری دقیقا همان کالایی است که سازندگان تیزر تبلیغاتی سعی در معرفی و فروش آن را دارند. البته سازندگان زیرک برای این که تا می شود احساس نیاز کاذب را در افراد تحریک کنند، عامل خوشبختی بازیگران تیزر را همین کالا اعلام می کنند و برای خریدش تا پایان تبلیغ یعنی زمانی که هنوز تنور احساسات کاذب داغ است، تخفیف های خوبی تعیین می کنند. اعلام کدهای دستوری برای سفارش و خرید آنلاین نیز آخرین تیر ترکش سازندگان تیزر است. این در حالی است که اگر واقعیت زندگی افراد را کامل به نمایش بگذارند ، شاید کمتر کسی هوس خرید خودرو، یا تعویض مبلمان و... به سرش بزند. مثلا فکر کنید خانواده ای را به تصویر بکشند که برای خرید یک خودرو برای مرد خانه در حال برنامهریزی هستند. مرد خانه مجبور است برای آن که از پسِ هزینه های خرید خودرو برآید، دو شیفت و حتی سه شیفت کار کند. تازه این ابتدای کار است اگر تبلیغات منصفانه باشد باید مصایب مالی خانواده بعد از خرید یا تحویل خودرو را نیز به نمایش بگذارد. مثلا حال فردی را نشان دهد که با این همه فشار کاری و استرس روانی بالاخره خودرویی را می خرد اما نیمی از آن مزایایی که تبلیغ می شود ندارد یا این که بخش هایی از خودرو بدون آن که گفته شود با عنوان آپشن حذف شود! یا مثلا برای خرید خودرویی ثبت نام کند اما چیز دیگری تحویل بگیرد و هزار و یک ماجرای واقعی از این دست که در اسلایس های تبلیغاتی ناگفته باقی می مانند.
واقعیت این است که افراد پای صفحه های نمایش تلویزیون به راحتی گول می خورند. آن ها پس و پیش خرید کالاها را نمی بینند و در بیشتر مواقع نمی خواهند که ببینند و آن چه در واقعیت اتفاق می افتد نوعی سرخوردگی از اشتباه تجویز نسخه خوشبختی برای زندگی شان است. سرخوردگی که افراد را در خرید بیشتر کالاهای تبلیغات این چنینی حریص تر می کند.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
از بی بی سی یاد نگیریم.
https://www.mashreghnews.ir/news/978219/
بیبیسی عنوان کهنترین سازمان رسانهای را یدک میکشد و مدعی صداقت و بیطرفی است؛ اما بررسی تکنیکهای این بنگاه خبرپراکنی نشان میدهد که تا وقتی سیاست لندن اقتضا نکند، به آگاهیبخشی متعهد نیست.
ابرقهرمان یا قهرمان؟
🎯ابرقهرمانها نگهبانان «آرمانشهرند»، دستیابی به آنها و همانند آنها شدن محال است، نسبتی با دموکراسی و مردم ندارند و وقتی فاجعه روی میدهند مردم به کناری مینشینند، تا جناب ابرقهرمان برسد و شهر را از خطر و بدی نجات دهد.
ابرقهرمانها اسطوره هستند اما نه تاریخی، بلکه متعلق به زمان حال و آینده، هرچند مانند «ثور» از گذشته آمده باشند.
ابرقهرمانها هرچه باشند و هرکه باشند افسانهای و خیالیند. درست همانند «آرمانشهر»ی که قرار است از آن محافظت کنند. کدام آرمانشهر؟ کدام بهشت زمینی؟
اما این خیالیها کارکردهایی هم دارند، از جنس تاریخ، آرمان، «هویت» و از جنس خیال و فکر! و چه چیزی مهمتر است از خیال و فکر؟
🔹 اما قهرمانها زمینیاند و دستیافتنی. هدف دارند و برای رسیدن به آن تلاش میکنند. نه اینکه هیچگاه دلسرد و متزلل نشوند، مثل همه ما خسته میشوند، اما جا نمیزنند. اینها هم الگو هستند و هم انگیزه میدهند. دستیافتنی ولی نه به این معنی که رسیدن به آنها آسان است. قهرمان شدن عشق میخواهد، همت، غرور، شجاعت و ایمان به هدف.
🔆اما کسان دیگری هم هستند که آمدهاند الگو باشند، اما خیال یا شاید هم عقل آنها را در قلهای دستنایافتنی گذاشته. «علی(علیه السلام)» را میگویم و «پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)» را که پدران امت هستند.
شیر را بچه همی ماند بدو تو به پیغمبر (به علی) چه میمانی، بگو
علی شدن و پیامبر شدن سخت است، این را خود علی(ع) هم میگوید.
میگوید: نمیتوانید مثل علی شوید ولی علی را یاری کنید با پرهیزکاری، تلاش، پاکدامنی و استقامت. بله نمیشود علی شد، اما میشود در مسیر علی شدن گام برداشت.
پس قهرمان شدن خوب است، اما نه به سبک قهرمانهای داستانهای تخیلی! بیایید قهرمان شویم، آنطور که علی از ما میخواهد.
#محمدعلی_عبدالهی
#خانواده_و_رسانه
MLiteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چگونه رژیم مصرف رسانهای بگیریم؟
https://www.isna.ir/news/96120602821
چگونه رژیم مصرف رسانهای بگیریم؟
معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران ـ با نگارش یادداشتی، تلاش کرده است به این پرسش که «چگونه در انبوه اطلاعات غرق نشویم» پاسخ داده و راههایی برای اخذ رژیم مصرف رسانهای ارائه دهد.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#شخصیت_شناسی_دیجیتالی
چگونه در شبکه های اجتماعی شخصیت انسان کشف می شود؟
🔻 محققان مدلی طراحی کردهاند که میتواند در مورد ویژگیهای شخصیتی افراد در شبکه اجتماعی قضاوت کند. این مدل برای جمعآوری اطلاعات در مورد افراد از دادههای موجود در نمایه آنان در فیسبوک استفاده میکند.
🔻 محققان دانشگاه کمبریج و استنفورد الگوریتم رایانهای خود را روی بیش از ١٧هزار کاربر فیسبوک آزمایش کردهاند. آنان یکتست شخصیت برای این افراد ارسال کردهاند که برمبنای لایکهای کاربران طراحی شده است. البته آنان فراموش نکردهاند از دوستان، همکاران و اعضای خانواده این افراد نیز تحقیق مشابهی را برای توصیف ویژگیهای افراد انجام دهند.
🔻 در این تحقیق پنج ویژگی شخصیتی مورد بررسی قرار گرفته که عبارتند از میزان 📍گشادهرویی و 📍برخورد باز در برابر دیگران، 📍برونگرایی، 📍وجدان، 📍سازگاری و میزان 📍احساسات منفی.
🔻نتیجه بهگونهای بوده که به نظر میرسد مسیر جدیدی را میگشاید: با بررسی ١٠لایک میتوان به شناختی در حد یک همکار رسید و بررسی ٧٠ و ١٥٠لایک شناختی در حد یک هماتاقی و والدین را به ارمغان میآورد.
همچنین با بررسی ٣٠٠لایک شناختی به اندازه همسر بهدست میآید.
🔻حالا در دنیایی مجازیای بهسر میبریم که رایانهها بیشتر از هر زمان دیگری ما را ارزیابی میکنند و همچون اشعه ایکس درونمان را میبینند و به گفته همین بررسیها تحلیل شخصیت افراد با استفاده از دادههای رایانهای به دقت ممکن است.
#محمدحسین_نژادی
پژوهشگر سواد رسانه
resane_khanevade
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🔸خیلی حسرت خنده ها و زندگی لاکچری سلبریتی ها رو نخوردید ....
این چهره های که می بینید همه میلیونر و محبوب بودن و بعلت افسردگی زیاد خودکشی کردن ....
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi