eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷کودکان و شبکه های اجتماعی: با روش های بالا #امنیت و #حریم_خصوصی #کودکان خود را در شبکه های اجتماعی حفظ کنیم. #رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
اینترنت ملی روسیه راه اندازی شد https://www.mehrnews.com/news/4761050 @seda24
🔸 تحلیل مطالبی که در شبکه های اجتماعی فراگیر می‌شوند بر اساس چرخه احساسی 🔸 طبق پژوهش سایت ebay بیشتر محتوایی که در شبکه های اجتماعی فراگیر (Viral) شده اند در نقاط زرد رنگ چرخه احساس رابرت پلاچیک بوده اند (شکل بالا) 🔸 شگفتی، جلب توجه، تحسین وعدم قطعیت احساس هایی بودند که مطالب فراگیر شده بیشتر آنها را تحریک می‌کنند.
🎯آیا همان‌چیزی که می‌گوییم، شنیده می‌شود؟! 🎯چطور افراد مختلف از یک پیام درک‌های متفاوتی دارند؟ 🎯در این شرایط چگونه پیام رسانه‌ای تاثیرگذار تولید کنیم؟ ✍️در علم ارتباطات می گویند پیام آنچیزی نیست که ارسال می شود، آنچیزی است که دریافت می شود و ارسال کنندگان پیام باید به این نکته توجه کنند که چگونگی دریافت یک پیام، بسیار متاثر از فرامتن و تجربه زیسته‌های افرادی است که برای آنها پیام تولید و ارسال می‌کنیم. 🔻دیوید برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم "قصد" ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر و آشکار را دارای نقش مهمی می‌داند و معتقد است که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کم‌تری پاسخ مطلوب را ارائه دهد. 🔻او می‌گوید که معنی‌ها در پیام‌ها و چیزهای قابل کشف نیستند. در واقع کلمات در نهایت هیچ معنایی نمی‌دهند؛ بلکه معنی‌ها فقط در آدم‌ها هستند، که مسبّب پاسخ‌ها می‌شوند. آن‌ها چیزهایی شخصی و درون ارگانیسم انسانند. معناها آموخته می‌شوند؛ آن‌ها دارایی‌های ما محسوب می‌شوند؛ ما معنی‌ها را یاد می‌گیریم، بر آن می‌افزاییم، آن‌ها را نابود می‌کنیم؛ اما قادر به یافتنشان نیستیم. آن‌ها در ما هستند نه در پیام. معنی در درون انسان‌هاست نه در کلمات. 🔻برلو همچنین سیستم‌های اجتماعی– فرهنگی به‌طور نسبی عوامل تعیین‌کننده موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد به‌کار می‌برند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنی‌هایی که برای یک کلمه در نظر می‌گیرند، گیرندگانی که انتخاب می‌کنند و کانال‌هایی که برای انواع پیام‌ها برمی‌گزینند همه به سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی وابسته‌اند.» 🔻با این وصف پیام‌های رسانه‌ای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیق‌تری از سوی مخاطبان دارند و مبتنی بر بافت معنایی درون افراد بیشتری هستند، بهتر می‌توانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیام‌ها و به عبارت دقیق‌تر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کم‌تری به آن پاسخ دهد. 🔻اساسا تفاوت جدی رسانه‌ها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی به‌کارگیری کلمات و قالب‌های رسانه‌ای است و آنهایی موفق‌ترند که پیام‌هایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربه‌زیسته‌ها، فرامتن‌ها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و... قرار دارند. 🔻رسانه‌ای موفق خواهد بود که بتواند پیام‌هایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیق‌تری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد.
♨️«رونق تولید» و نقش آفرینی رسانه ها سال ۹۸ با هزاران امید آغاز شد. سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نامگذاری و نقشه راه و چشم انداز یکساله کشور ترسیم شده است. ها به عنوان یکی از ضلع های اصلی و بازوی کارآمد در راستای تحقق اهداف کشور خصوصا در زمینه تزریق امید به جامعه برای رونق چرخه اقتصاد ملی و در نتیجه رونق تولید نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار دارند. ۹۸؛ سال به مخابره و خواندن اخباری است که به هر ترتیب امید افکار عمومی را مخدوش و‌ تزریق بدبینی می کند. سال به هر آنچیزی است که موجبات ضربه به رونق اقتصاد و تولید را فراهم می کند. اگر تمرکز از روی اخبار منفی به سمت گزارش دستاوردها و اقدامات مثبت باشد، نتیجه از ناامیدی ملی به سمت حرکت برای توسعه و آبادانی کشور تغییر خواهد کرد. کشور به شدت به تزریق امید برای ورود با انگیزه به عرصه های اقتصادی و علمی نیاز دارد. نیازی که رسانه ها در اقسام مختلف با تولیدات خود، منجر به تحقق آن خواهند شد. مقام معظم رهبری پیش از این اظهار کرده بودند: تلاش و هدف دشمنان ایران از ، «اندوهگین و ناامید کردن ملت ایران و ترساندن آنها از ورود در میدان است.» بر این اساس رونق تولید با افزایش نسبتی جدی دارد. در صورتی که امید به آینده تقویت شود، انگیزه جهت رونق نیز افزایش خواهد یافت. در نبرد رسانه ای موجود، دشمنان درصدد بزرگنمایی و اغراق آمیز جلوه دادن مشکلات کشور هستند که متعاقب آن نیز، هدف ناامیدی ملی است بنابراین رسانه های کشور مسوولیتی فراتر از گذشته برعهده دارند. نباید فراموش کرد که حس و منجر به برداشتن گام های جدی برای توسعه کشور خواهد شد. ✅نامگذاری سال ۹۸ تاکید بر ضرورت این مهم برای کشور است. امید است ۹۸ رویکرد تمام مسوولان و رسانه‌ها تقویت و تزریق امید به جامعه و حمایت از اقدامات منجر به رونق تولید و اقتصاد باشد. پیش از این نیز در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده بود:«امّا پیش از همه چیز، نخستین توصیه‌ی من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت. در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ی همیشگی هزاران صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» کشور جهت آگاه سازی افکار عمومی جهت مقابله با شایعات و اقدامات رسانه ای که منجر به ناامیدی و کم انگیزگی برای حمایت و اقدام جهت رونق اقتصادی می شود، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. معصومه نصیری
📍چرا باید از گوگل بترسیم؟ 🔻اینکه دیگران افکار شما را بخوانند، احتمالا برایتان وحشتناک است. گوگل با آینده‌ای که برای خود ترسیم کرده، بیشتر و بیشتر ما را تحت کنترل خود قرار خواهد داد. ‌ این اتفاق چگونه افتاده و به‌زودی چه ابعاد تازه‌ای خواهد داشت؟ تماشا کنید. 📌نسخه باکیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/goop1/
وارونه نمایی اخبار 💠قصه پر غصه "تحریف اخبار" سر دراز به بلندی عمر رسانه های جمعی دارد. در عصر مدرنیسم میزان تحریف اخبار در رسانه های جمعی کم بود و بین رویداد و خبر آن، تناسب معقولی وجود داشت. 💠در عصر فرامدرنیسم و به حاشیه رفتن نقش های اجتماعی رسانه ها و پررنگ شدن نقش تجاری آنها، اخبار با پیچیدگی های فناورانه بزک و توده پسند می شوند. قدرت های پنهان در پشت رسانه ها برای تامین منافع خود با سلاح برنده رسانه به گونه ای سر مخاطبان را می برند که بندگان خدا تازه بعد از بریدن خبردار می شوند.! 💠 مخاطبان رسانه های جمعی، با اصطلاح "تحریف اخبار" و «وارونه نمایی اخبار" رویدادها بیگانه نیستند. وقتی بازنمایی جوانب رویداد با واقعیات انطباق ندارد و بویژه اینکه مخاطبان درباره آن رویداد تجربه مستقیم داشته و یا در تجربیات دیگران سهیم شده اند، به عینه به وارونه نمایی رویداد و دستکاری در افکار عمومی پی می برند. 💠 هر رویداد یک منظومه چند وجهی و دارای هسته اصلی و اجزای مرتبط تنیده در یکدیگر است. هنگام تبدیل رویداد به خبر، شناخت اجزا و تناسب رخدادها و پدیده های اجتماعی بسیار ضروری است. این بصیرت از فراواقعی شدن اخبار ممانعت می کند. هر گونه بی دقتی در شناخت ابعاد رویدادها و پدیده های اجتماعی و یا تعمد در پاره حقیقت گویی و حذف اطلاعات موثر رویداد به تحریف اخبار مختوم می شود. 💠 فرایند اخبار شامل چهار مرحله سوژه یابی، گردآوری اطلاعات، پردازش و تنظیم، و انتشار اطلاعات است. تحریف اخبار در هر یک از این مراحل می تواند رخ دهد. 💠 خبرنگاران و گزارشگران هر یک انگیزه ها، عقاید، الزامات شغلی و ارزش های خاصی دارند و دستگاه ادراکی آنها تحت تاثیر این عوامل است. هم افزایی این عوامل موجب می شود آنها در گردآوری و تنظیم اطلاعات خالی از سوگیری نبوده و زاویه دید منحصربفرد را دارا باشند. 💠 در جریان بازنمایی، شناخت و دستیابی به ابعاد و تناسب اجزای رویدادها یا پدیده های اجتماعی، کاری خلاقانه و هنری و البته در پاره ای از موارد دشوار است. باید اذعان داشت کار حرفه ای و کنار نهادن سوگیری ها در پوشش خبری به گونه ای که فقط داده ها سخن بگویند چندان سهل نیست و مستلزم مهارت و تیزهوشی است. 💠در مرحله "سوژه یابی" تحریف اخبار به این شکل رخ می دهد که بجای پرداختن به سوژه های اصلی جامعه به سراغ سوژه های فرعی رفت و با پر کردن وقت و مکان رسانه های جمعی، اذهان عمومی را از مسائل اصلی جامعه منحرف کرد. بطور مثال در جامعه ای که مسائل اصلی آن تامین معیشت و رفاه اجتماعی است، با برجسته سازی و چارچوب بندی مسائل جنجالی سیاسی، اذهان عمومی را به موضوعات دیگری هدایت کرد. 💠 در مرحله «گردآوری اطلاعات» رویداد، بجای توجه به داده های اصلی، با برجسته کردن اطلاعات فرعی و حاشیه ای اذهان عمومی را به جاهای دیگر برد. در این مرحله اطلاعات رویداد از صافی ادراکی خبرنگار عبور کرده تا توسط کلمات موجود در زبان معنا پیدا کند. خبرنگاران و گزارشگران تحت تاثیر تمایلات، عقاید، ارزش ها و الزامات محیط شغلی و توانایی هایی زبانی بوده و بر تفسیر رویداد اثر می گذارند که در بازنمایی، تناسب ابعاد واقعی رویداد را خدشه دار می کند. 💠 در مرحله "پردازش و تنظیم اخبار" دروازه بانان خبر در یک چارچوب ایدئولوژیک و سیاسی، اطلاعات رویدادها را ویرایش و از طریق کدگذاری مفهومی، برجسته سازی و چارچوب بندی می کنند. این دستکاری ها موجب فراواقعی شدن اخبار پاره ای از رویدادها می شود. 💠 در مرحله «انتشار اخبار» متناسب با نوع رسانه، در مطبوعات از طریق نوع فونت، سایز حروف، رنگ بندی و صفحه بندی و عکس؛ در رسانه رادیو از طریق چینش اخبار، برجسته سازی و لحن گویندگان و فراز و فرود آنها و در تلویزیون علاوه بر اینها از طریق تعیین اولویت انتشار اخبار، دستکاری در تصاویر، گرافیک، عکس، تدوین تصویر، و در چند رسانه ها با کاربست ترکیبی از حقه های بیان شده، واقعیات جامعه وارونه نمایی، کمرنگ یا پررنگ،کوچک نمایی یا بزرگ نمایی و یا اصلا نادیده گرفته می شوند. در چنین شرایطی بین احساس و ادراک واقعی شهروندان از امور جامعه و تصویر مسخ شده مسائل جامعه در رسانه ها، تناقض جدی پیدا می شود.
🔸️تفاوت بین اخبار جعلی و اخبار دارای اطلاعات نادرست ■بوریس جانسون استعفا کرد برخی از رسانه ها و افراد رسانه ای این خبر را جعلی خوانده اند. اما این خبر ، جعلی نیست و دارای است. □خبر دقیق این است: بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس با حضور در کاخ باکینگهام استعفای خود را تسلیم ملکه کرد.این استعفا به معنای کناره گیری از قدرت و سمت نخست وزیری نیست و یک روند عادی است .او تا زمان روشن شدن نتیجه انتخابات در سمت خود می‌ماند. دلیل استعقای جانسون، رد شدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس است. 🔸️باید بین اخبار جعلی، خبر دارای اطلاعات نادرست (ناقص)، خبر دارای اطلاعات و فریبکارانه و خبر دارای اطلاعات تفاوت قائل شد.
💢 یک تبلیغ خلاقانه برای سمعک...
💢نقش طراحی بازی‌ها و برنامک‌ها در انتخاب آن‌ها توسط کاربران 🔺آیکون‌ها طرح‌های گرافیکی‌ای هستند که بازنمایی و سریعی از یک برنامک را فراهم می‌آورند. در واقع آیکون‌ها در بسیاری از موارد اولین چیزی هستند که چشم کاربر به هنگام جستجو برنامک‌ها با آن مواجه می‌شود. بنابراین شرکت‌های سازنده برنامک، همواره باید به لزوم طراحی آیکون‌هایی با ویژگی‌های جذاب توجه خاصی داشته تا بتوانند کاربر را به انتخاب بازی یا برنامک خود در میان میلیون‌ها بازی و برنامک دیگر ترغیب سازند. 🔻وجود احساس مثبت میان مشتری و یک محصول که از طریق طراحی صحیح آن شکل گرفته است، ارزش افزوده‌‌ای را برای آن محصول به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌هایی چون روان و هیجان‌انگیز بودن خصوصیاتی احساسی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس مثبت شوند. بر همین اساس، طراحی آیکون، بخشی مهم و برجسته در برندسازی و نمایش است چراکه برقراری ارتباط عاطفی با کاربران از طریق طراحی درست آیکون، احتمال موفقیت آن را افزایش می‌دهد. 1⃣بخش اول 🔸منبع : مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)
🎯 مردان و زنان از چه محتوایی در شبکه‌های اجتماعی خوششان می‌آید؟! 🖍 بنابر پژوهشی که توسط سایت ebay صورت گرفته، مشخص شده است مردان از محتوایی که به آنها احساس شادی و خنده القا کند، در شبکه های اجتماعی بیشتر استقبال میکنند. 🖍 زنان هم شادی را دوست دارند اما برایشان القای حس اعتماد به نفس و تحریک عواطف (گریه و شوق) جذاب تر است. 🖍نکته قابل توجه، نوجوانان بوده اند که برای آنها هیچ چیز در شبکه‌های اجتماعی آنچنان که برای سنین بالاتر جذاب است، جذاب نبوده است. منبع: مفتا علمی تخصصی
بردگان قدیم _ بردگان جدید ▫️فرق بردگان اربا‌بان قدیم با بردگان جدید موبایل‌ها تنها در یک چیز است: 🌀 بردگان قدیم می‌دانستند آزاد نیستند.
🔰گیلتی پلژر شما چیست؟ تصور کنید در حال رانندگی به یک آهنگ شش و هشت فاقد ارزش هنری، با صدای بلند گوش می دهید. با توقف پشت چراغ قرمز، ناگهان متوجه می شوید در ماشین کناری، دوست و یا همکار شما نشسته است. بلافاصله صدای آهنگ را کم می کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد. این آهنگ، اصطلاحا "گیلتی پلژر" شماست. گیلتی پلژر (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شان شما نیست و از بیان آن خجالت می کشید، با اینحال از انجام آن لذت می برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتا نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید. گیلتی پلژر را می توان "لذت گناه آلود" یا "دلچسب ناپسند" ترجمه نمود. بگذارید با یک مثال دیگر مفهوم گیلتی پلژر را روشن تر کنم. وقتی در جمع دوستان در مورد علائق سینمایی خودتان در حال بحث هستید، وانمود می کنید که طرفدار کارگردان هایی همچون آندره تارکوفسکی، اینگمار برگمن و دیوید لینچ می باشید، با اینحال در خلوت خودتان فیلم های هندی از نوع کاملا تخیلی می بینید و بسیار هم لذت می برید؛ با این توضیح، فیلم های هندی گیلتی پلژر شما هستند. جمع‌بندی 1) مطابق با جستجویی که انجام دادم آهنگ "گنگم استایل" و رای دادن به دونالد ترامپ گیلتی پلژر خیلی ها بوده است. 2) آقای گلزار از چهره های مشهور و محبوب ایرانی‌ست. تعداد فالوورهایی که در اینستاگرام دارد (5.1 میلیون در حال حاضر) و فروش فیلم‌هایش گواه این امر می باشد. با اینحال وقتی در جمع های مختلف (جمع های دوستانه، یا کلاس درس و ...) در مورد ایشان صحبت می شود تقریبا تمام افراد نه تنها خود را طرفدار ایشان نشان نمی دهند بلکه ابراز بی‌علاقگی نیز می نمایند. به تجربه دریافته‌ام که گلزار گیلتی پلژر خیلی ها می باشد؛ یعنی در کنار علاقمندانی که خود را همواره طرفدار ایشان نشان می دهند برخی نیز در ظاهر این موضوع را انکار می کنند ولی با اینحال مرتب عکس های ایشان را می بییند، اخبارشان را دنبال می کنند و ... . این موضوع در مورد برخی سلبریتی های دیگر و افرادی که در اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند نیز صادق است. 3) با توجه به مطالبی که بیان کردم می توان نتیجه گیری نمود که همه آدم‌ها گیلتی پلژر دارند. اگر بخواهم به تعدادی از گیلتی پلژرهای خودم اعتراف کنم می توانم به این موارد اشاره کنم: برخی از فیلم های طنزی که به فیلم های اتوبوسی هم معروف هستند را دوست دارم؛ گاهی اوقات آتاری (از بازی های دوران کودکی) و یا مار (بازی قدیمی گوشی نوکیا) بازی می کنم؛ بعضی از آهنگ های خواننده پرحاشیه داخل ایران ... را دوست دارم؛ و ... 4) گیلتی پلژرهای شما چیست؟ دکتر رضا صالح زاده
🎯آیا همان‌چیزی که می‌گوییم، شنیده می‌شود؟! 🎯چطور افراد مختلف از یک پیام درک‌های متفاوتی دارند؟ 🎯در این شرایط چگونه پیام رسانه‌ای تاثیرگذار تولید کنیم؟ ✍️در علم ارتباطات می گویند پیام آنچیزی نیست که ارسال می شود، آنچیزی است که دریافت می شود و ارسال کنندگان پیام باید به این نکته توجه کنند که چگونگی دریافت یک پیام، بسیار متاثر از فرامتن و تجربه زیسته‌های افرادی است که برای آنها پیام تولید و ارسال می‌کنیم. 🔻دیوید برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم "قصد" ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر و آشکار را دارای نقش مهمی می‌داند و معتقد است که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کم‌تری پاسخ مطلوب را ارائه دهد. 🔻او می‌گوید که معنی‌ها در پیام‌ها و چیزهای قابل کشف نیستند. در واقع کلمات در نهایت هیچ معنایی نمی‌دهند؛ بلکه معنی‌ها فقط در آدم‌ها هستند، که مسبّب پاسخ‌ها می‌شوند. آن‌ها چیزهایی شخصی و درون ارگانیسم انسانند. معناها آموخته می‌شوند؛ آن‌ها دارایی‌های ما محسوب می‌شوند؛ ما معنی‌ها را یاد می‌گیریم، بر آن می‌افزاییم، آن‌ها را نابود می‌کنیم؛ اما قادر به یافتنشان نیستیم. آن‌ها در ما هستند نه در پیام. معنی در درون انسان‌هاست نه در کلمات. 🔻برلو همچنین سیستم‌های اجتماعی– فرهنگی به‌طور نسبی عوامل تعیین‌کننده موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد به‌کار می‌برند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنی‌هایی که برای یک کلمه در نظر می‌گیرند، گیرندگانی که انتخاب می‌کنند و کانال‌هایی که برای انواع پیام‌ها برمی‌گزینند همه به سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی وابسته‌اند.» 🔻با این وصف پیام‌های رسانه‌ای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیق‌تری از سوی مخاطبان دارند و مبتنی بر بافت معنایی درون افراد بیشتری هستند، بهتر می‌توانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیام‌ها و به عبارت دقیق‌تر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کم‌تری به آن پاسخ دهد. 🔻اساسا تفاوت جدی رسانه‌ها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی به‌کارگیری کلمات و قالب‌های رسانه‌ای است و آنهایی موفق‌ترند که پیام‌هایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربه‌زیسته‌ها، فرامتن‌ها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و... قرار دارند. 🔻رسانه‌ای موفق خواهد بود که بتواند پیام‌هایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیق‌تری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد/ معصومه نصیری
🔸 fact checking# 🔹همه کسانی که تلاش می کنند به هر نحوی دیگران را متقاعد به پذیرش نظرات شان بکنند - از سیاستمداران گرفته تا بازاریابان و از گروه¬های منفعتی و صاحب نفوذ گرفته تا صاحبان برندها ـ از انگیزه‌های لازم برای تحریف، بزرگ نمایی یا سوءاستفاده از حقیقت برخوردارند. 🔸واژه کنترل حقیقت در روزنامه‌نگاری می تواند دو معنای متفاوت داشته باشد. از لحاظ سنتی، کنترل‌کنندگان حقیقت افرادی هستند که در اتاق¬های خبر به کار گرفته می شوند تا مطالبی را که در مقالات و گزارش های خبرنگاران به عنوان حقیقت و واقعیت بیان شده بازبینی و راستی آزمایی کنند. این نوع کنترل حقیقت، استحکام و انسجام گزارش‌ها و کنترل مجدد آمار و ارقام ارائه شده در مطالب را ارزیابی می کند و در واقع مرحله نهایی کنترل کیفی محتوای رسانه قبل از انتشار محسوب می شود. اولین بار این شیوه در روزنامه‌نگاری مدرن ـ حداقل در غرب ـ توسط هفته نامه های مهم آمریکا مثل مجله تایم در دهه 1920 به کار گرفته شد. 🔹نوعی دیگر از کنترل حقیقت قبل از اینکه چیزی منتشر شود انجام نمی‌شود، بلکه زمانی اتفاق می‌افتد که ادعایی در فضای عمومی فراگیر و دارای اهمیت می شود. این شکل از کنترل حقیقت که «کنترل حقیقت عینی و مبتنی بر نتایح واقعی» خوانده می شود، به دنبال آن است که سیاستمداران و دیگر افراد مشهور و شناخته شده مسئولیت صحت و سقم سخنان و بیانیه های خود را بپذیرند. «کنترل کنندگان حقیقت » که در این بخش فعالیت می کنند، معمولاً به دنبال منابع دست اول و موجه هستند تا بتوانند اعاهایی را که خطاب به عموم مردم مطرح شده است، تأیید یا تکذیب کنند. 🔎منبع :کتاب روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه (بزودی منتشر می شود )
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 فراخوان تحریم کالاهای ایرانی 🔹 نمونه‌ای از تبلیغات ضدایرانی که توسط فعالان غربگرا و هواداران حزب بعث در عراق توزیع می‌شود. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 سوء استفاده رسانه های اپوزیسیون از کارگاه آموزشی یک موسسه ناشناخته 🔸ایران اینترنشنال: یکی از موسسات #اصولگرا به نام حیات حسنی با انتشار پوستری از برگزاری «کارگاه‌های آموزش مهارت‌های ارتباطی در خانواده‌های #چند_همسری» از سوی این موسسه خبر داده است. 🔹 آموزشکده توانا، وابسته به وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار پوستر این کارگاه آموزشی نوشت: ترویج چند همسری در جمهوری اسلامی ایران. @medialogy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اصولاً رسانه‌ها مبنای #القایی و باورسازی دارند و همین نکته باعث می‌شود به راحتی #مخاطب_منفعل را با واقعیت‌های ساختگی خود فریب دهند! 🔸یادگیری #سواد_رسانه_ای و به ویژه مجهز شدن به دانش #تفکر_انتقادی کمک می کند تا برابر رسانه‌ها زودباور نباشیم!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مرزهای مجازی 💢 🔻حرف های صریح و شفاف کارشناس ارشد فضای مجازی درباره مرزبانی مجازی دولت. 🔻چرا ساختار فضای مجازی در کشور ما اصلاح نمی شود؟ #کهوند #روشنگری #جنبش_ردم ✅ با #بنیاد_ردم مربی سوادرسانه شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
🔴 تحمیق ‏ببینید رسانه ملکه، چگونه با تزریق اهمیت کاذب به نازل‌ترین مسائل خاندان حاکم، مخاطبان‌ش را تحمیق می‌کند: ‎ twitter.com/GhadiriNetwork @GhadiriNetwork
هدایت شده از جواد جاویدنیا
 🔷️🔷️🔷️رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی : بیش از ۶۰ درصد جرایم سایبری مربوط به برداشت غیرمجاز اینترنتی و همچنین کلاهبرداری اینترنتی است؛ بر این اساس ضرورت دارد تا برای پیشگیری از این جرایم رمزهای یک بار مصرف هر چه زودتر عملیاتی شود. www.irna.ir/news/83528026/ @Dr_Javidnia
🔸️اطلاع‌رسانی در شرایط بحران با وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و تجربه حوادث قبلی لازم است در انتشار اخبار حادثه زلزله رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی مراقبت کنند و نباید تحت تأثیر هیجان و جو روانی حاکم بر رویدادها اخبار دریافتی را به‌سرعت بازنشر دهند.بویژه مراقب نشر بود. در این حوادث انتشار اخبار جعلی، اخبار دارای و و نیز کننده ترویج و منتشر می شود که باید با شناسایی این اخبار از گسترش آنها جلوگیری کرد. از این رو : 👈حتماً اخبار و عکس‌ها را از منابع و رسانه های رسمی و معتبر پیگیری کنید. 👈تا صحت خبری برایتان مشخص نشده است آن را برای دیگران ارسال نکنید. 👈در انتشار اخبار حتما تامل و تفکر کنید سپس منبع را چک کنید و پس از اخبار را نشر دهید. 👈به جای بازنشر بی‌هدف و گسترده اخبار و تصاویر ، سعی کنیم توصیه‌های ایمنی که رسانه‌های رسمی یا مسئولان مربوطه درباره راهکارهای مواجه با بحران تولید کرده‌اند را به دست مخاطبان دیگر برسانیم. 👈در شرایط بحرانی آرامش روانی جامعه و کمک رسانی دستگاههای رسمی مهم تر و دارای اولویت است با انتشار اخبار جعلی این وظایف را تحت الشعاع قرار ندهیم (برگرفته از توصیه های معصومه نصیری مدرس حوزه سواد رسانه ای )
| | 🔸️سایت های | در جهان -checking ✍دربسیاری از نقاط جهان سایت های غیر دولتی و دانشگاهی و رسانه ای راه اندازی شده اند که هدف انها مقابله با اخبار جعلی ، متون جعلی و اطلاعات غلط و نادرست است . هدف این وب سایت ها حقیقت یابی و کنترل حقیقت است .درحالی که ایالات متحده، بزرگ ترین بازار برای پروژه های کنترل حقیقت به شمار می رود، اما برخی از هوشمندانه ترین و خلاقانه ترین فعالیت ها در این زمینه در دیگر مناطق جهان در حال انجام است. برخی وب سایت ها و پروژه های کنترل حقیقت در قاره ها و کشورهای مختلف از جمله آفریقا (آفریقای جنوبی، سنگال، نیجریه و کنیا)، آرژانتین، فرانسه، نروژ یا بریتانیا و برخی کشورهای آسیایی باشند. دیدن این وب سایت ها و روش های آنها برای کنترل و بررسی حقیقت و مقابله با اخبار جعلی جالب و آموزنده خواهد بود 👉 www.politifact.com/ سایت برنده جایزه پولیتزر توسط سردبیران و خبرنگاران روزنامه Tampa Bay Times اداره می شود. PolitiFact یک وب سایت بررسی کننده حقایق است که صحت ادعاهای مقامات در سیاست آمریکا را ارزیابی می کند.سایت های دولتی PolitiFact توسط سازمان های خبری که با تایمز همکاری داشته اند اداره می شود. 👉www.washingtonpost.com/news/fact-checker/ هدف این وب سایت و ستونی همراه آن در نسخه چاپی روز های یکشنبه" واشنگتن پست "، بیان" حقیقت " در اظهارات چهره های سیاسی در مورد موضوعات با اهمیت بسیار مهم ، ملی ، بین المللی یا محلی است. 👉https://www.snopes.com/ این وب سایت گزارش ها و اخبار مختلف شهری ، فرهنگ عامه ، شایعات و اطلاعات غلط را راستی ازمایی می کند. 👉www.reporterslab.org/fact-checking آزمایشگاه خبرنگاران دوک ، پایگاه داده ای از سایت های جهانی بررسی واقعیت را در اختیار دارد. می توانید از این نقشه آنلاین این سایت برای کاوش اخبار و سایت های حقیت یابی در سراسر جهان استفاده کنید. 👉https://www.hoax-slayer.net/ 👈 هدف این سایت که در استرالیا مستقراست بیشتر شناسایی و مقابله با ایمیل های جعلی وکلاهبرداری اینترنتی و آموزش به کاربران وب در مورد مسائل مربوط به امنیت ایمیل و اینترنت است. 👉www.theguardian.com/news/reality-check روزنامه گاردین هر ورز اخبار و مطالب مختلف را راستی ازمایی و واقعیت سنجی می کند. 👉http://factscan.ca/ سایت بررسی و کنترل حقیقت در کانادا است . این سایت یک سایت غیر حزبی در سیاست فدرال کانادا است که صحت سنجی اظهارات مقامات کانادایی را انجام می دهد. 👉https://trudeaumetre.polimeter.org/ یک وب سایت غیر دولتی در کانادا است که آنچه دولت انجام می دهد را ردیابی می کند. 👉https://www.milenio.com/poligrafo سایت حقیقت یابی و مقابله با اخبار جعلی در مکزیک است. 👉www.channel4.com/news/factcheck/ سایت کنترل واقعیت در کانال چهار لندن